"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2024 > Тема "Душі криниця"
#25 за 21.06.2024
ЗЕЛЕНИЙ РАЙ
На 50-тий день п╕сля Великодня – свято З╕слання Святого Духа, П’ятидесятниц╕; а наступного дня – свято Пресвято╖ Тр╕йц╕. ╥х в народ╕ об’╓днали в ╓диний цикл ╕ називають Тр╕йцею, Зеленими святами. У Карпатах кажуть: «Зелен╕ свята – в горах рай», бо вся рослинн╕сть буя╓, набува╓ свого найактивн╕шого розвитку. Отож, прийшов час Зеленого ра.
Зелен╕ свята – давн╓ народне, а п╕зн╕ше християнське свято, яке пов’язане з «накликанням» врожаю. Т╕льки з прийняттям християнства Тр╕йцю прилаштували до Зелених свят, а саме до Свято╖ Нед╕л╕. Тиждень перед Тр╕йцею називали зеленим, клечальним, русальним.
У три останн╕ дн╕ цього тижня, за народними в╕руваннями, прокидаються мерц╕, виходять з р╕к та озер русалки. За фенолог╕чними спостереженнями, зацв╕та╓ жито, у якому також начебто ховаються русалки, але польов╕. Щоб умилостивити ╖х, уберегтись в╕д злих сил, мати добрий врожай, люди кв╕тчали осел╕ з╕ллям та г╕ллям, встеляли дол╕вки а╖ром, ставили букети запашних кв╕т╕в. Робили це у суботу. Але перед тим у четвер юнки плели для русалок в╕нки з чебрецю, незабудок, волошок, ромашок. Для цього рано-вранц╕ йшли на поле, леваду, у л╕с. В╕нки мали бути з╕ щойно з╕браних рослин. Пот╕м д╕вчата одягали ╖х на голови, йшли до р╕чок та озер ╕ пускали по водойм╕ – подарунок русалкам.
У нед╕лю, святково зодягнен╕, з тро╖цькими букетами миряни збиралися у церкв╕. П╕сля Богослуж╕ння ц╕ букети освячував священик ╕ ╖х потр╕бно було збер╕гати протягом року, до наступно╖ Тр╕йц╕. А вже у друг╕й половин╕ дня починалися молод╕жн╕ розваги з хороводами, п╕снями, ╕грами, сцен╕чними д╕йствами. Не залишалися осторонь ╕ старш╕…
У нед╕лю д╕вчата ворожили про довгов╕чн╕сть наречених, р╕дних. «Священод╕╖» в╕дбувалися при розвиванн╕ в╕нк╕в, як╕ плели у суботу. Як в╕нок не з╕в’яв – р╕дн╕ будуть довго жити, н╕хто в с╕м’╖ цього року не помре, а п╕сля Тр╕йц╕ ╕ шлюб можливий.
У ДЕНЬ Л╤ТНЬОГО ЮДИ…
19 червня – свято Юди, брата Господнього. На такому означенн╕ завжди наголошують церковн╕ календар╕, щоб не сплутати праведного достойника з╕ зрадником Юдою ╤скар╕отом. А от сам день щодо погоди може бути «зрадливим».
Народн╕ прикмети:
-Якщо у день л╕тнього Юди перем╕нна («зрадлива») погода, то такою може бути до к╕нця л╕та.
-Не заготовив с╕на до Юди, тод╕ не запасешся й отавою. (╤деться про невдалий р╕к на траву).
-Похолодання на Юди об╕ця╓ спекотний липень.
-Якщо на Юди тепло, тод╕ у липн╕ буде пом╕рна температура.
-Юда краде тепло у липня.
-Гостри серп ╕ косу, якщо на Юди колос налився. (Тепер казати – готуй комбайни до виходу в поле).
-В╕тер довго в╕╓ з одного боку, але раптово зм╕нив напрямок – скоро задощить.
-Галки зграйками л╕тають – на дощ.
-Вуж╕ ╕ гадюки виповзають з хащ╕в на в╕дкрите м╕сце ╕ вигр╕ваються – буде дощ.
-З╕рки оточен╕ навкруги б╕лими ╕ червоними колами – до хорошо╖ погоди; темними – до дощу.
-Горобц╕ гучно цв╕р╕нькають – дощ накликають.
-Сорока скрегоче – дощу хоче.
-Перед дощем ╜едз╕ (бомки) несамовито жалять кор╕в ╕ коней, як╕ пасуться на луз╕.
ПЕРЕДДЕНЬ НАЙКОРОТШО╥ НОЧ╤
21 червня – вшанову╓мо пам'ять святого Юл╕ана Тарс╕йського, який загинув мученицькою смертю за Христову в╕ру 288 року у м╕ст╕ Ант╕ох╕╖.
Народн╕ прикмети:
- У цей день наста╓ пора л╕тн╕х гроз.
- Зв╕дки в╕тер ду╓ – зв╕дти ╕ погода. З п╕вдня в╕╓ – старого гр╕╓; зах╕дний воду несе; сх╕дний овець пасе (буде сухо); п╕вн╕чний в╕тер – до холодно╖ погоди.
- Юл╕ан╕в день – переддень найкоротшо╖ у роц╕ ноч╕.
- Горлиц╕ не вмовкають – на суху погоду; мовчать – перед дощем.
- Рано з’явилися перш╕ рижики – на мокру ос╕нь.
- При ясн╕й погод╕ в╕ддален╕ предмети невиразн╕, н╕би в марев╕ – на дощ.
- Вуг╕лля у вогнищ╕ тл╕╓ яскраво – до негоди.
- К╕нь невдоволено фирка╓, бо дощ в╕дчува╓.
- П╕вень вечорами сп╕ва╓ до зм╕ни погоди.
- Якщо реп’ях розпрямлю╓ гачки кошика – оч╕куй дощу.
- Роса краплинами на шибках з’явилася уранц╕ – на добру погоду.
ОСОБЛИВА Н╤Ч
24 червня – Р╕здво ╤вана Хрестителя, Предтеч╕. Але це ще й багатоаспектне народне свято ╤вана Купала, якому переду╓ Купальська н╕ч.
У давн╕х в╕руваннях укра╖нц╕в вона – особлива. Природа розкрива╓ небачен╕ та╓мниц╕: в╕дчиняються небо ╕ земля, сонце гра╓, птахи ╕ тварини розмовляють людською мовою, дерева ╕ кущ╕ можуть гуляти, де ╖м заманеться, вода у криницях перетворю╓ться на вино, а закопан╕ скарби виходять на поверхню. Д╕вчата ворожать, пускають на воду в╕нки. В н╕ч на ╤вана Купала цв╕те папороть – чар╕вна кв╕тка. Хто ╖╖ знайде, з╕рве ╕ зможе попри вс╕ перешкоди нечистих сил (адже вони пильно стережуть ╖╖), донести додому, той розум╕тиме мову тварин ╕ птах╕в, нав╕ть шеп╕т рослин, бачитиме кр╕зь землю й воду.
Ц╕╓╖ ноч╕ в╕дьми зл╕таються на Лису гору, де влаштовують св╕й шабаш. З╕рвана там тирлич-трава ма╓ особлив╕ приворотн╕ властивост╕.
Розгулюють у л╕с╕, п╕дбираються ближче до людських жител упир╕, чорти, т╕ ж в╕дьми. Тому напередодн╕ ╤вана Купала господин╕ ретельно обс╕вали дом╕вку маком-в╕дуном (самос╕вом), обтикували полином ╕ обкурювали тор╕шн╕м купальським з╕ллям. За поясом або в кишен╕ носили часник ╕ полин, як╕ в╕длякують усю нечисту силу.
У Купальську н╕ч знахарки збирали ц╕люще з╕лля. Адже ц╕╓╖ пори воно набува╓ найб╕льшо╖ ц╕лющо╖ сили. Л╕карськ╕ рослини (найц╕нн╕ший купальський скарб!) збирали, виголошуючи тихцем особлив╕ замовляння. Робили це до моменту, поки на них не впаде перший пром╕нь сонця. Перед сходом сонця люди качалися по рос╕, бо, за в╕руваннями, вона ма╓ маг╕чну силу, да╓ користь здоров’ю (а це – справд╕ так!).
Усю н╕ч, «очищаючись», молодь перестрибувала через купальське багаття.
Купальська н╕ч – це свято кохання, прояву щирих почутт╕в. Саме ц╕╓╖ ноч╕ парубки ╕ д╕вчата шукали соб╕ пару…
СВЯТИЙ ПЕТРО ТАКОЖ ПОСТИВ...
П╕сля першо╖ седмиц╕ П’ятидесятниц╕ розпочина╓ться Петр╕в п╕ст, який завершу╓ться у свято Петра ╕ Павла (29 червня, за оновленим церковним календарем). Тому тривал╕сть цього посту щороку зм╕ню╓ться залежно в╕д свята Воскрес╕ння Христового. У ранньохристиянськ╕ часи в╕н називався постом П’ятидесятниц╕.
Встановлення Петрового посту (у народ╕ його називають Петр╕вкою) в╕дноситься до перших час╕в християнства. В╕н особливо утвердився, коли у Константинопол╕ ╕ Рим╕ святим р╕вноапостольним Костянтином Великим були споруджен╕ храми на честь Святих первоверховних апостол╕в Петра ╕ Павла.
Церква заклика╓ нас до цього посту за прикладом святих апостол╕в, як╕, прийнявши Духа Святого в день П’ятидесятниц╕, в пост╕ й молитв╕ готувалися до пропов╕д╕ ╢вангел╕я.
Петр╕в п╕ст ма╓ обер╕гати нас в╕д марно╖ безпечност╕, в яку дуже легко впасти через довготривалий дозв╕л не обмежуватися у ╖ж╕. (Це ╕ здоров’ю шкодить). В╕н необх╕дний для того, щоб наш╕ серця очистились, стали здатними до прийняття благодатних дар╕в Духа Святого.
П╕сля Петр╕вки для селян наставав новий етап у с╕льськогосподарських роботах – починалися жнива.
У народ╕ кажуть:
-Святий Петро також постив, ╕ ми постимо.
-У Петр╕вку гостри серп ╕ коси.
-Починай жнива (починай жати) т╕льки п╕сля Петр╕вки.
-У Петр╕вку парить (в╕д важко╖ прац╕ у пол╕), але дощ не шкварить (нема прохолоди).
-Були дощ╕ у Петр╕вку, то ╕ жнива вони можуть замочити.
-Суха Петр╕вка – благодатн╕ жнива.
-У Петр╕вку постив, а п╕сля Петр╕вки н╕коли ╖сти.
-Свят╕ Петро ╕ Павло благословляють людей на жнива.
-Петро хл╕б косить, а Павло снопи носить.
ЯРИЛО СОНЦЕ ЗАПАЛИВ…
Увесь травень ╕ червень наш╕ предки-язичники вшановували Ярила – бога весняно-л╕тнього сонця ╕ розвитку природи, небесного ключника, визволителя роси й дощу, божества д╕тородно╖ сили й пл╕дност╕. В╕н був хл╕боробом, навчив людей вирощувати яру пшеницю, яре жито.
У християнськ╕ часи його образ перебрав на себе Святий Юр╕й.
Саме в пер╕од панування (володарювання) Ярила сонце набува╓ найб╕льшо╖ активност╕, сяга╓ апогею 22 червня, у день л╕тнього сонцестояння. Це вже оп╕сля наше Небесне Св╕тило поступово йде на спад, день вкорочу╓ться.
…Ярило ╖здить на б╕лому кон╕, вбраний у б╕лий одяг, на голов╕ у нього в╕нок з польових та л╕сових рослин, а також з хл╕бних злак╕в. У прав╕й руц╕ – жмут житн╕х колоск╕в, у л╕в╕й – людська голова. Його супроводжують в╕рн╕ пси-вовки.
Чому Ярило ключник (воротар)? Бо навесн╕ в╕дчиня╓ небо небесним ключем ╕ випуска╓ тепло, дощ та росу на землю.
В╕н водночас вмираюче ╕ воскресаюче божество. Як природа на зиму завмира╓, а навесн╕ ожива╓, так само Ярило згаса╓ з зимовим сонцем ╕ набира╓ сили з весняно-л╕тн╕м. Святкування похорону Ярила в╕дзначали 30 червня.
У народ╕ кажуть:
-Ярило сонце запалив, Ярило сонце й погасив.
П╕сля панування Ярила ще будуть спекотн╕ липень ╕, принаймн╕, перша половина серпня. Але сонце вже згаса╓…
Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #25 за 21.06.2024 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=26143
|