"Кримська Свiтлиця" > #44 за 04.11.2022 > Тема "Українці мої..."
#44 за 04.11.2022
╥╥ НАЗИВАЛИ ВОЛОДАРКОЮ СЛОВА...
╤м’я укра╖нсько╖ письменниц╕ та громадсько╖ д╕ячки Катр╕ Гриневичево╖ тривалий час було незаслужено забуто. ╥╖ л╕тературний талант формувався у кол╕ прогресивних л╕тератор╕в Зах╕дно╖ Укра╖ни. Катря Гриневичева п╕дтримувала дружн╕ стосунки з Ольгою Кобилянською, Осипом Макове╓м, Гнатом Хоткевичем.
Народилася майбутня письменниця 19 листопада 1875 року у м╕стечку Винники поблизу Львова в родин╕ Василя ╕ Мар╕╖ Банах╕в. Коли Катр╕ було три роки, родина пере╖хала до Кракова. Брати Катр╕ здобули вищу осв╕ту ╕ побудували усп╕шну кар’╓ру. Валер╕й був адвокатом у Надв╕рн╕й, ╤ван став священником, Володимир – л╕карем, Денис – учителем та орган╕затором хору в сел╕ Гаях п╕д Львовом. Доля брат╕в ╢вгена та Богдана склалася траг╕чно. Хорунжий УГА ╢вген загинув у 1920 роц╕; наймолодший Богдан загинув п╕д час листопадових бо╖в у 1918 роц╕ у Львов╕. Дитяч╕ роки майбутньо╖ письменниц╕ минули у Винниках. Прикметна деталь: до в╕с╕мнадцяти рок╕в Катря не знала укра╖нсько╖ мови, адже вдома вс╕ сп╕лкувалися польською мовою. З дитячих рок╕в Катерину вчили французько╖ мови, а пот╕м в╕ддали п╕д оп╕ку черниць до н╕мецько╖ школи. Запов╕далося на те, що коло ╕нтерес╕в Катажини Банах (таким було ╖╖ ╕м’я) стосуватиметься виключно польського питання. Крак╕вська учительська сем╕нар╕я, в як╕й вчилася Гриневичева, славилася сво╖м шов╕н╕стичними поглядами. Проте прогресивна молодь, до числа яко╖ належала Катря Гриневичева, гуртувалася навколо редактора часопису «Жиц╓» Артура Гурського. Саме в╕д цього письменника вона вперше почула схвальний в╕дгук про укра╖нц╕в, вперше побачила укра╖нський часопис – льв╕вське «Д╕ло».
У сем╕нар╕╖ було заведено факультативне вивчення укра╖нсько╖ мови для майбутн╕х вчител╕в, що мали працювати у Сх╕дн╕й Галичин╕, тому Катря Гриневичева почина╓ вивчати р╕дну мову. На цей час припада╓ ╖╖ зустр╕ч ╕з Василем Стефаником, який заохотив молоду письменницю вивчати укра╖нську л╕тературу. Стефаник подарував д╕вчин╕ укра╖нський буквар, ╕ розпочався непростий шлях – навернення до укра╖нсько╖ л╕тератури. Катря читала твори Франка, Шевченка, усв╕домлюючи свою ╕дентичн╕сть. В╕дтепер лекц╕╖ в сем╕нар╕╖ здавалися ╖й чимось непотр╕бним – Катря в╕дмовля╓ться сп╕лкуватися польською мовою. ╥╖ навернення було бол╕сним ╕ непростим. Чим б╕льше вона занурю╓ться в стих╕ю р╕дно╖ мови, тим сильн╕шим ставав супротив оточення. Товариство не сприйняло виб╕р д╕вчини, батьки – почали дор╕кати. В цей непростий пер╕од життя Катря познайомилася з╕ сво╖м майбутн╕м чолов╕ком Осипом Гриневичем, який став ╖╖ п╕дтримкою та захистом. Молоде подружжя оселилося у Львов╕ на вулиц╕ Гловацького, згодом народилося тр╕йко д╕тей: Володимир, Тарас та Дар╕я. Культурне життя у Львов╕ приваблювало таку творчу особист╕сть, як Катря Гриневичева, вона знайомиться з Осипом Макове╓м, ╤ваном Франком, Володимиром Гнатюком.
╤ван Франко мав неабиякий вплив на майбутню письменницю. Товариство «Просв╕та» розпочало видавати книжечки Катр╕ Гриневичево╖ «Батько Петро ╕ його д╕ти», «Григор╕й Кв╕тка-Основ’яненко, його л╕тературна творч╕сть», а Руське педагог╕чне товариство – ╖╖ «Легенди ╕ опов╕дання» у 1902 роц╕. За с╕м рок╕в це ж товариство залуча╓ Катрю Гриневичеву редагувати журнал для д╕тей «Дзв╕нок», в якому з’явилися ╕сторичн╕ опов╕дання для молод╕ «Перед похороном князя Романа», «Ярослав Осмомисл», «Княжич╕». Цей журнал став наст╕льки популярним, що його читали не лише в Галичин╕, але й на Наддн╕прянщин╕.
В цей пер╕од Гриневичева розпочала сп╕вроб╕тництво з часописами «Д╕ло», «Буковина», «Л╕тературно-науковий в╕сник». Твори Катр╕ Гриневичево╖ привертали увагу л╕тератор╕в, критики в╕дзначали майстерн╕сть художнього слова, бездоганн╕сть стилю та неперевершене знання укра╖нсько╖ мови. Льв╕вський пер╕од був надзвичайно пл╕дним для Катр╕ Гриневичево╖, подарувавши зустр╕ч╕ з в╕домими л╕тераторами. Знайомство з митрополитом Андре╓м Шептицьким стало знаковим для письменниц╕. Митрополит Шептицький, який славився сво╓ю благод╕йн╕стю, завжди був прихильний до письменниц╕. Саме на запрошення митрополита родина Гриневич╕в часто ви╖жджала до його резиденц╕╖ в П╕длют╕м. Кр╕м того, подружжя п╕д час л╕тн╕х вакац╕й ╖здило до Кривор╕вн╕, де частими гостями бували ╤ван Франко, Леся Укра╖нка, Михайло Грушевський, Гнат Хоткевич, Володимир Гнатюк, Михайло Коцюбинський.
На початку Першо╖ св╕тово╖ в╕йни обидва сини Катерини п╕шли до Лег╕ону УСС, а письменниця разом з ╕ншими вт╕качами-галичанами опинилася в табор╕ для во╓нних поселенц╕в у Гмюнд╕ (Нижня Австр╕я) – то було сумнозв╕сне поселення, куди австр╕йський уряд з╕гнав на час в╕йни укра╖нських селян з ус╕х куточк╕в Галичини. Психолог╕чний стан тих, хто опинився в цьому табор╕, був жахливий. Люди були покинут╕ напризволяще, перебували в антисан╕тарних умовах, позбавлен╕ ╖ж╕ та медично╖ допомоги. За таких умов Катря Гриневичева продемонструвала сво╖ найкращ╕ моральн╕ якост╕. Працюючи вчителькою бараково╖ школи, забувала про власн╕ страждання. Розум╕ла: ╖╖ допомоги чекають найб╕льш нужденн╕ та незахищен╕ – д╕ти. Аби чимось допомогти знедоленим людям, писала листи та скарги, пост╕йно ╕нформувала часопис «В╕сник визволення Укра╖ни» про нечуван╕ злочини та знущання в табор╕. Також вона висилала сво╖ новели, нариси про Гм╕нд для публ╕кац╕╖ в «Л╕тературно-науковому в╕снику». Завдяки активн╕й позиц╕╖ письменниц╕ п╕д тиском св╕тово╖ громадськост╕ австр╕йський таб╕р Гм╕нд закрили. На згадку про стражденне таб╕рне життя Катря Гриневичева залишила зб╕рку опов╕дань «Непоборн╕». «Письменниця намагалася осмислити под╕╖ Першо╖ св╕тово╖ в╕йни, побачити в н╕й символ╕ку того, що насправд╕ в╕дбува╓ться в сам╕й духовн╕й реальност╕ людини, - пише досл╕дниця Мар╕я Савка. – Катря Гриневичева в часи Першо╖ св╕тово╖ в╕йни, працюючи вчителькою в австр╕йському табор╕ для евакуйованих селян Сх╕дно╖ Галичини, в╕дкрила для себе геро╖чний характер р╕дного народу».
У л╕тературно-науковому кол╕ однодумц╕в, зокрема л╕тературознавця Остапа Грицая, були р╕зн╕ пропозиц╕╖, як назвати зб╕рку опов╕дань, проте Катря Гриневичева наполягала на сво╓му. «Не м╕стицизму нам потр╕бно, - наполягала письменниця, - не плину над Вав╕лонськими водами. Нам потр╕бно укра╖нц╕в сильних, непоборних!»
«Власне, ╕з цим бойовим заголовком-закликом виходить у св╕т прозова зб╕рка, - пише Мар╕я Савка. – Тож зрозум╕ло, чому Катря Гриневичева вважала нев╕дпов╕дними до сво╓╖ книжки ╕люстрац╕╖ крак╕вського художника Юзефа Панкевича, адже зображення «кв╕т╕в, з╕гнутих наче лоза в╕д в╕тру», аж н╕як не вписувалося в геро╖чний авторський задум». Недаремно ╢вген Маланюк у «Книз╕ спостережень» писав, що творч╕сть Катр╕ Гриневичево╖ дос╕ чека╓ на свого «критичного Колумба». Богдан Лепкий, перебуваючи п╕д враженням в╕д прочитано╖ прозово╖ зб╕рки «Непоборн╕», у лист╕ до письменниц╕ в╕дгукувався ╕з захопленням: «За т╕ ваш╕ опов╕дання, коли б ми були державним народом, Вам, пан╕, належала би нагорода Нобеля в д╕лянц╕ л╕тератури». Л╕тературн╕ усп╕хи були затьмарен╕ особистою трагед╕╓ю. У 1926 роц╕ помер чолов╕к Катр╕, Осип Гриневич. Письменниця залишилася з сином Ярославом та донькою Дар╕╓ю (на той час старший син Володимир одружився з Мар╕╓ю Федак, донькою галицького адвоката Степана Федака).
На початку Друго╖ св╕тово╖ в╕йни Катря Гриневичева опинилася п╕д радянською окупац╕╓ю. Втеча з «б╕льшовицького раю» нагадувала справжню детективну ╕стор╕ю. Про той пер╕од життя сво╖ спогади залишив син письменника Ярослав: «╤з заходу йшов гр╕зний вал н╕мецький, з╕ сходу йшов б╕льшовицький. Поляки вт╕кали: в╕йсько, адм╕н╕страц╕я й цив╕льне населення. Надв╕рну зайняли б╕льшовицьк╕ в╕йська. Вони п╕шли дал╕, а на ╖хн╓ м╕сце прибула цив╕льна адм╕н╕страц╕я та НКВД. Одного з перших б╕льшовики арештували брата Катр╕ Гриневичево╖ доктора Валер╕я Банаха, адвоката в Надв╕рн╕й. Вони вивезли його на Донбас до копальн╕, де його й замучили...»
З величезними труднощами Катря Гриневичева разом ╕з синами Ярославом та Володимиром та ╖хн╕ми родинами за п╕дробленими документами н╕мц╕в, що н╕бито репатр╕ювалися з Галичини до Райху, ви╖хала до генерал-губернаторства (окуповано╖ н╕мцями територ╕╖ Польщ╕) й оселилася у Краков╕, м╕ст╕ свого дитинства й юност╕. У 1944 роц╕, рятуючись перед радянським наступом, Катря Гриневичева з деякими членами сво╓╖ родини знову вирушили на зах╕д: Криниця, Братислава, В╕день, Саксон╕я, Бавар╕я. Зрештою, вт╕кач╕ опинилися в табор╕ для перем╕щених ос╕б («д╕-п╕» в американськ╕й зон╕ окупац╕╖ в Карлсфельд╕ поблизу Мюнхена). Тут були також скульптор Серг╕й Литвиненко, який вир╕зьбив погруддя письменниц╕, поет ╢вген Маланюк. Усе пережите далося взнаки: письменниця почала хвор╕ти. У серпн╕ 1947 року Катря Гриневичева зламала ногу та потрапила до м╕ського шпиталю в Берхесгаден╕, де ╖й зробили операц╕ю. На жаль, знесилений орган╕зм не витримав чергового випробування ╕ 27 грудня 1947 року письменниця п╕шла з життя. Проте письменниця повернулася до нас в сво╖х талановитих творах. Катря Гриневичева присвятила чимало часу, вивчаючи прац╕ в╕домих ╕сторик╕в, зокрема Михайла Грушевського. Результатом кроп╕тко╖ досл╕дницько╖ роботи стали пов╕ст╕ «Шоломи в сонц╕» та «Шестикрилець». Основою цих ╕сторичних пов╕стей стали под╕╖ в Галицько-Волинськ╕й земл╕ друго╖ половини XII- початку XIII стол╕ть. Письменниця майстерно змалювала под╕╖ з життя Романа Мстиславовича: подорож до Угорщини, одруження з Рюрик╕вною, пох╕д на ятвяг╕в, боротьба з боярством, зм╕цнення зах╕дних кордон╕в, посилення ╓дност╕ Рус╕, пох╕д на Польщу ╕, зрештою, смерть господаря. Здавалося б, так╕ фундаментальн╕ ╕сторичн╕ твори мали б пос╕сти належне м╕сце в укра╖нськ╕й л╕тератур╕. Натом╕сть, л╕тературна спадщина письменниц╕-ем╕грантки опинилася п╕д забороною. П╕сля Друго╖ св╕тово╖ в╕йни ╖╖ твори було вилучено з б╕бл╕отек УРСР ╕ знищено. Лише за час╕в незалежност╕ ╕м’я Катр╕ Гриневичево╖ було реаб╕л╕товано. Справдилися слова л╕тературознавця Володимира Дорошенка, який називав письменницю «репрезентативною постаттю в зах╕дноукра╖нському житт╕, яка см╕ливо могла представляти нашу л╕тературу перед культурним Заходом».
Нин╕ частина твор╕в письменниц╕ збер╕га╓ться в ╤нститут╕ л╕тератури, решта – в Нью-Йорку. Тож читаймо твори письменниц╕, адже св╕й талант ╕ працю вона присвятила Укра╖н╕.
Натал╕я Осипчук,
письменниця, член НСПУ
"Кримська Свiтлиця" > #44 за 04.11.2022 > Тема "Українці мої..."
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24633
|