"Кримська Свiтлиця" > #49 за 07.12.2007 > Тема "На допомогу вчителеві"
#49 за 07.12.2007
ЗОВН╤ШН╢ ОЦ╤НЮВАННЯ - ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЗД╤ЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНО╥ ПОЛ╤ТИКИ В ГАЛУЗ╤ ОСВ╤ТИ
ПРЕЗИДЕНТ ПРОСИТЬ УРЯД ВЖИТИ ЗАХОД╤В ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ У 2008 РОЦ╤ СТОВ╤ДСОТКОВОГО ЗОВН╤ШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ТЕСТУВАННЯ
Президент Укра╖ни В╕ктор Ющенко просить уряд вжити вичерпних заход╕в щодо вир╕шення проблемних питань для стов╕дсоткового охоплення у 2008 роц╕ зовн╕шн╕м незалежним оц╕нюванням навчальних досягнень випускник╕в системи загально╖ середньо╖ осв╕ти, як╕ бажають вступити до вищих навчальних заклад╕в. Про це йдеться у лист╕ Глави держави на адресу Прем’╓р-м╕н╕стра Укра╖ни В. Януковича. У сво╓му лист╕ Президент наголошу╓, що запровадження у 2006-2007 роках зовн╕шнього незалежного оц╕нювання навчальних досягнень випускник╕в навчальних заклад╕в системи загально╖ середньо╖ осв╕ти при вступ╕ ╖х до вищих навчальних заклад╕в, передбаченого Указом Президента Укра╖ни в╕д 04.07.05 №1013 "Про нев╕дкладн╕ заходи щодо забезпечення функц╕онування та розвитку осв╕ти в Укра╖н╕", засв╕дчило посл╕довн╕сть ╕ практичну спрямован╕сть пол╕тики держави щодо подолання негативних явищ у сусп╕льств╕ ╕, в першу чергу, хабарництва ╕ корупц╕╖ на етап╕ завершення навчання в загальноосв╕тн╕х школах та вступу до вищих навчальних заклад╕в. В╕ктор Ющенко переконаний, що проведена робота ╕ набутий досв╕д дають п╕дстави зробити висновок, що у 2008 роц╕ в Укра╖н╕ може бути запроваджене загальнонац╕ональне обов’язкове зовн╕шн╓ тестування для вс╕х випускник╕в, як╕ бажають вступити до вищих навчальних заклад╕в. Водночас, як наголошу╓ Президент, усп╕шна реал╕зац╕я цього масштабного проекту ускладню╓ться низкою серйозних проблем. Серед них - недостатн╓ ф╕нансування. В. Ющенко наголошу╓, що видатки за бюджетною програмою "Зд╕йснення зовн╕шнього оц╕нювання та мон╕торинг якост╕ осв╕ти Укра╖нським центром оц╕нювання якост╕ осв╕ти та його рег╕ональними п╕дрозд╕лами", запропонован╕ Урядом Укра╖ни в проект╕ Державного бюджету Укра╖ни на 2008 р╕к, становлять лише 51,6 млн. гривень. "У межах зазначених вище видатк╕в можна буде провести тестування лише 35-40% випускник╕в загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в ╕з трьох предмет╕в, або ж 100% - з одного. Реальна ж потреба у в╕дпов╕дних видатках становить не менше 133,3 млн. гривень", - йдеться у лист╕. Також ╕сну╓ нев╕дпов╕дн╕сть нормативно-правово╖ бази вимогам сьогодення. Президент п╕дкреслю╓, що у 2006-2007 роках зовн╕шн╓ тестування зд╕йснювалося в експериментальному режим╕. Надання йому обов’язкового характеру ма╓ супроводжуватися в╕дпов╕дними зм╕нами в нормативно-правових актах. "Найперше, завчасно не внесен╕ необх╕дн╕ зм╕ни до Умов прийому до вищих навчальних заклад╕в Укра╖ни, як╕ б враховували обов’язков╕сть зовн╕шнього тестування. Не визначена к╕льк╕сть та перел╕к вступних випробувань у 2008 роц╕ на в╕дпов╕дну форму навчання для вс╕х вищих навчальних заклад╕в. ╤ це може затримати реал╕зац╕ю наступних технолог╕чних етап╕в, таких, як визначення к╕лькост╕ учасник╕в тестування з того чи ╕ншого предмета навчального плану ╕ друкування для них стандартизованих завдань", - наголошу╓ в лист╕ В. Ющенко. В╕н також вказу╓ на необх╕дн╕сть ухвалення р╕шення про встановлення в╕дпов╕дальност╕ за порушення конф╕денц╕йност╕, умов та порядку проведення зовн╕шнього незалежного оц╕нювання, зарахування його результат╕в на етап╕ вступу до вищих навчальних заклад╕в тощо. Окр╕м того, потребу╓ значного посилення орган╕зац╕йне та ╕нформац╕йне забезпечення. ╤снуюч╕ орган╕зац╕йн╕ структури оц╕нювання якост╕ осв╕ти (близько 300 ос╕б) не можуть власними зусиллями ефективно адм╕н╕струвати зовн╕шн╓ тестування 524 тис. ос╕б, п╕дкреслю╓ В. Ющенко. Залучення ж до орган╕зац╕╖ тестування прац╕вник╕в орган╕в управл╕ння осв╕тою та навчальних заклад╕в зумовлю╓ значн╕ ризики стосовно розголошення конф╕денц╕йно╖ ╕нформац╕╖ про зм╕ст тест╕в й отримання позитивного результату. Разом з тим, за словами Президента, не вжито заход╕в щодо створення в областях навчально-екзаменац╕йних центр╕в Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти та в╕дпов╕дного ф╕нансування цих п╕дрозд╕л╕в, як це передбачено р╕шенням Уряду ╕ рекомендовано авторитетними експертами. Глава держави наголошу╓, що "не в╕дчува╓ться ефективно╖ роботи" М╕жв╕домчо╖ робочо╖ групи з питань запровадження зовн╕шнього незалежного оц╕нювання та мон╕торингу якост╕ осв╕ти, покликано╖ в оперативному порядку вир╕шувати порушен╕ проблеми. Ран╕ше робочу групу очолював в╕це-прем’╓р-м╕н╕стр Укра╖ни, а нин╕ ╖╖ статус понижено, з╕ складу також виключено представник╕в недержавних ╕нституц╕й. Також В╕ктор Ющенко п╕дкреслю╓, що про нову систему зарахування до вищих навчальних заклад╕в, що д╕ятиме наступного року, практично не по╕нформовано населення, що виклика╓ справедлив╕ нар╕кання учн╕в випускних клас╕в, ╖хн╕х батьк╕в ╕ педагог╕чних прац╕вник╕в. Президент просить про проведену роботу ╕з цих питань ╕нформувати його особисто до 15 грудня 2007 року. Прес-служба Президента Укра╖ни В╕ктора Ющенка.
ЗОВН╤ШН╢ ОЦ╤НЮВАННЯ - ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЗД╤ЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНО╥ ПОЛ╤ТИКИ В ГАЛУЗ╤ ОСВ╤ТИ
Одн╕╓ю з найсутт╓в╕ших зм╕н в осв╕тн╕й систем╕ Укра╖ни останн╕х рок╕в стало запровадження зовн╕шнього тестування вступник╕в до вищих навчальних заклад╕в. Про досв╕д Укра╖ни в цьому питанн╕ розпов╕да╓ м╕н╕стр осв╕ти ╕ науки Укра╖ни Стан╕слав Н╤КОЛА╢НКО. - Зовн╕шн╓ оц╕нювання навчальних досягнень випускник╕в загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в, яке в народ╕ називають зовн╕шн╕м тестуванням, ╓ одн╕╓ю з╕ складових створювано╖ в наш╕й держав╕ системи п╕двищення якост╕ осв╕ти. До реч╕, тема якост╕ була пров╕дною п╕д час наради м╕н╕стр╕в осв╕ти кра╖н ╢вропи в Лондон╕ у травн╕ цього року та в жовтн╕ в ╢реван╕, про це також предметно говорили колеги-осв╕тяни з СНД. В╕дпов╕дно до Указу Президента Укра╖ни в╕д 4 липня 2005 р., постанови Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни в╕д 25 серпня 2004 р., запровадження тако╖ системи в╕дбуватиметься як на загальнонац╕ональному, так ╕ на рег╕ональному р╕внях. Зд╕йснення цього кроку також вимагають м╕жнародн╕ зобов’язання, що ╖х взяла на себе Укра╖на. Йдеться про Конвенц╕ю про визнання квал╕ф╕кац╕й у ╢вропейському рег╕он╕ в╕д 1 кв╕тня 1997 р. (Л╕ссабонська конвенц╕я) та низку ╕нших документ╕в. Одним ╕з важливих завдань, що стоять перед зовн╕шн╕м оц╕нюванням, ╓ створення р╕вних умов доступу до вищо╖ осв╕ти кожному, хто бажа╓ ╖╖ здобути. Системи оц╕нювання якост╕ осв╕ти д╕ють б╕льш н╕ж у 150 кра╖нах св╕ту. Так, у кра╖нах ╢С св╕доцтво про повну середню осв╕ту вида╓ться лише тим учням, як╕, зак╕нчивши середню школу, витримали п╕д час зовн╕шн╕х випробувань встановлен╕ вимоги. У Чех╕╖, Естон╕╖, Франц╕╖, ╤рланд╕╖, Австр╕╖, Ф╕нлянд╕╖, Словаччин╕, Польщ╕, Велик╕й Британ╕╖ зовн╕шн╕й ╕спит став звичайним явищем ╕ важливою умовою доступу до вищо╖ осв╕ти. - Чи можна стверджувати, що в наш╕й кра╖н╕ под╕бних умов ще не створено? - Чинним законодавством, зокрема ст. 53 Конституц╕╖ Укра╖ни, ст. 6 Закону Укра╖ни "Про осв╕ту" кожному громадянину гарантовано доступн╕сть осв╕тн╕х послуг, а також р╕вн╕сть умов для кожно╖ людини в розвитку сво╖х зд╕бностей ╕ талант╕в. Законодавством також передбачено конкурсний порядок доступу до вищо╖ осв╕ти, незалежно в╕д форми власност╕ вищих навчальних заклад╕в ╕ джерел оплати за навчання. Однак, незважаючи на те, що обсяги прийому аб╕тур╕╓нт╕в до вищих навчальних заклад╕в пост╕йно зб╕льшуються (у 2007 р. майже 80% випускник╕в шк╕л стали студентами, з них б╕льше половини - за рахунок держбюджету), для багатьох зд╕бних учн╕в загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в здобути як╕сну вищу осв╕ту досить проблемно, особливо з так званих престижних спец╕альностей. - Як це можна пояснити? - Це поясню╓ться к╕лькома причинами. По-перше, хибн╕ уявлення багатьох молодих людей про житт╓в╕ ц╕нност╕ зумовили аж╕отаж довкола здобуття вищо╖ осв╕ти за спец╕альностями, у яких сусп╕льство насправд╕ не в╕дчува╓ велико╖ потреби. Для багатьох отримання диплома про вищу осв╕ту стало самоц╕ллю, одним з елемент╕в майбутнього ╕м╕джу, а не важливою сходинкою на етап╕ самоствердження як громадянина, як спец╕ал╕ста. Ця ситуац╕я зумовила появу в деяких вищих навчальних закладах явища, яке ма╓ ознаки корупц╕╖. Саме це унеможливлю╓ вступ до вищих заклад╕в осв╕ти молодим людям, як╕ мають знання, але не мають грошей чи впливових батьк╕в. По-друге, багато спритних людей, зрозум╕вши, що осв╕та ╓ гарним б╕знесом, почали вкладати кошти у створення вищих заклад╕в осв╕ти, як╕, фактично, не можуть забезпечити як╕сно╖ п╕дготовки фах╕вц╕в. М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки пост╕йно веде наполегливу боротьбу з такою псевдоосв╕тою. Ми позбавили л╕ценз╕й понад 150 вищих навчальних заклад╕в ╕ в╕докремлених структурних п╕дрозд╕л╕в. Проте самих адм╕н╕стративних заход╕в тут замало. Ми переконан╕, що масове запровадження зовн╕шнього оц╕нювання знань вступник╕в до вищих навчальних заклад╕в зумовить значне скорочення обсяг╕в прийому до под╕бних ун╕верситет╕в, ╕нститут╕в, ╖хн╕х ф╕л╕ал╕в ╕ в результат╕ вони або припинять свою д╕яльн╕сть, або будуть вимушен╕ привести ╖╖ у в╕дпов╕дн╕сть до ╕снуючих вимог. По-трет╓, недостатн╕й р╕вень п╕дготовки в школах змусив ввести у багатьох ВНЗ п╕дготовч╕ курси для аб╕тур╕╓нт╕в. З одного боку це добре, але для деяких вищих навчальних заклад╕в пост╕йна д╕яльн╕сть факультет╕в довуз╕всько╖ п╕дготовки або п╕дготовчих курс╕в стала сво╓р╕дним б╕знесом. Розгортаючи ╖хню мережу, окрем╕ ун╕верситети, насамперед, мали на мет╕ отримати додатков╕ надходження у вигляд╕ плати за навчання. Б╕льше того, всупереч д╕ючому законодавству окрем╕ кер╕вники навчальних заклад╕в почали надавати можлив╕сть випускникам таких курс╕в вступати до ВНЗ поза конкурсом або з певними преференц╕ями. Склалася система, коли той, хто заплатив грош╕ за навчання на п╕дготовчих курсах чи в╕дд╕леннях, отримав переваги, пор╕вняно з тими, хто не мав змоги цього зробити. - Чи можна оч╕кувати, що вже найближчим часом зарахування до вищих навчальних заклад╕в буде зд╕йснюватися лише за результатами зовн╕шнього тестування? - Так, саме цього в╕д нас вимага╓ сусп╕льство, Президент, Уряд. Ще раз наголошу, що запровадження р╕вних умов доступу до вищо╖ осв╕ти та системи оц╕нювання якост╕ осв╕ти - це одна з умов входження Укра╖ни у св╕товий та ╓вропейський осв╕тн╕й прост╕р, визнання на м╕жнародному р╕вн╕ наших документ╕в про вищу осв╕ту. До такого важливого кроку ми довго готувалися. Упродовж останн╕х трьох рок╕в у наш╕й держав╕ проводився широкомасштабний експеримент ╕з запровадження зовн╕шнього незалежного оц╕нювання. Результати експерименту були п╕дставою для ухвалення р╕шення про перех╕д в основному з 2008 р. на таку систему зарахування до вищих навчальних заклад╕в. - Прокоментуйте це р╕шення. - Йдеться про те, що Укра╖нський центр оц╕нювання якост╕ осв╕ти, якому делеговано право проводити зовн╕шн╓ незалежне оц╕нювання навчальних досягнень випускник╕в загальноосв╕тн╕х навчальних заклад╕в, дасть можлив╕сть у 2008 р. ус╕м, хто бажа╓ вступити до ВНЗ, скласти тести з 11-ти предмет╕в. Йдеться про укра╖нську мову та л╕тературу (один тест), ╕стор╕ю Укра╖ни, географ╕ю, всесв╕тню ╕стор╕ю, математику, ф╕зику, х╕м╕ю, б╕олог╕ю, основи економ╕ки, основи правознавства, заруб╕жну л╕тературу. Кожен учасник тестування зможе скласти три тести. Один обов’язковий - з укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, й один-два - за власним вибором. Оц╕нки, отриман╕ учасниками тестування, будуть зараховуватися як результати Державно╖ п╕дсумково╖ атестац╕╖ за курс загальноосв╕тньо╖ школи ╕ враховуватимуться п╕д час конкурсу для вступу до ВНЗ. На жаль, у 2008 р. не буде масового тестування з ╕ноземних мов. Укра╖нський центр ще не може п╕дготувати так╕ тести. - А що ж залишиться вищим навчальним закладам? - Приймальн╕ ком╕с╕╖ ВНЗ повинн╕ орган╕зувати проведення прозорого конкурсу серед аб╕тур╕╓нт╕в, як╕ подали сертиф╕кати Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти з результатами зовн╕шнього оц╕нювання навчальних досягнень. Також вищ╕ навчальн╕ заклади у 2008 р. самост╕йно проводитимуть вступн╕ випробування з ╕ноземних мов. Фах╕вц╕ М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки працюють ╕ над тим, щоб дати можлив╕сть ВНЗ проводити, якщо в цьому ╓ необх╕дн╕сть, творч╕ вступн╕ випробування на окрем╕ спец╕альност╕ (арх╕тектурн╕, мистецьк╕, спортивн╕ тощо). - Як╕ гарант╕╖ того, що запровадження тако╖ системи д╕йсно забезпечить р╕вн╕ умови для вс╕х бажаючих здобути вищу осв╕ту? - Зовн╕шн╓ оц╕нювання вступник╕в у форм╕ тестування буде проводити незалежна державна ╕нституц╕я - Укра╖нський центр оц╕нювання якост╕ осв╕ти. Апробована технолог╕я проведення тестування передбача╓, що зм╕ст тест╕в не буде в╕домий н╕кому, допоки ╖х отримають учн╕. Вс╕ учасники тестування отримають однаков╕ вар╕анти тест╕в. Тестування проводитимуть спец╕ально п╕дготовлен╕ прац╕вники у присутност╕ громадських спостер╕гач╕в, представник╕в засоб╕в масово╖ ╕нформац╕╖. Пункти тестування, як правило, будуть розташован╕ не в тих навчальних закладах, як╕ зак╕нчили майбутн╕ аб╕тур╕╓нти. Таким чином, унеможливлю╓ться п╕дказка, допомога, використання шпаргалок тощо. Для забезпечення об’╓ктивност╕ Укра╖нським центром оц╕нювання якост╕ осв╕ти п╕дготовлен╕ тести з укра╖нсько╖ мови та л╕тератури, ╕стор╕╖ Укра╖ни, математики, до яких включен╕ питання, що вимагають розгорнуто╖ в╕дпов╕д╕, написання м╕н╕-твору тощо. Так╕ завдання в тестолог╕╖ називаються "в╕дкритими". В╕дпов╕д╕ на них перев╕рятимуть три незалежн╕ експерти, як╕ працюють у закладах осв╕ти ╕ншо╖ област╕ нашо╖ держави. Перев╕рка виконання переважно╖ б╕льшост╕ ╕нших завдань зд╕йснюватиметься за допомогою комп’ютер╕в. Так унеможливлю╓ться суб’╓ктивний вплив на виставлення оц╕нки. Важливою гарант╕╓ю об’╓ктивного та неупередженого ставлення ╓ ╕ те, що вс╕ пр╕звища учасник╕в тестування шифруються. Вони стануть в╕домими лише тод╕, коли комп’ютер розпочне друкування сертиф╕кат╕в ╕з результатами тестування. ╢ також багато ╕нших орган╕зац╕йних ╕ технолог╕чних аспект╕в, що дають можлив╕сть забезпечити р╕вн╕сть, об’╓ктивн╕сть ╕ незалежн╕сть оц╕нювання навчальних досягнень за результатами зовн╕шнього оц╕нювання. - К╕лька сл╕в про сам╕ тести. Адже не секрет, що ╖х просто бояться. - Дарма. Тести у в╕тчизнян╕й осв╕тн╕й практиц╕ використовуються дуже давно. Звичайно, ╖х не можна назвати ун╕версальним ╕нструментом, але те, що тести дають можлив╕сть ефективно оц╕нити р╕вень знань, не п╕дляга╓ сумн╕ву. Звичайно, розробити як╕сний тест - нелегка справа. На жаль, в Укра╖н╕ власно╖ школи тестолог╕в ╕ спец╕ал╕ст╕в ╕з проблеми педагог╕чних вим╕рювань не було. Однак фах╕вцями Укра╖нського центру оц╕нювання якост╕ осв╕ти за останн╕ роки акумульовано певний досв╕д з ц╕╓╖ роботи, ╕ ми спод╕ва╓мося, що в 2008 р. тести будуть досконал╕шими, н╕ж у попередн╕ роки. - А м╕н╕стр знатиме зм╕ст тест╕в? - Як т╕льки я був призначений м╕н╕стром, то в╕дразу заявив, що на будь-як╕ прохання допомогти стати студентом я не реагуватиму. Жоден ректор не зможе сказати, що я просив його про це. Тому мен╕ нема╓ потреби знати зм╕ст тест╕в. В╕н в Укра╖н╕ в╕домий дуже ╕ дуже обмежен╕й к╕лькост╕ людей, яких можна перерахувати на пальцях одн╕╓╖ руки. Тому якщо станеться вит╕к ╕нформац╕╖, легко можна буде знайти винуватця. Зважаючи на це, раджу майбутн╕м учасникам тестування та ╖хн╕м батькам не витрачати часу ╕ грошей на пошук можливих вар╕ант╕в тест╕в. - Що ж треба для того, щоб складати тести? - Насамперед, визначитись з╕ сво╖м бажанням стати студентом. Пот╕м вибрати один або к╕лька вищих навчальних заклад╕в ╕ д╕знатися, як╕ вступн╕ випробування проводитимуться в ньому. Наступний крок - заре╓струватися. Ре╓страц╕я учасник╕в зовн╕шнього незалежного оц╕нювання розпочалася 1 листопада 2007 р. ╕ триватиме до 20 лютого 2008 р. П╕сля ре╓страц╕╖ необх╕дно чекати запрошення на пункт тестування. Спец╕ал╕стами М╕н╕стерства за участю ректор╕в багатьох вищих навчальних заклад╕в розроблен╕ нов╕ Умови прийому до ВНЗ, в яких врахован╕ питання, пов’язан╕ ╕з запровадженням зовн╕шнього незалежного оц╕нювання. Документ п╕дготовлений ╕ затверджений до 1 грудня цього року. Департамент комун╕кац╕й влади та громадськост╕ Секретар╕ату Каб╕нету М╕н╕стр╕в Укра╖ни.
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 07.12.2007 > Тема "На допомогу вчителеві"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5366
|