Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (3656)
З потоку життя (6876)
Душі криниця (3699)
Українці мої... (1507)
Резонанс (1600)
Урок української (997)
"Білі плями" історії (1755)
Крим - наш дім (534)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (238)
Бути чи не бути? (71)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ВАЛЕНТИН БУТ: ОБЛУДА
Останн╕м часом у в╕тчизняних ЗМ╤ знову спливла тема т. зв. "здач╕ Криму".


РОС╤ЙСЬК╤ П╤ВТОРА М╤ЛЬЯРДИ НЕ ВРЯТУЮТЬ БАТЬКА Б╤ЛОРУСЬКО╥ АВТОКРАТ╤╥
Але це продовження шляху, тупикового для ╕мперського центру


З БЛОГУ ГАЛИНИ ПАГУТЯК: ДАНАЙЦ╤ З ╥ХН╤МИ ДАРАМИ
На патр╕отичн╕й хвил╕, на початку в╕йни, Львову запропонували побалакати московською.


ВАЛЕНТИН БУТ: НА ПЕРЕЛАМ╤
В р╕чницю зв╕льнення кримських пол╕тв'язн╕в побито Володимира Балуха. Побито жорстоко: зламано,...


Люк Гард╕нг: НЕ ВАРТО СПРИЙМАТИ ПУТ╤НА ЯК ВСЕЗНАЮЧОГО «ЗЛОГО ГЕН╤Я». ЦЕ КЛАСИЧНИЙ КДБШНИЙ АВАНТЮРИСТ
Люк Гард╕нг - ╕ноземний кореспондент газети Guardian, якого вислали з Рос╕╖ у 2011 роц╕ за...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook

Twitter





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 04.09.2020 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#36 за 04.09.2020
ВАЛЕНТИН БУТ: ТИТАН-2 - ХТО ЗУПИНИТЬ ДЕРИБАН?

Я побачив його вперше чи то в 1986 роц╕. Був к╕нець вересня. Шк╕льним автобусом м╕й клас - замурзаний, насичений солодкою ягодою ╕ добряче втомлений п╕сля б╕ганини з в╕драми пом╕ж шпалер - повертався з виноградника. На п╕д'╖зд╕ до села траса вигиналася, розтинаючи навп╕л мигдалевий сад, полого зб╕гаючи дал╕ вниз, до села. Я дивився через б╕чне в╕кно як справа кр╕зь сиво-зелен╕, нап╕впрозор╕ вже крони р╕дко розсаджених дерев тягнулася ясно-блакитна смужка Карк╕н╕тсько╖ затоки, коли це хтось з передн╕х м╕сць крикнув:
"О, див╕ться який корабель!"
Я позирнув ╕ соб╕: там, внизу, за ч╕ткими л╕н╕ями с╕рих шиферних дах╕в втонулого пом╕ж запилено╖ зелен╕ садк╕в села, на сяючому п╕д пополуденим сонцем розплав╕ ср╕бла Ярилгацько╖ бухти стояв плавкран. Але який! У порту Чорноморськ, що примостився на протилежному ╖╖ берез╕, було на той час два потужних плавкрани: Чорноморець-15 ╕ СПК, вантажоп╕дйомн╕стю по 150 тонн. Але поряд з цим вони б виглядали др╕бними п╕гмеями. Великий морський буксир, що саме п╕дходив до нього, не дотягувався сво╖м верхн╕м м╕стком нав╕ть до р╕вня палуби цього колоса. Його величезний чорний корпус, лискучий, мов воронове крило, з б╕лою надбудовкою на нос╕ ╕ монументальною с╕рою вежею краново╖ установки, з довжелезною (73 м), завгрубшки зо два метри стр╕лою, п╕дтримувано╖ багаторяддям трос╕в тако╖ товщини, що ╖х було видно з в╕дстан╕ у б╕льш н╕ж чотири к╕лометри, без переб╕льшення, панував над кра╓видом, був першим, за що ч╕плявся погляд. Нав╕ть зайшовши в порт, цей новенький не загубився пом╕ж ╕нших суден, вишок, естакад, споруд ╕ буд╕вель. Його ма╓статичний силует вид╕лявся пом╕ж них, як вид╕ля╓ться великий чорний бугай серед с╕ро╖ отари овець.
В подальшому ми часто бачили його в бухт╕ - коли йшов на роботу в море, коли повертався, а якось мен╕ вдалося нав╕ть зазн╕мкувати його сво╓ю старенькою камерою Смена 8-м за роботою. В╕н тод╕ прибирав залишки старого ╕ монтував новий п╕рс Ярилгацького нафтосховища (нин╕ нема╓ вже ан╕ п╕рса, н╕ самого нафтосховища). А ще маю к╕лька його зн╕мк╕в, зроблених з палуби мо╓╖ шхуни.
Для того, щоб м╕й читач мав можлив╕сть скласти повн╕ше уявлення про Титан-2, а саме так нарекли це неперес╕чне судно, аби м╕г уповн╕ уявити його можливост╕, дозволю сказати про нього ще к╕лька сл╕в.
Кранове судно катамаранного типу Титан-2, спущене на воду в 1985 роц╕, було другим у невелик╕й сер╕╖ з чотирьох плавкран╕в, збудованих на замовлення Радянського Союзу на ф╕нськ╕й корабельн╕ Вяртсиля, що у Турку. Два з них, а саме, Титан-2 та Титан-3 будували саме для роботи на нафтогазових родовищах. П╕сля спуску, ц╕ дво╓ були в╕дбуксирован╕ р╕ками та каналами до порту Астрахань, на Касп╕╖, де ╖х дообладнали п╕д наглядом ф╕нських фах╕вц╕в. Довжина Титана-2 141 м, ширина кожного з двох корпус╕в 17 м, в╕дстань м╕ж корпусами 20 м, загальна ширина, в╕дпов╕дно, 56 м, а валова м╕стк╕сть (gross tonnage) - 19813 тонн. Сух╕ цифри не надто пом╕чн╕ для уяви, тому додам, що висота плавкрана сп╕вм╕рна з висотою дев'ятнадцятиповерх╕вки, а площа його вантажно╖ палуби б╕льша за площу футбольного поля. При таких г╕гантських розм╕рах його осадка у повному вантаж╕ лише чотири (!) метри, що да╓ можлив╕сть працювати нав╕ть на невеликих глибинах. Призначення судна - вантажн╕ операц╕╖, транспортування та монтаж (демонтаж) стац╕онарних бурових установок для нафто- та газодобування на морському шельф╕ з глибинами до 200 метр╕в. Розташований на л╕вому корпус╕ повноповоротний електричний кран н╕дерландсько╖ ф╕рми KOTE ма╓ два головних п╕дйоми по 300 тонн, один допом╕жний п╕дйом на 150 тонн ╕ додатковий допом╕жний п╕дйом на 20 тонн. Багато це чи мало? Суд╕ть сам╕, бо це означа╓, що Титан-2 може за один прийом п╕дняти невеличкого вантажного по╖зда з дванадцяти ш╕стдесятитонних вагон╕в. Точн╕ше, м╕г би. Адже давно вже н╕чого не п╕дн╕ма╓. ╤ причина тут нав╕ть не в тому, що побував на м╕лин╕ - справд╕ надзвичайна ситуац╕я, тим б╕льше, для такого велетня. Справжн╕ рифи, на яких в╕н застряг, лежать далеко в╕д п╕щаних берег╕в мексиканського остр╕вця ╤сла-дель-Кармен, де в╕н базувався останн╕м часом. Вони в Мертвих Водах, над якими, попри вс╕ "революц╕╖", продовжу╓ безрозд╕льно панувати наша захланна маф╕я.
Ось тут, шановний м╕й читачу, мен╕ доведеться перейти до сумно╖, темно╖ ╕, схоже, дуже брудно╖ частини мо╓╖ опов╕д╕. Справа в тому, що невдовз╕ по осягненн╕ Укра╖ною державно╖ незалежност╕, тод╕шн╕ керманич╕ ДАТ Чорноморнафтогазу, д╕ючи у загальному тренд╕ тогочасно╖ укра╖нсько╖ пол╕тики (за одне лише десятил╕ття по в╕тру були пущен╕ майже весь пасажирський, транспортний та рибальський флоти, пор╕зан╕ на металобрухт сотн╕ фабрик та завод╕в), послали Титан-2 добувати поц╕нну тверду валюту у широк╕ св╕ти. Ось так, вже в 1994 роц╕ плавкран опинився на нафтопромислах Мексикансько╖ затоки. Воно, може й справд╕, на той час не було бачення його застосування на наших аквенах: розв╕дан╕ поклади газу на м╕лководн╕й частин╕ шельфу не вражали сво╖ми об'╓мами, а добувати газ з багатющих родовищ чорноморського глибоководдя ми не вм╕ли. Под╕бн╕ технолог╕╖ мали лише Бразил╕я, Норвег╕я та Сполучен╕ Штати. Але за них треба було викладати жив╕ грош╕. А грошей хот╕лося самим. Справжн╕х грошей, а не г╕пер╕нфляц╕йних пап╕рц╕в, якими розраховувалися з посполитими. Тож, сидячи на москов╕йськ╕й газов╕й труб╕, маючи з не╖ левову частку прибутк╕в, будучи пов'язан╕ схемами особисто╖ зац╕кавленост╕, п╕дсл╕пуват╕ на державне око укра╖нськ╕ владц╕ не були готов╕ до такого, власне, не бачили в тому н╕якого для себе ╕нтересу.
 Як би там не було, Титан-2 прижився в теплих краях. Власне, в тому "в╕дхожому"промисл╕ ╕ не було б н╕яко╖ б╕ди, якщо б в╕н давав роботу нашим ек╕пажам, а зароблен╕ груб╕ грош╕ йшли б на розвиток нафто-газодобування Укра╖ни, наповнювали б наш державний бюджет. Про "груб╕" грош╕ до бюджету трохи згодом, а в перш╕ роки ек╕паж╕ на Титан╕-2 були таки нашими, чорноморнафтогаз╕вськими. Принаймн╕, до 2003 року. Знаю про те не з чуток, бо восени 2002 року, п╕сля розгрому мого маленького б╕знесу руками судд╕всько-м╕л╕цейсько╖ маф╕╖ (http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=23), в пошуках зароб╕тку достатнього для утримання родини, я п╕дряджався перекладачем саме на Титан-2.
 Але вже з 2003 року судно було вир╕шено здавати в оренду без ек╕пажу. Чому? Велике питання… Схоже на те, що вже тод╕ комусь заважали св╕дки чи╖хось темних оборудок ╕ ще темн╕ших план╕в.
Але давайте по черз╕. Отже, з 2003 року Титан-2 було передано в оренду без ек╕пажу (a bareboat charter) для приватного використання такою соб╕ каламутною шведською компан╕╓ю Baltic Offshore Marine Contractors. В чому автор побачив каламутн╕сть передач╕ плавкрана державного акц╕онерного товариства Чорноморнафтогаз, дочки НАК Нафтогаз Укра╖ни, в оренду тим, н╕бито, респектабельним балт╕йським офшорно-морським п╕дрядникам? Ну, хоч би в тому, що держава не ма╓ права дурити саму себе/св╕й народ, намагаючись д╕яти через офшорн╕ компан╕╖, основне призначення яких уникання/зменшення податк╕в та приховування ╕стинних бенеф╕ц╕ар╕╖в. По-друге, з того, що вдалося знайти в Мереж╕ (компан╕я збанкрутувала в 2015 роц╕), можна зробити висновок, що Baltic Offshore Marine Contractors, Gustavslundsvagen, 147 167 51, Bromma, Sweden ма╓ б╕льше стосунку до туристичного б╕знесу, ан╕ж до такого, вельми специф╕чного, як видобування нафти та газу. Зв╕сно, п'ять рок╕в тому все могло бути по-╕ншому, але тод╕ треба визнати, що вс╕ дан╕ про те, були ретельно п╕дчищен╕.
Власне, торкаючись под╕бно╖ ж теми ще у 2015 роц╕ (http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=15793), я ╕ тод╕ не м╕г знайти н╕чого певного про долю Титана-2, лише згадував про нього час в╕д часу у сво╖х статтях (http://svitlytsia.crimea.ua/index.php?section=article&artID=18243).
Тим часом, з 2011 року, за згоди ДАТ Чорноморнафтогаз, каламутний контрактор Baltic Offshore Marine Contractors (за яким, дуже схоже, стирчать вуха наших укра╖нських маф╕оз╕) переда╓ Титан-2 у субфрахт не менш каламутн╕й (https://www.forbes.com.mx/oceanografia-las-aguas-profundas-de-la-corrupcion/) мексиканськ╕й компан╕╖ Oceanografia SA de CV на строк до кв╕тня 2016 року. Але в 2013 роц╕ Oceanografia збанкрутувала. ╥╖ активи, в тому числ╕ б╕льше 400 суден, серед них ╕ Титан-2, потрапили п╕д арешт ╕ були передан╕ Служб╕ в╕дчуження майна Мексики (SAE) З того часу Титан-2 стояв на рейд╕ порту Сьюдад дель Кармен, аж доки 5 лютого 2016 року не був викинутий ураганом на м╕лину б╕ля п╕вн╕чного узбережжя острова Кармен.
Чи й треба говорити, що кинуте фактично напризволяще ун╕кальне судно не могло випасти з поля зору москов╕йських ╕нтерес╕в. Дума╓ться, докладалися чимал╕ зусилля, аби накласти на нього свою руку, посилаючись на те, що портом його приписки значився ╓диний не закритий урядом Яценюка кримський порт Чорноморськ (безперешкодно, ц╕лком легально працю╓ донин╕, дякуючи зворушлив╕й "забудькуватост╕" Арсен╕я Петровича https://www.kmu.gov.ua/news/247438297). Проте, мексиканська фем╕да визнала вс╕ права на Титан-2 за вчасно перере╓строваною в Ки╖в╕ компан╕╓ю Чорноморнафтогаз, очолюваною на той час пан╕ Св╕тланою Н╓жновою. Судно, начебто, було таки знято з м╕лини, але SAE, на чи╖й в╕дпов╕дальност╕ було його збер╕гання, р╕шенням мексиканських суд╕в уникла матер╕ально╖ в╕дпов╕дальност╕ за збитки, а Чорноморнафтогаз не отримав над ним контролю, оск╕льки, ц╕лком справедливо продовжував наполягати на сво╓му прав╕ отримати судно в належному стан╕. Судова тяганина тим часом тривала ╕ з'являлися нов╕ ускладнення. Одним з таких була вимога крю╖нгово╖ компан╕╖ Oceanwide International Cyprus Limited в╕д 22 вересня 2018 року до збанкрут╕ло╖ Baltic Offshore Marine Contractors, в рамках свого судового позову в╕д 2014 року, погасити заборгован╕сть перед нею (2.9 млн. долар╕в США) за рахунок виставлення Титана-2 на аукц╕онн╕ торги. Суд признача╓ аукц╕он на 24 жовтня 2018 року. На довершення ц╕╓╖ вистави абсурду, хтось, явно з нам╕ром збити ц╕ну, ╕м╕ту╓ п╕дпал судна. Початковою вказують ц╕ну лише в 1,5 (!!!) млн. долар╕в США. Це за судно, де лише системи динам╕чного позиц╕онування коштували 14,7 млн долар╕в США.
 - Що за дурня? - скаже будь-хто, маючи хоч як╕сь клепки в голов╕. - Як можна виставити на аукц╕он будь-що, не кажучи вже про судно, позиваючись до орендаря, який не ма╓ прав власност╕?
Не погодитись з цим, зда╓ться, неможливо. Але в св╕т╕ ст╕льки див…
Д╕йсно, ДАТ Чорноморнафтогазов╕ не складало жодних проблем розв╕яти всю ту дурню, адже, компан╕я ╓ належним власником Титана-2: ма╓ Св╕доцтво про право власност╕ в╕д 23.09.2014 №ПВ 003313 та Св╕доцтво про право плавання п╕д Державним прапором Укра╖ни (судновий патент) КВ №002675 в╕д 11.02.2015. Кр╕м того, компан╕я заручилася сол╕дним, судячи з сум, викладених на нього, юридичним супроводом. Тим не менш, якось так сталося, що до суду подають пакет документ╕в, як╕ мексиканський суд не задовольняють. Б╕льш того, представник власника з якихось, певно надважливих причин… не з'явля╓ться нав╕ть 24 жовтня - в останн╕й день, коли ще можна заявити сво╖ права на Титан-2, роз╕рвати павутину, наплетену навколо нього. З'явля╓ться лише наступного дня, в свинячий, сказати б, голос. Що то - проста випадков╕сть? Але ж на кону м╕льйони - не т╕ см╕шн╕ 1,5 - реальн╕!
За правилами аукц╕онних торг╕в, продане майно, на яке належний власник не заявив вчасно сво╖ права, вже не належить йому.
- То що - Укра╖на втратила свою - нашу з вами - власн╕сть ╕ нехай тепер б╕гуси розплутують клубок, шукаючи щасливчика, який зм╕няв збанкрутованого Титана-2 на чергову в╕ллу десь п╕д Маям╕?
Не посп╕шайте, м╕й читачу. В ц╕й ╕стор╕╖ ╓ ще одна сюжетна л╕н╕я, про яку дос╕ не згадано жодним словом. ╤м'я ц╕╓╖ сюжетно╖ л╕н╕╖ - Токар Валер╕й Олекс╕йович, голова, чи, як в╕н себе представля╓, Генеральний директор п╕дпри╓мства "Укренергоатом". О, як сол╕дно! Х╕ба н╕? Щоправда, сол╕дн╕сть та дещо тьмян╕╓, коли д╕зна╓мося, що статутний кап╕тал "Укренергоатому" лише 22 004, 00 гривн╕. А все ж, ще в доокупац╕йн╕ часи, саме цьому п╕дпри╓мству ДАТ Чорноморнафтогаз примудрився заборгувати не багато не мало, а 29 м╕льйон╕в гривень. Обминаючи питання про тонкощ╕ енергоатомних послуг, скажемо лише, що Чорноморнафтогаз не розрахувався за них. Не дивно, що Валер╕й Олекс╕йович розвинув активну д╕яльн╕сть ╕ добився через суди арешту актив╕в компан╕╖. От, лишень, практично вс╕ вони були вже п╕д Москов╕╓ю, яка, як в╕домо, не дуже поштиво ставиться не лише до укра╖нських, але й до м╕жнародних суд╕в, визнаючи ╖х правочин нижчим за правочин суд╕в москов╕йських. Ситуац╕я виглядала безнад╕йною, аж доки енергоатомники не надибали ╕нформац╕ю про Титан-2, та ще одного "зароб╕тчанина" - Атрек, який трудився десь в Бразил╕╖.
 22 жовтня 2018 року саме Валер╕й Токар ╕ винайнятий ним м╕сцевий юрист Карлос Едуардо Сото оскаржили ран╕ше прийняте мексиканським судом р╕шення про проведення аукц╕ону щодо «Титана-2». Вони з╕брали необх╕дн╕ докази ╕ довели мексиканському суду, що «Титан-2» ╓ арештованим в Укра╖н╕ майном ╕ продавати його незаконно. Як результат, суд скасував р╕шення про продаж Титана-2. Хтось скаже, мовляв, молодець, Валер╕й Олекс╕йович, в╕дстояв народну власн╕сть! Титан-2 ╕ дал╕ п╕д укра╖нським прапором!
Атож… От, лишень, мен╕ це чомусь дуже нагаду╓ сутичку г╕╓н за право зжерти важкопораненого слона. Дуже дивн╕ маневри Нафтогазу Укра╖ни (н╕хто ж не в╕рить, що цю гру веде пан╕ Н╓жнова?) - ╕ то не лише про те, що, маючи сво╖ ╕нтереси на нафтогазовому ринку, маючи сво╖ квал╕ф╕кован╕ ек╕паж╕, поводиться мов ранть╓, здаючи ун╕кальне судно ╕ншим компан╕ям без ек╕пажу, за см╕шн╕ коп╕йки (пор╕вняйте щор╕чн╕ 3,65 млн. з 30 млн. за одне лише стягування з м╕лини!), а й про вс╕ от╕ оренди-суборенди, що плавно виводять до п╕дставних аукц╕он╕в. А десь там виглядають вуха ╕ серйозн╕ших гравц╕в - тих, що можуть грати на клав╕атур╕ посольств. Так, за твердженням нашого енергоатомного пана Валер╕я, консул посольства Укра╖ни в Мексиканських Сполучених Штатах пан╕ Ганна Пророк, чолов╕к яко╖ Гончарик Дмитро, за дивним зб╕гом обставин ╓ сп╕вроб╕тником ДАТ Чорноморнафтогаз, в╕дмовила юристов╕ пана Валер╕я, коли той звернувся до не╖ з проханням заблокувати продаж Титана-2 на згаданому аукц╕он╕. Ц╕каво, чи не так? Але чи зац╕кавить те прокуратуру Укра╖ни? Чи потягнуть справу, де крутяться груб╕ м╕льйони долар╕в, нереформован╕, здеб╕льшого ручн╕ печерськ╕ суди?
Дуже хот╕лося б спод╕ватися, що хоч хтось тут гра╓ чесну гру. Якщо такий гравець ╓ ╕ в╕н не п╕дставна особа, йому/╖й варто б, паралельно з процесом в╕дновлення сво╖х (читай: наших) прав на Титан-2, ╕н╕ц╕ювати розсл╕дування явно злочинних д╕й, пов'язаних з шахрайством в особливо великих розм╕рах, з корупц╕╓ю та спробою в╕дчуження багатом╕льйонного активу державного п╕дпри╓мства.

Валентин Бут
3 вересня 2020 р.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #36 за 04.09.2020 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22615

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков