"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "На допомогу вчителеві"
#35 за 29.08.2008
ПРЕВЕНТИВНЕ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯР╤В
Ус╕ превентивн╕ заходи з виховання учн╕всько╖ молод╕, можна под╕лити на три типи: первинна, вторинна ╕ третинна превенц╕я (запоб╕гання). Одним ╕з заход╕в первинно╖ превенц╕╖ ╓ соц╕ально-педагог╕чний захист, що допомага╓ подолати м╕жособист╕сн╕ конфл╕кти ╕ розвива╓ здатн╕сть до позитивних, правом╕рних стосунк╕в. Виникненню конфл╕кту сприя╓ ситуац╕я, коли один ╕з суб’╓кт╕в: не встановлю╓ контакт (дивиться похмуро, не всм╕ха╓ться, не зверта╓ увагу на партнера; позбавлений почуття гумору; говорить т╕льки про те, що йому виг╕дно ╕ ц╕каво; не вислухову╓ ╕нших, пост╕йно ╖х перебива╓; ман╕пулю╓, застосову╓ нечесн╕ прийоми; напада╓, критику╓, звинувачу╓; не визна╓ сво╖х помилок, н╕коли не вибача╓ться. Можна запропонувати д╕тям десять правил повед╕нки, як╕ не т╕льки попередять конфл╕кт, а й формуватимуть риси характеру.
1. Дай партнеру виговоритись. 2. Вимагай об╜рунтування його претенз╕й чи звинувачень. 3. Знайди потр╕бн╕ слова для заспоко╓ння його агрес╕╖. 4. Свою негативну оц╕нку подавай як в╕дображення особистих почутт╕в. 5. Запропонуй партнеру сформулювати бажаний результат. 6. Розглядай проблему конфл╕кту як задачу з п╕дручника ╕ знайди вар╕ант ╖╖ розв’язання. 7. Дай партнеру «зберегти сво╓ обличчя». 8. «Збережи й сво╓ обличчя», утримуйся в позиц╕╖ «на р╕вних». 9. Не б╕йся компром╕су ╕ вибачень. 10. Домовляйся й не руйнуй мирних стосунк╕в.
ДЕСЯТЬ ТАБУ В КОНФЛ╤КТН╤Й СИТУАЦ╤╥ Забороня╓ться: 1. Несправедливо оц╕нювати партнера. 2. Приписувати йому поган╕ нам╕ри. 3. Демонструвати знаки зверхност╕. 4. Звинувачувати й приписувати в╕дпов╕дальн╕сть т╕льки партнеров╕. 5. ╤гнорувати його ╕нтереси. 6. Бачити все т╕льки з╕ сво╓╖ позиц╕╖. 7. Переб╕льшувати сво╖ заслуги. 8. Нервувати, кричати, нападати. 9. Зач╕пати «больов╕ точки» ╕ уразлив╕ м╕сця партнера. 10. Обрушувати на партнера багато претенз╕й.
ВЧИСЯ САМОРЕФЛЕКС╤╥: 1. Створюй б╕льш ефективний образ свого «Я», знай про себе правду, вм╕й дивитися правд╕ у в╕ч╕. 2. Реагуй на факти сво╓╖ повед╕нки, а не на уявлення про них. 3. Не прид╕ляй п╕двищено╖ уваги до похвали ╕ вихваляння. 4. Не реагуй надто емоц╕йно на зовн╕шн╕ подразники, ум╕й в╕дкласти свою реакц╕ю на них. 5. Ум╕й прощати соб╕ й ╕ншим. 6. Не нашаровуй почуття жалост╕ до себе. 7. Ум╕й направляти свою агрес╕ю на справи, а не на людей. Основними завданнями вторинно╖ превенц╕╖ ╓ якомога ран╕ше виявлення негативних зм╕н у повед╕нц╕ дитини для попередження ╖х подальшого розвитку. ╥╖ п╕д╜рунтям ╓ результати р╕знопланово╖ д╕агностики. Прикладом може послужити д╕алог етичного заняття з п╕дл╕тками «Посп╕шай робити добро». Заняття почина╓ться з двох маленьких експеримент╕в. У першому д╕тям пропону╓ться протягом одн╕╓╖ хвилини записати на аркуш╕ будь-як╕ слова. Коли вони написан╕, педагог пропону╓ п╕дкреслити т╕, як╕ стосуються моральност╕. Зак╕нчивши роботу, бажаюч╕ читають сво╖ слова. - Який висновок ми можемо зробити? Так, наше життя ╕ наш╕ думки обов’язково стикаються з моральними проблемами. Як ви дума╓те, чому? Ось та зав’язка, з яко╖ почина╓ться д╕алог. Дал╕ пропону╓ться учням написати десять прикметник╕в, ╕, д╕ючи аналог╕чно, педагог веде д╕алог з╕ школярами про законом╕рност╕ отриманих результат╕в експерименту. - Який висновок ви можете зробити з результат╕в експерименту? Так, в арсенал╕ людсько╖ думки визначне м╕сце пос╕дають проблеми морал╕, моральн╕ оц╕нки, етика вза╓мин. Необх╕дн╕сть у сво╖х д╕ях нести добро оточуючим влучно виража╓ народне присл╕в’я: «Посп╕шай робити добро». Чи можете ви це присл╕в’я застосувати до сво╓╖ повед╕нки? Зверн╕мося до вашого досв╕ду. Вибер╕ть найб╕льш властивий вам вар╕ант повед╕нки у типових житт╓вих ситуац╕ях.
ЖИТТ╢ВА СИТУАЦ╤Я Нед╕ля. По телев╕зору ма╓ транслюватись улюблена передача. Але мама через об’╓ктивну причину просить саме у цей час погуляти з маленьким братом. Який вар╕ант в╕дпов╕д╕ ви оберете? 1. Запропоную подивитись передачу разом ╕з братом. 2. Спочатку подивлюся передачу, пот╕м п╕ду погуляю з братом. 3. З’ясую, з яко╖ причини мама не може сама погуляти, пот╕м вир╕шу, як вчинити. 4. П╕ду погуляю з братом. 5. Придумаю братов╕ яку-небудь ц╕каву гру, щоб в╕н не захот╕в ╕ти гуляти. Прокоментуйте св╕й виб╕р.
╤╤. Класний кер╕вник оголосив д╕тям, що на ялинку в цирк (або якусь ╕ншу м╕сцеву установу) вдалося д╕стати в╕с╕м квитк╕в, ╕ сказав: «Вас у клас╕ 15 чолов╕к. Я вас ус╕х люблю ╕ не можу вир╕шити, кому не йти. Зроб╕ть це сам╕. П╕дн╕м╕ть руку т╕, хто сам вир╕шив не п╕ти або запропонуйте, як зробити по-╕ншому».
Як ти вчиниш? 1. Запропоную тягти жереб, щоб не було шкода. 2. Запропоную розв’язати проблему голосуванням. 3. Запропоную дати ц╕ квитки тим, хто це заслужив навчальною й активною роботою. 4. П╕дн╕му руку, що не п╕ду. 5. Запропоную розпод╕лити по групах, а група нехай вибере г╕дних. Поясн╕ть обраний вар╕ант. Виб╕р вар╕ант╕в д╕ти роблять письмово, щоб педагог м╕г проанал╕зувати спрямован╕сть ╖хнього р╕шення ╕ спланувати роботу дал╕.
ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ, ПЕДАГОГАМ ╤ ВИХОВАТЕЛЯМ ПРО ПРЕВЕНЦ╤Ю НАРКОМАН╤╥ СЕРЕД П╤ДЛ╤ТК╤В ╤ МОЛОД╤ Ваш╕ зусилля повинн╕ бути спрямован╕ на попередження наркоман╕╖ та ранн╓ ╖╖ виявлення серед п╕дл╕тк╕в. Ви повинн╕ звернути особливу увагу на появу таких особливостей у повед╕нц╕ п╕дл╕тк╕в: 1. Часта зм╕на знайомих, поява нових друз╕в, з якими п╕дл╕ток вас не хоче знайомити. Здеб╕льшого ц╕ друз╕ не хочуть заходити у квартиру ╕ викликають п╕дл╕тка на вулицю. 2. Поява в╕дчуженост╕ або невмотивовано╖ неприязн╕, грубост╕, особливо щодо батьк╕в, зм╕на звичок, захоплень, ╕нтерес╕в, намагання проводити св╕й час з новими приятелями, ви╖зд з ними за меж╕ м╕ста «за наркотиками». 3. Поява ново╖ тематики малюнк╕в у п╕дл╕тк╕в, як╕ захоплюються малюванням (зображення шприц╕в, гол╕вок маку), поява аналог╕чних татуювань. 4. Поява грошових борг╕в, продаж с╕мейних ц╕нностей, коштовностей, перепродаж речей для отримання власних грошей. 5. Зневажливе ставлення до навчання, нехтування сво╖ми обов’язками, пог╕ршення усп╕шност╕, пропуски занять без поважних причин, в╕дмова в╕д навчання, роботи. 6. Пог╕ршення б╕олог╕чних ритм╕в унасл╕док вживання наркотик╕в: р╕зка зм╕на п╕днесеного настрою пригн╕чен╕стю, дражлив╕стю, поганого сну – тривалим глибоким сном; поганого апетиту – хорошим прийомом велико╖ к╕лькост╕ р╕дини (здеб╕льшого солодко╖). 7. Зм╕на ритму активност╕ (╖╖ зниження вранц╕ та вдень), сонлив╕сть, мляв╕сть, п╕двищення активност╕ в друг╕й половин╕ дня, втрата сну. 8. Поява сл╕д╕в прокол╕в шк╕ри по ходу п╕дшк╕рних вен. 9. Зм╕на зовн╕шнього вигляду п╕дл╕тка: поява незвичайного почервон╕ння або бл╕дост╕, жирн╕сть шк╕ри, незвичайний блиск очей, розширення з╕ниць, поява жовтизни на зубн╕й емал╕ чи швидке руйнування зуб╕в, особливо передн╕х. 10. В╕дсутн╕сть кашлю при простудних захворюваннях.
Кр╕м названих ознак, треба звернути увагу на тютюновий дим у квартир╕ з незвичайними дом╕шками, запах палено╖ трави або синтетики, закопт╕лого посуду (тар╕лок та мисок), шприц╕в, л╕карських засоб╕в, ц╕лих або подр╕бнених рослин, бинт╕в, просочених розчином коричневого в╕дт╕нку, засоб╕в побутово╖ х╕м╕╖, придбано╖ не вами. Третинна або ц╕леспрямована превенц╕я - це сукупн╕сть заход╕в, спрямованих на попередження переходу в╕дхилень у повед╕нц╕ в б╕льш важку стад╕ю. Вона теж повинна бути ╕ндив╕дуальною ╕ м╕стити заходи з виявлення й усунення конкретних недол╕к╕в родинного, шк╕льного ╕ сусп╕льного виховання, а також ц╕леспрямовану роботу з тими п╕дл╕тками, як╕ мають в╕дхилення у повед╕нц╕.
ЯК ЗАПОБ╤ГТИ АГРЕСИВНОСТ╤ 1. Якщо дитина проявля╓ садистськ╕ нахили, жорстока до ╕нших людей, тварин - це проблема емоц╕йного ╕ псих╕чного плану. У такому випадку потр╕бно звертатися до дитячого психотерапевта. 2. Якщо дитина г╕перактивна, потр╕бна консультац╕я пед╕атра, який поставить д╕агноз ╕ призначить л╕кування. 3. Якщо дитина запальна ╕ войовнича - переконайтеся, чи не ви або ж батьки провокують таку повед╕нку. До тако╖ дитини треба бути уважн╕шими; роз’яснювати ╖й насл╕дки ╖╖ повед╕нки, щоб вона вчилася регулювати сво╖ вза╓мини з ╕ншими людьми. 4. Якщо дитина не може стримувати гн╕в, необх╕дно залучати ╖╖ до «активного слухання», щоб вона привчалася вербально висловлювати агрес╕ю ╕ зн╕мати збудлив╕сть та нервов╕сть. 5. ╤з домашнього к╕нозалу вилучити ф╕льми ╕ телепередач╕ з╕ сценами насильства, жорстокост╕. 6. Не застосовувати ф╕зичне покарання до таких д╕тей. 7. Роз’╓днати хул╕гана ╕ жертву. Зайняти хул╕гана конкретною роботою, щоб його енерг╕я використовувалась з миролюбною метою. 8. Привчати д╕тей до самост╕йного розв’язання сво╖х проблем так, наск╕льки це можливо без стороннього втручання. 9. Не дозволяйте так╕й дитин╕ сид╕ти без д╕ла. Спрямовуйте ╖╖ енерг╕ю на щось добре. 10. Доброзичлив╕сть ╕ тепл╕ стосунки з такими д╕тьми, пост╕йне сп╕лкування ╕ вм╕ння слухати дитяч╕ проблеми; переконання, а не ф╕зична сила - це все допоможе запоб╕гти агресивност╕. Отже, сучасн╕ педагог╕чн╕ досл╕дження переконують, що превенц╕ю треба пов’язувати з формуванням конкретного морального почуття в╕дпов╕дальност╕ школяра. Адже, превентивне виховання - це орган╕зований комплекс систематичного ╕ ц╕леспрямованого впливу на св╕дом╕сть, почуття ╕ волю учн╕в для попередження антигромадсько╖ повед╕нки. Володимир СОБОЛ╢В, начальник в╕дд╕лу осв╕ти Саксько╖ райдержадм╕н╕страц╕╖, кандидат педагог╕чних наук. Людмила РУДЬ, учитель-методист Молочненсько╖ ЗОШ ╤ - ╤╤ ст. Сакського району АРК.
ОСВ╤ТА: ПРОБЛЕМНА СФЕРА Двадцять - п’ятнадцять рок╕в тому ми довол╕ оптим╕стично оц╕нювали перспективи докор╕нно╖ реорган╕зац╕╖ системи осв╕ти взагал╕ й вищо╖ осв╕ти безпосередньо. Б╕льше того, р╕вень, якого досягла вища школа кра╖ни, убачався, як здатний полегшити перех╕д держави до ринково╖ орган╕зац╕╖ економ╕ки й демократичних ╕нституц╕й, фактором, що забезпечу╓ усп╕шн╕сть ╕ швидк╕сть цього переходу. Наявна система осв╕ти була одн╕╓ю з кращих у св╕т╕. Як же трапилося, що сьогодн╕ проблеми осв╕ти в наш╕й кра╖н╕ виявились одними з найгостр╕ших проблем сусп╕льства, що р╕вень осв╕ти в Укра╖н╕ став чинником, який хоча й не ╓ перешкодою для ефективних перетворень у сусп╕льств╕, але все ж не дозволя╓ нам спод╕ватися на швидкий позитивний результат? Одн╕╓ю з основних проблем осв╕ти в наш╕й держав╕ ╓ проблема швидкого реагування на потреби сусп╕льства. Це стосу╓ться структурного реагування. Наприклад, деф╕цит фах╕вц╕в юрист╕в та економ╕ст╕в породив зб╕льшення ВНЗ, що випускають спец╕ал╕ст╕в даних спец╕альностей. Однак уже зараз студент╕в-економ╕ст╕в чекають проблеми з працевлаштуванням. Укра╖на не в змоз╕ переварити вс╕х менеджер╕в, ф╕нансист╕в, маркетолог╕в, яких щор╕чно випускають ВНЗ кра╖ни. Це стосу╓ться й методичного реагування, тобто метод╕в осв╕ти. Наприклад, система шк╕льно╖ п╕дготовки з ╕ноземних мов не стала набагато кращою, н╕ж у часи тотал╕тарного режиму, коли «зал╕зна зав╕са» не дозволяла активно використовувати знання ╕ноземних мов. Сьогодн╕ потреба в знанн╕ ╕ноземних мов, насамперед англ╕йсько╖, вкрай актуальна, але укра╖нськ╕ школи продовжують випускати випускник╕в, як╕ у граф╕ «знання ╕ноземних мов» пишуть «волод╕ю ╕з словником», що означа╓ «не волод╕ю». Ще одна актуальна проблема укра╖нсько╖ осв╕ти – це проблема розвитку осв╕тнього середовища за допомогою ╕нтернет-технолог╕й. У школах навчають базових знань: як користуватися двома-трьома програмами, але це вже вчорашн╕й день. Зараз кожний користувач ╕нтернету повинен принаймн╕ вм╕ти самост╕йно зробити веб-сайт. У той час, як у св╕т╕ дистанц╕йна e-осв╕та вже реальн╕сть, в Укра╖н╕ це ще досить нерозвинене осв╕тн╓ середовище. Винна не недостатня компетенц╕я користувач╕в, а це незнання нових технолог╕й ╕ невм╕ння працювати з комп’ютерною техн╕кою, а часто нав╕ть небажання вчитися новим можливостям, як╕ в╕дкриваються для людей. ╤нша сторона ц╕╓╖ проблеми – слабка компетенц╕я тих, хто вже працю╓ з комп’ютером, це вплива╓ на широке розповсюдження комп’ютерних в╕рус╕в ╕ спаму, призводить до втрати даних. Малою ╓ частка осв╕тн╕х ╕нформац╕йних послуг. ╤нформац╕йн╕ ресурси, в основному, м╕стять комерц╕йно-розважальний характер. У локальних мережах можна знайти музику, ф╕льми, програми. Абсолютна б╕льш╕сть користувач╕в мереж - студенти ╕ школяр╕. Вони практично не знайдуть у мереж╕ ╕нформац╕╖, корисно╖ для навчання. М╕н╕стерство осв╕ти та науки Укра╖ни повинно створити модель ефективного реагування вс╕╓╖ осв╕тньо╖ системи кра╖ни на нов╕ потреби сусп╕льства ╕ часу. Сьогодн╕ осв╕та потр╕бна бути прикладною. Ма╓ поглиблюватися специф╕ка знань учн╕в та студент╕в. Необх╕дно провести ефективну реформу навчання ╕ноземних мов у школах та ВНЗ. Необх╕дне обов’язкове навчання викладач╕в з ор╕╓нтуванням на класиф╕кац╕ю нових ╕нформац╕йних можливостей. Навчання вчител╕в шк╕л ╕ викладач╕в ВНЗ новим ╕нформац╕йним технолог╕ям повинно бути ор╕╓нтовано на практичне застосування наявних доступних технолог╕й для створення навчально-методичних засоб╕в. Окр╕м цього, учител╕ повинн╕ залучати учн╕в до створення засоб╕в навчання, цей процес повинен зам╕нити написання реферат╕в або курсових роб╕т. ╤н╕ц╕ативн╕ групи вчител╕в ╕ розробник╕в можуть створити навчальний ╕нформац╕йний прост╕р, наповнюючи ╕ розвиваючи осв╕тню мережу новими навчальними модулями ╕ методичними розробками, повчальними програмами. Роботи, зроблен╕ для п╕двищення квал╕ф╕кац╕╖, не повинн╕ залишатися т╕льки на папер╕, ╖хн╕ електронн╕ верс╕╖ мають бути доступн╕ в осв╕тн╕й мереж╕ ╕ в ╕нтернет╕. Необх╕дна програма ╕нформатизац╕╖, що визнача╓ основн╕ пр╕оритети ╕ напрями, активна ф╕нансова п╕дтримка проект╕в у сфер╕ навчання ╕нформац╕йним технолог╕ям ╕ впровадженню навчальних технолог╕й в ╕нформац╕йний прост╕р. В╕тал╕й Хомутов. м. Б╕лог╕рськ.
"Кримська Свiтлиця" > #35 за 29.08.2008 > Тема "На допомогу вчителеві"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6277
|