Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2008 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 22.02.2008
«УКРА╥НА В╤Д ТРИП╤ЛЛЯ ДО СЬОГОДЕННЯ»

З 1 лютого у Львов╕ працю╓ ╤╤╤ Всеукра╖нська виставка «Укра╖на в╕д Трип╕лля до сьогодення в образах сучасних художник╕в». Розм╕стилася вона у Льв╕вськ╕й галере╖ мистецтв - тобто в самому центр╕ м╕ста.
Перед цим вона десять дн╕в експонувалася в Ки╓в╕ у виставкових залах Центрального будинку художника. А п╕сля Львова - з 29 лютого до 25 березня - ╖╖ зможуть оглянути мешканц╕ Донецька. М╕сце для виставки надасть Донецький обласний художн╕й музей.

«УКРА╥НА В╤Д ТРИП╤ЛЛЯ ДО СЬОГОДЕННЯ»
 Автор проекту, художник-монументал╕ст Олександр Мельник так поясню╓ його мету:
 - Проект задумався на в╕дродження (а, по сут╕, створення) ╕сторично╖ картини в Укра╖н╕. Адже велик╕ полотна ╕сторичного жанру, що правдиво передавали б нашу ╕стор╕ю, можна перерахувати на пальцях одн╕╓╖ руки, тод╕ як в кра╖нах, що мали свою державн╕сть, таких твор╕в сотн╕, а деяк╕ художники ц╕лком присвятили свою творч╕сть ╕сторичному жанру.
 ╤ нехай мен╕ закидають, що це проект б╕льше пол╕тичний, ан╕ж мистецький, ╕ що це вчорашн╕й день у св╕товому мистецтв╕, але ми не мали цього дня ╕ мусимо дати нашому народов╕ те, що мають ╕нш╕ - правдиву, у високохудожн╕х образах в╕дтворену ╕стор╕ю. Мою в╕ру в необх╕дн╕сть таких виставок п╕дтриму╓ ╕ утверджу╓ те, що проект не зачах, а навпаки - розвива╓ться, набува╓ дедал╕ б╕льшого звучання у мистецькому ╕ громадському житт╕.
 Перша виставка 2004 року проходила в Галере╖ мистецтва НаУКМА ╕ складалася в основному ╕з давно виконаних твор╕в митц╕в старшого покол╕ння - Василя Забашти, Валентина Задорожного, Опанаса Заливахи, Миколи Стороженка, Галини Севрук, В╕ри Кулеби, Феодос╕я Гуменюка, Андр╕я Антонюка, Миколи та Петра Малишк╕в. Всього 36 художник╕в виставили трохи б╕льше 100 твор╕в.
 Оск╕льки виставка набула широкого позитивного розголосу, то вже 2005 року на четвертому з’╖зд╕ Нац╕онально╖ сп╕лки художник╕в
Укра╖ни було вир╕шено проводити ╖╖ кожн╕ два роки. Тож друга виставка пройшла вже з 20 с╕чня до 6 лютого 2006 року в Центральному будинку художника п╕д ег╕дою М╕н╕стерства культури ╕ туризму Укра╖ни. В н╕й взяли участь 93 митц╕, що представили 149 твор╕в. Значне м╕сце в ц╕й експозиц╕╖ вже пос╕ли твори митц╕в середнього покол╕ння та зовс╕м юн╕ випускники майстерень Миколи Стороженка та В╕ктора Гонтарова.
 Готуючись до третьо╖ виставки, знаючи, що на 2008 р╕к припада╓ 300-та р╕чниця Батуринсько╖ трагед╕╖, ми орган╕зували по╖здку 30 молодих викладач╕в та студент╕в-дипломник╕в Нац╕онально╖ академ╕╖ мистецтв та арх╕тектури, Харк╕всько╖ академ╕╖ дизайну ╕ мистецтв та Ки╖вського ╕нституту ╕м. Бойчука до Батурина, де для них орган╕зували всеохоплюючу екскурс╕ю, розпов╕вши не лише про ту страшну трагед╕ю, але й про саму епоху ╤вана Мазепи.
 Вс╕ по╖здка супроводжувалася ╜рунтовною розпов╕ддю ╕сторика Серг╕я Кардаша не лише про под╕╖ Мазепинських час╕в, а й про глибшу ╕стор╕ю, а також про под╕╖, хронолог╕чно ближч╕ до нас, зокрема, про подвиг юних геро╖в Крут, до пам’ятника яким студенти поклали кв╕ти...
 Ця по╖здка, гадаю, мала вир╕шальне значення для того, щоб вже на цьогор╕чн╕й виставц╕ основу експозиц╕╖ склали прекрасн╕ твори цих молодих людей.
 * * *
 Ц╕ слова автора проекту Олександра Мельника багато чого пояснюють. Проект суто патр╕отичний, ╕ якщо це «вчорашн╕й день» у св╕товому мистецтв╕, то добре, що до нас в╕н прийшов бодай сьогодн╕!
 От т╕льки як його зустр╕нуть в Донецьку? Ки╖в ╕ Льв╕в до таких проект╕в уже давно дозр╕ли. Тут зупинка лише за хорошою рекламою та за г╕дами.
 Мен╕, може, тр╕шки пощастило, оск╕льки я в╕дв╕дав виставку наприк╕нц╕ дня, коли в╕дв╕дувач╕в було вже небагато. Н╕що не заважало зануритися у сиву давнину, довго медитуючи б╕ля кожного полотна.
 Ось робота Л. Гопанчука «Кам’яна могила». Цей степ ╕ ╓, мабуть, нашою колискою, початком буття великого народу. ╢ ╕ гарна ф╕гурка з бронзи скульптора М. Горлового з Ки╓ва, назива╓ться «Ант». Ну, в╕д ант╕в до слов’ян уже зовс╕м близько...
 Ось полотно киянина М. Кутняхова «Преподобний Микола Святоша. Князь Черн╕г╕вський». Шкода, що поряд нема╓ н╕ автора, н╕ мистецтвознавця, н╕ фахового ╕сторика. Але «зажинок» ╓, мене, рядового в╕дв╕дувача, вже повн╕стю поглинула ╕сторична атмосфера... Н╕би й не було на св╕т╕ ╕нших земель та ╕нших народ╕в - т╕льки ненька-Укра╖на в ус╕й сво╖й багатостраждальн╕й крас╕.
 Ось вишикувалися рядком наш╕ гетьмани. Серед них ╕ Петро Дорошенко (авт. О. Владимирова). Найб╕льше роб╕т киян, але ось ╕ «Князь Василько» Б. Ткачика з Тернополя.
 Дуже вдалою ╓ робота «Маруся Чурай» О. ╤ващенка з Харкова. Переда╓ епоху, просякнута нац╕ональним колоритом. В╕ват, Харк╕в!
 О, харк╕в’яни, бачу, непогано заявили про себе! Приверта╓ увагу ╕ полотно О. Сердюка «Булава Кирила Розумовського». Тут явний натяк на закохан╕сть рос╕йсько╖ цариц╕ в
укра╖нця. Ц╕ дв╕ ф╕гури в центр╕, а поряд кобза, карта Укра╖ни, булава, яку трима╓ «арап» ╢лизавети, амур, який стр╕ля╓ в спину цариц╕, янголи у вигляд╕ карооких укра╖нських хлопчик╕в, пострижених «в кружок», а ще круторог╕ воли - символ тогочасно╖ Укра╖ни-труд╕вниц╕.
 Уявляю, яким хорошим наочним матер╕алом до теми була б ця картина, якби ц╕лий учн╕вський клас перем╕стився в галерею, а урок провели вчитель ╕стор╕╖ ╕ автор полотна!
 В часи нашого дитинства намагалися част╕ше водити д╕тей у картинн╕ галере╖, але ж не було тод╕ полотен з укра╖нсько╖ ╕стор╕╖! Тепер вони ╓, але ╕нтерес вчител╕в, зда╓ться, пригас. Та й часу на «розкачку» зовс╕м нема╓, оск╕льки виставка перебуватиме у Львов╕ лише 25 дн╕в. Та головне, що почин зроблено...
 А ось велике полотно «Жит╕╓ Сковороди» (автор К. Ткаченко-Тобол╕на з Харкова). Все, що я говорив про роботу О. Сердюка «Булава Кирила Розумовського», можна сказати ╕ про «Жит╕╓ Сковороди». Одного уроку д╕тям було б достатньо, аби на все життя запам’ятати основн╕ моменти з життя укра╖нського мандр╕вного ф╕лософа. Все тут ╓: ╕ лани широкопол╕, ╕ укра╖нська природа, ╕ церкви, ╕ кладовища, ╕ б╕дне село, ╕ набундючен╕ багат╕╖. Весь зр╕з укра╖нського життя, одним словом.
╤ Григор╕й Сковорода, який приходить до Бога, озираючись на пройдений шлях: «Св╕т ловив мене, та не вп╕ймав...»
 Були на виставц╕ ╕ ц╕лком новаторськ╕ роботи, як╕ важче коментувати (скаж╕мо, картина «Сон» молодо╖ ки╖всько╖ художниц╕ Т. Кашкарьово╖), але це говорить т╕льки про те, що розпов╕дати про них повинн╕ сам╕ автори.
 Вразило мене «Батуринське розп’яття» О. Мельника. Тут все зрозум╕ло без сл╕в: укра╖нський козак, роз╕п’ятий на хрест╕, немов ╤сус Христос... Багато роб╕т присвячено буремному ХХ стол╕ттю. Це ╕ «Св╕й хрест»
В. Зак╕пного з Одеси, ╕ «Жертовник» того ж автора. Тут багато символ╕ки: ф╕гурки Лен╕на, Стал╕на, Троцького, Дзержинського, а внизу, п╕д вождями, знищений «людський матер╕ал» - жертви пролетарсько╖ революц╕╖. Приверта╓ увагу ╕ новаторське полотно К. Ален╕нського з Харкова «Останн╓ Р╕здво крутянц╕в».
 Не уникають автори виставки ╕ бол╕сних тем. ╢врейським погромам присвячена робота В. Колтуна «Це жахливе слово «погром». Довго я стояв перед полотном Р. М╕н╕на з Харкова «Загиблий шахтар». Картина вража╓ траг╕чно-чорним кольором, але детал╕ все одно добре видно. Рятувальник схилився над лицем загиблого шахтаря, ╕ ця н╕ма скорбота вирива╓ться за меж╕ полотна, наповню╓ собою зал...
 Звичайно, в часи «розвинутого соц╕ал╕зму» под╕бних картин не створювали. Праця шахтар╕в геро╖зувалася, осп╕вувалася. Та мусить же колись народ сказати правду!
 Характерним для виставки ╓ те, що вона по-сво╓му «засипа╓» Збруч. Адже роботи харк╕в’ян, одесит╕в ╓ не менш патр╕отичними, ан╕ж полотна зах╕дноукра╖нських художник╕в. А ось портрет легендарного командарма УПА Романа Шухевича. ╥╖ автором ╓ киянин В. Василенко - 1949 р. н. Може, тому ╕ взявся художник за в╕дтворення
образу генерала «Чупринки», що вважа╓ його сво╖м сучасником? Як в╕домо, «Чупринка» загинув у 1950 роц╕...
 На м╕й погляд, творц╕ виставки добре розкрили тему «Укра╖нська ╕стор╕я засобами мистецтва». Не лише в╕йни ╕ голодомори, але й депопуляц╕я села, втрата зв’язку ╕з р╕дною землею - все в╕дтворено, бодай пунктирно.
 Довго я стояв б╕ля роботи киянина М. Соченка «Баба Одарка. Онуки не ╖дуть». ╤нтер’╓р с╕льсько╖ хати (все це знайоме з дитинства!), рушники, с╕мейн╕ фотограф╕╖, а посередин╕ спрацьована бабуся ╕з добрим, сумним обличчям. ╤ я пригадав, що через дек╕лька дн╕в мина╓ р╕вно десять рок╕в, як залишився без бабус╕ ╕ я сам... А х╕ба тод╕, коли вона була живою, я часто радував ╖╖ сво╖ми в╕зитами?
 Може, тим ╕ добра «третя Всеукра╖нська», що нагаду╓ нам про наш╕ прям╕ обов’язки: ╕ як укра╖нц╕в, ╕... просто людей.
 Серг╕й ЛАЩЕНКО.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 22.02.2008 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5611

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков