Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 11.07.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 11.07.2008
СВЯТО-МИХАЙЛ╤ВСЬКОМУ ЗОЛОТОВЕРХОМУ - 900 РОК╤В

ДОРОГА ДО ХРАМУ
НАШ╤ СВЯТИН╤
 
╤стор╕я будь-якого народу, на жаль, склада╓ться не т╕льки з╕ славних ╖╖ стор╕нок. ╢ в н╕й ╕ траг╕чн╕ под╕╖, про як╕ згадувати пот╕м бува╓ дуже сумно. У 30 – 50-т╕ роки ХХ стол╕ття ми пережили стал╕нський пер╕од знищення нашо╖ культури ╕ духовност╕ - широкомасштабну руйнац╕ю нац╕ональних святинь - стародавн╕х храм╕в ╕ тисяч церков.
Проте ╕стор╕я руйнац╕╖ ╕ в╕дродження Свято-Михайл╕вського Золотоверхого монастиря - стародавньо╖ православно╖ святин╕ укра╖нського народу - яскраве св╕дчення того, що св╕т розвива╓ться все ж у позитивному напрям╕, духовн╕сть в Укра╖н╕ в╕дроджу╓ться.
Про особливу ╕стор╕ю, траг╕чне знищення ╕ славне воскрес╕ння величного храму кореспонденту УКР╤НФОРМу розпов╕в ╢пископ Васильк╕вський, в╕кар╕й Ки╖всько╖ ╓парх╕╖, голова ╤нформац╕йно-видавничого управл╕ння Ки╖всько╖ Патр╕арх╕╖ ╢встрат╕й.

- Будь-якому перес╕чному громадянинов╕ нав╕ть з╕ шк╕льного п╕дручника добре в╕дом╕ так╕ православн╕ святин╕, як Соф╕я Ки╖вська, Ки╓во-Печерська лавра та ╕нш╕, а от про Михайл╕вський Золотоверхий ╕нформац╕╖ довгий час майже не було. Можливо, згадка про знищення ун╕кального храму за час╕в минуло╖ влади викликала б незручн╕ запитання?
- Для визнання сво╖х помилок потр╕бна мужн╕сть, тому що було знищено неповторну ╕сторичну споруду - одну з найстародавн╕ших святинь Укра╖ни. Михайл╕вський собор був закладений у монастир╕ на честь святого великомученика Димитр╕я Солунського, що був заснований сином Ярослава Мудрого, Великим ки╖вським князем ╤зяславом Ярославовичем б╕ля свого княжого двору в середин╕ Х╤ стол╕ття. У 1108 роц╕, зг╕дно з л╕тописом, «липня в одинадцятий день» онук Ярослава Мудрого, князь Святополк-Миха╖л заклав церкву Михайл╕вського Золотоверхого.
Чому храм носить назву Золотоверхого, адже сьогодн╕ ╓ багато величних собор╕в ╕ невеличких церков з визолоченими куполами? Справа в тому, що тод╕ це був перший храм з визолоченими куполами. Нав╕ть Соф╕йський собор ╕ Десятинна церква тод╕ ще такого не мали. Це наст╕льки здивувало тод╕шн╕х киян, що вони назвали Михайл╕вський храм Золотоверхим. Це було початком традиц╕╖.
╤ це був останн╕й храм, прикрашений моза╖ками. П╕сля нього в Ки╖вськ╕й держав╕ моза╖ками храми вже не прикрашали, бо це дуже складний ╕ дорогий вид роб╕т. У пор╕внянн╕ з моза╖ками Свято╖ Соф╕╖, як╕ ╓ суто в╕зант╕йськими ╕ насл╕дують в╕зант╕йськ╕ зразки, витвори Михайл╕вського собору ╓ сво╓р╕дними ╕ ун╕кальними, бо в них уже вплетен╕ елементи м╕сцевого монументального мистецтва. Вони б╕льш жив╕. У Михайл╕вськ╕й моза╖ц╕, наприклад, кожен апостол зображений як ╕ндив╕дуальн╕сть, ╕ в╕дм╕нний в╕д ╕нших нав╕ть положенням т╕ла, виразом обличчя, що вир╕зня╓ ╖х у в╕зант╕йськ╕й традиц╕╖, де р╕зницю може пом╕тити лише фах╕вець.
╤ хоча храм був зруйнований, 45 квадратних метр╕в моза╖ки ╕ к╕лька десятк╕в квадратних метр╕в фресок все ж збереглися. Значна ╖хня частина сьогодн╕ знаходиться у Соф╕йському собор╕. Частина, зокрема моза╖ка святителя Димитр╕я Солунського ╕ фрески святителя Миколая, були вивезен╕ до Рос╕╖ - на виставку давньоруського мистецтва ще у 1938 роц╕, але зв╕дки так ╕ не повернулися. ╤нша частина п╕д час окупац╕╖ потрапила до Н╕меччини, а пот╕м, п╕сля в╕йни, повернулася, але не до Ки╓ва, а в рос╕йськ╕ музе╖. Духовн╕ ╕ мистецьк╕ скарби Михайл╕вського собору сьогодн╕ збер╕гаються також в Ерм╕таж╕ ╕ в Третьяковськ╕й галере╖.
╤стор╕я Михайл╕вського монастиря ╕ собору особливим чином пов’язана з ╕м’ям свято╖ великомучениц╕ Варвари. Дружина князя Святополка, який у хрещенн╕ отримав ╕м’я Миха╖л (саме на честь свого святого покровителя в╕н ╕ збудував собор) була грецькою цар╕вною. При╖хавши з Константинополя до Ки╓ва, вона привезла з собою велик╕ святин╕, у тому числ╕ ╕ мощ╕ свято╖ Варвари, як╕ збер╕галися в новозбудованому храм╕ понад в╕с╕м стол╕ть.
У 1240 роц╕ монастир був знищений монголо-татарами, але храм збер╕гся. ╤ наприк╕нц╕ Х╤╤╤, початку Х╤V стол╕ття тут в╕дроджу╓ться богослуж╕ння ╕ чернече життя. Монастир ста╓ одн╕╓ю з пров╕дних ки╖вських святинь, до нього поверта╓ться слава, яку в╕н мав у домонгольський пер╕од. Михайл╕вський монастир ста╓ другим м╕сцем у Ки╓в╕ за паломництвом п╕сля Ки╓во-Печерсько╖ лаври. Про велику к╕льк╕сть паломник╕в можна судити хоча б з того, що монастир протягом друго╖ половини Х╤Х стол╕ття збудував три корпуси страннопри╖мниц╕ - готел╕в, де одночасно мали можлив╕сть проживати до к╕лькох тисяч ос╕б.
Особливого розкв╕ту монастир набува╓ на початку ХV╤╤ - першо╖ половини ХV╤╤╤ стол╕ття. В╕н ста╓ центром в╕дновлено╖ Ки╖всько╖ митропол╕╖. П╕сля того, як внасл╕док Берестейсько╖ ун╕╖ польська державна влада в╕дмовилася визнавати ╕снування Православно╖ Ки╖всько╖ митропол╕╖, вона залишилася на певний час без митрополита ╕ без ╕╓рарх╕╖.
Але у 1620 роц╕ ╢русалимський патр╕арх Феофан п╕д захистом козак╕в Петра Конашевича-Сагайдачного ╕ на прохання гетьмана висвятив митрополита ╕ ╓пископ╕в для Православно╖ Ки╖всько╖ митропол╕╖. Митрополитом був обраний ╕гумен Михайл╕вського Золотоверхого монастиря ╤ов (Борецький) - видатна особист╕сть укра╖нсько╖ ╕стор╕╖. В╕н мав прекрасну ╓вропейську осв╕ту, був одним ╕з засновник╕в першо╖ публ╕чно╖ в╕дкрито╖ братсько╖ школи у Львов╕, багато прислужився як для в╕дродження ╕ становлення осв╕ти, так ╕ для в╕дновлення Православно╖ Ки╖всько╖ митропол╕╖ - за час╕в його митрополитства Михайл╕вський монастир став ╖╖ центром.
Великим наступником ╤ова був ╕нший в╕домий ки╖вський святитель - Петро Могила, який ╕з посадою Митрополита по╓днував настоятельство у Ки╓во-Печерськ╕й лавр╕ ╕ у Михайл╕вському Золотоверхому монастир╕.
У перш╕й половин╕ ХV╤╤╤ стол╕ття в╕дбува╓ться арх╕тектурний розкв╕т монастиря. До центрально╖ давньорусько╖ частини храму добудовуються два прод╕ли на честь свято╖ Великомучениц╕ Варвари ╕ свято╖ Великомучениц╕ Катерини. Буду╓ться дзв╕ниця монастиря. Храм набува╓ барокових форм. До ╓диного центрального купола дода╓ться ще ш╕сть.
Гетьман ╤ван Скоропадський на сво╖ кошти жертву╓ храму чудовий величний ╕коностас. До реч╕, сьогодн╕ можна бачити коп╕ю нижнього його ряду, що у ХV╤╤╤ стол╕тт╕ був багаторядним ╕ повн╕стю закривав увесь в╕втарний прост╕р. Але у 1888 роц╕, коли п╕д час реставрац╕╖ п╕д шаром п╕зн╕ших ол╕йних розпис╕в у в╕втар╕ було знайдено давньоки╖вськ╕ моза╖ки, вир╕шили ╖х в╕дкрити. У такому вигляд╕ храм зустр╕в буремне ХХ стол╕ття.
- Чому цей неповторний храм з такою багатою, ун╕кальною ╕стор╕╓ю - справжню перлину давньослов’янсько╖ ╕стор╕╖ вир╕шили знищити?
- За час╕в радянсько╖ влади монастир було закрито, ченц╕в виселено. Його перетворили на студентське м╕стечко. У колишн╕х чернечих кел╕ях оселилися р╕зн╕ радянськ╕ орган╕зац╕╖. Проте в храм╕ ще якийсь час дозволяли звершувати богослуж╕ння, але в 1929 роц╕ ╕ його закрили, перетворивши на арх╕вне сховище.
А в 1934 роц╕, коли столицю Радянсько╖ Укра╖ни було перенесено з Харкова до Ки╓ва, постало питання про побудову урядового центру. Його вир╕шили будувати саме на м╕сц╕ Михайл╕вського храму. Була утворена державна ком╕с╕я п╕д кер╕вництвом наркома осв╕ти Балицького, яка й склала страшний акт про те, що Михайл╕вський собор «не становить н╕ ╕сторично╖, н╕ культурно╖, ан╕ арх╕тектурно╖ ц╕нност╕, ╕ тому може бути знесений». ╢диний ╕з учасник╕в ком╕с╕╖, науковець Микола Омелянович Макаренко, не п╕дписав цього злочинного акта, за що ╕ поплатився життям - у роки репрес╕й в╕н був розстр╕ляний. У пам’ять про цей громадянський подвиг на ст╕н╕ при вход╕ до монастиря б╕ля Економ╕чно╖ брами йому встановлено погруддя. За збереження Михайл╕вського Золотоверхого виступили також Фед╕р Ернст та ╤полит Морг╕левський. П╕зн╕ше вони також були знищен╕, як ╕ сам собор. ╢дине, що вдалося вченим, це зберегти найц╕нн╕ш╕ моза╖ки й фрески. На цю складну роботу ╖м було в╕дведено 9 м╕сяц╕в, що для тако╖ справи дуже малий час.
У 1935 роц╕ храм почали знищувати, а 14 серпня 1937 року в╕н був п╕д╕рваний. Хоча собор був висаджений у пов╕тря, на цьому м╕сц╕ так н╕чого ╕ не побудували, мабуть, завадила в╕йна. Уявити, яким мав би бути цей комплекс, легко, якщо стояти на Михайл╕вський площ╕ ╕ подивитися л╕воруч на буд╕влю нин╕шнього М╕н╕стерства закордонних справ. Ось така ж сама буд╕вля - чверть кола з великою колонадою у стал╕нсько-╕мперському стил╕ - мала постати симетрично на м╕сц╕ Михайл╕вського собору. По центру м╕ж ними - 34-метровий пам’ятник вождю пролетар╕ату. Униз до Дн╕пра мали вести парадн╕ сходи, а вс╕ буд╕вл╕ в╕д Соф╕йського собору ╕ до цього комплексу планувалося знести, утворивши велику парадну площу.
╤снував нав╕ть ще жахлив╕ший проект - буд╕вництво шестирядного шосе в╕д зал╕зничного вокзалу до урядового центру. Таким чином, знесенню п╕длягали б також ╕ Соф╕йський, ╕ Володимирський собори. Мета арх╕тектурно╖ «╕де╖» полягала в тому, аби людина, яка при╖здила до Ки╓ва, ╕з дверей вокзалу в╕дразу бачила усю велич радянсько╖ влади. Дякувати Богов╕, що цей г╕гантоманський проект не був вт╕лений у життя.
- Воскрес╕ння Михайл╕вського собору було справжн╕м чудом Господн╕м. Але Бог творить чудеса часто руками в╕рних Йому людей. Як в╕дбувалося в╕дродження святин╕?
- Поступово часи почали зм╕нюватися. На початку 90-х рок╕в Церкв╕ передали ╓диний вц╕л╕лий храм апостола-╓вангел╕ста ╤вана Богослова - невеличку трапезну церкву, поруч ╕з Михайл╕вським собором. А з 1992 року почались археолог╕чн╕ роботи на фундаментах Михайл╕вського монастиря. Було зроблено багато ц╕кавих археолог╕чних знах╕док, багато встановлено в╕домостей щодо арх╕тектури самого собору. Частина цих знах╕док сьогодн╕ виставлена у музе╖ ╕стор╕╖ в╕дродження Михайл╕вського монастиря, що знаходиться у прим╕щеннях дзв╕ниц╕ ╕ варваринського корпусу.
До в╕дновлення Михайл╕вського монастиря причетн╕ дв╕ видатн╕ постат╕ - дво╓ укра╖нц╕в, кожен з яких ╓ символом у окрем╕й сфер╕ духовного життя. Це Блаженний у пам’ят╕ Патр╕арх Мстислав (Скрипник) - перший Патр╕арх Укра╖нсько╖ Церкви, ╕ Олесь Терент╕йович Гончар.
У 1997 роц╕ за в╕дновлення собору взялася держава. Президент Укра╖ни Леон╕д Кучма видав указ про в╕дновлення головних ╕сторичних святинь, зокрема Михайл╕вського собору ╕ Успенського собору Ки╓во-Печерсько╖ лаври. Проте головна робота лягла на плеч╕ тод╕шнього ки╖вського м╕ського голови Олександра Омельченка, ╕ особливо його першого заступника Стан╕слава Сташевського, що зав╕дував питаннями буд╕вництва, як╕ надзвичайно багато зробили для того, щоб ц╕ храми постали з ру╖н.
У 1998 роц╕ була в╕дновлена дзв╕ниця Михайл╕вського монастиря, а в 2000-му в╕дновлений ╕ сам собор. З цього часу у ньому щоденно в╕дбуваються богослуж╕ння. Це ╓ монастирський храм, на його територ╕╖ д╕╓ Православна богословська академ╕я - навчальний заклад, в якому готують майбутн╕х священнослужител╕в.
- В╕д багатьох в╕дв╕дувач╕в собору доводилося чути про позитивну енергетику, що в╕дчува╓ться на вс╕й територ╕╖ монастиря...
- Свято-Михайл╕вський Золотоверхий - це не просто в╕дбудована споруда, а надзвичайно д╕юча духовна святиня. ╤ я, як священнослужитель, який звершував сво╓ служ╕ння в Михайл╕вському монастир╕, можу засв╕дчити, що багато людей, нав╕ть нев╕руючих, приходили до мене, звертались ╕ говорили, що «ось я, людина не рел╕г╕йна, ╕ до церкви не ходжу, але проходячи повз храм, в╕дчув нездоланне бажання зайти ╕ помолитись». У храм╕ люди в╕дчувають заспоко╓ння ╕ в╕дновлення душевних сил. ╤ це не дивно, тому що цей воскреслий з ру╖н храм нав╕ть сам собою вплива╓ на людей, бо в╕н д╕йсно наповнений Духом Божим.
Розмову в╕в Олександр КОЗЛОВСЬКИЙ.
(УКР╤НФОРМ).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 11.07.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6126

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков