Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#21 за 23.05.2008
Берестейц╕ вдячн╕ "Кримськ╕й св╕тлиц╕"

ДЖЕРЕЛА
Почую слово на руднюй мови –
Зайдеться серце, весна в душ╕..
 Василь Стасюк,
 берестейський поет.

 Не дуже спод╕вався, що мою статтю: «Б╕ловезький зубр м╕г би бути укра╖нським символом» прихильно зустр╕нуть сам╕ берестейц╕. Писав, бо вважаю, що проблема ╕сну╓, ╕ укра╖нц╕ повинн╕ про не╖ знати.
 Тому був при╓мно здивований, коли мен╕ потелефонував бересте╓ць В╕ктор М╕с╕юк: «Пане Серг╕ю, я зараз у Львов╕, буду лише один день, чи не могли б ми зустр╕тися?» Пр╕звище цього молодого автора часопису «Над Бугом ╕ Нарвою» я добре знав з його публ╕кац╕й. Ну, ще б не зустр╕тися! Адже заочно поважав молодого науковця за те, що всупереч перепонам влади, в╕н дом╕гся запису «укра╖нець» у сво╓му б╕лоруському паспорт╕. Про це йшлося у статт╕ «Право на самовизначення ╕ «паспортн╕ б╕лоруси» Берестейщини». Тому ╕ ╖хав на зустр╕ч у п╕днесеному настро╖, хоча надто затяжний весняний дощ не радував…
 …Зустр╕лися б╕ля пам’ятника Шевченков╕ – ╕ символ╕чно, ╕ в самому центр╕ м╕ста. Хот╕в було тягнути В╕ктора до сво╖х знайомих (яка ж розмова без льв╕всько╖ кави?), але бересте╓ць наполягав на в╕дв╕дуванн╕ бодай к╕лькох книгарень – в Брест╕ з укра╖нською книгою геть сутужно…
 Тож ми переглянули ус╕ новинки укра╖нського книжкового ринку, а на додачу… сфотографувалися (р╕дк╕сне вез╕ння!) з ялтинським бандуристом Остапом К╕ндрачуком. Виявля╓ться, бересте╓ць ╕ кримчанин – давн╕ знайом╕, а ось де познайомились – не встиг розпитати…
 Однак, найц╕кав╕ше – це наша розмова, тому до не╖ ╕ приступаю.
 - Пане В╕кторе, розум╕ю, що вам ц╕каво знати укра╖нську точку зору на Берестейщину. Але ж ╕ нам не менш ц╕каво знати подробиц╕ вашого життя-буття… До реч╕, та стаття не зашкодила берестейцям-укра╖ноф╕лам?
 - Н╕, вона написана ц╕лком об’╓ктивно. Показував я ╖╖ ╕ в укра╖нському консульств╕. Знайшли т╕льки одну неточн╕сть: ви пишете, що бульвар Шевченка у Брест╕ перейменували на «бульвар Космонавт╕в», очевидно, взявши цю ╕нформац╕ю з книжечки Козловського. Насправд╕ перейменували т╕льки частину бульвару.
 - В такому раз╕ вибачаюся, але ж це вийшло ненавмисне. Просто нам браку╓ ╕нформац╕╖. Чим б╕льше джерел, тим вона над╕йн╕ша.
 - Спод╕ваюся, тепер будемо контактувати т╕сн╕ше…
 - Звичайно, зв’язки потр╕бн╕ безпосередн╕. Ран╕ше про Берестейщину ми могли знати лише з часопису «Над Бугом ╕ Нарвою». Дехто з берестейц╕в-«м╕грант╕в» передплачу╓ «Кримську св╕тлицю», тому як╕сь зам╕тки з’являлися ╕ в н╕й. А загалом, зна╓мо мало. Тому ╕ слухатиму уважно. Боляче слухати про асим╕ляц╕ю, але ж куди д╕нешся?
 - Д╕йсно, «надлом» у нас стався у п╕сляво╓нн╕ роки. До того мова в╕льно функц╕онувала, принаймн╕ на побутовому р╕вн╕. У мене д╕д ╕ баба розмовляли лише укра╖нською. Д╕дусь сутт╓во вплинув на мо╓ нац╕ональне самоусв╕домлення. Але у родин╕ я був винятком, ╕нш╕ внуки до балачок д╕да так не прислухалися. Звичайно, на асим╕ляц╕йн╕ процеси вплинуло те, що тисяч╕ найсв╕дом╕ших людей було запроторено до ГУЛАГу в╕дразу п╕сля зак╕нчення в╕йни… Тому згодом берестейц╕ почали «наздоганяти» б╕лорус╕в за темпами асим╕ляц╕╖. Лише дещо передавалося в╕д батьк╕в д╕тям. Скаж╕мо, м╕й батько схильний був вважати, що ми: «Скор╕ш за все, укра╖нц╕…» Це завдяки д╕ду. А в ╕нших родинах ╕ цього не було. Б╕лоруси, то б╕лоруси… Хоча в╕дчуття окрем╕шност╕ ╕сну╓ до цих п╕р. Справжн╕х етн╕чних б╕лорус╕в берестейц╕ називають «литвинами». ╤снують ╕ певн╕ стереотипи, мовляв, «литвини» б╕льш ледач╕…
 - Думаю, це залежить не так в╕д етн╕чного походження, ск╕льки в╕д рег╕ону. Рок╕в 16 – 18 тому один з берестейц╕в казав мен╕: «Ми б уже давно взяли землю в оброб╕ток; а ось родич╕ мо╓╖ дружини (вона з Могильовсько╖ област╕, недалеко в╕д кордону з Рос╕╓ю) – ще й дос╕ чухають потилицю, думають… Отже, берестейц╕ просто не мали ст╕льки часу для «сов╓тизац╕╖», тод╕ як мешканц╕ б╕лоруського Сходу вже встигли стати «совками». Брати землю вони не хот╕ли.
 - Час для приватизац╕╖ земл╕ вже втрачено безповоротно. Нин╕ фермерам у нас живеться непросто, тому бажаючих повторити ╖хн╕й досв╕д ╓ небагато. Прост╕ше, звичн╕ше працювати в колгосп╕.
 - Ну, й не переживайте так сильно! ╤дея з роздачею земл╕, може, й не найкраща в епоху «стар╕ння» села. Принаймн╕, тепер саме укра╖нц╕ заздрять б╕лорусам, а не навпаки.
 - Д╕йсно, тепер Волинь помаленьку «м╕гру╓» до нас. Це, до реч╕, давня тенденц╕я. Вищий р╕вень життя, легко адаптуватися. Пенс╕╖, п╕льги…
В╕дразу в колгосп╕ дадуть житло, буде стаб╕льна зарплата. Вс╕ переваги соц╕ал╕зму збережен╕.
 - Ц╕ обставини також не сприяють нац╕ональному самоусв╕домленню берест╕йц╕в, чи не так? ╤нтеграц╕я в б╕лоруське сусп╕льство йде легко ╕ безбол╕сно…
 - Все в╕рно. Роз╕рван╕сть зв’язк╕в з Укра╖ною призводить до того, що на нашому ╜рунт╕ приживаються ╕мперськ╕ м╕фи. Мовляв, укра╖нська культура ╓ с╕льською, а не такою, як польська чи рос╕йська… Не зовс╕м сво╓ю ╓ й б╕лоруська (свого часу берестейц╕ активно голосували за рос╕йську як другу державну; побоювалися насильницько╖ б╕лорусизац╕╖), але за бажання вивчити л╕тературну б╕лоруську мову ╕ засво╖ти б╕лоруську культуру неважко. ╤ ╓ вже серед нас певний прошарок людей, як╕ ╕нтегрувалися саме в б╕лоруське культурне середовище.
╤ це при тому, що ран╕ше вважали його чужим. Моя бабуся колись казала так: «Укра╖нц╕ живуть над Дн╕пром. А в╕д нас ╕ до самого Львова живуть… «наш╕ люди». Принаймн╕, Волинь – точно наша! А ось б╕лоруси – ╕нший народ, не такий, як ми…»
 - Суб’╓ктивна оц╕нка, але досить ц╕кава.
 - Бабуся вважала Льв╕в «нашим м╕стом» тому, що прад╕д колись ╖здив до Львова за укра╖нськими книгами, газетами, грамплат╕вками… ╥здив до середини 30-х рок╕в минулого стол╕ття. А дехто з наших ╖здив туди нещодавно ╕ був зворушений укра╖нською мовою, яка ц╕лком орган╕чно «вписалася» у велике м╕сто. Один ╕з знайомих казав: «Боже, яка то рад╕сть почути в╕д м╕ського хлопчика голосне: «Тату!» серед кам’яниць чи на центральн╕й площ╕!»
 - Бачу, В╕кторе, що ╕ ви продовжу╓те традиц╕╖, закладен╕ ще прад╕дом… Он ск╕льки книжок купили! Я б ст╕льки ╕ за р╕к не перечитав.
 - Але ж я ╖жджу нечасто. До того ж, читатиму не сам – ╓ родина, друз╕, знайом╕…
 - Я радий, що укра╖нська Берестейщина не «склала лапки», а пруча╓ться, бореться з асим╕ляц╕╓ю. Отже, не так все погано у вашому дом╕?
 - Погано не все, але й негативу ╓ достатньо. Микола Козловський починав фактично з нуля, був першим п╕сляво╓нним «будителем» нац╕онального духу. Я став св╕домим укра╖нцем лише п╕сля знайомства з його д╕тищем – «Голосом Берестейщини».
 Тому й боляче чути, бачити земляк╕в, як╕ непом╕тно для самих себе асим╕люються. Вже часом ╕ м╕сцев╕ можуть сказати: «О-о, при╖хали хохли з Хохлянд╕╖!» Це про волиняк╕в.
 - Про тих, кого бабуся вважала «нашими людьми»?
 - Так. Частина берестейц╕в сприйняла м╕ф про «хохл╕в» як про зрадник╕в, пол╕ца╖в, «р╕зун╕в», хитрих, впертих ╕ ледачих людей…
 - ╤мпер╕я не спить. Т╕ стереотипи творяться у Москв╕ ╕, як кр╕зь масло, проходять через державницьке т╕ло Б╕лорус╕… До реч╕, можу запевнити, що укра╖нц╕ до б╕лорус╕в завжди ставились ╕з симпат╕╓ю або ж, принаймн╕, толерантно. ╤ до комун╕ст╕в, ╕ до «лукашист╕в», ╕ до нац╕онал╕ст╕в. Слово «б╕лорус» не ма╓ негативно╖ енергетики. Для нас воно позитивне. А м╕ф╕в антиб╕лоруських ╕мпер╕я не створила.
 - Загалом це добре. От т╕льки нас часто засмучу╓, що вибираючи м╕ж захистом етн╕чних укра╖нц╕в ╕ добрими стосунками з Б╕лоруссю, Укра╖на найчаст╕ше вибира╓ останн╓. Дехто з наших ╖здив у Ки╖в, намагаючись заручитись бодай якоюсь п╕дтримкою. Але ваш╕ чиновники «остудили» патр╕отичний запал берестейц╕в. Ви там, мовляв, не дуже кричить, бо це шкодить нашим стосункам. Краще допомож╕ть б╕лорусам в╕дродити мову!
 - Асим╕льована, зрос╕йщена Б╕лорусь, з точки зору укра╖нц╕в, ╓ довол╕ не прогнозованою. Б╕лоруськомовна Б╕лорусь влаштувала б нас б╕льше.
 - На жаль, не в тому напрямку руха╓мось. Я звернув увагу, що надмогильн╕ камен╕ у нас майже вс╕ «рос╕йськомовн╕». Хтось ╕з знайомих хот╕в вибити текст б╕лоруською мовою, але р╕дня «заклювала». Мовляв, треба писати рос╕йською, бо саме нею батюшка в церкв╕ править… А на Волин╕ зараз – я звернув на це увагу – майже 100% укра╖нських напис╕в! Не знаю, як з економ╕кою, а в мовному план╕ ви сто╖те вище.
 - Може, й так… А як ви, жменька патр╕от╕в, збира╓теся знайти сво╓ м╕сце у незалежн╕й ╕ не зовс╕м демократичн╕й Б╕лорус╕?
 - Звичайно, треба враховувати реал╕╖. Але ╕дей ╓ багато. Будемо працювати «на позитив╕». Можна створити, спираючись саме на берестейц╕в, потужний центр б╕лорусистики.
 - Д╕йсно, непогана ╕дея. Взагал╕, Берестейщина могла б стати чудовим плацдармом для укра╖нсько-б╕лорусько╖ дружби! Берестейц╕ н╕би б╕льш «сво╖» для укра╖нц╕в, тому могли б зробити значно б╕льше для ознайомлення нас з величезним материком б╕лорусько╖ культури. Для укра╖нц╕в це «Terra inkognita». У нас нав╕ть пам’ятника Янки Купали нема╓ в Ки╓в╕. Ганьба… Берестейц╕ могли б цю ╕дею посилено пропагувати в укра╖нських колах. Може, це колись «зараху╓ться». ╤стор╕ю не перепишеш, треба навчитись виживати як меншина. Вч╕ться у кубанц╕в! Один лише Кубанський козачий хор чого вартий! Це культурне явище, яким пишаються одночасно ╕ укра╖нц╕, ╕ рос╕яни. А вс╕ ╕нш╕ просто заздрять… Спробуйте створити щось под╕бне на Берестейщин╕!
 - Це не так ╕ просто.
 - Що, не знайдете фах╕вц╕в?
 - Фах╕вц╕, може, й знайдуться. Але де знайти подвижника, який м╕г би зр╕внятися ╕з Захарченком?
 - Ну, тод╕ п╕дтримуйте м╕сцевих бард╕в. Хай би сп╕вали р╕дною гов╕ркою. За це «нац╕онал╕зм» не пришиють. А у Львов╕ вас все одно слухатимуть ╕з задоволенням. До реч╕, ось хочу передати вам диски ╕з записами кримчан - Юл╕╖ ╕ В╕ктора Качул, а оце льв╕вський бард – Андр╕й ╢втушенко…
 - Дякую вам. Взагал╕, дяку╓мо за все, особливо за ту статтю! Адже так важливо знати, що ми комусь потр╕бн╕… А стосовно п╕сн╕ – це загалом хороша ╕дея. До реч╕, п╕сн╕ кубанських козак╕в у нас, на Берестейщин╕, дуже люблять. Часто замовляють ╖х по рад╕о. ╢ у нас ╕ сво╖ п╕сн╕, де згадуються «козаки», «чорноморц╕». Хоч козак╕в у нас н╕коли не було, х╕ба що при Богдан╕ Хмельницькому православне населення частково «покозачилось».
 - В даному випадку ╕ «православне», ╕ «козацьке» об’╓дну╓ вас з кубанцями в одну нац╕ю. Хоч рег╕они дуже в╕ддален╕.
 - Нав╕ть на П╕дляшш╕ ╓ потяг до козацького. Одна д╕вчина запевняла, що п╕сн╕ «Ой, чорна я си чорна» ╕ «╥хав козак м╕стом» - м╕сцев╕, п╕дляськ╕. Нав╕ть «Червону руту» називали м╕сцевою п╕снею. Але це в╕д незнання. А загалом, «козацьк╕» п╕сн╕ у нас побутують давно, може, сто, а може, й дв╕ст╕ рок╕в. Хоч це ╕ не значить, що виникли вони у нас.
 - Я читав, що укра╖нц╕ П╕дляшшя в╕дправляють сво╖х син╕в в Укра╖ну вивчати мистецтво «бойового гопака»…
 - Це для того, аби бути «як люди». В т╕й козацьк╕й аур╕ легше збер╕гати сво╓, нац╕ональне. Козацька «вольниця» ма╓ певну притягальну силу. А тут ще й гени озиваються… Тому комплекс меншовартост╕ у п╕дляських укра╖нц╕в потроху проходить. ╢ люди, як╕ вже розбагат╕ли, пов╕дкривали сво╖ магазини; вони в╕льно розмовляють п╕дляською гов╕ркою, а не соромляться, як колись… Х╕ба що який поляк зайде до магазину, то до нього заговорять польською.
 До реч╕, ╕ у нас, на Берестейщин╕, при╖ждж╕ рос╕яни нер╕дко вивчають м╕сцеву укра╖нську гов╕рку. Тобто крайн╕й «П╕вн╕чний зах╕д» укра╖нського етн╕чного масиву зовс╕м не безнад╕йний. Мр╕╓мо, звичайно, про державну п╕дтримку Укра╖ни, а поки користу╓мося тим, що нам доступно. Чита╓мо ╕ «Кримську св╕тлицю» в ╤нтернет╕, а також кримськ╕ укра╖нськ╕ сайти. Зокрема «Веселу абетку». У нас в родин╕ поповнення, тому цей сайт скоро буде дуже актуальним.
 Серг╕й ЛАЩЕНКО.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #21 за 23.05.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5920

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков