"Кримська Свiтлиця" > #14 за 31.03.2006 > Тема ""Джерельце""
#14 за 31.03.2006
СВЯТО Р╤ДНО╥ МОВИ
21 лютого в м. С╕мферопол╕ з ╕н╕ц╕ативи М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки Автономно╖ республ╕ки Крим в актов╕й зал╕ Кримського ╕нженерно-педагог╕чного ун╕верситету було проведено Всекримський творчий конкурс учн╕в, присвячений М╕жнародному дню р╕дно╖ мови. Ще к╕лька рок╕в тому, п╕д час вироблення проекту "Сходження до джерел", викладач╕ 14 нац╕онально-культурних товариств автоном╕╖ створили при М╕н╕стерств╕ осв╕ти Координац╕йну раду вчител╕в р╕дних мов ╕ культур народ╕в Криму, мета яко╖ - збереження мов народ╕в, як╕ живуть в автономн╕й республ╕ц╕. А в АРК живуть понад сто р╕зних народ╕в. Останн╕м часом стало доброю традиц╕╓ю проводити конкурси грецькою мовою - "З╕рочки Херсонесу", конкурс "Ахпюр" ("Джерельце") - в╕рменською та конкурс з укра╖нсько╖ мови ╕мен╕ Петра Яцика. ╤ все ж цього поки що замало. Орган╕заторам та ╕н╕ц╕аторам Всекримського конкурсу дуже хот╕лося надати д╕тям - нос╕ям мов небагаточисельних народ╕в Криму, республ╕канську сцену, дати ╖м можлив╕сть проявити сво╖ таланти, сво╖ знання з р╕дних ╖м мов. Кримський ф╕л╕ал Науково-методичного центру середньо╖ осв╕ти п╕д кер╕вництвом ╢. В. Биково╖ розробив проект Положення конкурсу. Запропоновано три ном╕нац╕╖ у трьох в╕кових категор╕ях: письмова творча робота, мистецтво декламац╕╖ мовами народ╕в Криму та конкурс юних художник╕в. Було створено компетентне жур╕, до складу якого ув╕йшли спец╕ал╕сти з 10 мов народ╕в Криму. До участ╕ в конкурс╕ було запрошено учн╕в тих заклад╕в ╕ культурно-осв╕тн╕х центр╕в АРК ╕ Севастополя, в яких вивчаються р╕дн╕ мови нац╕ональних меншин. У конкурс╕ взяли участь 130 учн╕в з семи м╕ст ╕ п'яти район╕в автоном╕╖, котр╕ представляли болгарську, в╕рменську, грецьку, естонську, ╕врит, кримськотатарську, литовську, н╕мецьку, угорську та державну укра╖нську мови. Найб╕льше учасник╕в було з м. С╕мферополя та Старого Криму, адже тут ран╕ше, н╕ж в ╕нших м╕стах, запроваджено вивчення в╕рменсько╖, болгарсько╖, грецько╖ та н╕мецько╖ мов в державних загальноосв╕тн╕х школах. В С╕мферопол╕ зосереджено найб╕льше й культурно-осв╕тн╕х центр╕в. Конкурс розпочався, а через деякий час жур╕ отримало 39 твор╕в на тему: "Р╕дна мова - безц╕нне ╕ невичерпне багатство народу". Кожен з юних автор╕в переконаний, що його мова - найкраща, а головне, що кожен з конкурсант╕в зум╕в написати св╕й тв╕р мовою сво╖х предк╕в. ╤ це при тому, що на вивчення р╕дно╖ мови в школах, де вони вчаться, в╕дведено лише дв╕ години на тиждень! Кращими визнано так╕ письмов╕ творч╕ роботи: ╤ м╕сце - естонською мовою - Анни Пе╓к (4-й клас); грецькою - Л╕л╕╖ Лещенко (7-й клас), Тетяни Григор'╓во╖ (9-й клас); ╤╤ м╕сце: в╕рменською - Мар╕ Петросян (5-й клас); ╤╤╤ м╕сце: литовською мовою - Володимира Бабаджана (10-й клас) та болгарською - Св╕тлани Жолуденко (8-й клас). Серед 59 претендент╕в, як╕ змагалися в ном╕нац╕╖ "Мистецтво декламац╕╖ твор╕в мовами народ╕в Криму", призерами стали: ╤ м╕сце: Мар╕ Акопян (2-й клас) та Л╕л╕т Оганесян (8-й клас) - в╕рменською мовою; Ельв╕ра Ткач (11-й клас) - грецькою мовою; ╤╤╤ м╕сце - Тимур Сукач (1-й клас) - державною укра╖нською мовою. Переможцями серед юних художник╕в стали: Ксен╕я Артамонова (11-й клас), Мар╕я Петросян (7-й клас), Наталя Чиркова (10-й клас). Члени жур╕ окремо в╕дзначили роботу Олександра Б╓лякова (5-й клас), запропонувавши ╖╖ як емблему конкурсу. Переможц╕в конкурсу нагороджено грамотами М╕н╕стерства осв╕ти ╕ науки АРК, призами та подарунками. Цей конкурс був першою спробою проведення свята р╕дно╖ мови народ╕в, котр╕ населяють Крим, та укра╖нсько╖ державно╖. Звичайно, не все так склалося, як хот╕лося та планувалося. Але ж попереду ще буде багато свят р╕дно╖ мови - кожного 21-го дня м╕сяця лютого. Тож починаймо готуватися до них вже зараз. Тамара САЛ╤СТА-ГРИГОРЯН, голова Координац╕йно╖ ради вчител╕в р╕дних мов ╕ культур народ╕в Криму (м. С╕мферополь). На фото А. САНИКА: переможц╕ конкурсу та ╖хн╕ наставники.
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 31.03.2006 > Тема ""Джерельце""
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=3761
|