Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 24.10.2008 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#43 за 24.10.2008
ВЕЛИКИЙ МАГ УКРА╥НИ

ПОСТАТ╤
ДО 200-р╕ччя з дня народження Миколи Гоголя

Невже укра╖нц╕ бояться, щоб не образилася Рос╕я, яка привласнила соб╕ великого письменника, який народився на Полтавщин╕ ╕ сво╖ кращ╕ твори написав про Укра╖ну? То чому ж ми добров╕льно в╕дмовля╓мося в╕д видатного письменника, зважаючи на те, що в╕н писав рос╕йською? А ск╕льки наших можновладц╕в сп╕лкуються чужою мовою, - та ми чомусь не в╕дмовля╓мося в╕д них…
Багато рос╕йських письменник╕в XIX стол╕ття, як╕ п╕днесли рос╕йську л╕тературу до св╕тових висот, були нерос╕йського походження. Зда╓ться, рос╕йська культура потребувала такого припливу чужо╖ кров╕, щоб одуховнитися у ген╕альних особах, як╕ для св╕ту стали справжн╕ми представниками рос╕йства.
Тому нема н╕чого дивного в т╕м, що Микола Гоголь, один ╕з найб╕льших рос╕йських проза╖к╕в, по кров╕ був не рос╕янином, а укра╖нцем. Хоч в╕н творив рос╕йською мовою, проте походив з укра╖нського шляхетського роду. Попри зв’язок ╕з рос╕йською культурою, Гоголь завжди залишався св╕домим свого укра╖нського походження, ╕ ми не зрозум╕╓мо особливостей Гоголя, що р╕знять його в╕д решти рос╕йських письменник╕в, якщо не бачитимемо в ньому укра╖нця.
Гоголь завжди залишався загадкою ╕ для рос╕ян, ╕ для укра╖нц╕в. ╤ все ж незаперечним фактом ╓ те, що завдяки внутр╕шн╕м якостям, успадкованим в╕д укра╖нства, в╕н учинив художню революц╕ю в рос╕йськ╕й л╕тератур╕. «Ус╕ ми вийшли з Гогол╕всько╖ шинел╕», - з╕знався Фед╕р Досто╓вський.
З-пом╕ж безл╕ч╕ оц╕нок Гоголя, якого ╕стор╕я поставила на траг╕чну межу «свого м╕ж чужими» ╕ «чужого м╕ж сво╖ми», слушною залиша╓ться думка нашого великого земляка Тараса Шевченка, який нав╕к пов’язав сво╓ ╕м’я з ╕менем Гоголя - сина таки сво╓╖, а не чужо╖ Батьк╕вщини:
Вс╕ оглухли - похилились
В кайданах... байдуже...
Ти см╕╓шся, а я плачу,
Великий м╕й друже...
Сам Гоголь у лист╕ до Смирново╖ зауважу╓ щодо проблеми роздво╓ност╕ душ╕: «Скажу вам одно слово про те, яка в мене душа - укра╖нська, чи рос╕йська?.. На це вам скажу, що сам не знаю, яка в мене душа...».
Цей гострий душевний конфл╕кт дуже нагаду╓ самопоборювання, яке значно п╕зн╕ше трапилося з поетом Володимиром Сосюрою: «Рвали душу мою два Володьки в бою ╕ обидва, як я, кароок╕.
╤ в обох, ще незнаний, невиданий хист - Рвали душу мою комунар ╕ нац╕онал╕ст».
Чому Гоголь вибрав саме Петербург? Пояснення знаходимо в лист╕ ╢вген╕я Греб╕нки до М. Новицького, датованому 1834 роком. «Петербург - то колон╕я ╕нтел╕гентних укра╖нц╕в. По вс╕х ╕нституц╕ях, академ╕ях, в ун╕верситет╕ - повно наших земляк╕в. ╤ при прийманн╕ на посаду кандидат з укра╖нц╕в зверта╓ на себе увагу яко «un bonne d’esprit». Про тяжке входження у великосв╕тське оточення, про те, як в╕н страждав у атмосфер╕ традиц╕йно╖ зневаги до «хохл╕в», дов╕ду╓мося з його листа до Михайла Максимовича в╕д 1833 р.: «Якби ви знали, як╕ жахлив╕ перевороти в мен╕ доконалися, до яко╖ м╕ри все в мен╕ замордоване! Боже, ск╕льки пережив, ск╕льки перемучився!».
Хтозна, чи не т╕ муки були пов’язан╕ з вибором мови для творчост╕. О. Мандельштам, який 1902 року першим видав монограф╕ю про стиль Гоголя, дов╕в, що «мовою душ╕» письменника була мова укра╖нська, що не т╕льки лексика й семантика, а й синтаксис письменника були укра╖нськими й що писав в╕н «перекладаючи».
Л╕тературознавц╕ стверджують, що Гоголь писав не рос╕йською мовою, а «гогол╕вською». Перша маленька книжечка «Ганс Кюхельгартен. ╤дил╕я в Картинках» (п╕д придбаним ╕м’ям В. Алов), яка вийшла у Петербурз╕ 1828 року, мала негативну оц╕нку в тод╕шн╕х рос╕йських журналах, ╕ Гоголь негайно з╕брав ус╕ прим╕рники цього видання ╕ спалив ╖х, як невдалу спробу насл╕дування рос╕йсько╖ л╕тератури в дус╕ Жуковського ╕ Пушк╕на. Непом╕тно зник з рос╕йсько╖ л╕тератури В. Алов ╕ з’явився веселий укра╖нський опов╕дач – «пас╕чник Рудий Панько» з його «Вечорами на хутор╕ поблизу Диканьки».
Так зак╕нчився перший акт боротьби двох культур за Гоголя – перемогла укра╖нська стих╕я. ╤ саме це дало Гоголя - автора мистецьких твор╕в св╕тового значення. Цим в╕н завоював найвидатн╕ше м╕сце в рос╕йськ╕й л╕тератур╕ й в╕д╕грав визначну роль у рос╕йському л╕тературному процес╕.
Академ╕к Перетц, анал╕зуючи в╕дгуки сучасник╕в на вих╕д у св╕т «Вечор╕в на хутор╕ поблизу Диканьки», сказав про автора: «По природе своего духа и творчества он был чужд великорусской литературе. Он, как показывает анализ его первых повестей, скорее, является в них художником-завершителем предыдущего периода развития малорусской литературы, нежели зачинателем новой общерусской».
У пов╕ст╕ «Тарас Бульба» Гоголь п╕дн╕с на нову еп╕чну висоту традиц╕╖ укра╖нських ╕сторичних дум. Бо основна ╕дея твору - ╓дн╕сть народу в боротьб╕ проти чужоземного гн╕ту, воля, незалежн╕сть. Разом ╕з «Тарасом Бульбою» у рос╕йську л╕тературу вв╕йшла Запорозька С╕ч - гн╕здо, котре веде св╕й родов╕д в╕д Ки╖всько╖ Рус╕, в╕д т╕╓╖ незборимо╖ русько╖ сили, яку, за висловом Гоголя, н╕кому не пересилити.
Гоголь створив св╕й «гогол╕вський напрям» у рос╕йськ╕й л╕тератур╕, заступивши собою велетня рос╕йсько╖ л╕тератури - Пушк╕на, який не мав пом╕тного впливу на укра╖нську культуру, тож Гоголь не м╕г н╕чого в нього навчитися. В. Б╓л╕нський писав: «Мы в Гоголе видим более важное значение для русского общества, чем в Пушкине, ибо Гоголь более поэт социальный, следовательно, более поэт в духе времени...».
Видатне м╕сце в рос╕йськ╕й та св╕тов╕й л╕тератур╕ Гоголь здобув не ст╕льки сво╖м безперечно могутн╕м та яскравим талантом художника слова, як тими властивостями, що випливали з його укра╖нського св╕тогляду й укра╖нських культурно-╕сторичних ╕ л╕тературних традиц╕й.
«Рев╕зор» ╕ «Мертв╕ душ╕» були сприйнят╕ як глузування з Рос╕╖. У лист╕ до
М. Щепк╕на Гоголь писав: «Все против меня. Чиновники пожилые и почтенные кричат, что для меня нет ничего святого, когда я дерзнул так говорить о служащих людях... Теперь я вижу, что значит быть комическим писателем. Малейший признак истины - против тебя восстают, и не один человек, а целые сословия».
Його «великому ╕ неправдопод╕бному» талантов╕ дано було викрити негативн╕ риси рос╕йського народу, його «нелюдське хамство», його «темних дух╕в», усе те, що спотворювало «образ ╕ подобу Божу». Герцен писав: «Коли Гоголь переноситься у св╕т укра╖нських козак╕в або молод╕, що весело танцюють б╕ля корчми, - тод╕ в╕н н╕жний, молодий, сповнений любов╕, зворушливий, поетичний, але коли в╕н випадково зустр╕не московського пол╕цая чи суддю, ╖хню дружину чи доньку, тод╕ все зм╕ню╓ться: в╕н зрива╓ з них людське обличчя й диким см╕хом прир╕ка╓ ╖х на тортури людсько╖ ганьби».
В╕домий рос╕йський л╕тературознавець, ф╕лософ, письменник В. Розанов на схил╕ в╕ку зробив з╕знання: «Я все життя боровся ╕ ненавид╕в Гоголя ╕ в 62 роки я думаю: «Ти перем╕г, жахливий хохол». В╕н побачив рос╕йську душеньку в ╖╖ «пре╕сподньому зм╕ст╕». В. Розанов називав Гоголя «злим ген╕╓м Рос╕╖, який, зобразивши рос╕ян ╕ ╖хню батьк╕вщину в «кривому дзеркал╕», зачарував ус╕х, змусивши пов╕рити в ╕стинн╕сть зображення.
Отже, гогол╕вський «укра╖нський ухил», укра╖нське мовомислення виявлялося не лише у сво╓р╕дност╕ його рос╕йськомовно╖ творчост╕, а, напевно, й у структур╕ його особистост╕.
╤ справд╕, душа Гоголя була ц╕лком укра╖нська. З листа польського поета Б. Залеського до Ф. Дух╕нського в╕д 19.02.1859 р.: «Рок╕в 25 тому гостював у Париж╕ в╕домий рос╕йський поет Гоголь. З М╕цкевичем ╕ з╕ мною, сп╕в-укра╖нцем, в╕н т╕сно подружив, ми часто збиралися на веч╕рки для л╕тературно-пол╕тичних розмов. Розум╕╓ться, говорили переважно про москал╕в, як╕ викликали в╕дразу як у нас, так ╕ в нього. Питання про ╖хн╓ ф╕нське походження було безперервним предметом обговорення. Гоголь п╕дтверджував його з ус╕╓ю укра╖нською завзят╕стю. Мав у себе п╕д рукою чудов╕ зб╕рки народних п╕сень р╕зними слов’янськими мовами. ╤ ось у справ╕ ф╕нського походження москал╕в в╕н писав ╕ читав нам свою знамениту невеличку працю, в як╕й доказував на п╕дстав╕ пор╕вняння ╕ детального сп╕вставлення п╕сень чеських, сербських, укра╖нських ╕ т. д. з московськими, очевидн╕ в╕дм╕нност╕ в духовност╕, звичаях та моральних поглядах м╕ж москалями та ╕ншими слов’янськими народами. Для характеристики кожного людського почуття в╕н д╕брав особливу п╕сню - з одного боку, - нашу, слов’янську, при╓мну, лаг╕дну, а з другого - московську - понуру, дику, часто кан╕бальську, отже, чисто ф╕нську. Шановний земляче, ти легко можеш соб╕ уявити, як ця праця щиро вт╕шила М╕цкевича ╕ мене».
Щодо пор╕вняння укра╖нсько╖ музики з рос╕йською, то сам Гоголь пише: «Рос╕йська сумовита музика виявля╓... те, що вона забува╓ життя: вона намага╓ться в╕д╕йти в╕д нього ╕ заглушити щоденн╕ потреби ╕ турботи, а в укра╖нських п╕снях вона злилася з життям, ╕ звуки ╖╖ так╕ жив╕, що, зда╓ться, не звучать, а говорять». Про любов Гоголя до укра╖нсько╖ п╕сн╕ згаду╓ його сестра Ольга: «╤нколи, пом╕ж нами, коли йому вдавалося добре попрацювати зранку, в╕н приходив на об╕д веселий ╕ вдоволений. П╕сля об╕ду в╕н жарт╕вливо умовляв свою т╕тоньку Катерину ╤ван╕вну сп╕вати малорос╕йських п╕сень, причому ╕ сам п╕дтягував, притупував ногою...»
...На додаток, до характеристики Миколи Гоголя як укра╖нця подам к╕лька уривк╕в з його лист╕в до М. Максимовича. «Щиро дякую Вам, земляче, за «Наума» ╕ «Розмишл╓н╕я», а також ╕ за доданий до них Ваш лист. Все я прочитав з великим апетитом. Шкода мен╕, друже, що Ви хвор╕╓те. Киньте насправд╕ Кацап╕ю та при╖жджайте в Гетьманщину. Я сам думаю зробити те ж саме ╕ в наступному роц╕ махну зв╕дс╕ля. Дурн╕ ми справд╕, як посудити добре! Для чого ╕ кому жертву╓мо вс╕м? ╤демо! Ск╕льки там позбира╓мо всяко╖ всячини! Все викопа╓мо!». Лист в╕д 20.12.1833 р.: «Дякую тоб╕ за все: за лист, за думки в ньому, за новинки та ╕нше. Уяви соб╕, я теж думав. Туди! Туди! У Ки╖в! У стародавн╕й чудовий Ки╖в! В╕н наш, в╕н не ╖хн╕й, чи ж не правда! Там, або навколо нього, д╕ялись д╕ла старовини нашо╖. Я працюю. Я вс╕ма силами стараюсь, але на мене находить страх: може бути, що не встигну. Мен╕ надокучив Петербург, але ще дужче не в╕н, а проклятий кл╕мат його: в╕н мене доп╕ка╓. Так, це добре буде, якщо ми посядемо з тобою ки╖вськ╕ кафедри... Х╕ба ж це др╕бниця? Але мене бентежить думка, що буде, як т╕ спод╕вання не зд╕йсняться».
Гоголь усе життя рвався в Укра╖ну, боготворив ╖╖. Ось як в╕н сам пише про Петербург ╕ Укра╖ну: «Та╓мничий, незбагненний 1834! Де означу я тебе великими працями? Чи серед ц╕╓╖ купи накиданих один на одного будинк╕в гурк╕тливих вулиць, киплячо╖ меркантильност╕ - ц╕╓╖ потворно╖ купи люду, парад╕в, диких п╕вн╕чних ночей, блиску й низько╖ безбарвност╕? Чи в мо╓му прекрасному, древньому об╕тованому Ки╓в╕, ув╕нчаному багатопл╕дними садами, оперезаному мо╖м п╕вденним прекрасним, чудесним небом, п’янкими ночами, де гора обсипана чагарниками.., що п╕дплива╓ ╖╖ м╕й чистий ╕ швидкий, м╕й Дн╕про!».
╤стор╕ю Укра╖ни Гоголь не просто любив ╕ знав, але розум╕в ╖╖ як боротьбу народу за свободу ╕ незалежн╕сть. В╕н перший в укра╖нськ╕й ╕стор╕ограф╕╖ пов╕в мову про державну незалежн╕сть Укра╖ни. У статт╕ «Размышление Мазепы» л╕тописець Укра╖ни, онук козацького канцеляриста, нащадок полковник╕в ╕ гетьман╕в нагаду╓ нам про тисячол╕тню ╕стор╕ю нашого народу. Кр╕зь призму роздум╕в гетьмана Мазепи Гоголь виклав сво╓ бачення тогочасних под╕й в Укра╖н╕. В╕н показав траг╕чне становище Гетьмансько╖ держави в умовах Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖. Гоголь мислив визволення Укра╖ни з московського ярма т╕льки разом з одн╕╓ю ╕з найм╕цн╕ших на той час ╓вропейських держав - з╕ Швец╕╓ю. В укра╖нськ╕й ╕стор╕ограф╕╖ Гоголь-мазепинець уперше заявив, що укра╖нська волелюбна нац╕я може мати «самобутню державу» з демократичним ладом. Стаття Миколи Гоголя «Размышление Мазепы» - то перший в ╕стор╕╖ публ╕цистичний захист державницьких ╕дей гетьмана.
Демократичн╕ нац╕ональн╕ ╕де╖ та погляди на ╕стор╕ю укра╖нського народу, висловлен╕ Гоголем у його творах, не могли не мати велико╖ пошани не т╕льки з боку Тараса Шевченка («Великий м╕й друже»), а й у наступних покол╕нь укра╖нських письменник╕в, громадських д╕яч╕в, учених, молод╕. Пантелеймон Кул╕ш вважав, що Гоголь «покликав укра╖нц╕в до п╕знання сво╓╖ нац╕ональност╕». Костомаров у автоб╕ограф╕╖ згаду╓, що твори Гоголя спричинилися до пробудження «того почуття до Укра╖ни, яке дало зовс╕м новий напрям мо╖й д╕яльност╕». Серг╕й ╢фремов у статт╕ «М╕ж двома душами» зазнача╓: «П╕сля книжки Гоголя вперше я почув себе сином р╕дно╖ земл╕, ще з «Тараса Бульби» запала мен╕ в душу ╕скра нац╕онально╖ св╕домост╕».
«Тарас Бульба» та Шевченко надихнули Миколу Лисенка та Михайла Старицького, як╕ стали укра╖нськими культурними д╕ячами, на сюжети Гоголя. Микола Лисенко написав опери: «Тарас Бульба», «Р╕здвяна н╕ч», «Утоплена». Жодному слухачев╕ й на думку не спаде пов’язувати ц╕ твори з рос╕йською л╕тературою.
Неабиякий усп╕х укра╖нсько╖ пов╕ст╕ ╕ вся творч╕сть Гоголя мали у багатьох покол╕нь зах╕дноукра╖нських читач╕в, як╕ жили й боролися в умовах Австро-Угорсько╖ ╕мпер╕╖, пансько╖ Польщ╕ та рос╕йсько╖ комун╕стично╖ ╕мпер╕╖. ╤ван Франко, знавець ╕ шанувальник творчост╕ Гоголя, сам заповзятий книголюб над╕слав на виставку в Н╕жинський ╕нститут з╕ сво╓╖ книгозб╕рн╕ дарунок - твори Гоголя, видан╕ в Галичин╕ укра╖нською мовою у XIX стол╕тт╕. Видати ╖х у Малорос╕╖ було немислимо через в╕дом╕ валу╓всько-емськ╕ заборони...
Наступного року двохсота р╕чниця в╕д дня народження ген╕ального письменника Миколи Гоголя. ╤ ми згаду╓мо його св╕тлу постать, спод╕ваючись, що в╕н ╕ сьогодн╕, й згодом допомагатиме нам. Адже ми диха╓мо пов╕трям, в якому Гоголь - як озон. В╕н - з нами. В╕н – наш.
Анатол╕й ЧЕРКОВ,
голова Полтавсько╖ сп╕лки екскурсовод╕в.
(«Л╕тературна Укра╖на», 11 вересня 2008 року).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #43 за 24.10.2008 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6458

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков