Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#37 за 12.09.2008
СОЛОВКИ – ЗАРУБКА НА ╤СТОР╤╥

ПАМ’ЯТЬ
(Зак╕нчення. Поч. у № 35 - 36).

╢ спроби виставити монах╕в як невинних жертв царизму та б╕льшовик╕в. Думаю, що це нев╕рно. Молитися, поститися, думати про порятунок власно╖ душ╕, в╕дгородившись в╕д власного народу, – не найкраща ╕дея. Сусп╕льство все одно тебе д╕стане. Надумав же ╤ван Грозний будувати фортецю! А Петро ╤ зробив церкву ц╕лком «ручною». А ск╕льки ж було аскет╕в, подвижник╕в, во╕стину святих людей! Чи в╕рну дорогу обрали? А, проте… на соловецьку церковну красу ╕ зараз величезний попит. На остров╕ ми зустр╕ли велику групу в╕руючих з Харк╕вщини. Звичайно ж, ╕з «канон╕чного» Московського патр╕архату... Спочатку вони зрад╕ли нам, а пот╕м, д╕знавшись про справжню мету по╖здки – вшанування пам’ят╕ невинно уб╕╓нних – р╕зко охололи. Мовляв, на Соловки треба ╖хати молитися, а згадувати р╕зних там нац╕онал╕ст╕в… не варто. Рос╕я – найр╕дн╕ша сестра нам, без не╖ ми вс╕ пропадемо, загинемо, нас поглинуть Америка ╕ НАТО...
Одним словом, це був наочний приклад ефективно╖ роботи УПЦ МП з «розмивання» державницько╖ ╕де╖. До реч╕, серед паломник╕в я чув нав╕ть молдавську мову. Молдова – православна кра╖на, а дивовижна краса Соловк╕в може причарувати нав╕ть звиклих до п╕вденного сонця молдован.
* * *
…Церква посл╕довно «п╕дмина╓» арх╕пелаг п╕д себе, а це виклика╓ тривогу у демократично настро╓них рос╕ян. Актив╕сти петербурзького Мемор╕алу з болем розпов╕дали про те, як монашки замальовували, заб╕лювали написи пол╕тв’язн╕в на монастирських ст╕нах. А це ж ╕сторична ц╕нн╕сть!
Треба сказати, що на острови ╖дуть три категор╕╖ паломник╕в. Перша, як я вже сказав, це глибоко в╕руючий православний народ. Друга – це люди, закохан╕ в рос╕йську П╕вн╕ч. Таких у Рос╕╖ чимало… До реч╕, неоф╕ц╕йним г╕мном Соловк╕в ╓ п╕сня, написана молодим тод╕ бардом Валентином Вихор╓вим у 1965 роц╕:
На Соловецких островах
дожди, дожди.
Ну, как расскажешь
на словах, как льют дожди?
В конверт письма не уложить
 ветра, шторма…
Нет, надо просто здесь пожить. Ты приезжай сама.
А третя ╕, на жаль, найменш чисельна група паломник╕в – це люди, для яких Соловки – це, перш за все, ГУЛАГ, фабрика смерт╕. Добре, що укра╖нц╕ складають великий в╕дсоток серед цих, останн╕х… Але такою була наша ╕стор╕я, мусимо ╖╖ пам’ятати. Тому зовс╕м ╕нш╕ в╕рш╕ нам здаються актуальними:
Как плачут отчаянно
 чайки
Над серой студеной
 волной,
Как рвут человека
овчарки
И как добивает
 конвой...
Ц╕ рядки, написан╕ Серг╕╓м Погор╓лим зовс╕м недавно, у 2005 роц╕. Очевидно, цю п╕сню ми почули б на фестивал╕ авторсько╖ п╕сн╕ «На Соловецких островах», якби затримались хоча б на день-два. Але зм╕нити програму по╖здки ми не могли, тому задовольнилися лише текстом – мудрим, ф╕лософським:
Стоят монастырские стены –
Наивной надежды оплот,
Что жизнь, потерявшая цену,
Её, наконец, обретет…

ПЕТРО КАЛНИШЕВСЬКИЙ
Укра╖нськ╕ прочани, видно, щоразу атакують м╕сцевих екскурсовод╕в: ну, як же церква заплющувала оч╕ на порушення людських прав? Т╕, як могли, терпляче ╕ нам пояснювали… Виявля╓ться, першими в’язнями Соловк╕в були рел╕г╕йн╕ «дисиденти». Тому церква, захищаючи св╕й «оф╕ц╕йний курс», погоджувалася на ув’язнення таких людей. Так, ще у 1554 роц╕ Собор засудив ╕гумена Тро╖цького монастиря Артем╕я. В╕н м╕г в╕льно пересуватися територ╕╓ю монастиря, тому одного разу, скориставшись нагодою, ут╕к до Литви. Звичайно ж, йому допомогли. У Литв╕ Артем╕й написав книгу про переваги православ’я над протестантизмом. Дивно, що й так╕ патр╕оти православ’я могли вважатися ╓ретиками!
Нашому отаману Петру Калнишевському вже так не дов╕ряли. Незважаючи на те, що в╕н був геро╓м рос╕йсько-турецько╖ в╕йни ╕ був нагороджений за особисту хоробр╕сть золотою ╕нкрустованою д╕амантами збро╓ю, сид╕ти йому довелося в «кам’яному м╕шку»… Наша делегац╕я побувала там ╕ поклала г╕лочку калини у його т╕сн╕й кел╕╖.
На територ╕╖ монастиря ╓ ╕ погруддя останнього кошового отамана Запорозько╖ С╕ч╕. Там теж хтось поклав г╕лочку калини, причому ще до нас. Вже ╓ добра традиц╕я укра╖нських прочан! Постояв трохи у задум╕, аж поки не прийшла наступна група екскурсант╕в. Зв╕дкись ╕з рос╕йсько╖ глибинки. Почув, як одна ж╕нка скаржилась подруз╕: «Хохлы говорят, что москали замучили Кальнишевского. А он прожил 112 лет! Видно, не так уж и плохо ему было…»
Проста с╕льська ж╕нка, а про що дума╓! Може б, вона ще позаздрила 18-р╕чному матросу Никифору Куницину, який просид╕в у тюрм╕ 22 роки? Або селянину графа Головк╕на Антону Дмитр╕╓ву? Той «за оскорбление своего господина» пров╕в у Соловецькому монастир╕ 58 рок╕в - з 1817 по 1875 р╕к. Суц╕льн╕ «добряки» керували Рос╕╓ю!
До реч╕, драту╓ звичка рос╕ян перекручувати укра╖нськ╕ пр╕звища: чому «Кальнишевск╕й»? Невже так важко вимовити: «Калнишевск╕й»? Безбородько у них став «Безбородком». То ковтають м’який знак, то додають його без потреби...
╤ все ж було шкода молоденьких екскурсовод╕в. Ц╕ д╕вчата-студентки люблять свою справу ╕, звичайно ж, безглуздо звалювати на них увесь негатив укра╖нсько-рос╕йських стосунк╕в. Треба сказати, вони трималися спок╕йно, з г╕дн╕стю. Да╓ться взнаки п╕вн╕чний ментал╕тет. Часом хот╕лося пожартувати: «Гаряч╕ карельськ╕ хлопц╕!». Ну, ╕ д╕вчата, звичайно... Асим╕лювалися, стали рос╕янами, а спок╕йний угро-ф╕нський характер лишився. Ц╕ люди найчаст╕ше викликають симпат╕ю. Але як почита╓ш: «по высочайшему повелению в 1776 году сослан на смирение», або: «… обрел душевное спокойствие смиренного христианина, искренно познавшего свои вины…». Яка ж була вина у Калнишевського? В╕н же наказав запорожцям не стр╕ляти у ╓динокровних брат╕в-рос╕ян! Якщо ╕ ╓ вина, то перед укра╖нцями, адже могли б загинути як геро╖… А, склавши зброю, стали заручниками пихатих маразматик╕в, перейнятих ╕де╓ю «собирания земель». Тому якась частка вини ляга╓ ╕ на простих рос╕ян, як╕ дуже часто, при ближчому знайомств╕, виявляються просто золотими людьми! Як ╖м пояснити укра╖нський б╕ль?
Ось хай би погортали книжечку Серг╕я Шевченка «Наш╕ Соловки». Там усе роз’яснено: «Соловки кожний бачить по-сво╓му як фрагмент всесв╕тньо╖ картини боротьби зла ╕з добром…». Або ось ще краще: «На Соловках – серед невимовно╖ краси природи ╕ дивовижних твор╕нь рук людських – ваш╕ думки витимуть, як голодн╕ собаки. Не стримуйте сво╖х почутт╕в…».
Д╕йсно, тезка тут правий. Саме «як голодн╕ собаки» - це ╕ я в╕дчував неодноразово. Дивовижний контраст м╕ж красою земл╕ ╕ стражданнями, як╕ вона завдала тисячам укра╖нц╕в! Щоб це усв╕домити, треба тут побувати.

М╤Й НЕЗАБУТН╤Й СОЛОВЕЦЬКИЙ «ГУРУ»
Мало кому вдавалося вирватись ╕з соловецького пекла живим. Втеч╕ морем були приречен╕ на невдачу нав╕ть у спок╕йну погоду – надто холодна вода… Проте, дек╕лька вдалих спроб було. Зм╕г утекти на човн╕ колишн╕й рибалка, який добре знав ц╕ м╕сця. ╤нколи виручали тимчасов╕ «в╕дрядження» на материк. Один в’язень втерся у дов╕ру до начальства ╕ тому зм╕г вислизнути. Викликав дружину з 11-л╕тн╕м сином в умовлене м╕сце, ╕ дал╕ вже утрьох, обминаючи населен╕ пункти, п╕шки 9 дн╕в йшли до Ф╕нлянд╕╖. Очевидно, перед цим в’язень добре вивчив карту, оск╕льки, в╕дпов╕даючи за певний напрямок роботи, часто контактував з начальством, бував у каб╕нетах.
Зустр╕ч ╕з ф╕нськими прикордонниками могла коштувати життя вт╕качев╕. Уже перетнувши кордон, батько залишив сво╖х у л╕с╕, а сам п╕шов на розв╕дку. Був затриманий прикордонниками, як╕ сприйняли його за шпигуна. Поставили йому ультиматум: «або знайдеш дружину ╕ сина – тод╕ ми тоб╕ пов╕римо, а н╕ – розстр╕ля╓мо!» Часу дали одну добу. А як знайти сво╖х у незнайомому л╕с╕? До того ж дружина з сином також пересувалися, не стояли на м╕сц╕… Допомогло те, що син раптом вир╕шив засп╕вати, ╕ батько здалеку почув його. Ус╕ тро╓ врятувалися.
Проте декого п╕сля зак╕нчення строку в╕дпускали. Вийшов на волю Дмитро Лихачов, який згодом став академ╕ком. По два строки в╕дбули Геннад╕й Андре╓в ╕ Олег Волков (останн╕й написав книгу спогад╕в «Погружение во тьму»). Тобто, не сл╕д думати, що ╕з Соловк╕в не поверталися.
* * *
Р╕вно тридцять рок╕в тому доля звела мене ╕з соловецьким в’язнем. Це був Олександр Онищенко, колишн╕й студент ╕сторико-ф╕лолог╕чного факультету Полтавського пед╕нституту, член «Просв╕ти», звинувачений у п╕дготовц╕ петлюр╕вського повстання проти радянсько╖ влади. Полтавська губчека вперше заарештувала Онищенка у 1921 роц╕. З першого концтабору його зв╕льнили за амн╕ст╕╓ю 5-го Всеукра╖нського з’╖зду Рад. За що потрапив на Соловки – не знаю. Сам в╕н не розпов╕дав, а я й не розпитував. Тод╕, навесн╕ 1978 року, нас ц╕кавила ситуац╕я в Укра╖н╕.
Олександр Гнатович був переконаним оптим╕стом, ╕ його впевнен╕сть передавалася мен╕. Багато чим завдячую мо╓му соловецькому Вчителю… На той час я мав якийсь укра╖нський сентимент ╕ тому все, сказане Онищенком, потрапляло на родючий ╜рунт. Але цим самим в╕н в╕дкрив мен╕ оч╕ на багато речей. Саме в╕н нац╕лював на активну д╕яльн╕сть, на боротьбу за визволення Укра╖ни. Тод╕ це було дуже см╕ливо, радикально ╕… небезпечно. Не знаю, чому ми дов╕ряли одне одному. Н╕хто ж нас не знайомив – сам╕ випадково познайомилися на вулиц╕.
Додому Олександр Гнатович мене не запрошував, посилаючись на те, що його «пасе» КДБ. Ут╕м, вуличн╕ зустр╕ч╕ ╕ для мене були найкращим вар╕антом. Але одного разу в╕н не прийшов…
Р╕вно тридцять (!) рок╕в я не знав, у чому справа. ╤ т╕льки у кв╕тн╕ цього року, випадково прочитавши в «Укра╖нськ╕й культур╕» статтю ╤вана Малюти «Соловецький мог╕кан», я зрозум╕в, що причиною могла бути хвороба Олександра Гнатовича. В╕н помер через п╕втора року п╕сля нашого знайомства.
Можу п╕дтвердити, що п╕╓тет автора статт╕ «Соловецький мог╕кан» ц╕лком виправданий. ╤ в найг╕рш╕ для функц╕онування укра╖нства роки Онищенко залишався активним, нерозгубленим, мужн╕м. З мо╓╖ точки зору, в╕н високо н╕с звання петлюр╕вця. Тепер аж не в╕риться – я контактував з живим петлюр╕вцем, в’язнем «Соловк╕в», який ╕ в 1978 роц╕ виглядав ц╕лком сучасною людиною – начитаною, ерудованою ╕ мудрою!
Добре, що Онищенко вижив – його у 1939 роц╕ в╕дправили на материк. Але ж ск╕льки укра╖нц╕в загинуло там! Якою могла б бути Укра╖на, якби вони залишилися живими? Соловки виявилися надто глибокою зарубкою на укра╖нськ╕й ╕стор╕╖…

ПРАЦЯ – ФУНДАМЕНТ ДЛЯ ОПТИМ╤ЗМУ
У т╕ дн╕ Рос╕я напала на Груз╕ю. Знову ми бол╕сно усв╕домлювали, що вс╕ ц╕ симпатичн╕ рос╕яни ц╕лком п╕дтримують агрес╕ю. Не тому, що жорсток╕, а тому, що не знають правди. З ╖хньо╖ точки зору, винним був «этот недомерок Саакашвили», який дав наказ сво╖м полчищам напасти на маленьку миролюбну Осет╕ю.
Укра╖на могла б бути ц╕кавою для рос╕йсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ сво╖м демократизмом. Це те, чого у них нема╓, ╕ найб╕льш по╕нформован╕ нам заздрять. Але для цього повинен бути в╕льний обм╕н ╕нформац╕╓ю. У Рос╕╖ ╓ достатньо людей, як╕ варт╕ того, щоб ╕з ними дружити. Але у нас до цього, як правило, не доходять руки. Ус╕м сподобався Дмитр╕╓в, ус╕ були в захват╕ в╕д Серг╕я Колтир╕на, але сумн╕ваюся, що мо╖ супутники-прочани завалять ╖х листами. У нас нема╓ установок на таку доброзичливу «експанс╕ю». Зг╕дно з нашими стереотипами ще совкового пер╕оду «москаль» може бути або ворогом, або ж повинен слухняно йти у фарватер╕ сучасно╖ укра╖нсько╖ пол╕тики.
Бути тихою, непом╕тною, лояльною меншиною рос╕яни навряд чи зможуть. Час сплячки у них пройшов. Викиди енерг╕╖ обов’язково будуть, важливо, щоб вони не шкодили укра╖нськ╕й державност╕, наш╕й ╕дентичност╕. Якщо ╖м пост╕йно пояснювати, що причиною розвалу Союзу було бажання народ╕в зберегти свою самобутн╕сть, то багато хто з рос╕ян зможе це усв╕домити. Але тут потр╕бн╕ велик╕ ╕нформац╕йн╕ зусилля. Рятувати самобутн╕сть нац╕й вони, звичайно, не будуть, добре якщо толеруватимуть ╖╖. Укра╖на – велика держава, нашу точку зору вони ╕гнорувати не зможуть.
На Соловках я багато розмовляв з островитянами ╕ при╖жджими «фанатами П╕вноч╕». Переконався, що Укра╖на для них не чужа, вони хот╕ли б мати дружн╕ стосунки з нами. Це не так вже ╕ складно, адже нас багато що об’╓дну╓. Ми добре зна╓мо рос╕йську, вони б╕льш-менш розум╕ють укра╖нську. Якщо ми зможемо в╕дстояти все укра╖нське у рамках Укра╖ни, вони нас за це давити танками не будуть.
П’ята колона? Вона ╓, але у цьому ╕ частка нашо╖ вини. Ми спок╕йно дивилися, як вона зм╕цню╓ться ╕ не надто переймалися тим, як об’╓днати, п╕дтримати демократично налаштованих рос╕ян. Ми взагал╕ не враховували рос╕йського фактору всередин╕ Укра╖ни. Реагу╓мо на негатив, тод╕ як ефективн╕ше було б розбудовувати стосунки на основ╕ позитиву.

ПОМОРИ – СПОГАД ДИТИНСТВА
До Соловецького морського музею (виявля╓ться, ╓ й такий!) я зайшов зовс╕м випадково. Екскурсовод Людмила наст╕льки ц╕каво проводила екскурс╕ю, що я не зм╕г не пригадати свого давнього захоплення поморами. Це було ще у ранньому дитинств╕, коли я прочитав захоплюючу художню книгу про рос╕йську П╕вн╕ч. Як дехто захоплю╓ться козаками чи п╕вн╕чноамериканськими ╕нд╕анцями, так ╕ я тод╕ «захвор╕в» поморами! Проте за 40 рок╕в це захоплення повн╕стю забулося; якби не музей, то нав╕ть на Соловках не пригадав би… Але Люда наст╕льки ц╕каво розпов╕дала, що згодом вже вислуховувала мою «спов╕дь»… Ця невеличка стор╕нка мого дитинства зробила нас друзями.
Я пригадав, що п╕д час останнього перепису в Рос╕╖ с╕м чи в╕с╕м тисяч мешканц╕в Архангельсько╖ област╕ записалися не рос╕янами, а… поморами. Звичайно, я тут не пом╕тив ╕ натяку на сепаратизм, але певне в╕дчуття окрем╕шност╕ у м╕сцевих людей ╓. Мо╓ давн╓ захоплення було сво╓р╕дною «перепусткою» ледь не в кожну с╕м’ю. Шкода, часу було мало, а то ще й на катер╕ об╕цяли покатати. У шторм, то у шторм – чого не зробиш заради приятеля-однодумця! До реч╕, Людмила розпов╕ла, що родом вона з Воронежчини, що в ╖╖ роду були укра╖нц╕. Ц╕╓ю обставиною вона нав╕ть пиша╓ться, хоча й навча╓ться на рос╕йськ╕й ф╕лолог╕╖.
У сво╖й книз╕ «Соловецька Голгофа для укра╖нц╕в» Володимир Нов╕ков стверджу╓, що серед островитян ледь не в кожного третього укра╖нське кор╕ння. Отже, острови Соловецького арх╕пелагу, як ╕ Сургут, Тюмень чи, за певних обставин, Кубань могли б стати пунктом зм╕цнення укра╖нсько-рос╕йських стосунк╕в.
Коли я зайшов у велосипедний прокатний пункт, то познайомився там з укра╖нкою з Черкащини. Про сво╓ походження вона говорила спок╕йно, без будь-якого остраху (у Москв╕, наприклад, про сво╓ укра╖нство намагаються не згадувати), була рада землякам. Отже, кл╕мат тут непоганий, але й люди повинн╕ ╖хати п╕дготовлен╕. Якщо без к╕нця будемо повторювати: «за що знищили Калнишевського?», то д╕алогу може не вийти.
Великим кроком уперед могли б стати контакти укра╖нських ╕ рос╕йських бард╕в. Але повинн╕ ╖хати укра╖нц╕, закохан╕ в рос╕йську культуру. Т╕, як╕ б оц╕нили ось це:

Воспитанник проселочных
 дорог петлистых,
Ветров неистовых,
 озер кристально чистых,
Не ограничен именем,
 рожденный в келье
На острове, а не в каком-то
 подземелье.
Пронизан звоном клюквенных
 колоколов,
Угаром, синим пламенем
 горящих дров.
Мой кров. Я не был там давно,
А годы все несутся…

Це з п╕сн╕ барда Авакума Петрова. А пост╕йним членом жур╕ фестивалю «На Соловецьких островах» ╓ Володимир Шемшученко, нагороджений к╕лькома православними нагородами. Не виключаю, що ╕ в його родовод╕ ╓ укра╖нськ╕ предки. Принаймн╕, його точку зору на авторську п╕сню я повн╕стю под╕ляю:
- Традиц╕╖ створюють люди. Традиц╕╖ Соловецького фестивалю т╕льки закладаються. Особливу увагу в цьому роц╕ оргком╕тет звертатиме на зм╕ст п╕сень, пам’ятаючи, що тут знаходяться святин╕ Православ’я ╕ в пам’ять про безвинно знищених у Соловецькому табор╕ особливого призначення…
На цей фестиваль прибудуть понад 300 рос╕йських бард╕в; от якби з Укра╖ни при╖хав хоч якийсь десяток! Залишаюсь невиправним оптим╕стом: результат обов’язково буде, якщо в пот╕ чола працювати. ╢ рос╕яни, до чи╖х сердець можна достукатися!
До реч╕, у Соловецькому музе╖ я випадково наткнувся на уривок з листа колишнього соловецького в’язня Геннад╕я Андре╓ва: «…Где прошла та трещинка, что расступилась в наше время пропастью, превратившей этот остров в место беспрерывных мук? Почему не оградили монахи своих потомков от нового бедствия? Почему их труд, их вера, их мука не принесли нам мира, а породили ещё более жестокую борьбу, ещё более жестокую муку? Когда и кем – ими, нами было что-то утрачено, без чего невозможен мир?»
Читаючи ц╕ рядки, я був просто вражений: та це ж ╕ мо╖ думки! ╤ хтось же цей лист пом╕стив п╕д скло! Отже, пошук однодумц╕в у цих краях зовс╕м не безнад╕йний.
…Вмикаю телев╕зор ╕ вкотре переконуюся: звол╕кати з ц╕╓ю справою не можна, адже саме зараз рос╕йськ╕ танки оскверняють сво╖ми траками православну грузинську землю…
Серг╕й ЛАЩЕНКО.
Соловки – Льв╕в.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #37 за 12.09.2008 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6317

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков