Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2113)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРОКИНУВСЯ ВОДЯНИК
Наш╕ традиц╕╖


САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 04.07.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 04.07.2008
ПРАВДА КЛИЧЕ

Л╤ТЕРАТУРА
(Василь Дергач, «Протест», роман, Черкаси, 2008)

Перед нами новий роман письменника з Черкащини Василя Дергача «Протест». «Як тепла весна, - чита╓мо зачин твору, - шпачка поверта╓ в сво╓ гн╕здо, так ╕ людину кличе в край дитинства. Мабуть, це ╕ ╓ отой н╕ким ще не пояснений р╕дний поклик». Тож Тимоф╕й Дериграй, головний герой роману, при╖хав у р╕дне село Федюн╕вку, а села нема╓: майже все залите водоймищем новозбудовано╖ електростанц╕╖. Його зустр╕ча╓ друг юност╕. Тепер директор школи в сус╕дн╕й Рептил╕вц╕, - ╕ Тимоф╕я вража╓ ще одна новина: школа переведена на рос╕йську мову викладання, як ╕ чимало ╕нших навколишн╕х шк╕л на Донеччин╕. А коли в╕н як поет виступив перед учнями ╕ вчителями з╕ сво╖ми в╕ршами, сповненими душевного болю про занедбане село, про наступ чужо╖ мови -  це ж стало зразу в╕домо в райком╕ парт╕╖. Виявля╓ться, що завуч школи, людина великорос╕йських шов╕н╕стичних погляд╕в, тугу автора за р╕дним селом оберта╓ як осуд радянсько╖ влади, а художн╕й образ шабель у цього донощика виступа╓ як пряма зброя проти компарт╕╖.
Дал╕ сюжет розгорта╓ться швидко, ми бачимо ╕ майстерно змальований образ п╕длого русиф╕катора, ╕ нашкрябаний ним наклеп, ╕ д╕яч╕в Старобеш╕вського райкому парт╕╖, як╕ обмовляють укра╖нського поета, спов╕щають про його начебто антирадянський виступ у Святоюр’╓вський райком з вимогою «усунути такого паскв╕лянта з посади директора ТЕЦ ╕ притягти до судово╖ в╕дпов╕дальност╕». Отже, методи колишньо╖ стал╕нщини ще д╕ють.
Роман В. Дергача, побудований на конфл╕кт╕ у пол╕тичн╕й ╕ господарськ╕й д╕яльност╕ колишнього тотал╕тарного режиму, нев╕дпов╕дност╕ слова ╕ д╕ла радянсько╖ влади, прикрашування невдалого господарювання крикливими гаслами, що теж виклика╓ протест серед людей. А героям твору протестувати було проти чого. Насамперед проти тих житт╓вих обставин, в яких вони опинились, як ╕ сам автор цього в╕дчайдушного твору. Ось хоча б стан техн╕ки безпеки на п╕дземних роботах у шахтах. Письменник на конкретному матер╕ал╕ в╕добразив под╕╖ страшно╖ катастрофи на шахт╕ Червона в м╕ст╕ Святоюр’╓вську. У погон╕ за видобутком вуг╕лля кер╕вники шахтоуправл╕ння не звертають уваги на утворене в╕д дощ╕в ╕ талого сн╕гу велике водоймище над п╕дземними лавами. ╤ це, незважаючи на те, що геолог М. Г. Гороховський не раз попереджав ╖х про це, писав не одну тривожну допов╕дну. Нещастя таки сталось. Вода гр╕зним потоком рвонула кр╕зь розщелини в шахту. Загинуло дванадцятеро шахтар╕в. ╤ вже тод╕ окрем╕ см╕ливц╕ заявили св╕й протест, засудили д╕яльн╕сть райкому парт╕╖ ╕ в╕ддали сво╖ партквитки. Вони розум╕ли, що в умовах диктату одно╖ парт╕╖ ╖╖ м╕сцев╕ орган╕зац╕╖ не можуть протистояти вищому кер╕вництву КПРС. Сл╕по виконуй вказ╕вки «князьк╕в» ╕ нав╕ть, якщо бачиш, що чиниться несправедлив╕сть, - мовчи.
Похоронили святоюр`╓вц╕ загиблих шахтар╕в. Болем кричали невигойн╕ рани в душах ╖хн╕х р╕дних ╕ друз╕в. Висок╕ владники видали матер╕альну допомогу - гр╕шми намагалися в╕дкупитись за сво╖ гр╕хи. З докором дивились на вс╕х управл╕нц╕в шахтар╕, не мовчали. Осуджували горе-кер╕вник╕в ╕ роб╕тники ╕нших п╕дпри╓мств. Падала дов╕ра святоюр’╓вц╕в ╕ до кремл╕вського уряду ╕ до компарт╕╖. На вулицях в╕дкрито й гн╕вно говорили люди про непотр╕бну в╕йну в Афган╕стан╕, зв╕дки привезли ще чотирьох убитих. Похитнулась у трудар╕в м╕ста в╕ра в «честь ╕ сов╕сть» епохи. Парт╕йц╕ ходили приниженими ╕ нав╕ть зляканими, чекаючи, що ╕ на них можуть помстою дихнути гн╕в ╕ зл╕сть людська.
В роман╕ ця тема протесту проти диктатури парт╕╖ особливо виразно загострю╓ться в образ╕ Олександри Андр╕╖вни Шарко, зав╕дуючо╖ в╕дд╕лом райкому парт╕╖. Розумна, прив╕тна до людей, вона для роб╕тник╕в ТЕЦ ╕ брикетно╖ фабрики, зв╕дки була висунута на роботу в райком, залишилась просто Шурою. ╤ в парт╕йн╕й робот╕ намагалась дотримуватись справедливост╕, однак скоро зрозум╕ла, що ╖╖ кер╕вники, секретар╕ райкому, б╕льше працюють не для д╕ла, а для протоколу. Для того, щоб забезпечити вс╕м необх╕дним себе ╕ вищих партд╕яч╕в, а рядовим трударям - те, що кр╕зь пальц╕ ╖хн╕ протече. Не витримала Шура такого стилю роботи ╕ теж заявила протест - кинула св╕й партквиток на ст╕л Першому.
Правдиво подана сцена зас╕дання бюро обкому парт╕╖. ╤де╖ та принципи д╕яльност╕ КПРС тут подан╕ кр╕зь призму бачення ╖х трудовим народом ╕ його представником Шурою Шарко. На не╖ були спрямован╕ злюч╕ погляди високих д╕яч╕в, вони готов╕ були роз╕рвати ╖╖ запитаннями, але вона см╕ливо витриму╓ цей допит. А виступ ╖╖ тут звучить як суд всього народу над д╕ячами ЦК, над застар╕лою його диктаторською пол╕тикою. Вона говорить, що церков Московського Патр╕архату в Укра╖н╕ б╕льше, н╕ж укра╖нських, а це ж ╕ ╓ пряма русиф╕кац╕я Укра╖ни, бо моляться ж люди нер╕дною мовою. «Якщо все життя затискати р╕дну мову, то ким врешт╕-решт стане людина? - запиту╓ Шура член╕в бюро обкому. ╤ сама в╕дпов╕да╓: - Манкуртом».
У книз╕ В. Дергача дом╕ну╓ пошук правди. У ц╕й стар╕й душ╕ головного героя Тимоф╕я Дериграя, який не втомлю╓ться шукати правду – чи не основне, на чому трима╓ться сюжет книги. ╤ ста╓ затишно у власн╕й душ╕, що ╓ на св╕т╕ так╕ нелукав╕, схильн╕ до добра, до краси люди. Здавалося б, автор н╕чого особливого, нового не в╕дкрива╓, одначе його думки висв╕тлюють отой особливий лад людини, св╕дчать, що не все людство ╕ в т╕ часи, ╕ в нин╕шн╕ загрузло в сутяжництв╕, здирництв╕, злоб╕ та облуд╕, що треба чесно жити й розбудовувати сво╖ душ╕. Тут сво╓р╕дним протестом звучить нав╕ть назва нарису двох журнал╕ст╕в «Правда перемага╓», хоча ще не перемогла. А чи переможе?
Ось як╕ думки виникли у нас п╕сля прочитання ц╕кавого, небуденного роману В. Дергача.
Як╕в ╤ВАШКЕВИЧ,
Василь ЛАТАНСЬКИЙ.

Василь ДЕРГАЧ
ПРОТЕСТ
УРИВОК З РОМАНУ

У школ╕ ╖х обох уже чекали. У найб╕льшому клас╕ з╕бралися вс╕ учн╕. Перед партами на поставлених ст╕льцях сид╕ли вчител╕. На стол╕, накритому червоною скатертиною, у графин╕ стояв букет кв╕т╕в, лежали як╕сь книжки ╕ купка зошит╕в. На дошц╕ на великому аркуш╕ паперу великими л╕терами було написано:
Мен╕ не треба особливих доль,
Мен╕ - звичайну,
 т╕льки б гожу й добру.
Т. Дериграй.

Тимоф╕й у перш╕ мит╕ перебування в клас╕ всього цього не пом╕тив. П╕дходячи до школи, в╕н весь думками поринув у наступну зустр╕ч з╕ сво╖ми слухачами. Перед виступами в╕н завжди в╕дчував легке хвилювання. Воно й зараз не дало змоги розглед╕ти вс╕ детал╕ ╕нтер’╓ру. В╕н подумки готував перш╕ фрази свого виступу. Ск╕льки доводилось читати сво╖ в╕рш╕ - ст╕льки ж ╕ в╕дчував в╕дпов╕дальн╕сть перед аудитор╕╓ю Хот╕лось завжди сказати щось вагоме, влучне, найб╕льш прийнятне ╕ зрозум╕ле саме для то╖ аудитор╕╖, для тих слухач╕в, перед ким мав виступити. Але завжди заран╕ продуманий план його сл╕в ламався, звучали так, як надумав, лише к╕лька перших сл╕в, а дал╕ говорив щось не таке, як на попередн╕х зустр╕чах. ╤ сьогодн╕ йому хот╕лось сказати щось особливе, яке найточн╕ше висв╕тлить його почуття до р╕дного краю. А вс╕ слова, заготовлен╕ ним заран╕, вже в коридор╕ вив╕трились в╕дразу. Вони з ╢вгеном зайшли до класу. Тимоф╕й почув, як стихнув гом╕н школяр╕в, пом╕тив, як ц╕ к╕лька десятк╕в пар очей пильно вдивлялись в нього, - ╕ опинився весь у влад╕ якогось ним повн╕стю ще не вивченого, не зрозум╕лого, майже м╕стичного почуття.
Але такий психолог╕чний стан Тимоф╕я тривав всього якусь мить. В╕н повернувся до сво╓╖ св╕домо╖ повед╕нки в╕дразу ж, як вони з ╢вгеном зайшли до класу. Галас стих чи потонув у дружних оплесках ╕ ╢вген голосно, як ╕ належить ведучому, прив╕тався:
- Добрий день, дорог╕ учн╕ ╕ вчител╕!
Гучним звуком оплеск╕в знову в╕д╕звався клас ╕ остаточно вив╕в Тимоф╕я з╕ стану завороження. В╕н закивав
дружньо вс╕м ╕ передн╕м вчителям ╕ учням за дальн╕ми партами ╕ прис╕в на ст╕льц╕, який йому хтось люб’язно п╕дсунув до столика. ╢вген як господар, директор школи, не с╕в, а сво╖м гарно поставленим голосом за правом кер╕вника оголосив:
- Дорог╕ друз╕! До нас при╖хав в╕домий укра╖нський поет, наш земляк шановний Тимоф╕й Олекс╕йович Дериграй.
Весь клас знову зааплодував. Це було вже прив╕тання йому, Тимоф╕╓в╕. В╕н п╕дв╕вся з╕ ст╕льця ╕ поклоном вдячност╕, легким нахилом голови, в╕дпов╕дав на оплески. Така попередня ще не зароблена Тимоф╕╓м вдячн╕сть слухач╕в знову його схвилювала. В╕н стояв, зворушений, безмовний, не знаючи, що робити.
Але слухач╕ цього не могли пом╕тити, бо директор продовжував свою коротку вступну промову:
- Тимоф╕й Олекс╕йович народився ╕ навчався в сус╕дньому сел╕ Федюк╕вц╕, мешканц╕ якого п╕сля затоплення села водоймищем ГРЕСа тепер живуть в нашому сел╕. Отож ми з повним правом можемо вважати Тимоф╕я Олекс╕йовича Дериграя не т╕льки сво╖м земляком, а й односельцем. Дозвольте ще раз прив╕тати нашого поета... - Вс╕ учн╕ знову в╕дгукнулись хвилею оплеск╕в. ╢вген Васильович застережливо п╕дняв руку ╕ коли оплески стихли, зак╕нчив: - ...╕ надати йому слово.
Тимоф╕й п╕днявся, уважно оглянув весь зал ╕, впевнившись, що його душевний стан тепер вже ц╕лком зосереджений саме на виступ╕, тихо, але виразно, розпочав:
- Тонкою струною, високим звуком звучить зараз в мен╕, в душ╕ мо╖й схвильован╕й, високе, дорогоц╕нне почуття мо╓╖ р╕дно╖ Батьк╕вщини. Це почуття, - моя любов до р╕дного села, до мо╖х р╕дних людей, - розбуджене в дану цю мить особливо гостро, бо я у вас, серед вас, мо╖ найдорожч╕ укра╖нц╕, мо╖ федюк╕вц╕ ╕ рептил╕вц╕. - В цей час голос Тимоф╕я здригнувся, оч╕ щось заслало, а пот╕м потихеньку наб╕гла сльоза. В╕н зробив паузу, дал╕ сказав: - От говорю федюк╕вц╕, а сам сльозу ковтаю. Бо згадую свою р╕чечку Берестову, яка потонула, згадую нашу школу, в як╕й навчався ╕ яка тепер теж п╕д водою... - Дал╕ Тимоф╕й говорити не м╕г. Щось його здавило у грудях, щемом в╕дгукнулось серце. Слухач╕ мовчали, чекали продовження. Але пауза затяглась. Аби якось зам’яти недоречн╕ в дану мить сльози, Тимоф╕й рукою пол╕з до внутр╕шньо╖ кишен╕ п╕джака ╕ витягнув свою книжку. - Я вам дещо на цю тему прочитаю з недавно написаного. - В╕н покл╕пав очами, а пот╕м ╕ витер ╖х хусточкою. Розкриваючи книжку та в╕дшукуючи необх╕дну стор╕нку, ще раз сказав:
- Я написав цей в╕рш на берез╕ Кальм╕уського оцього ГРЕС╕вського водоймища, коли при╖жджав сюди перший раз. Болить душа за вс╕м, що втонуло в цьому створеному на наших хатах мор╕. Послухайте.

Чист╕ хвильки джерельн╕
 з яр╕в не б╕жать.
Р╕дну воду криниць
 загнуздали у мор╕.
Все п╕д тиском стиха.
 Не цв╕те й с╕ножать.
Лише пам’ять про волю
 струмочк╕в говорить.
А колись були ж в╕льними
 гриви струмк╕в.
Клекот╕ли, немов запор╕зьк╕,
пороги.
Геть залито ╕ п╕сню
 ╕з р╕дних сл╕в.
Т╕льки плаче зажура
 ╕ хлипа тривога.
А чи р╕дн╕ р╕чки
 ще колись поб╕жать?
Чи повернуть л╕та,
 як розгнуздан╕ кон╕?
Чи колись доведеться
 шабл╕ рукоять
Взяти знов укра╖нським
 трудовим долоням?

Ще читаючи ц╕ рядки з аркуша, Тимоф╕й пом╕тив як╕сь незвичн╕ погляди одного вчителя, який сид╕в спереду. Той вчитель робив на сво╓му обличч╕ чи вигляд незрозум╕лост╕ рядк╕в в╕рша чи якогось осуду поета. Коли Тимоф╕й дочитав, то почув, що учн╕вськ╕ парти зааплодували, а серед вчител╕в хтось плеснув у долон╕ для годиться. Щось не подобалось старшим слухачам. Аби скор╕ше виправити цю свою невдачу, як Тимоф╕й подумав, в╕н почитав в╕рш «Яблуневий етюд». Цей в╕рш сприйняли краще, аплодували вс╕. Дал╕ в╕н читав про любов, пот╕м в╕рш╕, присвячен╕ Донеччин╕. Все наче було гаразд, але читаючи слова «...м╕й р╕дний краю Укра╖но» в╕н пом╕тив, що той же вчитель ╕з посив╕лими скронями невдоволено насупився ╕ засовався на сво╓му ст╕льц╕. Коли ж Тимоф╕й в одному з в╕рш╕в звернувся до р╕дно╖ мови, аби вона йому була ╕ навчителем ╕ мат╕нкою, - посив╕лий якось ображено, аж наче сердито поглянув на Тимоф╕я, пот╕м на сус╕да-вчителя, наче мовчки пожал╕вся. А коли Тимоф╕й зак╕нчив читати сво╖ октави знову ж проханням до мови: «...Прийми душ╕ збол╕ло╖  спокуту-х╕ба ж то син, щоб р╕дную забути», то сивий вчитель не втримався ╕, п╕днявши руку,  одночасно п╕днявся сам ╕, не дочекавшись зак╕нчення учн╕вських оплеск╕в, заявив прямо:
- Родной язык у каждого свой!
Тимоф╕я, як блискавкою, пронизала думка про те, що в╕н стр╕чав уже не на одн╕й зустр╕ч╕, - дехто ╕з слухач╕в осуджували укра╖нську мову. В╕н, таким чином п╕дготовлений до цього осудження, не розгубився ╕ зразу в╕дпов╕в:
- Саме ж про це ╕ я, про р╕дну мову.
В╕н зробив наголос на слов╕ «р╕дну», аби пояснити, що р╕дна мова ╓ таки в кожного. Пот╕м в╕н, аби не обертати зустр╕ч на диспут, суперечку, вдався до свого вже перев╕реного методу. В╕н знав напам’ять сво╖ в╕рш╕ про Тараса Шевченка, добре ╖х читав ╕, щоб згладити виниклу недоречн╕сть, прочитав ще один в╕рш. Цей в╕рш йому ╕ самому дуже подобався. П╕сню на слова цього в╕рша в╕н почув з укра╖нського рад╕о. Саме був день ╕менин куми Д╕ни. Сид╕ли вс╕ за столом, проголошували тости за молоду ж╕нку. А коли з рад╕о прозвучало «Переда╓мо п╕сню на слова поета Тимоф╕я Дериграя» ╕ зазвучали акорди вагомо╖ гарно╖ п╕сн╕, вс╕ кинулись в╕тати його, Тимоф╕я, забувши ╕ про сво╖ тости ╕ про куму-╕менинницю. З того часу ц╕ слова Тимоф╕й носив у сво╖й пам’ят╕ як найдорожчий тал╕сман, як гарний доказ повного сприйняття його як поета вс╕ма слухачами. Отож ╕ зараз Тимоф╕й на зак╕нчення прочитав цю поез╕ю. Твердо, вагомо, з теплим сердечним почуттям поваги до великого укра╖нського поета виголосив суть ╕ об’╓кт сво╓╖ любов╕. Величезне значення з╕грав образ матер╕:

...Щаслива мати,
 що такого сина
зростила вс╕м народам
 на добро.

Довг╕ бурхлив╕ дитяч╕ оплески були кращим подарунком, щедрою платою Тимоф╕ю за його урок мистецтва слова. Саме про це пот╕м говорив ╕ директор, ╕ ще одна вчителька. Але здогад Тимоф╕я, що тут не в поваз╕ р╕дна мова, таки п╕дтвердився. Його вразило, затиснуло, страшно образило, коли в╕н почув в╕д одного вчителя, що мова викладання у ╖хн╕й школ╕ - рос╕йська. Пот╕м ╕ ╢вген сказав про це, одводячи оч╕ вб╕к, наче сам себе визнаючи за це винним.
Коли роз╕йшлися школяр╕, а в клас╕, який одночасно слугував для всього села музе╓м, залишилось лише четверо, один ╕з вчител╕в розказав ╕стор╕ю села. Пот╕м Тимоф╕╓в╕ показали куточок, де розм╕щено портрет брата Володимира, кавалера трьох орден╕в Слави, ╕ коротк╕ описи його подвиг╕в. Поруч ходив ╕ той посив╕лий вчитель. Розглядаючи карту битви п╕д Кен╕гсбергом, де загинув Володимир, Тимоф╕й сказав:
- М╕й брат особливою любов’ю любив р╕дну Укра╖ну. Але разом з ус╕ма бився з н╕мецькими окупантами.
- От бачите, - встряг у розмову ╕ той посив╕лий, - брат був б╕йцем Радянсько╖ арм╕╖, пол╕г за весь Радянський Союз, а ви зараз п╕клу╓тесь лише за свою мову, за укра╖нську.
З уст посив╕лого звучала явна недружелюбн╕сть до Укра╖ни. Тимоф╕й сказав:
- Мо╓ п╕клування за мою р╕дну мову не заважа╓ вам любити свою, рос╕йську. Чи не так кажу?
- Так. Але надм╕рне наголошення любов╕ до р╕дно╖ мови схоже скор╕ше на укра╖нський нац╕онал╕зм.
- Ви так вже зразу й ши╓те мен╕ нац╕онал╕зм? - Тимоф╕й повернувся од карти колишньо╖ Прусс╕╖ до сивочолого:
- Якось, вибачте, це звучить прямол╕н╕йно. Колись, у роки ╓жовщини, так же прямо звинувачували ╕ в буржуазному нац╕онал╕зм╕. ╤ за це без суду ╕ сл╕дства в╕дразу чи кулю в потилицю, чи в Сиб╕р або на Колиму.
- Вы, я вижу, все сразу поворачиваете на политику.
- Хай буде й так. Але ж було так, як я кажу? - Тимоф╕й сам себе запитав ╕ сам дав в╕дпов╕дь: - Було! А що було б, якби Микита Серг╕йович у св╕й час не розв╕нчав культ вождя? Горе було б. Ус╕м нац╕ям.
- А может, отдельных наций и не было бы. И язык был бы один для всех.
- Он як! - аж вигукнув Дериграй. - Мой адрес не дом и не улица, мой адрес Советский Союз? Так вам хот╕лось? Невже ви проти нац╕онально╖ культури народ╕в? Проти п╕сн╕ народно╖, звича╖в нац╕ональних?
- Да это вроде бы и неплохо, пусть поют каждый по-своему. Но при разных нациях у нас долго не будет единства. А нам против Соединенных Штатов нужно свое могущество противопоставить, свою военную силу.
- Х╕ба р╕вень життя людського вим╕рю╓ться в╕йськовою могуттю?
- Тимоф╕й все б╕льше дивувався поглядам свого опонента, завуча Рептил╕всько╖ школи. - Семене Петровичу? Ви так вважа╓те?
- Та н╕, звичайно. Але ж краще бути сильн╕шим.
- А якщо зам╕сть пол╕тики протистояння, зал╕зно╖ зав╕си, застосувати пол╕тику миру ╕ дружби? Га? Як ви дума╓те?
Вони вже вийшли з╕ школи ╕, захопившись суперечкою, не звертали уваги на ╕нших присутн╕х. Тод╕ ╢вген вир╕шив ╖м нагадати про себе:
- Мен╕ зда╓ться, кожна держава ма╓ зд╕йснювати пол╕тику незалежност╕.
- Згоден я з тобою, ╢вгене Васильовичу. Згоден. Але ж так╕й пол╕тиц╕ не заважатиме, спод╕ваюсь, п╕дтримка нац╕ональних ╕нтерес╕в, звича╖в, зац╕кавлень кожно╖ нац╕╖, яка населя╓ цю державу? - тепер Тимоф╕й звертався з питанням до ╢вгена.
- Безумовно.
- Так чого ж ти, друже м╕й, перев╕в укра╖нську школу на рос╕йську мову викладання?
- Е, братику м╕й... - В╕н почухав потилицю: - Тут ситуац╕я складн╕ша... Давайте зайдемо вс╕ до мене, там б╕льше розкажу. Та й пооб╕дать нашому лектору, - усм╕хнувся до Тимоф╕я, - пора.
Вже в к╕мнат╕ прив╕тного господаря, поки господиня накривала на ст╕л, Тимоф╕╓в╕ вкотре пригадалась вся ╕стор╕я затиску Укра╖ни Рос╕╓ю, як починаючи з л╕кв╕дац╕╖ Запорозько╖ С╕ч╕ царицею Катериною ╤╤ ╕ до нин╕шнього кер╕вництва Кремля, поступово знищувалась укра╖нська нац╕я. В╕н задумався, а пот╕м не стримався, вихопився словом:
- Хлопц╕! Та це ж знову наступ Рос╕╖! Отак зразу школу на рос╕йську мову викладання!
У ╢вгена ╕ запрошеного ним директора Горбачовсько╖ НСШ оч╕ загор╕лись, а в сивочолого завуча Данилова - ╕млою затяглись. В╕н опустив погляд до столу, а пот╕м таки не стримався:
- Чого ви, укра╖нц╕, будь-який зах╕д з боку Рос╕╖ вважа╓те наступом на Укра╖ну? - В╕н не дав сказати слова комусь з присутн╕х ╕ продовжив: - Та це допомога!
- Оце допомога! - ╕ соб╕ п╕двищив голос Тимоф╕й. - Навчайте рос╕ян рос╕йською зг╕дно з окремими програмами. Якщо вони не хочуть вчити мову укра╖нського села, де живуть. То х╕ба ж це не русиф╕кац╕я?! - Тимоф╕й розгарячився ╕ вже аж викрикував слова: - Х╕ба не так кажу, хлопц╕? - звернувся в╕н до обох директор╕в шк╕л. Т╕ на його поклик т╕льки поопускали оч╕. Вони зовс╕м не чекали тако╖ р╕зко╖ реакц╕╖ в╕д гостя.
Зате тепер розгарячився ╕ завуч ╢вгеново╖ школи:
- А ви, м╕й новий знайомий, обережн╕ше з пол╕тичним терм╕нами! Адже ваша укра╖н╕зац╕я н╕як тепер не набира╓ сили. Не хиляться люди до вас.
- Бо затиску╓те владою сво╓ю! - не вгавав Дериграй. - Знову великодержавний шов╕н╕зм в╕дроджу╓те!
Суперечка все б╕льше розгоралась, набирала гучност╕ ╕ нав╕ть гн╕ву. Тод╕ втрутився господар:
- Хлопц╕! Все вже на стол╕. Давайте, друз╕ мо╖, припинимо суперечку ╕ вип’╓мо за дружбу не т╕льки наших республ╕к, а, головне, за нашу дружбу. Я наголошую, за дружбу прац╕вник╕в осв╕ти ╕ виробництва. Без дружби шк╕л ╕ п╕дпри╓мств зараз не об╕йтись. Ось ╕ мо╖й школ╕, ╕ музе╓в╕ багато допомогли мак╕╖вськ╕ шахти, я про це прямо кажу.
- Тод╕ дозвольте, ╕ я додам, - не втримався ╕ директор сус╕дньо╖ школи. - Я за дружбу Донеччини ╕ Черкащини. А ми, кер╕вники, будемо це зд╕йснювати.
Вс╕ випили з╕ сво╖х чарок. Господиня припрошувала вс╕х закусити, присутн╕ за столом почали дружно працювати виделками. Випив ╕ завуч, але закусивши, поклав виделку ╕, вибачившись та посилаючись на зморен╕сть, покинув директорську компан╕ю.
- А це, може, й краще, що в╕н п╕шов, - прямо сказав ╢вген. - Я ж хочу розпов╕сти тоб╕, Тимоф╕ю Олекс╕йовичу, як нас тут пхали на цю русиф╕кац╕ю. Вона ж почалася, зна╓мо вс╕, ще з часу Жовтневого перевороту. А мен╕, бач, аж у наш час доводиться ╖╖ конкретним виконавцем бути. Саме так, друже, я тепер розц╕нюю свою непродуману участь в оц╕й акц╕╖, про яку хочу розказати. Не зм╕г в╕дмовитись, не дивуйсь, - додав ╢вген, побачивши, як спохмурн╕в Тимоф╕й. - Не думай, що це для мене об╕йшлось легко. Т╕╓ю вказ╕вкою райкому я тод╕ був роздавлений геть. За серце хапався, н╕трогл╕церин не допомагав. Згодом трохи заспоко╖вся. Що вд╕╓ш, таку пол╕тику впроваджу╓ кер╕вництво держави. Батогом обуха не переб’╓ш. Довелось руки по швах ╕... А що ще мен╕ залишалось. Мене ж у члени парт╕╖ змусили вступити, як директором школи призначали...
Так розпочав ╢вген сумн╕ сво╖ згадки про участь у русиф╕кац╕╖ р╕дного села. Дал╕ повернувся спомином у той липень ╕ розказав, як вони разом з Дмитром Андр╕йовичем ╖здили в Рос╕ю. Того року яскраве сонце, як у Рептил╕вц╕, ╕ Орловщину нагр╕вало. Так же колосились тамтешн╕ пшениц╕. Та, мабуть, мало було тих пос╕в╕в у Рос╕╖, бо уряд СРСР вир╕шив частину в╕льних рук ╕з рос╕йських с╕л в Укра╖ну переселити. Говорячи про це, ╢вген переглянувся з Дмитром Андр╕йовичем ╕ той на п╕дтвердження чи уточнення ╢вгенових сл╕в додав:
- Та тут, ╢вгене Васильовичу, не стримуйся. Догадка твоя правильна, що в цьому р╕шенн╕ радянського уряду був ╕ ╕нший, дальн╕й приц╕л, важлив╕ша мета. Ми тепер вс╕ бачимо. Кремль таки продовжу╓ денац╕онал╕зац╕ю околиць Союзу. Укра╖ну, Казахстан, та й Кавказ П╕вн╕чний вони бояться залишати окремими, вони ╖х перем╕шують з рос╕янами. А загальним гурт тод╕ не буде мр╕яти про незалежн╕сть.
- Отак ╕ довелось нам в склад╕ делегац╕╖ Старобеш╕вського району з секретарем райкому на чол╕ ви╖хати на Орловщину. Виконували вказ╕вки московського начальства, вербували молодих селян для переселення в колгоспи наш╕, - продовжував свою розпов╕дь ╢вген. - Аг╕тували щойно одружених. У всьому слухались ╖хн╕х парт╕йних д╕яч╕в. Ще на прийом╕ ╖хн╕й секретар обкому сказав: «Нам випало конкретне завдання самого ЦК КПРС по гуртуванню людей в ╓дин╕й радянськ╕й держав╕. Отож, товариш╕ укра╖нц╕, будемо перевозити наших людей до вас. Зв╕дси ми орган╕зу╓мо ╖х в╕д’╖зд до вас. А ви вже там у себе ╖х приймайте. По-братськи щоб, як ╕ належить народам-братам».
Вс╕ ц╕ розмови рос╕йських д╕яч╕в пригадались ╢вгенов╕ знову. В╕н про це розпов╕дав ╕ уявляв, з яким осудом все це сприйма╓ зараз Тимоф╕й, який ще в час ╖хньо╖ п╕дп╕льно╖ боротьби з н╕мецькими загарбниками гн╕вно п╕дн╕мав сво╖х юних друз╕в проти всякого насилля ╕ вже тод╕ мр╕яв про незалежну державу Укра╖ну.
А в Тимоф╕я, поки його друг розпов╕дав, серце колотилось. Зростав протест. Рад╕сть зустр╕ч╕ з р╕дними людьми, з р╕дними вуличками, хатками ╕ садками зникала, падала, як скошена лезом гостро╖ досади. Вс╕ вулички, хатки ╕ садки тепер залит╕ водою, втонули десь на дн╕ глибокого водоймища. Р╕дн╕ укра╖нськ╕ слова д╕твори в школ╕ зам╕нились тепер чужою мовою. Вс╕ найменшеньк╕ школярики-горобенята вже й тепер цв╕р╕нчать ╕ншою мовою. ╤ р╕дне й сус╕дн╓ села укра╖нцями ж були заселен╕. В╕н з ранку до вечора колись тут чув р╕дну гов╕рку, вечорами насолоджувався сп╕вом народних наших п╕сень. Яким близьким звучало «Пос╕яла ог╕рочки...» чи «Шумлять верби...», а тепер н╕ гов╕рки т╕╓╖, н╕ п╕сень. Колись на уроц╕ на зауваження вчителя «А чого ж ти домашн╓ завдання не вивчив?» звучало «Та мене послали корову пасти». А тепер на таке зауваження можна ╕ рос╕йську почути «Карову в стадо ганял».
До гострого жалю ╕ щему в серц╕ Тимоф╕я за р╕дною мовою додавалось ще й почуття образи. Чого уряд так несправедливо п╕дтриму╓ чужинський вплив на нашу мову? Звичайно, вс╕ зна╓мо, що прикордонне розташування Донеччини поруч з Рос╕╓ю пост╕йно ще здавна впливало на чистоту тутешньо╖ укра╖нсько╖ мови, засм╕чувало ╖╖. Люди, окрем╕ родини ╕ нав╕ть гурти жител╕в, як окрем╕ молекули в броун╕вському рус╕, переходили меж╕ м╕ж рос╕йськими ╕ укра╖нськими поселеннями, зм╕шувались м╕ж собою ╕ це впливало на гов╕рку в селах. Так ╕ його р╕дне село зазнало впливу в╕д мови донських козак╕в. П╕сню «Скакал казак...» Тимоф╕й п╕знав одночасно з р╕дною «Засв╕т встали козаченьки...» ще в дитинств╕. Але повновладною господинею тут була таки укра╖нська мова, укра╖нська п╕сня.
Похитнулось вперше розг╕лля мови р╕дно╖ в час Жовтневого перевороту. Пот╕м Москва розкуркулювати взялася - теж в╕ття сл╕в батьк╕вщини ламали. Згодом з’явились як╕сь орган╕затори в гострякуватих шоломах. Почали селян теж повертати на «казьонний язик». А п╕сля наступних под╕й ще б╕льше зарясн╕ло чужих ╕ доморощених «руськоязичних». Вони, як гриби п╕сля дощу, почали з’являтись в селах. Один з таких, його добре пам’ятають вс╕ рептил╕вц╕, гоноровитий Горбатенко, по в╕йн╕ додому з’явився вже не укра╖нцем, а чисто тоб╕, як якийсь рос╕янин з-п╕д Тули. ╤ за плугом ╕ за чаркою т╕льки тою чужаницею й цвенькав. «Уперьод!» - кричав на зборах посмутн╕лих односельц╕в в час пово╓нного голоду. «Только с Москвой вместе наша жизнь поднимет паруса!» - заявляв так про свою причетн╕сть одночасно ╕ до моряк╕в ╕ до москал╕в. Кричав так ╕ випинав груди колесом.
Та незважаючи на такий вплив ╕ сус╕д╕в ╕ сво╖х перекинчик╕в, под╕бна м╕шанина не завадила мов╕, не завадила федюк╕вцям ╕ рептил╕вцям розвивати свою нац╕ональну крону на древньому укра╖нському корен╕. Вирощували г╕лки з листячком р╕дно╖ нац╕онально╖ мови, зм╕цнювали кор╕ння ╕ в╕ками жили селянським простим життям з╕ сво╖ми п╕снями ╕ звичаями.
А тепер ось, бач, влада ще хитр╕ший придумала зах╕д. Тепер до них в Рос╕ю за робочою силою вже сам╕ ╖здили. Парт╕я так п╕длаштувала все, що наш╕ укра╖нськ╕ уповноважен╕ аг╕тували тамтешн╕х селян для роботи у нас. Так Москва сказала - так повинн╕ були й виконати.
- Ось так у нас в сел╕ з’явились дванадцять пар рос╕йських родин. Д╕тей ╖хн╕х у школу прийняли. А зг╕дно з контрактами ми повинн╕ забезпечити ╖м навчання ╖хньою р╕дною мовою, - зак╕нчив свою розпов╕дь ╢вген.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 04.07.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=6103

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков