Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 09.04.2021 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#14 за 09.04.2021
МИХАЙЛО ЖАЙВОРОН: СОНЯЧН╤ РЕФЛЕКС╤╥ МОДЕРНО╥ ПОЕЗ╤╥ КРУПКИ

Реценз╕я

Крупка В╕ктор. СОН ЦЕ. Поез╕я / – Луцьк: ПВД «Твердиня», 2021. – 216 с.

Нова поетична зб╕рка В╕ктора Крупки «СОН ЦЕ» (л╕тературний редактор – Анатол╕й Кичинський) – сво╓р╕дний календар сонячних емоц╕й, м╕нлив╕сть яких обумовлена зм╕нами п╕р року, настро╓вих резонатор╕в найзначим╕ших кол╕з╕й у м╕крокосм╕ ╕, в╕дпов╕дно, соц╕альному житт╕ л╕ричного героя. Щодо омоформ╕чно╖ назви книги, то, як зазначено в анотац╕╖, у жодному з в╕рш╕в  с о н ц е  не набува╓ дом╕нантного звучання, ознак лейтмотиву, однак ма╓ потужний синергетичний вплив, поста╓ перед читачем як художня деталь, метафора, символ, а ще – як в ╕ р а,  н а д ╕ я  ╕  л ю б о в.
╤ справд╕, поез╕я Крупки всуц╕ль наповнена сонячним пром╕нням, пройнята св╕тлою енергетикою, ╕мпров╕зац╕╓ю почутт╕в, як╕, зда╓ться, переливаються аж за край широко╖ душ╕ автора. Бо «х╕ба можна не усм╕хатись, / коли зустр╕ча╓ш сонце, / коли торка╓шся його дланню, дитинством, / теплим дощем?!» («зустр╕чатиму»).
Власне, уся книга – це сво╓р╕дн╕ нервов╕ сплет╕ння живого орган╕зму, тонк╕ струни надчутливого музичного ╕нструмента, здатн╕ зазвучати у руках вдумливого, чутт╓вого читача. Тут майже не в╕днайти в╕рш╕в у класичному сенс╕, нема╓ просто заримованих рядк╕в, хай ╕ техн╕чно грамотних (графоман╕в ╕ так вистача╓!), а головне, – нема╓ насл╕дування. Це пом╕тив ╕ в╕домий л╕тературознавець Михайло Жил╕н у сво╖х «Антистрофах до зб╕рки», який зауважив: «Щойно сп╕йманий натяк на якийсь об’╓кт д╕йсност╕, що намага╓ться змусити нашу уяву витворити певний ланцюжок асоц╕ац╕й, майже митт╓во губиться в метафоричному плетив╕». Як на мене, саме оця в╕дсутн╕сть ч╕ткого сюжету того чи ╕ншого в╕рша ╕ нада╓ йому поетично╖ експрес╕╖, т╕╓╖ чи ╕ншо╖ ╕нтонац╕╖, невловимого ритму. Це – пряме заглиблення у сам╕с╕ньку душу читача, без будь-яких поверхневих надр╕з╕в на т╕л╕. Тому то так важко, з першого погляду, осягнути цю медитивну, ф╕лософську л╕рику. Бо ма╓мо справу з внутр╕шн╕ми переживаннями ╕ саморефлекс╕╓ю, де не так важлив╕ смисли сл╕в, як емоц╕╖.
Книга рясн╕╓ ц╕кавими поетичними образами, св╕жими, ╕нод╕ неспод╕ваними метафорами, пор╕вняннями. У поета «с╕дала мр╕я на прич╕лки сн╕в», «сон цей з╕йшов / з сонця, що зветься  л ю б о в…», «солив, як рибу, душу», «з космосу хрести виглядають / земними ключами», «у вузлики вроста╓ кв╕тка сонця вечорова», «за зар╕чком в туман впряглися кон╕», «дерева мовчки / переходять н╕ч убр╕д…», «зими оц╕ не прожит╕ – лише прочут╕», «от ╕ спечено вже картоплю, / на вуглинах ще жевр╕╓ л╕то»...
Для В╕ктора Крупки «слово промовити, як розд╕лити хл╕б». У ньому в╕н щирий, без фальш╕, одверто говорить про сво╖ думки ╕ переконання, як от:

«у мене табу на повернення ╕ на втеч╕
кола намотую, знову намотую кола.
це не прикольно, н╕ск╕лечки не прикольно –
бути не хочу б╕льш н╕чи╖м предтечею»
     («до ╕стин»).

Автор досконало волод╕╓ ус╕м арсеналом художн╕х засоб╕в, системою в╕ршування, користуючись р╕зноман╕тними поетичними формами. У книз╕ особливо зворушлив╕ т╕ м╕сця, де йдеться про отчий д╕м, батька ╕ неньку, про спогади, пов’язан╕ ╕з дитинством:

«ми забрели у смуток цього ранку –
у ранку цього смуток забрели.
були н╕чн╕ ще, вс╕лися на ганку
╕ допивали залишки ╕мли.
ще не дозр╕ли, тр╕шки проясн╕ли,
як нитка й голка, як цямрина дня,
не досягли до спов╕дання т╕ла,
ще н╕ч текла… ставала, як зерня.
╕ цього ранку смуток нам у руку –
у руку нам – ╕ сонце – як з душ╕ –
прозр╕ла хата –
в н╕й – стара зозулька –
та в╕чне й повсякденне –
що й по ч╕м…»
    («що й поч╕м»).

Не менш зворушлива л╕рика, у як╕й возвеличуються почуття до ж╕нки, часто-густо з г╕рчинкою кави або ж з присмаком ос╕нньо╖ пори:

«кавова ж╕нка належала ще дощам
в затишн╕й кав’ярн╕
у самому центр╕ В╕нниц╕»
     (кавова ж╕нка»).

Або:

«ти поверта╓шся у лоно
осен╕,
у глибину гор╕шн╕х розмисл╕в…
Моне чека╓ тебе ще й дос╕,
усе напише, що не попросиш,
ос╕ння ж╕нко!
предивна, перша
в╕д айстр-подих╕в – ╕ аж до обр╕╖в –
у в╕дчуття снаги лелечо╖ –
у перевесло театр╕в дол╕
десь поза ос╕нню
скороминущою,
коли л╕та
все ще п╕р’╖нами
лягають знадливо у св╕тлу душу
й принадно кличуть
ос╕нню ж╕нку»
(«ос╕ння ж╕нка»).

Поет майстерно волод╕╓ лексичним матер╕алом, жонглю╓, здавалося б, простими словами, як╕ згодом набувають особливого емоц╕йного звучання:

– кричиш?
– кричу, але н╕хто не чу╓.
байдужий день ╕ тиша… й та байдужа,
соб╕ лишень сказати правду мушу,
що завчасу на десять шепот╕в ущух.
– кричиш?
– мовчу… мовчу, а ти кричиш
(«мовчиш»).

Деяк╕ поетичн╕ сентенц╕╖ В. Крупки см╕ливо претендують на крилат╕ вислови. Лише вдумайтеся: «тебе робить гарячим прийдешн╕й сн╕г, холодним – чужа жорсток╕сть», або «написан╕ листи – уже не наш╕. ╖х св╕т забрав. вони йому потр╕бн╕ш╕».
Зда╓ться, про що б не писав поет, у всьому ╓ просв╕тлена поез╕я. Пол╕фон╕я мотив╕в св╕дчить про неоднозначн╕сть л╕ричного «я», про пост╕йн╕ шукання у межах необароко ╕ сентиментальност╕.

«переорано рай
ос╕нн╕ми небесами,
несп╕йманою рибою,
невипитим молоком,
нап╕всхованим словом…
ми чу╓мося кр╕зь в╕дстан╕,
бо одн╕╓╖ крови-подиху.
кожен ╕з нас мр╕╓
про сво╓ окрем╕шн╓ небо,
але коли поверта╓мося
╕ почина╓ зелен╕ти оранка –
нам достатньо отого прадавнього
перелогу,
де одне-╓дине на ус╕х –
небо…»
(«небо»).

Либонь, нема╓ жодно╖ теми, жодного слова, неп╕двладного авторов╕. Ц╕лком справедливо зауважив якось в╕домий поет та журнал╕ст Петро Перебийн╕с: «Заглиблений – ось найпереконлив╕ша, найповн╕ша ознака поетичного таланту В╕ктора Крупки. Заглиблений у живу природу, у небо ╕ планету. А водночас – до кожно╖ жилочки, стеблиночки, травиночки – наш, под╕льський, укра╖нський». Поет не зрадив ц╕й любови до природи ╕ в нов╕й зб╕рц╕:

«не руш мене
я дихаю, живу у цьому космос╕
кущем, травою, деревом ╕ щирою весною»
(«не руш»).

До всього цього можна додати: нова книга В╕ктора Крупки «СОН ЦЕ» – серйозна заявка на вишукану поетичну естетику у сучасн╕й укра╖нськ╕й л╕тератур╕, сво╓р╕дне перевесло двох поетичних систем – модерн╕зму ╕ постмодерн╕зму, неперес╕чне явище означених художн╕х практик.
_____________________
© Михайло ЖАЙВОРОН
02.04.2021

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #14 за 09.04.2021 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=23166

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков