Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4444)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4116)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2110)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1028)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (308)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (202)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
╢ВРОПА МА╢ БУТИ ЩИТОМ ДЛЯ УКРА╥НИ
Президентка ╢вропейсько╖ ком╕с╕╖ Роберта Мецола - за п╕дсумками зустр╕ч╕ у Брюссел╕…


НАШ╤Й ╢ВРОП╤ ПОТР╤БНА РЕАЛЬНА ОБОРОННА САМОДОСТАТН╤СТЬ
Виступ Президента Укра╖ни на зас╕данн╕ ╢вропейсько╖ ради.


У ДЕНЬ УКРА╥НСЬКОГО ДОБРОВОЛЬЦЯ МИ ДЯКУ╢МО КОЖНОМУ Й КОЖН╤Й, ХТО СТАВ НА ЗАХИСТ УКРА╥НСЬКО╥ ДЕРЖАВИ ТА СУСП╤ЛЬСТВА
Президент вручив нагороди во╖нам…


ЗЕЛЕНСЬКИЙ ПОГОДИВ КАНДИДАТУРУ ЗАЛУЖНОГО НА ПОСАДУ ПОСЛА У БРИТАН╤╥
Про це йдеться у пов╕домленн╕ М╕н╕стерства закордонних справ Укра╖ни…


БУДЕ ДЕНЬ, КОЛИ ╤ ШВЕЦ╤Я ЗМОЖЕ ПРИВ╤ТАТИ УКРА╥НУ З╤ ВСТУПОМ В АЛЬЯНС
Звернення Президента Укра╖ни.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2020 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#23 за 05.06.2020
Антон Кориневич: ПЛАТФОРМА З ДЕОКУПАЦ╤╥ КРИМУ СПОЧАТКУ МОЖЕ БУТИ ╤ БЕЗ РОС╤╥

Хоч як Рос╕я намагалася б стверджувати, що "питання Криму закрите", окупац╕я п╕вострова та пов’язан╕ з нею проблеми залишаються у фокус╕ уваги як Укра╖нсько╖ держави, так ╕ м╕жнародно╖ сп╕льноти. Це питання ╓ предметом розгляду на зас╕даннях кер╕вних орган╕в м╕жнародних орган╕зац╕й, передус╕м ООН та ОБС╢, ╕ в м╕жнародних судових ╕нституц╕ях. Водночас в Укра╖н╕ дос╕ нема╓ оф╕ц╕йного документа з╕ стратег╕╖ деокупац╕╖ Криму. Нема╓ ╕ в╕дпов╕дного формату для обговорення, як "м╕нський" чи "нормандський" для Донбасу.
Про стан справ ╕з цими двома ключовими аспектами деокупац╕╖ п╕вострова, а також про питання санкц╕й, водопостачання, перешкоджання Рос╕╓ю судноплавству через Керченську протоку, доступу м╕жнародних орган╕зац╕й, пандем╕ю COVID-19 в Криму Укр╕нформ посп╕лкувався з Пост╕йним представником Президента Укра╖ни в АРК Антоном Кориневичем.

ЧАСТИНА СТРАТЕГ╤╥ ДЕОКУПАЦ╤╥ БУДЕ ЗАКРИТОЮ
- Антоне Олександровичу, в Укра╖ни ╓ стратег╕я з деокупац╕╖ Криму?
- Представництво Президента Укра╖ни в Автономн╕й Республ╕ц╕ Крим ч╕тко розум╕╓, що така стратег╕я – надзвичайно необх╕дна. ╤ те, що п╕шов уже сьомий р╕к окупац╕╖ Криму, а в Укра╖н╕ дос╕ нема╓ ╓дино╖ стратег╕╖ з в╕дновлення контролю над п╕востровом – не дуже добре.
Зараз Представництву Президента в АР Крим вдалося в╕дновити процес ╕з напрацювання ц╕╓╖ стратег╕╖ разом ╕з колегами з М╕н╕стерства з питань ре╕нтеграц╕╖ тимчасово окупованих територ╕й та РНБО. Вже створена робоча група на баз╕ М╕нре╕нтеграц╕╖, яку очолю╓ в╕цепрем’╓р-м╕н╕стр Олекс╕й Резн╕ков. ╥╖ головним завданням якраз ╕ ╓ розробка стратег╕╖ деокупац╕╖ та ре╕нтеграц╕╖ тимчасово окупованих територ╕й.
Водночас сл╕д розум╕ти, що окрем╕ напрацювання з цього приводу ╕снують у р╕зних органах та м╕н╕стерствах: МЗС пише про╓кт сво╓╖ частини, у М╕нре╕нтеграц╕╖ ╓ св╕й блок питань, у Представництв╕ Президента – св╕й блок. ╤ зараз треба все це звести во╓дино.
Стратег╕я необх╕дна, ╕ тут нема╓ жодних ╕нших точок зору. Кр╕м того, абсолютно вс╕м долученим до процесу сторонам зрозум╕ло, що частина ц╕╓╖ стратег╕╖ ма╓ бути в╕дкритою ╕ публ╕чною – аби люди бачили, що держава робить задля повернення тимчасово окупованих територ╕й та населення, яке там прожива╓. Але, зв╕сно, велика ╖╖ частина повинна бути закритою ╕ та╓мною, особливо та, що стосу╓ться безпекових питань.
Отже, процес в╕дновлений. Спод╕ваюся та в╕рю, що ми його зак╕нчимо, бо для нас це справд╕ дуже важливо.
- Як╕сь приблизн╕ часов╕ рамки ╓?
- Не хот╕в би н╕чого говорити з приводу часових рамок, але ми з колегами вважа╓мо, що було б добре мати цю стратег╕ю деокупац╕╖ вже нин╕шнього року.
НЕОБХ╤ДНО ЗАПРОВАДИТИ ОКРЕМУ ПЛАТФОРМУ ПО КРИМУ
- Тема окупац╕╖ Рос╕╓ю Криму звучить на р╕зних м╕жнародних майданчиках, особливо в ОБС╢, але нема╓ окремого формату для обговорення ╖╖ припинення. Як можна зм╕нити цю ситуац╕ю?
- Безумовно, це – важливе питання. ╤ про нього нещодавно говорив Президент на сво╖й велик╕й пресконференц╕╖. Д╕йсно, на ╕снуючих майданчиках досить важко обговорювати питання припинення окупац╕╖  Криму. Про це також зазначали ╕ в╕цепрем'╓р-м╕н╕стр ? м╕н╕стр з питань ре╕нтеграц╕╖ тимчасово окупованих територ╕й, ╕ м╕н╕стр закордонних справ Укра╖ни, ╕ ми у Представництв╕ також под╕ля╓мо цю думку.
Нам необх╕дно запровадити окрему платформу по Криму. Думаю, зараз ╓ хороший момент, як ╕ сп╕льне бачення та бажання з боку ключових стейкхолдер╕в, порушувати це питання. Водночас ╓ розум╕ння того, що на початку ця платформа, цей формат, може ╕ не включати Рос╕йську Федерац╕ю. Але важливо саме започаткувати процес.

САНКЦ╤╥ Д╤ЮТЬ, АЛЕ ╥Х СЛ╤Д ПОСИЛЮВАТИ
- Нин╕шн╕ "кримськ╕" санкц╕╖ проти РФ – д╕╓в╕?
- Вони працюють – ╕ укра╖нськ╕, й м╕жнародн╕. Звичайно, вс╕м хот╕лося б, щоб було так: ввели санкц╕╖ – й одразу ╓ позитивн╕ зм╕ни. Але тут трохи по-╕ншому. Санкц╕╖ д╕ють, але ╖х потр╕бно пост╕йно посилювати ╕ в жодному раз╕ не допустити ╖х послаблення.
- Чи не настав час для того, щоб трансформувати "кримський" санкц╕йний пакет у в╕дпов╕дност╕ до ново╖ ситуац╕╖ та триваючих порушень державою-окупантом? ╢ готовн╕сть до цього з боку кер╕вництва Укра╖ни, чи бачите ╖╖ серед наших м╕жнародних партнер╕в?
- Я впевнений, що пакет санкц╕й по Криму ма╓ посилюватися. Нещодавно вже був введений новий пакет укра╖нських санкц╕й проти культурних та наукових установ РФ за незаконну д╕яльн╕сть у Криму. ╤ тому питання посилення санкц╕й – на порядку денному.
Представництво Президента в АРК зараз працю╓ над запровадженням окремих обмежень щодо ф╕зичних та юридичних ос╕б, причетних до порушень м╕жнародного права та законодавства Укра╖ни, як╕ вчиняються на територ╕╖ тимчасово окупованого Криму. Ми спод╕ва╓мося, що наш╕ ╕ноземн╕ партнери також посилять санкц╕йний режим. Думаю, у багатьох ╕з них ╓ готовн╕сть до цього.

ПОТР╤БЕН М╤ЖНАРОДНИЙ МОН╤ТОРИНГ СУДНОПЛАВСТВА ЧЕРЕЗ КЕРЧЕНСЬКУ ПРОТОКУ
- Рос╕я продовжу╓ перешкоджати в╕льному судноплавству в укра╖нськ╕ порти Бердянська та Мар╕уполя. Як╕ перспективи запровадження м╕жнародного мон╕торингу за свободою судноплавства через Керченську протоку?
- Станом на кв╕тень 2020 року затримки у середньому тривають 17 годин – для суден, як╕ рухаються з Чорного моря у порти Азовського моря. На зворотному шляху – з Мар╕уполя/Бердянська в Чорне море – ц╕ затримки становлять у середньому 20 годин. Тому проблема з перешкоджанням в╕льному судноплавству з боку РФ справд╕ ма╓ серйозний характер.
Зв╕сно, ми говоримо про те, що нам вида╓ться доц╕льним запровадження м╕жнародного мон╕торингу ╕ перебування корабл╕в наших кра╖н-партнер╕в, зокрема держав НАТО, у район╕ Керченсько╖ протоки з метою спостереження за ситуац╕╓ю при проходженн╕ протоки.
╤ мон╕торинг з боку наших держав-партнер╕в був би д╕╓вим. Але поки що в╕н зд╕йсню╓ться б╕льше громадянським сусп╕льством – окремими експертними орган╕зац╕ями в Укра╖н╕, як╕ займаються питанням Криму.

ВАЖЛИВО ВСТАНОВИТИ МОРСЬКИЙ КОРДОН ╤З РФ
- Морський кордон м╕ж Укра╖ною та Рос╕╓ю – в Чорному й Азовському морях ╕ Керченський протоц╕ – дос╕ не встановлено. Яких заход╕в, передбачених м╕жнародним правом, можна вжити задля встановлення морського кордону з РФ? Як не дозволити Рос╕╖ перетворити Чорне та Азовське моря у "рос╕йськ╕ озера"?
- Крим – територ╕я Укра╖ни. З огляду на це, Укра╖на вважа╓ морськ╕ простори навколо Криму сво╖ми. Це правильно, ╕ так це ╓ для м╕жнародного сп╕втовариства. Окупант – Рос╕йська Федерац╕я – застосову╓, м’яко кажучи, "тр╕шки ╕нший" п╕дх╕д. Думаю, це питання входить б╕льше у сферу компетенц╕╖ МЗС Укра╖ни, де займаються питаннями встановлення кордону ╕ в╕дпов╕дних домовленостей.
Але морський кордон ╕з РФ д╕йсно не встановлено, ╕ необх╕дно вживати вс╕х можливих заход╕в задля його встановлення. Можливо, тут можна використати процедури, передбачен╕ Конвенц╕╓ю ООН з морського права. Але це – непросте питання, яке потребу╓ детального анал╕зу вс╕ма залученими органами.
Щодо Азовського моря, то, зг╕дно з в╕дпов╕дним договором, Азовське море ╕ Керченська протока ╓ внутр╕шн╕ми ╕сторичними водами двох держав, ╕ тому, по-сут╕, там нема╓ кордону. В╕дпов╕дно, якщо це питання вир╕шувати, то треба порушувати питання чинност╕ певних м╕жнародних договор╕в.

УКРА╥НА НЕ ПЛАНУ╢ В╤ДНОВЛЮВАТИ ВОДОПОСТАЧАННЯ В КРИМ
- Укра╖на в╕дновлюватиме водопостачання до окупованого п╕вострова? Наск╕льки реальним ╓ сценар╕й в╕йськового наступу РФ на материкову частину Укра╖ни з метою отримання доступу до водопостачання? Нещодавно в американському анал╕тичному центр╕ The Jamestown Foundation не виключили ймов╕рн╕сть такого розвитку под╕й. Мовляв, Кремль може скористатися моментом, коли весь св╕т сконцентрований на пандем╕╖ коронав╕русу, ╕ зд╕йснить наступ, видавши його за "гуман╕тарну акц╕ю"?
- Укра╖на не плану╓ в╕дновлювати постачання води на територ╕ю тимчасово окупованого Кримського п╕вострова. Це буде зроблено лише тод╕, коли ця територ╕я буде деокупована.
Ми в Представництв╕ Президента Укра╖ни в Автономн╕й республ╕ц╕ Крим п╕д час сп╕лкування з ус╕ма державними органами пост╕йно наголошу╓мо на неможливост╕ подач╕ води в Крим. Вс╕ вони знають нашу позиц╕ю, ╕ жоден орган не висловлювався ╕накше з цього приводу.
Якщо десь ╕ чулися ╕нш╕ позиц╕╖, то вони, скор╕ше за все, були сказан╕ через необдуман╕сть або через недостатн╓ розум╕ння сутност╕ питання. На серйозному р╕вн╕ н╕хто в Укра╖н╕ про в╕дновлення постачання води в Крим не говорить.
Щодо можливих провокац╕й з боку РФ. У Рос╕╖ та окупованому Криму пост╕йно порушу╓ться питання в╕дновлення постачання води. Ми бачимо всю цю ╕нформац╕ю щодо можливих в╕йськових та безпекових загроз, але поки все так, як ╓.
Водопостачання – це одне з питань, яке держава-окупант не може вир╕шити самотужки станом на зараз як ф╕нансово, так ╕ техн╕чно. ╤ тут важливо, щоб не прогнулися п╕д тиском та не п╕шли на виконання рос╕йських вимог.

РФ Н╤ НА ЙОТУ НЕ ВИКОНУ╢ НАКАЗ М╤ЖНАРОДНОГО СУДУ ООН
- За допомогою цин╕чного шулерства Рос╕я уника╓ виконання р╕шення М╕жнародного суду ООН щодо поновлення д╕яльност╕ Меджл╕су та осв╕ти укра╖нською мовою в Криму. Чи ╓ механ╕зми для примусу Рос╕╖ виконати це р╕шення?
- Так, це – велика проблема. Вже п╕шов четвертий р╕к з часу прийняття наказу про тимчасов╕ заходи М╕жнародного суду ООН в╕д 19 кв╕тня 2017 року. РФ не виконала обидва передбачен╕ тимчасов╕ заходи – не забезпечила в╕дновлення осв╕ти укра╖нською мовою в Криму ╕ не зняла статус "екстрем╕стсько╖ орган╕зац╕╖" з Меджл╕су кримськотатарського народу, надал╕ забороняючи його д╕яльн╕сть у Криму.
З осв╕тою укра╖нською мовою взагал╕ все погано: по сут╕, в жодн╕й кримськ╕й школ╕ вже нема╓ укра╖нсько╖ мови як тако╖. Це – один з елемент╕в стирання нац╕онально╖ ╕дентичност╕ укра╖нц╕в, але також ╕ кримських татар у Криму. Такий соб╕ механ╕зм створення радянського громадянина – в╕н десь пам’ята╓ про сво╓ походження, культуру, традиц╕╖, але не асоц╕ю╓ себе з Укра╖ною чи кримськотатарським народом.
Те ж саме в╕дбува╓ться ╕ з Меджл╕сом: пост╕йно вручаються попередження його членам, як╕ перебувають у Криму, проти окремих член╕в в╕дкриваються крим╕нальн╕ справи.
Тобто РФ н╕ на йоту, н╕ на один в╕дсоток не викону╓ наказ М╕жнародного суду про тимчасов╕ заходи. Що тут можна зробити?
Передус╕м – добиватися правоти у м╕жнародних судах. ╤ ця стратег╕я вида╓ться мен╕ правильною. Укра╖н╕ сл╕д використовувати м╕жнародне право, тому що воно на нашому боц╕.
Той же М╕жнародний суд ООН у листопад╕ минулого року визнав свою юрисдикц╕ю за обома конвенц╕ями, за якими Укра╖на позивалася проти РФ. Тепер розпочина╓ться розгляд справи по сут╕. Це – важливо. ╤ вс╕ ц╕ реч╕ мають входити до портфол╕о Укра╖ни для подальших д╕й на м╕жнародн╕й арен╕.
Окремо хот╕в би вказати на п╕дтримку укра╖нською владою внутр╕шньо перем╕щених ос╕б, зокрема кримських татар, та сп╕впрацю з Меджл╕сом. Нещодавно Президент зустр╕чався з представниками кримськотатарського народу ╕ на ц╕й зустр╕ч╕ були майже вс╕ члени Меджл╕су, як╕ перебувають на п╕дконтрольн╕й уряду територ╕╖. Це питання насправд╕ ╓ дуже важливим для держави.

М╤ЖНАРОДН╤ М╤С╤╥ МАЮТЬ ПОТРАПЛЯТИ В КРИМ В╤ДПОВ╤ДНО ДО ЗАКОНОДАВСТВА УКРА╥НИ
- Яка зараз ситуац╕я довкола забезпечення доступу м╕жнародних правозахисних та гуман╕тарних м╕с╕й до окупованого Криму, зокрема СММ ОБС╢?
- Ми пост╕йно наголошу╓мо на тому, що м╕жнародн╕ мон╕торингов╕ м╕с╕╖, особливо т╕, як╕ працюють у рамках м╕жнародних м╕журядових орган╕зац╕й, таких як ООН та ОБС╢ – Мон╕торингова м╕с╕я ООН з прав людини, Спец╕альна мон╕торингова м╕с╕я в ОБС╢ в Укра╖н╕, – повинн╕ отримати доступ до територ╕╖ Криму. Юридично вони його мають, адже ╖х мандат розповсюджу╓ться на всю територ╕ю Укра╖ни, включаючи Крим. Однак ф╕зичний доступ м╕с╕й блоку╓ держава-окупант, яка говорить: ми готов╕ надати доступ у Крим, але за рос╕йським законодавством.
Зв╕сно, жодна мон╕торингова м╕с╕я, яка працю╓ п╕д парасолькою м╕жнародно╖ м╕журядово╖ орган╕зац╕╖, на це не п╕де. Це – абсолютно ч╕тко зрозум╕ло, ╕ правильно. М╕жнародн╕ мон╕торингов╕ м╕с╕╖ повинн╕ потрапляти в Крим в╕дпов╕дно до положень законодавства Укра╖ни.
Думаю, що Укра╖на робить правильно, наголошуючи на вс╕х можливих майданчиках на необх╕дност╕ доступу м╕жнародних мон╕торингових м╕с╕й з прав людини в окупований Крим – треба зрозум╕ти ситуац╕ю на м╕сц╕, поговорити з людьми, побачити родини пол╕тв’язн╕в тощо. Але, безумовно, це все ма╓ в╕дбуватися в╕дпов╕дно до законодавства Укра╖ни як суверенно╖ держави.

РОС╤Я БУДУ╢ У СЕВАСТОПОЛ╤ ЛАЗАРЕТ ДЛЯ ХВОРИХ НА COVID-19 В╤ЙСЬКОВИХ
- Рос╕я зараз уся пала╓ в╕д коронав╕русу. Чи ╓ ╕нформац╕я, якою ╓ ситуац╕я з поширенням в╕русу в окупованому Криму?
- Там справд╕ все дуже погано. Але ╓ певн╕ реч╕, як╕ видаються найб╕льш кричущими.
По-перше, призов до збройних сил держави-окупанта продовжу╓ться, незважаючи на пандем╕ю COVID-19. ╤ це – реальна загроза життю наших громадян у Криму ╕ серйозне порушення м╕жнародного гуман╕тарного права. Не кажучи вже про те, що сам по соб╕ призов ╓ незаконним – ╕ Укра╖на говорить про це на р╕зних майданчиках, зокрема, в ОБС╢.
По-друге, РФ розгляда╓ Кримський п╕востр╕в як територ╕ю для розм╕щення лазарету для хворих на COVID-19 в╕йськовослужбовц╕в ╕з територ╕╖ РФ. ╤з ц╕╓ю метою вже побудований спец╕альний шпиталь у Севастопол╕ у бухт╕ Омега виключно для заражених коронав╕русом в╕йськових. Поки трива╓ буд╕вництво, рос╕яни використовують госп╕тальне судно Чорноморського флоту РФ "╢н╕сей", яке роками не виходило в море, а зараз переобладнане для хворих на COVID-19 в╕йськовослужбовц╕в. Ми розгляда╓мо це як створення додатково╖ загрози для сан╕тарно╖ ситуац╕╖ на тимчасово окупован╕й територ╕╖ Укра╖ни.
По-трет╓, у контекст╕ COVID-19 сл╕д розглядати ╕ ситуац╕ю з незаконно затриманими окупац╕йною владою громадянами Укра╖ни. Ми ма╓мо багато ╕нформац╕╖ про те, що у м╕сцях ╖х утримання – як у Криму, так ╕ на територ╕╖ РФ – часто не забезпечуються сан╕тарно-г╕г╕╓н╕чн╕ та протиеп╕дем╕олог╕чн╕ заходи.
По-четверте, в окупованому Криму традиц╕йно ╓ проблеми у медичн╕й сфер╕: мало л╕кар╕в, поган╕ л╕ки або ╖х деф╕цит, закриття л╕карень.
╤ по-п’яте, незаконне ав╕асполучення з РФ на тимчасово окуповану територ╕ю Криму не припиня╓ться. Через ц╕ польоти громадяни РФ можуть привозити ╕ привозять цей небезпечний в╕рус у тимчасово окупований Крим.
"Вишенькою" на торт╕ ╓ те, що 24 червня у Севастопол╕, С╕мферопол╕ та Керч╕ мають в╕дбутися паради "на честь 75-р╕ччя перемоги у Велик╕й В╕тчизнян╕й в╕йн╕". А це – скупчення цив╕льних людей, в╕йськових. Вже менш, н╕ж через м╕сяць. ╤ ми не дума╓мо, що пандем╕я та загроза коронав╕русу спаде на нуль наприк╕нц╕ червня.
Василь Короткий, В╕день

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #23 за 05.06.2020 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22372

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков