"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
#19 за 09.05.2025
У ДРУГ╤Й СВ╤ТОВ╤Й В╤ЙН╤ МИ, УКРА╥НЦ╤, БУЛИ ПЕРЕМОЖЦЯМИ Й БУЛИ ПЕРЕМОЖЕНИМИ
Для Укра╖ни 8 травня – це не просто дата завершення бойових д╕й в ╢вроп╕. Це день пам’ят╕ про боротьбу за нелегку перемогу над одним з екзистенц╕йних ворог╕в – нацизмом. Але для нас це не про остаточне визволення, адже Укра╖на продовжувала перебувати в окупац╕╖ ╕ншого ворога – комун╕стичного.
Укра╖нц╕ були водночас ╕ серед переможц╕в, ╕ серед переможених, каже ╕сторик Роман Кабач╕й. В╕н досл╕джу╓ цей пер╕од ╕ ╓ старшим науковим сп╕вроб╕тником Нац╕онального музею ╕стор╕╖ Укра╖ни у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕.
Ми домовля╓мось обговорити складн╕ питання, пов’язан╕ з поняттям перемоги, р╕зними во╓нними досв╕дами укра╖нц╕в у Друг╕й св╕тов╕й ╕ нин╕шн╕й в╕йн╕. Як ╕ тод╕, так ╕ сьогодн╕, перемога – це не парад, а складний процес визволення з-п╕д зовн╕шнього гн╕ту ╕ в╕дновлення власного голосу в ╕стор╕╖.
- Романе, пропоную розпочати з деф╕н╕ц╕й. Поняття «перемога» – складне ╕ багатозначне, адже його зм╕ст значною м╕рою залежить в╕д того, з яко╖ перспективи ми його розгляда╓мо. У 1945 роц╕ були й укра╖нськ╕ п╕дп╕льники, ╕ вояки Радянсько╖ арм╕╖, ╕ укра╖нц╕ в лавах ╕нших арм╕й. То чи стала для кожного з них перемогою дата 8 травня 1945 року? Можливо, ми дос╕ сприйма╓мо уявлення про перемогу кр╕зь рос╕йську призму – як це традиц╕йно пода╓ться там: «свято перемоги над фашизмом». Але що насправд╕ означа╓ перемога у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ для укра╖нц╕в сьогодн╕?
- Мен╕ зда╓ться, що ми насамперед у день 8 травня вклада╓мо поняття перемоги саме над злом, злом нацизму. Укра╖на засв╕дчила ╕ доклалася до ц╕╓╖ перемоги, як небагато хто. Недарма ╕сторик Т╕мот╕ Снайдер включив Укра╖ну до так званих «кривавих земель» (до яких в╕н в╕дносить також Польщу ╕ Б╕лорусь), по земл╕ яко╖ молох в╕йни пройшовся дв╕ч╕ ╕ з двома важкими супротивниками. В одну сторону – повн╕стю: було окуповано Укра╖ну нацизмом, так ╕ пот╕м повторно окуповано – на нашу землю прийшла Червона арм╕я ╕ комун╕зм.
Тому, як на мене, досить прийнятним ╓, власне, святкування перемоги над нацизмом, зак╕нчення бойових д╕й саме в ╢вроп╕. Хоча в╕йна тривала в Укра╖н╕ й дал╕. ╤ боротьба за визволення – теж. Але, як ╕ в кожн╕й в╕йн╕, багато хто не дожив до цього дня, а хот╕в дожити.
Я буквально недавно ознайомився з╕ справою з нашого музею, читаючи щоденник, а пот╕м листи додому житомирського поляка Адама Згурського, який писав додому в березн╕ 1945 року, все ще спод╕вався на перемогу, але загинув у кв╕тн╕ того ж року.
От ╕ ми в Музе╖ ╕стор╕╖ Укра╖ни у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ будемо в╕дкривати виставку «Пам'ять д╕алог╕в», в як╕й цей щоденник також буде виставлений для певного осмислення того, що насправд╕ в╕дчували наш╕ люди.
Також ми схиля╓мося до тези – ╕ це вже можна буде побачити на друг╕й наш╕й банерн╕й виставц╕ «Наша перемога» – вона про те, що ми, укра╖нц╕, були переможцями, але були й переможеними.
Тобто ми вибороли волю в╕д нацизму, в╕д п╕дход╕в до укра╖нц╕в як до унтерменш╕в, але ми все ж не стали повноц╕нними переможцями, тому що залишилися п╕д ╕гом комун╕зму, п╕д ╕гом стал╕нського тотал╕таризму.
П╕сля в╕йни була низка репрес╕й в Укра╖н╕, як╕ вв╕йшли в ╕стор╕ю п╕д назвою «останн╕й стал╕нський удар». Був голод 1946 року, який прокотився землями п╕вдня ╕ центру Укра╖ни. ╤ Укра╖на ще мусила годувати кра╖ни Центрально╖ ╕ Сх╕дно╖ ╢вропи, як╕ ув╕йшли в орб╕ту Радянського Союзу, – ╕ в╕ддавала за це св╕й хл╕б. Тому повно╖ перемоги не було.
- ╤ мен╕ зда╓ться, що цей п╕дх╕д т╕сно перегуку╓ться з тим, що ми обговорю╓мо сьогодн╕ – з тими розмовами, як╕ лише починають лунати: якою ми бачимо перемогу в уже нин╕шн╕й в╕йн╕ з Рос╕╓ю. ╤ саме тому я хочу знову повернутися до Друго╖ св╕тово╖. Перемога над нацизмом була, але це не була та перемога, яку, мабуть, уявляли соб╕ укра╖нц╕ з р╕зним во╓нним досв╕дом. Мен╕ зда╓ться, що певна дата для укра╖нц╕в зараз сприйма╓ться значно складн╕ше, ан╕ж у Рос╕╖, чи н╕?
- Зв╕сно. Тому що п╕сля 8 травня 1945-го в╕йна продовжувалася для укра╖нц╕в у багатьох формац╕ях. Тобто ╕ в Червон╕й арм╕╖, яка вступила у в╕йну з Япон╕╓ю, ╕ дуже довго ще не розпускали й не в╕дпускали червоноарм╕йц╕в додому.
╤, зв╕сно, так само п╕дп╕лля продовжило боротьбу. Уявити лишень, що, наприклад, на територ╕╖ Польщ╕ д╕яльн╕сть Укра╖нсько╖ повстансько╖ арм╕╖ тривала до середини 1947 року – до того моменту, коли зак╕нчилась операц╕я «В╕сла», коли були виселен╕ останн╕ укра╖нц╕.
А на територ╕ях, включених до Радянського Союзу, оп╕р продовжувався до 50-х рок╕в. Для мене тут символ╕чною ╓ загибель Шухевича в 1950-му роц╕, але нав╕ть ╕ тод╕ боротьба продовжувалась.
╤ так само – укра╖нц╕ в арм╕ях св╕ту. У т╕й сам╕й американськ╕й арм╕╖. В╕дома фотограф╕я 23 лютого 1945 року, коли вперше над островом ╤одз╕ма, важливим для перемоги над Япон╕╓ю, було п╕днято американський прапор. То одним ╕з шести, хто це зробив (це дуже в╕доме фото, дивитися нижче, ╕ пот╕м монумент встановлено – ред.), був лемко з╕ Словаччини Майкл Стренк (при народженн╕ – М╕хал Стренк).
Нам просто треба трошки ширшим оком дивитися на укра╖нський внесок у завершення Друго╖ св╕тово╖. Зв╕сно, що в Червон╕й арм╕╖ укра╖нц╕в було найб╕льше – але це також через примусову моб╕л╕зац╕ю, яка в╕дбувалася як у 41-му роц╕ при в╕дступ╕ Червоно╖ арм╕╖, так ╕ при наступ╕ Червоно╖ арм╕╖ в 43-му, в 44-му роках.
╤, вочевидь, дуже велик╕ втрати були при цих моб╕л╕зац╕ях – кидання в б╕й ненавчених молодих хлопц╕в, до яких нав╕ть окремий терм╕н ╕сну╓ – «чорносвитки». Так само у нас у музе╖ ╓ певн╕ приклади, так ми це назвемо, «комплекси», що складаються з лист╕в ╕ фотограф╕й хлопц╕в, як╕ знали, що це ╖хн╕й останн╕й лист додому.
- Рос╕я н╕чого нового не вигаду╓. Як воювала вона в Другу св╕тову в╕йну, закидаючи м’ясом, так ╕ продовжу╓ – т╕льки вже ╕ншим м’ясом, так, закидати Укра╖ну.
- ╤сну╓ думка, що в╕йна Рос╕╖ тепер╕шньо╖ – теж в╕йна за б╕ле населення. Що ск╕льки б не загинуло рос╕ян на фронт╕ проти Укра╖ни, окупован╕ нин╕ укра╖нськ╕ земл╕ й укра╖нц╕, яких вона перетворю╓ на рос╕ян, ╕ пот╕м намага╓ться знову-таки кидати в б╕й проти Укра╖ни – це теж одна з таких задач. Тому, зв╕сно, що м’ясн╕ штурми, загородзагони – ╕сну╓ сьогодн╕ ╖хня ре╕нкарнац╕я в ╕нш╕й форм╕.
- Поверн╕мося до основного питання – ц╕на ц╕╓╖ перемоги для Укра╖ни в Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕. Якою вона ╓? Це зараз дуже актуально, оск╕льки воно стосу╓ться ╕деолог╕чних питань.
- ╥╖ беруться оц╕нювати нав╕ть у матер╕альних вим╕рах. Наприклад, буквально у в╕дсотках до економ╕чних втрат Радянського Союзу. Укра╖нська частка економ╕чних втрат це 42–45% збитку всього СРСР. Було зруйновано близько 700 м╕ст та 28 тисяч с╕л.
У людському вим╕р╕ вважа╓ться, що близько 5 м╕льйон╕в цив╕льних загинуло. ╤ десь б╕ля трьох з половиною м╕льйон╕в укра╖нц╕в загинуло у лавах Радянсько╖ арм╕╖. А всього брало участь у лавах радянсько╖ арм╕╖ близько 7 м╕льйон╕в людей. ╤ половина з тих, хто вижив, повернулися з пораненнями...
Назвати точний в╕дсоток укра╖нц╕в у Червон╕й арм╕╖ складно, але за р╕зними оц╕нками, за к╕льк╕стю вони пос╕дали друге м╕сце серед ус╕х нац╕ональностей.
Тобто це все важко охопити розумом, це величезн╕ цифри. Але також важко зрозум╕ти, але за радянського часу намагалися применшити конкретн╕ укра╖нськ╕ втрати, що вже говорити про тепер╕шн╕ часи.
Тод╕, прим╕ром, вивищувалась трагед╕я Хатин╕ в Б╕лорус╕. Але н╕де не говорилося про трагед╕ю укра╖нсько╖ Корюк╕вки. У цьому м╕стечку н╕мецьк╕ та угорськ╕ в╕йська знищили 6,5 тисяч╕ мешканц╕в. ╤ таких знищених селищ, с╕л було набагато б╕льше.
Дуже мало хто на Заход╕ уявля╓, що в╕йна на сх╕дному фронт╕ була набагато жорсток╕ша. Скаж╕мо Голокост, який в╕дбувався на територ╕╖ Укра╖ни, не був Голокостом «газових камер», як на територ╕╖ Польщ╕, а розстр╕льним Голокостом. Тобто матер╕ бачили, як розстр╕люють ╖хн╕х д╕тей, д╕ти бачили, як розстр╕лювали ╖х матер╕в. Тобто цей жах був навмисно видимим.
У Зах╕дн╕й ╢вроп╕ н╕мецька окупац╕я була набагато лаг╕дн╕ша ╕, якщо можна вжити взагал╕ таке слово, «цив╕л╕зац╕йн╕ша».
Сучасна Рос╕я дал╕ вклада╓ кошти у власн╕ наративи виключност╕ ╕ «рос╕йсько╖ перемоги». Ми зна╓мо, що вона возить сво╖ ф╕льми по фестивалях. ╤ так насправд╕ переламати цей наратив, що «радянський – це рос╕йський» важко, але нема на те ради. Ми мусимо це робити.
Внесок Укра╖ни ма╓ переоц╕нюватися, з одного боку, нами самими, а з ╕ншого – ми ма╓мо зробити дуже багато для того, щоб п╕днести р╕вень знань про внесок укра╖нц╕в ╕ Укра╖ни в перемогу в Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕ у св╕т╕. Це ма╓ бути ╕ на академ╕чному р╕вн╕, на культурному р╕вн╕, ╕ на популярному р╕вн╕.
- ╢ така теза, що п╕д час радянсько-н╕мецько╖ в╕йни в СРСР до укра╖нц╕в зм╕нилось ставлення, зник терор, покращилась ситуац╕я з мовою?
- Частково так. Тод╕ запровадили перед початком вигнання нацист╕в з Укра╖ни орден Богдана Хмельницького, який був ╓диним Радянським орденом нагородним, не рос╕йською мовою написаним.
Коли тривала в╕йна, Стал╕ну важливо було п╕дняти роль укра╖нц╕в, але п╕сля завершення в╕йни все ╕ завершилось, – почалося згортання, почалося формування м╕фу про великий рос╕йський народ та його перемогу. Почалися могили нев╕домих солдат╕в зам╕сть того, щоб розсл╕дувати кожну втрату.
Я буквально лише працюючи в музе╖ зм╕г дов╕датися, де загинув р╕дний брат мого д╕да по матер╕. В родин╕ вважалося, що в╕н пропав безв╕сти, а насправд╕ це просто чиновницька радянська бюрократ╕я не донесла до р╕дного села зв╕стку, що в╕н загинув в 42-му роц╕ в Смоленськ╕й област╕ й похований там.
Таке розмиття понять було характерне для всього пер╕оду ╕снування СРСР. Загибл╕ були радянськ╕ громадяни, а не конкретно укра╖нц╕, ╓вре╖, роми чи ╕нш╕. Так робили внесок «радянського народу», а за радянським читалося, що йдеться про внесок виключно рос╕йського народу.
- Доречно сказати про «невидиму» ц╕ну, яку в СРСР н╕хто не рахував, – це стосувалось тилових людей, тих, хто жив на окупованих територ╕ях, хто потрапив у полон, а пот╕м був вивезений у радянськ╕ концтабори. Цей внесок прораховано взагал╕? Чи ╓ якась ╕нформац╕я, яка стосу╓ться не лише во╓нних д╕й?
- Я б сказав, що це прорахову╓ться лише зараз. Ми все ще не можемо сказати, ск╕льки буквально храм╕в там чи коштовностей було втрачено ╕ знищено радянськими в╕йськами.
Але в нашому музе╖ ╓ сектор соц╕ально-гуман╕тарних складник╕в в╕йни. В ньому ми намага╓мося зрозум╕ти ╕ вивчати роль ж╕нок, становище д╕тей, нац╕ональних меншин, тих самих ╓вре╖в, ром╕в ╕ тих, хто намагався ╖х рятувати.
Це все треба просто переводити в б╕льш людський вим╕р. У нас ╓ комплекс запис╕в, проведених одним з ки╖вських журнал╕ст╕в. «У 1962 роц╕ молодий журнал╕ст «Роб╕тничо╖ газети» Володимир Литвинов отримав листа з проханням про допомогу в╕д Анатол╕я Панчука. Чолов╕к був сиротою ╕ прагнув в╕днайти ╕нформац╕ю про батьк╕в або хоч про друз╕в у дитячому притулку». Журнал╕ст опитував д╕тей, що пережили таб╕р «Мертва петля». Це таб╕р, який був створений у румунськ╕й зон╕ окупац╕╖, у В╕нницьк╕й област╕, де П╕вденний Буг робить петлю, ╕ на п╕востров╕ цьому був розм╕щений в XIX стол╕тт╕ палац Потоцьких. П╕д час Друго╖ св╕тово╖ в╕йни туди з╕гнали тульчинських ╓вре╖в ╕з околиць, б╕ля 10 000 людей. ╢ фотограф╕╖ нин╕шнього вигляду вор╕т табору «Мертва петля», тогочасних не знайшли ще поки…
Йдеться близько 300 д╕тей р╕зного в╕ку. Це малов╕дома взагал╕ стор╕нка ╕стор╕╖, яка зац╕кавила конкретну людину, яка подивилася п╕д гуман╕тарним вим╕ром на цю проблему. ╤ завдяки йому ми ма╓мо св╕дчення, що укра╖нц╕ намагалися рятувати таборян, кидали там ╖жу через паркан, огорожу цього палацу. Тобто от з таких п╕щинок, як╕ були малов╕дом╕ й склада╓ться ц╕ла ╕стор╕я ц╕╓╖ Друго╖ св╕тово╖ в╕йни у ╖╖ укра╖нському вим╕р╕.
Для мене, наприклад, теж ц╕кавим стало в╕дкриття, що кожний восьмий вояк польсько╖ арм╕╖ Андерса був укра╖нець. Це арм╕я, яка була створена ╕з в╕йськовополонених польського в╕йська, яких не розстр╕ляли в Катин╕, а вивезли до Сиб╕ру. ╤ там уже п╕сля початку радянсько-н╕мецько╖ в╕йни було створено арм╕ю ╕з польських в╕йськовополонених, яка була перекинута спершу на Близький Сх╕д, а пот╕м в ╤тал╕ю, де укра╖нц╕ прославилась у битв╕ при Монте-Касс╕но. Там ╕ дос╕ ╕сну╓ ц╕лий православний сектор во╖н╕в на цвинтар╕, як╕ там загинули.
Якщо так╕ маленьк╕ ╕стор╕╖ п╕дсв╕тити, то ми вже будемо б╕льше знати, б╕льше уявляти про наш внесок. ╤ ми станемо ц╕кав╕шими для розум╕ння нашого внеску на Заход╕.
- ╤ отут доречним буде питання про те, як можна працювати з цими ╕деолог╕чними кл╕ше, як╕ зараз ми потужно бачимо форму╓ Рос╕я. Чи може Укра╖на, чи ма╓ сили й ресурси говорити ╕з Заходом ╕ для себе перебивати ц╕ наративи? Як це робити?
- Нам треба працювати. Я вважаю, за допомогою тих укра╖нц╕в, як╕ ви╖хали працювати на Зах╕д. ╢ вони в ун╕верситетах, ╓ в музеях. ╢ ╕ проблеми. Коли в зах╕дних музеях ми бачимо про праведник╕в св╕ту з Радянського Союзу, – вс╕ вписан╕ рос╕янами. А ми ма╓мо пропрацьовувати, вимагати прописувати яка частина з них була з Укра╖ни.
Також працювати з тим самим Яд Ваше?м. Бо д╕йшло до того, що ми змушен╕ були заснувати титул «Праведник Укра╖ни», оск╕льки Яд Вашем не визна╓ титул праведника св╕ту за певними сво╖ми умовами. Так вийшло, що нашому митрополиту Шептицькому не нада╓ться такий титул, попри те, що за його допомогою було врятовано близько 200 ╓вре╖в.
К╕льк╕сть укра╖нц╕в, як╕ перебували в концтаборах на Майданеку, в Аушв╕ц╕ та ╕ншими – ми вже теж почина╓мо з ними працювати як музей. Нам треба не соромитись оприявлювати ╖х як укра╖нц╕в ╕ вказувати на укра╖нську частку втрат.
╤ ця робота ╓ набагато ширшою. Але ╓ люди, фах╕вц╕, як╕ нам допомагають на Заход╕. Ось Т╕мот╕ Снайдер та ╕нш╕ кажуть, що вся територ╕я Укра╖ни була окупована. Тобто вс╕ ми д╕зналися, що таке нацизм. Натом╕сть чимало рос╕ян не бачили окупант╕в в оч╕. Лише т╕, кого призвали в арм╕ю. Бо нацистська окупац╕я не докотилася до частини рос╕йських населених пункт╕в на ╓вропейськ╕й частин╕. ╤ що таки зло нацизму вони не знали. Натом╕сть Укра╖на д╕зналася про зло нацизму ╕ зробила внесок певний.
╤сторик Андр╕й Портнов, який зараз працю╓ в н╕мецько-польському ун╕верситет╕ В╕адр╕на каже, що нав╕ть н╕мецьких ╕сторик╕в дуже важко переламати в ╖хньому замилуванн╕ внеском Рос╕╖ так званою перемогою.
Для мене було дивним, наприклад, що коли в╕йна почалася 1 вересня 1939 року, то британськ╕ газети роками писали, що рос╕йська пропаганда почне розпов╕дати про необх╕дн╕сть п╕дтримки рос╕ян у сх╕дн╕й частин╕ Польщ╕. Тобто йшлося про зах╕дних укра╖нц╕в ╕ б╕лорус╕в, але британська преса пише про них як про рос╕ян. ╤ з такою думкою, що це «русские» вони пронесли всю в╕йну ╕ це все помандрувало дал╕ в пропаганду.
Тому на кожному майданчику, в кожн╕й сфер╕ ми ма╓мо себе запитати: як можемо зм╕нити ситуац╕ю, як можемо розпов╕сти б╕льше правди про внесок Укра╖ни?
- А чи тут допомага╓ в╕йна Рос╕╖ з Укра╖ною в ламанн╕ цих стереотип╕в про «виключну» участь саме рос╕ян у Друг╕й св╕тов╕й в╕йн╕?
- Я думаю, певною м╕рою допомага╓. Питання, що люди на кшталт президента США, який дозволя╓ соб╕ розпов╕сти про 80 млн рос╕йських втрат, – ми до таких св╕тоглядних ╕люз╕й не достука╓мося. Треба говорити з тими, хто творить наративи. З тими, хто говорить тверезо, а не збива╓ться на кл╕ше.
Перемагати кл╕ше набагато важче, практично неможливо, н╕ж одну аргументац╕ю ╕ншою аргументац╕╓ю.
Те, що зараз до Пут╕на ╖дуть, власне, представники режим╕в, як╕ проти демократ╕╖, проти ╓вропейського порозум╕ння, представники правих сил, як╕ паразитують на ╕стор╕╖, – висновки демократична б╕льш╕сть у кра╖нах Заходу ма╓ робити. ╤ не лише висновки. А й розум╕ти, за як╕ ц╕нност╕ бореться Укра╖на в цьому випадку.
- Але Рос╕я ма╓ те, чого, напевно, браку╓ нам. Вона ма╓ вперт╕сть ╕ терп╕ння в просуванн╕ сво╖х наратив╕в ╕ пропаганди. Оце уявлення про фашизм, який вони тепер накладають ╕ на укра╖нц╕в, називаючи нас фашистами. Мен╕ зда╓ться, що ╓ небезпека в тому, що ╖хн╕й наратив зможе поступово через маленьк╕ оц╕ кроки ставати все ширшим ╕ ширшим у св╕т╕. Чи ╓ у цьому небезпека?
- Я думаю, що Рос╕я це робитиме ╕ надал╕. Але ж мають виникати лог╕чн╕ запитання, наприклад – чому у нас ╓ можливим, що людина ╓врейського походження Володимир Зеленський ╓ президентом Укра╖ни? Чому головний рабин Укра╖ни запису╓ кл╕п, звернений до президента Трампа, в якому опов╕да╓ про злочини рос╕ян? ╤ де тут де фашизм, а де це сторона св╕тла?
У нас в музе╖ ╓ чотири щоденники нин╕шн╕х рос╕йських окупант╕в. В них ус╕х ╓ тема нацизму, ╓ тема «Укрорейху», фашист╕в, символ╕ки тощо. Вс╕ чотири хлопц╕, вони дуже р╕зн╕, але вони оперують пропагандою, оск╕льки вони реальних укра╖нц╕в, окр╕м заляканого м╕сцевого населення, не бачили. Хоча один зробив висновок п╕сля сп╕лкування з жителями Мел╕топольщини про те, що «вони вс╕ за Укрорейх». Тобто рос╕йський народ накручений на цю пропаганду, але пояснити чим ╓ нацизм, вони не можуть.
Натом╕сть Зах╕дному св╕ту, який ма╓ доступ до багатьох р╕вн╕в ╕нформац╕╖, ми це можемо пояснити. ╤ в такому випадку, у в╕льному св╕т╕ та в╕льному отриманн╕ ╕нформац╕╖, це набагато легше робити, н╕ж ╕з зазомбованими сусп╕льствами. Рос╕ян ми зараз не перевихова╓мо, ми ╖х не перекона╓мо. Як ╕ ╕нших представник╕в тотал╕тарних режим╕в. Це не наше завдання.
- Яким ма╓ бути день восьмого травня? Саме для Укра╖ни, в контекст╕ вже сучасно╖ в╕йни. Чи ╓ потреба взагал╕ у в╕дзначенн╕ дат Друго╖ св╕тово╖, коли тут в╕йна, втрати? Як мають проходити дн╕ пам'ят╕?
- ╢ р╕зн╕ п╕дходи. Так, ╕сторик В╕тал╕й Нахманович говорить про те, що в╕дзначаючи в будь-якому вигляд╕ День перемоги ми руха╓мося в русл╕ рос╕йського бачення. Намагаючись переконувати в тому, що наш внесок був важливий, ми п╕д╕гру╓мо роспропаганд╕, оск╕льки наш╕ во╖ни були в Червон╕й арм╕╖.
Але, як на мене, все ж важливо показувати наш внесок, але схиляючи голову, розум╕ючи, що дуже часто в укра╖нц╕в не було вибору, дуже часто укра╖нц╕ ставали перед дуже важким вибором.
Сьогодн╕ уявити те, що реально в╕дбувалося в окупац╕╖, можуть люди, як╕ зараз перебувають в рос╕йськ╕й окупац╕╖, – де книжки укра╖нських б╕бл╕отек спалюються. Де на людях вишуковуються тату укра╖нського спрямування. Тобто наш╕ громадяни, як╕ були п╕д окупац╕╓ю рос╕йських в╕йськ можуть пережити страх той, який переживали укра╖нц╕ у часи Друго╖ св╕тово╖.
Ма╓ бути п╕дх╕д пошанування, схиляння голови перед пам'яттю загиблих, втрачених. Тих, хто боровся за нашу свободу в╕д зла обох режим╕в.
- А 9 травня, «д╓нь паб╓ди», чи ма╓ бути взагал╕ щось на оф╕ц╕йному р╕вн╕ окрема дата?
- 9 травня в нас – День ╢вропи. До реч╕, саме цього дня в музе╖ в╕дкри╓ться виставка «Пам’ять. Д╕алоги» – про н╕мецьке ╕ укра╖нське бачення ╕стор╕╖ в╕йни, тод╕ й тепер, кр╕зь призму родинних ╕стор╕й. Ми св╕домо намага╓мося сьогодн╕ б╕льше переходити на горизонтальний р╕вень – не оперувати глобальними узагальненнями, а говорити про особисте, близьке, людське.
Ярина Скурат╕вська
https://www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #19 за 09.05.2025 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26962
|