Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 20.03.2009 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#12 за 20.03.2009
КОЗАК-НЕВМИРАКА З РОДУ «ХАРАКТЕРНИК╤В» НА БАТЬК╤ВЩИН╤ СТЕПОВОГО ОРЛА

ГЕРОЯМ СЛАВА!

З Новоукра╖нки, тепло попрощавшись з Огородн╕ми, я мав нам╕р ╖хати на зах╕д, у Голован╕вський район. Там на мене чекав автор статт╕ «Прометей Заполяр’я», Володимир Караташ. Проте сво╖ плани нам довелося п╕дкоригувати, оск╕льки Володимира Михайловича терм╕ново викликали в К╕ровоград для вручення… «Степового орла». Для нього це була при╓мна новина, та й для мене теж. «Степовий орел» – це найвища обласна нагорода, а заодно й символ К╕ровоградщини. Колишнього в’язня ГУЛАГу вир╕шили нагородити за книгу «На барикадах Кенг╕ра», яку в╕н видав у 2008 роц╕.
«Степовий орел» – це не орден, а… золота статуетка. Проте ╕ орден з такою назвою був би в Укра╖н╕ не зайвим. Адже ми – козацька нац╕я, а тут така символ╕чна назва… Вже кого-кого, а Володимира Михайловича таким орденом можна було б нагородити з повним на те правом. В╕н не лише з честю пройшов через тюрми ╕ стал╕нськ╕ табори. В╕н туди й потрапив за те, що належав до ОУН, а пот╕м став б╕йцем сотн╕ «Сталевого» (УПА-«П╕вдень»). Повстанц╕в, як╕ билися з ворогом на ц╕й територ╕╖, залишилися л╕чен╕ одиниц╕. А з в╕домих, як╕ пишуть ╕ займаються громадською роботою, зда╓ться, лише в╕н один…
Коли читав пригодницьку л╕тературу ╕ надибував слово «характерник», то вважав, що це такий гарний л╕тературний прийом. Хтось в╕рить у богатир╕в, хтось – у казкових принц╕в, а укра╖нцям знадобилося щось сво╓, р╕дне, козацьке… Отож ╕ мандрують ╕з пов╕ст╕ в пов╕сть козаки-характерники. Але так я думав лише спочатку. Чим б╕льше заглиблювався в укра╖нську ╕стор╕ю, тим б╕льше переконувався, що «характерництво» як явище ╕снувало. Цей феномен, до реч╕, зараз серйозно вивча╓ Центральна школа бойового гопака.
Будь-яка нац╕я ма╓ певний в╕дсоток сильних т╕лом ╕ духом, винах╕дливих, в╕дчайдушних людей. Ц╕ риси найчаст╕ше проявляються в екстремальних ситуац╕ях. Чого-чого, а «екстр╕му» в укра╖нськ╕й ╕стор╕╖ завжди вистачало, тож люди «характерницького» складу могли себе проявити. Ну, а дал╕ д╕йсн╕сть обростала м╕фами, легендами…
Все-таки, ц╕каво було читати Караташеву книжку! Недаремно ж за не╖ нагородили «Степовим орлом». Автор не лише детально описав сво╖ пригоди, але й розпов╕в багато ц╕кавого про свого батька Михайла. Коли радянська влада зм╕цн╕ла наст╕льки, що почала репресувати не лише св╕домих укра╖нц╕в, але й заможних господар╕в, для Михайла Караташа розпочалася смуга тюрем ╕ концтабор╕в. Добре, що спочатку не додумалися в╕дправляти на Колиму, а «садовили» поближче: в Голован╕вськ, Умань, колон╕ю НКВД ╕м. Урицького, пот╕м – у Мар╕уполь, Харк╕в, Риб╕нськ… Михайло Караташ був таким самим козарлюгою, як ╕ його син, автор книги. Тобто Володимиру було в кого вдаватися… Як ╕ Устим Кармелюк, його батько неодноразово т╕кав з м╕сць ув’язнення. Одного разу вт╕к ╕ був дома аж два дн╕. Раптом, як сн╕г на голову, звалилися м╕л╕ц╕онери ╕ дек╕лька с╕льських актив╕ст╕в. Застали родину за об╕дом. Михайло Караташ запропонував гостям солодких груш ╕ попросив дозволу забрати свою кепку. Йому дозволили, адже знали, що ус╕ в╕кна в хат╕ за╜ратован╕. На╖лися груш, а вт╕кача все нема й нема… Кинулися шукати ╕ н╕де не можуть знайти. Немов кр╕зь землю провалився! Людолови аж роти пороззявляли… Цей випадок, св╕дком якого був Володимир Караташ, добре описаний у книз╕: «А тато вужем прол╕з кр╕зь ╜рати, переб╕г сус╕дн╕й город пом╕ж деревами, дал╕ переб╕г широку долину, ховаючись у верболозах ╕… перестрибнув р╕чку Нетеку. А дал╕ спостер╕гав, як б╕льшовицьк╕ вислужники шален╕ють, б╕гаючи по подв╕р’╖ ╕ кругом хати (…). Я пригадав, як тато колись просовував голову м╕ж ╜ратами у нашому в╕кн╕ ╕ казав, що коли пройде голова ╕ одна рука пом╕ж ╜ратами, то й уся людина прол╕зе, як обставини добре припечуть…».
…Видно, добре припекли обставини, бо Михайло Караташ все ж був людиною богатирсько╖ будови. Але ж у тому-то й справа, що характерник… В╕н, до реч╕, ╕ загинув, як справжн╕й козак. П╕д час в╕йни був старостою, але допомагав людям ╕ сприяв, чим м╕г, повстанцям з УПА-«П╕вдень». У гестапо про це д╕зналися, хоча спочатку ц╕лком дов╕ряли Караташев╕-старшому, адже знали про його стосунки з радянською владою.
… П╕сля трьох дн╕в жорстоких катувань Михайла Караташа розстр╕ляли у Голован╕вську. Через два м╕сяц╕ п╕сля розстр╕лу син розшукав могилу батька. Ус╕ жертви з розкопано╖ братсько╖ могили були у сп╕дньому одяз╕ ╕ вбит╕ постр╕лом у потилицю. Лише Михайло Караташ був у верхньому одяз╕, а його груди було зрешечено кулями. Ходили чутки, що в╕н кинувся на кат╕в, аби вихопити зброю. Може, за ╕нших обставин це й вийшло б, але три дн╕ нелюдських тортур позбавили Караташа звично╖ для нього спритност╕…
*   *   *
Якщо вже зайшла мова про характерництво, то процитую ще деяк╕ уривки з вищезгадано╖ книги: «Ус╕ 12 тисяч кенг╕рц╕в добре знали гуцулку Параску Манчук. Серед ус╕х д╕вчат вона вид╕лялася сво╓ю м╕цною будовою ╕ немалим зростом. Одягалася в гарно вишите гуцульське вбрання. Рухлива, енерг╕йна, з ╜ирли╜ою в руц╕ (де вона т╕льки ╖╖ роздобула?), п╕д час алярму свист╕ла гучн╕ше за хлопц╕в. Село Верховина було ╖╖ батьк╕вщиною. Виростала ╕ гартувалася вона серед чудово╖ Карпатсько╖ природи на медов╕ ╕ бринз╕, пила воду з кришталево чистих джерел. Випасаючи на г╕рських полонинах овець, навчилася швидко б╕гати ╕ стрибати. Знала прийоми боротьби й самозахисту. П╕д час Кенг╕рського повстання ╖╖ часто можна було побачити у чолов╕ч╕й компан╕╖. По-д╕вочому наполегливо запрошувала хлопц╕в поборотися. ╤ ц╕каво було дивитися, як Параска спритно жбурляла см╕ливц╕в на землю…».
Якщо такими були д╕вчата, то якими могли бути чолов╕ки? Пригадав, як учасник Норильського повстання ╤ван Гасюк розпов╕дав, що серед в’язн╕в були полковник арм╕╖ УНР Павленко ╕ старшина УПА Бачинський, як╕ волод╕ли прийомами бойового гопака. Схоже, що ця техн╕ка вивчалася в див╕з╕╖ «с╕рожупанник╕в….».
Але хто тепер надасть точн╕ докази? У будь-якому випадку, ╕ за цю ╕нформац╕ю мен╕ були дуже вдячн╕ у Центральн╕й школ╕ бойового гопака. Адже це зайвий доказ того, що гопак – бойове мистецтво наших предк╕в, а не стиль, видуманий Володимиром Пилатом.
Ну, це я трохи в╕двол╕кся… Завершу розпов╕дь про Параску Манчук цитатою з книги: «В дн╕ Кенг╕рського повстання ця гуцулка, як донор, багато кров╕ в╕ддала в л╕карню для поранених. П╕д час останнього бою була поранена, але вижила. П╕сля зв╕льнення у 1956 роц╕ проживала спочатку в Караганд╕, а пот╕м з чолов╕ком ╕ дочкою пере╖хала в Микола╖вську область…». Як бачимо, усе це жив╕, реальн╕ люди. ╥х варто розшуковувати ╕ записувати. Тим ╕ ╓ ц╕нною книга Володимира Караташа, що у н╕й з╕брано багато нев╕домих факт╕в. Це – не просто частинка укра╖нсько╖ ╕стор╕╖… це ╕стор╕я геро╖чно╖ Укра╖ни! А вона таки ╕снувала паралельно з Укра╖ною реальною. Фактично, це два р╕зних св╕ти…

ВРУЧЕННЯ «СТЕПОВОГО ОРЛА»
Вручення Володимиру Михайловичу золото╖ статуетки «Степовий орел» в╕дбулося в урочист╕й, тепл╕й атмосфер╕. Були присутн╕ представники творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖, ╕ в усьому в╕дчувалося, що вони – на його боц╕, тобто роль Караташа в укра╖нськ╕й ╕стор╕╖ усв╕домлюють, а нагороду схвалюють. Вручав «Степового орла» голова К╕ровоградсько╖ обласно╖ Ради Микола Сухомлин. Про колишнього пол╕тв’язня в╕н говорив тепло ╕ щиро. Учасник Кенг╕рського повстання на це, д╕йсно, заслугову╓. Адже був засуджений до розстр╕лу, довгих п’ять м╕сяц╕в пров╕в у камер╕ смертник╕в, з яко╖ в╕с╕м раз╕в виводили на ╕м╕тований розстр╕л. Але Караташ не зламався. До реч╕, вперше до розстр╕лу його засудили ще н╕мц╕. Але ╖м не вдалося його уп╕ймати, тому розстр╕ляли т╕льки батька. Як ╕ батько, Володимир Караташ виявився б незручним для будь-якого тотал╕тарного режиму.
Ага, забув ще сказати, в УПА Караташ мав псевдо «Глек». Звучить не дуже геро╖чно, правда? Йому б╕льше пасувало б псевдо «Орел». Але, з ╕ншого боку… Якщо таким був «Глек», то якими ж були «Гонти», «Зал╕зняки», «Довбуш╕», «Богуни»?
Раз уже я згадав Богуна, то зазначу, що Володимир Михайлович Караташ активно вою╓ за перейменування К╕ровограда… у м╕сто Богун. Або ж Богунськ. Уявля╓те, як гарно звучатиме – Богунська область!
Це сприятиме нац╕ональному в╕дродженню краю, бо назва також створю╓ певну ауру… Причому, це впливатиме на лише на м╕сцевих, але й на б╕льш╕сть громадян Укра╖ни. Скаж╕мо, у Запор╕зьк╕й област╕ дуже мало ╓ укра╖нського, х╕ба що назва звучить геро╖чно. Але без ц╕╓╖ назви ╕ кияни, ╕ льв╕в’яни, ╕ волиняни були б дещо ╕ншими. Тому ╕дея Караташа дуже ц╕кава, от т╕льки реал╕зувати ╖╖ буде непросто. Але для само╖ ╕де╖ дуже добре, що пропагу╓ ╖╖ стр╕лець «Глек» ╕з сотн╕ «Сталевого», яка входила до УПА-«П╕вдень». ╤ не просто стр╕лець, а людина, яка на схил╕ л╕т отримала з рук Президента заслужену нагороду – Орден Мужност╕.

ЧЕРКЕСЬКИЙ КУР╤НЬ – ЗАСЛУГА КАРАТАША?
Якщо до перейменування К╕ровограда у Богунськ ще дуже далеко, то ╓ й ╕нш╕ факти, як╕ св╕дчать про те, що сво╓ слово в ╕стор╕╖ батько ╕ син Караташ╕ вже сказали. Ви ж зна╓те, напевно, що в лавах УПА воювали 8 курен╕в, як╕ складалися з представник╕в кавказьких та середньоаз╕йських народ╕в? Хтось же розпочинав процес переходу цих частин з Вермахту до УПА?
Н╕чого не зна╓мо про грузинський, азербайджанський курен╕… А ось про черкеський, завдяки Володимиру Караташу, зна╓мо чимало.
Почалося все так. Восени 1943 року до Роздолу прибув черкеський полк, який воював у склад╕ н╕мецько╖ арм╕╖. Оск╕льки Михайло Караташ був старостою села, то влаштовував енерг╕йних горц╕в на квартири саме в╕н. Саме в╕н ╕ подав синов╕ ╕дею: а що як ╖х переаг╕тувати? Адже УПА вою╓ п╕д гаслом: «Воля народам! Воля людин╕!». Обстр╕лян╕ в боях, антирадянськи настро╓н╕ черкеси були б непоганим поповненням загон╕в УПА на Волин╕.
Наступного дня «Глек» п╕шов до клун╕ ╕ витягнув вал╕зу з оун╕вськими лист╕вками, надрукованими мовами р╕зних народ╕в СРСР, зокрема, ╕ черкеською. Добре ж була поставлена аг╕тац╕йна робота в ОУН – про все подбали заздалег╕дь!
На той час сотня «Сталевого», яка пост╕йно рейдувала, знаходилася десь п╕д Уманню. Надрайонний пров╕дник «Голуб» також мандрував по селах, п╕дн╕маючи бойовий дух окупованих укра╖нц╕в. Володимир Караташ був людиною авантюрного складу, яка легко прийма╓ р╕шення, тому вир╕шив д╕яти на власний розсуд. Адже порадитись ╕ справд╕ було н╕ з ким…
В╕н озбро╖в чотирьох молодих хлопц╕в – симпатик╕в ОУН револьверами ╕ гранатами, прихопив ╕з собою лист╕вки, ╕ в такому склад╕ маленький аг╕тац╕йний заг╕н – результат д╕яльност╕ у цих краях УПА-«П╕вдень» (а що, х╕ба не так?), вирушив у село Молдовку, де знаходився штаб черкеського полку. Завдяки щасливому зб╕гу обставин, повстанц╕ в дороз╕ зустр╕лися ╕з надрайонним пров╕дником «Голубом». Той покартав хлопц╕в за недисципл╕нован╕сть ╕ наказав повертатися додому. Проте сама ╕дея йому сподобалася.
Знову п╕дключили до справи Володимирового батька. Той домовився про переговори з командуванням черкеського полку.
Наступного дня в умовленому м╕сц╕ зустр╕лося тро╓ черкес╕в з трьома укра╖нцями. З нашого боку були: пров╕дник «Голуб» ╕ два охоронц╕ – «Глек» ╕ «Зелений». Зустр╕ч в╕дбулася в хат╕ жителя села Розд╕л Федора Коваля – члена ОУН. Командир черкеського полку також прибув ╕з двома охоронцями.
«Голуб» пояснив сучасну в╕йськову обстановку ╕ прогнозував дальший розвиток под╕й. Сказав ╕ про те, що Укра╖нська Повстанська Арм╕я вою╓ п╕д гаслом: «Воля народам! Воля людин╕!». Черкес ставив багато запитань, на як╕ пров╕дник «Голуб» переконливо в╕дпов╕дав. Не об╕йшлося ╕ без суперечок, дискус╕й. Володимир Караташ добре пригаду╓, що лоби в обох були мокр╕… Охоронц╕ в цей час сид╕ли мовчки, не спускаючи очей одне з одного…
Цей перший раунд переговор╕в з черкесами тривав понад дв╕ години. Домовилися знову зустр╕тися через дек╕лька дн╕в. Черкеське командування вимагало, щоб прибув хтось ╕з вищого кер╕вництва ОУН.
Другий раунд переговор╕в також проходив довго ╕ напружено. Володимир Караташ пригаду╓, що оун╕вський пров╕дник був добрим оратором ╕ дипломатом. Псевда ╕ посади його не запам’ятав, але коли на початку 1990-х рок╕в на установчих зборах ДСУ у Львов╕ почув виступ Петра Дужого, то ловив себе на думц╕, що ╕ сам в╕н, ╕ його мова дуже нагадують того пров╕дника, що в╕в переговори з черкесами…
На третьому раунд╕ переговор╕в Володимир Караташ уже не був, оск╕льки його послали на зв’язок до Лебединсько╖ агрошколи, яка була тод╕ потужним «кошем» ОУН у ц╕л╕й окруз╕. А Лебедин – це 70 км в╕д Роздолу. Коли в╕н повернувся, то йому розпов╕ли, що трет╕й тур переговор╕в з черкесами пройшов дуже усп╕шно.
Через дек╕лька дн╕в полк черкес╕в знявся з постою в селах Молдовка ╕ Розд╕л ╕… покотився на зах╕д, у волинськ╕ л╕си. Там п╕д контролем УПА були велик╕ територ╕╖, поповнення чекали.

ЯК╤ П╤СН╤ СП╤ВАЛИ В УПА-«П╤ВДЕНЬ»?
Отже, вручення нагороди Караташев╕ пройшло добре. Володимир Михайлович вислухав тепл╕ побажання на свою адресу, виступив ╕ сам. Його довго не хот╕ли в╕дпускати, адже повстанець з такою геро╖чною долею, може, й один на всю К╕ровоградщину лишився…
Було багато ц╕кавих художн╕х номер╕в, виступ╕в, як╕ задовольнили висок╕ смаки патр╕отично╖ публ╕ки К╕ровограда ╕ довели, що талановита молодь у м╕ст╕ ╓.
З К╕ровограда до Побузького 180 к╕лометр╕в, але проблем з транспортом у нас не було, оск╕льки голова Побузько╖ селищно╖ ради Серг╕й Безнощенко (на фото) присвятив ц╕й яскрав╕й под╕╖ день свого життя. Тобто прив╕з Караташа ╕ чекав, поки все не зак╕нчиться. ╤ це теж говорить про зм╕ни настро╖в у степов╕й К╕ровоградщин╕. Колись таких людей, як Володимир Михайлович, справно пересл╕дували ╕ цькували, а тепер м╕сцеве начальство возить ╖х на власному автотранспорт╕.
У дороз╕ ми з Володимиром Караташем наговорилися досхочу. Спочатку в╕н тихенько, на вухо, розхвалював мен╕ Серг╕я Безнощенка, мовляв, той ╕ господар хороший, ╕ людина чуйна ╕, слава Богу, укра╖нець, не манкурт. Пот╕м Володимир Михайлович, видно, знову став стр╕льцем «Глеком», бо перен╕сся думками у далеке геро╖чне минуле. Згадував ╕ роки, проведен╕ у стал╕нських таборах, пригадав ╕ те, що на волю в╕н вийшов не в останню чергу завдяки Леон╕ду ╤лл╕чу Брежн╓ву, майбутньому генсеку. Той очолював спец╕альну ком╕с╕ю.
╤ хоча про табори було слухати дуже ц╕каво, я раз по раз повертався до к╕ровоградського, повстанського пер╕оду. Адже так хот╕лося знати саме про «п╕вденну» специф╕ку сотн╕ «Сталевого». Як рейдували, у що одягалися, як╕ п╕сн╕ сп╕вали… П╕сля смерт╕ Василя Кука про це ма╓ уявлення х╕ба що купка людей. Адже нав╕ть геро╖ бо╖в у Карпатах на К╕ровоградщин╕ не воювали ╕ ор╕╓нтуються в цьому питанн╕ дуже поверхово.
Почали з п╕сень. ╤ к╕ровоградська, «сх╕дняцька» специф╕ка в╕д мого вуха не приховалася:
У нас вдача весела, завзята,
╤ не страшно в пекельн╕м вогн╕,
Бо в бою нам н╕чого втрачати,
Окр╕м латаних,
 рваних штан╕в.
Зак╕нчення тут явно не галицьке. Карпатськ╕ ле╜ен╕, що воювали в УПА, на штанах свою увагу не акцентували. А тут без будь-якого сорому:
Ой, нелегка дорога до вол╕,
Ой, кр╕зь бурю, грозу ╕ туман,
В б╕й веде нас, голодних ╕ голих,
Завзятий наш друг – отаман.
А штани в нього –
 латка на латц╕
╤ вдесятеро г╕рший п╕джак.
Гей, на те ж революц╕я,
братц╕,
Хоч ╕ голий, а справжн╕й козак!
Може, моя думка ╕ суб’╓ктивна, але галичани, наск╕льки я знаю, сам╕ називали «визволител╕в» досить зневажливо: «голотою», «босотою», «куфа╓чниками» тощо. А себе вважали порядними ╜аздами, як╕ у в╕льн╕й Укра╖н╕ ус╕м показали б! Показали б ╕ хист, ╕ ум╕ння, ╕ «марку», та й заможн╕сть – ╢вроп╕ на заздр╕сть…
Отже, нав╕ть у п╕снях про УПА специф╕ка «Сходу – Заходу» трохи прогляда╓. ╤ все ж цю бойову, маршеву п╕сню слухати було дуже ц╕каво:
Гей, а хто там
 команди не слуха?
Хто на вошах зганя╓ всю лють?
Мусить бути усм╕шка по вуха,
Хоч кишки там
 волами ревуть…
Не виключаю, що це могла бути п╕сня, яка виникла п╕д час громадянсько╖ в╕йни у 1918-1921 роках. Так╕ слова, як «братц╕», «революц╕я», «п╕джак», який вдесятеро г╕рший в╕д латаних-перелатаних штан╕в, говорять сам╕ за себе. Це явно щось сх╕дняцьке, до того ж, най╕мов╕рн╕ше, пов’язане з революц╕йною б╕льшовицькою риторикою. Соромно бути не б╕дним, а… багатим. Та все ж ця п╕сня укра╖нська, бо п╕дн╕ма╓ народ на боротьбу, ╕ не «за власть сов╓тов», а за р╕дну Батьк╕вщину:
Тож вперед,
 горде плем’я орлине,
За Вкра╖ну, об╕драний край!
Ми живими не схилимо спини,
А помремо – так просто у рай!
Звичайно, з такою п╕снею можна було воювати нав╕ть у степов╕й К╕ровоградщин╕. До реч╕, не об╕йшов я увагою ╕ тему ландшафт╕в. Адже сотн╕ «Сталевого» ╕ «Чорноти» д╕яли у м╕сцевост╕, де л╕с╕в обмаль. Як же повстанц╕ виходили ╕з ситуац╕╖? Виявилося, дуже просто. Якщо л╕си були великими, то на пост╕й можна було зупинитися ╕ на лон╕ природи. Якщо ж рейдували на п╕вдень, то робили так. Спочатку командир вибирав село, яке, за даними розв╕дки, п╕дходило для розквартирування. Часто до нього було 15, а то й 20 к╕лометр╕в. А пот╕м робили «марш-кидок» у такому темп╕, що б╕гти за повстанцями зм╕г би х╕ба що якийсь спецп╕дрозд╕л. Як правило, цей прийом дозволяв замести сл╕ди, в╕д╕рватися в╕д можливого пересл╕дування. «Чи не боялися пол╕ца╖в?» – запитав я у Володимира Михайловича. «А чого нам було боятися? – в╕дпов╕в в╕н. – Ми ж були озбро╓н╕, ╕ нас було багато. Люди нас зустр╕чали дуже добре, годували, давали можлив╕сть в╕дпочити. З собою ми завжди мали якусь л╕тературу. Лист╕вки – все це розходилося на «ура!». До нас ставилися як до сво╓╖ арм╕╖, хай нав╕ть ╕ маленько╖, партизансько╖. А пол╕ца╖, якщо й були в сел╕, то сид╕ли тишком-нишком ╕ не висовували носа з хати. Думаю, вони й пот╕м н╕мцям не допов╕дали про наш в╕зит, бо боялися нас…».
Пот╕м ми знову повернулися до п╕сенно╖ теми. Володимир Михайлович розпов╕в про те, що його, д╕йсно, хвилю╓:
– Вл╕тку минулого року я ╕з сином по╖хав у Первомайськ. Це наче й недалеко, але вже Микола╖вська область, населення там б╕льш зрос╕йщене. ╤ яким же великим був наш подив, коли ми на одн╕й ╕з центральних вулиць почули сп╕в бандуриста! П╕д╕йшли, стали слухати… Бачимо, що й люди слухають уважно, а як в╕дходять, то неодм╕нно кидають бандуристов╕ хто гривню, а хто й б╕льше… Така реакц╕я м╕сцевих мешканц╕в на укра╖нську п╕сню нас дуже зворушила! Ми й сам╕ кинули хлопцю по п’ять гривень, а пот╕м ╕ пита╓мо: хто в╕н, зв╕дки? Каже, що родом з Рос╕╖, але Укра╖на для нього теж р╕дна, бо це земля його предк╕в… Ми зрозум╕ли так, що в╕н, очевидно, походить ╕з родини «розкуркулених». Але, бачте, не забув укра╖нського слова! ╤ п╕сн╕ зна╓! Я запропонував йому взяти до свого репертуару повстанськ╕ п╕сн╕, п╕сн╕ с╕чових стр╕льц╕в, УПА… В╕н аж стрепенувся, каже: «Я б з рад╕стю, але де ж взяти так╕? Може, ╓ якийсь п╕сенний зб╕рничок з нотами?». На жаль, ми н╕чим не змогли зарадити… Пот╕м усе це трохи призабулося, а десь ╕з тиждень тому хтось каже: знову той хлопець ╕з бандурою з’явився в Первомайську! Я б спец╕ально по╖хав туди, адже в╕н так укра╖нський дух людям п╕дн╕ма╓! Може б, ви щось п╕дшукали для мене у Львов╕? Бо тут, на К╕ровоградщин╕, я навряд чи щось знайду…
*   *   *
Я пооб╕цяв йому пошукати ╕ подарував тут же «Гопак╕вський сп╕ваник», який у л╕тн╕х походах використовують хлопц╕ з╕ школи бойового гопака. Шкода, що там без нот. Але у Львов╕ щось неодм╕нно знайдеться ╕ з нотами!

КОЗАЦЬКИЙ ГУМОР
За розмовами до╖хали до Побузького. Садиба Караташ╕в досить велика, будинок гарний – в╕дчува╓ться, що тут живуть господар╕. Терпляче чекала ц╕лий день свого чолов╕ка дружина – Анна Людкевич. Вона також колишн╕й пол╕тв’язень, брала активну участь у Кенг╕рському повстанн╕. «Там же, п╕д гусеницями танка, ╕ познайомилися…» – це так Володимир Михайлович жарту╓. ╤ це у нього також сх╕дняцьке. Н╕коли не вда╓ з себе великого героя, не надува╓ щоки… Краще зайвий раз пожарту╓. Вдома у них на ст╕нах багато картин на козацьку тематику. На ч╕льному м╕сц╕ – «Запорожц╕ пишуть листа турецькому султану» ╤лл╕ Р╓п╕на.
╤ там хлопц╕ жартують… У так╕й суто козацьк╕й аур╕ легше було пережити роки застою.
На в╕кнах – ╜рати, причому, на вс╕х. Очевидно, п╕сля визволення з табор╕в Володимир Караташ мав велику потребу у… захищеност╕. Щоб не п╕д╕слали якогось надто активного шов╕н╕ста, щоб не викрали книги, листи… Щоб «жучк╕в» не наставили. М╕сцев╕ люди трохи дивувалися: «Нав╕що вам, Володимире Михайловичу, реш╕тки на в╕кнах?». Стр╕лець «Глек» ╕ тут залишився сам собою: «Зна╓те, людоньки, я ж усе життя по тюрмах… Вся молод╕сть пройшла там, де Макар телят не пас. Не одну весну там зустр╕в. Тож ╕ тепер п╕дходжу до в╕кна, дивлюся на «небо в кл╕тинку» ╕... знову в╕дчуваю себе молодим. Не уявля╓те – яка то рад╕сть! Н╕би помолодшав на п╕встол╕ття…».
Наступного ранку я обходив об╕йстя Караташ╕в ╕ пом╕тив металеву табличку з дивним написом: «Стережись п╕вня!!!». Ох, вже знову цей к╕ровоградський гумор… Це ж треба – три знаки оклику! Так ╕ мову у випадкового гостя в╕д╕брати може. Добре, що вчора, у нап╕втемряв╕, я не пом╕тив таблички. А то зайшов би ╕ озирався… Незручно було б перед учасником Кенг╕рського повстання. Спробував розпитати про цього диво-п╕вня. Виявля╓ться, д╕йсно, був такий. «Караульну службу» н╕с не г╕рше в╕д н╕мецько╖ в╕вчарки! У цей пер╕од Караташ╕ в╕дчували себе повн╕стю захищеними. Але маю п╕дозру, що одного похмурого дня п╕вень потрапив у борщ… Бо ж завдавав клопоту не лише чужим, а, перш за все, господарям. А ось табличка залишилася. Як пам’ять. Як св╕дчення невмирущост╕ укра╖нського гумору.
Ось такий в╕н – стр╕лець «Глек». Табличка з «попередженням» – це теж маленький штришок до його характеру.
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
К╕ровоградщина – Льв╕в.
(Дал╕ буде).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #12 за 20.03.2009 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=7040

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков