"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2024 > Тема "Душі криниця"
#32 за 09.08.2024
ТРИЗНАЧНЕ СВЯТО МАКОВ╤Я
1 (14) серпня – Медовий Спас, або Маков╕я. Його святку╓мо у перший день Успенського посту. «Спас» - коротка форма в╕д сл╕в «спас╕ння» та «Спаситель» (так назива╓мо ╤суса Христа). Колись у ц╕ дн╕ починали забирати з вулик╕в мед. Тому його ╕ називають Медовий Спас. Але цим значення свята не обмежу╓ться.
Основна церковна назва – Положення Чесних Древ Животворчого Хреста Господнього. Його ╕стор╕я сяга╓ кор╕нням IX стол╕ття, коли частини Хреста Господнього переносилися з ╕мператорського палацу до Собору Свято╖ Соф╕╖ у Константинопол╕. Два тижн╕ рел╕кв╕ю носили м╕стом, аби вберегти мешканц╕в в╕д хвороб та злих дух╕в; частинами Хреста освячували воду. Тепер Чесн╕ Древа збер╕гаються у Рим╕, П╕з╕, Флоренц╕╖ та Париж╕ у Собор╕ Паризько╖ Богоматер╕.
Сучасна церковна традиц╕я свята- п╕д час Богослуж╕ння у храм╕ виносять Хрест Господн╕й, аби в╕ряни вклонилися ╕ припали до нього. Вважа╓ться, що ц╕╓╖ мит╕ Небо ╕ Сам Господь наближаються до людей.
Цього дня також вшанову╓мо пам'ять мученик╕в Макаве╖в – с╕мох брат╕в та ╖хньо╖ матер╕ Солом╕╖. Про под╕╖ розпов╕да╓ Старий Зав╕т. Вони трапилися приблизно у 166 роц╕ до Р╕здва Христового. Брати ╕ ╖хня мати твердо спов╕дували в╕ру в ╢диного Бога, тому в╕дмовилися виконати вимогу чужинц╕в-язичник╕в поклонитися ╕долам, за що ╖х жорстоко стратили.
С╕м’я Макаве╖в – приклад незр╕вняно╖ ст╕йкост╕ ╕ в╕ри в ╢диного Господа, в╕дтак, приклад ╕ для християн.
Укра╖нськ╕ л╕тописи св╕дчать, що саме на Маков╕я князь Володимир Великий охрестив киян. Тод╕ в гирл╕ р╕чки Почайни охрестилися його 12 син╕в, а джерело, де ╖х хрестили, назвали Хрещенським.
З Маков╕я розпочина╓ться Успенський п╕ст, який трива╓ до свята Успення Пресвято╖ Богородиц╕ – 15 (28) серпня ╕ прир╕вню╓ться до Великого посту. У його час╕ потр╕бно читати особливо багато молитов до Д╕ви Мар╕╖, регулярно в╕дв╕дувати Богослуж╕ння, спов╕датися та причащатися.
Щодо ╖ж╕, то намагатися не вживати м'яса, риби, я╓ць, молока. Але це не стосу╓ться д╕тей, ваг╕тних ж╕нок, хворих людей, яким потр╕бне калор╕йне харчування. До такого «списку» входять шахтар╕ (вони важко працюють п╕д землею ╕ потребують в╕дновлення сил), во╖ни…
Колись на свято Маков╕я у церквах святили мед ╕ гол╕вки маку. Тепер, з в╕домих причин, мак у нас не вирощують. Та, головне, не обряд освячення, а беззастережна в╕ра ╕ щира молитва.
Ут╕м, дотепер збер╕глася добра традиц╕я – у свято Медового Спаса пас╕чники пригощають знайомих, друз╕в, сус╕д╕в, д╕тей, як╕ проходять повз пас╕ку, св╕жим медом ╕ просять ╖х подякувати насамперед Богу та божим комахам – бджолам за солодкий частунок.
У народ╕ кажуть:
-На Маков╕я ос╕нь в╕╓.
-У цей день холодн╕ в╕три – буде холодна ос╕нь.
УСЬОГО ПРИПАС
6 серпня – свято Преображення Господнього.
У народ╕ його називають Другий або Яблучний Спас. Зустр╕ча╓ться ╕ така назва – Багатий Спас, бо в╕н усього припас: фрукт╕в, овоч╕в, зерна, гриб╕в…
У язичницьк╕ часи ц╕╓╖ пори наш╕ пращури святкували настання осен╕. До дня святкування слов’янам заборонялося ╖сти яблука, готувати з них будь-як╕ страви, в╕двари. Вважалося, що лише з настанням б╕льш холодних дн╕в плоди дозр╕ли для збору ╕ споживання.
╤снувало пов╕р’я, що в св╕т╕ мертвих ростуть дивовижн╕ яблун╕ ╕з золотими та ср╕бними плодами. Якщо ж хтось ╕з дорослих не втримався ╕ скуштував соковитий пл╕д до зазначеного часу, то йому випадало сорок дн╕в строгого посту для спокути сво╓╖ провини. Адже цим вчинком в╕н обд╕лив яблуками померлих. Дехто ╕ тепер дотриму╓ться тако╖ традиц╕╖, особливо матер╕, у яких померли д╕ти. Але Церква говорить, що це – марнов╕рство.
Яблучний Спас – це й день поминання спочилих у Боз╕. Отож в╕дв╕дували кладовища. Щоб «запоб╕гти» потраплянню душ неб╕жчик╕в ╕ всякого зла у будинок, до церкви разом з фруктами, насамперед яблуками, що ╓ подякую Богу за дари, знову, як ╕ на Маков╕я, несли святити кв╕ти ╕ мак, яким згодом обсипали себе ╕ будинок. Кр╕м того, з останн╕х колоск╕в, що залишилися на пол╕ п╕сля жнив, спл╕тали Спасову бороду, а також в╕нки для освячення.
Обрядовими стравами у свято Другого Спаса вважаються печен╕ яблука, пироги з яблуками, узвар ╕ компот. Пекли хл╕б з борошна нового врожаю.
АРХ╤ДИЯКОН УБОГИХ
10 серпня – свято мученика Лаврент╕я, якого стратили за Христову в╕ру у 258 роц╕. В ╕стор╕╖ Церкви його називають Арх╕дияконом убогих. Адже в╕н багато оп╕кувався нужденними, сиротами, недужими, як╕ вже не могли заробляти соб╕ на прожиття власною працею
За давньою доброю укра╖нською традиц╕╓ю, до цього дня багат╕ землевласники, як╕ винаймали на сезон жнивар╕в (женц╕в), мали частково (принаймн╕, на четвертину) розрахуватися з ними за роботу. Розраховувалися здеб╕льшого снопами, або зерном ╕ соломою окремо, ╕нколи гр╕шми. Остаточний розрахунок зд╕йснювали у свято Семена (1 вересня), яке знамену╓ початок нового церковного року, або восени п╕сля обмолоту зерна. ╤ т╕льки тод╕ домовлялися про подальшу сп╕впрацю.
Народн╕ прикмети:
-Якщо у цей день у р╕чках та озерах вода не рябить, тиха – ос╕нь прип╕зниться; вода неспок╕йна – на ос╕нь з в╕трами.
-Пада╓ дощ – наступного року вродить жито.
П╕сля першо╖ декади серпня знахар╕ розпочинали ос╕нн╕й зб╕р л╕карських трав ╕ кор╕нц╕в.
ЖИТО С╤Й!
13 серпня (за старим стилем – 26 серпня) – свято Максима, ╕спов╕дника.
Колись вважали, що цього дня добре с╕яти озиме жито, бо гарно вродить. А якщо дозр╕в мак, тод╕ вже негайно с╕й жито! (насамперед ╕деться про п╕вденн╕ рег╕они Укра╖ни). Отож мовлять: «Один хл╕б з╕брав, а ╕нший зас╕вай!».
Ос╕ння с╕вба не мала тако╖ урочисто╖ обрядовост╕, як весняна. Але селяни таки брали з╕ собою б╕лу скатертину, яку розстеляли посеред поля ╕ об╕дали на н╕й нехитрими стравами. Щоб земля добре родила, невеличк╕ паляниц╕, як╕ пекли виключно з житнього борошна, закопували у чотирьох кутках поля. Робив це, як правило, господар. Також кропив землю свяченою водою, Зв╕сно, будь-яку працю починали з молитви.
Народн╕ прикмети:
-На Максима «важк╕» роси – добре для дозр╕вання городини.
-П╕сля пос╕ву випав дощ – добре для зерна.
-Цього дня л╕та╓ багато павутиння – на ранн╓ бабине л╕то. Воно буде довол╕ теплим.
-Л╕та╓ багато н╕чних комах – на суху погоду.
СЛИВКА-НАЛИВКА
У перш╕й половин╕ серпня наста╓ так званий «сливовий сезон». Господарям додалося при╓мних клопот╕в: приготувати на зиму варення, джеми, компоти з╕ слив, засушити плоди (з них смачний ╕ корисний узвар); а ще готувати вина, настоянки, наливки – не так для веселощ╕в, як на л╕ки. Кращ╕ плоди запасали для спас╕вського кошика.
Селяни ретельно спостер╕гали: чи добре ╕ впору налилися сливи, належно дозр╕ли, бо тод╕ ос╕нь буде щедрою на ╕ншу садовину.
Сливи, виявля╓ться, добр╕ прогностики. Народн╕ прикмети:
-Якщо багато гнилих слив, то ос╕нь буде мокрою.
-Багато сухих (спечених на сонц╕) слив – на теплу ос╕нь, але з поганим урожа╓м садовини.
-Рано дозр╕ли сливи, падають на землю – на ранню зиму.
-Багато вродило слив – мало вродить картопл╕. (╤ навпаки).
-На сливах п╕зно жовт╕╓ листя – зима не буде квапитися в гост╕.
-Листя з╕ слив опада╓ рано – чекай ранньо╖ зими.
Тарас ЛЕХМАН
У народ╕ кажуть…
ХЛ╤БОСОЛ
- Якщо липень жне, то серпень молотить.
- Серпень – м╕сяць-хл╕босол.
- Т╕льки у серпн╕ печуть перший хл╕б.
- Серпень – щедрий розпорядник.
- У серпн╕ менша╓ тепла ╕ смутиться д╕твора.
- Серпень ╕де до осен╕.
- Молочн╕ тумани швидко опускаються – на суху погоду; надовго завмерли, або п╕дн╕маються вверх – на дощ.
- Стерня тр╕щить п╕д ногами – буде сухо.
- Серпень – л╕та к╕нець, третьо╖ пори в╕нець.
- У серпн╕ молочн╕ р╕ки течуть у комори.
- Серпень – м╕сяць саду ╕ його плод╕в.
- Вже у серпн╕ багато довгих ялинових шишок – на холодну зиму.
- Серпень п╕дбива╓ п╕дсумки л╕ту.
- Рано дозр╕ла картопля – рано зима прийде.
- У серпн╕ ще косять отаву. Якщо трава не вигор╕ла, то ос╕нь буде пом╕рною.
- Ранн╕й в╕дл╕т птах╕в – на скору зиму.
- Пташка в╕дл╕та╓, бо холод (зиму) в╕дчува╓.
- Перш╕ птахи в╕дл╕тають масово ╕ великими зграями – ос╕нь буде ранньою ╕ холодною.
- Серпень голодним не бува╓, а холодним зр╕дка.
- Комори облаштовуй до серпня.
- Ласт╕вки с╕дають «вервичками» на проводах – скоро в╕длетять.
- Серпнев╕ ноч╕ тих╕ ╕ зорян╕ – добра погода протрима╓ться довго.
- Якщо у серпн╕ занадяться грози, то вересень буде мокрим.
- Серпнев╕ грози не роблять шкоди для городини, яка дозр╕ва╓.
- У водоймах стр╕мко спала вода – суха погода протрима╓ться довго; на рибалку марно йти.
- Риба добре клю╓ п╕сля дощу, а перед дощем ста╓ ледачою.
- Якщо риба зранку погано ловиться – вдень буде спека.
- У серпн╕ мухи кусаються, бо в╕дчувають смерть.
- Тне, як серпнева муха!..
- Серпень з корова╓м горя не зна╓!..
- Серпень в╕та╓ хл╕бом ╕ с╕ллю!..
Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2024 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26267
|