"Кримська Свiтлиця" > #6 за 07.02.2020 > Тема "Душі криниця"
#6 за 07.02.2020
╤ВАН ПАЛЮШОК: КОЖНА ЛЮДИНА ПОСЛАНА В╤Д БОГА ╤ НАД╤ЛЕНА БОЖИМ ДАРОМ
Л╕тнього дня, коли липнева спека розсипала щедро струмен╕ гарячого пов╕тря, а нахмурене в передчутт╕ грому небо спл╕тало с╕р╕ кубельця з хмар, я зав╕тала до творчо╖ майстерн╕ ╤вана Палюшка. Наперек╕р обставинам, в╕н щодень бере сумку з написаними ним книгами на плеч╕ та виходить до людей, що часто стр╕чають його неподал╕к катедрально╖ площ╕ ╤вано-Франк╕вська. Бо йому ╓ що сказати нам вс╕м ╕ в книжках, ╕ у жив╕й розмов╕. Н╕ втрачений три роки тому з╕р, н╕ загублен╕, мовби поцуплен╕ здалою на каверзн╕ неспод╕ванки Долею, рукописи (а це не один р╕к сповненого титан╕чно╖ наполегливо╖ прац╕ життя!), не здатн╕ заглушити житт╓любство ╕ потяг до творчост╕ в ╤ванов╕ Палюшку. Багатогранн╕сть талант╕в пана ╤вана, народженого на Льв╕вщин╕ 1932 року, вража╓, адже здобутий на подекуди складн╕й ╕ заплутан╕й житт╓в╕й стежин╕ досв╕д – неоц╕ненний скарб, що поясню╓ формування цього скромного ╕, водночас, обдарованого чолов╕ка, який за 87 л╕т зум╕в оволод╕ти мистецтвом слова як поет, проза╖к та журнал╕ст, а також навчився л╕кувати за допомогою трав та енерг╕╖ молитов. В╕д╕грало важливу роль у житт╕ пана ╤вана ╕ художн╓ мистецтво: як художник в╕н ╕люстрував та оформлював книги. А на виставках люди мали можлив╕сть побачити його художн╕ витвори з кор╕ння дерев.
- Скаж╕ть, будь ласка, на Вашу думку, справжн╕й л╕кар мусить бути рел╕г╕йною людиною? - Кожна людина послана в╕д Бога ╕ над╕лена Божим даром. Чи то даром зц╕лення, чи якимось ╕ншим. ╤ не завжди л╕кар мусить бути рел╕г╕йною людиною. Колись були погани (язичники – С.Г.), вони л╕кували народними всякими методами. Та ╕ тепер ╕ Божий ╓ л╕кар, ╕ не Божий. Перш за все, справжн╕й л╕кар – це той, хто пройшов навчання в ╕нститут╕, почав допомагати хворим ╕ отримав позитивн╕ результати оздоровлення. - Тобто Ви не прихильник винятково народно╖ медицини? - Я – прихильник народно╖ медицини, бо ран╕ше не знали л╕кар╕в, а л╕кувалися скр╕зь у селах народними методами сам╕. Треба зберегти знання, передан╕ з д╕да-прад╕да, про л╕кування травами, молитвами та ╕ншими засобами. Однак л╕куватися треба сум╕сно з науковою медициною. Це дв╕ частини одного ц╕лого. - А що потр╕бно знати, щоб стати травником ╕ працювати у сфер╕ народно╖ медицини? Людина просто мусить мати покликання чи цьому можна навчитися? - Травником може бути кожна людина, але треба вивчати трави з дитинства, знати, як вони ростуть, як вони д╕ють на людину. От кропива пече, обп╕ка╓. А вона ╓ л╕к! Вона л╕ку╓ тими оп╕ками. Так само, як ╕ ╕нш╕ трави. Вони можуть бути г╕ркими, але л╕куватимуть. Треба вс╕ рослини вивчати, корисн╕ обер╕гати, а т╕, як╕ шкодять, виполювати на грядках ╕ в пол╕. Ну, ╕ зрозум╕ло, що людина, яка хоче бути травником сьогодн╕, мусить мати медичну осв╕ту. - У книжечц╕ «Боже з╕лля» Ви пишете поез╕╖ про рослини ╕ про ╖хн╕ властивост╕ та л╕карське застосування… - А для того, щоб людина краще засвоювала, мною був написаний в╕рш, що да╓ можлив╕сть краще п╕знати ту чи ╕ншу рослину, ╖╖ природу ╕ властивост╕; розпов╕да╓ться при яких хворобах як╕ трави сл╕д використовувати. - Як Ви обирали рослини, про як╕ хочете написати? - Це ще д╕д з бабою мене навчили. Колись не було л╕к╕в в сел╕, тож вони в л╕с╕ збирали чорниц╕, лохину, брусниц╕ (╖х в Карпатах ще «кам’янками» називають). Вс╕ вони мають л╕кувальн╕ властивост╕. Чорниц╕ ╕ лохина корисн╕ для очей, журавлина чи не в╕д ус╕х хвороб помага╓, брусничне листя допомага╓ нав╕ть в╕д нетримання сеч╕. Але усе треба вм╕ти приготувати: знати, ск╕льки трави взяти, як довго настоювати чи то в холодн╕й вод╕, чи окропом заливати. ╢ трави, що ╖х т╕льки залити ╕ вже через 10 хвилин можна пити (ця якщо трава св╕жа), а ╓ так╕, що треба, наприклад, п╕в години настоювати, а тод╕ вживати. Треба просто знати, по ск╕льки ╕ як. Бо в мене були р╕зн╕ випадки. От, прим╕ром, пац╕╓нтов╕ треба було пити чистот╕л ╕ я призначив дозу – п╕в чайно╖ ложечки соку чистот╕лу. Хворий одужав, перев╕рився в медичн╕й установ╕ ╕ побачив, що хвороба в╕дступала – бо ж казали до того, що хворий на рак! – ╕ вир╕шив на св╕й розсуд сам соб╕ допомогти, коли вже добре д╕╓, ╕ взяв столову ложку. В╕д цього його так скрутило, що ще трохи ╕ п╕шов би до кращого св╕ту, мусили л╕кар╕ спасати в╕д передозування. Це дуже важливо: трави мають сво╖ властивост╕, ╕ л╕кують визначеною дозою. - Пане ╤ване, а чого на Вашу думку найб╕льше браку╓ сучасним людям? ╢ б╕льше техн╕ки, можливостей, але чи не забули вони чогось важливого? - Молод╕ люди б╕льше зайнялися техн╕кою, а не тим, що берегли в сво╓му житт╕ ╕ використовували наш╕ д╕ди. Зараз топчуться по справжн╕х л╕ках, не звертають уваги. ╤де людина повз якесь деревце ╕ безц╕льно може зламати йому вершечок, щоб воно не росло так, як воно ма╓ рости. Чи просто затоптують ногами, зривають рослину, бо вона заважа╓. ╤ це зам╕сть того, щоб подивитися, що за рослина, в╕д чого вона. Бо ж може ╖╖ треба зберегти, з╕брати ╕ використати як чай або салат з л╕кувальною метою. - Люди порушують гармон╕ю з природою такими вчинками? - Такими вчинками, таким в╕дношенням до рослини люди порушують нав╕ть сво╓ здоров’я. Бо кожна рослина д╕╓ на той вчинок, що його робить людина. Того, хто нищить траву бездумно, вона не даватиме повного л╕кувального ефекту. Хай що хоче робить: п’╓ ча╖ тощо – належно╖ допомоги не отрима╓. Це, до реч╕, стосу╓ться всього. Як людина ставиться до навколишнього середовища, ╕ до людей, ╕ до рослин, ╕ до тварин, так ╕ середовище, ╕ люди, ╕ тварини з рослинами будуть ставитись до не╖. Нав╕ть пес: як будеш ставитися до нього, так в╕н тебе ╕ зустр╕чатиме. - А про що ╕нш╕ Ваш╕ книги? ╥х можна розд╕лити за тематикою. Спершу розкаж╕ть, будь ласка, про книги, присвячен╕ здоров’ю людини. - Перша книжка – «Боже з╕лля». Там опису╓ться все: як збер╕гати рослини, як сушити ╕ при яких хворобах використовувати. ╤ кожний в╕рш вчить, як треба поводитись з конкретною рослиною. До реч╕, Ви задавали питання про вплив техн╕ки. Так ось, я хочу сказати, що в «Аспектах людського життя та здоров’я» – книжц╕, що ╖╖ написано в сп╕вавторств╕ з л╕карем, кандидатом медичних наук Петром ╤вановичем Гостюком, ми писали, що дуже багато руйн╕вних фактор╕в виникають в╕д надм╕рного використовування техн╕ки. Випаровування, опром╕нення з╕ смартфон╕в ╕ планшет╕в, всяк╕ гази, як╕ йдуть з машин – все це, зрозум╕ло, вплива╓ на здоров’я людини. А також вплива╓ ╕ на рослини, як╕ оп╕сля уже не здатн╕ повноц╕нно л╕кувати. Винаходи часто мають дв╕ сторони медал╕, ╕ мажуть призводити до захворювання людства. Людина створена Господом Богом. Вона – Божий комп’ютер. Як звичайний комп’ютер живиться електроенерг╕╓ю, так ╕ людина – насичу╓ться необх╕дною ╖жею. Продуктами ми зада╓мо ту чи ╕ншу програму, кожен орган спожива╓ якусь потр╕бну йому часточку ╖ж╕, яка продуку╓ в ньому кл╕тини, потр╕бн╕ для орган╕зму. ╤ коли людина правильну ╖жу спожива╓, то н╕яка хвороба до не╖ не вчепиться ╕ не буде ╖╖ мучити. В ╕ншому випадку людина хвор╕тиме. От палить людина цигарки, добре ╖й. Але ж як може бути здоровою така людина, якщо не т╕льки дихальну систему соб╕ порушу╓, а й зрушу╓ весь орган╕зм? Ця енерг╕я ╕де ╕ в кров, ╕де ╕ в м’язи, в усе т╕ло та послаблю╓ його здатн╕сть боротися з хворобами. - У Вас ╓ не т╕льки книги, присвячен╕ л╕куванню народною медициною, а й поетичн╕ ╕ прозов╕ зб╕рки. Яка зб╕рка ╓ найц╕нн╕шою для Вас? Поез╕я допомага╓ людин╕ заспокоюватись, бо вона чита╓ ╕ в╕дстороню╓ться в╕д всього ╕ншого, занурюючись в той чи ╕нший тв╕р. Уважний читач здатен зробити висновки про те, як сл╕д жити, як ставитись до ╕нших, анал╕з поез╕╖ да╓ важлив╕ п╕дказки. А сказати, яка зб╕рка найц╕нн╕ша, не можу. Вс╕ зб╕рки мають велику вагу для мене ╕ мають сво╓ спрямування. Порушена в них ╕ любовна, ╕ л╕кувальна тематика, ╓ зб╕рки про Укра╖ну. Ось у зб╕рц╕ «Моя лелеча Укра╖на» я й новий текст г╕мну написав. ╤ варто було б покласти його на музику ╕ використовувати зам╕сть «Ще не вмерла», бо Укра╖на н╕коли не вмре, а ми кажемо: «ще не вмерла»! Подумаймо, люди, який ми г╕мн сп╕ва╓мо! Ми ж сам╕ себе ним вбива╓мо, оск╕льки будь-який в╕рш, кожне слово ма╓ свою силу. Слово йде в народ ╕ проника╓ в душ╕ та д╕╓ в т╕й чи ╕нш╕й людин╕ сво╓ю силою – в комусь ненавистю, в комусь добром. Адже слово – це проводир нашого життя, в ньому усе наше майбутн╓ заложено, бо ж ╕ мету ми ставимо спочатку словом. Першокласников╕ дають Буквар ╕ в╕н вивча╓ спершу вс╕ слова, а оп╕сля розум╕ння розширю╓ться, розтлумачу╓ться, поповню╓ться ╕ д╕╓. Зб╕рка «Життя» – найперша зб╕рка, видана власним коштом в Укра╖н╕. ╥╖ ще боялися друкувати, тож я сам ╖╖ ╕ оформляв. А редактором був Б. Рокетський – член Сп╕лки журнал╕ст╕в, в╕н ╕ в Сиб╕ру на засланн╕ був, ╕ в тюрм╕ був ув’язнений за Укра╖ну. У зб╕рц╕ написано, щоб люди жили в добр╕-злагод╕. От я написав п╕сля зак╕нчення школи у 1951 роц╕ такий в╕рш: «Укра╖но моя, / Мордована, / Нечистю топтана, / Окована, / Не заздри комусь, / Борись, / Ненависть в╕дкинь, / Озирнись. / Народе м╕й, / Одумайсь, мужн╕й, / Здружись. / За волю свою / Борись: / Скинь пута раба, / Устань ╕з кол╕н, /П╕дн╕мись!». ╢ у мене зб╕рочка «Прозр╕ння». Я так ╖╖ назвав, бо йдеться в н╕й про людей, як╕ живот╕ли, мов у темряв╕, п╕д утиском радянсько╖ влади, але, зрештою, прозр╕ли, про Голодомор. У одному з опов╕дань я розпов╕в ╕стор╕ю д╕вчинки, яка вижила, втекла з╕ Сх╕дно╖ Укра╖ни сюди, у Калуш, але згодом знову зазнала пересл╕дування ╕ втекла до Таджикистану. Свою ╕стор╕ю розпов╕ла мен╕ персонально, адже вт╕кала в Душанбе, де я був у той час. Зб╕рка «Мережива рок╕в» про те, як радянська влада прийшла в Укра╖ну в 1939-му роц╕ ╕ як вона поводилася, як священник╕в знищували, як учител╕в вивозили до Сиб╕ру, як спустошували села ╕ намагалися заселити сво╖ми людьми, щоб знищити укра╖нську мову, ц╕лий народ. У книз╕ розпов╕да╓ться, як вивозили укра╖нц╕в з р╕дних земель в Сиб╕р, щоб не могли повернутися ╕ не могли продовжувати св╕й р╕д, свою укра╖нську нац╕ональн╕сть щоб забули. Нас прагнули русиф╕кувати, розпорошити ╕, нав╕ть, зм╕нити пр╕звища. Наприклад, пр╕звище «За╓ць» зам╕нити на «Зайцев», «Федорович» на «Федоров». ╤ усе це для того, аби перевести нас на св╕й лад, щоб н╕хто не пам’ятав свого роду. Якщо ми п╕ддавались ц╕й перем╕н╕ пр╕звищ – ми власноруч себе знищували, а цього робити не можна було. ╢ пр╕звище, прим╕ром, «За╓ць», значить воно мусить таким бути. Бо нав╕ть тварину, зайця, не назвемо козлом, бо в╕н – за╓ць. Слона не назвемо зайцем, бо в╕н – слон. Так ╕ все: так ╕ наша культура повинна триматись одного напрямку, одно╖ теч╕╖ нашого укра╖нського народу, нашо╖ самобутност╕, нашо╖ ╕стор╕╖, спомин╕в наших предк╕в про те, хто ми на ц╕й земл╕ ╕ як ма╓мо поводитись. - У Вас ╓ дв╕ книжечки «З╕рниця в╕чност╕». Одна меншого формату, а ╕нша – б╕льшого. Розкаж╕ть про них докладн╕ше, будь ласка. - «З╕рниця в╕чност╕». Чому я так назвав? Бо ця з╕рниця – це ╓ мамине слово, що породилося разом з╕ мною. Бо саме мама вселила мен╕ це слово. ╤ це слово ╓ в╕чне. В ц╕й зб╕рц╕ я описую, що вперше за руку до школи вела мене мама, перший Буквар дали мен╕ мама ╕ тато. Вони разом навчали мене, як розум╕ти кожне слово, що воно означа╓; як треба говорити, а як – н╕. Слово накреслило мою житт╓ву стежину. Я в╕дчував потребу розвивати його, щоб вт╕лювати його ╕ в л╕кувальн╕ засоби, ╕ в поез╕ю. - У Вас дуже глибоке розум╕ння важливост╕ слова. Нав╕ть зб╕рка Ваша назива╓ться «На крилах слова». - Зб╕рку я назвав «На крилах слова», оск╕льки слово несе в соб╕ все наше життя. Бо якщо б ми не волод╕ли словом, то як би ми сп╕лкувалися з людьми? Як би ми сп╕лкувались з Богом? Ми б н╕ одно╖ молитви не знали. Ми ж все зд╕йсню╓мо через слово: сво╖ думки, св╕й розум вт╕лю╓мо в слово ╕ з ним ╕демо в житт╕, дола╓мо вс╕ незгоди на вс╕х сво╖х стежках, ╕ де якась неправда – все дола╓мо словом. - До реч╕, книги «На крилах слова» та «Волемислення» написан╕ у досить ц╕кав╕й поетичн╕й форм╕ – триряддях. Якою ╓ ц╕ль трирядь? - Читаючи ц╕ зб╕рки, «Волемислення» зокрема, треба не зациклюватися на якомусь одному значенн╕ слова, треба розум╕ти ╕ в╕дчувати слово, в багатьох його в╕дт╕нках. Триряддя непрост╕, вони змушують спинитись, спонукають розм╕рковувати ╕ поступово розкривати зм╕ст, як мушлю. - Ви зверта╓тесь ╕ до юних читач╕в, у вас вийшла зб╕рочка «Дитяча скарбничка», сповнена зворушливих ╕ добрих поез╕й, як╕ прищеплюють д╕тям доброту ╕ правильне ставлення до всього живого. - «Дитяча скарбничка» — це в╕рш╕, як╕ повчають д╕тей, як треба поводити себе ╕ з тваринами, ╕ з людьми, ╕ як сл╕д ставитися до старших. Адже кожен повинен поводитись з ╕ншим так, як це нам заклав у душу Бог словом добра, злагоди та любов╕. Розмовляла Стан╕слава Гальба
P.S. Шановн╕ читач╕, три роки тому ╤ван Степанович Палюшок ╖хав по╖здом з╕ Стрия до Львова ╕ в по╖зд╕ забув теку з рукописами «Дитяча скарбничка» та поему про Шевченка та ╕нш╕ твори, як╕ в╕з, аби показати ╕ надрукувати у видавництв╕ «Каменяр». Це понад п’ять рок╕в наполегливо╖ творчо╖ прац╕! Якщо хтось знайшов рукописи, збер╕г, але не зна╓, як ╕ кому ╖х повернути, то тепер отрима╓ нагоду сотворити маленьке Диво. Автор просить повернути знайдену теку за винагороду. Звертатися можна за телефоном: +38097 660 5932.
"Кримська Свiтлиця" > #6 за 07.02.2020 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21980
|