Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4486)
З потоку життя (7295)
Душі криниця (4175)
Українці мої... (1683)
Резонанс (2172)
Урок української (1007)
"Білі плями" історії (1850)
Крим - наш дім (1144)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (244)
Бути чи не бути? (373)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (226)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«QIRIM. 10 РОК╤В НАД╤╥»
Мета про╓кту – нагадувати св╕тов╕й сп╕льнот╕ засобами мистецтва про незаконну анекс╕ю...


МУЗЕЮ НАЦ╤ОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНО╥ В╤ЙНИ УКРА╥НИ БУТИ!
Окремий розд╕л експозиц╕╖ - «рос╕йсько-укра╖нськ╕ в╕йни»…


ПАМ'ЯТ╤ ГЕРО╥В ╤ЛОВАЙСЬКО╥ БИТВИ
На виставц╕ експону╓ться лише частина ╕сторичних св╕тлин про битву за ╤ловайськ…


ЗАРУЧНИКИ В╤ЙНИ
Художниця Мар╕я Левитська продовжу╓ воювати мистецтвом проти московсько╖ навали…


НАРОДЖЕНА, ЩОБ НАРОДИТИ СПАСИТЕЛЯ
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2024 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#32 за 09.08.2024
ТРИЗНАЧНЕ СВЯТО МАКОВ╤Я

1 (14) серпня – Медовий Спас, або Маков╕я. Його святку╓мо у перший день Успенського посту. «Спас» - коротка форма в╕д сл╕в «спас╕ння» та «Спаситель» (так назива╓мо ╤суса Христа). Колись у ц╕ дн╕ починали забирати з вулик╕в мед. Тому його ╕ називають Медовий Спас. Але цим значення свята не обмежу╓ться.

Основна церковна назва – Положення Чесних Древ Животворчого Хреста Господнього. Його ╕стор╕я сяга╓ кор╕нням IX стол╕ття, коли частини Хреста Господнього переносилися з ╕мператорського палацу до Собору Свято╖ Соф╕╖ у Константинопол╕. Два тижн╕ рел╕кв╕ю носили м╕стом, аби вберегти мешканц╕в в╕д хвороб та злих дух╕в; частинами Хреста освячували воду. Тепер Чесн╕ Древа збер╕гаються у Рим╕, П╕з╕, Флоренц╕╖ та Париж╕ у Собор╕ Паризько╖ Богоматер╕.

Сучасна церковна традиц╕я свята- п╕д час Богослуж╕ння у храм╕ виносять Хрест Господн╕й, аби в╕ряни вклонилися ╕ припали до нього. Вважа╓ться, що ц╕╓╖ мит╕ Небо ╕ Сам Господь наближаються до людей.

Цього дня також вшанову╓мо пам'ять мученик╕в Макаве╖в – с╕мох брат╕в та ╖хньо╖ матер╕ Солом╕╖. Про под╕╖ розпов╕да╓ Старий Зав╕т. Вони трапилися приблизно у 166 роц╕ до Р╕здва Христового. Брати ╕ ╖хня мати твердо спов╕дували в╕ру в ╢диного Бога, тому в╕дмовилися виконати вимогу чужинц╕в-язичник╕в поклонитися ╕долам, за що ╖х жорстоко стратили.

С╕м’я Макаве╖в – приклад незр╕вняно╖ ст╕йкост╕ ╕ в╕ри в ╢диного Господа, в╕дтак, приклад ╕ для християн.

Укра╖нськ╕ л╕тописи св╕дчать, що саме на Маков╕я князь Володимир Великий охрестив киян. Тод╕ в гирл╕ р╕чки Почайни охрестилися його 12 син╕в, а джерело, де ╖х хрестили, назвали Хрещенським.

З Маков╕я розпочина╓ться Успенський п╕ст, який трива╓ до свята Успення Пресвято╖ Богородиц╕ – 15 (28) серпня ╕ прир╕вню╓ться до Великого посту. У його час╕ потр╕бно читати особливо багато молитов до Д╕ви Мар╕╖, регулярно в╕дв╕дувати Богослуж╕ння, спов╕датися та причащатися.

Щодо ╖ж╕, то намагатися не вживати м'яса, риби, я╓ць, молока. Але це не стосу╓ться д╕тей, ваг╕тних ж╕нок, хворих людей, яким потр╕бне калор╕йне харчування. До такого «списку» входять шахтар╕ (вони важко працюють п╕д землею ╕ потребують в╕дновлення сил), во╖ни…

Колись на свято Маков╕я у церквах святили мед ╕ гол╕вки маку. Тепер, з в╕домих причин, мак у нас не вирощують. Та, головне, не обряд освячення, а беззастережна в╕ра ╕ щира молитва.

Ут╕м, дотепер збер╕глася добра традиц╕я – у свято Медового Спаса пас╕чники пригощають знайомих, друз╕в, сус╕д╕в, д╕тей, як╕ проходять повз пас╕ку, св╕жим медом ╕ просять ╖х подякувати насамперед Богу та божим комахам – бджолам за солодкий частунок.

У народ╕ кажуть:

-На Маков╕я ос╕нь в╕╓.

-У цей день холодн╕ в╕три – буде холодна ос╕нь.

 

УСЬОГО ПРИПАС

6 серпня – свято Преображення Господнього.

У народ╕ його називають Другий або Яблучний Спас. Зустр╕ча╓ться ╕ така назва – Багатий Спас, бо в╕н усього припас: фрукт╕в, овоч╕в, зерна, гриб╕в…

У язичницьк╕ часи ц╕╓╖ пори наш╕ пращури святкували настання осен╕. До дня святкування слов’янам  заборонялося ╖сти яблука, готувати з них будь-як╕ страви, в╕двари. Вважалося, що лише з настанням б╕льш холодних дн╕в плоди дозр╕ли для збору ╕ споживання.

╤снувало пов╕р’я, що в св╕т╕ мертвих ростуть дивовижн╕ яблун╕ ╕з золотими та ср╕бними плодами. Якщо ж хтось ╕з дорослих не втримався ╕ скуштував соковитий пл╕д до зазначеного часу, то йому випадало сорок дн╕в строгого посту для спокути сво╓╖ провини. Адже цим вчинком в╕н обд╕лив яблуками померлих. Дехто ╕ тепер дотриму╓ться тако╖ традиц╕╖, особливо матер╕, у яких померли д╕ти. Але Церква говорить, що це – марнов╕рство.

Яблучний Спас – це й день поминання спочилих у Боз╕. Отож в╕дв╕дували кладовища. Щоб «запоб╕гти» потраплянню душ неб╕жчик╕в ╕ всякого зла у будинок, до церкви разом з фруктами, насамперед яблуками, що ╓ подякую Богу за дари, знову, як ╕ на Маков╕я, несли святити кв╕ти ╕ мак, яким згодом обсипали себе ╕ будинок. Кр╕м того, з останн╕х колоск╕в, що залишилися на пол╕ п╕сля жнив, спл╕тали Спасову бороду, а також в╕нки для освячення.

Обрядовими стравами у свято Другого Спаса вважаються печен╕ яблука, пироги з яблуками, узвар ╕ компот. Пекли хл╕б з борошна нового врожаю.

 

АРХ╤ДИЯКОН УБОГИХ

10 серпня – свято мученика Лаврент╕я, якого стратили за Христову в╕ру у 258 роц╕. В ╕стор╕╖ Церкви його називають Арх╕дияконом убогих. Адже в╕н багато оп╕кувався нужденними, сиротами, недужими, як╕ вже не могли заробляти соб╕ на прожиття власною працею

За давньою доброю укра╖нською традиц╕╓ю, до цього дня багат╕ землевласники, як╕ винаймали на сезон жнивар╕в (женц╕в), мали частково (принаймн╕, на четвертину) розрахуватися з ними за роботу. Розраховувалися здеб╕льшого снопами, або зерном ╕ соломою окремо, ╕нколи гр╕шми. Остаточний розрахунок зд╕йснювали у свято Семена (1 вересня), яке знамену╓ початок нового церковного року, або восени п╕сля обмолоту зерна. ╤ т╕льки тод╕ домовлялися про подальшу сп╕впрацю.

Народн╕ прикмети:

-Якщо у цей день у р╕чках та озерах вода не рябить, тиха – ос╕нь прип╕зниться; вода неспок╕йна – на ос╕нь з в╕трами.

-Пада╓ дощ – наступного року вродить жито.

П╕сля першо╖ декади серпня знахар╕ розпочинали ос╕нн╕й зб╕р л╕карських трав ╕ кор╕нц╕в.

 

ЖИТО С╤Й!

13 серпня (за старим стилем – 26 серпня) – свято Максима, ╕спов╕дника.

Колись вважали, що цього дня добре с╕яти озиме жито, бо гарно вродить. А якщо дозр╕в мак, тод╕ вже негайно с╕й жито! (насамперед ╕деться про п╕вденн╕ рег╕они Укра╖ни). Отож мовлять: «Один хл╕б з╕брав, а ╕нший зас╕вай!».

Ос╕ння с╕вба не мала тако╖ урочисто╖ обрядовост╕, як весняна. Але селяни таки брали з╕ собою б╕лу скатертину, яку розстеляли посеред поля ╕ об╕дали на н╕й нехитрими стравами. Щоб земля добре родила, невеличк╕ паляниц╕, як╕ пекли виключно з житнього борошна, закопували у чотирьох кутках поля. Робив це, як правило, господар. Також кропив землю свяченою водою, Зв╕сно, будь-яку працю починали з молитви.

Народн╕ прикмети:

-На Максима «важк╕» роси – добре для дозр╕вання городини.

-П╕сля пос╕ву випав дощ – добре для зерна.

-Цього дня л╕та╓ багато павутиння – на ранн╓ бабине л╕то. Воно буде довол╕ теплим.

-Л╕та╓ багато н╕чних комах – на суху погоду.

 

СЛИВКА-НАЛИВКА

У перш╕й половин╕ серпня наста╓ так званий «сливовий сезон». Господарям додалося при╓мних клопот╕в: приготувати на зиму варення, джеми, компоти з╕ слив, засушити плоди (з них смачний ╕ корисний узвар); а ще готувати вина, настоянки, наливки – не так для веселощ╕в, як на л╕ки. Кращ╕ плоди запасали для спас╕вського кошика.

Селяни ретельно спостер╕гали: чи добре ╕ впору налилися сливи, належно дозр╕ли, бо тод╕ ос╕нь буде щедрою на ╕ншу садовину.

Сливи, виявля╓ться, добр╕ прогностики. Народн╕ прикмети:

-Якщо багато гнилих слив, то ос╕нь буде мокрою.

-Багато сухих (спечених на сонц╕) слив – на теплу ос╕нь, але з поганим урожа╓м садовини.

-Рано дозр╕ли сливи, падають на землю – на ранню зиму.

-Багато вродило слив – мало вродить картопл╕. (╤ навпаки).

-На сливах п╕зно жовт╕╓ листя – зима не буде квапитися в гост╕.

-Листя з╕ слив опада╓ рано – чекай ранньо╖ зими.

Тарас ЛЕХМАН

 

У народ╕ кажуть…

ХЛ╤БОСОЛ

- Якщо липень жне, то серпень молотить.

- Серпень – м╕сяць-хл╕босол.

- Т╕льки у серпн╕ печуть перший хл╕б.

- Серпень – щедрий розпорядник.

- У серпн╕ менша╓ тепла ╕ смутиться д╕твора.

- Серпень ╕де до осен╕.

- Молочн╕ тумани швидко опускаються – на суху погоду; надовго завмерли, або п╕дн╕маються вверх – на дощ.

- Стерня тр╕щить п╕д ногами – буде сухо.

- Серпень – л╕та к╕нець, третьо╖ пори в╕нець.

- У серпн╕ молочн╕ р╕ки течуть у комори.

- Серпень – м╕сяць саду ╕ його плод╕в.

- Вже у серпн╕ багато довгих ялинових шишок – на холодну зиму.

- Серпень п╕дбива╓ п╕дсумки л╕ту.

- Рано дозр╕ла картопля – рано зима прийде.

- У серпн╕ ще косять отаву. Якщо трава не вигор╕ла, то ос╕нь буде пом╕рною.

- Ранн╕й в╕дл╕т птах╕в – на скору зиму.

- Пташка в╕дл╕та╓, бо холод (зиму) в╕дчува╓.

- Перш╕ птахи в╕дл╕тають масово ╕ великими зграями – ос╕нь буде ранньою ╕ холодною.

- Серпень голодним не бува╓, а холодним зр╕дка.

- Комори облаштовуй до серпня.

- Ласт╕вки с╕дають «вервичками» на проводах – скоро в╕длетять.

- Серпнев╕ ноч╕ тих╕ ╕ зорян╕ – добра погода протрима╓ться довго.

- Якщо у серпн╕ занадяться грози, то вересень буде мокрим.

- Серпнев╕ грози не роблять шкоди для городини, яка дозр╕ва╓.

- У водоймах стр╕мко спала вода – суха погода протрима╓ться довго; на рибалку марно йти.

- Риба добре клю╓ п╕сля дощу, а перед дощем ста╓ ледачою.

- Якщо риба зранку погано ловиться – вдень буде спека.

- У серпн╕ мухи кусаються, бо в╕дчувають смерть.

- Тне, як серпнева муха!..

- Серпень з корова╓м горя не зна╓!..

- Серпень в╕та╓ хл╕бом ╕ с╕ллю!..

Тарас ЛЕХМАН

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #32 за 09.08.2024 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26267

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков