Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4571)
З потоку життя (7298)
Душі криниця (4260)
Українці мої... (1711)
Резонанс (2321)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1867)
Крим - наш дім (1394)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (255)
Бути чи не бути? (457)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (269)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ШЛЯХ ГЕТЬМАНА
У Ки╓в╕ в╕дкрилася виставка з нагоди 315 р╕чниц╕ Конституц╕╖ Пилипа Орлика та до Дня Конституц╕╖...


РОДИНН╤ ╤СТОР╤╥ ПРО ДРУГУ СВ╤ТОВУ В╤ЙНУ
Зараз рос╕йськ╕ загарбники чинять в Укра╖н╕ злочини, як ╕ ╖хн╕ попередники – н╕мецьк╕...


НАША ПЕРЕМОГА
Як ╕ 80 рок╕в тому, Укра╖на виборю╓ майбутн╓ ╕ власне, ╕ вс╕╓╖ ╢вропи…


ПОВЕРНЕННЯ З НЕБУТТЯ ПРОФЕСОРА ГОРД╤╢ВСЬКОГО
Професор Горд╕╓вський належить до когорти тих д╕яч╕в, чи╖ ╕мена невиправдано замовчувались…


У ДРУГ╤Й СВ╤ТОВ╤Й В╤ЙН╤ МИ, УКРА╥НЦ╤, БУЛИ ПЕРЕМОЖЦЯМИ Й БУЛИ ПЕРЕМОЖЕНИМИ
Ми все ж не стали повноц╕нними переможцями, тому що залишилися п╕д ╕гом комун╕зму, п╕д ╕гом...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2007 > Тема ""Білі плями" історії"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#34 за 24.08.2007
ГЕРБ УКРА╥НИ - СИМВОЛ В╤РИ ╤ НАД╤╥

ДЖЕРЕЛА

19 лютого 2007 р. виповнилась 15-та р╕чниця ╕сторичного ухвалення Верховною Радою Укра╖ни постанови "Про Державний Герб Укра╖ни". Вперше в нов╕тн╕й ╕стор╕╖ нашо╖ кра╖ни 19 лютого 1992 р. "Золотий Тризуб на синьому тл╕" був затверджений малим Державним Гербом Укра╖ни. Зг╕дно з Конституц╕╓ю Укра╖ни 1996 р. малий Державний Герб Укра╖ни у вигляд╕ тризуба як "Знак Княжо╖ Держави Володимира Великого" ╓ складовим елементом майбутнього великого Державного Герба. Сьогодн╕ Укра╖на ма╓ тризуб сво╖м оф╕ц╕йним гербом. В╕н присутн╕й на грошах ╕ нагородах, на прапорах ╕ поштових марках, на паспортах ╕ печатках, на буд╕влях установ тощо. Це св╕дчить про те, що тризуб як Державний Герб ув╕йшов у життя укра╖нського сусп╕льства ╕ пос╕в у ньому важливе м╕сце. Разом з тим в Укра╖н╕ дос╕ в╕дсутн╓ оф╕ц╕йне наукове трактування значення тризуба як ╕сторичного символу. За ним дос╕ збер╕га╓ться ореол ута╓мниченост╕, що да╓ п╕дстави для р╕зних пол╕тичних спекуляц╕й ╕ в╕дпов╕дно не сприя╓ формуванню шанобливого ставлення до державного символу. Автори матер╕алу, який публ╕ку╓ редакц╕я, пропонують власну модерну концепц╕ю ╕стор╕╖ виникнення укра╖нського тризуба та ╕сторичну реконструкц╕ю його духовно-культурного значення.
"Хрещеним батьком" слова "тризуб" щодо знаку на монетах княз╕в Ки╖всько╖ Рус╕ став ╕сторик Микола Карамз╕н. Це в╕н у сво╖й "╤стор╕╖ Держави Рос╕йсько╖" ще у 1816 р. а так назвав монетне зображення: "у середин╕ напису знак, под╕бний до тризуба". Практично в╕д того ж часу починаються спроби розгадати зм╕ст та значення цього та╓мничого знаку. Найб╕льша, майже двор╕чна, наукова дискус╕я про нього тривала з 1860 по 1862 р╕к. Тод╕ пров╕дн╕ науковц╕ Рос╕╖ та ╢вропи д╕йшли висновк╕в, що тризуб у р╕зних видах зображено на монетах князя Володимира ╕ його син╕в - Святополка Окаянного ╕ Ярослава Мудрого. А от щодо того, що ж цей символ означа╓, думки роз╕йшлися. Саме тод╕ ╕ були висловлен╕ основн╕ припущення в╕дносно того, що це корогва, ск╕петр, пан╕кадило, як╕р, сокира, портал храму, корабель, грецький св╕тильник, голуб - символ "Святого Духу", монограма з грецьких л╕тер або скандинавських рун, тризуб, норманський крук, корона ╕ тому под╕бне.
Найб╕льш переконливим ╕ науково об╜рунтованим був ╕ залиша╓ться дос╕ висновок одного ╕з орган╕затор╕в дискус╕╖ ╕ найавторитетн╕шого нум╕змата того часу графа Олекс╕я Уварова. В╕н поляга╓ у тому, що знак з монети - це верх╕вка д╕кан╕к╕она, або ск╕петра влади в╕зант╕йських ╕мператор╕в. Уваров ╕люстру╓ висновок малюнком свого вар╕анта реконструкц╕╖ використання знаку з монети князя Ярослава як такого навершя ск╕петра (╕л. 1).
З нього бачимо, що Уваров розглядав тризуб ╕ хрест над ним на монетах давньоки╖вських княз╕в як ╓диний ╕ сп╕льний символ.
Висновок Уварова щодо ск╕петра сприйняв п╕зн╕ше Михайло Грушевський. У 1918 р. в сво╖й робот╕ "Укра╖нський герб" в╕н писав: "Я вважаю найб╕льш в╕рним те, що се вершок булави, чи як то називають Французи "начальницько╖ палиц╕" - знаку власти старшини. Так╕ палиц╕ р╕ч дуже стара ... З таких палиць розвинулись пот╕м наш╕ булави, п╕рнач╕, чекани... Головку такого п╕рнача представля╓ Володимир╕в знак".
В ╕нш╕й робот╕ Грушевський наводить малюнок золото╖ в╕зант╕йсько╖ монети сучасно╖ князю Володимиру. На н╕й у центр╕ зображено саме цю верх╕вку ск╕петра ╕з хрестом нагор╕ ╕ рогами внизу (╕л. 2).
Тож перший ч╕ткий ╕ науково переконливий висновок в╕дносно того, чим або якою р╕ччю був наш укра╖нський тризуб у часи Ки╖всько╖ Рус╕, ми ма╓мо. У В╕зант╕╖ в╕н був верх╕вкою ╕мператорського ск╕петра ╕ являв собою символ найвищо╖ державно╖ влади.
З позиц╕й сучасно╖ ╕сторично╖ науки з’ясу╓мо ╕ наступне питання: а який же духовний зм╕ст мав цей найголовн╕ший у християнськ╕й В╕зант╕╖ символ. Шлях до в╕дпов╕д╕ на нього був також позначений ще у XIX ст. ╤ван Бартоломей писав у 1860 р. про тризуб на монетах князя Ярослава: "Мен╕ зда╓ться, що тут може бути зображений як╕р ... це мен╕ зда╓ться простим ╕ природним поясненням. Зображення, про яке йде справа, зда╓ться мен╕, у всякому раз╕, не рел╕г╕йним, тому, що воно н╕де не представлене з ликом Спасителя (вид╕лено нами).., але завжди в╕докремлене або б╕ля великого князя, ╕ якщо припускати в ньому ф╕гуру якоря, то це може бути пояснено сучасними обставинами рос╕йсько╖ держави в норманський пер╕од ╖╖ ╕стор╕╖, коли й в╕йна, й торг╕вля залежали в╕д р╕чкового судноплавства: це останн╓ доставляло в Рос╕ю той самий метал, ╕з якого в╕дбивались грош╕; ось чому мен╕ не зда╓ться дивним, щоб на рос╕йських монетах того часу зображався як╕р, необх╕дна приналежн╕сть судноплавства".
Припущення Бартоломея знайшло чудове п╕дтвердження завдяки знах╕дкам реальних в╕зант╕йських якор╕в. У XX ст. ╖х у велик╕й к╕лькост╕ знайшли у Чорному та Середземному морях. Багато таких якор╕в знайдено б╕ля узбережжя Криму. Для нас найб╕льш ц╕кавими з них ╓ т╕, що схож╕ на монетний знак князя Ярослава. Це корабельний як╕р так званого Т-под╕бного типу, тому що у перевернутому вигляд╕ в╕н нагаду╓ в╕дпов╕дну л╕теру. Якщо зображення якоря на монет╕ князя Ярослава (╕л. 3, 1) пор╕вняти, наприклад, ╕з в╕зант╕йським якорем V - VII ст., до реч╕, знайденим в 1974 р. у Дн╕пр╕ б╕ля Хортиц╕ (╕л. 3, 2), то побачимо ╖х абсолютну тотожн╕сть. А наявн╕сть на середньому зуб╕ тризуба на монет╕ к╕льця для прив’язування канату ╕ такого ж к╕льця на справжньому якор╕ перекона╓ в ╖х тотожност╕ найвперт╕шого опонента.
Тож Бартоломей був абсолютно правий, коли у незрозум╕лому для ╕нших знаку на монет╕ князя Ярослава побачив корабельний як╕р. А помилився тод╕, коли не побачив, як зазначив сам, "рел╕г╕йного зм╕сту" у зображеннях на монет╕. Подивившись на монету (╕л. 1) ми перекона╓мось, що шановний Бартоломей не побачив "др╕бничку" - маленького хреста над якорем. А саме хрест, незалежно в╕д того, якого в╕н розм╕ру, св╕дчить про належн╕сть того, хто карбував грош╕, до християнства. Нема╓ питань в╕дносно того, чому на монетах В╕зант╕╖ ╕ Рус╕ зображувався хрест. А от чому з ним по╓дну╓ться саме корабельний як╕р? З чого якорю така честь бути викарбуваному на княж╕й монет╕?
З найдавн╕ших час╕в, коли людина почала плавати на корабл╕, як╕р, через його особливе призначення - рятувати життя людини у ворожому водному середовищ╕, - обожнювався, вважався священним. Саме з молитвами до нього у над╕╖ на спас╕ння та благополучне повернення з плавання на сушу, додому ╕ пов’язане використання якоря як культового, тобто рел╕г╕йного, предмета. Обожнювання якоря спостер╕га╓мо вже в Давньому ╢гипт╕ в к╕нц╕ IV - III тис. до н. е.
Культ якоря був складовою духовного життя ╕ давн╕х грек╕в та ╖хн╕х сус╕д╕в у басейн╕ Середземного моря. Саме за грецько╖ колон╕зац╕╖ П╕вн╕чного Причорномор’я морськ╕ культи Середземномор’я ╕, зокрема, культ якоря знайшли поширення у басейн╕ Чорного моря ╕, зокрема, на територ╕╖ сучасно╖ Укра╖ни.
Ще у VII - V ст. до н. е. у давн╕х грек╕в на грошових знаках з’явля╓ться ун╕кальний символ, у якому по╓днуються два культи - сонця ╕ якоря (╕л. 4). Саме в ньому, вперше у рел╕г╕йному мистецтв╕ людства, в зображенн╕ якоря з’явля╓ться дуже важлива законом╕рн╕сть. Вона поляга╓ в тому, що у зв’язку з неможлив╕стю зобразити в одн╕й площин╕ трим╕рн╕сть якоря, нев╕домий античний майстер розм╕стив як╕рн╕ роги й шток в одн╕й площин╕. ╤ виник новий рел╕г╕йний символ, у якому умовно розвернутий на дев’яносто градус╕в шток ╕ веретено, яке в╕н перетинав, створили не умовний, а реальний художн╕й образ хреста, що ув╕нчу╓ як╕р (тризуб), цього символу або його аналога - реального якоря, але з╕ штоком, розвернутим у одну площину з рогами. П╕зн╕ше у V - IV ст. до н. е. цей символ ста╓ дуже популярним ╕ швидко поширю╓ться ╕з Грец╕╖ на монети сус╕дн╕х кра╖н.
Археолог╕чн╕ знах╕дки не залишають н╕якого сумн╕ву в тому, що символ священного якоря з хрестом нагор╕, що сформувався в ╕деолог╕╖ та мистецтв╕ давньо╖ Грец╕╖, п╕зн╕ше запозичу╓ться християнами. Адже як╕р, ув╕нчаний хрестом, став символом головно╖ християнсько╖ ╕де╖ - Над╕╖ на спас╕ння. Апостол Павло говорить про християнську над╕ю, що вона "для душ╕ ╓ мовби як╕р, безпечний ╕ м╕цний, який сяга╓ до найглибшого за зав╕су, куди предтечею за нас ув╕йшов ╤сус". В╕домо, що як╕р ототожнювався з ╤сусом Христом ╕ хрестом.
Зрозум╕ло, що саме символ ╕з таким глибоким духовним зм╕стом ╕ мав би ув╕нчувати ск╕петр в╕зант╕йського ╕мператора. До реч╕, у В╕зант╕╖ ╕мператору належала не лише влада св╕тська, а й духовна.
Вважа╓ться, що традиц╕я використання тризуба як герба зника╓ п╕сля занепаду Ки╖всько╖ Рус╕. Це абсолютно хибна думка! Так, тризуба хрестово-як╕рна символ╕ка лежить в основ╕ герба Володимира Ольгердовича, що княжив у Ки╓в╕ в 1363 - 1394 роках, ╕ його син╕в Андр╕я та Олелька. Зустр╕ча╓мо ╖╖ ╕ на монетах Галицько╖ Рус╕, карбованих у Львов╕ в тому ж XIV ст. В XVII - XVIII ст. символ якоря знову поста╓ як головний елемент в гербах ╕ печатках оф╕ц╕йних ос╕б, установ ╕ м╕ст Укра╖ни. Так, в герб╕ гетьмана Богдана Хмельницького центральним елементом його складно╖ композиц╕╖ ╓ хрест-як╕р. В герб╕ гетьмана ╤вана Мазепи зображення хреста-якоря, тобто тризуба, присутн╓ також. В╕д час╕в Ки╖всько╖ Рус╕ простежу╓ться стала традиц╕я встановлення хрест╕в ╕з рогами якоря на мак╕вках християнських храм╕в. Саме такий хрест-як╕р ув╕нчував Покровську церкву останньо╖ Запорозько╖ С╕ч╕, зруйновано╖ в 1775 роц╕. Зараз ця святиня збер╕га╓ться у Н╕копольському кра╓знавчому музе╖ (╕л. 5).
У Зах╕дн╕й Укра╖н╕ в Х╤Х - на початку ХХ ст. був дуже поширений звичай установлювати придорожн╕ й поховальн╕ дерев’ян╕ хрести, прикрашен╕ зверху невеликими зал╕зними хрестиками ╕з рогами якоря внизу. Яскравим зразком давнього культу тризуба, або хреста-якоря, в Укра╖н╕ за час╕в запорозьких козак╕в ╕ нав╕ть у Х╤Х ст. ╓ надмогильн╕ кам’ян╕ хрести, що дос╕ стоять на узбережж╕ Дн╕провського та Бузького лиман╕в.
Нав╕ть у Х╤Х ст. ╕ в перш╕й половин╕ ХХ ст. в християнськ╕й обрядовост╕ в Укра╖н╕ можна знайти в╕дбитки давнього культу хреста-якоря. Так, у свято Водохреща на ст╕нах, дверях ╕ в╕кнах хат та ╕нших буд╕вель укра╖нських садиб малювали знаки у вигляд╕ хрест╕в, тризубц╕в ╕ якор╕в. Серг╕й Шелух╕н описав такий знак, бачений ним на Полтавщин╕ в 1870 р. За його словами, знак нагадував зображення на монетах ки╖вських княз╕в. Знаки рисували й окропляли свяченою водою, щоб захистити житло в╕д впливу злих сил ╕ всього поганого. Под╕бн╕ знаки у вигляд╕ хреста ╕ тризубця-якоря широко використовували ╕ на Прикарпатт╕ в 40-х роках минулого стол╕ття.
Таким чином, можемо зробити висновок про те, що, народжене ще в прадавн╕х цив╕л╕зац╕ях, в тому числ╕ й Середземномор’я, обожнювання людиною косм╕чного об’╓кта - сонця (символ хрест) й предмета, винайденого нею самою, - якоря (тризуб), сприяло у в╕дпов╕дних ╕сторичних умовах появ╕ культового знаку у вигляд╕ хреста-якоря. Саме цьому знаку, що уособлю╓ В╕ру ╕ Над╕ю на спас╕ння, ╕сторичною долею було призначено стати гербом держави Укра╖ни.
Олександр Б╢ЛОВ,
заслужений д╕яч науки ╕ техн╕ки, лауреат Державно╖ прем╕╖ Укра╖ни
в галуз╕ науки ╕ техн╕ки.
Георг╕й ШАПОВАЛОВ,
доктор ╕сторичних наук, професор.

ВЕЛИКОГО ДЕРЖАВНОГО ГЕРБА В УКРА╥Н╤ ЩЕ НЕ ЗАТВЕРДЖЕНО
У с╕чн╕ 2001 року до Верховно╖ Ради Укра╖ни над╕йшов законопроект "Про великий Державний Герб Укра╖ни (ре╓стр. № 5274-1).
Документом пропону╓ться затвердити великий Державний Герб Укра╖ни, який ╓ зображенням на синьому щит╕ золотого Знаку Княжо╖ Держави Володимира Великого (малого Державного Герба Укра╖ни); над щитом - в╕дтворення великокняжого в╕нця ╕ синьо-золотого шатра. По обидва боки щита зображено щитотримач╕в: зл╕ва - золотого лева, справа - козака з мушкетом. П╕д щитом - стр╕чка, що по╓дну╓ нац╕ональн╕ кольори, - син╕й та жовтий; п╕д стр╕чкою - золот╕ колоски пшениц╕, скр╕плен╕ кетягом калини.
Як зазнача╓ться у пояснювальн╕й записц╕ до великого Державного Герба Укра╖ни, його автори пропонують обрати зг╕дно з Конституц╕╓ю основними елементами майбутнього головного символу кра╖ни елементи, що в╕дображають складний ╕сторичний шлях розвитку укра╖нсько╖ державност╕, що в╕дпов╕дають канонам св╕тово╖ геральдики, потребам найнов╕тн╕шо╖ ╕стор╕╖ ╕ правовим нормам.
Автори еск╕зу великого Державного Герба Укра╖ни зазначають, що в╕н ма╓ стати символом нов╕тньо╖ Укра╖нсько╖ держави, який фокусу╓ в сoб╕ основн╕ етапи ╖╖ становлення ╕ багатов╕кового розвитку, служить вт╕ленням пров╕дно╖ нац╕онально╖ ╕де╖ - соборност╕ укра╖нських земель та ╖х демократичного республ╕канського ладу.

КАБМ╤Н ГОТУ╢ УКРА╥Н╤ НОВИЙ ГЕРБ
Каб╕нет М╕н╕стр╕в затвердив положення про ком╕с╕ю з п╕дготовки та проведення конкурсу на кращий еск╕з великого Державного Герба Укра╖ни. Текст в╕дпов╕дно╖ постанови п╕дписаний Прем’╓р-м╕н╕стром В╕ктором Януковичем 15 серпня цього року.
Зг╕дно з постановою, ком╕с╕я з п╕дготовки та проведення конкурсу на кращий еск╕з великого Державного Герба ╓ консультативно-дорадчим органом при Каб╕нет╕ М╕н╕стр╕в, створеним в╕дпов╕дно до розпорядження Кабм╕ну в╕д 16 травня 2007 року з метою забезпечення проведення квал╕ф╕ковано╖ та об’╓ктивно╖ експертизи проект╕в еск╕з╕в великого Державного Герба Укра╖ни.
Основним завданням ком╕с╕╖ ╓ в╕дб╕р проект╕в еск╕з╕в, поданих на конкурс на кращий еск╕з великого Державного Герба, та визначення його переможц╕в. Зг╕дно з положенням, ком╕с╕я бере участь у розробленн╕ програми та умов проведення конкурсу, зокрема вимог до проект╕в еск╕з╕в великого Державного Герба та критер╕╖в ╖х оц╕нки, розгляда╓ та проводить експертизу проект╕в еск╕з╕в, поданих на конкурс, зд╕йсню╓ ╖х в╕дб╕р, п╕дбива╓ п╕дсумки та визнача╓ переможц╕в конкурсу, визнача╓ кращий еск╕з.
Зг╕дно з розпорядженням, очолюватиме ком╕с╕ю з п╕дготовки ╕ проведення конкурсу на кращий еск╕з великого Державного Герба в╕це-прем’╓р-м╕н╕стр Дмитро Табачник. До ╖╖ складу включено м╕н╕стра культури ╕ туризму Юр╕я Богуцького, м╕н╕стра юстиц╕╖ Олександра Лавриновича, а також представник╕в Секретар╕ату Президента, вищих орган╕в виконавчо╖ влади, наукових установ.

МАЮТЬ ВИР╤ШУВАТИ ╤СТОРИКИ, А НЕ ПОЛ╤ТИКИ!
"Р╕шення про затвердження форми та зм╕стового наповнення великого Державного Герба ма╓ ухвалити ком╕с╕я, яка складатиметься передовс╕м з ╕сторик╕в та науковц╕в, а не пол╕тик╕в та урядовц╕в", - переконаний заступник голови Укра╖нсько╖ народно╖ парт╕╖, представник блоку "Наша Укра╖на - Народна самооборона" Ярослав Джоджик, коментуючи повернення Кабм╕ну до теми великого Державного Герба Укра╖ни.
На переконання представника УНП, "Укра╖на повинна нарешт╕ отримати Великий Герб, який би в╕дображав укра╖нськ╕ традиц╕йн╕ символи Ки╖всько╖ Рус╕, Козацько╖ держави та Укра╖нсько╖ Народно╖ Республ╕ки". Проте Ярослав Джоджик зверта╓ увагу на той факт, що, "зг╕дно з положенням, ком╕с╕я ╓ консультативно-дорадчим органом при Кабм╕н╕, основним завданням яко╖ ╓ в╕дб╕р проект╕в еск╕з╕в, поданих на конкурс, однак р╕шення ухвалю╓ уряд, а саме - в╕це-прем’╓р Дмитро Табачник".
Зважаючи на "пол╕тичн╕ позиц╕╖ гуман╕тарного в╕це-прем’╓ра", який свого часу заявляв про необх╕дн╕сть узгоджувати п╕дручники ╕стор╕╖ м╕ж Укра╖ною ╕ Рос╕╓ю, Ярослав Джоджик не виключа╓, що "затвердження великого Державного Герба Укра╖ни може й надал╕ гальмуватися або Великий Герб Укра╖ни отрима╓ сво╖ остаточн╕ форми лише п╕сля узгодження питання з Рос╕йською Федерац╕╓ю".

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 24.08.2007 > Тема ""Білі плями" історії"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=5054

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков