Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4442)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4115)
Українці мої... (1657)
Резонанс (2107)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1842)
Крим - наш дім (1022)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (305)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (201)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
«20 ДН╤В У МАР╤УПОЛ╤», ДЖАМАЛА ╤ «КОНОТОПСЬКА В╤ДЬМА»:
Стали в╕дом╕ лауреати Шевченк╕всько╖ прем╕╖…


ПРАВДА ДВО╢СЛОВА
Наш╕ традиц╕╖


ОЧИМА БЕЛЬГ╤ЙСЬКОГО ФОТОГРАФА
На його зн╕мках - чорно-б╕ла пал╕тра Майдану…


МИСТЕЦЬКА «ЗДИБАНКА В «НОР╤»
Виставка в╕дбулася без обмежень ╕ упереджень. В╕дб╕р ╕ цензура були в╕дсутн╕…


ОС╤ДЛАЮ КОНЯ…
Наш╕ традиц╕╖




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2020 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#26 за 26.06.2020
ВИШИВКА - ЯК СИМВОЛ УКРА╥НИ
В╕ра Ро╖к

У кв╕тн╕ 2021 року виповниться 110 рок╕в в╕д дня народження нашо╖ славно╖ кримсько-полтавсько╖ землячки, видатно╖ вишивальниц╕, Героя Укра╖ни В╕ри Серг╕╖вни Ро╖к. Читач╕ «Кримсько╖ св╕тлиц╕» знають, як багато уваги прид╕ляла газета творчост╕ Майстрин╕.
Це саме «Св╕тлиця» першою порушила питання про створення музею укра╖нсько╖ вишивки ╕мен╕ В╕ри Ро╖к в С╕мферопол╕. П╕сля численних перепон музей врешт╕ було створено, в╕н функц╕ону╓ й сьогодн╕. П╕дн╕малося також питання про встановлення пам’ятника вишивальниц╕ в кримськ╕й столиц╕, але, на жаль, тод╕ не вир╕шилося, а тепер у Криму ставлять зовс╕м ╕нш╕ пам’ятники…
Готуючись до юв╕лею В. С. Ро╖к, «Кримська св╕тлиця» вир╕шила под╕литися з читачами думками Майстрин╕ про укра╖нську вишивку, як╕й вона присвятила все сво╓ життя. А це зовс╕м немало – майже 90 рок╕в.
Цей матер╕ал надав «Св╕тлиц╕» син вишивальниц╕ – Вадим Михайлович Ро╖к, який знайшов його в арх╕в╕ матер╕. Судячи з усього, нарис про вишивку був п╕дготовлений нею ще у 80-х роках минулого стол╕ття, але, як нам зда╓ться, в╕н не втратив актуальност╕ ╕ буде ц╕кавим читачам й сьогодн╕.

(Продовження. Початок у №25 «КС» за 19 червня)
Вивчаючи народну вишивку з точки зору ╖╖ застосування ╕ значення в господарств╕, бачимо, яким широким був д╕апазон речей, оздоблених вишивкою, можемо зробити висновок про ╖х художню роль, про естетику народного смаку.
Вже з перших стол╕ть свого ╕снування мистецтво вишивання було значно поширене в побут╕ укра╖нського народу. Як зас╕б оформлення тканини, вишивка, перш за все, т╕сно пов’язана з народним одягом, який явля╓ собою на Укра╖н╕ винятково художн╓ самобутн╓ явище.
Тонк╕ майстерн╕ вишивки, в по╓днанн╕ з барвистими тканинами, завжди були нев╕д’╓мною частиною укра╖нського нац╕онального костюма. Сво╓ю виразною художньою мовою розпов╕дають вони про велику любов народу до прекрасного, про високу майстерн╕сть укра╖нських ж╕нок, ╖х багату фантаз╕ю ╕ тонкий смак.
Головним елементом, основною частиною укра╖нського народного вбрання ╓ чолов╕ч╕ ╕ особливо ж╕ноч╕ яскрав╕ вишиван╕ сорочки, як╕ можуть бути сво╓р╕дною енциклопед╕╓ю вивчення народно╖ вишивки. Всю свою творчу винах╕длив╕сть, багату художню думку вт╕лювали в них, як ╕ в ╕нших предметах народного побуту, укра╖нськ╕ вишивальниц╕.
Багато оздоблювався вишивкою оксамитом, вовняними нитками, шнурами, китицями, апл╕кац╕╓ю з кольорово╖ шк╕ри ╕ плечовий одяг укра╖нц╕в: керсетки, кожухи, свитки, сердаки, кептар╕, гун╕ тощо. Реч╕ поясного одягу: фартухи, ╕нод╕ сп╕дниц╕ (в Черн╕г╕вськ╕й губерн╕╖). А також предмети убрання голови: хустки, перем╕тки, оч╕пки, бавниц╕, вишиван╕ стр╕чки, як╕ носили на чол╕ п╕д б╕лою полотняною хусткою в зах╕дних областях Укра╖ни ╕ т.╕н.
Вс╕ ц╕ вишивки за призначенням можна в╕днести до вишивок першо╖ групи – вишивок для оформлення одягу.
Ц╕кавий ╕ дуже багатий матер╕ал дають нам також вишивки друго╖ групи, як╕ ╕снували й ╕снують на речах декоративного обладнання народного житла й громадських прим╕щень. Це рушники, хустки, б╕лизна та ╕нше.
Завжди мистецтво прикрашання хат на сел╕ стояло на дуже високому р╕вн╕. Одне ╕з значних м╕сць серед ╕нших галузей народного мистецтва, таких як декоративний розпис, р╕зьба по дереву, ткацтво та ╕нш╕, в цьому питанн╕ належить ╕ художн╕й вишивц╕, яка широко використовувалась для декорування рушник╕в, серветок, скатертин, пост╕льно╖ б╕лизни. Як традиц╕йна прикраса народного житла значного поширення у вс╕х областях Укра╖ни набули вишиван╕ рушники. За багатов╕кову ╕стор╕ю свого ╕снування воно досягли величезно╖ р╕зноман╕тност╕, краси ╕ художньо╖ виразност╕ малюнк╕в, високо╖ майстерност╕ виконання. взагал╕ про укра╖нськ╕ вишиван╕ рушники можна говорити, як про найб╕льш стару ╕ поширену форму народно╖ творчост╕, окрему ╕ ц╕каву галузь укра╖нсько╖ художньо╖ вишивки. оздобленими вишивкою рушниками укра╖нц╕ прикрашали ╕кони, пот╕м портрети, ╕нод╕ в╕кна ╕ двер╕. Часто ╖х просто в╕шали в хат╕ на «к╕лок» (дерев’яний гв╕здок). В╕дпов╕дно призначенню, рушники одержали й назви «к╕лковий» або «плечовий», що вдягався сватами через плече. Виконуючи таким чином декоративн╕ функц╕╖, рушники в той же час мали ╕ ц╕лий ряд обрядових призначень. В багатьох значних в житт╕ людини моментах, як при╓мних так ╕ сумних, таких як сватання, вес╕лля, закладання ново╖ хати, при похованн╕ та ╕н. – вишитий рушник був нев╕д’╓мною частиною обряд╕в, обов’язковим ╖х учасником.
Важко описати словами багатство укра╖нського орнаменту взагал╕ ╕ орнаменту народно╖ художньо╖ вишивки зокрема. Казкова природа р╕дного краю, трудов╕ будн╕, саме життя народу надихали його. В них була основа його творчост╕, в них в╕н шука╓ ╕ знаходить багатий матер╕ал для створення ╕ самих простих елемент╕в орнаменту ╕ високохудожн╕х орнаментальних образ╕в. В них в╕н бачить невичерпне джерело тем ╕ мотив╕в. Як писав М. Горький: «Так людина, нев╕д’╓мною рисою яко╖ завжди була любов до мистецтва, створю╓ навколо себе другу природу, яка назива╓ться культурою».
Вивчаючи мистецтво народно╖ вишивки, нам необх╕дно зупинити свою увагу на трьох основних характеризуючи моментах: орнаментика, техн╕ка ╕ кол╕р.
Народним вишивкам Укра╖ни властив╕ орнаменти геометричного, рослинного ╕ тваринного походження, як╕ складалися шляхом перетворення природи в уяв╕ людини, ╖╖ художнього переосмислення, ╕ тому для кожного з них характерна в╕дсутн╕сть натурал╕зму.
Спочатку утворився геометричний орнамент, що складався з р╕зноман╕тних комб╕нац╕й найпрост╕ших л╕н╕йних елемент╕в, як╕ в далекому минулому були не т╕льки декоративним, естетичним, а й символ╕чним моментом.
В орнаментах народно╖ вишивки нас вражають строг╕ за сво╖м стро╓м геометричн╕ малюнки, диву╓ пишн╕сть ╕ р╕зноман╕тн╕сть форм рослинних узор╕в. Тут нема двох однакових кв╕ток, двох однакових листочк╕в, як нема ╖х ╕ в сам╕й природ╕. Нав╕ть тод╕, коли в як╕йсь композиц╕╖ повторю╓ться той або ╕нший елемент орнаменту ╕ з першого погляду здаються зовс╕м схож╕, уважн╕ше придивившись до них, часто можна знайти якусь, хоч незначну, ╖х в╕дм╕нн╕сть.
Це ц╕каве явище ╓ переконливим доказом реал╕стичного зм╕сту укра╖нського народного орнаменту. На глибоко реал╕стичних характер його вказують також ╕ р╕зноман╕тн╕ народн╕ назви окремих елемент╕в орнамент╕в: грабельки, драбинка, в╕трячки, заяч╕ вушка, волов╕ оч╕, оленяч╕ голови, хмелики, бер╕зка, сосонка ╕ багато-багато ╕нших, як╕ знову ж таки п╕дкреслюють саму природу походження орнаментальних мотив╕в, що черпались народними майстрами з оточуючо╖ ╖х д╕йсност╕.
Анал╕зуючи зм╕ст орнаменту деяких народних вишивок, можна зробити висновок, що його виникнення в╕дноситься ще до пер╕оду перв╕сно-сусп╕льного ладу.
Коли люди не розум╕ли ще багатьох прояв╕в природи, бачили в них загрозу для себе ╕ не вм╕ли захищатися в╕д них, вони створювали р╕зн╕ заклинання, надаючи окремим елементам орнаменту маг╕чного значення. Так, наприклад, кривулька, й дос╕ ╕снуюча в орнаментац╕╖ народно╖ вишивки, намальована навколо людини, н╕би захищала ╖╖ в╕д «нечистого». Зображення сонця, яке часто зустр╕ча╓ться на рушниках, було символом щастя, благополуччя, родючост╕ та ╕н.
Протягом стол╕ть орнамент, розвиваючись, збагачу╓ться, ускладню╓ться, ста╓ б╕льш досконалим. Поступово утворюються ╕ рослинно-геометризований ╕ рослинний орнаменти. ╤стор╕я не залишила нам старовинних укра╖нських вишивок ╕ тому нам важко говорити про ╖х орнаментику. Але деяк╕ пам’ятники давнини з б╕льш м╕цних матер╕ал╕в, як╕ завдяки цьому збереглися, – дерево, метал, кам╕нь, рукописн╕ книги та ╕н. – дають нам право стверджувати, що вже в 16 ст. рослинний орнамент значно поширю╓ться. Про орнамент на тканинах 16-17 ст. можемо судити по зображенню тканин на ╕конах, портретах та ╕н.
Улюбленим мотивом рослинно╖ орнаментики укра╖нських вишивок ╓ в╕льно розташована хвиляста г╕лка, навколо яко╖ ритм╕чно розм╕щаються стил╕зован╕ кв╕ти, листя дуба, клена, хмелю, барвника, грони винограду, яг╕дки та ╕н. часто зустр╕чаються букети в вазонах, ростуч╕ г╕лки, окремо розташован╕ кв╕ти, в╕ночки, дуже поширений в укра╖нськ╕й орнаментиц╕ мотив ростучого дерева. Прям╕ л╕н╕╖, квадрати, ромби, прямокутники, шести - ╕ восьмикутн╕ з╕рки, р╕зн╕ розетки та ╕нш╕ геометричн╕ ф╕гури – дають багатий матер╕ал для створення ц╕кавих геометричних композиц╕й.
Орнамент складений виключно з ф╕гурок тварин, в укра╖нськ╕й вишивц╕ досить р╕дке явище. Зустр╕ча╓ться, наприклад, на под╕льських рушниках у вигляд╕ розташованих у ряд птах╕в ╕ т. ╕н. Але, як доповнення до них, ми часто бачимо ╖х в розк╕шних рослинних малюнках. Переважно це стил╕зован╕ п╕вн╕, пави, качки, розташован╕ по одному, част╕ше по два внизу, ростучих г╕лок зверху, над ними або на самих г╕лочках серед кв╕т╕в, добре скомпонован╕ ╕ пов’язан╕ з загальною композиц╕╓ю. Важливо в╕дм╕тити, що окрем╕ орнаментальн╕ мотиви так╕, як розм╕щена в центр╕ композиц╕╖ ж╕ноча ф╕гура (що часто зустр╕ча╓ться на Под╕лл╕), стил╕зоване зображення п╕вня, ростуче дерево ╕ багато ╕нших, як╕ теж мають глибоке ╕сторичне кор╕ння.
Ц╕каво просл╕дкувати ╕ за тим, як розм╕щуються орнаменти народних вишивок на р╕зних речах. Окрем╕ орнаментальн╕ мотиви укладаються в р╕зноман╕тн╕ по сво╖й будов╕ майстерн╕ композиц╕╖, як╕ розташовуються з властивою народному мистецтву стриман╕стю ╕ ур╕вноважен╕стю. Завжди врахову╓ться форма самого предмета ╕ доц╕льн╕сть або можлив╕сть декорування того або ╕ншого м╕сця в ньому.
Так, ми бачимо, що, наприклад, декоративн╕ рушники, як правило, розшиваються на торцях. На хусточках орнамент розм╕щу╓ться на одному, двох або на кожному роз╕, фартухи вишиваються одною або к╕лькома горизонтальними смугами внизу. В ж╕ночих сорочках основну декоративну увагу звертають на рукав. Б╕льш легко оздоблю╓ться ком╕рець, пазушка, п╕дтичка. В чолов╕чих сорочках вишивають ком╕р, пазуху ╕ низ рукава. Реч╕ поясного одягу прикрашають вишивкою б╕ля кишень, по краю п╕лок та б╕ля ком╕ра. Таке розм╕щення вишивки на народному одяз╕ невипадкове, а ц╕лком продумане явище, як ╕ взагал╕ н╕коли нема н╕чого випадкового, абстрактного в народному мистецтв╕. Тут художня вишивка гра╓ не т╕льки декоративне, а ╕ практичне значення. Розташована на м╕сцях, як╕ б╕льше п╕ддаються тертю, вона, прикрашаючи предмет, одночасно ╕ укр╕плю╓ його. Це ще один яскравий приклад пов’язання в народному мистецтв╕ прекрасного з доц╕льним.
Декоративний орнамент – основа розвитку вс╕ вид╕в народного мистецтва. Створення ╕ доб╕р орнаментальних елемент╕в, вдале пов’язання ╖х в загальну композиц╕ю – важливий творчий момент в мистецтв╕ художньо╖ вишивки, як ╕ в ╕нших галузях народно╖ творчост╕.
Отже, щоб розвивати кожен окремий вид народного мистецтва, збагачувати його, необх╕дно перед ус╕м добре знати, глибоко вивчати народний орнамент, його ╕стор╕ю, теор╕ю, знати закони композиц╕╖. Ось як говорить про це азербайджанський художник Кер╕мов: «Для мене мистецтво орнаменту – це сво╓р╕дний алфав╕т, в якому необх╕дно знати вс╕ л╕тери. Не знаючи хоча б одн╕╓╖ з них, не можна побудувати ц╕ло╖ фрази».
З великою майстерн╕стю укра╖нськ╕ вишивальниц╕ будують ц╕ фрази, створюють складн╕ чудов╕ композиц╕╖ з простих окремих елемент╕в орнаменту. ╥х вар╕анти ╕ сполучення неск╕нчен╕, як неск╕нчен╕ творча думка ╕ фантаз╕я талановитого укра╖нського народу, який створив невичерпну скарбницю надзвичайно р╕зноман╕тних, багатих орнаментальних малюнк╕в.
(Продовження буде)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #26 за 26.06.2020 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22433

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков