Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (2882)
З потоку життя (6054)
Душі криниця (3354)
Українці мої... (1439)
Резонанс (1458)
Урок української (986)
"Білі плями" історії (1645)
Крим - наш дім (531)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (237)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ХУДОЖН╢ ЗОБРАЖЕННЯ «МОВНОГО РЕЙДЕРСТВА» У ПОЕТИЦ╤ ╤ВАНА НИЗОВОГО
╤ван Низовий – один ╕з найяскрав╕ших творц╕в художнього слова друго╖ половини ХХ –...


ЛИШ ЧЕКАЛИ Б НА МЕНЕ ДИТЯЧ╤ ДОПИТЛИВ╤ ОЧ╤, ╤ ДЗВ╤НКИМ «ДОБРИЙ ДЕНЬ!» ПОЧИНАВСЯ ЩОРАЗУ УРОК…
Дякую тоб╕, вчителько, що розв╕яла м╕й смуток, що допомогла мен╕ перебороти особист╕ негаразди...


ТАРАС ШЕВЧЕНКО ╤ ВОЛОДИМИР СОСЮРА
...використовуючи образи Шевченка, Сосюра не вдавався до ╖хн╕х простих рем╕н╕сценц╕й, а творчо...


«ВЧИТЕЛЬКО МОЯ, ЗОРЕ СВ╤ТОВА!»
Про талановитого молодого педагога — вчителя укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури...


«…МЕН╤ ╤ ВДЕНЬ, ╤ ВНОЧ╤ СНИТЬСЯ ОТА БЛАГОДАТЬ НАД ДН╤ПРОМ…»
ОБРАЗ УКРА╥НИ В ТВОРЧОСТ╤ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














Гостям Севастополя



FaceBook

Twitter









оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 13.12.2002 > Тема "На допомогу вчителеві"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#50 за 13.12.2002
Християнська етика в школі
Микола ГУЗИК

Загальновідомою педагогічною істиною є та, що в основі виховання людини лежить її освіта. Освіта створює таку систему понять про людину, суспільство та природу, яка дозволяє кожному прожити своє життя в злагоді й гармонії з навколишнім світом і самим собою.
Таким чином, тільки освіта як система набуття істинних знань, умінь і практичних навичок про світ людини та природу формує правильні переконання, що уможливлюють успішне виховання підростаючого покоління. Найбільш значущою ланкою в системі освіти людини є пізнання та усвідомлення нерозривної єдності людини з її Творцем. Пізнання Творця розкриває Божу сутність людини, що зрештою відкриває найпотужніші й найдієвіші чинники її виховання та розвитку.
Відкриття дитиною безсмертя її душі спонукує до тих дій, які зумовлюються її нерозривною єдністю з Богом. На цьому тлі ефективно здійснюється процес формування всіх духовних її здобутків та цінностей. Віра дитини в Бога в педагогічному розумінні стає водночас як метою, так і найбільш дієвим засобом досягнення справжніх людських чеснот.
З огляду на історію людства, а особливо на історію України та її народів, стає зрозумілим, що тільки те виховання підростаючого покоління, яке опиралося на міцний фундамент віри людини в Творця, було чогось варте. Завдяки цьому наш народ має 1000-літню історію співжиття в дійсно передовому цивілізованому християнському європейському суспільстві. Наші предки, які самовіддано служили Богові, вигартували ту міць духу, яка зберегла українців як націю протягом нелегкої її історії.
У наш час, коли більшовицька примара з її антихристською ідеологією конає, дуже важливими є рішучі дії вчителів, учених, батьків, спрямовані на повернення нашої педагогіки в її історичне християнське лоно.
Найпершим завданням даного моменту виступає боротьба за дітей, аби навернути молоде покоління до істинної віри в єдиного Бога, не допустити засмічення їхніх душ окультною філософією і язичництвом, що здійснюється, наприклад, через шкільний курс "Валеологія" та інші новітні винаходи бездуховної, ворожої дитині псевдопедагогіки. Результати цієї педагогіки добре відомі: окультний вплив на психіку, піднесення агресивності та депресії, що призводить до руйнування найголовнішого Божого дару - свободи волі. Втрата її спричиняє прояви самогубства серед дітей, замкненості, зниження їх активності, втрати сумління.
У наш час все більше й більше шкіл закладають в основу виховання дитини знання про Бога й Ісуса Христа як нашого Спасителя.
Видатний український педагог Григорій Ващенко в своїй книзі "Вихований ідеал" стверджує, що тільки самовіддане служіння Богові може сформувати справжнього громадянина України - вільного, освіченого, трудящого і наділеного всіма чеснотами цивілізованої людини.
Відповідно до "Концепції сучасного українського виховання", авторами якої є провідні фахівці Всеукраїнського педагогічного товариства ім. Г. Ващенка, християнсько-ідеалістична стратегія шкільного виховання має стати домінуючою в Україні. Тільки вона, що визнає віру в Бога як у Найвищий Авторитет, спроможна з'єднати нас з усім християнським людом, а також відновити втрачену нами духовну, культурну й матеріальну спадщину.
Нам, педагогам, які змушені були через обставини колишнього життя або сіяти атеїстичні зерна зневіри й зневаги до людської душі, або боятись, а тому мовчати, потрібно збагнути, що настав той час, коли ми отримали шанс для своєї педагогічної, професійної й людської реабілітації.
Ми повинні пробуджувати в наших дітях віру в Єдиного Бога, відкривати і їм мудрість, величність, справедливість Божих законів, за якими весь час жили наші предки. Тільки за таких обставин ми будемо справді спроможними виховати людину, ментальність якої не буде суперечити світові й особистому сумлінню, тому що в Богові ці категорії гармонійно поєднаються.
Нам, педагогам, потрібно замислитись над питанням: яким чином без Бога, духовно вбогі й розгублені, ми й наші діти зможемо вистояти в сучасному жорстокому й несправедливому світі, де панує диявол?
Яким чином без Бога ми збираємося побудувати нашу нову Державу, де будуть панувати Достаток, Добро та Любов?
Вся наша історія, життя наших великих світочів науки, техніки, просвіти, філософів, нарешті, маленьке й непомітне наше сучасне власне життя свідчать про те, що основою людського добробуту є аналітичні здібності сумління, стійкість його перед злом. Чисте сумління породжує відчуття гіркого сорому за поганий вчинок. Але що то є "поганий, негідний вчинок"? Де ми знайдемо в так званій світській педагогіці ті справжні й точні вимірники, орієнтири, котрі навчать нас, педагогів, яким чином виховується у дитини чисте сумління й як його відрізнити від спотвореного? На ці запитання ми можемо знайти відповідь у перевіреному тисячоліттями, а тому єдино вірному вченні про Бога, що викладено Самим Творцем через пророків та апостолів у книзі книг - Біблії.
Наш Господь, бажаючи всім нам добра, залишив для нас Свої святі заповіді, відповідно до яких ми маємо жити самі й виховувати своїх дітей:
"Не вбий!",
"Не кради!",
"Не говори неправду щодо ближнього",
"Шануй своїх батьків!",
"Люби Бога усім серцем!".
Коли людина - віруюча, то вона остерігається невиконання святих Божих настанов. За її діями не потрібно спостерігати наглядачеві. Вона контролюється живою душею, яка не бажає мучитись докорами сумління. Людина, яка є дійсно віруючою, з великою насолодою виконує все те, що вимагає від неї її Господь Бог, тому що вона є Його природною часткою. Задовольнити Бога для віруючої людини означає те ж саме, що задовольнити себе.
Тому так важливо для нас, педагогів, виховувати наших дітей в єдності з Богом, у любові до Нього, а отже, і до людей. З огляду на закони, які діють в Україні, зокрема на Конституцію, не виникає будь-яких застережень щодо релігійного виховання підростаючого покоління. Кожному громадянину гарантовані права на віру в Бога. Україна підписала Хартію християнських держав світу, за якою проголосила себе християнською державою.
Оскільки національне виховання в Україні декларується як пріоритетне в системі формування нового громадянина вільної України, то релігійне виховання стає невід'ємною складовою частиною цієї системи. Тому знайомство дітей з Богом, вивчення Заповідей Божих, навчання дітей символам християнської віри не суперечить світському характеру академічного навчання. У найпередовіших країнах Європи (Німеччині, Франції, Швеції, Бельгії, Австрії, Італії, Іспанії та ін.) в навчальні плани шкіл введені предмети, що знайомлять дітей з Богом і християнською релігією.
У наш час майже в усіх найкращих школах Західної України, Слобожанщини, Києва та інших регіонів читаються курси "Біблія" та "Християнська етика".
Авторська школа м. Южне, яка має статус експериментальної Академії педагогічних наук України й Міністерства освіти і науки України також отримала право на введення до навчального плану школи на 1998 - 2003 рр. курсу "Основи християнської моралі", що викладається з 1-го по 8-й класи.
Програми, які ми розробили, врахувавши досвід багатьох шкіл України, Європи, Америки, відповідно до сучасних педагогічних вимог, складаються з трьох частин, а саме: "В кожному подиху - сліди Бога", "Жива етика Творця", "Пошук істини".
Перша частина програми призначена для молодших школярів. Вона розрахована на 15 занять у кожному класі.
Друга частина вивчається в 5 - 7-х класах і охоплює 22 години на рік.Третя - "Пошук істини" викладається у 8-х класах. На її виконання відводиться 34 години. Важливою ознакою даної програми є її позаконфесійний характер. В основі її лежить Біблія.
Теми, які стосуються християнської етики, пов'язуються з історичною спадщиною українського народу, її літературою та мистецтвом.
Вивчення біблійних сюжетів на уроках переводиться в практичну площину через аналіз тих чи інших людських вчинків. На цій підставі відбувається усвідомлення норм поведінки, яка вимагається Самим Богом від кожного з нас.
Під час навчання проводяться уроки роз'яснення Святого Писання, слухання та виконання духовних співів, що використовуються в будь-якій християнській церкві (духовні твори Баха, Бетховена, Шумана, Лисенка та інших композиторів-класиків. Дітей навчають молитися Богові, малювати, читати вірші на духовні теми.
Мистецтво, що прославляє Бога та виражає дитячу любов до Нього, стає невід'ємною частиною змісту даного курсу.
Особлива увага при організації засвоєння курсу "Основи християнської моралі" приділяється спонуканню дітей та дорослих до здійснення ними добрих, угодних Богові вчинків.
Перш за все, це засвоєння правил поваги й любові до ближнього.
Уважне ставлення до людських запитів, взаємодопомога, милосердя, чесність,   справедливість тощо закріплюються практично в тих ситуаціях, які природно виникають у дитячому суспільстві, сім'ях, серед вчителів та працівників школи.
Засвоєння практичних норм поведінки в повсякденному житті проводиться через організацію активної громадської діяльності школярів. Це, насамперед, їх участь у благодійності, християнських святах, художній самодіяльності, суспільно-корисній праці та ін.
Діти усвідомлюють, що Бог вимагає від людини бути активним, відкритим для світу, добрим, надійним, працелюбним, законослухняним і порядним.
Через порівняння вчинків дітей з нормами християнської моралі, на основі їх живої віри в Бога поступово формується особливе, чутливе до добра християнське сумління.
Досвід шкіл, а особливо досвід нашої авторської школи, яскраво засвідчує, що пробудження віри в Бога у дітей, вчителів, батьків у процесі організованого педагогічного впливу на них з боку школи, сприяє створенню міцного, згуртованого, життєздатного колективу, який досягає вражаючих результатів у навчанні, вихованні та розвитку підростаючого покоління.
Микола ГУЗИК,
директор спеціалізованої авторської школи-комплексу,
член-кореспондент Академії педагогічних наук України.
м. Южне Одеської області.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #50 за 13.12.2002 > Тема "На допомогу вчителеві"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=316

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков