Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#9 за 28.02.2020
╤ ЗНОВУ МОВА ПРО МОВУ

Останн╕м часом мовне питання – це одв╕чне наше прокляття! – вкотре загострилося. Все част╕ше чу╓мо про агресивне ставлення до укра╖нсько╖ мови з боку тих, хто ╖╖ н╕коли не сприймав ╕ не сприйме. Чому ж дос╕ мова лиша╓ться пасербицею в р╕дному дом╕? ╤ що ма╓мо гуртом робити, аби Закон Укра╖ни «Про забезпечення функц╕онування укра╖нсько╖ мови як державно╖» наповнився реальним зм╕стом? Аби в╕дпов╕сти на ц╕ питання, зверн╕мося до праць професора Омеляна Вишневського, в яких знайдемо чимало в╕дпов╕дей. Омелян Вишневський (1931-2019) був активним популяризатором педагог╕чно╖ спадщини Григор╕я Ващенка, автором таких в╕домих в Укра╖н╕ праць, як «Теоретичн╕ основи сучасно╖ укра╖нсько╖ педагог╕ки», «Укра╖нський виховний ╕деал ╕ нац╕ональний характер», «На шляху до свободи». Прац╕ Омеляна Вишневського придатн╕ не лише для теоретичного вивчення. Це практичн╕ поради на щодень – як наповнити осв╕тн╕й процес патр╕отичним зм╕стом; як виховати характер та яким ма╓ бути нове педагог╕чне мислення. Омелян Вишневський був переконаний: для того, щоб укра╖нська мова панувала в осв╕т╕, вона повинна природно ув╕йти в життя ус╕х учасник╕в навчально-виховного процесу. У сво╖х переконаннях Омелян Вишневський спирався на авторитетн╕ прац╕ таких в╕домих особистостей, як Костянтин Ушинський, Григор╕й Ващенко, ╤ван Ог╕╓нко. Грунтовне знання нац╕онально╖ педагог╕ки дозволило Омеляну Вишневському твердити, що без нац╕онального наповнення осв╕ти неможливо виховати патр╕от╕в, для яких Укра╖на – понад усе. «Характерною ознакою деяких педагог╕чних праць сучасност╕ ╓ спроба вихолостити з нашо╖ осв╕ти ╕ з нашого виховання нац╕ональний дух, - писав Омелян Вишневський. – Нав’язу╓ться ╕дея, що виховання ма╓ наднац╕ональний, загальнолюдський характер. Киваючи на ╢вропу, деяк╕ педагоги мету свого виховання вбачають у тотальн╕й глобал╕зац╕╖ св╕домост╕ людини, бо, мовляв, лише так станемо справжн╕ми ╓вропейцями. На в╕дм╕ну в╕д ╓вропейських народ╕в, як╕ вже давно досягли сво╓╖ нац╕онально╖ зр╕лост╕, ми потребу╓мо ще пережити романтику власно╖ нац╕онально╖ повноц╕нност╕. ╤накше ми взагал╕ не в╕дбудемось».
Якщо врахувати, що мова ╓ засобом сп╕лкування, вкрай важливо, аби вона стала природною стих╕╓ю для кожно╖ укра╖нсько╖ дитини. Якщо з дитячих рок╕в ╓ можлив╕сть оволод╕ти мовою на високому р╕вн╕, це форму╓ в дитини впевнен╕сть у власних вилах. «Формуються так╕ важлив╕ чинники, як ст╕йк╕сть та самоповага, - наголошував Омелян Вишневський. – Тому так важливо, щоб дитина всюди ╕ пост╕йно говорила сама, а не лише слухала. До того часу, поки з боку вчител╕в ставлення до р╕дно╖ мови буде формальним (мовляв, урок в╕дбувся, а за перерву ми не в╕дпов╕да╓мо), год╕ чекати «високих поривань» в╕д школяр╕в. Р╕дна мова – кров нац╕онально╖ культури, ╖╖ титульна стор╕нка». Недаремно ╤ван Ог╕╓нко зазначав, що р╕дна мова – то душа народу, його живе серце; гине чи занепада╓ мова – гине й занепада╓ народ. Омелян Вишневський спирався не лише на прац╕ Костянтина Ушинського, а й ретельно вивчав також прац╕ галицьких педагог╕в 30-х рок╕в. Останн╕ зазначали: чужа мова гальму╓ розвиток дитини, натом╕сть р╕дна – сприя╓ цьому процесов╕.
На думку педагога Василя С╕мовича, за зовн╕шньою схож╕стю спор╕днених мов прихован╕ пом╕тн╕ розб╕жност╕. «Найперше це стосу╓ться семантики, структура яко╖ ма╓ завжди пом╕тн╕ розб╕жност╕, - анал╕зу╓ Омелян Вишневський. – Можна стверджувати, що саме спор╕днена мова ╕ ╓ найб╕льш небезпечним чинником, бо шанси ╖╖ глибокого негативного впливу значно б╕льш╕, н╕ж мови ц╕лком в╕дм╕нно╖. Наприклад, слова з ╕спансько╖ чи нав╕ть англ╕йсько╖ мови запозичуються нами важче, н╕ж слова з мови рос╕йсько╖ чи польсько╖». Тож так важливо, щоб школяр╕, особливо молодших клас╕в, сп╕лкувалися виключно р╕дною мовою. «Нормальним було б будувати бодай початкове навчання за етн╕чним принципом: мала дитина повинна «купатися» лише у сво╖й нац╕ональн╕й культур╕ ╕ мов╕», - радив Омелян Вишневський. Ц╕каво, що видатний мовознавець Олександр Потебня наполягав, що знання двох мов в ранньому в╕ц╕ утрудню╓ досягнення ц╕льност╕ св╕тогляду, заважа╓ формуванню науково╖ абстракц╕╖.
Омелян Вишневський застер╕гав: процес експанс╕╖ рос╕йсько╖ мови зд╕йсню╓ться двома шляхами. По-перше, в╕дбува╓ться дискредитац╕я р╕дно╖ мови через р╕зноман╕тн╕ рос╕йськомовн╕ шоу, в яких принижують й упосл╕джують укра╖нц╕в. По-друге, шляхом паралельно╖ подач╕ двох мов на одному телеканал╕ в╕дбува╓ться процес утвердження ╕де╖ «двомовност╕», завдяки чому форму╓ться малопривабливий ╕м╕дж укра╖нсько╖ мови. «Нема╓ насильства б╕льш нестерпного, як те, що хоче в╕д╕брати в народу спадщину, створену незчисленними покол╕ннями його предк╕в», - писав видатний педагог Костянтин Ушинський. Чому ж укра╖нц╕ й дос╕ байдуж╕ до сво╓╖ р╕дно╖ мови? Чому укра╖нська мова у св╕домост╕ багатьох наших громадян й дос╕ не стала дом╕нуючою? «Це ганебне явище ма╓ сво╓ глибоке психолог╕чне п╕д╜рунтя, - анал╕зував ситуац╕ю Омелян Вишневський. – Мова – це зас╕б пристосування до зовн╕шнього середовища; зас╕б самоутвердження ╕ виживання, ╕ виб╕р мови дикту╓ться з одного боку, - ранн╕м родинним вихованням, а з другого – над╕йн╕стю мови в побутовому, найперше, матер╕альному житт╕ людини. В особ╕ рабсько╖ психолог╕╖ д╕ють ц╕ чинники. Зв╕дси лог╕чними видаються три шляхи подолання ц╕╓╖ ситуац╕╖ в наш╕й держав╕: досягнення доброго житт╓вого р╕вня людей; залежн╕сть особистого усп╕ху в╕д знання державно╖ мови; дошк╕льне ╕ ранн╓ шк╕льне виховання».
Головне, щоб дитина змалку спостер╕гала шанобливе ставлення до р╕дно╖ мови у сусп╕льств╕. Адже можна ск╕льки завгодно говорити про красу калиново╖ мови, проте ╕гнорувати ╖╖ в реальному житт╕. Тип людини, у св╕домост╕ яко╖ дом╕ну╓ чужа мова, й дос╕ побуту╓ в нашому сусп╕льств╕. Цьому явищу в╕дом╕ особистост╕ давали справедливу оц╕нку. На думку митрополита ╤вана Ог╕╓нка, «кожний, хто втрача╓ р╕дну мову, тим самим переста╓ бути орган╕чним членом свого народу». Омелян Вишневський наголошував: мова лише тод╕ ста╓ вагомим чинником виховання, коли входить в душу дитини, коли ця дитина живе ╕ вихову╓ться в р╕дномовн╕й культур╕ починаючи з дитячого садка. А от штучна гра в «укра╖н╕зац╕ю», особливо, коли вона провадиться з певним лукавством – духовного розвитку укра╖нсько╖ дитини забезпечити не може. ╤ не лише укра╖нсько╖ дитини. Чи не тому, що р╕дна мова так ╕ не стала дом╕нуючою в сусп╕льств╕, останн╕м часом сусп╕льство ста╓ св╕дком приниження статус╕ державно╖ мови?
Насл╕дки штучно╖ гри в «укра╖н╕зац╕ю» спостер╕га╓мо на кожному кроц╕. Ось факти, як╕ св╕дчать про те, що толерантн╕сть укра╖нц╕в до рос╕йськомовних громадян спонука╓ до нечуваного нахабства останн╕х, бо ж ╖хн╕ права захищають вс╕ – в╕д обивателя до нардепа. Потр╕бн╕ аргументи? Будь ласка. У кв╕тн╕ 2017 року в Дн╕пр╕ побили багатод╕тну вдову к╕борга за укра╖нську мову. Вдова загиблого б╕йця, оборонця Донецького аеропорту з позивним «С╕м’янин”, волонтерка Анна Счасна–Гарус заявила, що ╖╖ побили й образили в магазин╕ тканин, де вона хот╕ла придбати червон╕ та чорн╕ стр╕чки – з них родина виготовляла обереги воякам. Якби сусп╕льство давало в╕дпов╕дну реакц╕ю кожному такому факту – про подальш╕ траг╕чн╕ випадки можна було б забути. Проте пересл╕дування за мову лише набирало оберт╕в. 6 грудня 2019 року у Бахмут╕ на Донеччин╕ п╕сля тижня у ком╕ помер волонтер Артем Мирошниченко. Помер п╕сля жорстокого побиття за укра╖нську мову. Артем був членом волонтерсько╖ групи «Бахмут укра╖нський», пост╕йно брав участь у патр╕отичних акц╕ях, допомагав в╕йськовим. Под╕я не залишилася непом╕ченою, проте акц╕я «Убитий за мову» так ╕ не стала загальноукра╖нською. ╤ жорсток╕ «╕гри» не припинилися. ╤ от зовс╕м св╕ж╕ приклади. 27 с╕чня госп╕таль╓рку Ярину Чорногуз та волонтерку Анастас╕ю Конфедерат висадили просто на трас╕, коли д╕вчата поверталися до Ки╓ва п╕сля похорону б╕йця Миколи Сорочука. Поверталися автобусом «Луцьк-Ки╖в», в якому й розгорнулися драматичн╕ под╕╖. Конфл╕кт в салон╕ автобуса почався, коли вод╕й ув╕мкнув рос╕йський сер╕ал. На прохання волонтерок вимкнути «окупантське» к╕но, вод╕й нав╕др╕з в╕дмовився це зробити. ╤ що з того, що волонтерки щойно поховали укра╖нського во╖на, який загинув в╕д кул╕ окупанта? Ут╕м, найб╕льше Ярину Чорногуз обурила ц╕лковита байдуж╕сть пасажир╕в. За словами Ярини, за них не вступився жоден пасажир… Складалося враження, що вони взагал╕ не розум╕ли, що насправд╕ в╕дбува╓ться. Врешт╕ д╕вчат просто попросили… вийти з автобуса. Проте не менше вразила реакц╕я влади на прикрий ╕нцидент. «Геро╓м дня» вкотре став «слуга народу» ╢вген Брагар, який заявив, що звернеться ╕з заявою до Нац╕онально╖ пол╕ц╕╖ щодо д╕й двох волонтерок, як╕ вийшли з автобуса через в╕дмову вод╕я вимкнути рос╕йський сер╕ал. «Нема╓ жодних законодавчих обмежень з приводу демонстрац╕╖ к╕ноф╕льм╕в п╕д час перевезення в автобус╕», - обурювався «слуга».
То що на нас чека╓ дал╕? Констатац╕я факт╕в, обурення в соцмережах чи мовчазна згода? Чи навпаки, усв╕домлення того факту, що час, коли мова ста╓ збро╓ю, вже настав? Допоки ж ставлення до р╕дно╖ мови не стане по-справжньому шанобливим, доти й дал╕ гинутимуть укра╖нц╕.
Натал╕я ОСИПЧУК, письменниця, член НСПУ
 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #9 за 28.02.2020 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=22048

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков