Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#30 за 27.07.2007
╢ВАНГЕЛ╤╢ В╤Д МИКОЛИ ГЕ


(Зак╕нчення. Поч. у номер╕ 29).
 В╕н - активний учасник Товариства пересувних виставок (член правл╕ння ╕ нав╕ть скарбник!). «Передвижники» збунтувалися проти Академ╕╖ з ╖╖ в╕дсторонен╕стю в╕д «живого життя» ╕ проголосили реал╕стичне мистецтво активною, сповненою громадянсько╖ пристраст╕, силою, здатною перетворювати д╕йсн╕сть. Нове захоплення Ге - ╕сторична тема, ╕нтерес до яко╖ п╕д╕гр╕вала дружба з Миколою ╤вановичем Костомаровим. 1872 року в Рос╕╖ мали в╕дзначити 200-л╕ття в╕д дня народження Петра ╤. Про значення петровських реформ ╕ особист╕сть ╕мператора багато говорилося й писалося. Микола Ге пише велике полотно «Петро ╤ допиту╓ царевича Олекс╕я Петровича в Петергоф╕» (1871). «Я мав симпат╕╖ до Петра, але згодом, вивчивши багато документ╕в, побачив, що симпат╕╖ не може бути, - з╕зна-вався згодом художник. - Я накручував у соб╕ симпат╕╖ до Петра, говорив, що в нього сусп╕льн╕ ╕нтереси були вищими за батьк╕вськ╕ почуття, ╕ це виправдовувало жорсток╕сть його, але вбивало ╕деал». Зрештою автор картини залишив право на суд самим глядачам. В Олекс╕я обличчя мерця, йому несила витримати важкий погляд батька-царя, але напружена тиша св╕дчить, що психолог╕чний двоб╕й м╕ж батьком ╕ приреченим, хоч усе ще прича╓ним сином трива╓...
 Ге знову змусив поц╕новувач╕в мистецтва схилитися перед силою його мистецького таланту. Проте вже наступн╕ роботи художника - «Катерина б╕ля домовини ╕мператриц╕ ╢лизавети» та «О. С. Пушк╕н у Михайл╕вському» - викликали розчарування критик╕в. Та й сам Микола Миколайович в╕дчув себе на внутр╕шньому роздор╕жж╕. Ось тод╕ саме в╕н ╕ в╕дмовився в╕д професорсько╖ посади, подавшись ╕з родиною у Черн╕г╕вську губерн╕ю. «Я п╕шов у село. Я думав, що життя там дешевше, прост╕ше, я буду господарювати ╕ цим жити, а мистецтво буде в╕льним», - пояснював М. Ге сво╓ р╕шення в лист╕ до П. Третьякова.
 Л╕то 1876 р. минуло в клопотах з облаштування будинку. Тепер художник був ще й власником 350 десятин, велико╖ пас╕ки й саду, зав╕дував ма╓тком ╤. Б╕лозерського «Гирявка» б╕ля Борзни. Тод╕ ж Ге став гласним з╕брання Черн╕г╕вського земства. Збер╕гся його лист до дружини, написаний 16 с╕чня 1878 р. просто п╕д час перерви м╕ж зас╕даннями. Як╕ знайом╕ пристраст╕ вирували тод╕ в земств╕! З╕брання под╕лилося майже пор╕вну: 30 л╕вих ╕ 45 правих. Ге був серед л╕вих, на боц╕ яких, вважав в╕н, «сила розуму, переконань, чистота нам╕р╕в». А отже - перевага. Вт╕м, дал╕ ╕нтонац╕я зм╕ню╓ться: «Що буде, коли почнуть д╕лити пир╕г, не знаю, думаю, що програ╓мо...»
 А загалом, потр╕бно було серйозно зайнятися господарством. Перший урожай з╕брали гарний, проте з покупцями не склалося. Нагадували про себе борги. Тисячу карбованц╕в Микола Миколайович був винен Третьякову, ще ш╕сть тисяч - петербурзьким знайомим ╕ черн╕г╕вським родичам. Суми неабияк╕. В╕д матер╕-ально╖ скрути рятували портрети. За п’ять рок╕в (1878 - 1883) Ге написав ╖х аж двадцять. Серед замовник╕в були люди в╕дом╕: М. А. та П. ╤. Терещенки, ки╖вський л╕кар Ф. Ф. Мер╕нг, Я. В. Тарновський...
 Останн╕й укра╖нський гетьман Павло Скоропадський згадував, що художник Ге був частим гостем його д╕да ╤вана Михайловича в Тростянц╕. Живучи в якомусь ╕з гостьових фл╕гел╕в, в╕н «переписав усю нашу с╕м’ю». На замовлення Стародубсько╖ земсько╖ управи Ге написав портрет Петра ╤вановича Скоропадського, батька майбутнього гетьмана. А ось ╕ зовс╕м сенсац╕йна р╕ч: виявля╓ться, Ге писав ╕ самого Павла, от т╕льки до гетьманства тому ще залишалося ц╕лих сорок рок╕в! Поки що ж в╕н, семир╕чний, разом ╕з братиком Михайлом, позуючи художнику, горнувся до сво╓╖ матер╕, Мар╕╖ Андр╕╖вни. Походила вона з в╕домого роду Миклашевських, як╕ в сел╕ Волокитине на Черн╕г╕вщин╕ мали родовий ма╓ток. Для нього М. Ге написав портрети Андр╕я Михайловича Миклашевського, його доньки графин╕ Олександри Андр╕╖вни Олсуф’╓во╖ та ╖╖ д╕тей...
 Про вс╕ ц╕ роботи Ге мистецтвознавц╕ тепер пишуть коротко ╕ печально: «м╕сцезнаходження нев╕доме». Те ж саме - з портретами Терещенк╕в, як╕ до 1941 р. збер╕галися в Ки╖вському музе╖ рос╕йського мистецтва, княгин╕ Щербатово╖ з доньками та графа К. П. Клейнм╕хеля з сином... На щастя, частина роб╕т раннього пер╕оду життя на хутор╕ вц╕л╕ла. У В╕нницькому художньому музе╖, наприклад, можна побачити портрет Ф. Ф. Мер╕нга, в Ерм╕таж╕ - портрет княгин╕ О. П. Волконсько╖. А в журнал╕ «Аполлон» (1913, № 10) мен╕ зустр╕лася р╕дк╕сна репродукц╕я портрета Катерини Заб╕ли, нев╕стки художника ╕, водночас, плем╕нниц╕ його дружини. Молода ж╕нка сто╖ть «з малим дитяточком сво╖м» на руках. ╤ ст╕льки в ╖╖ постат╕ грац╕╖, щастя, любов╕... Портрет також не збер╕гся, а був то один ╕з шедевр╕в Ге, не ╕накше.

 ПРОПОВ╤ДНИК
 1884 року М. Ге познайомився ╕з Львом Толстим. ╤ то був початок духовного перевороту в його житт╕. У «толстовств╕» Микола Миколайович, якого мучило питання про сенс життя ╕ сутн╕сть в╕ри, знайшов для себе духовну опору. Господар Ясно╖ Поляни пропов╕дував ф╕лософ╕ю опрощення й непротивлення злу насильством. Павло Скоропадський згадував: «Микола Миколайович Ге... був толстовцем або чимось у цьому род╕. Пам’ятаю його безконечн╕ суперечки про писання Толстого, який у той час т╕льки перелаштовувався з белетристики на духовно моральне сво╓ вчення». Миколу Миколайовича зачепила за живе стаття Л. Толстого «О переписи в Москве», в як╕й ╕шлося про убогих ╕ самотн╕х. Толстой писав, що причина ╖х нещастя - «наша нелюбов до нижчих». Ге швидко з╕брався в дорогу ╕ вирушив у Ясну Поляну. Тетяна Льв╕вна, донька письменника, вважала, що п╕д впливом статт╕ Ге з язичника перетворився на християнина, що Толстой ╕ Ге, дво╓ великих людей, наситившись славою, побачили, що вона не може дати сенсу життя ╕ щастя.
 У Ясн╕й Полян╕ Ге написав портрет Толстого. Лев Миколайович працю╓ за робочим столом. Його погляд спрямовано вниз - художник, портретуючи автора «В╕йни ╕ миру», не став писати його оч╕! Св╕тло пада╓ на обличчя, ст╕л ╕ на руку, яка пише, м╕цно, по-селянськи тримаючи перо. Руки сам╕ по соб╕ - х╕ба це не портрет людини? - риторично запитував художник.
 Коли портрет привезли до Москви ╕ виставили в невеликому прим╕щенн╕, то бажаючих побачити його виявилося так багато, що в зал╕ щодня була тиснява.
 Толстого Ге обожнював. Катерина ╤ван╕вна, нев╕стка, нотувала в щоденнику, що це було майже рел╕г╕йне почуття. Микола Миколайович ставав схожим на фанатичного, «запеклого сектанта», який не дозволяв н╕кому в його присутност╕ обговорювати твори Толстого. У ньому прокинувся пропов╕дник, який не терп╕в заперечень ╕ нав╕ть видавався зверхн╕м. Як ╕ Лев Миколайович, Ге взявся за ф╕зичну роботу, швидко опанувавши ремесло п╕чника. Охоче займався пас╕кою. У харчуванн╕ перейшов на вегетар╕анство. ╢ фотограф╕╖, на яких в╕н - невисокий, з б╕лою бородою, у б╕л╕й полотнян╕й сорочц╕, п╕дперезаний поясом, - зовн╕шн╕м виглядом дуже нагаду╓ Толстого. Той, хто бачив художника вперше, часом приймав його за «юродивого дивака».
 11 жовтня того ж таки 1884 року до Ге на хут╕р при╖хав Лев Толстой ╕ пров╕в тут чотири дн╕. Сво╓р╕дний репортаж про цю под╕ю - в лист╕ М. Ге до «любо╖ Кат╕»: «День був чудесний, теплий, гарний, ясний, я працював над картиною, а пот╕м покликали об╕дати. Коли раптом бачу: Олександра Федор╕вна, ключниця, веде через парадн╕
двер╕ Льва Миколайовича з торбинкою на плеч╕. Ми вс╕ поб╕гли ц╕лувати й обн╕мати цю дивовижну людину. Потяг я його до Кол╕, який лежав у л╕жку з хворою ногою. Пот╕м дали вмиватися ╕ переодягатися. А дал╕ - за ст╕л, ╕ почалася в нас найдорожча - щира розмова...
Л. М. щодня п╕сля ранково╖ кави йшов п╕шки в ╤вангород, до 4-╖ повертався. Ми ждали його з об╕дом ╕ тут знову гарно розмовляли, а б╕льше його слухали - все, все без винятку, що в╕н говорив, все в мене давно вже сидить у голов╕ ╕ в душ╕ ╕ нав╕ть найменшого розходження я жодного разу не в╕дчув. ...╤ так пролет╕в цей час швидко, непом╕тно ╕ настала розлука».
 В ╤вангород╕ Толстого зац╕кавила робота земсько╖ л╕карн╕. Прим╕щення л╕карн╕ сто╖ть ╕ донин╕, хоча воно й стар╕ше за с╕льський Будинок культури, в╕д якого залишилися бур’яни.
 А 1886 року Ге в╕дмовився в╕д власност╕, вважаючи, що цим в╕н спокуту╓ сво╖ гр╕хи. Все майно було в╕ддано дружин╕ ╕ д╕тям. Однак жити Микола Миколайович залишився на хутор╕ («я живу в них тому, що вони цього хочуть»). В╕дтепер в╕н намагався не розр╕зняти сво╖х ╕ чужих.
 П╕сля екстравагантного р╕шення Ге його родина розкололася (под╕бна драма згодом станеться ╕ в Ясн╕й Полян╕). Батьков╕ принципи под╕ляв старший син Микола; молодший же, Петро, був на боц╕ матер╕. Ганна Петр╕вна якийсь час нав╕ть жила у нього в Москв╕...
 Зрештою, домашн╕ бур╕ вщухли. Проте це не означало, що Микола Миколайович в╕дмовився в╕д сво╖х переконань. Н╕, в╕н залишався тим самим «пропов╕д-ником», який сво╓ю зовс╕м неканон╕чною ╕нтерпретац╕╓ю ╓вангельських сюжет╕в не раз шокував сучасник╕в. Його картини нер╕дко зн╕мали з виставок. Обер-прокурор К. Поб╓доносцев писав царю, що Ге «використову╓ св╕й талант на вульгаризац╕ю ╓вангельсько╖ ╕стор╕╖». Сам же Микола Ге мр╕яв завершити ╕ видати сер╕ю ╕з семи картин п╕д сп╕льною назвою «Страждання Христа». Починатися вона мала з «Та╓мно╖ вечер╕». А дал╕, зг╕дно з авторським перел╕ком, мали йти так╕ полотна, як «Вих╕д з вечер╕», «Гетсиманський сад», «Суд», «Що ╓ ╕стина?», «╤уда», «Розп’яття». Лев Толстой вважав, що деяк╕ з них ╓ «епохою в християнському мистецтв╕». З яким запалом в╕н захищав картину «Що ╓ ╕стина?», як завзято переконував П. Третьякова, що це ╕ ╓ новаторське мистецтво!
 Не менше суперечок спалахувало й навколо картини М. Ге «Розп’яття», задумано╖ ним ще за десять рок╕в до смерт╕. В 1884 р. ки╖вський художник Степан Яремич, який тривалий час мешкав на хутор╕ Ге, заф╕ксував у щоденнику художника в момент роботи над «Розп’яттям»: «Дуже ясно його бачу, як в╕н у блуз╕, пошит╕й Мар╕╓ю Льв╕вною, ╕з закасаними по л╕кт╕ рукавами, сто╖ть б╕ля мольберта. Впевнена рука напружено витягнута на всю довжину. Слухняний пензель стр╕мко б╕га╓ по полотн╕, то ледь торкаючись його, то посилюючи удари. Велик╕ крапл╕ поту покривають його чудовий сократ╕вський череп, а в╕н, зовс╕м в╕дсторонившись в╕д усього довкола, весь ц╕лком перебува╓ п╕д владою образ╕в, що явились йому. Часом в╕н доходив до галюцинац╕й. Був один момент, коли в╕н п╕д впливом вид╕нь, що пересл╕дували його, в╕д╕рвався в╕д реально╖ основи: тод╕ йому починав маритися привид Христа, який, прилет╕вши, ц╕лував змученого розб╕йника, а той у в╕дпов╕дь блаженно усм╕хався в передсмертному забутт╕».
 Микола Ге багато раз╕в переробляв «Розп’яття» - йому було добре знайоме бол╕сне почуття творчого невдоволення. Коли ж картину нарешт╕ виставили, президент Академ╕╖ мистецтв, великий князь Володимир не втримався в╕д вигуку: «Так це ж б╕йня!» Ге ╕ справд╕ змушував глядач╕в здригнутися. В╕н хот╕в струснути ╖х св╕дом╕сть ╕ сов╕сть картиною страждань ╤суса. Поруч з ╤сусом, на ╕ншому хрест╕, художник зобразив розб╕йника, на обличч╕ якого кр╕зь жах пробива╓ться св╕тло прозр╕ння ╕ каяття. Крик фарб мав посилити експрес╕ю сцени розп’яття...
 Згадують, що Лев Толстой, при╖хавши в Москву, щоб побачити виставлену в приватн╕й майстерн╕ картину свого друга, довго роздивлявся ╖╖, а пот╕м об╕йняв Ге - ╕ вони розплакались, як д╕ти. «Вперше вс╕ побачили, що розп’яття - це страта, ╕ жахлива страта», - сказав Толстой.

НАОДИНЦ╤ З В╤ЧН╤СТЮ
 Очевидно, мистецьке бунтарство Миколи Ге стало причиною того, що його не залучили до роботи над внутр╕шн╕м оздобленням Володимирського собору в Ки╓в╕, яке почалося ще 1885 року, а завершилося вже п╕сля смерт╕ художника. Центральну наву собору розписував В╕ктор Васнецов. Мистецтвознавець Ф. Ернст вважав, що схему розпису собору Васнецов запозичив в╕д давн╕х церков в╕зант╕йсько╖ доби, проте стиль самого малювання фактично майже н╕чого сп╕льного з в╕зант╕йським чи давньоки╖вським мистецтвом не ма╓: «Шукання нац╕онально-рос╕йського й тенденц╕йне зм╕шування давньо╖ ки╖всько╖ держави з п╕зн╕шою московською призвели - сюжетно - до малювання на ст╕нах собору численних святих п╕вн╕чно╖ Рос╕╖, що н╕чого сп╕льного з Ки╓вом та добою Володимира не мали - м╕ж ними й «святого» Андр╕я Боголюбського, що сплюндрував Ки╖в року 1169, та до представлення ки╖вських княз╕в ╕ «святих»... - у вигляд╕ п╕вн╕чнорос╕йських бояр чи купц╕в з довжелезними бородами, сантиментально ╕деал╕зованих бояришень тощо».
 Оц╕нки Миколи Ге роботи В. Васнецова були безжальними. Якось в╕н зауважив, що у святих, зображених Рафаелем, ╓ щось дитяче. А ось у Васнецова Божа Мат╕р трима╓ на руках дитя - ╕ в нього, дитяти, вража╓ в╕дсутн╕сть якраз дитинност╕ («ребенка в ребенке»)! Михайло Нестеров, який також розписував Володимирський собор, згадував, що одного разу, коли вони з Васнецовим, в╕дпочиваючи,
стояли на балкон╕, Володимирською вулицею про╖хав ек╕паж; у ньому сид╕в Микола Ге, поруч ╕з ним був молодий чолов╕к, з вигляду - художник. Обидва вони дивилися в б╕к Васнецова ╕ Нестерова. Проте коляска про╖хала - ╕ н╕хто з чотирьох художник╕в не прив╕тався бодай кивком голови. Нестеров пише, що п╕зн╕ше в╕н не м╕г соб╕ простити цього еп╕зоду. А суть у т╕м, що вони були надто р╕зн╕, ц╕ велик╕ художники...
 До м╕сця, де колись стояв будинок Миколи Ге, я таки невдовз╕ д╕стався. Т╕льки-т╕льки почалася ос╕нь 2005 року. Серг╕й ╤ванович Шестопал, один з останн╕х мешканц╕в нин╕шнього хутора Шевченкового, розпов╕в мен╕, що колись в╕н зав╕дував с╕льським клубом, який тод╕ розм╕щувався в будинку Миколи Ге. Пам’ята╓, що на ст╕нах було намальовано л╕с, що частина стел╕ була засклена ╕ зв╕дти лилося св╕тло (все правильно: у червн╕ 1891 року Микола Миколайович писав Толстому: «Проламую в╕кно в стел╕ у студ╕╖...»). Д╕д Серг╕я ╤вановича, ще коли був хлопцем, допомагав митцев╕ класти печ╕. «Одного разу цеглина випала з руки художника ╕ забила пальця на д╕дов╕й ноз╕», - додав, усм╕хаючись, Серг╕й ╤ванович (мен╕ здалося, що нав╕ть з т╕нню гордост╕ в голос╕).
 А взагал╕-то час виявився безжальним до хутора Миколи Ге. Залишилося дв╕ самотн╕ могили - ╕ все. Ганна Петр╕вна померла на три роки ран╕ше за чолов╕ка, ╕ поховали ╖╖ в саду. В останн╕ дн╕ весни 1894-го не стало й Миколи Миколайовича. Помер в╕н раптово. Гостював у Н╕жин╕, в молодшого сина; додому повернувся п╕зно увечер╕. Скликав р╕дню, щоб с╕сти за ст╕л... А дал╕ сталося те, про що в одному з лист╕в Микола Миколайович написав так: «Пора додому, тобто помирати».
 Коли я запитав ж╕нку, яка поралася по господарству на одн╕й ╕з хут╕рських садиб, де могила Ге, вона кивнула кудись уб╕к: «Там, за хл╕вом». Виявилося, що за хл╕вом ╓ стежка, яка веде в тихий мальовничий куточок, який колись був кра╓м саду художника. Тепер тут ростуть берези ╕ ялини. Брат М. Ге, Григор╕й, який також навчався в Академ╕╖ мистецтв, намалював цю м╕сцину, - я бачив репродукц╕ю в журнал╕ «Артист» за 1894 р╕к. Два горбики земл╕. Неподал╕к - дерев’яна лавка. Мен╕ це нагадало Ясну Поляну, скромну могилу Льва Миколайовича...
 Але минув час, ╕ нин╕ на хутор╕ Ге, серед порожн╕х хат, сто╖ть гарний пам’ятник художнику, якого професор Юр╕й Шевельов, нагадаю, вважав чи не цент-ральною постаттю в укра╖нському мистецтв╕ друго╖ половини XIX ст. Ц╕каво, що дек╕лька десятк╕в картин Ге до 1934 р. збер╕галися у фондах Всеукра╖нського ╕сторичного музею (нин╕ Нац╕ональний художн╕й музей Укра╖ни), аж поки вольовим р╕шенням не були передан╕ картинн╕й галере╖ (тепер - Ки╖вський музей рос╕йського мистецтва). Там вони й експонуються. Серед роб╕т художника ви можете побачити й «Портрет хлопчика Соломки», який так зац╕кавив Юр╕я Шевельова, що в╕н присвятив йому к╕лька стор╕нок у сво╖й статт╕ «Париж ╕ Ки╖в» (1990 р.), написан╕й п╕сля в╕дв╕дин Ки╓ва ╕ хутора Ге.
 Ю. Шевельова ц╕кавили укра╖нськ╕ корен╕ живопису Миколи Ге. ╤ в╕н зробив ориг╕нальн╕ типолог╕чн╕ з╕ставлення Шевченково╖ поез╕╖ («есхатолог╕чного Шевченка») ╕ ╓вангельських сюжет╕в Ге. «Рел╕г╕йн╕ полотна Ге - явище безпрецедентне в рос╕йському мистецтв╕, - резюмував досл╕дник. - ╥хн╕ витоки сл╕д шукати поза рос╕йським образотворчим мистецтвом тих рок╕в, а можливо, й поза сх╕дно╓вропейським малярством». Центральна ╕дея Шевельова поляга╓ в тому, що ╕ Шевченко, ╕ Ге - митц╕ ун╕версально╖ теми, ╕ саме в ╖╖ трактуванн╕ поетом ╕ художником виявилося чимало сп╕льного. Такий концептуальний п╕дх╕д - не що ╕нше, як ╕нтелектуальна пропозиц╕я Юр╕я Володимировича Шевельова новим досл╕дникам...
 Наприк╕нц╕ життя Микола Ге написав автопортрет, у якому в╕дбилося його напружене духовне життя. Це автопортрет-п╕дсумок. Схожий на б╕бл╕йного пророка Микола Ге залишався наодинц╕ з в╕чн╕стю...
 Володимир ПАНЧЕНКО.
(«Культура ╕ життя»).

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #30 за 27.07.2007 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4978

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков