Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПРОКИНУВСЯ ВОДЯНИК
Наш╕ традиц╕╖


САВА ╤ ЛАВА
Наш╕ традиц╕╖


«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 09.02.2007 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#6 за 09.02.2007
У ХАЩАХ
Юр╕й МУШКЕТИК

Проза життя

ОПОВ╤ДАННЯ

ПРОЗОРА тиша оповила круч╕, горби, долини та яруги, поросл╕ карячкуватими вербами, кленами, акац╕ями, л╕щиною ╕ бузиною - справжн╕ джунгл╕, в як╕ не проника╓ з╕р людини. Либонь, найглух╕ший закуток Укра╖ни. Р╕вно ш╕стдесят рок╕в тому тут грим╕ли бо╖ - поразков╕ для радянських в╕йськ, тр╕скала деревина, зл╕тали смерч╕ з вогню, осколк╕в, жовто╖ глини. В могилах-ямах поховано по тисяч╕ й б╕льше б╕йц╕в. Але вже нема╓ н╕ окоп╕в, н╕ могил, ╖х пос╕ли хащ╕. Н╕кому могили доглянути. Зв╕дтод╕, як зл╕кв╕довано село, хащ╕ наступають шалено, навально. Колишн╕ дворища, дороги, стежки - все потонуло в зеленому шалов╕, де-не-де в кленов╕й гущавин╕ засв╕титься червонобоке яблуко або блисне син╕м оком слива - залишки колишн╕х сад╕в вплелися в чагар╕.
Це - веч╕рньо╖ пори.
А зараз пора пооб╕дня. Пряжить сонце, солодкаво-нудотно, до похлипу в горл╕, пахне бузина, вона тут в голоблю завтовшки, поспл╕талася в гадюч╕ клубки, кажуть, у бузинових хащах любить сид╕ти нечистий. В╕н ╕ справд╕ сидить, але не тут, дал╕, на гор╕ ╕ п╕д горою в будинку з червоною пластиковою покр╕влею, до якого викладена дор╕жка з голубо╖ плитки. То - головний Сатана - Вельзевул (хоч, ген там, у м╕ст╕, ╓ й б╕льш╕ за нього), довкола, у менших мешканнях кубляться п╕длегл╕ чортиська, нахабн╕ й зл╕, з автоматами Калашникова ╕ потужними рушницями. Це вони нав╕дуються до баби Ольги ╕ кричать: "Прочь, уход╕, всьо равно т╓б╓ н╓ жить на етом м╓ст╓". Так само у в╕йну гукали на не╖ н╕мц╕, коли фронт здибився поруч, за Дн╕пром, т╕льки зам╕сть "прочь" швар╜от╕ли "век". Баба те добре пам'ята╓.
Щоправда, першого разу на велик╕й чорн╕й машин╕ з б╕лими н╕кельованими трубами при╖жджав сам Вельзевул - з головою с╕льради та головою КСП, як╕ правили в сус╕дньому сел╕, ╕ ц╕ земл╕ належали до того села. На цих горбах залишилося ╖х тро╓ "абориген╕в", не захот╕ли виселятися. Баба Ольга, баба Галька та Костя - бомж ╕ алкогол╕к. Н╕, не бомж ╕ не алкогол╕к, бо живе в д╕д╕вськ╕й хат╕, ловить рибу та коптить ╖╖ й закусю╓ нею ви-гнаний ним же самогон, а на л╕то до нього при╖здять з Ки╓ва дво╓ плем╕нник╕в - тринадцяти та чотирнадцяти рок╕в, вони ловлять рибу, збирають гриби, на високому осокор╕ спорудили "кап╕танський м╕сток" ╕ виглядають з нього корабл╕ з далеких кра╖н.
Вс╕ ╕нш╕ мешканц╕ подалися св╕т за оч╕ - коли загородили Кан╕вське море-горе, щоправда, т╕льки в╕с╕м чи десять хат попадало п╕д паводок, ╖х можна було перенести на горби, але комусь забандюрилося зл╕кв╕дувати старе козацьке село. А баб╕ н╕куди було податися, та й приросла серцем до ц╕╓╖ долинки, де ╖хн╕й р╕д жив з д╕да-прад╕да.
П╕дпом╕чн╕ чортиська тод╕ поставили на ст╕л три пляшки - з гор╕лкою, ол╕╓ю, оцтом, ╕ банку г╕рчиц╕. Голови с╕льради ╕ колгоспу (п╕зн╕ше баба здогадалася, що вони отримали грошей на цистерни тих трунк╕в) умовляв бабу погодитись на в╕дступ цих колгоспних земель в оренду Вельзевулу ("громада проголосувала"), розказували, як ╖й тепер буде гарно тут жити, як Вельзевул клопотатиметься про не╖, ╕ Вельзевул все те п╕дтверджував, а баба мулялась думкою: вона назбирала в соснячку п╕вкорзинки маслючк╕в, ╕ як би ╖й знадобилася ол╕я п╕дсмажити ╖х. Ол╕я й помастила ╖╖ вагання, вона п╕дписала пап╕р - "протокол загальних збор╕в".
А тепер вона чимось заважа╓ Вельзевулов╕ ╕ його пос╕пакам. До них при╖жджають з Ки╓ва тамтешн╕ Вельзевули, й вони ганяють по л╕сах та стр╕ляють диких кабан╕в, козуль, зайц╕в, яких розвелося хтозна-ск╕льки.
╤ по л╕су не дозволяють ходити, погрожують отими сво╖ми автоматами.
А баба й не ходить, бо вже майже не ходять ноги. Вельзевулов╕ ╕ п╕дпом╕чникам- чортиськам в дивовижу, як вона взагал╕ живе. До найближчого села п'ятнадцять к╕лометр╕в, а треба ╕ хл╕ба, ╕ ще чогось до хл╕ба.
"╢ в мене клуночок борошна - напечу ляпеник╕в..." - ╕ н╕ скарги в очах ╕ голос╕, н╕ образи, а т╕льки сумирн╕сть ╕ спок╕й.
- ╤ ви оце все сам╕ й сам╕? - запитую. - ╤ людського голосу не чу╓те?
- Ходив до мене солдатик. Щоноч╕. З отих, що тод╕, в сорок третьому. "Поховайте мене, - каже, - на кладовищ╕, бо як присипало отам у окопчику..." Я тод╕ бачила той окопчик... Що тут робити. Взяла лопату, в╕дкидала... Там ╕ земл╕ т╕╓╖... А кост╕ легеньк╕, я склала ╖х у ящик ╕ на от╕й кучмовозц╕ таки дотягнула на старе козацьке кладовище ╕ там схоронила. - Баба тре тильною стороною долон╕ засльожене око: - ╤ на от╕й верб╕, на от╕й товст╕й г╕лц╕, що над колишньою дорогою, кожно╖ оп╕вноч╕ в╕шальник висить. Гаркуша Микита; дев'ять л╕т будував хату, по цеглин╕, по п╕вцеглини, а тод╕ прийшли ц╕... що з п╕вл╕трами ол╕╖ ╕ оцту, ╕ - вибирайся, перекинули хату...
Тупою косою, замахуючись щосили, збива╓ бур'яни довкола хати. В понизз╕ город - маленька латочка, його з ус╕х бок╕в обступив л╕с, ╕ напира╓ цупке паг╕ння - порость, л╕торость - випира╓ посеред картопл╕, на той р╕к його вже не втнеш лопатою, а картопельки латочка - л╕с випива╓ з земл╕ соки, та й земля п╕щана, н╕чого ╕ншого баба й не садить - буряки, моркву, гарбузи, квасолю все перериють, перегамзають дик╕ свин╕.
Незримий художник ультрамариновою аквареллю поклав у неб╕ прозор╕ пасемця - до ноч╕ похолода╓. Вона йде зачинити хл╕в - там три курки. Стала в пройм╕ дверей - замислилась, час полет╕в вспак... За спиною жу╓ с╕но корова, жу╓ спок╕йно, тихо, й пахне тим с╕ном, ╕ пахне молоком, ╕ погогоку╓ на с╕дал╕ п╕вень, щось його тривожить, може, його тривожать ревнощ╕, вдень заб╕гав сус╕дський зозулястий, а на Зарубинцях сп╕вають д╕вчата, й зор╕ вгор╕ висять велик╕ та ясн╕, як лампади, а на колодц╕ жевр╕╓ вогник - Василь уже попорався, молодий, спраглий, чека╓ на не╖.
...Намр╕ялося. Василь загинув п╕зньо╖ осен╕ сорок третього, наш╕ щойно прийшли, забрали його до в╕йська, погнали в сво╖й одеж╕, отам на пол╕ в╕н ╕ погинув. Нема╓ того н╕чого, нема╓ н╕кого, в гущавин╕ скрапують у бур'ян син╕ сливи, над Монастирською горою грюкнуло, загрим╕ло, там стала чорна туча, постояла, погрим╕ла, попливла л╕воруч за Дн╕про.
Баба Ольга пок╕рна Дол╕, вел╕нням Всемогущого Бога. Й ще чомусь... чого вона не може н╕ висловити, н╕ нав╕ть зрозум╕ти, й що примушу╓ ╖╖ збивати тупою косою оц╕ бур'яни, сушити на зиму син╕ сливки, св╕тити увечер╕ на к╕лька хвилин маленького каганчика, а тод╕ подовгу лежати без сну в п╕тьм╕, й згадувати, згадувати, згадувати. Вона не мислить себе без оцього городчика, оцього лужка, оц╕╓╖ хати, отих трьох верб над колишньою дорогою, котр╕, мов сестри, об╕йнялися в╕тами, без от╕╓╖ груш╕, яку садовили з чолов╕ком, без запаху дн╕прово╖ води, який доносить низовий в╕тер. Тут жили вс╕ ╖╖ предки, тут вона народилася, й тут залишиться на горб╕, на старому-престарому кладовищ╕. Це ╖╖ небо, ╕ ноч╕ ╖╖, ╕ тиша. Колись увечер╕ тут було ╕накше: помукували корови, ц╕нькало в д╕йниц╕ молоко, регот╕лися д╕ти, десь гомон╕ло рад╕о. А тепер - ан╕ звуку, т╕льки ╕нод╕ щось погрюку╓ на гор╕ та дзвенить музика, або луна╓ постр╕л. То - чуж╕ звуки. ╤ чуж╕ люди, як╕ вбуравилися в саме серце гори.
А на гор╕ раптом спалахнуло синьо-лазурове сяйво, стовпом п╕днялося вгору, зникло, там заклубочив дим, ╕ щось тьохнуло пронизливо, луна покотилася по горах, по хащах. Й знову сяйво, тепер б╕л╕ше й ближче, косими променями в небо. Мабуть, то Сатана справля╓ свою учту, склика╓ всю б╕соту, ось зараз злетяться вони туди, й зареве б╕с╕вська музика, й полинуть в╕дьомськ╕ реготи. ╤ зн╕меться в╕трюган, ╕ полетить з покал╕ченого старезного клена листя та млиночки-нас╕ння, ╕ в ╖хньому вихор╕ помчать на гору з червоно нафарбованими губами гол╕ в╕дьми на м╕тлах, ╕ затремтить гора, й тем╕нь впаде пекельна.
Н╕. То таки Сатана, нин╕шн╕й, не менш жорстокий ╕ нещадний, справля╓ з челяддю свою учту, й гримлять рушничн╕ постр╕ли, ╕ кабаняча туша на рожн╕ бризка╓ смальцем, й брутальн╕ гост╕ пропивають, про╖дають ц╕ гори, ц╕ л╕си, цей Дн╕про, р╕ку народу, до яко╖ вже н╕кому не п╕д╕йти, щоб умити лице, бо захопили ╖╖ в╕д гори до низу, до самого моря захланц╕ й ниц╕ людц╕. ╤ б╕ло-лазореве сяйво - то промен╕ л╕хтар╕в величезного чорного джипа, який невдоволено реве за воринням на колишн╕й вулиц╕ й зв╕дти дол╕та╓ гаркаве, сердите:
- Ти ╓счо зд╓сь?! Ми говор╕л╕ т╓б╓ - виб╕райся на вс╓ ч╓тир╓ сторони. А т╓п╓рь...
╤ хто ╖х зупинить, хто турне з гори в Дн╕про та визволить цей люд?! Хто верне славу цього козацького села, цих людей, розс╕яних по горах ╕ по долах, хто кине в ╖хн╕ душ╕ живе рахманне слово правди? Яке п╕дн╕ме ╕ п╕днесе ╖х, ╕ погасить в ╖хн╕х серцях вогонь знев╕ри та запалить щирий святий вогонь любов╕, невпокори, ╕стини!
м. Ки╖в.

Малюнок в "тему"
- Полювання ще заборонене!
- От що, шановний, давай так: ти цього не говорив, а ми цього не чули...
Мал. Р. САХАЛТУ╢ВА.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 09.02.2007 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4479

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков