"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2024 > Тема ""Білі плями" історії"
#42 за 18.10.2024
ДЕ ХОДИТЬ ЛЕМ╤Ш, ТАМ ╤ ШАБЛЯ МУСИТЬ БУТИ
Нещодавно в Ки╓в╕ вийшла друком книга Максима В╕хрова «Слобожанська ╕стор╕я». Автор – журнал╕ст, публ╕цист ╕ письменник. В╕н народився в Луганську, де жив, навчався ╕ працював до само╖ окупац╕╖. Пот╕м перебрався в Б╕лу Церкву, зараз живе в Ки╓в╕.
«Слобожанська ╕стор╕я» - це розпов╕дь про п╕вн╕чну частину Луганщини, котра н╕коли не була частиною Донбасу, а належить до Слоб╕дсько╖ Укра╖ни.
Слоб╕дська Укра╖на – це велика територ╕я на сх╕д в╕д Полтави, навколо тепер╕шнього Харкова, а також сх╕дна частина Сумсько╖, п╕вн╕ч Лугансько╖ та Донецько╖ областей Укра╖ни, п╕вденно-сх╕дна частина Воронезько╖, п╕вденно-зах╕дна Б╕лгородсько╖, п╕вдень Курсько╖ областей Рос╕╖.
В основ╕ книги прац╕ ╕сторик╕в ╕ родинн╕ спогади. Головн╕ под╕╖ «Слобожансько╖ ╕стор╕╖» розгортаються в трьох сус╕дн╕х селах сучасно╖ Лугансько╖ област╕: Пластун╕вц╕, Роман╕вц╕ та Б╕лолуцьку. Максим В╕хров, реконструюючи долю трьох покол╕нь сво╖х предк╕в, розпов╕да╓ про людей, як╕ жили в цьому краю, зв╕дк╕ля вони там з’явилися ╕ як ╖м велося в страшн╕й круговерт╕ ХХ стол╕ття. За родинним переказом, ще у ХV╤╤╤ стол╕тт╕ запор╕зький козак ╤ван Вихор перебрався в т╕ кра╖. А пр╕звище його нащадк╕в зг╕дно московсько╖ пол╕тики зрос╕йщення переробили на В╕хров. Велику роль у написанн╕ книги в╕д╕грала мати автора – Тетяна Валентин╕вна В╕хрова, котра 20 рок╕в займалася етнограф╕╓ю Луганщини, працюючи в обласному кра╓знавчому музе╖.
Ще в ХV╤ стол╕тт╕ терени, як╕ згодом стали в╕дом╕ п╕д назвою Слоб╕дсько╖ Укра╖ни, були диким, майже незаселеним степовим обширом, що розкинувся м╕ж розмитими кордонами Великого княз╕вства Литовського (згодом – Реч╕ Посполито╖), Москов╕╖ ╕ Кримського ханства.
Реальною силою, яка змогла опанувати степ, стали козаки. Вважа╓ться, що козацьку колон╕зац╕ю цього краю започаткували 865 учасник╕в повстання 1637-1638 рок╕в, як╕ п╕сля сво╓╥ поразки, на чол╕ з Яковом Остряницею п╕шли на далеке Л╕вобережжя ╕ з дозволу московитського б╕лгородського во╓води оселилися на теренах тепер╕шньо╖ Харк╕вщини, заснувавши м╕сто Чугу╖в.
У п╕дсумку на Слобожанщин╕ запанував полковий спос╕б орган╕зац╕╖, принесений на ц╕ територ╕╖ козаками. М╕л╕тарна форма орган╕зац╕╖ життя якнайл╕пше пасувала до реал╕й Слобожанщини. Адже поруч з господарським осво╓нням степу колон╕сти мусили боронитись в╕д пост╕йних татарських наб╕г╕в.
Видатний укра╖нський ╕сторик Дмитро Багал╕й зазначав: «Слобожане якось ум╕ли, хоч се було занадто трудно, з’╓днати лем╕ш з козацькою шаблею, хл╕боробство з в╕йськовою справою».
Максим В╕хров пише: «Стосовно Слоб╕дсько╖ Укра╖ни москов╕ти в╕д самого початку д╕яли за принципом «под╕ляй ╕ володарюй»: ус╕ можлив╕ питання б╕лгородський во╓вода вир╕шував з старшиною кожного окремого полку, ╕ саме через нього полки мусили вир╕шувати суперечки м╕ж собою. А ще б╕льше москов╕ти пильнували, щоб слоб╕дськ╕ полки не об’╓днались п╕д одн╕╓ю булавою чи нав╕ть п╕д сп╕льним – хай нав╕ть московитським командуванням. Коли ж гетьмани на зразок Самойловича чи Мазепи починали м╕ркувати про об’╓днання Гетьманщини й Слобожанщини, то москов╕ти робили все, щоб цього не сталося».
М. В╕хров зверта╓ увагу на стосунки укра╖нц╕в ╕ рос╕ян: «Лише наприк╕нц╕ Х╤Х стол╕ття стали траплятися деяк╕ вза╓мн╕ запозичення в мов╕, костюм╕, звичаях, але, наприклад, шлюби м╕ж рос╕янами ╕ укра╖нцями були р╕дк╕стю – нав╕ть на початку ХХ стол╕ття женихи з рос╕йських с╕л часто шукали соб╕ наречених у Рос╕╖, бо тутешн╕ укра╖нки не бажали йти з ними п╕д в╕нець. Ось промовиста етнограф╕чна замальовка к╕нця Х╤Х стол╕ття з╕ слободи Мик╕льсько╖ (нин╕ у М╕ловському район╕ Лугансько╖ област╕): «Тут нема╓ жодного кор╕нного двору, с╕м’я якого складалася б ╕з великорос╕йського племен╕. Наш селянин уника╓ мати будь-яку справу з москалем, а тим паче наймати його до себе у служ╕ння. Малорос назива╓ великороса «кацапом», «кислопузим» ╕ смердючим москалем». У малорос╕в склалася й приказка: «Боже мий, Боже мий! А ми тво╖, а чи╖ то москал╕?» Москал╕ в╕ддячували укра╖нцям тим самим. Укра╖нц╕в дражнили :чортовими головами».
В╕хров наголошу╓: «Тут, в зон╕ укра╖нського ╕ рос╕йського контакту, дотикалися два р╕зн╕ св╕ти, м╕ж якими лежала глибока цив╕л╕зац╕йна в╕дм╕нн╕сть, яка впадала в око ╕ м╕сцевим мешканцям, ╕ зовн╕шн╕м спостер╕гачам».
Ц╕каво, що найб╕льша частина злочин╕в припадала на «захожих великорос╕ян».
А ось характеристика краю в часи Нац╕онально-визвольних змагань: «До махновц╕в ╕ р╕зноман╕тних «отаман╕в» в тих краях ставилися ╕з пошаною. Чимало селян ╕ сам╕ охоче поповнювали лави р╕зноман╕тних «банд», а ще б╕льше надавали ╖м вс╕ляку п╕дтримку ╕ сприяння. На початку 1920-х на п╕вн╕чних теренах Луганщини промишляла – ╕ небезусп╕шно – сила-силенна р╕зноман╕тних отаман╕в, котр╕ становили ц╕лком серйозну загрозу для радянсько╖ влади. Як-от, наприклад, отаман Каменюка, чий заг╕н навесн╕ 1921-го захопив Староб╕льськ, вир╕завши практично вс╕х учасник╕в з’╖зду комнезам╕в. ╤ в╕дчувалося, що побиватися за «актив╕стами» м╕сцеве населення не буде. Недарма особовий склад Червоно╖ арм╕╖ у Харк╕вськ╕й губерн╕╖ формувався переважно з етн╕чних рос╕ян з Московщини, Орловщини й Уралу – м╕сцеве селянство не безп╕дставно вважалося елементом контрреволюц╕йним».
Якось у Пластун╕вц╕ махновц╕ перебили заг╕н червоних, який ╖х пересл╕дував. Пластун╕вц╕ закопали трупи червоноарм╕йц╕в у глибоку яму ╕ розр╕вняли землю над могилою, не поставивши ан╕ хреста, ан╕ каменюки. Н╕хто з м╕сцевих н╕коли й словом не обмовився представникам влади, що на околиц╕ села прикопаний ц╕лий б╕льшовицький заг╕н.
Про напругу боротьби слобожан ╕з рос╕йсько-б╕льшовицькими окупантами св╕дчить ╕ такий факт: «Один старенький агроном на пр╕звище Твердохл╕б, сам родом ╕з Сват╕вщини, у 1990-х розпов╕дав мо╓му батьков╕ таку ╕стор╕ю. «Йдемо якось ╕з батьком, дивлюся, в л╕сосмуз╕ пшениця ярова росте! – розпов╕дав Твердохл╕б. – Питаюся, як таке може бути? Хто ж це пшеницю в л╕с╕ пос╕яв?! А батько мовчить, н╕би не чу╓. Це вже пот╕м, коли я дорослим став, в╕н мен╕ розпов╕в, зв╕дки та ярова в л╕с╕ взялася. У 1920-х у нас на Сват╕вщин╕ червон╕ продзагони дуже лютували: вигр╕бали комори до зернини, звозили все у Сватове, а зв╕дти – зал╕зницею в Рос╕ю. Селяни в╕д того просто зв╕р╕ли. Коли ╖м терпець ув╕рвався, вони влаштовували зас╕дки, хапали продзагон╕вц╕в, р╕зали ╖м животи, набивали зерном ╕ в л╕сосмугах закопували. А пот╕м по весн╕ оте зерно з року в р╕к проростало. Ус╕, окр╕м д╕тей, про те знали, але н╕кому не казали».
Максим В╕хров опису╓ ╕ трагед╕ю Голодомору 1932-1933 рок╕в. ╤з 500 жител╕в Роман╕вки померло 155 ос╕б. Це ще треба враховувати, що серед колгоспного начальства не вс╕ втратили людську подобу. Негласно дозволяли прихопити в кишеню др╕бку колгоспного добра: цибулину, бурячину, пригорщу зерна. А ще порятунком було, взявши якийсь одяг, п╕ти в поблизьк╕ села, розташован╕ на територ╕╖ Рос╕╖, де жили так╕ ж сам╕ слобожани, але голоду не було, ╕ в них можна було вим╕няти як╕сь харч╕.
Проте ми вже не д╕зна╓мося, ск╕льки укра╖нц╕в убито голодом. Наприклад, село Пластун╕вка знелюдн╕ло ╕ зникло ще до початку системних досл╕джень Голодомору. За переказом, тод╕ там вимерла чи не половина села.
В╕хров з жалем пише: “Добре працювали мо╖ баби й д╕ди, але здеб╕льшого на колгоспн╕й панщин╕. Воювали теж, зда╓ться, непогано, проте на чужих в╕йнах”.
А колись же було... Видатний укра╖нський ╕сторик, досл╕дник минувшини Слоб╕дсько╖ Укра╖ни Дмитро Багал╕й захоплювався: “Слобожане якось ум╕ли, хоч се було занадто трудно, з’╓днати лемеш з козацькою шаблею, хл╕боробство — в╕йськовою справою”.
Максим В╕хров сл╕дом за Багал╕╓м стверджу╓: “Де ходить лем╕ш, там ╕ шабля мусить бути”. Ми вже в цьому вкотре переконались.
Досл╕дник В╕хров робить висновок: “Наша власна на╖вн╕сть, “хитра московська неправда” ╕ недалекоглядн╕сть Заходу — от ╕ вся формула нашо╖ державницько╖ трагед╕╖. А без власно╖ держави оборонити св╕й житт╓вий уклад, сво╖ права ╕ вольност╕ ще н╕кому не вдавалося”.
Анатол╕й Зборовський
На фото: Максим В╕хров ╕ модератор Максим Майоров на презентац╕╖ Слобожансько╖ ╕стор╕╖
"Кримська Свiтлиця" > #42 за 18.10.2024 > Тема ""Білі плями" історії"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26454
|