"Кримська Свiтлиця" > #18 за 03.05.2008 > Тема "Душі криниця"
#18 за 03.05.2008
ВКЛОНИСЯ П╤СН╤, ГОРДИЙ КРИМЕ!
ЗУСТР╤Ч ДЛЯ ВАС
«Як Дн╕про ув╕брав велик╕ ╕ мал╕ р╕чки з безмежних простор╕в нашо╖ земл╕ ╕ любов кожного з нас, так голос Н╕ни Матв╕╓нко ув╕брав ╕ виявив усе, що найкраще в укра╖нськ╕й душ╕. Саме небо обдарувало Укра╖ну цим голосом…» Р. Д╤ДУЛА «Ф╕льм «Пропала грамота» зн╕мали над самою Россю. Якось увечер╕, при вогнищ╕ Н╕на засп╕вала, а солов’╖, як╕ витьохкували по гайках ╕ верболозах, раптом замовкли…» Ф. СТРИГУН «У часи «розкв╕ту» криваво╖ ╕мпер╕╖ поневолених народ╕в я дуже любила слухати народн╕ п╕сн╕ у виконанн╕ Н╕ни Матв╕╓нко. В т╕ часи сов╓тська влада ╖╖ зневажала ╕ не визнавала за те, що вона укра╖нка ╕ любила р╕дну Укра╖ну. Сьогодн╕ Н╕на Матв╕╓нко – Герой Укра╖ни. Хай же н╕коли не м╕л╕ють обереги ╖╖ блаженно╖ душ╕...» Ольга М╤ЩЕНКО, колишня каторжанка ГУЛАГу, передплатниця «Кримсько╖ св╕тлиц╕».
Ставлення до Н╕ни МАТВ╤╢НКО, мабуть, ╓ сво╓р╕дним тестом на «укра╖нськ╕сть». Р╕вно тридцять рок╕в тому, у березн╕ чи в кв╕тн╕ 1978 року, я випадково почув п╕сню «Весна», гостюючи у приятеля. Виконувала ╖╖ Н╕на Матв╕╓нко: З милим ми п╕дем в поля р╕дн╕╖, Будуть нам св╕тить з╕рки ср╕бн╕╖… ╤ слова («поля р╕дн╕╖» - це вже було крамолою), ╕ голос виконавиц╕ наст╕льки вразили мене, що я подумав: оце якби довелось лет╕ти у косм╕чному корабл╕ до далеких галактик, то неодм╕нно узяв би з собою цю п╕сню. Ск╕льки «св╕тлових» рок╕в не л╕тай, а все одно залишишся укра╖нцем! Звичайно, тод╕ в╕дчувався голод на укра╖нське, тим б╕льше, на таке: як╕сне, глибинне, Божественне… * * * …╤ ось спливло три десятил╕ття. Живемо в незалежн╕й Укра╖н╕, про що тод╕ ╕ мр╕яти не могли. Н╕би й п╕сн╕ укра╖нськ╕ звучать част╕ше, ╕ про ╕стор╕ю поговорити можна (╕ не лише на кухн╕!), ╕ Президента можна обирати на св╕й смак ╕ розсуд. Але ж ╕ проблем вистача╓! Може, це доля наша така – в╕днин╕ ╕ завжди будувати Укра╖ну, зм╕цнювати державу, наповнювати ╖╖ укра╖нським зм╕стом, боротися з╕ злом, яке, схоже, м╕цно причепилося до нашого державницького потяга… Про це думав, ╖дучи на зустр╕ч з Н╕ною Матв╕╓нко; та й зустр╕вшись, дивлячись ╖й у в╕ч╕ (не д╕вчина з казки, а таки жива, конкретна людина!), я не м╕й об╕йти цього питання. Куди руха╓мося? На кого можна робити ставку? Що принесе Укра╖н╕ зм╕на покол╕нь? Що варто зберегти з минулого? Може, сп╕вачка ╕ здивувалася, що я почав розмову не з л╕рики, а з суворо╖ прози життя. Але в╕дпов╕дала дуже щиро: - За роки радянсько╖ влади ми, д╕йсно, втратили багато. Добре пам’ятаю нашу церкву; хоч були вже 50-т╕ роки, а вона ще стояла. Проте п╕сля смерт╕ Стал╕на ╖╖ чомусь в╕дразу роз╕брали. Мама розпов╕дала, що люди ран╕ше були дуже в╕руюч╕. ╤ в╕тали один одного словами: «Слава ╤сусу Христу!» Та ще й зн╕мали капелюха, коли проходили повз чиюсь хату ╕ бачили, що люди працюють на город╕. Казали: «Бог у пом╕ч!» Я питала у мами – куди це все под╕лося? А вона в╕дпов╕дала: «Прийшло нове покол╕ння, а т╕ вже вимерли…» ╤ д╕йсно так. Матюкатися у нас почали т╕льки п╕сля в╕йни. У 1945 роц╕ сотн╕ тисяч людей повернулися з фронт╕в ╕ принесли в село рос╕йський матюк. Молодь ╖хала до м╕ст учитися: хто до ╕нституту, але переважно до профес╕йно-техн╕чних училищ. На ц╕лину багато людей ви╖хало. Найчаст╕ше ╖хали в╕д нас на Сх╕д: до Луганська, Донецька. Мен╕ зда╓ться, що ви╖хало загалом непогане покол╕ння. Але повернулися люди вже ╕ншими. Хлопц╕ десь навчилися вульгарних п╕сень… - Це вплив великих м╕ст? Насл╕дування «старшого» брата? - У нас в Укра╖н╕ не матюкалися. Можу розпов╕сти такий випадок. В село мого чолов╕ка (це на Черкащин╕) десь у 70-т╕ роки при╖хав кубанський козак. Його призначили головою. Все було б добре, якби не його лайка. В╕н першим почав лаятися на сел╕. Тод╕ люди з╕бралися ╕ написали скаргу: мовляв, ла╓ться новий голова, зневажа╓ людей… Це вплинуло, бо в╕н пот╕м вибачився ╕ почав сл╕дкувати за собою. Ось ╕ суд╕ть сам╕: н╕бито укра╖нець, але встиг набратися у Рос╕╖ того безкультур’я. - Так, це саме наше покол╕ння стало св╕дком наступу псевдокультури з╕ сходу. Пам’ятаю Черн╕г╕вщину 60-х рок╕в. Це зовс╕м близько в╕д Рос╕╖, але матюкалися тод╕ х╕ба що доросл╕ чолов╕ки у сво╓му оточенн╕. При ж╕нках ╕ д╕тях стримувалися. Алкогол╕ками тод╕ були одиниц╕, а тепер ╕ ж╕нки п’ють поголовно… - Так, це трагед╕я нашого народу. До реч╕, отой кубанець зум╕в змити з себе чужинецький нал╕т, повернувся до корен╕в, до укра╖нства. Але спочатку дуже дивувався, що Укра╖на зберегла свою давню культуру, а Кубань ╖╖ вже втратила... Проте, коли я виступала в кубанських станицях, сприймали мене дуже добре ╕ зустр╕чали тепло. Ось т╕льки кричали не «браво», а «любо». ╤ на вес╕ллях вони н╕коли не кричать «Г╕рко!», а т╕льки «Любо!» ╤ це добре, бо «г╕рко» звучить як сво╓р╕дне кодування на негатив. - А коли ви були на Кубан╕? - У в╕с╕мдесят╕ роки. - Як ви ставитеся до В╕ктора Захарченка, кер╕вника Кубанського козачого хору? - Дуже добре. Це, до реч╕, м╕й кум. Думаю, що ця людина творить подвиг. Чиновництво на Кубан╕ дуже негативно ставиться до прояв╕в укра╖нства, але В╕ктор Гаврилович да╓ друге життя нап╕взабутим п╕сням, як╕ колись сп╕вали чорноморськ╕ козаки. А це ж фактично укра╖нськ╕ п╕сн╕! Щоправда, ╕з кубанською специф╕кою. У нас п╕сн╕ мелод╕йн╕ш╕, а там б╕льш ударн╕, маршов╕. Голосов╕ зв’язки працюють по-╕ншому. Я, коли там сп╕вала, довго не витримувала. У нас все-таки сп╕вають м’якше… - А ви не знали Олекс╕я Нирка з Ялти? - Особисто не знала, але чула про нього. - Ялтинський бандурист вважав, що Захарченко зробив дуже багато поступок. Колишн╕й пол╕тв’язень Нирко вол╕в би бачити кер╕вника Кубанського козачого хору б╕льш принциповим ╕ непохитним у в╕дстоюванн╕ укра╖нського. - Якби Захарченко в цьому питанн╕ був максимал╕стом, то хор швидко роз╕гнали б. Кубань завжди була п╕д «приц╕лом»… Ось ви н╕би й засуджу╓те хормейстера, але ж ╕ кримськ╕ укра╖нц╕ ховаються з╕ сво╓ю мовою, бояться нею сп╕лкуватися. А я в Криму скр╕зь ╕ завжди розмовляю укра╖нською! - Це через те, що вас уп╕знають, а тому ставляться трохи толерантн╕ше. - Н╕, справа в ╕ншому. Багато напсували зах╕дн╕ укра╖нц╕, особливо галичани. Вони якось з викликом говорять, н╕би з перших хвилин вступають у суперечку. Кримчан трохи в╕дштовху╓ оце: «прошу пан╕» або: «прошу мен╕ дати…» Треба якось по-╕ншому: «Д╕вчатка, дайте, будь ласка…» Високо нести свою Укра╖ну, але з повагою до сп╕врозмовника, без виклику… До реч╕, б╕льш╕сть кримських укра╖нц╕в не ╕з Зах╕дно╖ Укра╖ни, а з╕ Сх╕дно╖. ╢ вже укра╖нц╕, народжен╕ в Криму. Це ╕нше покол╕ння, до них треба ставитись так, н╕би при╖хали родич╕. ╤ не докоряти н╕чим. Пол╕тика в Криму повинна бути м’якою, лояльною. Але ж треба, щоб були ╕ укра╖нськ╕ школи! Та й ╕нститути укра╖нськ╕ потр╕бн╕ або хоча б укра╖номовн╕ групи. Щоб люди могли об’╓днуватися за мовною ознакою, мали сво╓ середовище. - Не хочуть поки що кримчани укра╖номовних ╕нститут╕в. В усякому випадку, значна частина не хоче… - Йдеться, все-таки, про агресивну менш╕сть. Бо ╓ ╕ хорош╕ люди. Треба працювати з населенням, пам’ятаючи те, що й сам╕ укра╖нц╕ р╕зн╕… ╢ люди з комун╕стичним минулим, ╕ ╖х немало. ╢ й рос╕яни, що стоять на шк╕дницьких позиц╕ях. А це вже неприпустимо. Бо якщо ти живеш в Криму ╕ не поважа╓ш укра╖нську культуру, ненавидиш мову, то який же ти християнин, який православний? - Ось вони якраз ╕ переконан╕, що ╓ ╕стинними православними, канон╕чними… - Православна людина н╕коли агресивною не буде. Пов╕рте мен╕. Вона н╕кого не буде проклинати! Ц╕ м╕тингов╕ крикуни зовс╕м не ╓ християнами, вони просто хул╕гани. Хай би зняли з себе оце клеймо, цей непосильний для них тягар «канон╕чност╕»… Невже не можна бути просто християнами? Духовними людьми? - Цих крикун╕в, може, не так ╕ багато, але на м╕тингах вони «концентруються», створю╓ться враження, що це ╕ ╓ обличчя Криму. Православно-рос╕йськомовного. - На под╕бн╕ шов╕н╕стичн╕ м╕тинги (по телев╕зору чомусь т╕льки таке ╕ показують) християни взагал╕ не повинн╕ ходити. П╕дуть лише в чомусь ущемлен╕, заздр╕сн╕, закомплексован╕. До таких кримчан я б звернулася ╕з закликом: полюб╕ть цю землю! Не керуйтеся ненавистю! Навч╕ться шанувати культурне багатство Криму. Полюб╕ть ╕ укра╖нську п╕сню. Адже в Криму багато людей з укра╖нським кор╕нням… - Чомусь я пригадав науковця ╤горя Лос╓ва. В╕н кримчанин у якомусь там «енному» покол╕нн╕. Не можна сказати, що в╕н нащадок укра╖номовного населення. Правильн╕ше б сказати: «укра╖носп╕ваючого», бо розмовляли його батьки ╕ д╕ди вже рос╕йською. Але п╕сня зберегла нац╕ональний код. Тому я за п╕сню. Б╕льшою м╕рою за п╕сню, ан╕ж за як╕сь чиновницьк╕ заходи. Але про це добре пам’ятають т╕, хто не хоче нашого нац╕онального в╕дродження. Тому ╕ Олега Скрипку не пускають на Донбас, та й ╕нших сп╕вак╕в… - Це неправда, пускають. Х╕ба що п╕д час пол╕тичних збурень можуть не пустити, а коли «затишшя», то можна ╖хати. ╤ треба ╖хати! Т╕льки через любов у Криму щось можна зробити. Там ст╕льки людей колись полягло… Чорноморська вода ст╕льки жертв прийняла… А вода збер╕га╓ усю ╕нформац╕ю! Тому я ╕ сказала б отим пол╕тиканам: «Част╕ше п╕дн╕майте оч╕ до Господа! Полюб╕ть свого ближнього! Адже саме завдяки при╖жджим, туристам процв╕та╓ Крим. На одних садах, на одному виноград╕ люди так добре не змогли б жити. Це при╖ждж╕ роблять св╕й, не такий вже й малий, внесок. А ╖дуть тепер до Криму переважно з Укра╖ни, з «материково╖» Укра╖ни. Наск╕льки ж деструктивною ╓ оця ненависть до укра╖нц╕в! ╤ якщо м╕ж укра╖нцями ╕ рос╕янами не буде злагоди, то неминуче посилюватимуться мусульманськ╕ радикали. Радикал╕зм одних неминуче посилюватиме радикал╕зм ╕нших. ╤ Крим завжди буде нестаб╕льним. - Ось ви говорите про культурне, п╕сенне багатство. Я вже знаю укра╖нц╕в, як╕ сп╕вають кримськотатарськ╕ п╕сн╕, ╓ ╕ д╕вчата - кримськ╕ татарки, як╕ ходять в укра╖нський хор, розучують наш╕ п╕сн╕. - Ось це мене раду╓. Треба зм╕цнювати союз трьох основних нац╕й. Але й пам’ятати, що в Криму нема якогось одного етн╕чного господаря. Н╕хто там не був первинним. Хоча ╕сторично Крим тяж╕╓ до Укра╖ни. - Часом мен╕ зда╓ться, що якби в Криму переважали вих╕дц╕ ╕з Сумщини, Полтавщини, Черкащини, то ментал╕тет кримчан був би ╕ншим. ╤ Укра╖ну сприймали б добре, ╕ кримських татар толерували б. - А ви зна╓те, вони хоч ╕ не переважають, але ╖х ╓ досить багато. ╤ це, до реч╕, ╕дея: варто робити ось так╕ общини, земляцтва. Займ╕ться цим! Житомирське, ки╖вське, полтавське братства… Це ж непогано! Все це треба створювати! ╤ сумське земляцтво треба створити, бо дуже хорош╕ люди на Сумщин╕. Треба знайти ╕н╕ц╕ативних людей. Комун╕кабельних, активних… ╤ розпочати цю роботу з об’╓днання. В цих новоутворених осередках треба збер╕гати м╕сцеву культуру укра╖нських рег╕он╕в. Запрошувати туди рос╕ян, кримських татар, показувати ╖м сво╖ танц╕, сп╕вати сво╖ п╕сн╕. ╤ школи можна утворювати за цим принципом. Хоча б нед╕льн╕. Хай би д╕тки розучували п╕сн╕, як╕ сп╕вали ╖хн╕ бабус╕! Тод╕ й самим бабусям був би стимул зустр╕чатися, сп╕лкуватися, плекати традиц╕╖ свого села, сво╓╖ м╕сцевост╕. - Крим, д╕йсно, ц╕кавий тим, що в ньому населення перем╕шане, вс╕ етн╕чн╕ групи укра╖нц╕в представлен╕, але все це ╕сну╓ в розпорошеному вигляд╕… - Треба збирати, об’╓днувати. Займ╕ться цим! Варто ╕ спонсор╕в пошукати; може, треба активн╕ше д╕яти через музичн╕ школи. Робити б╕льше, н╕ж робилося дотепер. - Це й мо╖ думки. Та х╕ба т╕льки мо╖? З в╕рш╕в нашого кримського поета Василя Латанського ╕ гасло можна почерпнути: «Вклонися п╕сн╕, гордий Криме!» Х╕ба погано? Отже, й в╕н наш однодумець… - Я, може, тут трохи максимал╕стка, але знаю, як робиться в Канад╕. Франкомовн╕ канадц╕ дуже плекають сво╓, хоча Канада – переважно англомовна кра╖на. Те ж роблять укра╖нц╕, поляки, н╕мц╕… Укра╖нську п╕сню треба пропагувати ╕ на кримському рад╕о, ╕ на телебаченн╕. Можна робити почергово: «день Полтавщини», «день Сумщини», «день Волин╕». - А якщо цього ж захочуть рязанц╕, вих╕дц╕ з Брянщини? Як под╕лити еф╕рний час? Газетну площу, вулиц╕, сквери, парки? - Нехай ╕ вони роблять. Але ви думайте про сво╓. Ось послухайте, як можна зробити: якщо робити «день Полтавщини», то з цього рег╕ону можна запросити п╕сенн╕ колективи, можна орган╕зувати виставки рушник╕в, одягу. Хтось ╕ д╕алект полтавський повинен представити. Все треба робити з╕ смаком, з бажанням… Це робота для подвижник╕в. - ╤дея хороша, але кадр╕в наших у Криму замало… - А треба ╖х готувати. Дуже активно вчитися самим, переймати корисний досв╕д. Варто т╕сн╕ше контактувати з нашим ки╖вським музе╓м ╤вана Гончара. Там так╕ ц╕кав╕ вечори проходять! Там нав╕ть Орган╕зац╕я Об’╓днаних Нац╕й проводить вечори. ╤ Грец╕я нещодавно проводила, та й ╕нш╕ держави хочуть. У них багато м╕сця у сво╖х посольствах, але вони хочуть саме в музе╖ ╤вана Гончара. - Чому так? - Багато народ╕в в епоху глобал╕зац╕╖ поступово втрачають свою самобутн╕сть. Це св╕това проблема. А наш музей – в╕н по-доброму «провоку╓», розпалю╓ бажання плекати р╕дну культуру. - Музей у рол╕ «провокатора»? Це ц╕каво. Я радий, що ╕дея ╤вана Гончара живе, приносить плоди. - Нав╕ть американц╕ шанують цей музей, хоча США загалом ╓ символом новаторства, а не плекання традиц╕й. - Для них цей музей ╕ ╓ новаторством. ╤ молодц╕, що вивчають досв╕д Укра╖ни. - Але уяв╕ть соб╕, цей нац╕ональний осередок культури в Укра╖н╕ дехто хоче в╕д╕брати. Бо бачать недруги, що в╕н сприя╓ зростанню нац╕онально╖ св╕домост╕. Йде наступ на нашу ментальн╕сть, це в╕дчува╓ кожен рег╕он Укра╖ни, кожна область… Але як би нас не «давили» - лапки складати рано. Треба боротися. - Пан╕ Н╕но, ви колись дуже гарно сказали про р╕дний край: «Батьк╕вщина – це д╕тки мо╖, це мама з коржиками, що пахнуть Пол╕ссям…» Знаю, що ви з Житомирщини, а мо╖ предки походять з Черн╕г╕вщини. Але коржики там також пахнуть Пол╕ссям! Це нас об’╓дну╓. Щороку ╖здив до бабус╕, тому знаю, що еталон краси там ╕нший, не класичний, осп╕ваний Шевченком: «топол╕, вербиченьки, левади, ставочки…», а, скор╕ше, б╕лоруський: в╕льхов╕ га╖, соснов╕ бори, верболози… А с╕нокоси як╕! Н╕, це, скор╕ше, край Довженка, а не Тараса. У вас така ж природа? - Я ╕з ╢м╕льчинського району. У нас там береза, сосна, ╕ д╕брови ╓. Чист╕ сосняки – це ближче до Малина, там п╕щан╕ ╜рунти… Д╕йсно, це специф╕ка нашого Пол╕сся. Воно пахне волог╕стю, болотами, серед цього я виростала, тому в степах Херсонщини я не змогла б жити. Люблю дерева, зат╕нок… - Ви ╕стинна донька древлянського краю. - Р╕дн╕й земл╕ я зобов’язана вс╕м: ╕ вродою, ╕ мудр╕стю, ╕ добротою, ╕ нав╕ть жорстк╕стю нашою древлянською… Це також необх╕дно для самозахисту. В╕д земл╕ у нас ╕ неп╕дробна щир╕сть. Якщо ми бо╖мося, то це у нас на лиц╕ написано, якщо любимо кого – також видно. Але найб╕льший дар мого краю – це п╕сня! - У вас ╓ як╕сь побажання кримчанам, зокрема нашим читачам? - Найсв╕дом╕шим я бажаю вистояти, втримати нелегкий тягар утвердження укра╖нства; хай усв╕домлення важливост╕ ц╕╓╖ м╕с╕╖ дода╓ вам сил. Ус╕м ╕ншим хочу сказати: мо╖ дорог╕ кримчани! В╕д вас залежить спок╕й моря. Не шукайте ворога одне в одному. С╕йте любов, шануйте укра╖нську п╕сню! ╤ ми вс╕ разом молитвою ╕ п╕снею спасемо ╕ в╕дродимо ╕ Крим, ╕ Донбас. ╤ Черкащину, ╕ Пол╕сся – всю нашу чар╕вну ╕ прекрасну неньку-Укра╖ну. Серг╕й ЛАЩЕНКО. м. Льв╕в. * * * «Такий феномен, як Н╕на Матв╕╓нко, да╓ться народов╕ раз у стол╕ття; та оск╕льки ми не чули тих, хто народився ран╕ше, то вона у нас одна ╕ на вс╕ минул╕ в╕ки…» Р. Д╤ДУЛА.
* * * УКРА╥НСЬКА П╤СНЯ Н╕н╕ Матв╕╓нко
Сп╕вають д╕вчата - Дзв╕нке триголосся... Забуте запахло, Прив’яле закв╕тло... Там спомин ╕ мр╕я В ╓дине сплелося, Зробилось в╕д того Душ╕ мо╖й св╕тло. У голос╕ зринули Ср╕берн╕ птиц╕: Озвалися см╕хом, Озвались журою... ╤ доля моя П╕д╕йшла до криниц╕ - Криниц╕ любов╕ З живою водою. Лиш п╕сня... Лиш голос, Як поле зелене, Др╕бне в╕д╕йшло, Залишилось значиме. ╤ дивиться Небо вкра╖нське на мене, Як в╕чн╕сть, бездонними Ясен-очима. Вадим КРИЩЕНКО.
"Кримська Свiтлиця" > #18 за 03.05.2008 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5853
|