Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«З НАБЛИЖЕННЯМ НЕБЕЗПЕКИ ДО НЕ╥ ВЕРТАВ ДОБРИЙ НАСТР╤Й»
Про траг╕чну долю в╕дважно╖ розв╕дниц╕ холодноярських повстанц╕в Ольги...


НА ЗАХИСТ╤ НАШО╥ СТОЛИЦ╤
Виставка висв╕тлю╓ знаков╕ под╕╖ во╓нно╖ ╕стор╕╖ Ки╓ва…


╤СТОР╤Я УКРА╥НИ В╤Д МАМОНТ╤В ДО СЬОГОДЕННЯ У 501 ФАКТ╤
Не вс╕м цим фактам знайшлося м╕сце у шк╕льних п╕дручниках, але саме завдяки ╖м ╕стор╕я ста╓ живою...


ДМИТРО ДОНЦОВ - ТВОРЕЦЬ ПОКОЛ╤ННЯ УПА, НАСТУПАЛЬНИЙ ТА БЕЗКОМПРОМ╤СНИЙ
Тож за яку Укра╖ну? Вкотре перекону╓мося, що питання, як╕ ставив Дмитро Донцов, сьогодн╕ ╓...


ПОВЕРНУТИ ╤СТОРИЧНУ ПАМ’ЯТЬ
╤сторична пам'ять – головний феномен в╕дтворення ╕стор╕╖ сусп╕льства, кра╖ни, нац╕╖…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#42 за 19.10.2007
СВО╢Р╤ДН╤СТЬ УКРА╥НСЬКОГО БАРОКО
АНДР╤Й БЕЛЕНЬ

ДЖЕРЕЛА

З КНИГИ "ПЕРО ПИСЬМЕННИКА ╤ ПЕНЗЕЛЬ ХУДОЖНИКА"
(Продовження. Поч. у № 40, 41)

У барокову добу з’являються драми на ╕сторичн╕ теми. До таких належить траг╕комед╕я Ф. Прокоповича "Володимир" (1705). В основ╕ конфл╕кту - боротьба нового ╕ старого, тобто християнства з поганством. Ця траг╕комед╕я була сп╕взвучною реформаторськ╕й д╕яльност╕ Петра ╤. Прокопович под╕ляв його погляди ╕ ви╖хав служити в Петербург. Поява п╕зн╕ше (1762) "Розмови Малорос╕╖ з Великорос╕╓ю", написано╖ Семеном Д╕вовичем у столиц╕ козацько╖ слави в м╕ст╕ Глух╕в, хоч ╕ в╕добразила нац╕онально-визвольну в╕йну п╕д проводом Богдана Хмельницького, але уже в тому дус╕, який ╕мпонував Рос╕йськ╕й ╕мпер╕╖.
На початку XVIII ст. з’явилась п’╓са "Милость Бож╕я", Украину от неудоб носимых обид людских чрез Богдана Зинов╕я Хмельницького преславного войск запорозких гетмана свободившая и дарованными ему над ляхами победами возвеличившая...", яка була поставлена в Ки╖вськ╕й академ╕╖ у 1728 р.
Як ми вже казали, ел╕та переходить на службу новому режимов╕, а "низове бароко" продовжу╓ розвиватись. Вже в шк╕льн╕й драм╕ ╕ в ляльковому театр╕-вертеп╕ поруч ╕з високими духовними морал╕те бачимо ком╕чно-побутов╕ ╕нтерлюд╕╖ та ╕нтермед╕╖. На противагу духовному напруженню шк╕льних драм ц╕ побутово-жанров╕ сценки давали змогу зняти з душ╕ страх ╕ погрозлив╕ перестороги. Укра╖нська побожн╕сть - б╕льше чутт╓во-душевне явище, ан╕ж усв╕домлено-рац╕онал╕стичне. Вона не терпить схоластичних догмат╕в ╕ нарочитого морал╕зування. Спостер╕гаючи за см╕шними под╕ями ╕нтермед╕╖, глядач поверта╓ться до сво╓╖ звича╓во╖ демонолог╕╖ (з р╕зними чортами, перевертнями), а то й до житт╓во╖ реальност╕, подано╖ доступними засобами, народною мовою, ╕ це подоба╓ться. Тут проявляються т╕ риси нашо╖ ментальност╕, як╕ пов’язан╕ з давн╕ми архетипами ╓дност╕ небесного ╕ земного, косм╕чно-символ╕чного ╕ реального. Чи не тому п╕сля прийняття християнства, яке сво╓ю милосердн╕стю припало нам до душ╕, рел╕г╕йники так ╕ не змогли вигнати з наших свят язичницьких звича╖в. Тому й по╓днали, скаж╕мо, християнський культ Першоапостольного Андр╕я ╕ молод╕жне свято "Калити" з д╕вочими ворож╕ннями, Р╕здво Христове - з колядками ╕ щедр╕вками, Воскрес╕ння Христа - з веснянками та крашанками, П’ятидесятницю, Святу Тр╕йцю - ╕з Зеленими святами ╕ клечанням тощо.
Щось под╕бне проступа╓ у драмах на б╕бл╕йн╕ сюжети з морал╕те у по╓днанн╕ з ╕нтермед╕ями. Це в╕дчули письменники. Таким чином, ╕нтермед╕╖ - це "междуврощенные забавные игралища". Найб╕льш в╕дом╕ ╕нтермед╕╖ входили до драм викладача Ки╖всько╖ академ╕╖ Митрофана Довгалевського, серед них "Комическое действ╕╓ на рождество Христово" (1736) - про астролога, двох мужик╕в, литвина ╕ цигана, про козака, ляха, москаля; "Власнотворний образ человеколюб╕я бож╕я" (1737) - про мужик╕в, литвина ╕ ксьондза та пивор╕з╕в.
До нас д╕йшло понад п’ятдесят ╕нтермед╕й ╕ близьких до них ком╕чних д╕алог╕в. Це н╕би комед╕йн╕ антракти, вплетен╕ в текст рел╕г╕йно╖ драми.

ДУМИ ТА КОБЗАРСТВО
Орган╕чне по╓днання подвигу ╕ плачу за втратами, в╕дчайдушного геро╖зму ╕ душевно╖ тривоги, бадьорого настрою ╕ смутку - ц╕ в╕чн╕ контрасти - дуже добре в╕дчули ╕ народн╕ сп╕вц╕-кобзар╕. Кобзарство - явище теж дуже сво╓р╕дне, чисто укра╖нське, ╕ воно в╕дпов╕да╓ укра╖нському (козачому) бароко.
В╕ршування здеб╕льшого йшло в╕д науки, теор╕╖ (теоретиками були Величковський, Прокопович та ╕н.) ╕ було виразом перш за все навченост╕ автора, адже поетика стала обов’язковим предметом колег╕й, вс╕ спуде╖ вчилися в╕ршувати. Часто та творч╕сть будувалась не ст╕льки на натхненн╕, самовираженн╕ поетично╖ душ╕, ск╕льки на вм╕нн╕ складати силаб╕чн╕ в╕рш╕, добирати слова, конструювати в╕ршову форму. Деколи доходило до хизування, жонглювання сво╓ю вм╕л╕стю. Це теж риса бароково╖ доби.
Думи ж як л╕тературно-музичн╕ твори не мали п╕д собою яко╖сь шк╕льно╖ теоретично╖ основи, хоч не можна сказати, що кобзар╕ не вчились один в одного, нав╕ть на С╕ч╕ вчили сп╕вати ╕ грати на кобз╕. ╤ все ж духовна наснага, мелод╕йний лад, душевн╕ переливи повн╕стю п╕двладн╕ ╕мпров╕зац╕йн╕й здатност╕ кобзаря, його талановитост╕, голосовим даним, артистичному вм╕нню п╕дтримувати емоц╕йний ╕ духовний зв’язок з╕ слухачами. Переконливий образ кобзаря створив Т. Шевченко в "Перебенд╕".
За сво╖м жанром дума - озвучена декламац╕я. Як зазначав Борис Гр╕нченко, "музика дода╓ дум╕ жалощ╕в, особливо поетичним ╖╖ м╕сцям. Речитативна форма, речитативна мелод╕я або ж перегукувалися з панег╕риком, або ж нагадували плач ╕ квил╕ння душ╕. Слухач, сп╕впереживаючи, то був урочисто-п╕днесеним, то до сл╕з зворушеним. У статт╕ про Т. Шевченка "Великий народний поет" Анатол╕й Луначарський (цей талановитий укра╖нець за походженням) так писав про наш╕ думи: "Укра╖нськ╕ думи, через стол╕ття передаван╕ гомерами Укра╖ни - кобзарями, сяють ус╕ма барвами: лицарством у любов╕ ╕ ворогуванн╕, розмашистою козацькою в╕двагою, тонк╕стю почуття ╕ ф╕лософською вдумлив╕стю".
Отже, "низове бароко" продовжу╓ нуртувати. Воно шумливо вигра╓ в глибок╕й ╕ широк╕й р╕ц╕ народно╖ творчост╕. Чого вартий такий феномен, як п╕сенний доробок Марус╕ Чурай, десятки неперевершених ╕сторичних та громадянських п╕сень, як╕ були видан╕ М. Драгомановим уже в XIX ст.
В ╕сторичних п╕снях в╕дбито под╕╖ багатьох козацьких повстань, особливо час╕в Хмельниччини. Згадаймо так╕, як "Висипався хм╕ль ╕з м╕ха", "Глянь обернися" (проти Потоцького), "Плач Мало╖ Рос╕╖ про ляхолюбц╕в", про Пал╕я ╕ Мазепу, про зруйнування С╕ч╕ та ╕н. "П╕сня Чорноморського войська по одержанню на землю Височайших грамот зчинена" написана в 1792 p. Антоном Головатим ╕ була першою видана народною мовою: "Ей год╕ нам журитися, пора перестати: д╕сталися од цариц╕ за службу заплати". А в згаданому "Плач╕" про ляхолюбц╕в чита╓мо:
Ляхолюбц╕, лихолюбц╕
Т╕╖ мо╖, т╕╖ згубц╕!
Як саранча налет╕ла,
Доми й церкви посквернила.
Це йдеться про тих ляшк╕в, що кинулися займати правоб╕чн╕ укра╖нськ╕ земл╕ п╕сля примирення Рос╕╖ з Польщею (п╕сля так званого "в╕чного миру").
Укра╖ну вже н╕кому було боронити. Запорожц╕в роз╕гнали генерали, а старшини разом з ел╕тарною частиною сусп╕льства п╕шли вислужуватись у дворянство.

ГРИГОР╤Й СКОВОРОДА
На цьому фон╕ син╕всько╖ невдячност╕ вид╕ля╓ться мужня ╕ благородна постать нашого поета ╕ ф╕лософа, духовного пров╕дника Григор╕я Савовича Сковороди. Його теж заманювали чужинськ╕ житейськ╕ принади. В╕н мав нагоду спокуситися запрошенням у хорову капелу при двор╕ ╕мператриц╕ ╢лизавети Петр╕вни, його туди нав╕ть завезли. Та мудр╕й душ╕ Григор╕я Сковороди забракло душевного тепла, манлива спокуса (м╕ж ╕ншим, теж барокового ╜атунку) здалася йому на чужому ╜рунт╕ надто штучною ╕ жалюг╕дною, в╕н вирвався на широк╕ простори укра╖нського осоння, щоб бути самим собою, в╕ддатися "сродн╕й прац╕", а в к╕нц╕ життя гордо сказати: "Св╕т ловив мене ╕ не сп╕ймав".
Що й казати, ╕ думками, ╕ чуттями, ╕ власними вчинками Григор╕й Сковорода дов╕в, що в╕н напрочуд ц╕льна особист╕сть, яка мужньо подолала барокову роздво╓н╕сть людсько╖ натури, зум╕ла нерозривно з’╓днати високе духовне з рад╕сно-житт╓вим ╕ засв╕титися пров╕дною зорею багатьох покол╕нь. У сво╖й гармон╕йн╕й душ╕ Григор╕й Сковорода ще раз примирив "високе" ╕ "низове" укра╖нське бароко, зрозум╕вши, що одне без ╕ншого неможливе, бо профес╕йна творч╕сть письменника ╜рунту╓ться на народно-творч╕й стих╕╖. Це пот╕м п╕дтвердять ╤ван Котляревський, Микола Гоголь, укра╖нськ╕ романтики ╕, звичайно ж, ген╕й Тараса Шевченка.
Ми не будемо детально зупинятися н╕ на в╕ршах ╕з "Саду божественных п╕сень", н╕ на "Байках харк╕вських", притчах чи ф╕лософських трактатах, бо, хвалити Бога, твори Григор╕я Сковороди в сучасному шк╕льництв╕ вже досить в╕дом╕ ╕ подальше поглиблене вивчення ╖х неминуче. Це потр╕бно наш╕й нац╕ональн╕й самосв╕домост╕. А ми згада╓мо про його настро╓вий панте╖зм, який архетипно гн╕здиться в наш╕й п╕дсв╕домост╕ ще з далеко╖ язичницько╖ доби, про його ф╕лософський, як зазнача╓ С. ╢фремов, "гедон╕зм", про його ходу до самого себе, а через себе до Абсолюту.
Наведемо лише к╕лька уривк╕в з лист╕в Григор╕я Сковороди до його товариша Михайла Ковалинського (в╕н залишив п╕сля себе добр╕ спогади про Григор╕я Савовича), щоб читач м╕г в╕дчути, що в ╓ств╕ ф╕лософа живе не ст╕льки просв╕тницька рац╕онал╕стичн╕сть (як твердять деяк╕ автори), а б╕льше все-таки наша укра╖нська (барокова) побожна ╕ житт╓ва емоц╕йн╕сть, яка, якщо не перевершу╓, то в усякому раз╕ почува╓ться р╕внозначною з рац╕о. У цьому ╕ проявля╓ться наш кордоцентризм (згадаймо "ф╕лософ╕ю серця" нашого земляка з Черкащини Панф╕ла Юркевича).
Напис при вход╕ до Дельф╕йського храму Аполлона "Душа моя, ╕ думки й серце ╓ найкраще мого т╕ла" став визначальним для характеристики не т╕льки т╕╓╖ антично╖ язичницько╖ доби, а й наступних епох, в яких проявля╓ться ╕нтерес до духовного ╕ чутт╓вого св╕ту людини. Так було у часи В╕дродження, дальше прямування до людини з ╖╖ духовним ╕ чутт╓вим буттям в╕дбува╓ться ╕ в добу Бароко та Рококо, навернення до внутр╕шнього св╕ту людини проявилось у сентиментал╕зм╕ л╕тератури на початку XIX ст., в ╖╖ романтичних творах, зрештою цей душевний стан в╕дгукнувся у стил╕ модерн, неоромантизм╕ XX ст. А х╕ба наш постмодерний екзистенц╕онал╕зм не заклика╓ людину бути самою собою, не втрачати сво╓╖ г╕дност╕ в цьому досить абсурдному св╕т╕? Природа людини не посп╕ша╓ так карколомно зм╕нюватися, як деяк╕ соц╕альн╕ теор╕╖, що ╜рунтуються н╕би на рац╕ональн╕й лог╕ц╕, а ╓ насправд╕ схематичними витворами, прокрустовими ложами, в як╕ людське життя не вклада╓ться.
Григор╕й Сковорода писав сво╓му другов╕ М. Ковалинському: "...св╕т в╕чний, св╕т живий, св╕т первородний. Одне т╕льки знай, що ти олжа ╕ су╓та, ╕ пустота, не прийнявши в основу земл╕ Божо╖". Матер╕ал╕стичн╕й, прагматичн╕й ╓вропейськ╕й людин╕ (О. Шпенглер назива╓ ╖╖ "фауст╕вською") таке твердження не сподоба╓ться, бо ╖╖ бог - правило, закон, що йде в╕д держави. Це, звичайно, патр╕отично (свобода - усв╕домлена необх╕дн╕сть). Сковорода не заперечу╓ ц╕╓╖ в╕дносно╖ ╕стини. Все ж його душа прагне вищого - Абсолюту, "...люди дбають, щоб догодити шлунков╕ ╕ тл╕нн╕й плот╕, - пише Г. Сковорода. - Зжалься заступнику! Визволи з пещери, де живе нещасна чернь, прилучи мене до небожител╕в, яким ся╓ нова Земля!" Сковорода проти земних ут╕х? Н╕, в╕н барокова людина, в нього земне т╕сно пов’язане з високим небесним. В╕н проти переситу: "Надм╕рн╕сть породжу╓ пересичен╕сть, пересичен╕сть - нудьгу, нудьга ж - душевний смуток, а хто хвор╕╓ на це, того не можна назвати здоровим".
Г. Сковорода не за смуток, а за душевну гармон╕ю ╕ рад╕сть: "Якщо ти здоровий, рад╕ю, якщо ти до того ще й веселий, рад╕ю ще б╕льше, бо весел╕сть - це здоров’я гармон╕йно╖ душ╕". ╤ ще: "Здоровий хл╕бороб щаслив╕ший в╕д хворого царя. Н╕, в╕н нав╕ть кращий за здорового царя". Ось як ф╕лософ ц╕нить просту людину! Тут за Сковородою п╕шов Лев Толстой. Наш ф╕лософ проти ненажерливо╖, плотоядно╖ "черн╕", але в╕н за природний стан просто╖ людини: "...Природа ╓ першопричиною, саморуш╕йною пружиною, вона прагне до прац╕ ╕ рад╕╓ ╖й, вона запалю╓ться д╕лом, укр╕пля╓ться в труд╕, робить його солодким..." ╤ ще: "Не заважай т╕льки ╖й, а коли можеш, усувай перепони ╕ н╕би прочищай дорогу: справд╕ вона чисто ╕ вдало все зробить".
Це про природу. А про р╕вн╕сть людей? "Вс╕ люди однаков╕, - пише
Г. Сковорода, - ╕ знов не однаков╕: вони як посудини, що стоять навколо криниц╕, ╕ вс╕ р╕вном╕рно наповнюються, а проте до ╖х обсягу м╕стять р╕зну к╕льк╕сть води". Кожен, як бачимо, ма╓ св╕й р╕вень. Головне в╕днайти "сродну працю" ╕ бути щасливим. ╤ над ус╕м цим - Любов: "Х╕ба не любов усе по╓дну╓, буду╓, творить под╕бно до того, як ворож╕сть руйну╓?" ╤ ще: "Любов - початок, середина ╕ к╕нець, альфа ╕ омега".
Сво╖м життям Григор╕й Сковорода н╕би п╕дтвердив ╕деал бароково╖ людини - людини, як╕й близька ╕ зрозум╕ла антична любов до всього живого ╕ земного, де людина ╓ вим╕ром вс╕х речей, але чию душу переповню╓ водночас жага небесного, в╕чного, неминущого. Ми рад╕╓мо з того, що духовна сила ц╕╓╖ незвичайно╖ ╕ в той же час природно╖ людини вита╓ пом╕ж нами ╕ кличе нас бути людьми: "Будь т╕льки людиною. Чу╓ш? Людиною, ╕ знайдеш благо".

АРХ╤ТЕКТУРА
Арх╕тектурне бароко прийшло в Укра╖ну ╕з Зах╕дно╖ ╢вропи. Цей грайливо-емоц╕йний ╕ величаво-пота╓мний стиль розкв╕тнув пишною трояндою в осонн╕ ╤тал╕╖. Його риси вже бачимо в собор╕ святого Петра в Рим╕. Розпочатий Донато Браманте, собор добудовували Карло Модерна, ще ран╕ше брав участь ╕ М╕келанджело, а за ним ╕ уславлений арх╕тектор ╕ скульптор Лоренцо Берн╕н╕. Берн╕н╕ вже оздоблював ╕нтер’╓ри собору ╕ впорядковував дв╕ велик╕ площ╕ перед ним, надавши перш╕й форми овалу, друг╕й - трапец╕╖. Овал став улюбленцем барокових арх╕тектор╕в. В╕н н╕би означу╓ нест╕йк╕сть, рухом╕сть ╕ в той же час невизначен╕сть загадково╖ св╕тобудови. Динам╕чний порив, м╕нливе крокування грац╕йних колонад ╕ пота╓мних н╕ш, вигини карниз╕в ╕ виступи портал╕в ╕з гнутими фронтонами - все це справля╓ декоративне ╕ емоц╕йно-збуджуюче враження.
Особливо прикметною ╓ церква Санта Андреа в Рим╕, побудована за проектом Берн╕н╕ в 1670 p. В╕домий знавець класично╖ ╕ бароково╖ культури Генр╕х Вельфл╕н у сво╖й книз╕ "Основн╕ поняття ╕стор╕╖ мистецтва", говорячи про ознаки бароково╖ буд╕вл╕, зазнача╓, що ст╕ни, як╕ весь час вигинаються, то наближаючись, то в╕ддаляючись в╕д нашого погляду, при цьому пожвавлюються виступами та н╕шами. Арх╕тектура перетворю╓ться у свого роду гранд╕озну скульптуру ╕ включа╓ в себе також саму скульптуру. Завданням цього натиску на наш╕ почуття ╓ спантеличити погляд ╕ вразити його зображенням багатства ╕ розкош╕. Щодо скульптур в таких церквах ╕ храмах, то вони теж вражають емоц╕йною наснагою ╕ динам╕змом ракурс╕в постави. Одна з найхарактерн╕ших композиц╕й такого плану належить тому ж Лоренцо Берн╕н╕ - це "Екстаз свято╖ Терези" в римськ╕й церкв╕ Санта Мар╕я делла В╕ттор╕я. Стиль бароко був доведений до максимально╖ експресивност╕ форм Франческо Барром╕н╕ (особливо церква святого Карла б╕ля Чотирьох фонтан╕в у Рим╕). Додаймо до цього в╕дпов╕дн╕ монументальн╕ розписи всередин╕ прим╕щення ╕ р╕зн╕ прибудови альтанок для вик╕нченост╕ ансамблю та ще вибагливе паркове оточення ╕ уявимо всю неповторн╕сть цього людського витвору.
За спостереженням автор╕в "Нарис╕в ╕стор╕╖ арх╕тектурних стил╕в"
Н. О. Бартен╓ва та В. М. Батажково╖, "у кожн╕й ╕з кра╖н бароко набирало сво╖х особливих нац╕ональних рис. В ╕тал╕йськ╕й арх╕тектур╕ барокова стил╕стична характеристика розповсюдилась ╕ на зовн╕шн╕й, ╕ на внутр╕шн╕й вигляд буд╕вель. У французьк╕й спостер╕галось значне розходження м╕ж фасадним ╕ внутр╕шн╕м убранством будов, в першому переважали класицистичн╕ начала, в другому - бароков╕. В англ╕йськ╕й арх╕тектур╕ бароковий стиль виступа╓ як сво╓р╕дний в╕длунок, акцент класицизму; тут можна говорити, скор╕ше, про "обарочений класицизм, н╕ж про бароко як таке" (Бартенев Н. О., Батажкова В. М. Очерки истории архитектурных стилей. - М.: Изобразительное искусство, 1983. - С. 137).
Сво╓р╕дн╕стю в╕дзнача╓ться й укра╖нське бароко в арх╕тектур╕. У Зах╕дн╕й Укра╖н╕ (особливо у Львов╕) воно ближче до зах╕дно╓вропейського, а в Подн╕пров’╖ зустр╕лося з козацькою дерев’яною арх╕тектурою. Бароков╕ вигини ╕ планувальн╕ ускладнення не дуже в’язались ╕з можливостями дерев’яних конструкц╕й. Це змушувало майстр╕в вибирати "золоту середину", хоч залюблен╕сть у довершену красу, тяга до узору, декоративност╕ були ╖м притаманн╕. Це зумовлювалось укра╖нською народною естетикою: згадаймо наш╕ традиц╕╖ у килимарств╕, вишивках, писанках тощо. Все ж бароковий стиль почне застосовуватись б╕льше у кам’яницях, коли в х╕д п╕де цегла, але й тут не об╕йдеться без впливу сво╖х традиц╕й. Буд╕вельне мистецтво, як зазначив досл╕дник Г. Н. Логвин, "сполучало нашу залюблен╕сть у красу узору, збер╕гши при цьому ясну лог╕ку, в╕дбиту в ч╕тк╕й тектон╕ц╕". Тому бароко входило в укра╖нську арх╕тектуру н╕би к╕лькома етапами.
(Дал╕ буде).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 19.10.2007 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5212

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков