Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПАР╢ ВИЗНАЛА НЕЛЕГ╤ТИМНИМ ПРЕЗИДЕНТА РФ ПУТ╤НА, А РПЦ – ╤НСТРУМЕНТОМ ПРОПАГАНДИ
Асамблея вкотре п╕дтвердила, що за пут╕на рф перетворилася на фактичну диктатуру…


ПАР╢ УХВАЛИЛА РЕЗОЛЮЦ╤Ю ПРО П╤ДТРИМКУ В╤ДНОВЛЕННЯ УКРА╥НИ
За резолюц╕ю ПАР╢ проголосували 134 учасники зас╕дання, проти – жоден…


ФОРТЕЦЯ МАР╤УПОЛЬ
Режисерка Юл╕я Гонтарук створила цикл ф╕льм╕в п╕д загальною назвою “Фортеця...


ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю ПРИЙНЯТО: ДО НЬОГО ╢ ПРЕТЕНЗ╤╥, АЛЕ В╤Н П╤ДСИЛИТЬ ЗСУ
Закон проголосовано 283-ма голосами депутат╕в Верховно╖ Ради. Експерти: його треба було приймати...


НАША БАТЬК╤ВЩИНА ╢ НАЙЗАМ╤НОВАН╤ШОЮ КРА╥НОЮ В СВ╤Т╤
╤з 2015 року Джайлз Дьюл╕ документу╓ зам╕нування земл╕ в Укра╖н╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 03.06.2022 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#22 за 03.06.2022
СОБОР МОСПАТР╤АРХАТУ В УКРА╥Н╤: ЧИ МОЖНА ЦЕ ВВАЖАТИ СТАРТОМ УНЕЗАЛЕЖНЕННЯ?

" - Да зачем сразу после собрания проводить еще и синод, и собор? Да что за формулировки вы предлагаете?!

- Сядьте."

Якщо в╕рити очевидцям, саме у так╕й тональност╕ в╕дбувся д╕алог митрополита Онуфр╕я та   пророс╕йського ол╕гарха Вадима Новинського, який був зело незадоволений проведеним собором, оголошеним порядком денним та результатом.

Суперечлив╕ – дуже суперечлив╕ почуття та оц╕нки викликав “три у одному” зах╕д УПЦ Московського патр╕архату, який в╕дбувся в п’ятницю у Феофан╕╖, у Пантелеймон╕вському собор╕. Спочатку в╕н оголошувався як з╕брання мирян та духовенства, а пот╕м, неспод╕вано для спостер╕гач╕в, завершився ╕ синодом, ╕ собором, що мало би значно п╕двищити вагу його р╕шень.

В╕н в╕дбувся у день 30-р╕ччя Харк╕вського собору – з╕брання, на якому ╓пископат МП висловив недов╕ру Ф╕ларету та дезавуював ран╕ше поданий укра╖нцями до РПЦ запит про автокефал╕ю. Це була тридцята р╕чниця заходу, на якому ╓пископи зрадили свого митрополита, в╕дкликали голоси п╕д проханням про автокефал╕ю та фактично загальмували шлях до церковно╖ незалежност╕.

Це наша ╕стор╕я, але ╖╖ творцям, жодному з присутн╕х тут ╓пископ╕в, як╕ в╕дкликали сво╖ п╕дписи, вона не робить чест╕. Вт╕м, митрополит Онуфр╕й у сво╓му виступ╕ подав це як визначну под╕ю для життя УПЦ МП. Тобто на з╕бранн╕ в╕рян, де об╕цялася незалежн╕сть, вшановували под╕ю, яка колись аналог╕чний шлях заблокувала.

Варто сказати, що вся промова Онуфр╕я, якою розпочався зах╕д, була "╕ вашим, ╕ нашим". Одночасна роздача претенз╕й ╕ рос╕╖, ╕ Укра╖н╕. В╕н казав про вторгнення рос╕йсько╖ федерац╕╖, згадав про вбитих укра╖нц╕в, зокрема представник╕в духовенства, ченц╕в, зруйнован╕ храми. А пот╕м, вказуючи на Укра╖ну, висловлював образи щодо про╓кт╕в закону про заборону МП, а перех╕д громад до ПЦУ назвав "силовими захопленнями". Така соб╕ роздво╓н╕сть, коли незадоволення в╕йною, висловлене на адресу канон╕чних патрон╕в, супроводжувалося розпов╕дями про “гнану” УПЦ МП ╕ погане сусп╕льство, яке д╕лить церкву "на сво╖х та чужих".

Ут╕м, духовенство МП, яке стежило за собором, переконане, що це була в╕ртуозна гра Онуфр╕я. Мовляв, неможливо йти шляхом усамост╕йнення, не враховуючи р╕знокольорову пал╕тру вс╕╓╖ церкви, не задовольняючи пол╕тичн╕ смаки полярних груп.

- Онуфр╕й хот╕в досягти ╓дност╕ щодо дистанц╕ювання в╕д москви максимальною к╕льк╕стю голос╕в, тому висловлював претенз╕╖ ╕ на адресу рф, ╕ Укра╖ни, - пояснювали мен╕ близьк╕ до учасник╕в собору люди. - В╕н пров╕в усе максимально демократично, в╕дсторонив в╕д проведення митрополита Антон╕я, який товаришу╓ з Новинським, не п╕дпустив його до проведення опитування щодо автокефальних настро╖в. Та й сам Новинський, хоч ╕ демонстру╓ св╕й вплив та близьк╕сть до церковного начальства, далеко вже не такий впливовий. Наск╕льки мен╕ в╕домо, одночасне проведення з╕брання, на якому виносилися епохальн╕ р╕шення, а пот╕м проведення ╖х через Синод, а пот╕м ще й затвердження собором, було непри╓мним сюрпризом для протодиякона (церковний чин Новинського - ред). Але, щоб вийти на так╕ формулювання ╕ зробити ╖х одразу лег╕тимними, то Онуфр╕й сказав, що люди втомилися, зараз в╕йна, дв╕ч╕ при╖жджати буде важко, тому п╕сля Синоду, який тривав недовго, одразу все винесли на собор.

ТО ╢ АВТОКЕФАЛ╤Я ЧИ НЕМА╢?

П╕сля завершення "три у одному" заходу церковн╕ мед╕а, контрольован╕ Моспатр╕архатом в Укра╖н╕, видали заголовки, мовляв, Укра╖нська церква МП в╕дсьогодн╕ ╓ повн╕стю незалежною в╕д москви.

Начебто до статуту (я це називаю "малою конституц╕╓ю церкви") були внесен╕ кардинальн╕ зм╕ни, як╕ фактично знаменують проголошення автокефал╕╖. Коли готувався цей текст (на третю добу п╕сля завершення заходу), оновлений статут ще не оприлюднили.

Для неоф╕т╕в пояснимо. Життя церкви УПЦ МП регламентувалося двома документами – як сво╖м статутом, так ╕ статутом (такою самою конституц╕╓ю рос╕йсько╖ церкви) РПЦ. Тому для розлучення (так само, як для шлюбу чи переговор╕в) потр╕бн╕ дво╓. Можна самим проголосити автокефал╕ю (таке в ╕стор╕╖ Укра╖ни траплялося рок╕в так тридцять тому), але та, кого ви вважа╓те сво╓ю "мамою", ма╓ видати "св╕доцтво про народження". ╤ у ц╕й ситуац╕╖ – це москва. Для того, щоб зрозум╕ти вс╕ форми залежност╕ МП в Укра╖н╕ в╕д москви, не потр╕бно далеко ходити чи шукати коментар╕ вчених. Просто в╕дкрийте десятий розд╕л статуту Рос╕йсько╖ Православно╖ Церкви на сайт╕ московсько╖ патр╕арх╕╖ (оск╕льки рос╕йськ╕ ресурси заблокован╕, то доведеться зайти через VPN, але це не складно), ╕ ус╕ ц╕ залежност╕ будуть як на долон╕.

╤м’я патр╕арха к╕р╕ла помина╓ться у вс╕х храмах, оч╕льник МП в Укра╖н╕ “благословля╓ться” (фактично затверджу╓ться) Московським патр╕архом ╕ ╓ членом синоду та собору РПЦ, р╕шення синод╕в та собор╕в РПЦ ╓ обов’язковими для МП в Укра╖н╕. ╤ це, вибачте, т╕льки оф╕ц╕йн╕ зобов’язання, ми зараз не говоримо про особист╕ зв’язки та подробиц╕ сп╕впрац╕ ╕з рф.

Але т╕ члени духовенства, як╕ бачили перший драфт нового статуту, стверджують, що у новому документ╕ прибран╕ ус╕ ц╕ зв’язки ╕з рф. Зокрема, митрополит Ки╖вський вже не затверджу╓ться патр╕архом Московським, неп╕дсудний йому, обира╓ться внутр╕шн╕м Собором УПЦ ╕ п╕дсудний лише Собору УПЦ, не благословля╓ться патр╕архом Московським. Оч╕льник МП в Укра╖н╕ переста╓ бути членом Синоду та Пом╕сного Собору Рос╕йсько╖ Православно╖ Церкви. Якщо в╕рити нашим сп╕врозмовникам, увесь склад арх╕╓ре╖в УПЦ МП виходить з╕ складу Пом╕сного Собору Рос╕йсько╖ Православно╖ Церкви, тобто виходить з╕ складу Московського Патр╕архату! ╤м’я к╕р╕ла, як «великого господина», вже не помина╓ться. Тобто, митрополит Ки╖вський поводиться як голова автокефально╖ Церкви. Р╕шення синод╕в та собор╕в УПЦ Моспатр╕архату б╕льше не затверджуються у москв╕.

Окрема частина духовенства Моспатр╕архату в Укра╖н╕ п╕сля оголошення собору ледве стримувала рад╕сть, мовляв, ось воно. Хоча слово "автокефал╕я" не згаду╓ться, щоб н╕кого не дратувати, але насправд╕ автокефал╕я ╓. Вт╕м, проголошення автокефал╕╖, яку не згадують у документах “три у одному” заходу, вимагало звернення ╓пископ╕в до москви. А його не було.

- Чому? - запитувала я спостер╕гач╕в. - Чому не було звернення до москви?

- Це правда, - погоджувався м╕й сп╕врозмовник. - Але ж ви розум╕╓те, що зараз непроста ситуац╕я. ╤ хоча, за чутками, к╕р╕л втомлений в╕д того, як його сприймають в Укра╖н╕ ╕ готовий п╕дписати прохання Укра╖ни, але його обс╕ли силовики, як╕ тиснуть ╕ кажуть, що вони д╕йдуть до Ки╓ва. Тому лег╕тим╕зац╕я займе якийсь час.

Добре, але чи готова ╕ хоче москва в╕дпускати свою паству в Укра╖н╕? Напередодн╕ собору митрополит ╤лар╕он Алф╓╓в (кер╕вник зовн╕шнього напрямку РПЦ, мало не кадровий митрополит фсб) дав ╕нтерв’ю австр╕йським мед╕а, де сказав, що церква не несе в╕дпов╕дальност╕ за д╕╖ в╕йськових. ╤ додав, що ситуац╕я в Укра╖н╕ - це його б╕ль, бо, мовляв, це руйну╓ ╓дн╕сть м╕ж православними трьох братн╕х народ╕в. Правда, австр╕йськ╕ журнал╕сти не перепитали його, чи не поширю╓ться на церкву в╕дпов╕дальн╕сть за те, що п╕сля масово╖ р╕занини вона благословля╓ оч╕льника в╕йськових.

П╕сля собору ж митрополит Алф╓╓в заявив, що, мовляв, р╕шення МП ще раз п╕дтверджують ╖╖ незалежн╕сть, ми ╕ дал╕ будемо продовжувати сп╕льно молитися про нашу ╓дину святу православну церкву.

Пом╕чник митрополита к╕р╕ла Влад╕м╕р Легойда, який через св╕й ТГ-канал запевняв, що к╕р╕л, попри чутки, ╕ дал╕ сп╕лку╓ться з Онуфр╕╓м, п╕сля собору-синоду заявив, що УПЦ Моспатр╕архату не зверталася до них за незалежн╕стю, чутки в ╕нтернет╕ вони не коментують, ╕ що, мовляв, Моспатр╕архат в Укра╖н╕ у такому тяжкому становищ╕, що ми не можемо щось детал╕зувати. На хвилиночку: р╕шення собору та синоду УПЦ Моспатр╕архату РПЦ коментувати не може. Реакц╕я москви на ╕н╕ц╕ативи Ки╓ва - такий соб╕ зверхньо-поблажливий ╕гнор.

Я, як багатор╕чний прихильник унезалежнення церкви УПЦ Моспатр╕архату, дуже хот╕ла ╕ чекала реальних зм╕н. ╤ я щиро хот╕ла, аби з╕бранням розпочався окремий в╕д москви етап розвитку. Але нараз╕ констату╓мо: це все ╕сну╓ лише як нар╕зка новин, не п╕дтверджених ан╕ текстом нового статуту, ан╕ зверненням до москви, ан╕ хоч ск╕льки-небудь вагомою в╕дпов╕ддю московських патрон╕в.

ПРО Д╤АЛОГ З ПЦУ: ЗАПРОСИТИ ТАК, ЩОБ Н╤ХТО НЕ ПРИЙШОВ

╢ ще один (насправд╕ два) критер╕й серйозност╕ нам╕р╕в кер╕вництва Моспатр╕архату в Укра╖н╕: (не)бажання помиритися з╕ Вселенським православ’ям (до реч╕, статут РПЦ стверджу╓, що зв’язок з ними зд╕йсню╓ться через РПЦ) та (не)бажання зайти в д╕алог ╕з ПЦУ. Просте сп╕вслуж╕ння ╕з кл╕ром Православно╖ Церкви Укра╖ни обнулило би безл╕ч абсолютно нехристиянських речей, як╕ чинила москва та ╖╖ укра╖нськ╕ п╕длегл╕ п╕д час надання автокефал╕╖.

На “три у одному” заход╕ не було сказано про подальше сп╕лкування з╕ Вселенським та Олександр╕йським патр╕архатом та Еладською церквою, з якими вони роз╕рвали в╕дносини, сл╕дуючи вказ╕вкам москви. При цьому вони критикували Томос (у р╕шенн╕ собору сказано, що канон╕чний статус, як в╕н заф╕ксований у «Статут╕ Православно╖ Церкви Укра╖ни», ╓ фактично неавтокефальним ╕ значно поступа╓ться свободам ╕ можливостям Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви - ред.), у п╕дготовц╕ якого брав участь Вселенський патр╕арх. Та й щодо ПЦУ вони обрали таку риторику, щоб д╕алогу не було жодного.

- Вони хот╕ли укра╖нську Церкву чи вони хот╕ли, щоб укра╖нська держава не могла знайти претенз╕й? Вони хот╕ли ч╕тких р╕шень чи в╕йну ╕нтерпретац╕й, коли рос╕яни кажуть, що оц╕ под╕╖ в╕дбулися п╕д дулом бандер╕вських автомат╕в, а начебто проукра╖нськ╕ священники оголошують, що це справжня автокефал╕я. Вони зробили все, щоб люди, як╕ бояться робити виб╕р, ╕ дал╕ його не робили. Вони хот╕ли не чесно╖ дискус╕╖, а обману в обман╕. Те, що ми побачили, це г╕брид автокефально╖ ╕де╖ та особистого консерватизму Онуфр╕я, - висловив свою думку богослов, який довг╕ роки був в УПЦ МП, а з 2019 року при╓днався до ПЦУ.

Зрештою, остання завжди щось пропонувала УПЦ МП. ╤ простому духовенству. ╤ нав╕ть вс╕й церкв╕. П╕д час першо╖ на цю тему дискус╕╖ в Укр╕нформ╕ для тих, хто не готовий безпосередньо ╕нтегруватися в Православну Церкву Укра╖ни, але хоче сл╕дувати Томосу, обговорювалася можлив╕сть утворити в ПЦУ щось на кшталт такого автономного утворення, як РПЦЗ. Церкви, яка ╕снувала б у рамках московського патр╕архату, де митрополит Онуфр╕й був би головою автономного синоду, який складався би з ╖хн╕х ╓парх╕й, ╓парх╕альних структур тощо, як╕ паралельно сп╕в╕снували-сп╕вслужили б, але збер╕гали певну канон╕чну ╕ юридичну автоном╕ю.

Вт╕м, нараз╕ УПЦ МП продовжу╓ зневажати Томос ╕ ПЦУ.

- ╢ ╢вангельська максима, так-так, н╕-н╕, решта в╕д лукавого, - под╕лився з нами речник ПЦУ ╢встрат╕й Зоря. - Наш╕ пропозиц╕╖ абсолютно прост╕, ми готов╕ вести д╕алог без будь-яких передумов. Давайте с╕дати ╕ говорити, давайте шукати сп╕льну мову. Якщо ╖хня сторона не хоче... Ну, для д╕алогу потр╕бн╕ дво╓. Митрополит Еп╕фан╕й запиту╓: що заважа╓ нам служити та причащатися? На наших очах в╕дбулося ул╕кування конфл╕кту м╕ж Сербською та Македонською церквами. Вони питання юрисдикц╕╖ в╕дклали, але почали служ╕ння. УПЦ МП не хоче сп╕лкування, натом╕сть, маючи базу в к╕лька в╕дсотк╕в сусп╕льно╖ дов╕ри, вважа╓, що ╓ ╓дина православна церква Укра╖ни ╕ поводиться так, наче сьогодн╕ 1992 р╕к, а вона на Харк╕вському собор╕. Ми могли б в╕дкласти вс╕ образи, але вони ж не хочуть говорити. Ну, що заважа╓ сп╕лкуватися, вести д╕алог на м╕сцях тим священникам з МП, хто розум╕╓ ситуац╕ю та критику╓ к╕р╕ла? Вони сп╕лкуються з електронною аудитор╕╓ю, але не приходять сп╕лкуватися наживо. 

ЩО РОБИТИ З ╤ДЕЙКАМИ? ПЛОДАМИ ВИХОВАННЯ?

Це був матер╕ал, де я щиро дала соб╕ час поговорити з ус╕ма зац╕кавленими сторонами. Я абсолютно “безбожно” сама себе цензурувала, прибирала р╕зк╕ слова, тому що хот╕ла побачити чесний "дрейф" Московсько╖ церкви у б╕к автокефал╕╖. ╤ на трет╕й день п╕сля ухвалення документ╕в собору я його не бачу. Зна╓те, чому? Дозволю соб╕ позапол╕тичну думку: спочатку було Слово, ╕ в╕д ц╕╓╖ ╓вангельсько╖ ╕стини н╕куди не д╕нешся.

Чи можливий цей "дрейф" ╕ це переродження церкви, коли кер╕вництво абсолютно в╕дмовля╓ться, бодай у внутр╕шньому кол╕, говорити про помилки, не вда╓ться до переосмислення певних под╕й в╕йни. Так, на початку 1990-х рок╕в, п╕д час роботи над Декларац╕╓ю про суверен╕тет, нац╕онал-демократам доводилося на догоду парламентським комун╕стам жертвувати одними формулюваннями, щоб ухвалити б╕льш важлив╕. Так народжувалися основн╕ документи держави. (Спочатку – слово, ╕ з велико╖, ╕ з мало╖ л╕тери). Але на тридцятий р╕к Незалежност╕, на восьмий р╕к в╕йни ╕ р╕вно на тридцяту р╕чницю Харк╕вського собору, на якому була зраджена ╕дея автокефал╕╖, чому не поговорити про помилки?! Я займаюся пол╕тичною журнал╕стикою, ╕ знаю все про компром╕си, але в церкв╕ у ключов╕ моменти ╕стор╕╖ не проскочиш "м╕ж крапельками". Бо одна зрада спричинила сотн╕ ╕нших зрад – держави, в╕рян ╕ само╖ ╕де╖ християнства.

Ну, не виносяться на собор ситуац╕╖, коли через пропаганду МП руйнуються с╕м'╖, московськ╕ в╕ряни бачать у сво╖х автокефальних д╕тях розкольник╕в, бо у священик╕в МП в сам╕й глибин╕ душ╕ ╓ в╕дчуття, що вони ╓дин╕ та канон╕чн╕. Ну, х╕ба не можна разом це осмислювати?

Чи осмислювати помилки, коли нав╕ть сьогодн╕ ╖хн╕ в╕ряни йдуть на блокпости, умовляючи солдат у раз╕ чого не стр╕ляти в рос╕ян. Нав╕ть сьогодн╕. ╤ нарешт╕, невже треба чекати суд╕в над колаборантами, щоб на собор╕ або у внутр╕шньому кол╕ обговорити ситуац╕╖ державних зрад. 

Чому в ПЦУ вони вбачають лише тих, хто в╕дбира╓ у них “приходи”? Не ╕сну╓ “приход╕в”, ╓ люди. Не ╕сну╓ г╕гантоман╕╖ у ПЦУ, там нав╕ть церковного податку не ╕сну╓, а приростання громадами ╓ не самоц╕ллю, а реал╕зац╕╓ю вибору. Як можна забрати людей попри ╖хню волю? Це ж не кр╕пак╕в д╕лити. Як можна забрати людей, коли вони сам╕ визначаються, куди вони йдуть. Не майно ╕ влада ╓ головним. На жаль, не було таких розмов...

Тому на сьогодн╕ я не бачу сп╕льного шляху з УПЦ МП. Бо фанатам московського православ’я просто не по дороз╕ з прихильниками автокефал╕╖ як виразниками церковно╖ свободи ╕ любов╕ до сво╓╖ держави. Я не в╕рю в ╖╖ ╓дн╕сть, бо неможливо в╕дстоювати ц╕нност╕, коли одн╕ хочуть позову проти к╕р╕ла, а ╕нш╕ – його покровительства, ╕ розмова ведеться з поваги до других.

Вт╕м, можливо, в╕дсутн╕сть результату – це теж результат. Для тих з МП, хто хоче зрозум╕ти, що ПЦУ в╕дкрита для вс╕х. ╤ у Диптиху Православних Церков нема╓ ╕ншо╖ Укра╖нсько╖ Церкви.

Лана Самохвалова

www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #22 за 03.06.2022 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=24241

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков