Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#9 за 27.02.2009
«КРИК» ДУШ╤ МИХАЙЛА МЕЛЬНИКА

ЗУСТР╤Ч ДЛЯ ВАС
Театр Михайла Мельника став культовим у Дн╕пропетровську, жител╕ м╕ста ходять на його спектакл╕ по к╕лька раз╕в, це одне з головних м╕сць, яке неодм╕нно мають в╕дв╕дати гост╕ цього м╕ста на Дн╕пр╕... Як почува╓ себе укра╖нський актор у м╕ст╕ т╕╓╖ частини Укра╖ни, яку прийнято вважати пророс╕йською? В╕дпов╕ддю ╓ сам той факт, що вс╕ спектакл╕ «Крику» йдуть з аншлагом. Цього м╕ста тепер уже не можна уявити без театру Мельника. ╤ Мельник уже не може уявити себе без того м╕ста...
«Укра╖на молода».
Михайло Мельник дов╕в, що одна людина може бути режисером, постановником, музикантом, сценографом, актором врешт╕-решт. В╕н створив Театр. Театр Одн╕╓╖ талановито╖ Особистост╕, яка говорить мовою – найсучасн╕шою ╕ в╕чною одночасно. ╤ нехай протягом сезону в театр╕ народжу╓ться т╕льки одна вистава, зате кожна з них змушу╓ глядача заглянути в таку безодню людсько╖ душ╕, що ╕нод╕ ста╓ страшно...  «Високий замок».
Варто в╕дм╕тити, що цей актор ╕ режисер ставить сво╖ вистави т╕льки укра╖нською мовою, роблячи власноруч переклади, ╕ переносить л╕тературн╕ твори на мову сцени. Виразн╕ декорац╕╖, образн╕ костюми, точно п╕д╕брана музика Моцарта, Бетховена, Шостаковича, Шн╕тке ╕ сучасних композитор╕в, пластичн╕ рухи актора, його емоц╕йн╕сть ╕ стриман╕сть... «Наша В╕ра».
Михайло Мельник створив «живий театр», ╕нтерес до якого кожного року т╕льки зб╕льшу╓ться. Тут шукають ╕ знаходять в╕дпов╕д╕ на болюч╕ питання не т╕льки пост╕йн╕ шанувальники таланту артиста, а й т╕ глядач╕, хто вперше потрапля╓ у театр «Крик» випадково, але дуже швидко стають театроманами...  «День».

«КРИК» ДУШ╤ МИХАЙЛА МЕЛЬНИКА
Про цей незвичайний театр мен╕ розпов╕ла дн╕пропетровська подруга-студентка. Об╕цяла зводити хоча б на один спектакль, як т╕льки виберуся погостювати у не╖. Бо «Крик» – це круто! Бо «людина-театр» Михайло Мельник – це жива легенда м╕ста на Дн╕пр╕. В╕н став культовою особою для дн╕пропетровсько╖ молод╕ – на його вистави студенти ходять по 10-20 раз╕в ╕ вважають за честь потиснути йому руку.
За╕нтригована, я пошукала ╕нформац╕ю про дн╕пропетровський «Крик» в ╕нтернет╕ – ╕ була вражена к╕льк╕стю публ╕кац╕й ╕ в╕дгук╕в про цей мистецький феномен. У 1989 роц╕ (то вже ма╓мо юв╕лей!) у Дн╕пропетровську був заснований театр одного актора «КРИК» – ╓диний в Укра╖н╕ (╕ нав╕ть в ╢вроп╕!) театр, у якому актор одночасно ╕ режисер, ╕ сценарист, ╕ художник, ╕ музичний редактор, ╕ гример, ╕ костюмер, – все в одн╕й особ╕. Ця ун╕кальна людина – народний артист Укра╖ни, лауреат М╕жнародно╖ прем╕╖ ╕м. Л. Курбаса, лауреат Нац╕онально╖ прем╕╖ Укра╖ни ╕м. Т. Шевченка Михайло Васильович МЕЛЬНИК.
Пан Михайло сам вибира╓ л╕тературн╕ твори, у персонаж╕в яких перевт╕лю╓ться. Його театр назива╓ться «Крик», бо в╕н не може мовчати. В╕н не може залишатися байдужим до всього, що в╕дбува╓ться довкола. Його театральна робота змушу╓ глядач╕в думати. Його спектакл╕ – це крик душ╕, прагнення осягнути, осмислити наше с╕ре, буденне життя, викрити його ниц╕сть ╕ прим╕тивн╕сть. Вони покликан╕ нагадати нам, для чого ми приходимо в цей св╕т, пробудити найкращ╕ людськ╕ якост╕.
Сам Михайло Мельник так говорить про св╕й театр: «М╕й театр – моя ╕мпер╕я, м╕й погляд на життя кр╕зь мистецтво. В╕н може бути жорстким, неспод╕ваним або ж надзвичайно добрим. Це все те, що мене наповню╓. Це те, чим я живу, як я бачу цей св╕т».
Репертуар театру «Крик» просто вража╓: «Гайдамаки» – за поемою Тараса Шевченка, «Кара» – за мотивами пов╕ст╕ Миколи Гоголя «Тарас Бульба», «Лол╕та» – за романом Володимира Набокова, «Парфумер» – за романом Патр╕ка Зюск╕нда, «Ворота до раю» – за пов╕стю ╢жи Анджи╓вського, «Mollis» – за пов╕стю Федора Досто╓вського «Лаг╕дна» («Кроткая»), «Гр╕х» – за мотивами твор╕в Михайла Коцюбинського. Ус╕ ц╕ спектакл╕ пронизан╕ глибоким ф╕лософським, духовним осмисленням сучасност╕ ╕ майбутнього людства. Образи, як╕ створю╓ актор, захоплюють, шокують, змушують задуматися. Вони ведуть через страждання, тим самим очищаючи душу.
╤ ось у такому надзвичайному, ун╕кальному театр╕ мен╕ пощастило побувати, коли я нещодавно таки вибралася у Дн╕пропетровськ для участ╕ у п╕сенному конкурс╕-фестивал╕ «Дн╕провська хвиля» (про це ще буде окрема розпов╕дь).
Я подивилася у «Криков╕» виставу «Лол╕та» за романом Володимира Набокова. Чесно скажу: була приголомшена емоц╕йн╕стю, щир╕стю, прониклив╕стю й пронизлив╕стю гри Михайла Мельника. Його «Лол╕та» – це спов╕дь до божев╕лля самотнього чолов╕ка, який кинув виклик сусп╕льству. Вистава да╓ точний, ген╕альний опис траг╕зму, приреченост╕, безнад╕йност╕ його любов╕. «Без кохання в людини нема╓ ╕стор╕╖», – говорить з╕ сцени головний герой. – «Без кохання ми н╕коли не п╕зна╓мо, хто ми ╓ насправд╕».
Мен╕ поталанило не лише побачити спектакль, але й п╕сля нього посп╕лкуватися з Майстром ╕ хоча б к╕лькома запитаннями спробувати проникнути у творче «закул╕сся» ц╕╓╖ надзвичайно талановито╖ людини.
– Михайле Васильовичу, хоч тепер, п╕сля прекрасно╖ вистави, розум╕ю, що Ви й справд╕ – «людина-театр», та все ж таки: чому Ви гра╓те один, не можете знайти достойних партнер╕в?
– Я ще в театральному ╕нститут╕ зрозум╕в, що не хочу працювати в жодн╕й акторськ╕й труп╕. Я «задихався», коли працював у м╕сцевому театр╕ ╕мен╕ Шевченка. Мен╕ потр╕бен був такий театр, де я б м╕г в╕льно, голосно говорити про те, що мен╕ болить, т╕╓ю мовою, якою я думаю, не п╕дкорюючись самозакоханим у свою бездарн╕сть режисерам.
В Укра╖н╕ дуже багато талановитих актор╕в, але вони не мають виходу, можливост╕ себе проявити. Мен╕ пропонували грати в рос╕йському сер╕ал╕, та я в╕дмовився. Але в молодих актор╕в нема╓ вибору, ╖м потр╕бно десь заробляти, св╕титися. У нас в Укра╖н╕ мистецтво не окупа╓ться, але я працюю не заради грошей, а для сво╓╖ душ╕ та для мо╖х глядач╕в. У виставах я пропускаю через себе образи, характери, почуття сво╖х геро╖в. Я намагаюся розкрити ╖х так, як сам це в╕дчуваю ╕ переживаю. Мен╕ важко уявити, ось наприклад у вистав╕ «Лол╕та», яку ви сьогодн╕ бачили, що головна геро╖ня, 12-л╕тня д╕вчинка, зможе передати т╕ надзвичайн╕ емоц╕╖, як╕ в╕дчуваю у набоковському твор╕ я. Тим б╕льше, театр втратить свою ун╕кальн╕сть, якщо перестане бути театром одного актора.
– Ви отримали найвищу мистецьку державну в╕дзнаку – Нац╕ональну прем╕ю Укра╖ни ╕м. Т. Шевченка за виставу «Гр╕х». Розкаж╕ть, будь ласка, про цю роботу, що вона значить для Вас?
– Уяв╕ть соб╕ сцену, засипану см╕ттям, целофановими пакетами, старими газетами. ╤ в цьому бруд╕ борса╓ться, стражда╓ головний герой – порядний, вродливий, осв╕чений, талановитий чолов╕к, а тепер – божев╕льний бомж, син убито╖ матер╕. В л╕тературн╕й основ╕ вистави за Коцюбинським лежить траг╕чна ╕стор╕я селянсько╖ родини – син в╕дн╕с р╕дну мат╕р на ╖╖ прохання до л╕су... помирати. У мо╖й вистав╕ цей гр╕х – наш сп╕льний. Це гр╕х ╕ депутат╕в, ╕ галасливих ура-патр╕от╕в, ╕ байдужих апол╕тичних манкурт╕в, ╕ звиродн╕лих яничар╕в – це син╕вський гр╕х занапащення Матер╕-Укра╖ни, перетворення ╖╖ на звалище. Герой шука╓ винуватця ус╕х сво╖х б╕д. ╤ знаходить його в особ╕ ситого ╕ байдужого депутата. На сцен╕ у рол╕ депутата – безмовний манекен. Звертання до нього п╕дтверджують безглузд╕сть намагання «достукатись» до чогось людського у душах цих «слуг народу».
Байдуже споглядати, як мати сама просить сина ╖╖ вбити – неможливо. А що ж робити? Як врятувати Мат╕р-Укра╖ну? Братися до прац╕! Пап╕рець за пап╕рцем прибрати отой см╕тник, розчистити колодязь, який засох, повернути житт╓дайний пот╕к – символ чистоти ╕ сили. ╤ п╕днести Матер╕ кухоль чисто╖ води.
Для мене «Гр╕х» – основна вистава мого життя. Глобальна, траг╕чна за сво╓ю суттю, сильна ╕ правдива за зм╕стом. У н╕й, спираючись на тексти Михайла Коцюбинського, я вт╕лив ╕ св╕й сучасний б╕ль, сво╖ переживання.
– Михайле Васильовичу, я в Дн╕пропетровську недовго, але вже пом╕тила, що в╕н, як ╕ наш Крим, на жаль, дуже зрусиф╕кований. Що треба робити для того, аби пробудити в укра╖нц╕в нац╕ональну св╕дом╕сть?
– Для цього треба, щоб все укра╖нське було найвищого ╜атунку, починаючи з повед╕нки людини, яка розмовля╓ укра╖нською мовою. Якщо людина хоче скомпрометувати укра╖нську мову й Укра╖ну – вона робить дурн╕ вчинки. ╤ т╕льки через вчинки можна спонукати людей полюбити мову й державу. Люди, як╕ сидять у нас зверху, роздмухують сепаратистськ╕ настро╖. Вони – прим╕тивн╕, не працюють на майбутн╓, ╕ це майбутн╓ обов’язково в них ще вистрелить. Якщо не в них, то в ╖хн╕х д╕тей. Вони цього не розум╕ють...
Найважчий труд – це щось починати, а починати треба з доброго, терпимого, люблячого ставлення до тих людей, як╕ вас оточують. Це не ╖хня, у переважн╕й б╕льшост╕, вина, що вони говорять рос╕йською мовою. Це – наша вина, бо ми не зум╕ли переконати людей в тому, що укра╖нська мова н╕чим не г╕рша. У мене абсолютно вс╕ вистави проходять укра╖нською мовою. Ось, наприклад, вистава за п’╓сою Досто╓вського. При╖жджають люди з Санкт-Петербурга, Москви, перед виставою кажуть: «Ой, как это, на украинском языке Достоевский?», а п╕сля вистави одне одного питають «Ой, я забыла, на каком это было языке?».
Це дуже важливо. Але для цього я двадцять рок╕в прац╕ витратив – вперто, з любов’ю, не виходив на площу, не кричав, а просто працював. Коли з любов’ю дитинка народжена – вона щаслива, а коли дитя ще в зародку в╕дчува╓, що його не хочуть, воно покрива╓ться родимими плямами ╕ може мертвим народитися. Так само ╕ з укра╖нською мовою: якщо «переусердствовать», з нетерп╕нням нав’язувати мову, вона може вмерти, не народившись. Дуже важливо, щоб все це робилось красиво ╕ з повагою. Якби я був у Криму, то робив би те, що роблю й тут, ╕, звичайно ж, не перелаштовувався б на рос╕йську мову. При тому, що я дуже люблю рос╕йську л╕тературу. Але у мо╖й с╕м’╖ ус╕ говорять укра╖нською, хоч дружина й рос╕янка.
– Як досв╕дчений актор ╕ режисер, як Ви вважа╓те: на наших владних «п╕дмостках», у цьому «театр╕ влади» теж гра╓ться якийсь «спектакль»?
– Там абсолютно бездарн╕ актори, абсолютно безталанн╕ вс╕! Вони намагаються щось ╕мпров╕зувати, та ╖м треба просто позн╕мати маски ╕з себе, перестати фальшивити й бути самими собою. Хай ╕ не найприваблив╕шими, але хоча б без масок. ╥хня фальш дуже пом╕тна, вони так «люблять» народ, що готов╕ задушити його в об╕ймах – ╕ народ наш це прекрасно розум╕╓. Пнуться в телеекрани, намагаються там корчити ╕з себе державних, благородних, але ця роль ╖м просто не п╕д силу. Порядна людина, коли розум╕╓, що не може зм╕нити долю кра╖ни на краще, не буде отримувати за н╕що величезну зарплату, а просто в╕дмовиться в╕д мандата: «Я не зум╕в, хай ╕нш╕ спробують».
Але х╕ба ж вони мають сов╕сть? Там, де сов╕сть – там Бог. Де багато сов╕ст╕ – там багато Бога, це перев╕рка така. А там, де сов╕ст╕ катма, там ╕нша сила й ╕нша роль...
– Але ж на кожних виборах ми сам╕ ╖х на ц╕ рол╕ признача╓мо сво╖ми голосами! Як знову не помилитися?
– Треба дов╕ряти серцю: якщо воно чисте – п╕дкаже. Див╕ться в оч╕. Правда, нин╕шн╕ пол╕тики-актори – ц╕╓╖ майстерност╕ у них не в╕дбереш – так безсоромно навчились брехати, що вже й оч╕ не б╕гають: бреше ╕ не змигне!
– Тому ╕ йдемо ми за еталоном правди, щирост╕, чесност╕, сов╕сност╕, доброти до Вашого «Крику», шановний Михайле Васильовичу. Спасиб╕ Вам за такий еталон – ╕, будь ласка, привез╕ть його колись до нас у Крим на гастрол╕!
Юл╕я КАЧУЛА.
Дн╕пропетровськ — С╕мферополь.

Фото з Майстром на згадку.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 27.02.2009 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6953

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков