Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4446)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4117)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2114)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1844)
Крим - наш дім (1031)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (311)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (203)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КОЗАЦЬКИЙ ДУХ ЛОХВИЧЧИНИ
Лохвиччина, попри все багатство етнокультурно╖ спадщини, до сьогодн╕ залишалася недостатньо...


ЩО 2022-Й В╤ДКРИВ УКРА╥НЦЯМ ПРО САМИХ СЕБЕ, А СВ╤ТОВ╤ – ПРО УКРА╥НЦ╤В
Ми остаточно в╕дбулися – ╕ як пол╕тична нац╕я, ╕ як держава.


КАМ╤НЬ ЗА ПАЗУХОЮ
Картинки з життя


СОБОРН╤СТЬ ПОЧИНА╢ТЬСЯ ╤З КОЖНОГО З НАС
З╕рвав прихильн╕ оплески, к╕лька поважних у журнал╕стиц╕ персон п╕д╕йшли пот╕м, дали в╕зит╕вки,...


В╤Д ПОРОШЕНКА ВИМАГАЮТЬ ПОЗБАВИТИ В╤ТАЛ╤Я КОЗЛОВСЬКОГО ЗВАННЯ «ЗАСЛУЖЕНИЙ АРТИСТ УКРА╥НИ»
Льв╕вська облрада прийняла звернення до Президента щодо позбавлення сп╕вака В╕тал╕я Козловського...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 09.07.2004 > Тема "Ми єсть народ?"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 09.07.2004
До кримської булави ще треба й голови!
Віктор ХОМЕНКО.

Розповіді про давні й славні традиції кримського козацтва - яскравий приклад міфотворчості. Факти, що підтверджують існування власне кримських козаків, історія не зберегла. Зокрема, й у часи Кримського ханства. А після підкорення Криму й виходу Росії до Чорного моря потреба в козаках, як захисниках південних рубежів імперії, відпала. Тоді "клята баба Катерина" жорстко скасувала демократичну республіку, звитяжне козацьке об'єднання - славне Військо Запорозьке. Тож Крим не мав жодних козацьких адміністративних територій і коли входив до складу Таврійської губернії.
Попри це, нині на півострові офіційно зареєстровано вісім основних загальнокримських козацьких організацій. Більш-менш розвинену регіональну мережу на півострові мають насамперед козаки Війська Запорозького, Кримський козачий союз та недавно створений окремий Кримський округ Українського козацтва. Деякі козацькі формування представляють Координаційну раду з питань розвитку Українського козацтва при Президенті України. Неконтрольованих, некерованих сільських, селищних, містечкових об'єднань самопроголошених козаків, за інформацією Головного управління юстиції України в Криму, із півсотні. Вони керуються принципом безмежної вольниці на штиб батька Махна, "козакують" на власний розсуд. Найчастіше це проявляється у взятті "під козацький дах" якоїсь торгової точки, сільського кутка чи кількох вулиць або об'єктів туризму. Декотрі вирішили назватися козаками, зайнявшись розведенням коней. При цьому, відчувається, що дехто відробляє певне політичне замовлення, відпрацьовує конкретні політичні завдання. Останніми роками кримські козаки все більше асоціюються з конфліктними ситуаціями, в яких беруть участь кримські татари.
Сучасна історія козаків на півострові почалася в 1993 році, коли зареєстрували "Кримський козачий союз", створений для відстоювання прав та захисту (від кого?) росіян у Криму. З'явилися люди в маскарадній уніформі, озброєні нагайками й шаблями, на потребу першого й останнього президента Криму, сумнозвісного Юрія Мєшкова. Це він почав спекулювати на політичному полі поняттями - росіянин, Росія. Водночас швидко дискредитував так звану "російську ідею" своїм напівкримінальним правлінням. Народжений і маніпульований московськими політтехнологами "президент" швидко щез, та "ідея" лишилася. Нею досі користуються деякі нинішні політики, що обрали для себе імідж захисників прав російськомовного населення півострова й України. Кримське козацтво виплекали під гаслами захисту від "загрози витіснення росіян кримськими татарами" й "насильницької українізації". Хоча на запитання: у чому саме виявляються порушення прав російськомовної частини кримчан, у лідерів проросійських партій та об'єднань сьогодні знаходяться відповіді з аргументацією рівня "українські цінники в крамницях".
А особливий розпач викликає те, що з наступного року судочинство скрізь у державі здійснюватиметься українською мовою й доведеться залучати перекладачів. Та більшість російськомовних кримчан хочуть жити в Україні.
Перші козаки півострова, які вважають себе продовжувачами традицій січовиків, оповідають, як уперто їх прагнули втиснути в структури Кримського козачого союзу, вісім років відмовляли у реєстрації. Та чимало їх разом із правнуками запорожців відстоювали традиції саме українського козацтва. Тож наполягали на назві "Українське Таврійсько-Запорозьке козацтво", яка втілювала їхнє прагнення відчути єдність з однодумцями усього півдня країни. Врешті, за сприяння В'ячеслава Чорновола було утворено, а в 1995 році зареєстровано, Кримське крайове отаманство Українського козацтва. Нині ця структура, очолювана Кримським крайовим отаманом, генерал-хорунжим УК Валентином Тамбовцевим-Лисенком, базується на п'яти спортивних загальнокримських федераціях східних і козацьких видів єдиноборств. Основний напрямок діяльності: якомога менше політики, робота з молоддю різних національностей на засадах виховання громадянськості й патріотизму, вірності засадам українства та козацтва, зразкової підготовки до служби в Збройних Силах України. Традиційно в районі заповідних місцин Кизил-Коба й Ескі-Кермен організовують літні козацькі молодіжні табори. На їхній емблемі взірець для наслідування - отаман Іван Сірко, який віртуозно володів секретами козацьких видів бойових мистецтв, умінням воювати проти багатьох ворогів одночасно. На гербі викарбуваний девіз цього легендарного козацького полководця: "Наша правда на лезі шаблі, наша мета на вістрі списа".
Нинішні кримські козаки запорозької традиції зібрали значний масив інформації про давні приязні стосунки з Кримським ханством, про те, як їхні предки протягом кількох століть вели боротьбу на боці кримських ханів Гіреїв проти ногайців, які постійно намагалися усунути цей рід. Як частина козаків відверто переходила на бік Гіреїв чи султана, щоб разом воювати проти Польщі, Московії, Валахії. Хоча кримські "запорожці" незле кепкують із козаків різних місцевих кошів за колишню зраду святих принципів вільності, вірнопідданість російському царю, стосунки з іншими козачими об'єднаннями Таврійсько-Запорозьке козацтво оцінює як спокійні, врівноважені, нормальні, витримані й доброзичливі. Але допоки не заходить про політику чи приналежність булави. Тоді різні групи ведуть себе по відношенню один до одного "як бусурмани".

Де два козаки, там три гетьмани...

Строкаті кримські козацькі об'єднання всі як одне претендують на роль історично обумовленого виключного лідера. Кожен "курінь" тягне ковдру на себе. Насправді, чи не всі вони являють собою групки костюмованих у козацькі строї молодиків й підстарків, здебільшого колишніх військових. Кожна з них гучно заявляє, що саме вона істинно козацька. Усі впевнені, що зможуть суттєво вплинути на розклад сил під час президентських виборів.
Українське козацтво переконує, оскільки їх гетьман Іван Білас входить до Координаційної ради при Президенті України, значить - головні. Отже, всі останні повинні увійти до складу саме їхнього об'єднання. Представники Кримського козачого союзу вважають, що зверхники вони. Позаяк їх верховний отаман Володимир Черкашин є членом Координаційної ради аж при двох президентах - російському й білоруському. Звісно, за таких упертих змагань говорити про бодай-якусь злагоду між ними не доводиться. Відносини складаються не завжди приязні, бо виникають ще й питання конфесійного розмежування, деяких політичних розбіжностей, стосунків із кримськотатарським населенням. Хоча, всі переконані: ініціатори чвар - не козаки. Протиставленнями, протистояннями, розмежуванням серед православних й водночас відмежуванням від мусульман займаються люди, котрі вміло прикриваються й маніпулюють козацтвом. Звичайнісіньким побутовим інтересам чи зловживанням вони намагаються надати національного забарвлення.
- Чомусь, зазвичай, так випадає, що в основному тут відчувається присутність Кримського козачого союзу, - говорять козаки запорозького спрямування. "Союзники" теж запевняють у своєму політичному нейтралітеті. Переконують: головним завданням їхньої організації є також виховання підростаючого покоління. Додають: головний камінь спотикання півострівного козацтва - не лише різні політичні переконання й симпатії, а й одвічна неодностайність усередині всіх без винятку козацьких громадських об'єднань. Приміром, сакські, євпаторійські, чимало козаків різних регіонів бачать на посаді майбутнього Президента України лише Віктора Ющенка. Деякі інші козацькі організації поспішили заявити про свою підтримку Віктора Януковича. Усі - за неодмінне надання майбутньому президентові гетьманської булави. Тільки це, на думку більшості, здатне припинити вічні козацькі непорозуміння. Треба, нарешті, ухвалити Закон про козацтво України, що допоможе навести більше ладу в козацьких вольницях і вольностях.
Політологи зауважують: повторити долю українського козацтва, яке свого часу грало ключові ролі в розвитку української історії, нинішнім козакам на півострові й материку не вдасться. Аналітики сумніваються у тому, що козаки сьогодні є реальною політичною силою, яка могла б претендувати на владу, чи хоча бути використаною, як доважок до якогось блоку сил для того, щоб прийти до влади. Можливо, вони такими стануть, якщо спершу виконають певну соціальну функцію. Але козачки звично "поспішають поперед батька в пекло", "ставлять воза перед конем", створивши навіть найменше козацьке коло, насамперед починають "лізти в політику".

Шапка-бирка, зверху дірка...

Однак, й списувати козаків із рахунку ранувато. Дуже часто всілякі козацькі організації використовуються в якості живої сили для демонстрації чиїхось інтересів. Приміром, на Тузлі чи у випадках самозахоплення землі кримськими татарами. Козацтво півострова уже в день свого народження стало суб'єктом великої політики.
- Саме козаків дехто використовує як противагу національному руху кримських татар, - переконані лідери меджлісу. Вони впевнені: "Усілякі курені, кола, паланки, якісь війська, як вони себе називають, "понастворювали" проти кримських татар. Насамперед, ті, хто називають себе "Кримським козачим союзом", не є гілкою Українського козацтва. Тому більше працюють із певними організаціями, але іншої держави, а Україні задають суттєвої шкоди. Якщо вони поставатимуть проти нашої боротьби за права, звісно, ми їх визнавати не будемо, співробітничати теж, й наполягатимемо на їх ліквідації як юридичних осіб. Потрібно поставити таких "козачків" на своє місце, щоб вони не будували між кримчанами етнічних перепон".
"Союзники" ж усі звинувачення у проросійській заангажованості заперечують. Твердять, що це не вони, а саме радикально налаштовані члени меджлісу якраз й дестабілізують ситуацію на півострові. Меджліс же заявляє, що виступає не проти козацтва, як такого, а саме цієї організації. Недавно заступник голови Верховної Ради автономії й водночас меджлісу Ільмі Умеров став генерал-хорунжим Українського козацтва. При цьому ж, попри заперечення частини козаків, був навіть створений козацький кримськотатарський полк. Його поява відразу ж спричинила хвилю чуток: мовляв, кримські татари організують власні військові формування. Меджліс заспокоїв: "генеральство І. Умерова - лише почесне звання. Кримські татари козацькі строї не одягнуть".
Загал стурбувався: "чи не доведуть поки що опереткові кримські козачки з "двоголовими воронами" на гімнастерках радянського зразка до ситуації, коли всім "не козакам" доведеться зі зброєю відстоювати своє право на життя?"
У відповідь усі без винятку козацькі формування спішно й звично задекларували нормальні взаємостосунки, вірність віковічній дружбі, яка існувала й існує між українським народом та кримськими татарами, ще раз запевнили, що не втручаються в політику. Хоча й підтвердили: російська ідея стала передвиборним товаром. А у зв'язку із самозахопленнями земель та бездіяльністю правоохоронних органів козацтво "змушене" займатися справою захисту слов'янського населення. Саме тому громадська організація - козаки намагається бути правоохоронною (?). А це завдання неминуче передбачає участь у політичних процесах.
Прецедент із козаками наводить на думку, що вся активізація нинішніх передвиборних проросійських порухів у Криму заснована передусім на кількості росіян, що проживають у цьому регіоні України. Привід - президентські вибори. Бо кожна партія вирішила найголосніше заявити про себе, щоб завчасно "розкрутитися" перед президентськими й парламентськими виборами. Місцеві оглядачі на це зауважили: за умови створення соціальної бази й структурованої системи з реальними, а не формальними, як зараз, організаціями на місцях, козацтво може стати ще однією реальною політичною силою. Адже Крим давно перестав бути просто георафічним поняттям. Це значний сектор політики України. Відчувається, що етнічних спекуляцій на цих виборах буде предостатньо.
Між тим, процес становлення й формування козацтва на півострові триває. Майбуття у нього в Криму є, вважають прибічники цього руху. Приклади: Кубань, Ставропілля, Терек, де колись теж не було козацтва, але протягом певного часу й обставин воно стало осілим. Перша його сходинка вже змайстрована, й попри всі плюси й мінуси, хаотичність й строкатість, а часом й пародійність явища, воно не є "першим млинцем", вважають місцеві апологети створення феномену кримського козацтва. Вони пророкують, що з часом проукраїнські й проросійські сили об'єднаються з нащадками запорожців України й Кубані, "зваряться в одну козацьку кашу".
От тільки б не обпектися нею усім сущим на багатонаціональному півострові. Бо далеко не кожен у Криму бажає злитися "у єдиний козацький кіш".

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 09.07.2004 > Тема "Ми єсть народ?"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=2186

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков