Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 23.02.2007 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#8 за 23.02.2007
ГОРД╤╥В ВУЗОЛ УКРА╥НОМОВНО╥ ОСВ╤ТИ У КРИМУ ╤ ШЛЯХИ ЙОГО РОЗВ'ЯЗАННЯ


(ЕТНО-ПРАВОВИЙ БАЗИС, ╤СТОР╤Я, СУЧАСНИЙ СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ)
(Зак╕нчення. Поч. у № 49 - 52, 1 - 7).
Сьогодн╕ в реальних кримських умовах створення укра╖номовних дошк╕льних заклад╕в та загальноосв╕тн╕х укра╖номовних шк╕л стриму╓ться в╕дсутн╕стю висококвал╕ф╕кованих, знаючих державну мову виховател╕в та учител╕в-предметник╕в. На жаль, нав╕ть у Тавр╕йському ун╕верситет╕ ╕м. Вернадського, який не в╕домо за якою мотивац╕╓ю носить статус нац╕онального, державна мова функц╕ону╓ т╕льки на факультет╕ укра╖нсько╖ ф╕лолог╕╖ та укра╖нознавства. Лише цей ╓диний на осв╕тн╕й кримськ╕й нив╕ п╕дрозд╕л готу╓ повноц╕нних фах╕вц╕в з укра╖нсько╖ мови та л╕тератури. Жоден з кримських вищих навчальних заклад╕в не готу╓ укра╖номовних журнал╕ст╕в, як╕ так потр╕бн╕ для укра╖нських теле- та рад╕опрограм ╕ нав╕ть для поки що ╓дино╖ на п╕востров╕ укра╖номовно╖ державницько╖ газети "Кримська св╕тлиця".
Н╕ Тавр╕йський нац╕ональний ун╕верситет, н╕ Гуман╕тарний ун╕верситет у Ялт╕, н╕ Кримський державний ╕нженерно-педагог╕чний ун╕верситет не готують укра╖номовних вчител╕в-предметник╕в: математик╕в, ф╕зик╕в, ╕сторик╕в, географ╕в, х╕м╕к╕в, б╕олог╕в та ╕нших. Як не дивно, але державна мова не функц╕ону╓ нав╕ть у ф╕л╕ях вищих навчальних заклад╕в з материково╖ Укра╖ни. Як ╕ за радянських час╕в, у кримських середн╕х та вищих навчальних закладах с╕льськогосподарського проф╕лю фах╕вц╕в для укра╖нського села готують рос╕йською мовою. Виника╓ ц╕лком законом╕рне запитання: чому державною мовою не навчаються майбутн╕ право-охоронц╕, юристи, податк╕вц╕, митники, соц╕ологи, пол╕тологи, тобто та категор╕я фах╕вц╕в, яка буде працювати на державн╕й служб╕, де волод╕ння державною мовою ╓ обов'язковою вимогою.
Укра╖нськ╕ урядовц╕ та ки╖вськ╕ осв╕тянськ╕ чиновники мають усв╕домити, що без п╕дготовки у кримських вищих навчальних закладах укра╖номовних учител╕в-предметник╕в створення ╕ повноц╕нне функц╕онування шк╕л з державною мовою навчання неможливе. Розбудовувати укра╖нське шк╕льництво в автоном╕╖ лише за допомогою фах╕вц╕в з ╕нших рег╕он╕в - справа малореальна ╕ вельми витратна для злиденного м╕сцевого бюджету. Досв╕д сп╕льного факультету нафтогазових технолог╕й ╤вано-Франк╕вського техн╕чного нац╕онального ун╕верситету нафти ╕ газу та Нац╕онально╖ академ╕╖ природоохоронного ╕ курортного буд╕вництва (декан - професор Роман Ярем╕йчук) переконливо доводить, що кримська молодь усп╕шно опанову╓ досить складн╕ техн╕чн╕ науки укра╖нською мовою ╕ усп╕шно конкуру╓ нав╕ть з випускниками зах╕дноукра╖нських шк╕л.
Зав╕дувач кафедри нормально╖ анатом╕╖ людини Кримського державного медичного ун╕верситету професор Василь Пикалюк вважа╓, що п╕дготовка л╕кар╕в державною мовою у ст╕нах цього закладу ╓ реальною справою. Укра╖нська мова ╓ робочою на очолюван╕й ним кафедр╕. Укра╖нською мовою спроможн╕ викладати десятки авторитетних учених у багатьох кримських державних вищих навчальних закладах.
М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни ма╓ негайно проанал╕зувати доц╕льн╕сть п╕дготовки у державних ВНЗ величезного корпусу педагог╕чних кадр╕в, як╕ не волод╕ють державною мовою ╕ спроможн╕ працювати лише у рос╕йськомовних анклавах нашо╖ держави та за ╖╖ межами. Нев╕дкладним ╓ також створення у державних ВНЗ педагог╕чного проф╕лю паралельних укра╖номовних груп для п╕дготовки укра╖номовних вчител╕в-предметник╕в. Потр╕бно п╕дняти престиж укра╖номовного учителя та викладача ВНЗ ╕ стимулювати викладання предмет╕в державною мовою 25 - 30%-ою надбавкою до зароб╕тно╖ плати.
На м╕жнародному конгрес╕ "Укра╖нська осв╕та у св╕товому простор╕" м╕н╕стр осв╕ти ╕ науки Укра╖ни п. Стан╕слав Н╕кола╓нко ц╕лком слушно порушив питання про перегляд л╕цензування багатьох ВНЗ, яким, без належних на те п╕дстав, надали статус нац╕ональних. Учасники велелюдного з╕брання, на якому було немало фах╕вц╕в осв╕ти св╕тового р╕вня, наголосили на тому, що нац╕ональний статус ВНЗ ма╓ бути прямо пов'язаним не лише з науковою, кадровою та матер╕ально-техн╕чною базою, але й з обсягами використання державно╖ мови у навчальному та виховному процесах. Висловлювалася думка про те, щоб учител╕ загальноосв╕тн╕х шк╕л з Криму, п╕вденних та сх╕дних областей Укра╖ни обов'язково мають пройти переп╕дготовку у найпрестижн╕ших навчальних закладах Укра╖ни. М╕н╕стерство осв╕ти ╕ науки Укра╖ни повинно забезпечити можлив╕сть вс╕м викладачам, бажаючим опанувати державну мову, проходження належно╖ переп╕дготовки у Ки╓в╕ та Львов╕. Щор╕чн╕ з╕брання кримських учител╕в-укра╖н╕ст╕в з участю високих ки╖вських та кримських посадовц╕в у Л╕вад╕╖ мають стати доброю традиц╕╓ю. Належним чином центральн╕й влад╕ необх╕дно вшанувати також ╕ геро╖чну працю кримського укра╖нського вчительства. За вс╕ роки незалежност╕ Укра╖ни, на жаль, це не пом╕чають н╕ в Криму, н╕ в Ки╓в╕.
Мабуть, на час╕, хоч на 16-му роц╕ незалежност╕ Укра╖ни Вищ╕й атестац╕йн╕й ком╕с╕╖ реан╕мувати вже ╕снуючу вимогу щодо обов'язковост╕ написання кандидатських та докторських дисертац╕й державною мовою Здобувач╕ учених ступен╕в мають також складати ╕спит на знання укра╖нсько╖ мови. Вся зв╕тн╕сть у ВНЗ та науково-досл╕дних установах ма╓ також вестися державною мовою. У вищих навчальних закладах, як вважають досв╕дчен╕ фах╕вц╕, на кожному факультет╕ потр╕бно ввести штатну посаду заступника декана, який би орган╕зовував ╕ в╕дпов╕дав за укра╖номовну осв╕ту. За розвиток укра╖номовно╖ осв╕ти у кожному район╕ ма╓ в╕дпов╕дати глава райдержадм╕н╕страц╕╖ або його заступник з гуман╕тарних питань.
Ц╕╓ю д╕лянкою у Верховн╕й Рад╕ та уряд╕ автоном╕╖ мають оп╕куватися заступники цих структур. Показник в╕дкриття укра╖номовних шк╕л повинен стати об'╓ктом статистично╖ зв╕тност╕, м╕рилом оц╕нки д╕яльност╕ та службово╖ в╕дпов╕дност╕ кожного кримського чиновника, причетного до осв╕тянсько╖ сфери.
Учасники м╕жнародного форуму з проблем укра╖номовно╖ осв╕ти одностайно зголосились на тому, щоб в ус╕х рос╕йськомовних школах Укра╖ни так╕ предмети, як ╕стор╕я Укра╖ни, укра╖нознавство, географ╕я та в╕йськово-патр╕отичне виховання викладалися лише державною мовою. На нашу думку, упродовж 2007 року п╕д ег╕дою М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Укра╖ни, Представництва Президента Укра╖ни в АР Крим за участю громадських орган╕зац╕й необх╕дно всеб╕чно ╕ ╜рунтовно провести вивчення дотримання ╕снуючого законодавства щодо функц╕онування державно╖ мови в середн╕х та вищих навчальних закладах. Це питання порушувалося ще к╕лька рок╕в тому, але колишн╓ кер╕вництво Представництва Президента Укра╖ни не наважувалося п╕ддати його широкому громадському обговоренню.
У той же час на м╕жнародному осв╕тянському конгрес╕ восени 2006 р. порушувалося питання щодо заборони використання у навчальному процес╕ в ус╕х навчальних закладах Криму та рег╕онах Укра╖ни п╕дручник╕в та навчальних пос╕бник╕в, виданих поза межами Укра╖ни, або тих, як╕ не рекомендован╕ М╕н╕стерством осв╕ти ╕ науки Укра╖ни.
Найб╕льше цим зловживають кримськ╕ школи, особливо школи С╕мферополя, Севастополя, Ялти, Феодос╕╖ та ╕нших м╕ст. Для об'╓ктивного вивчення ╕стор╕╖ Криму, на наш погляд, у навчальному процес╕ потр╕бно ширше використовувати так╕ популярн╕ науков╕ видання, як "Перв╕сне сусп╕льство ╕ початок державотворення на територ╕╖ Укра╖ни" професора Петра Гарчева, "Укра╖нський Крим" професора Володимира Серг╕йчука та колективний зб╕рник "Крим: шлях до Укра╖ни".
Серйозною проблемою для Укра╖ни, яка ма╓ безпосередн╓ в╕дношення до нац╕онально╖ безпеки держави, ╓ ╕снування на теренах нашо╖ держави ф╕л╕й рос╕йських ВНЗ. Д╕яльн╕сть ╖х в Укра╖н╕ ма╓ бути регламентована укра╖нським законодавством. Зазначен╕ навчальн╕ заклади повинн╕ обслуговувати лише громадян в╕дпов╕дних держав, а не готувати для Укра╖ни з наших д╕тей ╕деолог╕чно-пол╕тичних диверсант╕в.
У той же час необх╕дно актив╕зувати створення у Криму ф╕л╕й найпрестижн╕ших вищих навчальних заклад╕в, навчання у яких ма╓ проводитися лише державною мовою. Перетворенню рос╕йськомовних середн╕х навчальних заклад╕в в укра╖номовн╕ буде сприяти створення на ╖х баз╕ л╕це╖в пров╕дних вищих навчальних заклад╕в Укра╖ни. Л╕це╖ мають забезпечувати аб╕тур╕╓нтами б╕льш╕сть вищих навчальних заклад╕в Криму. Як уже зазначалося, тугий вузол укра╖номовно╖ осв╕ти як у Криму, так ╕ в ╕нших п╕вденних та сх╕дних областях Укра╖ни, упродовж к╕лькох стол╕ть св╕домо затягувався ╕снуючою ╕мперсько-шов╕н╕стичною, неукра╖нською владою.
Тож у незалежн╕й Укра╖н╕ розв'язати його можна лише з використанням державних важел╕в ╕ механ╕зм╕в. Але для цього укра╖нське сусп╕льство мусить сформувати сильну нац╕онально-патр╕отичну владу. Помаранчева революц╕я 2004 - 2005 рр. створила так╕ передумови, але, на жаль, через внутр╕шн╕ чвари та недолуг╕сть пров╕дник╕в величезний протестно-патр╕отичний потенц╕ал народу не було використано для державотворення та нац╕онально╖ розбудови. Лише зм╕на керманич╕в та об'╓днання вс╕х нац╕онально-патр╕отичних сил може докор╕нно пол╕пшити сусп╕льно-пол╕тичну ситуац╕ю в Укра╖н╕ та внести ╕стотн╕ зм╕ни в становище укра╖нсько╖ осв╕ти та культури.
Петро ВОЛЬВАЧ,
голова Кримсько╖ ф╕л╕╖ НТШ, доктор ф╕лософ╕╖ у галуз╕ б╕олог╕╖, академ╕к УЕАН, д╕йсний член НТШ.

P. S. Редакц╕я тижневика "Кримська св╕тлиця" завершила публ╕кац╕ю публ╕цистичного досл╕дження голови Кримсько╖ ф╕л╕╖ Наукового товариства ╕м. Т. Шевченка, д╕йсного члена НТШ, академ╕ка УЕАН Петра Вольвача, присвяченого стану ╕ перспективам розвитку середньо╖ та вищо╖ осв╕ти у Криму державною мовою.
Ми добре розум╕╓мо, що зазначена публ╕кац╕я не вичерпу╓ ц╕╓╖ важливо╖ ╕ вельми актуально╖ не лише для Криму, а й ус╕╓╖ Укра╖ни державницько╖ проблеми. Тому запрошу╓мо читач╕в часопису, перш за все укра╖нських осв╕тян ╕ вс╕х сп╕вв╕тчизник╕в, небайдужих до нац╕онального питання, взяти участь у його громадському обговоренн╕.
На наше тверде переконання, лише сп╕льними д╕ями, активною громадською позиц╕╓ю та запропонованою д╕╓вою програмою можна змусити ╕снуючу владу та осв╕тянське чиновництво розпочати ╖╖ вир╕шення.
За наявност╕ спонсорсько╖ п╕дтримки редакц╕я зможе зд╕йснити видання досл╕дження та вс╕х матер╕ал╕в обговорення окремою брошурою. Кошти на ╖╖ видання потр╕бно надсилати на рекв╕зити редакц╕╖ з позначкою: на видання брошури "Укра╖номовна осв╕та в Криму".

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #8 за 23.02.2007 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4519

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков