"Кримська Свiтлиця" > #48 за 24.11.2006 > Тема ""Білі плями" історії"
#48 за 24.11.2006
П'ЯТА КОЛОНА В УКРА╥Н╤: ЗАГРОЗА ДЕРЖАВНОСТ╤
╤ван Д╤ЯК
(Продовження. Поч. у № 28 - 47). Чисельн╕сть нац╕онально╖ меншини. Будь-яка група населення зможе лише тод╕ орган╕зувати великий рух, здатний порушити ╕снуючий лад, коли вона ма╓ достатню питому вагу в загальн╕й чисельност╕ населення сво╓╖ держави. Не важко побачити, що в сучасних укра╖нських умовах достатньою вагою користу╓ться т╕льки рос╕йська група. Решта меншин може спричинити т╕льки непорозум╕ння в прикордонних конфл╕ктах, але на загальний стан справ в Укра╖н╕ це не вплине. Територ╕альна близьк╕сть до ╕сторично╖ батьк╕вщини. Чим ближче до сво╓╖ ╕сторично╖ батьк╕вщини прожива╓ нац╕ональна меншина, тим б╕льше у не╖ можливостей для встановлення пост╕йного контакту та п╕дтримання над╕йних зв'язк╕в. З ц╕╓╖ точки зору в г╕потетичних прикордонних конфл╕ктах для Укра╖ни можуть становити небезпеку як╕сь недоброзичлив╕ д╕╖ з боку румунсько╖ та угорсько╖ громад. Що стосу╓ться рос╕йсько╖ громади, то завдяки сво╖й чисельност╕ та компактному проживанню на великих просторах (деяк╕ з цих територ╕й взагал╕ ран╕ше не входили до Укра╖нсько╖ держави й були частиною Рос╕╖, як, наприклад, ╕сторичн╕ територ╕╖ Донського козацького в╕йська у Луганськ╕й област╕) вона у випадку перетворення на п'яту колону здатна в╕д╕грати значну роль у знищенн╕ Укра╖нсько╖ держави. Географ╕чна розпорошен╕сть. Пол╕тична активн╕сть нац╕онально╖ меншини зроста╓, якщо вона прожива╓ компактно, нав╕ть створю╓ рег╕ональну б╕льш╕сть населення. Не важко пом╕тити, що пол╕тично╖ активност╕ польсько╖ громади в Укра╖н╕ майже нема╓. Все обмежу╓ться встановленням б╕льш-менш пост╕йних контакт╕в м╕ж собою та Польщею, а також культурницькою д╕яльн╕стю. Так само рос╕йська громада. На б╕льш╕й частин╕ Укра╖ни вона розпорошена та сильно зм╕шана з укра╖нцями. Тому н╕коли не буде св╕домо займатися п╕дривною д╕яльн╕стю проти Укра╖ни. Але в окремих рег╕онах (в першу чергу в Криму) рос╕ян багато. Там ╖х орган╕зац╕╖ активно займаються пол╕тичною д╕яльн╕стю, координуючи сво╖ завдання з в╕дпов╕дними рос╕йськими державними та недержавними закладами.
Р╕вень економ╕чного розвитку. У сучасному сусп╕льств╕ пол╕тична д╕яльн╕сть част╕ше виника╓ серед м╕ського населення, а не с╕льського. З ц╕╓╖ точки зору рос╕йська громада в Укра╖н╕ ма╓ достатн╕ можливост╕ для активного пол╕тичного впливу на Укра╖нську державу, адже здеб╕льшого прожива╓ у великих промислових центрах. Соц╕альне становище. Якщо та чи ╕нша нац╕ональна група пережива╓ соц╕ально-економ╕чн╕ труднощ╕, то ╖╖ незадоволення може вилитися в пол╕тичн╕ форми. А цим може скористатися ╕ноземна кра╖на. Таким чином, бунт╕влива меншина мимовол╕ послугу╓ п'ятою колоною. Задоволен╕ сво╖м становищем люди перевороту не влаштовують. Згада╓мо укра╖нських румун╕в. Маючи вс╕ дозволи для розвитку сво╖х нац╕ональних потреб (нац╕ональн╕ школи, засоби масово╖ ╕нформац╕╖, нав╕ть румунськ╕ прапори на сво╖х с╕льрадах поряд ╕з укра╖нськими), вони жодним чином не п╕шли на сепаратизм щодо Укра╖ни, непорушност╕ ╖╖ державного кордону. ╤сторичн╕ зв'язки з батьк╕вщиною. Якщо територ╕я, де рос╕йська меншина прожива╓ сьогодн╕, ран╕ше входила до складу Рос╕╖, то в так╕й рос╕йськ╕й груп╕ можуть з'явитися незадоволен╕ "╕сторичною несправедлив╕стю", як╕ будуть п╕дбурювати настро╖ на користь злиття з Рос╕╓ю. Не важко побачити, що майже вся територ╕я Укра╖ни п╕дпада╓ п╕д бажання "збирач╕в Рос╕╖" "возз'╓днати" р╕зн╕ земл╕ втрачено╖ велико╖ батьк╕вщини. В╕дчуття нац╕онального або рел╕г╕йного гноблення. Якщо нац╕ональна меншина вважа╓, що ╖╖ права обмежуються через нац╕ональну або рел╕г╕йну ознаку, то виника╓ незадоволення, котре сприя╓ втягуванню до пол╕тично╖ д╕яльност╕. Приклад укра╖нських румун╕в, наведений вище, яскраво п╕дтверджу╓, що бажання втягуватися до пол╕тичних батал╕й, протистояння з укра╖нською центральною владою нав╕ть в ╕нтересах сво╓╖ ╕сторично╖ батьк╕вщини не проявля╓ться, коли нац╕ональн╕ права над╕йно гарантован╕ державою. В╕дчуття зверхност╕, яке склалося ╕сторично. Незадоволення меншини ╕ перетворення ╖╖ на п'яту колону б╕льш ймов╕рне, якщо в ц╕й меншин╕ глибоко вкор╕нен╕ переконання, н╕би вона ╓ "справжн╕м господарем" того чи ╕ншого краю, зверхньо ставиться до кор╕нного населення як до меншовартого, "с╕льського". Якщо при цьому така меншина зазна╓ утиск╕в з боку кор╕нно╖ нац╕╖, то у не╖ виника╓ бажання до реваншу ╕ помсти. Наявн╕сть кадр╕в реваншистських парт╕й. Якщо в меншин╕ активно д╕ють м╕сцев╕ осередки реваншистсько╖ або пан╕вно╖ парт╕╖ з ╕сторично╖ батьк╕вщини, то з великою ймов╕рн╕стю саме вони будуть представляти цю меншину перед органами влади кра╖ни проживання. Яскравий приклад подають нацисти та ╖хня робота з н╕мецькою меншиною у Чехословаччин╕ (Судетах). Зб╕г ус╕х цих фактор╕в практично стов╕дсотково перетворить нац╕ональну меншину на п'яту колону ╕ноземно╖ держави. Однак такого в ╕стор╕╖ ще не бувало жодного разу. Посл╕довна робота з нац╕ональною меншиною, гарантування ╖╖ прав та ╕нкорпорац╕я до сусп╕льно-пол╕тичного життя дозволяють вибити хоча б к╕лька з цих фактор╕в. Тод╕ переважна б╕льш╕сть нац╕онально╖ меншини вже не буде мар╕онеткою в руках пол╕тик╕в ╕ноземно╖ держави ╕ буде схильною проявляти лояльн╕сть до кра╖ни свого проживання. Поряд з цим ╓ ще к╕лька фактор╕в, котр╕ перешкоджають появ╕ п'ято╖ колони на баз╕ нац╕ональних меншин. Але вони можлив╕ або у випадку надзвичайно╖ обстановки, або завдяки географ╕чн╕й в╕ддаленост╕ кра╖ни. Абсолютна ╕золяц╕я меншини. Коли меншина повн╕стю ╕зольована в╕д сво╓╖ ╕сторично╖ батьк╕вщини, то вона не схильна до пол╕тично╖ д╕яльност╕, котра була б частиною ╕ноземного плану. Наприклад, н╕мецьк╕ колон╕сти Поволжя, П╕вденно╖ Африки та Аргентини були наст╕льки в╕ддален╕ в╕д Н╕меччини, що ╖хня д╕яльн╕сть не була частиною план╕в Г╕тлера. ╤ вони збер╕гали лояльн╕сть кра╖н╕ свого проживання. Добр╕ в╕дносини з ╕сторичною батьк╕вщиною сво╖х нац╕ональних меншин. Якщо Укра╖на буде мати над╕йн╕ партнерськ╕ в╕дносини з Рос╕╓ю, Польщею, Угорщиною, Румун╕╓ю, в яких нема╓ м╕сця закул╕сному ман╕пулюванню, то нац╕ональна меншина не буде вчиняти жодних негативних прояв╕в до укра╖нсько╖ державност╕. Адже не буде збуджувач╕в для таких прояв╕в. Яскравим прикладом такого стану ╓ сучасн╕ в╕дносини з Польщею та Угорщиною. Попри складне ╕сторичне минуле сьогодн╕ важко уявити, щоб у межах наших в╕дносин з цими кра╖нами було м╕сце спробам перетворити угорську або польську меншини на антиукра╖нську п'яту колону. Вплив противник╕в реваншистських парт╕й. Коли в нац╕ональн╕й меншин╕, окр╕м представник╕в парт╕й, як╕ спов╕дують ╕мперську ╕ реваншистську ╕деолог╕ю, ╓ ╖хн╕ ╕дейн╕ опоненти (наприклад, парт╕╖ демократичного напряму), то негативний вплив екстрем╕ст╕в зводиться нан╕вець. Останн╕й фактор може мати дуже велике значення для недопущення втягування рос╕йсько╖ громади Укра╖ни в антиукра╖нську д╕яльн╕сть. У сучасному рос╕йському сусп╕льств╕ точиться боротьба ╕дей п╕д гаслом "якою бути майбутн╕й Рос╕╖?" Якщо рос╕яни Укра╖ни п╕дтримують р╕зн╕ погляди щодо цього, то парт╕╖ реваншистських погляд╕в не зможуть пос╕сти монопольне становище в пол╕тичн╕й д╕яльност╕ рос╕ян Укра╖ни. В╕дтак укра╖нськ╕ рос╕яни не будуть вдаватися до антиукра╖нських д╕й або п╕дтримувати екстрем╕ст╕в. В ╕стор╕╖ н╕мецьких меншин ╢вропи ╓ повчальн╕ приклади. Соц╕ал╕сти, комун╕сти, л╕берали, рел╕г╕йн╕ д╕яч╕ намагалися не допустити того, щоб кер╕вництво громадою захопили нацисти. Коли ╖м це вдавалося, то меншина не могла бути використана як знаряддя для г╕тлер╕всько╖ агрес╕╖. Наприклад, в Данцигу лише третина н╕мц╕в п╕дтримали нацист╕в. У Ельзас╕ переважна б╕льш╕сть м╕сцевих н╕мц╕в не бажала мати н╕чого сп╕льного з новою гегемон╕╓ю "пруссацтва" попри те, що ╖хн╕ в╕дносини з Французькою державою також не були безхмарними. У Польщ╕ 1937 року знадобилося особисте втручання Г╕тлера, щоб усунути в╕д кер╕вництва н╕мецькою громадою пом╕ркованих л╕дер╕в. Жодних усп╕х╕в нацисти не досягли в громадах рел╕г╕йно налаштованих н╕мц╕в в Рос╕╖, Прибалтиц╕, Румун╕╖, США, Канад╕, Аргентин╕. Що стосу╓ться п'ято╖ колони з ренегат╕в укра╖нського походження, то тут ╓ лише один зас╕б л╕кування - патр╕отизм ╕ забезпечення реального суверен╕тету Укра╖ни. Реальний суверен╕тет поляга╓ в здатност╕ Укра╖ни самост╕йно визначати свою внутр╕шню, зовн╕шню та оборонну пол╕тику, укладати ╕ припиняти союзи, вступати або не вступати у блоки... Реальний суверен╕тет базу╓ться на наявност╕ у держави збройних сил ╕ власно╖ науково-промислово╖ бази. Також в╕н передбача╓ наявн╕сть власно╖, ст╕йко╖ до зовн╕шн╕х вплив╕в банк╕всько╖ системи, контрольовано╖ державою ╕ нац╕ональним кап╕талом, нац╕онального контролю над мережею зал╕зниць, автодор╕г, аеродром╕в, порт╕в, управл╕нням пов╕тряним рухом, нафтогазопроводами, над ц╕лою низкою галузей в╕тчизняно╖ промисловост╕ (особливо науко╓мно╖ ╕ пов'язано╖ з обороною). Реальний суверен╕тет передбача╓ над╕йне забезпечення енергетично╖ безпеки кра╖ни за рахунок власного видобутку енергонос╕╖в та ╖х ╕мпорту з р╕зних ╕ноземних джерел, кожне з яких окремо взяте не зможе впливати на Укра╖ну. Як правило, для цього ╕мпорт в╕дбува╓ться не менше н╕ж з трьох р╕зних джерел. Для Укра╖ни з огляду на досв╕д останн╕х рок╕в це особливо важливо у сфер╕ постачання природного газу, нафти й палива для АЕС. Реальний суверен╕тет забезпечу╓ться ╕ незалежн╕стю в╕д ╕ноземного кап╕талу преси, основних канал╕в рад╕омовлення ╕ телебачення.
(Дал╕ буде).
"Кримська Свiтлиця" > #48 за 24.11.2006 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=4289
|