Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2019 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#51 за 20.12.2019
А В ЗОЛОТИХ РУКАХ МИСТЕЦТВО – Р╤Ч НЕТЛ╤ННА

Посн╕жило в Укра╖н╕. Потр╕ску╓ скипень ╕ Дмитров╕ на згадку приходять спогаданки з його юност╕.
- Будучи студентом першого курсу ун╕верситету я т╕льки починав займатись деревор╕зьбленням всерйоз, - пригаду╓ парубок. – ╤ вже мав плани на паркову скульптуру, однак грошей на колоду я витрачати не збирався. От ╕ вир╕шив, гр╕шним д╕лом, роздобути кругляка з л╕су. Вс╕м в╕домо, що найкращий час для загот╕вл╕ деревини – лютий м╕сяць, той час, коли сокооб╕г найпов╕льн╕ший ╕ тому вологи в деревин╕ менше, н╕ж зазвичай. Отож, дочекавшись найлют╕ших мороз╕в, я став на лиж╕, взяв фотоапарат ╕ побр╕в глибоким сн╕гом за край м╕ста Ромни, де росте в╕льха на болотах. Це була мандр╕вка-розв╕дка, аби оц╕нити в╕дстань, розм╕р дерев, в╕дсутн╕сть очей ╕ визначитись з конкретним деревом. Довго шукати не довелося, я в╕днайшов високу струнку в╕льху, метр╕в 9 заввишки ╕ 50 сантиметр╕в у к╕льц╕, сфотографував ╖╖, аби вдома детальн╕ше роздивитись, ╕ помандрував додому. Рубати в л╕с╕ дерево – справа нечесна, ╕ я вагався, чи варто, однак наступного дня, як повечор╕ло, я таки п╕шов до л╕су, озбро╖вшись нож╕вкою, сокирою ╕ мотузкою. П╕шов знову на лижах на болото…
╤ почалися тод╕ всяк╕ пригоди, як╕ могли вартувати Дмитров╕ нав╕ть життя. Хлопець, д╕ставшись до потр╕бного м╕сця, легко знайшов визначене дерево ╕ став обдумувати, як краще його зр╕зати так, аби з першого разу. Теоретично в╕н знав, як звалювати дерево, але практичного досв╕ду не мав. Тож, вир╕завши шматок дерева в дв╕ трет╕х з одного боку, Дмитро п╕др╕зав з ╕ншо╖ сторони. ╤ сталася халепа – дерево не впало, а з╕рвавшись з пенька, зачепилось кроною за сус╕дн╓ ╕ застигло, ледь похилившись. Як в╕льху повалити на землю - стало для парубка загадкою. Походивши довкола ╕ почухавши потилицю, в╕н спробував потягнути його мотузкою, але безусп╕шно. ╢диним вар╕антом вир╕шення проблеми було л╕зти на сус╕дн╓ дерево ╕ обпилювати г╕лки, як╕ перешкоджають дереву впасти. Висота була не надто велика – десь метр╕в 7-8, тож виглядало ╕ не так страшно. Дмитро зняв рукавиц╕, взяв мотузку, нож╕вку ╕ пол╕з. Мороз був градус╕в двадцять.
Хлопець взяв довгу господарську мотузку з двома петлями на к╕нцях ╕, д╕ставшись верх╕вки, примотав себе мотузкою до дерева про всяк випадок. Але к╕нц╕ мотузки не зав’язував, а просто, не дивлячись, закинув за спину ╕ почав обр╕зати г╕лки, як╕ тримали спиляне дерево. Руки в╕д морозу розчервон╕лися, сил все меншало та, на щастя, залишилась лише одна г╕лка, ╕ дерево от-от повалиться на землю.
- Але, зр╕завши ╖╖, я в╕дчув, як р╕зко мене щось чи то штовхнуло, чи потягло ╕ притисло до стовбура з нечуваною силою так, що аж нож╕вку випустив з рук в╕д неспод╕ванки ╕ болю, - мовить Дмитро. – Виявилося, що один з к╕нц╕в мо╓╖ мотузки попав петлею на сук того дерева, котре мало впасти, ╕ воно вже не трималось за г╕лки, а вис╕ло на мо╖й мотузц╕, затягнувши ╖╖ вс╕╓ю масою близько п╕втонни, ╕ я опинився в лещатах, як╕ стискалися з кожним мо╖м видихом. Серце заколотилося, я перелякався не на жарт, адже я не мав при соб╕ телефона, а м╕сце було геть безлюдним. До того ж, н╕хто вдома не знав, куди саме я п╕шов. Близько десяти секунд я був у якомусь ступор╕ з переляку. Напружуючи вс╕ м’язи живота, я намагався коротко ╕ часто дихати не даючи мотузц╕ мене стискати. Купа думок швидко ро╖лася в голов╕, але основна – не треба було таки йти на нечесну справу. От ╕ ма╓ш тепер!..
Укра╖нськ╕ хлопчаки все любили мати ножики. Дмитро не був винятком. Йдучи на риболовлю чи в л╕с з будь якого приводу – в╕н завжди мав при соб╕ невеликий ремесляний н╕ж типу ф╕нка. Був, на щастя, такий н╕ж у Дмитра ╕ на цей раз. На затримц╕ дихання в╕н з великою потугою потягнувся в кишеню за ножем. Пальц╕ ╕ зап’ястя до того часу вже втратили звичну гнучк╕сть ╕ в╕д морозу вже починали н╕м╕ти. Заледве д╕ставши н╕ж, юнак м╕цно вчепився в нього ╕ вс╕╓ю силою, стискаючи гор╕хове рук╕в’я, в╕н одним рухом обр╕зав мотузку ╕ дерево глухо ударилось об землю.
Парубок швидко зл╕з ╕з дерева. Першою думкою було все кинути та хутч╕ш помчати додому, аби з╕гр╕тись ╕ все забути. Але лежало уже спиляне дерево ╕ треба було з ним щось робити. В╕д╕йшовши в╕д переляку, хлопець перер╕зав нож╕вкою в╕льху на три одинаков╕ за довжиною шматки. Руки вже сильно замерзли ╕ переставали слухатись, але вперт╕сть брала сво╓. ╤ л╕с в╕ддавав страхом. Потемн╕ло. На старих деревах пугикали сови, верещали сич╕. Мороз пощипував розчервон╕л╕ щоки юнака. ╤ в╕н швиденько вирушив додому.
Аби привезти колоди з л╕су, Дмитро зробив сани, взявши за основу стар╕ лиж╕. ╤ знову попростував в л╕с, але вже прихопив з собою товариша, бо щоб погрузити колоду ╕ тягнути ╖╖ на санях – потр╕бна була п╕дпомога. В тих м╕сцях завс╕гди чергують л╕сники, тож хлопц╕ подалися до л╕су, як почало вечор╕ти. Причому, ╕ншою дорогою ╕ в обх╕д. Недалечко знаходились дач╕ м╕щан, на яких нещодавно ко╖лись пограбування. Дач╕ тепер охоронялись ╕ можна було напоротись або на охоронника, або на л╕сника. Помимо того, вони подолали усп╕шно небезпечну д╕лянку ╕ молодцям залишилось перейти т╕льки багнище, як, н╕би з-п╕д земл╕, метр╕в з десяти перед ними з густого болотяного очерету виринула постать у камуфляж╕ та з л╕хтариком ╕ гвинт╕вкою на плеч╕.
«По шо ╕дем?», - коротко, але вимогливо гаркнув охоронець, - знову поринув у спогади Дмитро. – Ми не бачили його лику, бо в╕н засл╕пив нас л╕хтарем. Ми мовчали секунду ╕, не довго думаючи, я коротко в╕др╕зав: «Та вже н╕ по шо», - ╕ ми, розвернувшись, п╕шли мовчки назад т╕╓ю ж дорогою, якою ╕ прийшли. Чолов'яга б╕льше н╕чого не говорив, а т╕льки щось пробубон╕в у рац╕ю ╕ спостер╕гав за нами, як ми в╕ддаля╓мось. Колоди в╕дт╕ль я так ╕ не забрав, а для скульптури придбав деревину в л╕сгосп╕. ╤стор╕ю цю зараз можу згадувати нав╕ть м╕сцями з╕ см╕хом, але тод╕ мен╕ було далеко не до см╕ху…
Можливо, занадто довгим виявився спогад Дмитра, але, м╕ркую, в╕н незаперечно вплинув на його подальше життя ╕ творч╕сть. ╤ таких яскравих момент╕в у житт╕ парубка немало. А з╕йшла зоря Дмитра Пазенка над укра╖нським небосхилом 9 травня 1992 року в м╕ст╕ Севастополь. Та недовго в╕н милувався чорноморськими узбережжями, миловидними чайками та морськими хвилями. С╕м’я перебира╓ться в м╕сто Ромни на Сумщину, де проходить його дитинство ╕ юн╕сть.
В 2009 роц╕ Дмитро благополучно зак╕нчу╓ навчання в школ╕ ╕ вступа╓ до Глух╕вського нац╕онального педагог╕чного ун╕верситету ╕мен╕ Олександра Довженка на факультет технолог╕чно╖ та профес╕йно╖ осв╕ти, який усп╕шно завершу╓ в 2014 роц╕, отримавши спец╕альн╕сть «Технолог╕чна осв╕та». З Глухова юнак поверта╓ться в Ромни, де почина╓ свою трудову б╕ограф╕ю учителем трудового навчання ╕ креслення м╕сько╖ школи. Молодий спец╕ал╕ст заявля╓ про себе сво╓ю наполеглив╕стю, доброзичлив╕стю, старанн╕стю, ╕ не т╕льки веде уроки в школ╕, а й ╓ класним кер╕вником та орган╕затором гуртка «Дерев’яна ╕грашка».
На робот╕ засиджу╓ться до «останньо╖ дитини», бо багато хлопчак╕в, прийшовши додому з урок╕в, ще повертаються знову до школи в майстерню, аби там помудрувати з╕ сво╖м наставником над шматком дерева ╕ зробити з нього мистецький витв╕р чи вир╕б домашнього вжитку. Дмитро Пазенко найчаст╕ше поверта╓ться з╕ школи вже п╕знього вечора. Та у зв’язку ╕з скороченням бюджету в 2016 роц╕ школу закривають ╕ парубок перебира╓ться до Ки╓ва, де працю╓ токарем по дереву на меблевому виробництв╕. В 2019 роц╕ знову порина╓ у шк╕льн╕ будн╕ уже учителем трудового навчання школи № 282 м╕ста Ки╓ва.
╤ тут акурат настав час, аби опов╕сти нашому читачев╕ про ун╕кальну творч╕сть нашого юного героя Дмитра Пазенка, про те, чому саме взявся за деревор╕зьблення. Хоч в╕н походить з козацького роду, змалечку грався з ровесниками в ╕нд╕анц╕в ╕ намагався виготовляти для ╕гор вс╕ляку дерев’яну зброю: списи, сокири, палиц╕, луки ╕з стр╕лами, ум╕в будувати в╕гвам. А вперше з р╕зьбою по дереву Дмитро познайомився у школ╕ на уроках трудового навчання, як╕ проводив ум╕лий наставник Михайло Чубенко. В╕н виготовляв з д╕тлахами простеньк╕ реч╕ – кухонн╕ та декоративн╕ дощечки, оздоблюючи ╖х геометричною р╕зьбою. Для цього малому Дмитриков╕ тато Юр╕й зробив р╕зець з х╕рург╕чного скальпеля, ╕ в╕н вправно навчився волод╕ти ним, вир╕зьблюючи геометричн╕ орнаменти на б╕леньк╕й липов╕й дощечц╕. Небавом, вже в ун╕верситет╕, на заняттях з курсу «Народн╕ ремесла» Дмитро Пазенко зап╕знався ╕з заслуженим майстром народно╖ творчост╕ Укра╖ни, членом Сп╕лки майстр╕в народного мистецтва Укра╖ни ╤горем Б╕левичем, який став для юнака не лише добрим викладачем, а й щирим товаришем ╕ порадником. Дмитро ще навчався в метра приватно, адже ╤гор Б╕левич – блискучий нос╕й С╕версько╖ школи р╕зьблення. Школа ця ╓ осередком майстр╕в традиц╕йно╖ орнаментально╖ композиц╕╖ в геометричному р╕зьбленн╕. Тут знання, вм╕ння та навички, канони, традиц╕╖ передаються в╕д майстра до учня усно, тут не бува╓ стрибк╕в у навчанн╕ ╕ кожен наступний етап навчання п╕дкр╕плю╓ться величезною практикою.
Активному творчому зросту майстр╕в С╕версько╖ школи р╕зьблення та ╖х учн╕в сприя╓ Сп╕лка майстр╕в народного мистецтва Укра╖ни, котра орган╕зову╓ виставки, фестивал╕, симпоз╕уми, на яких да╓ змогу майстрам показати сво╖ роботи, позмагатись одному з одним, а художня рада сп╕лки нада╓ конструктивну критику, вказуючи на помилки, котрих сл╕д уникати.
Саме завдячуючи рекомендац╕ям ╤горя Б╕левича Дмитро Пазенко, починаючи з 2013 року, бере участь в обласних та всеукра╖нських виставках. «Виставкова д╕яльн╕сть спонука╓ мене рости у сво╖й майстерност╕, - посм╕ха╓ться Дмитро. – Демонструючи власн╕ роботи, я в╕дчуваю велику в╕дпов╕дальн╕сть ╕ саме тому з винятковою увагою п╕дходжу до створення кожного свого нового мистецького твору на кращих народних традиц╕ях укра╖нського народу…».
Дмитро Пазенко вже встиг взяти участь в п’яти всеукра╖нських виставках «Кращий тв╕р року» ╕ був атестований Сп╕лкою майстр╕в як «Народний майстер», а в 2018 роц╕ – прийнятий у Сп╕лку. В╕н працю╓ в галуз╕ художнього р╕зьблення по дереву (С╕верська р╕зьба) довбано-р╕зьбленого посуду, скульптурного, рель╓фного та плоскови╖мчатого р╕зьблення. Однаково використову╓ р╕зн╕ породи деревини - як тверд╕ так ╕ м’як╕.
Тематика роб╕т у парубка р╕зноман╕тна, наприклад, ложник з дванадцяти ложок ма╓ назву «Велика родина» завдяки сво╖м розм╕рам ╕ розрахунку на д╕йсно велику с╕м’ю, бо саме так╕ велик╕ с╕м’╖ були в селах Слобожанщини, Пол╕сся, Под╕лля, Лемк╕вщини, Гуцульщини… В декоративному тарел╕ «Кв╕тка життя» центром композиц╕╖ ╓ розетка – кв╕тка, оточена деревцями, ╕ ув╕нчана рушником.
На рель╓ф╕ «Цв╕т Ромен» мистець зобразив укра╖нського бандуриста ╢вгена Адамцевича, автора всесв╕тньо в╕домого «Запорозького маршу». В╕н проживав тривалий час в м╕ст╕ Ромни, ╕ з рель╓фу вирина╓ н╕би окрасою, кв╕ткою, цв╕том ╕стор╕╖ цього м╕ста. Горель╓ф «Сон» - опов╕дний сюжет про козака, котрий задр╕мав у л╕с╕, ╕ ми бачимо весь сюжет, як сон автора ╕ сон козака в сюжет╕.
Роботи Дмитра Пазенка з м╕ста Ромни на Сумщин╕ стверджують, що в укра╖нському народному мистецтв╕ з’явилася нова яскрава постать, на яку вже встигли звернути увагу не лише поц╕новувач╕ народного мистецтва, а й численн╕ досл╕дники та журнал╕сти.
В╕дпов╕дно до Указу Президента Укра╖ни «Про стипенд╕╖ Президента Укра╖ни для молодих майстр╕в народного мистецтва» на 2019 р╕к Дмитров╕ Пазенку призначено стипенд╕ю Президента Укра╖ни.

Дмитро ПОЖОДЖУК

Б╕льше ╕люстрац╕й роб╕т Дмитра Пазенка – на Фейсбук-стор╕нц╕ «КС»:
https://www.facebook.com/krymskasvitlytsia

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #51 за 20.12.2019 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21844

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков