"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2020 > Тема "Резонанс"
#5 за 31.01.2020
З БЛОГУ ГАЛИНИ ПАГУТЯК: Л╤ТЕРАТУРНИЙ Л╤КНЕП В╤Д ЛУКАВОГО
(не для вс╕х)
Курси ман╕кюрниць коштують як м╕н╕мум 7 тисяч гривень. Курси л╕тмайстерност╕ – 2-3 тисяч╕. Книжку можна видати за 20 ╕з самовивозом, самопродажем, саморекламою. Якщо писати щодня по стор╕нц╕, то за р╕к можна написати 365 стор╕нок ╕ назвати це романом. Вт╕м, в Укра╖н╕ уже можна л╕вою ногою писати блоги на злобу дня ╕, назбиравши на книжку, см╕ливо подаватись на Шевченк╕вську прем╕ю, яка впевнено зараз дрейфу╓ в╕д л╕тератури до публ╕цистики. Без фаху ман╕кюрниц╕, як ╕ без фаху прац╕вника л╕т╕ндустр╕╖, можна об╕йтися. Як ╕ без ╖хн╕х послуг. Але молода д╕вчина, яка навчилася працювати з н╕гтями, п╕знала тонкощ╕ ремесла, як ╕ перукарка, завжди можуть поповнити с╕мейний бюджет, у них ╓ ц╕лком достойна мотивац╕я стати ф╕нансово незалежними. Що да╓ л╕тературна осв╕та людин╕ з вищою осв╕тою чи студентам? Це теж залежить в╕д мотивац╕╖. Школа не да╓ абсолютно жодних навик╕в л╕тературно╖ творчост╕, нав╕ть навпаки - вбива╓ ╖х у зародку. Випускники ламають соб╕ зуби на ЗНО, бо не годн╕ написати самост╕йно елементарного тексту з зачатками мислення. Навчитись висловлювати власну думку, навчитись мислити – це дуже достойна мотивац╕я, нав╕ть найвища. Але мотивац╕я потенц╕йно╖ перукарки ╕ мотивац╕я потенц╕йного прац╕вника л╕т╕ндустр╕╖ не можуть бути однаков╕. А проте – бувають. На платних л╕ткурсах кл╕╓нти з викладача вимагатимуть на вс╕ грош╕, н╕чого при тому не роблячи, якщо ╖м л╕ньки. Викладачу байдуже, чи в╕н чогось навчить, чи н╕. Але в╕н вда╓ зац╕кавлення ╕ розпов╕да╓ про техн╕чний б╕к справи. Якщо це розкручений письменник, то розпов╕да╓ про себе чудов╕ казки а ля Попелюшка. В╕н користу╓ться виключно пряником, а не батогом, бо кл╕╓нт може образитись. Я колись писала про столяра, який за Австр╕╖ ╕ пот╕м Польщ╕ двадцять рок╕в працював, щоб отримати звання майстра. Ант╕н Модрицький з Дрогобича. Я простежила увесь шлях цього достойного чолов╕ка, що став першим укра╖нцем, який заснував похоронне агентство у м╕ст╕. Це – вражаюче. У нас же письменник (письменниця), потрапивши у трет╕й ешелон укрсучл╕ту, вже заробля╓ грош╕ на курсах: «Як написати роман ╕ його просунути куди треба». Написав, видав, просунув – гоп, я вже письменник! То п╕сля першо╖ книжки може так здаватися. Але якщо ти розвива╓шся, працю╓ш в пот╕ чола, в╕дмовля╓шся в╕д ус╕х розваг, то й через 20 рок╕в матимеш сумн╕ви, чи ти письменник, чи скромний п╕дмайстер. А якщо мотивац╕я – кайфувати в╕д промотур╕в та автограф-сес╕й, роздавати ╕нтерв’ю? А похвалитись у Фейсбуц╕ – я пишу роман, поставити в анкет╕: профес╕я – письменник? В╕д тако╖ перспективи дах знесе разом з головою Та хоч вивез╕ть людей на Майорку чи на Канари, письменниками вони не стануть, якщо в них нема╓ таланту ╕ працелюбност╕. В кращому випадку – вийдуть безталанн╕ ╕м╕татори л╕тератури в смартфон╕, в г╕ршому – кап╕тулюють вже при найпрост╕шому завданн╕. Головне – пот╕шити его. Вт╕м, я бачила, як люди вм╕ють працювати з╕ словом, коли зачепити в них певн╕ струни, як вони в╕дкривають у соб╕ щось нове. На безкоштовних курсах, до реч╕. А не на майстер-класах по написанню роману, де прийшли задля того, аби подивитись на лектора знизу догори. Людина, яка не поважа╓ себе, не ╕нвесту╓ у власний розвиток – н╕коли не стане н╕ письменником, н╕ столяром, н╕ перукарем. Вона платить за примху ╕ т╕льки всього. В У╖льяма Блейка ╓ так╕ «Прим╕вки Пекла», зб╕рка афоризм╕в, буц╕мто, в╕д самого Сатани. Так-от, рекомендац╕╖ в╕д деяких викладач╕в на курсах л╕тературно╖ майстерност╕ под╕бно теж нагадують поради того, не при слов╕ згадуючи: 1. Пиш╕ть кожного дня по стор╕нц╕ ╕ за р╕к матимете книжку. 2. Напиш╕ть опов╕дання на 5 (10) тисяч знак╕в. Ай, молодц╕! А тепер верл╕бр на 20 рядк╕в. Супер! Бачите, як просто?
3. Сюжет – то головне. Альфа ╕ Омега. Ви придумайте, чи вкрад╕ть сюжет, а воно само обросте м’ясом. 4. Пиш╕ть дуже просто, аби можна було перекласти англ╕йською. 5. Ваше село ╕ нац╕ональн╕ рефлекс╕╖ – позавчорашн╕й день. Н╕хто вас ТАМ не перекладе. Те, що вам може бути ц╕каве, не прода╓ться. Спочатку напиш╕ть те, що продасться, а тод╕ все ╕нше «для душ╕». Б╕льше сленгу й ненормативно╖ лексики. Поб╕льше еротичних сцен у канавах, туалетах й п╕дворотнях. 9. Смерть неперекладним словам, особливо, д╕алектним. Д╕алекти в╕дмирають – нащо воно вам? 10. Вам не треба знати л╕тератури й мови. Вам треба знати особисто видавця. 11. Пиш╕ть рос╕йською, нехай хтось вам перекладе. Яка р╕зниця, якою мовою ви дума╓те чи розмовля╓те. Нате вам укра╖нською, раз так треба. 12. Усп╕х книги вим╕рю╓ться к╕льк╕стю проданих прим╕рник╕в. ╤стина, яка не п╕дляга╓ сумн╕ву. 13. Головне бути в тренд╕: душевн╕ страждання молодо╖ б…╕, фронтове чи майданне кохання, кул╕нарн╕ фантаз╕╖, нестерпна легк╕сть буття оф╕сного щура, укра╖нськ╕ супермени ╕ супергьорлз в Париж╕(В╕день, Лондон)… Ну ╕ всяке-таке. 14. Найлегше писати: а) н╕ про що; б) ж╕ночий роман; в) фентез╕. Так, щоб це можна було перекласти ╕ поставити ф╕льм. Книжка, яку не можна екран╕зувати, н╕чого не варта. Ще легше писати для д╕тей, якщо ма╓те свого видавця. 15. Т╕, хто так не робить, приречен╕ бути заздр╕сними невдахами. Ам╕нь. Вт╕м, не знаю, чи Той самий каже «ам╕нь».
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 31.01.2020 > Тема "Резонанс"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21967
|