"Кримська Свiтлиця" > #2 за 10.01.2025 > Тема "Українці мої..."
#2 за 10.01.2025
Ш╤СТДЕСЯТНИКИ
Нещодавно в Ки╓в╕ вийшла друком книга Радомира Мокрика «Бунт проти ╕мпер╕╖: укра╖нськ╕ ш╕стдесятники». Автор висв╕тлю╓ долю групи укра╖нсько╖ творчо╖ ╕нтел╕генц╕╖, яку назвали ш╕стдесятниками. ╥хн╕й творчий злет припав на 1960-╕ роки.
Радомир Мокрик розм╕ркову╓ про походження ш╕стдесятник╕в: «Деяк╕ досл╕дники акцентують увагу на тому, що абсолютна б╕льш╕сть ш╕стдесятник╕в походила з с╕льсько╖ м╕сцевост╕. Справд╕ майбутн╕ письменники, критики та ╕нтелектуали народилися в селах чи невеличких м╕стечках: Василь Симоненко – в сел╕ Б╕╖вц╕ на Полтавщин╕, ╤ван Драч – у м╕стечку Тел╕женц╕ в Ки╖вськ╕й област╕, Василь Стус – у Рахн╕вц╕ на В╕нниччин╕, Л╕на Костенко - у Ржищев╕ на Ки╖вщин╕, Микола В╕нграновський – у Первомайську в Микола╖вськ╕й област╕, ╤ван Св╕тличний – у сел╕ Половинкине на Луганщин╕, ╤ван Дзюба – в сел╕ Микола╖вц╕ на Луганщин╕, ╢вген Сверстюк – у сел╕ С╕льце на Волин╕ (тод╕ частина Польщ╕). Водночас чинник «с╕льського» походження ш╕стдесятник╕в не варто переоц╕нювати. Якоюсь м╕рою йдеться про «╕стор╕ю усп╕ху» - як д╕ти з невеличких с╕л та м╕ст досягли найвищих вершин у культур╕ велетенсько╖ ╕мпер╕╖. Р╕зними були й п╕дходи до нац╕онального питання в с╕м’ях ш╕стдесятник╕в, нав╕ть якщо мешкали вони в одному рег╕он╕. Наприклад, Василь Стус, який виростав на Донбас╕, вже в юному в╕ц╕ опинився в опозиц╕╖ до рос╕йськомовно╖ б╕льшост╕, а ╤ван Дзюба, котрий народився на Донеччин╕, особливого дискомфорту в╕д рос╕йськомовност╕ рег╕ону не в╕дчував. У той час, коли Стус викликав на себе гн╕в оточення через в╕дкриту критику мовно╖ пол╕тики, ╤ван Дзюба при вступ╕ в комсомол у граф╕ «нац╕ональн╕сть» сам себе записав як рос╕янина. Водночас це був той самий ╤ван Дзюба, який уже через десяток рок╕в написав ключовий ман╕фест проти русиф╕кац╕╖ «╤нтернац╕онал╕зм чи русиф╕кац╕я?»
Деяк╕ «сх╕дняки» пережили безпосередньо, нехай ╕ в несв╕домому в╕ц╕, Голодомор 1932-1933 рок╕в. Друга св╕това в╕йна сприймалася д╕тьми як несправедлив╕сть. Тут беруть початок головн╕ мотиви, як╕ в╕добразились у творчост╕ майбутн╕х ш╕стдесятник╕в: гуман╕зм, гостре в╕дчуття ╕ пост╕йний пошук справедливост╕.
Радомир Мокрик вид╕ля╓ одну сп╕льну для цих д╕тей рису: «Жага до навчання ╕ книжки. Саме захоплення книжками – попри сувор╕ во╓нн╕ та пово╓нн╕ умови навчання – було сп╕льним знаменником для майбутн╕х письменник╕в вже в дитинств╕. Старанн╕сть Стуса була винагороджена ср╕бною медаллю. Загалом школяр «йшов» на золоту медаль, проте рос╕йська мова, яка не була р╕дною в дом╕ Стус╕в, зле пожартувала з майбутн╕м дисидентом – чергування «о» та «а» в рос╕йськ╕й мов╕ таки зменшило варт╕сть металу шк╕льно╖ медал╕. Золотими медал╕стами стали Л╕на Костенко, Василь Симоненко та ╤ван Св╕тличний. Ср╕бну медаль отримав ╤ван Дзюба».
Навчання ╕ виховання в школ╕ було комун╕стичним. Л╕тература була в╕дпов╕дно в╕дцензурована парт╕йними органами. В с╕м’╖ вести «антирадянськ╕» розмови в присутност╕ д╕тей було не прийнято ╕ нав╕ть небезпечно. Тому д╕ти першого пово╓нного покол╕ння не мали особливих п╕дстав п╕ддавати сумн╕ву радянську пропаганду.
Ц╕каво те, що комун╕стичне виховання, спрямоване на формування жертовност╕ заради ╕де╖, сприяло розвитку ш╕стдесятництва: «Молод╕ люди, як╕ в╕рили в проголошен╕ принципи, бралися ╖х в╕дстоювати з ус╕м юнацьким максимал╕змом. Але зрештою переконувалися, яка насправд╕ пр╕рва лежить м╕ж радянськими лозунгами ╕ реальн╕стю СРСР. Таким чином, сама система виховувала нонконформ╕ст╕в, як╕ з часом стали дисидентами».
На певний час молод╕ ╕деал╕сти захопилися гаслами «в╕дновлення справжнього лен╕н╕зму», з якими виступив перший секретар ЦК КПРС Хрущов. Але його критика стал╕н╕зму показала, хоча й не ц╕лком, чим насправд╕ був СРСР. Р. Мокрик пише: «Сво╓ю промовою Микита Хрущов в╕дкрив скриньку Пандори, яку попри вс╕ зусилля, так ╕ не вдалося остаточно закрити аж до розпаду радянсько╖ ╕мпер╕╖ в 1991 роц╕».
Р. Мокрик зверта╓ увагу на старше покол╕ння укра╖нських письменник╕в. В╕н циту╓ Дмитра Горбачова: «Я думаю: «От таких-от постр╕ляли, а ╖х було к╕лька сотень принаймн╕. Вс╕х ╖х застрелили, за винятком Бажана, Рильського (його поривалися) ╕ Тичини. Але з умовою, що вони будуть хвалити парт╕ю, ╕накше заборонять укра╖нську мову. ╤ тому укра╖нц╕ були надто запоб╕глив╕. Укра╖нською мовою так лестили ц╕й парт╕╖, як н╕якою ╕ншою. Вони боялися, що взагал╕ мову заборонять, ╕ вони вже робили все, що в╕д них вимагали».
Досл╕дник Мокрик впевнений, що ╕стор╕я виправда╓ цих письменник╕в. В╕н розпов╕да╓ про зв'язки Максима Рильського ╕ ш╕стдесятник╕в: «Найб╕льшим другом ш╕стдесятник╕в був Максим Рильський. Поет захищав ╖х у прес╕, в╕в зас╕дання у Сп╕лц╕ письменник╕в, коли сво╖ в╕рш╕ презентували Василь Симоненко та Микола В╕нграновський, брав участь у р╕зноман╕тних заходах Клубу творчо╖ молод╕. ╤ван Дзюба згадував, що в планах КТМ була ╕ орган╕зац╕я вечора, спец╕ально присвяченого Рильському, проте Клуб надто рано потрапив у немил╕сть парт╕йного кер╕вництва, тому багато план╕в залишилися нереал╕зованими. Найближч╕ стосунки склалися у Максима Тадейовича з Миколою В╕нграновським: класик не лише правив в╕рш╕ молодого «формал╕ста», але й ╖здив ╕з В╕нграном на риболовлю. Дружина Миколи В╕нграновського Л╕д╕я опису╓ ц╕ вза╓мини як «батьк╕вське покровительство». Найб╕льш символ╕чним моментом, який характеризу╓ в╕дносини Максима Рильського з молодим покол╕нням, став шевченк╕вський веч╕р КТМ у травн╕ 1963 року. П╕сля «оф╕ц╕йно╖ частини» молод╕ люди пройшлися з╕ смолоскипами вулицями Ки╓ва – в╕д пам’ятника Тарасу Шевченку до пам’ятника ╤ванов╕ Франку. ╤ поруч з одним ╕з ╕н╕ц╕атор╕в цього д╕йства ╤ваном Дзюбою п╕д смолоскипами йшов саме Максим Рильський».
Про правдиву ╕стор╕ю Батьк╕вщини ш╕стдесятники д╕знавалися в╕д письменника Бориса Антоненка-Давидовича, який був вояком Арм╕╖ УНР, з╕ збро╓ю в руках захищав незалежн╕сть Укра╖ни, та вижив у стал╕нських концтаборах.
Ще один чинник впливу на молодь: «Молоде покол╕ння ╕з захопленням всотувало зах╕дну культуру: чи то у вигляд╕ субкультури «стиляг», чи класично╖ музики та найкращих зах╕дних диригент╕в, чи то переклад╕в Ер╕ха Мар╕╖ Ремарка, Альбера Камю та Франца Кафки».
Молод╕ люди, яких згодом назвали ш╕стдесятниками, рано привертали до себе увагу орган╕в держбезпеки: «Сестра Василя Стуса Мар╕я згаду╓, що ╖╖ брат Василь потрапив «на ол╕вець» м╕сцевих орган╕в ще 1957 року, коли разом з╕ сво╖м другом ╤ваном Принцевським спонтанно виступив на в╕дкритт╕ пам’ятника Тарасов╕ Шевченку в Стал╕но. Звичайно, укра╖нською мовою. Текст та зм╕ст тод╕шньо╖ Стусово╖ промови не збер╕гся. Однак, зв╕сно, невипадково вона привернула увагу м╕сцевого КДБ. Тод╕ 18-р╕чного Стуса дек╕лька раз╕в викликали на допити в КДБ, намагаючись з’ясувати ставлення юнака до «нац╕онального питання». За словами сестри, Стус не любив розпов╕дати про т╕ розмови, однак перший досв╕д тиску з боку державних орган╕в в╕дчув на соб╕ саме тод╕».
Радомир Мокрик опов╕да╓ про д╕яльн╕сть КДБ у Ки╓в╕: «З╕ зв╕т╕в, як╕ збер╕гаються в галузевому арх╕в╕ СБУ в Ки╓в╕, можна визначити загальн╕ тенденц╕╖ роботи «орган╕в» у цей пер╕од. Головна агентурно-оперативна робота велася в напрямку контррозв╕дки, а також «по виявленню ворожо╖ агентури, викриттю та припиненню орган╕зовано╖ д╕яльност╕ укра╖нських та ╓врейських буржуазних нац╕онал╕ст╕в, церковник╕в та сектант╕в». На початку 1959 року в Ки╓в╕ в «агентурн╕й розробц╕» по л╕н╕╖ буржуазних укра╖нських нац╕онал╕ст╕в перебувало 49 людей, за якими пильнували 109 безпосередн╕х агент╕в, значну увагу прид╕ляли чек╕сти й проф╕лактичн╕й робот╕ з особами, як╕, на думку КДБ, «помилково потрапили п╕д вплив антирадянських елемент╕в». У р╕чному зв╕т╕ за 1959 р╕к начальник управл╕ння КДБ при РМ УРСР П. Тихонов ╕з задоволенням констатував, що його управл╕ння добре попрацювало в цьому напрям╕, «особливо серед молод╕». Проф╕лактичн╕ бес╕ди протягом року в Ки╓в╕ провели з╕ 160 особами. Окрема стаття р╕чно╖ зв╕тност╕ – агентура. На к╕нець року в Ки╓в╕ нал╕чувалось 1110 агент╕в, 34 резиденти та 155 явочних квартир. За р╕к завербували 74 нових агент╕в».
Безумовно, конкретн╕ под╕╖, так╕, як Курен╕вська трагед╕я 13 березня 1961 року, коли штучне озеро прорвало греблю ╕ залило брудною водою ╕ багном Курен╕вку ╕ частину Подолу, внасл╕док чого загинуло багато людей, та знах╕дка у Бик╕вн╕ могил жертв масового комун╕стичного терору, показували, що Комун╕стичн╕й парт╕╖ не можна в╕рити. Але Мокрик вважа╓, що значно важлив╕шою була ╕нтелектуальна робота ш╕стдесятник╕в. В╕н зазнача╓: «В певному сенс╕ ╕стор╕я ш╕стдесятництва - це перемога критичного мислення над усюдисущою радянською пропагандою. Перебуваючи у вкрай обмеженому ╕нформац╕йному простор╕, молод╕ люди поступово починали мислити самост╕йно, щоденно рефлектуючи реал╕╖ життя в радянськ╕й Укра╖н╕. Шлях╕в та мотив╕в для тако╖ рефлекс╕╖ було чимало. У випадку ш╕стдесятник╕в головну роль в╕д╕гравали люди ╕ книги».
Щоразу, коли в КТМ виразно звучала нац╕ональна тема, то з парт╕йних верх╕в посилювалася критика. Поступово ш╕стдесятники усв╕домлювали ворож╕сть пол╕тики радянського кер╕вництва щодо укра╖нсько╖ культури.
Проте ш╕стдесятництво поширювалось. Р. Мокрик в╕дзнача╓: «В травн╕ 1963 року, вже п╕сля головних парт╕йних збор╕в у Ки╓в╕, еп╕центр ш╕стдесятництва на деякий час перем╕стився до Одеси. Саме на п╕вдн╕ Укра╖ни проводилися л╕тературн╕ сем╕нари, куди з’╖жджалися молод╕ письменники з ус╕╓╖ республ╕ки. Ц╕ сем╕нари були покликан╕ не лише п╕двищити л╕тературну майстерн╕сть молодих людей, але й «наставити ╖х на правильний шлях». Однак 1963 року в Одесу при╖хали люди з уже усталеними переконаннями. Тод╕ тут перетнулись шляхи киян Леся Танюка та Миколи В╕нграновського, льв╕в’янина Богдана Гориня, м╕сцевого письменника Володимира Явор╕вського, ╕ що, мабуть, найб╕льш важливо, Василя Стуса, який при╖хав з Донбасу».
Та зрос╕йщення посилювалось. Радомир Мокрик характеризу╓ мовну пол╕тику Москви: «Протягом десятил╕ть завдяки ц╕леспрямован╕й стратег╕╖ радянського кер╕вництва укра╖нська мова набула негласного статусу «мови села». В УРСР для досягнення ц╕╓╖ мети радянське кер╕вництво вдавалося до р╕зних метод╕в, як-от масове переселення людей з ╕нших рег╕он╕в СРСР в укра╖нськ╕ м╕ста, ц╕леспрямоване насадження рос╕йських або русиф╕кованих ел╕т. П╕д «ел╕тою» тут сл╕д розум╕ти передус╕м соц╕альну верству кер╕вник╕в – в╕д директора заводу чи школи до чиновник╕в вищих ланок. Характерним для новоприбулих представник╕в ел╕т було зневажливе ставлення до укра╖нсько╖ мови ╕ культури. ╤ван Дзюба згодом назвав таке ставлення колон╕заторським: «…╕ сьогодн╕, особливо у великих м╕стах, дуже сильний прошарок рос╕йського м╕щанства, який безнад╕йно далекий в╕д того, щоб бути нос╕╓м комун╕стичного ╕нтернац╕онал╕зму, а ╓ духовним спадко╓мцем «десяти покол╕нь колон╕затор╕в». Це рос╕йське м╕щанство почува╓ себе не дружн╕м гостем ╕ не добрим приятелем народ╕в, серед яких живе, а господарем становища й вищим елементом. Воно зневажливо ставиться до тих народ╕в, серед яких опинилося, ╕ зам╕сть ц╕кавитися, вивчати ╕ засвоювати ╖хню культуру, мову, ╕стор╕ю тощо, - як це завжди робив ╕ робитиме всякий добрий г╕сть ╕ захожий чи нав╕ть покликаний на допомогу друг, - це м╕щанство не т╕льки не вивча╓ ╕ не засвою╓ ╖х, а нав╕ть не ц╕кавиться ними ╕ не промина╓ жодно╖ нагоди, щоб зневажити, поглузувати, познущатися з них. Не краще ставиться воно й до ╕нших народ╕в Союзу. «Эти грузины – такие лентяи, такие хамы… и ужасные националисты»; «Эти азербайджанцы такие грязные, такие хамы, такие националисты» ╕ т.д., ╕ т.п., одне слово, весь св╕т – хами ╕ нац╕онал╕сти, ╕ лише вони, рос╕йськ╕ м╕щани, - св╕тозари культури ╕ добр╕ демони ╕нтернац╕онал╕зму. Цей прошарок рос╕йського м╕щанства в нац╕ональних республ╕ках – колосальний ╕ пост╕йно д╕ючий, пол╕тично реакц╕йний, культурно ╕ морально знижуючий фактор, в╕н вносить посильну (╕ чималу) отруту в справу дружби народ╕в СРСР. Проте, хоч як це дивно, в╕н нап╕воф╕ц╕йно вважа╓ться справжн╕м нос╕╓м правильних ╕дей, над╕йною опорою влади ╕ противагою «местным».
Радянське кер╕вництво розглядало рос╕йську мову ╕ рос╕йську культуру як чи не головний чинник ун╕ф╕кац╕╖ р╕зних територ╕й радянсько╖ ╕мпер╕╖. Укра╖нська мова та нац╕ональна ╕дентичн╕сть вважалася головною перешкодою процесу злиття народ╕в ╕ тому ╖╖ треба було поступово усунути. Саме цю мету мала реформа осв╕ти 1958 року.
Р. Мокрик зазнача╓: «В Укра╖н╕ знайшлося багато незадоволених пропонованою реформою – як серед парт╕йно╖ верх╕вки, так ╕ серед ╕нтел╕генц╕╖. Протягом к╕лькох тижн╕в п╕сля оприлюднення листопадових Тез точилася дискус╕я щодо впровадження норми про виб╕р мови навчання. Характерно, що нав╕ть письменники м╕жво╓нного покол╕ння – Максим Рильський та Микола Бажан, як╕ зазвичай вол╕ли не конфл╕ктувати з режимом п╕сля власного досв╕ду Великого Терору, - опротестували згадану реформу, нехай ╕ в стриман╕й форм╕. 22 грудня 1958 року в московськ╕й «Правде» з’явилася ╖хня сп╕льна стаття п╕д назвою «Во имя человека!» Зв╕сно, протести республ╕канських парт╕йних кер╕вник╕в та укра╖нсько╖ ╕нтел╕генц╕╖ н╕чого не зм╕нили. Через три дн╕ п╕сля публ╕кац╕╖ статт╕ у «Правде» Верховна рада УРСР слухняно виконала волю Москви, схваливши Тези ╕з пунктом 19 про виб╕р мови навчання школяр╕в включно. Таким чином було оф╕ц╕йно розпочато масову русиф╕кац╕ю системи осв╕ти в УРСР. Тим часом укра╖нську мову поступово вичавлювали ╕ з пер╕одично╖ преси. Така ж ситуац╕я склалася у видавництв╕ книжок – поступове п╕двищення тираж╕в рос╕йськомовних видань ╕ заниження укра╖нських тираж╕в. На Донбас╕ русиф╕кац╕я, як ╕ в попередн╕ пер╕оди, зокрема через сутт╓ву м╕грац╕ю ╕ зам╕щення населення, мала ще виразн╕ш╕ обриси. Наприклад, якщо по Укра╖н╕ тираж╕ укра╖нських газет поступово вит╕снялись рос╕йськими, то в Донецьк╕й ╕ Луганськ╕й областях деяк╕ найб╕льш тиражован╕ газети (скаж╕мо, «Комсомолец Донбасса») просто виходили т╕льки рос╕йською мовою, попри оф╕ц╕йну вимогу двомовност╕».
Оск╕льки ш╕стдесятники творили нац╕ональну культуру, то для них мовне питання постало особливо гостро.
Ще в 1962 роц╕ ш╕стдесятники були пост╕йними гостями на шпальтах газет ╕ журнал╕в. А на злам╕ 1963/1964 рок╕в ╖хн╕ тексти переважно забраковувались цензурою.
Молод╕ люди взялися самотужки за виготовлення ╕ видавання власних твор╕в. Так у 1963-1964 роках розпочалася епоха самвидаву, який згодом став одним ╕з ключових вид╕в д╕яльност╕ дисидент╕в. Незабаром самвидав зосередився на гостропол╕тичних текстах.
4 травня 1964 року прац╕вник Публ╕чно╖ б╕бл╕отека АН УРСР Погружальський зд╕йснив п╕дпал. Пожежу було л╕кв╕довано лише на трет╕й день. Погор╕ли найц╕нн╕ш╕ укра╖нськ╕ пам’ятки ╕ стародруки – ╕ взагал╕ укра╖н╕ка. Пожежа знищила близько 500 тисяч одиниць збер╕гання. Втрати для вивчення ╕стор╕╖ й культури Укра╖ни були колосальн╕.
В 1972 роц╕ радянська влада завдала остаточного удару по ш╕стдесятництву. Тод╕ органи держбезпеки заарештували ╢вгена Сверстюка, Василя Стуса, ╤вана Св╕тличного та багатьох ╕нших ш╕стдесятник╕в. Дехто з ш╕стдесятник╕в заплатив за непохитн╕сть сво╓╖ позиц╕╖ багатор╕чним ув’язненням, дехто – життям. Василь Стус, якого повторно засудили на початку 1980-х рок╕в, уже н╕коли не вийшов ╕з табору, загинувши в ув’язненн╕ в Пермськ╕й област╕ 1985 року. Художницю Аллу Горську вбили в 1970 роц╕ за дос╕ не з’ясованих обставин.
На зм╕ну ш╕стдесятникам прийшли ╕нш╕ дисиденти в Укра╖н╕, як╕ заснували Укра╖нську Гельс╕нську групу – одну з перших правозахисних ╕н╕ц╕атив в СРСР. ╥╖ член╕в також пересл╕дували.
П╕сля розпаду СРСР колишн╕ в’язн╕ й пересл╕дуван╕ – ш╕стдесятники ╕ дисиденти – були в перших лавах поборник╕в незалежност╕ Укра╖ни: В’ячеслав Чорнов╕л, Левко Лук’яненко, ╤ван Драч, ╤ван Дзюба, Лесь Танюк ╕ ╕нш╕.
Спалах укра╖нського ш╕стдесятництва став ще одн╕╓ю ланкою у багатов╕ковому протистоянн╕ Укра╖ни рос╕йському колон╕затору.
Радомир Мокрик робить висновок: «Сьогодн╕ протистояння переросло в криваву в╕йну, чергову спробу ╕мпер╕╖ (хоч як би вона називалась – рос╕йською чи радянською) п╕дкорити Укра╖ну. Однак саме тепер ми ма╓мо шанс зламати колон╕альну сп╕раль ╕стор╕╖ ╕ повернути Укра╖н╕ належне ╖й м╕сце в ╓вропейському простор╕ – ╕сторичному, пол╕тичному ╕ передус╕м культурному. Ця в╕йна зм╕ню╓ традиц╕йну колон╕альну оптику св╕ту ╕ ╢вропи щодо Укра╖ни».
А Л╕на Костенко сказала: «Сьогодн╕ я щаслива – у нас ╓ лицар╕».
Анатол╕й Зборовський
"Кримська Свiтлиця" > #2 за 10.01.2025 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26653
|