Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...


В ╤РПЕН╤ ПРЕЗЕНТОВАНО ВИСТАВКУ ХУДОЖНИКА ╤З ХАРКОВА
Його роботи знаходяться в приватних колекц╕ях ╕ музеях Укра╖ни, Н╕меччини, США…


ТЕОДУЛ-В╤ТРОДУВ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 06.04.2007
"ВОНИ ПИТАЮТЬ, ЧИ ╢СТЬ У НАС КУЛЬТУРА..."
Оксана ЗАБУЖКО

НЕЙМОВ╤РНА к╕льк╕сть сьогодн╕шн╕х укра╖нських проблем, пов'язаних ╕з невизначен╕стю, ще й дотепер, нашого м╕сця на м╕жнародн╕й арен╕ спричинена, на мо╓ щонайглибше переконання, одним вельми сумним фактом - тим, що сучасна Укра╖на не ╓ культурною державою.
Укра╖нська держава за 15 рок╕в так ╕ не зрозум╕ла, для чого держав╕ культура, ╕ з яко╖ тако╖ примхи нав╕ть небагат╕ кра╖ни "вивертають кишен╕", щоб ╕нвестувати в культурну пол╕тику. ╤ нащо воно ╖м здалося, пита╓ться?
А тимчасом, в╕дпов╕дь лежить на поверхн╕. Головним "брендом" кожно╖ кра╖ни ╓ не ╖╖ пол╕тичний устр╕й, не обличчя ╖╖ правител╕в, ╕ нав╕ть, як це не парадоксально може прозвучати, не ╖╖ економ╕чне благополуччя й процв╕тання.
Ба нав╕ть, не побоюся сказати, не ╖╖ спортивн╕ досягнення - хоч вони й дуже добрий ╕нструмент для забезпечення убол╕вальницьких симпат╕й.
Брендом кожно╖ кра╖ни - тим, який вплива╓ на заруб╕жну аудитор╕ю найб╕льш безпосередн╕м та ╕нтимним чином, на найб╕льш особистому, п╕дсв╕домому р╕вн╕, - ╓ нац╕ональна культура.
Брендом Польщ╕ в св╕т╕ був ╕ залиша╓ться Шопен, брендом Ф╕нлянд╕╖ - С╕бел╕ус, брендом Швец╕╖ - Пепп╕ Довга Панчоха ╕ Карлсон, що живе на даху. Приклади взято навмання, так╕ "культурн╕ паспорти", байдуже, б╕льш╕ чи менш╕, ма╓ кожна "доросла" кра╖на.
Це т╕ найтонш╕, найсубтильн╕ш╕ - ╕ ой як╕ д╕╓в╕! - "перш╕ позивн╕", як╕ кра╖на посила╓ про себе у св╕т, викликаючи до себе, часто нав╕ть неусв╕домлену, прихильн╕сть ╕ дов╕ру. Саме вони творять у св╕домост╕ всякого чужинця фундамент для позитивного ╕м╕джу кра╖ни - "апр╕ор╕", ще до всяко╖ ╕ншо╖ про цю кра╖ну ╕нформац╕╖.
╤ поки таких культурних "сигнал╕в" Укра╖на не пода╓, вона завжди залишатиметься на м╕жнародн╕й арен╕ в амплуа "темно╖ конячки", в╕д яко╖ хтозна чого чекати.
╤ можна ск╕льки завгодно з'являтися на р╕зного роду сам╕тах та симпоз╕умах, одягатися в Armani й Brioni, вчити напам'ять, як вимовляти ╕м'я твого в╕зав╕, щоб не зробити помилку в пр╕звищ╕ за столом переговор╕в, ╕ переконувати вс╕х на вс╕ боки, що ми дуже чемн╕ й гарн╕, й нас треба всюди прийняти, - але коли за тим нема╓, попередн╕м засновком, ось цих самих уп╕знаваних "бренд╕в", дуже важко таку кра╖ну сприймати в позитивному образ╕.
Не забуваймо: протягом ста рок╕в брендом Рос╕╖ у св╕т╕ насамперед були Толстой ╕ Досто╓вський, ╕ вся б╕льшовицька революц╕я в св╕домост╕ зах╕дно╖ ╕нтелектуально╖ й пол╕тично╖ ел╕ти величезною м╕рою опосередковувалася саме Толстим ╕ Досто╓вським, як "пут╕вниками" по "загадков╕й рос╕йськ╕й душ╕".
Лен╕н, б╕льшовики, нав╕ть ЧК на чол╕ з паном Дзержинським бачилися з-за "зал╕зно╖ зав╕си" не як пол╕тичн╕ бандити, котр╕ якраз нищили всяку живу душу, з "рос╕йською" включно, - а як персонаж╕ рос╕йсько╖ класики, заклопотан╕ тим, як "врятувати св╕т", - ╕ це мало щонайпрям╕ший вплив на м╕жнародн╕ усп╕хи стал╕нсько╖ пол╕тики.
Це той р╕вень впливу, який дозволя╓ врешт╕-решт ╕ "Кембриджську п'ят╕рку" на чол╕ з К╕мом Ф╕лб╕ завербувати в НКВД за суто романтичною мотивац╕╓ю, а не т╕льки за грош╕.
Я вже не кажу про ц╕лу арм╕ю одурених француз╕в, аж до Сартра ╕ Ко, як╕ деся-тил╕ттями робили СРСР розк╕шну безкоштовну рекламу.
Елемент "досто╓вщини" в симпат╕ях Заходу до Радянського Союзу був присутн╕й завжди. На цю тему ╕сну╓ багатюща л╕тература, яка, на превеликий жаль, дуже мало знана в Укра╖н╕.
А жаль - бо, не знаючи таких речей, дуже важко по-справжньому оц╕нити вагу культурного ╕м╕джу кра╖ни у св╕т╕ ╕ те, як в╕н спрацьову╓ нав╕ть у найб╕льш прагматичних, цин╕чних контекстах.
Хто л╕тав через Атлантику польськими ав╕ал╕н╕ями, той, либонь, пам'ята╓ польськ╕ 10-хвилинн╕ презентац╕йн╕ ролики про свою кра╖ну. Польща: почина╓ться вона з Шопена, п╕д звуки його музики мелькають на екран╕ обличчя всесв╕тньо в╕домих ген╕альних поляк╕в, Нобел╕вських лауреат╕в - Склодовсько╖-Кюр╕, М╕лоша, Шимборсько╖, прегарно
сф╕льмован╕ кра╓види, - а в пром╕жках ненав'язливо розпов╕да╓ться про сучасн╕ здобутки осв╕ти, науки, техн╕ки, економ╕ки...
╤ ц╕лий час емоц╕йним тлом ╓ музика Шопена, вона в╕д╕гра╓ роль того емоц╕йного "в╕тання", яке кра╖на посила╓ св╕тов╕, ╕ за яким св╕т ╖╖ з ентуз╕азмом вп╕зна╓ ╕ визна╓.
Коли Укра╖на 1991 року з'явилась на карт╕ св╕ту, н╕яких, ╕ близько под╕бних, "розп╕знавчих знак╕в" за нею не було, ╕ м╕жнародна реакц╕я на появу ново╖ держави була ц╕лком лог╕чна - як у Маяковського: "что это за географические новости?".
Ризикну ствердити, що якби на той час Леся Укра╖нка й Коцюбинський були знан╕ в св╕т╕ такою м╕рою, як Толстой ╕ Досто╓вський, наш╕й держав╕ не довелося б в╕дмовлятись в╕д ядерно╖ збро╖. ╤ це не просто метафора.
Н╕коли не забуду одно╖ сво╓╖ розмови з редактором Wall Street Journal Europe. Чолов╕к мав нагоду подивитися в Metropolitan виставку "бойчук╕ст╕в" - того, що в╕д них залишилося.
П╕сля цього вся його родина два м╕сяц╕ була в глибок╕й депрес╕╖ - в╕д шокуючого в╕дкриття, що така потрясаюча малярська школа, яка до того ж набагато випереджала те, що робили С╕кейрос, Р╕вера, Фр╕да Кало, все це панство, яке згодом стало "брендом" Мексики, була ц╕лковито знищена - не т╕льки митц╕ розстр╕лян╕, а й роботи ╖хн╕ знищен╕.
╤ ось цей самий редактор готовий був наперед простити Укра╖н╕ вс╕ можлив╕ огр╕хи ╖╖ зовн╕шньо╖ й внутр╕шньо╖ пол╕тики, ╕ наперед ставитися до вс╕х укра╖нц╕в з розум╕нням та сп╕вчуттям - як до стратег╕чно╖ жертви тотал╕таризму ХХ стол╕ття.
Один т╕льки сюжет ╕з нашо╖ культурно╖ ╕стор╕╖ змусив його побачити Укра╖ну зовс╕м ╕ншими очима. Такого роду приклад╕в можна навести неймов╕рно багато.
З величезним сумом доводиться констатувати, що укра╖нська держава дос╕ просто не пом╕чала можливостей виставити культуру як ось таку - найефективн╕шу - в╕зитну картку перед собою на м╕жнародн╕й арен╕ на р╕вн╕ державно-╕нституц╕йному. Так╕ можливост╕ були, ╕ ╖х було дуже багато, особливо п╕сля Помаранчево╖ революц╕╖, коли св╕т уперше зац╕кавився Укра╖ною всерйоз, - тод╕ вс╕ двер╕ в м╕жнародний культурний мейнстр╕м пов╕дчинялися, ╕ зв╕дти кричали "Ласкаво просимо!"
Була нагода зробити Укра╖ну гостем Франкфуртського ярмарку 2008 року, було таке саме запрошення в╕д Лейпцизького ярмарку-2006, яке наш╕ державн╕ ╕нституц╕╖ найбездарн╕шим чином профукали - як ╕ вс╕ ╕нш╕ под╕бн╕ оказ╕╖, просто тому, що в╕дпов╕дальн╕ (перед ким? за що?) урядовц╕ елементарно не розум╕ли, що то взагал╕ таке - експорт культури, ╕ з чим його ╖дять.
╤ що саме розумна пол╕тика експорту культури ╕нтегру╓ кра╖ну в ╓вропейський ╕нформац╕йний прост╕р набагато швидше й д╕╓в╕ше, н╕ж ус╕ розмови за круглими столами.
Вс╕ прориви укра╖нсько╖ культури в ╓вропейський прост╕р зд╕йснювались ╕ зд╕йснюються в ц╕лковито партизанський спос╕б - в обх╕д будь-яких державних представництв. Я й сама належу до цього "партизанського загону" - тих, хто вже усп╕шно "╕нтегрувався в ╢вропу" в межах окремо взято╖ творчо╖ б╕ограф╕╖, зробив соб╕ на Заход╕ ╕м'я, ╕ в╕д укра╖нсько╖ держави для себе особисто хочу ╓диного - щоб вона мене якнайменше турбувала. Але вона раз у раз вискаку╓ з-за спини, як чортик ╕з табакерки, - ╕ щоразу вганя╓ в краску сорому.
Тебе перекладають, видають, ╕нсцен╕зують, нагороджують, ти при╖здиш на презентац╕╖, зустр╕ча╓шся з читачами, з журнал╕стами, да╓ш ╕нтерв'ю, почина╓ш розпов╕дати - яка культура за тобою сто╖ть, яку традиц╕ю ти представля╓ш, хто були тво╖ л╕тературн╕ попередники ╕ що вони внесли в скарбницю людського духу, - ╕ оч╕ тво╖х сп╕врозмовник╕в стають все кругл╕шими й кругл╕шими, ╕ нарешт╕ залиша╓ться процитувати шведську журнал╕стку, яка сказала мен╕ п╕д час ╕нтерв'ю: "Вибачте, будь ласка, можливо, я помиляюсь, але мен╕ зда╓ться, що ваша кра╖на якось дуже мало розпов╕да╓ про себе, мало ╕нформу╓ про те, що в н╕й ╓ ц╕кавого".
╤ я, скромно потупившись, белькочу: так, зна╓те, на жаль, досв╕ду нема╓, молода держава, т╕льки вчиться... Доки ж вона вчитиметься, ц╕каво?
А от ╕нший показовий приклад. Моя чеська перекла-дачка, працюючи над книжкою "Сестро, сестро", виявила в пов╕ст╕ "╤ноплане-тянка" укрит╕ цитати з драми Лес╕ Укра╖нки "Кассандра". Перекладачка при╖здить в Укра╖ну в наукове в╕дрядження, йде до книгарн╕ ╕ запиту╓ "Кассандру" Лес╕ Укра╖нки.
На це ╖й сказали, що, очевидно, вона щось переплутала, тому що, хто така Леся Укра╖нка, наш╕ книгар╕ ще чули, а хто така Кассандра - взагал╕ не зрозум╕ло.
Год╕ уявити соб╕ цей культурний шок ╓вропейсько╖ людини, котра при╖здить в Укра╖ну, в столицю, яка вигляда╓ майже по-╓вропейському, автомоб╕л╕в дорогих на вулицях б╕льше, н╕ж у будь-як╕й ╓вропейськ╕й столиц╕, кав'ярн╕ переповнен╕, все з виду ц╕лком "як у людей", нав╕ть "гламурно", - а коли заходиш у книгарню, то виявля╓ться, що в ц╕й на вигляд "майже ╓вропейськ╕й" кра╖н╕ просто-напросто нема╓ нац╕онально╖ класики.
╤ ефект приблизно такий, якби людина в╕дчинила вх╕дн╕ двер╕ готелю Ред╕ссон - ╕ в╕дразу провалилася у вигр╕бну яму. Ось таке потьом-к╕нське село.
Я ц╕лковито п╕дтримую пафос твердження, що Укра╖на ╓ частиною ╢вропи. Якщо знати свою ╕стор╕ю, сво╖ надбання, то так, за сво╖ми витоками, за спадком, за ментальною й психолог╕чною "матрицею" кра╖на, безумовно, ╓ частиною ╓вропейського культурного материка.
Але насправд╕ Укра╖на сама про це не зна╓. Нормальний, перес╕чний укра╖нський громадянин - "неспец╕ал╕ст" - дуже погано зна╓ свою ╕стор╕ю ╕ майже не зна╓ сво╓╖ культурно╖ спадщини.
Дуже важко кудись "╕нтегруватись", якщо ми сам╕ в соб╕ не ╓ культурно "╕нтегрованими". Дуже важко "╕нтегруватися" чомусь, що позбавлене ╕сторично╖ пам'ят╕, погано розум╕╓ себе самого ╕ слабо уявля╓, з якого боку ╕ з чим себе сп╕вв╕днести, пор╕вняти.
╤стор╕я з мо╓ю перекладачкою зак╕нчилася тим, що я подарувала ╖й св╕й власний томик Лес╕ Укра╖нки з "Кассандрою", - а нещодавно отримала зв╕стку, що вона вже зак╕нчу╓ переклад ц╕╓╖ драми ╕ провадить переговори з празьким театром, який запалився ╕де╓ю поставити "Кассандру" на сцен╕.
Дуже спод╕ваюся, що п╕сля цього - принаймн╕ в тому квартал╕, де буде прем'╓ра! - зникнуть написи на дверях будинк╕в на кшталт "собакам ╕ укра╖нцям вх╕д забороня╓ться".
Образ Укра╖ни в ╢вроп╕ все-таки ма╓ визначатися не т╕льки остарбайтерами ╕ б╕лими рабинями, котр╕ туди при╖жджають, а й в╕дкриттям того, що в ц╕й кра╖н╕ колись була висока культура, ╕ що ця кра╖на все ж таки спроможна ╖╖ експортувати.
╤нод╕ зда╓ться, що зараз ми повернулися в 1920-т╕ роки - до тих час╕в, про як╕ саркас-тично писав Тичина: "Ради Бога, манжети над╕ньте, що-небудь ╖м скаж╕ть: вони питають, чи ╓сть у нас культура".
"Вони" то питають - але справа не в них, а в "нас".
У тому, що ми здатн╕ "╖м" в╕д-пов╕сти, наск╕льки можемо прийняти цей виклик. Це, без переб╕льшення, питання виживання нашо╖ держави в осяжному майбутньому, - якщо т╕льки ми д╕йсно хочемо ╕нтегруватися в ╢вропу й стати частиною цив╕л╕зованого св╕ту.

"Укра╖нська Правда".
(Дана стаття виголошена як виступ на конференц╕╖ "Нова Укра╖на в нов╕й ╢вроп╕").

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 06.04.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4658

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков