Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (3476)
З потоку життя (6713)
Душі криниця (3636)
Українці мої... (1489)
Резонанс (1551)
Урок української (997)
"Білі плями" історії (1733)
Крим - наш дім (533)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (238)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
В╤ТА╢МО З НАГОРОДОЮ!
Давн╕й автор ╕ читач «Кримсько╖ св╕тлиц╕» поет Дмитро Шупта став лауреатом...


НАТАЛ╤Я ЯРЕМА
Колись наш╕ фотограф╕╖ стануть старими, ╤нстаграм та Фейсбук ув╕йдуть в ╕стор╕ю.


ВСЕУКРА╥НСЬКИЙ КОНКУРС «З КРИМСЬКИМ КОР╤ННЯМ» «МИ – Д╤ТИ ТВО╥, УКРА╥НО!» ╕м. ДАНИЛА КОНОНЕНКА
Поки що продовжу╓мо приймати заявки ╕ заклика╓мо юних л╕тератор╕в скористатися домашн╕ми умовами...


У С╤МФЕРОПОЛ╤ ВИЙШЛА КНИГА ВИБРАНИХ ПОЕЗ╤Й ДАНИЛА КОНОНЕНКА, ЯКА БУДЕ ВРУЧЕНА ЦЬОГОР╤ЧНИМ ПЕРЕМОЖЦЯМ Л╤ТЕРАТУРНОГО КОНКУРСУ ЙОГО ╤МЕН╤!
ДУХОВНИЙ «МОСТИК» З КРИМУ ДО УКРА╥НИ - ВСЕУКРА╥НСЬКИЙ КОНКУРС «З КРИМСЬКИМ...


ТРИ ЗУСТР╤Ч╤ ВЕСНИ
Здавалося б, прийшов березень, а з ним прийшла весна. Але, за давн╕м народним фенолог╕чним...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook

Twitter





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 08.08.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 08.08.2008
СПАС У СЕРПН╤ СВЯТКУ╢ТЬСЯ ТРИЧ╤

ДОРОГА ДО ХРАМУ

Спас (скорочена форма в╕д слова Спаситель, ╤сус Христос) - це три л╕тн╕ свята, присвячен╕ Христу.
14 серпня - Перший Спас, або як його називають у народ╕ Маков╕я, Медовий, Спас на вод╕. У нього к╕лька назв невипадково, бо на 14 серпня припада╓ к╕лька свят.
Саме цього дня православн╕ в╕дзначають свято винесення чесних древ животворящого хреста Господнього, або свято Всемилостивого Спаса та Пресвято╖ Богородиц╕. Нагада╓мо, що це свято прийшло до нас з В╕зант╕╖, де було встановлене не п╕зн╕ше ╤Х ст. Воно полягало в перенесенн╕ з ╕мператорського палацу до храму Соф╕╖ частини хреста Господнього, що збереглася. Протягом двох тижн╕в цю святиню носили по Константинополю з метою «в╕двертання хвороб», для очищення м╕ста в╕д злих дух╕в, як╕, за давн╕ми в╕руваннями, приносили страшн╕ еп╕дем╕╖. За допомогою хреста освячували воду, щоб вона ставала чист╕шою та щоб йшли дощ╕ в спеку.
У Ки╖вськ╕й держав╕ цей звичай перетворився на хресн╕ ходи до р╕чок, водоймищ, озер. Вода освячувалася ╕ п╕сля цього в н╕й купалися, а також купали худобу, щоб вона не хвор╕ла. У наш╕ дн╕, за церковними канонами, 14 серпня п╕д час богослуж╕ння зд╕йсню╓ться винесення хреста на середину храму для поклон╕ння, а п╕сля л╕тург╕╖ - хресний х╕д до водоймищ.
Цього ж дня церква також згаду╓ хрещення Рус╕-Укра╖ни 1 серпня (за старим стилем - авт.) 988 року великим князем Володимиром. Окр╕м того, за переказами, саме 14 серпня 1164 року князь Андр╕й Боголюбський, виставивши перед сво╖м в╕йськом хрест ╕ Володимирську ╕кону Богородиц╕, розбив супротивника - волзьких булгар.
Назву Маков╕я свято д╕стало в╕д под╕й, описаних у б╕блейських опов╕даннях про с╕мох святих мученик╕в Маккаве╖в та ╖хню мат╕р Солом╕ю. Вс╕ вони з благословення неньки загинули за в╕ру.
Про Перший Спас, що, як уже зазначалося, об’╓днав три свята, митрополит Ки╖вський та всi╓╖ Укра╖ни Володимир сказав таке: «I перше свято, i друге, хрещення Рус╕, i трет╓ - святих мученикiв, зводить до одного - ми вiру╓м, що Господь Iсус Христос ╓ наш Бог i Спаситель, що ми шану╓мо хрест святий, на якому Господь звершив наше спасiння, вiдкуплення i день хрещення Рус╕, щоб ми дорожили тим, що прийняв князь Володимир р╕вноапостольний».
За давн╕м звича╓м, на Медовий Спас в╕руюч╕ приносять у храми мед для освячення. Традиц╕я ця пов’язана з╕ стародавньою настановою - перший урожай приносити Богов╕ ╕ лише п╕сля цього споживати самим.
Цього дня у храмах також освячують букети з трав та кв╕т╕в – «маков╕йчики». Здавна вважа╓ться: якщо не освятити кв╕ти на Маков╕я, то не буде кв╕тнути господарство. Добираючи до «маков╕йчика» кв╕ти, зважте, що кожна кв╕тка, за народним пов╕р’ям, ма╓ сво╓ призначення. М’ята обер╕гатиме с╕м’ю в╕д усяко╖ напаст╕ й додаватиме здоров’я; ласкавц╕ – символ╕зують злагоду та щир╕сть, мак - достаток, чебрець - довгол╕ття. Освятивши соняха, ви попросили Св╕тило бути добрим, щедрим до всього живого на земл╕.
До реч╕, д╕вчата-чар╕вниц╕ святили ще й мак-видюк (дикий мак). У народному знахарств╕ в╕н вжива╓ться як зас╕б проти чарод╕йства: вважалося, що цим маком треба обсипати д╕м, ╕ тод╕ вс╕ хитрощ╕ в╕дьми неодм╕нно пропадуть безсл╕дно.
П╕сля освячення букет кв╕т╕в та гол╕вки маку кладуть за образи ╕ збер╕гають до весни. Весною мак розс╕вали по городу, щоб родило.
В╕д Маков╕я почина╓ться Успенський п╕ст. Вiн так само суворий, як i Великий. Упродовж посту церква заклика╓ людей в╕дмовитися в╕д споживання м’яса, молока й риби, а також утриматися в╕д важливих мирських справ, в╕нчань. Триватиме пiст до 28 серпня - свята Успiння.

Другий Спас, або Яблучний, припада╓ на 19 серпня.
Для в╕руючих Другий Спас - один ╕з найб╕льших християнських свят у роц╕ - Преображення Господа нашого ╤суса Христа - встановлене ще у IV стол╕тт╕ на честь под╕╖, описано╖ у ╢вангел╕╖. Коли ╤сус Христос з трьома улюбленими учнями - Петром, ╤аковом та ╤оанном - п╕днялися на високу гору Фавор ╕ почали молитися, раптом апостоли побачили, що ╖хн╕й учитель преобразився: Його лице почало св╕титися неначе сонце, а одежа стала б╕лою як св╕тло.
╤ пролунав голос з неба: «Це ╓ Син М╕й улюблений, Слухайте Його у Всьому, Сл╕дуйте за Ним».
Саме це ╕ переконало апостол╕в у надприродн╕й м╕с╕╖ Христа – в╕н мовби об’╓днував земн╕ ╕ небесн╕ начала. Зв╕дси ╕ церковна назва свята – Преображення Господн╓.
Яблуневий спас ма╓ сво╖ традиц╕╖ ╕ прикмети. Одна з них - святити у церквах з╕бран╕ яблука, овоч╕, злаки. Найб╕льше вс╕ чекали освячення яблук, адже до цього дня ╖х не вживали. Особливо це стосувалося ж╕нок, у яких померли д╕ти, та д╕вчат, що залишилися без матер╕в. Вважалося, що цього дня на тому св╕т╕ Пречиста Д╕ва розда╓ д╕ткам золот╕ яблука, але ╖х не одержують т╕ д╕ти, матер╕ яких согр╕шили ╕ ╖ли яблука до Спаса.
Повернувшись ╕з церкви, люди спочатку ╖ли яблука та мед, запиваючи виноградним або яблучним вином, а пот╕м – ╕нш╕ страви.

Трет╕й Спас найчаст╕ше називають П╕сляусп╕нням ╕ пов’язують його у народ╕ ╕з зак╕нченням л╕та. Це свято припада╓ на 29 серпня.
╤ справд╕, о ц╕й пор╕ завершу╓ться останн╕й м╕сяць л╕та – найблагодатн╕ша пора року. З л╕том - пер╕одом збору врожаю - селяни пов’язували св╕й добробут. В╕д того, чи вчасно з╕брано зб╕жжя, значною м╕рою залежав добробут родини. “Трет╕й Спас запита╓ у вас: чи жнивували, чи в холодку пролежали”.
П╕дготувала Людмила ШЕРШЕЛЬ.
(УКР╤НФОРМ).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 08.08.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6204

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков