Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (3609)
З потоку життя (6843)
Душі криниця (3685)
Українці мої... (1500)
Резонанс (1588)
Урок української (997)
"Білі плями" історії (1752)
Крим - наш дім (533)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (238)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СТУКА╢ У ДВЕР╤ ОС╤НЬ...
Наш╕ традиц╕╖


ШУКАЙТЕ РАЙ У Н╤Г ЩЕ ЖИВИХ МАТЕР╤В СВО╥Х!
Я буду ждати – кожно╖ хвилини, В далекому чи близькому краю – Тебе одну, тебе –...


ЗА «КРИМСЬКУ СВ╤ТЛИЦЮ» - В КРИМУ!
Ми вже не раз зверталися по допомогу до наших читач╕в, щоб продовжити життя кримського...


ЗАСЯ╢ КРАСНЕ СОНЕЧКО...
28 липня насамперед вшанову╓мо Святого р╕вноапостольного князя Ки╖вського Володимира Великого


ДВ╤ ╢ВДОК╤╥
20 липня — свято ╢вдок╕╖. Але йдеться не про ту ╢вдок╕ю, яку вшанову╓мо 14 березня,...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook

Twitter





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2020 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#29 за 17.07.2020
В╕ра Ро╖к. ВИШИВКА - ЯК СИМВОЛ УКРА╥НИ

У кв╕тн╕ 2021 року виповниться 110 рок╕в в╕д дня народження нашо╖ славно╖ кримсько-полтавсько╖ землячки, видатно╖ вишивальниц╕, Героя Укра╖ни В╕ри Серг╕╖вни Ро╖к. Читач╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» знають, як багато уваги прид╕ляла газета творчост╕ Майстрин╕.
Це саме «Св╕тлиця» першою порушила питання про створення музею укра╖нсько╖ вишивки ╕мен╕ В╕ри Ро╖к в С╕мферопол╕. П╕сля численних перепон музей врешт╕ було створено, в╕н функц╕ону╓ й сьогодн╕. П╕дн╕малося також питання про встановлення пам’ятника вишивальниц╕ в кримськ╕й столиц╕, але, на жаль, тод╕ не вир╕шилося, а тепер у Криму ставлять зовс╕м ╕нш╕ пам’ятники…
Готуючись до юв╕лею В. С. Ро╖к, «Кримська св╕тлиця» вир╕шила под╕литися з читачами думками Майстрин╕ про укра╖нську вишивку, як╕й вона присвятила все сво╓ життя. А це зовс╕м немало – майже 90 рок╕в.
Цей матер╕ал надав «Св╕тлиц╕» син вишивальниц╕ – Вадим Михайлович Ро╖к, який знайшов його в арх╕в╕ матер╕. Судячи з усього, нарис про вишивку був п╕дготовлений нею ще у 80-х роках минулого стол╕ття, але, як нам зда╓ться, в╕н не втратив актуальност╕ ╕ буде ц╕кавим читачам й сьогодн╕.

(Зак╕нчення. Початок у №№25-28 «КС»)
 До 60-х рок╕в минулого стол╕ття Крим стояв як би осторонь ╕ не мав сво╖х традиц╕й у народн╕й вишивц╕ в силу ╕сторичних обставин. Тут фактично н╕коли не розвивалася власна укра╖нська народна вишивка, тим б╕льше, в ╓диному нац╕ональному стил╕.
 Мен╕ це стало зрозум╕ло вже з перших дн╕в при╖зду в Крим. Поступово зростала моя впевнен╕сть у необх╕дност╕ створення кримсько╖ вишивки, аналог╕чно ╕ ╕сторично пов’язано╖ з вишивкою р╕зних рег╕он╕в Укра╖ни. Думаю, що мен╕ це вдалося. Зараз фактично ╕сну╓ кримська вишивка. Що ж вона собою представля╓ – розпов╕м коротко.
 Що характерно для Криму насамперед? Це море, сонце, гори, виноград. Значить, за основу необх╕дно брати рослинний орнамент ╕ к╕лька вид╕в техн╕ки – полтавська «гладь», «лиштва», «вир╕з», «рушниковий» шов, «хрестик», «лях╕вка», багаторядний «прутик», мережка «через чисницю», декоративний «ст╕бок», «коса гладь» ╕ деяк╕ ╕нш╕ техн╕ки.
 Особливо хорош╕ полтавськ╕ рушников╕ шви, як╕ дають можлив╕сть для розвитку фантаз╕╖ вишивальниц╕. Для кримських народних вишивок стали характерними наступн╕ кольори: зелений, блакитний, син╕й, жовтогарячий, чорний, червоний ╕ б╕лий.
 Для винограду, його лози, звичайно, треба застосовувати зелений, трохи синього, б╕лий ╕ чорний кольори. Дуже ефектно виглядають грона винограду ╕ його листя, зроблен╕ техн╕ками «вир╕з» ╕ «коса гладь» або мережкою «через чисницю» б╕лими нитками по с╕рому матер╕алу.
 Для вишивки, що в╕добража╓ море, характерн╕ блакитн╕, син╕ кольори, а також червоно-жовт╕ (для кораблик╕в), чорно-син╕ (для матрос╕в), червоно-чорн╕ (для риб), чорно-б╕л╕ (для медуз), жовтогаряч╕ (для сонця).
 Вс╕ ц╕ сво╖ ╕де╖ я не залишала соб╕, а вчила д╕тей ╕ дорослих, а також вишивала, ╕ дуже багато, на кримську тематику – рушники з гронами ╕ листям винограду р╕зних вид╕в, панно, килимки, накидки на телев╕зори на морську ╕ г╕рську тематику ╕ т. д. Деяк╕ з цих вироб╕в я зберегла ╕ показую на виставц╕ «Укра╖нський рушник». Те, що в Криму з’явилася своя школа народно╖ вишивки, неодноразово в╕дзначали мистецтвознавц╕ та засоби масово╖ ╕нформац╕╖. За к╕лька десятк╕в рок╕в мен╕ вдалося зробити Крим ще одним центром укра╖нсько╖ народно╖ вишивки на сучасному р╕вн╕ на основ╕ давн╕х традиц╕й, що пов’язують ╕сторично п╕востр╕в з материковою Укра╖ною. Я д╕йсно пишаюся цим, адже у мене з’явилося багато посл╕довник╕в, ╕ це дуже добре.
 Мо╖ учениц╕ тепер ╕ сам╕ вчать ╕нших, залучаючи все б╕льше число бажаючих навчитися створювати красив╕ реч╕, потр╕бн╕ в побут╕. Хочу назвати деяких з них. Це Олена Андр╓╓ва, Любов Криворучко, ╢вген╕я Панасюк (зараз Жукова) з Джанкоя, ╢вдок╕я Шеко, Мер╕ Н╕кольська, Галина Дмитр╕╓ва, Верон╕ка Романовська, Ольга Л╕строва, Тамара Бел╕ч, ╤нна Шавкунова, Олександра Малахова, Валентина Носенко ╕, звичайно, Св╕тлана Лавренюк ╕з С╕мферополя. Нехай не ображаються т╕ учениц╕, пр╕звища яких я не назвала – ╖х безл╕ч, але я ╖х ус╕х пам’ятаю ╕ люблю.
 Свого часу нашому кримському видатному мистецтвознавцю Рудольфу Подуфалому поставили запитання: «Чим гарн╕ вишивки В╕ри Ро╖к та ╖╖ учениць?»
 ╤ ось прозвучала така в╕дпов╕дь: «Художня ц╕нн╕сть вишивок В╕ри Ро╖к поляга╓ в наступному:
 1. Перш за все, вони творч╕, побудован╕ на традиц╕╖ старовинних народних орнамент╕в р╕зних областей Укра╖ни.
 2. Мають ч╕ткий ритм ╕ правильне композиц╕йне р╕шення.
 3. При╓мн╕ за кольором.
 4. Вдало використана укра╖нська народна техн╕ка.
 5. Строго виконан╕ за рахунком ниток тканини.
 6. Бездоганна чистота роботи.
 7. Ц╕лком осучаснен╕ ╕ гармон╕йно входять в сучасний ╕нтер’╓р наших квартир.
 Коротше кажучи, в╕дпов╕дають вс╕м законам вишивального мистецтва.
 А тепер хочу сказати ще к╕лька сл╕в про захоплення, що стало сенсом мого життя.
 Улюбленими техн╕ками для мене ╓ гладь «качалочка», полтавська гладь, рушников╕ шви, хрестик ╕ вс╕ляк╕ види мережок. Найб╕льше мен╕ подоба╓ться вишивати на домотканому гуцульському та лляному полотнах, а також на фабричн╕й тканин╕ «панама». По фактур╕ цих матер╕ал╕в нитки мул╕не лягають плавно, не заважають одна одн╕й. Дуже важливий кол╕р у вишивц╕, особливо полотна. Який вибрати кол╕р? Можливо, коричневий – адже це сама земля, а може зелений – це весна, або б╕лий – символ цв╕т╕ння ╕ чистоти зимового сн╕гу. Помаранчевий ╕ золотий – як сонячне св╕тло. Червоний – символ╕зу╓ свято. Це справа майстрин╕, адже за вибором кольору полотна лежить наступне: необх╕дно уявити, що саме ви збира╓теся вишивати, якими кольорами ╕ видами ниток ╕ яке буде призначення реч╕, яку ви вишиватимете.
 Наприклад, кольори ниток на вишитих сорочках ╕ рушниках мають сво╓ значення. Так, червоний кол╕р означа╓ любов, тому в╕н ╓ основним на вес╕льних рушниках ╕ на д╕вочих сорочках. Чорний символ╕зу╓ печаль ╕ важку ж╕ночу долю. Кр╕м того, нитки чорного кольору були найпрост╕шими у виготовленн╕, тому рушники ╕ одяг б╕дних людей найчаст╕ше прикрашалися саме чорними в╕зерунками.
 Зелений кол╕р означа╓ життя ╕ в╕дродження – це символ кв╕тучого дерева ╕ трав. Жовтий – кол╕р сонця ╕ здоров’я. Бачите, який прост╕р для фантаз╕╖! Н╕коли не посп╕шайте у вибор╕ кольор╕в, матер╕алу, в╕зерунка, особливо якщо ви його не сам╕ створю╓те, а берете в журнал╕ або альбом╕.
 ╤ ще: справд╕ народний майстер повинен вишити св╕й вир╕б, дотримуючись закон╕в того чи ╕ншого рег╕ону Укра╖ни, тод╕ вишит╕ вироби будуть грамотн╕, будуть «ч╕пати» душу людини ╕ облагороджувати ╖╖.
 Мо╖ улюблен╕ кольори для вишивання – чорний з червоним ╕ червоний з б╕лим, уособлюють в мо╓му понятт╕ сонце ╕ ромашку. Сонце – рад╕сть життя, а ромашка – чудова, тиха, скромна кв╕тка.
 Мен╕ подоба╓ться вишивати птах╕в, особливо п╕вн╕в. Напевно, це пов’язано з тим, що п╕вень з давн╕х час╕в вважався у слов’ян священним птахом. З ним пов’язана символ╕ка в╕чного в╕дродження життя. Червоний, св╕тлий п╕вень асоц╕ю╓ться з сонцем. Недарма ще в язичництв╕ дерево з п╕внем на ньому було емблемою сонця. У мо╓му розум╕нн╕ п╕вень ╓ символом ранково╖ зор╕, передв╕сником появи сонця. П╕вн╕ в мо╖х творах вс╕ р╕зн╕, ╕ я не беруся розпов╕сти, чому вони в╕др╕зняються один в╕д одного. Це залежить в╕д стану мо╓╖ душ╕, настрою, пори року та ╕нших причин.
 Рослинний орнамент, а це в основному р╕зн╕ стил╕зован╕ кв╕ти з пелюстками ╕ г╕лочками, при виконанн╕ його полтавськими швами з’явля╓ться велике поле для фантаз╕╖ майстрин╕.
 В╕зерунки, наприклад, на вишиванках також символ╕чн╕. Так, калина – це продовження ╕ безсмертя роду, хм╕ль – любов, що веде до вес╕лля, листя винограду ╕ його грона св╕дчать про житт╓ву силу ╕ т. д.
 В укра╖нському народному мистецтв╕ у вишивках дуже часто зображуються дерева з симетричними або асиметричними г╕лками, листям ╕ кв╕тами. Зображення дерева життя, за народними пов╕р’ями, приносило добро, щастя, в╕дводило зло, будь-яку нечисту силу. У сво╖х рушниках я н╕коли не обтяжую в╕зерунки, намагаюся робити ╖х св╕тлими, веселими, тому стил╕зован╕ дерева набувають натуральних рис, а птахи дуже добре по╓днуються з деревами ╕ кв╕тами. А кв╕ти завжди символ╕зують пост╕йно м╕нливе життя ╕ красу св╕ту.
 Кольори у вс╕х сво╖х вишивках я п╕дбираю досить довго, враховуючи техн╕ку виконання, сам малюнок ╕ види шв╕в. Займа╓ час ╕ п╕дб╕р необх╕дно╖ тканини. Тема майбутньо╖ вишивки спочатку в загальному вимальову╓ться в мо╖й св╕домост╕, а пот╕м н╕би промальовуються окрем╕ детал╕.
 Створення власних в╕зерунк╕в – складний ╕ коп╕ткий процес, але для його початку потр╕бен творчий порив, натхнення. Останн╕м часом джерелом мого натхнення стали передач╕ про народну творч╕сть, про запов╕дн╕ м╕сця Укра╖ни ╕ Криму, виступи народних хореограф╕чних ╕ хорових ансамбл╕в. Тод╕ згадуються далек╕ роки дитинства, юност╕, як╕ я проводила найб╕льше у бабус╕ ╕ д╕дуся в селах Сахновщина ╕ Семен╕вка, милуючись там щедрою природою Полтавщини.
 У людини, яка бажа╓ вишивати, повинн╕ по╓днуватися фантаз╕я художника, дизайнера, модель╓ра, граф╕ка з прекрасним оком╕ром. Навчитися вишивати – це ще не все. Звичайно, якщо людина це робить т╕льки для свого будинку, то буде достатньо. Для створення твор╕в неповторних, що радують око, треба, звичайно, творче натхнення, пол╕т думки ╕ фантаз╕╖. Кожне твор╕ння ма╓ п╕дкорятися художньому задуму, який в значн╕й м╕р╕ залежить в╕д майбутнього призначення вишивки. У мо╖й голов╕ вимальову╓ться в╕дразу к╕лька композиц╕й-картин. Я подумки анал╕зую це, ╕ 2-3 вар╕анти, найб╕льш п╕дходящ╕, з мо╓╖ точки зору, для вишивання, з’являються на папер╕. Точно те ж в╕дбува╓ться з окремими деталями ╕ фрагментами загально╖ композиц╕╖. Якщо я створюю орнаментальн╕ в╕зерунки, то ╖х основою ╓ геометричн╕ ф╕гури: ромби, квадрати, трикутники ╕ т. д., як╕ повторюються по полотну. Тут знову ж важливо, на мотив якого рег╕ону створю╓ться вир╕б. В╕д цього залежить кол╕р ниток, розм╕р в╕зерунка, техн╕ка виконання, вид тканини у вишитому вироб╕. Все повинно бути грамотно, лакон╕чно ╕ гармон╕йно.
 Вишивка ╓ одним з вид╕в декоративно-прикладного мистецтва ╕ як кожен вид мистецтва ма╓ сво╖ тверд╕ закони. В╕дступ в╕д них або ж зм╕шання стил╕в р╕зних рег╕он╕в Укра╖ни, ╕м╕тац╕я (п╕дробка) п╕д живопис (коп╕ювання з ╕люстрац╕й художник╕в-класик╕в, та й не класик╕в, це особливо засмоктуюча трясовина для вишивальниць) ведуть до безграмотност╕ вишитих вироб╕в, деквал╕ф╕кують виконавицю.
 Вишивка будь-якого рангу ма╓ виховне значення, особливо для молодого покол╕ння, отже, так╕ безграмотн╕ – з дозволу сказати, – базарн╕ роботи, приймати ╕ експонувати на виставках не рекоменду╓ться н╕ в якому раз╕.
 Вишивки повинн╕ бути:
 – народно-нац╕ональн╕;
 – грамотн╕, побудован╕ на старовинних традиц╕ях того чи ╕ншого рег╕ону Укра╖ни, так звана народна класика;
 – повторюю, в них все повинно бути ╓дине, гармон╕йне: тканина, орнамент, техн╕ка, колорит, тверда композиц╕я, ювел╕рна техн╕ка виконання.
 Вишивка багатопланова ма╓ багато р╕зних нюанс╕в ╕ вишивальниц╕ ╖х необх╕дно вивчити. Майже в кожному рег╕он╕ Укра╖ни ╓ св╕й орнамент, техн╕ка, кол╕р.
 Я думаю, що при ф╕л╕╖ Сп╕лки майстр╕в народного мистецтва Укра╖ни необх╕дно створити жур╕ з в╕дбору експонат╕в для виставок з хороших фах╕вц╕в з р╕зьблення, вишивки, керам╕ки та ╕нших напрямк╕в. Тод╕ наш╕ виставки будуть «звучати», а не являти собою якийсь наб╕р роб╕т, принесених малограмотними в галуз╕ мистецтва людьми, лише на п╕дстав╕ того, що вони люблять той чи ╕нший вид мистецтва ╕ створюють вироби, як ╖м хочеться, як ╖м подоба╓ться, часто не враховуючи закони того чи ╕ншого виду мистецтва. Особливо це пом╕тно у вишитих роботах.
 Прекрасн╕ панно, скатертини, рушники, чолов╕ч╕ та ж╕ноч╕ сорочки, блузки, плаття та ╕нше – вс╕ твори ц╕╓╖ чудово╖ зб╕рки художньо досконал╕. Кожен з них може бути еталоном майстерност╕ наших вишивальниць, доказом ╖х високого художнього хисту. ╤ говорячи про ц╕ прекрасн╕ вишивки, про ╖х творц╕в – художник╕в ╕ виконавц╕в, ми згаду╓мо про них з теплом ╕ повагою.

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 17.07.2020 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22508

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков