Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПАР╢ ВИЗНАЛА НЕЛЕГ╤ТИМНИМ ПРЕЗИДЕНТА РФ ПУТ╤НА, А РПЦ – ╤НСТРУМЕНТОМ ПРОПАГАНДИ
Асамблея вкотре п╕дтвердила, що за пут╕на рф перетворилася на фактичну диктатуру…


ПАР╢ УХВАЛИЛА РЕЗОЛЮЦ╤Ю ПРО П╤ДТРИМКУ В╤ДНОВЛЕННЯ УКРА╥НИ
За резолюц╕ю ПАР╢ проголосували 134 учасники зас╕дання, проти – жоден…


ФОРТЕЦЯ МАР╤УПОЛЬ
Режисерка Юл╕я Гонтарук створила цикл ф╕льм╕в п╕д загальною назвою “Фортеця...


ЗАКОН ПРО МОБ╤Л╤ЗАЦ╤Ю ПРИЙНЯТО: ДО НЬОГО ╢ ПРЕТЕНЗ╤╥, АЛЕ В╤Н П╤ДСИЛИТЬ ЗСУ
Закон проголосовано 283-ма голосами депутат╕в Верховно╖ Ради. Експерти: його треба було приймати...


НАША БАТЬК╤ВЩИНА ╢ НАЙЗАМ╤НОВАН╤ШОЮ КРА╥НОЮ В СВ╤Т╤
╤з 2015 року Джайлз Дьюл╕ документу╓ зам╕нування земл╕ в Укра╖н╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 15.11.2019 > Тема "Резонанс"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#46 за 15.11.2019
БЮДЖЕТ-2020 УХВАЛЕНО. РАД╤ТИ ЧИ ПЛАКАТИ?

Перш╕ враження в╕д ухвалення Держбюджету: п╕дходи до формування кошторису не зм╕нилися. Чи зм╕ниться життя кра╖ни – нараз╕ незрозум╕ло

“Не довго музика лунала – бюджет недовго розглядали”. Такий “експромт” промайнув у голов╕ одразу ж, як на табло у сес╕йн╕й зал╕ парламенту з’явилися результати голосування за Основний ф╕нансовий документ кра╖ни на наступний р╕к. Особливо, коли згадалося про деяк╕ попередн╕ “потуги”, пов’язан╕ з формуванням укра╖нських кошторис╕в: “п╕д ялинку”, ╕з “посиденьками” до п╕вноч╕ чи й до четверто╖ ранку, з тисячами ╕ тисячами – здеб╕льшого не п╕дтриманих – правок. Цього разу (погано це чи н╕ – розбиратимемося п╕зн╕ше, анал╕зуючи зм╕ст документа) зовс╕м ╕нша картина: 280 голос╕в “за”.
Переконливо. ╢ й переконання, що документ б╕льш-менш реал╕стичний. “Пов╕тряних замк╕в” там небагато. Чи правильно розпод╕лено той – н╕де правди д╕ти – довол╕ скромний як для тако╖ велико╖ кра╖ни ресурс, на який можуть розраховувати у наступному роц╕ сп╕вв╕тчизники?.. ╢ сумн╕ви. Як ╕ у багатьох. ╤ коментар╕в ╕з цього приводу, мабуть, буде багато. ╤ тональн╕сть ╖х буде р╕зною. В╕д розум╕ння: “що ж ви хочете – ма╓мо те, що ма╓мо”, – до п╕ни б╕ля рота: “це чергова яма, новий виток зубож╕ння ╕ насм╕шка над людьми ╕з боку тих, кому в результат╕ останн╕х пол╕тичних пертурбац╕й вдалося проштовхнутися “до корита”. Незалежн╕ (по-справжньому) експерти, фах╕вц╕-ф╕нансисти й економ╕сти почнуть детально анал╕зувати документ лише за к╕лька дн╕в, п╕сля його публ╕кац╕╖ з ус╕ма внесеними правками ╕ уточненнями. Тож поки що – лише про перш╕ враження.

Бюджет-2020: перш╕ враження й “основн╕”  цифри

“280 – за Державний Бюджет на 2020 р╕к! Найран╕ше в ╕стор╕╖ Укра╖ни – 14 листопада 2019 року та ще й у св╕тлу частину доби!!! Дякую кожному з депутат╕в, як╕ сьогодн╕ п╕дтримали макростаб╕льн╕сть ╕ прискорення економ╕чного зростання, п╕дтримали кошти на осв╕ту та медицину, соц╕альн╕ видатки та стр╕мку розбудову ╕нфраструктури!”, – рад╕╓ в Фейсбук  головний допов╕дач ╕з “бюджетного питання”, м╕н╕стр ф╕нанс╕в Укра╖ни Оксана Маркарова. Оц╕нки ╕нших користувач╕в соцмереж не так╕ оптим╕стичн╕ (див. вище).
Загалом те, що Державний кошторис на наступний р╕к затвердили вже в середин╕ листопада, мабуть, добре. Адже тепер ╕ розпорядники бюджетних кошт╕в, ╕ т╕, хто в╕дпов╕да╓ за наповнення Держказни, ╕ сусп╕льство та б╕знес матимуть змогу ретельно вивчити документ, зрозум╕ти, на що можна розраховувати упродовж, вочевидь, чергового непростого для Укра╖ни 2020 року, розробити й затвердити в╕дпов╕дн╕ програми, узгодити та скоригувати плани. Добре це ╕ для наших громад. Оск╕льки тамтешн╕м чиновникам ╕ депутатам не доведеться “пороти гарячку”, ухвалюючи м╕сцев╕ кошториси. Адже ран╕ше цей процес, нагада╓мо, затягувався до середини с╕чня, а подекуди – аж до лютого. Погано, що, попри експертн╕ прогнози, документ посп╕шили внести до сес╕йно╖ зали до ухвалення низки важливих для наповнення державно╖ казни ╕ анонсованих ран╕ше закон╕в. Йдеться, зокрема, про:
1. Законодавчу легал╕зац╕ю грального б╕знесу. Завдяки цьому планують отримати для бюджету щонайменше 3 м╕льярди гривень.
2. Остаточне затвердження земельно╖ реформи. Хоча кошти в╕д в╕дкриття земельного ринку ╕ не надходитимуть безпосередньо до бюджету, але можуть позначитися на обсягах держзапозичень ╕ на видатках, що вже передбачен╕ п╕д цей процес.
3. Можливий перегляд рентних платеж╕в та ймов╕рн╕сть б╕льш стр╕мкого, ан╕ж передбачено Податковим кодексом, п╕двищення деяких акциз╕в – прим╕ром, на тютюнов╕ вироби. Це теж – “плюс-м╕нус” к╕лька м╕льярд╕в гривень.
4. Невизначен╕сть ╕з подальшим транзитом рос╕йського газу укра╖нською ГТС. Нагада╓мо, щороку цей вид господарсько╖ д╕яльност╕ приносить наш╕й кра╖н╕ до $3 м╕льярд╕в. Ц╕ кошти не в╕дображають у доходн╕й частин╕ бюджету окремим рядком. Але цей ресурс забезпечу╓ левову частку надходжень у рамках ф╕нансових зобов’язань перед державою НАК “Нафтогаз Укра╖ни”. До холдингу, як ╕ до НБУ, в Основному кошторис╕ “доводять” цифри необх╕дних в╕драхувань. Загалом ╕деться, зазвичай, про приблизно 150-200 м╕льярд╕в гривень (“на двох”). Не буде транзиту – “Нафтогазу” доведеться або “затягувати зашморг” на ши╖ внутр╕шн╕х споживач╕в, або визнавати неможлив╕сть передбачених Держкошторисом в╕драхувань. Найб╕льш прогнозований вих╕д для уряду – зб╕льшення зобов’язань Нацбанку. Банк╕ри, вочевидь, таки зможуть дещо “нашкребти по зас╕ках”. Решту – доведеться “додруковувати”. А це – ризик пришвидшення ╕нфляц╕╖, девальвац╕╖ нац╕онально╖ валюти ╕ пов’язан╕ ╕з цим “трабли”...
З одного боку, влада, вочевидь, впевнена, що до к╕нця року зможе забезпечити ухвалення в╕дпов╕дних р╕шень (за великим рахунком, усе, кр╕м “ространзиту”, – у “наших руках”). З ╕ншого: а раптом форс-мажор? Моноб╕льш╕сть голосу╓ уже далеко не так одностайно, як на початку вересня. Що тод╕? Внесення бюджетних зм╕н вже узимку чи навесн╕? Не ком╕льфо... Можливо, хтось ╕ нагада╓: розв’язувати проблеми краще тод╕, коли вони почнуть з’являтися. Але ╓ в╕дчуття, що “тод╕” може бути п╕зно. Тому, спод╕ватимемося, що п╕сля такого “бл╕цкригового” затвердження Державного кошторису урядовц╕ й парламентар╕╖ не “спочиватимуть на лаврах”, а по╕нформують сусп╕льство про ймов╕рний “план Б” на випадок цих та под╕бних форс-мажор╕в...

А поки що – тримайте цифри:
Доходи державного бюджету на 2020 р╕к (з трансфертами) передбачен╕ у сум╕ 1 трильйон 93 м╕льярди гривень.
Бюджетн╕ видатки – 1 трильйон 180 м╕льярд╕в гривень.
На обслуговування держборгу передбачили 141,5 м╕льярд╕в. Ще 282,1 м╕льярда п╕де на виплату “т╕ла” кредит╕в. Також про╓ктом бюджету на 2020 р╕к передбачен╕ нов╕ зовн╕шн╕ ($4,9 м╕льярда) ╕ внутр╕шн╕ запозичення (231,1 м╕льярда гривень).
Видатки на нац╕ональну безпеку ╕ оборону – 245,8 м╕льярд╕в, майже на 34 м╕льярди б╕льше, н╕ж цього року. Головн╕ розпорядники цих кошт╕в М╕н╕стерство оборони (130 м╕льярд╕в) а МВС (93 м╕льярди гривень).
На соц╕альне забезпечення у наступному роц╕ планують витратити 294 м╕льярди гривень. Зокрема, ф╕нансування Пенс╕йного фонду ╕з Держбюджету становитиме 173 м╕льярди (+802 м╕льйони на надбавки за догляд для самотн╕х пенс╕онер╕в). На виплату житлово-комунальних субсид╕╖ передбачено 48 м╕льярд╕в гривень.
М╕н╕мальна зарплата у наступному роц╕ становитиме 4723 гривень на м╕сяць. Також пропону╓ться встановити прожитковий м╕н╕мум на одну особу в розрахунку на м╕сяць у розм╕р╕: з 1 с╕чня – 2027 гривень, з 1 липня – 2118, з 1 грудня – 2189 гривень. Для д╕тей в╕ком до 6 рок╕в: з 1 с╕чня – 1779, з 1 липня – 1859, з 1 грудня – 1921 гривня. Для д╕тей в╕ком в╕д 6 до 18 рок╕в: з 1 с╕чня – 2218, з 1 липня – 2318, з 1 грудня – 2395 гривень.

Видатки на ╕нш╕ захищен╕ статт╕:
На медицину – 113,3 м╕льярда гривень, що на 15 м╕льярд╕в б╕льше, ан╕ж у 2019-ому. При цьому у процес╕ п╕дготовки бюджетного законопро╓кту до другого читання вдалося додатково знайти на централ╕зовану закуп╕влю л╕карських засоб╕в та медичних вироб╕в для л╕кування деяких складних захворювань 3,2 м╕льярда гривень. Ще м╕льярд – на модерн╕зац╕ю та оновлення матер╕ально-техн╕чно╖ бази багатопроф╕льних л╕карень ╕нтенсивного л╕кування. 400 “додаткових” м╕льйон╕в п╕де на л╕кування укра╖нц╕в за кордоном.
На осв╕ту – 145,1 м╕льярд гривень, приблизно на 18 м╕льярд╕в б╕льше, н╕ж цьогор╕ч. Нагада╓мо, уряд зобов’язався забезпечити виплату у повному розм╕р╕ 30% доплати за престижн╕сть педагог╕чно╖ прац╕ ╕ щор╕чно╖ ф╕нансово╖ п╕дтримки (21 тисяча гривень) молодих учител╕в, котр╕ працюють у с╕льськ╕й м╕сцевост╕.
На розвиток культури та ╕нформац╕йну сферу – 9,2 м╕льярда гривень.
Майже 74 м╕льярди передбачено на дорожн╓ буд╕вництво. Але у процес╕ розгляду урядових бюджетних ╕н╕ц╕атив у парламент╕ ╕з цим виникли певн╕ проблеми. Про них – дал╕.

Як ╕ще до обговорення Бюджету в уряду “вкрали” майже 8 м╕льярд╕в
Розгляду Закону “Про Державний бюджет Укра╖ни на 2020 р╕к” у сес╕йн╕й зал╕ в четвер передувало обговорення ╕ ухвалення законопро╓кту №2144 “Про внесення зм╕н до Бюджетного кодексу Укра╖ни". Йдеться, здеб╕льшого, про “косметичн╕” зм╕ни, техн╕ко-юридичн╕ ╕ редакц╕йн╕ правки, пов’язан╕, зокрема, з порядком розпод╕лу доход╕в та видатк╕в м╕ж державним ╕ м╕сцевими кошторисами, бюджетних субвенц╕й та порядку надання окремих вид╕в соц╕ально╖ допомоги. При цьому загальн╕ п╕дходи до наповнення Держказни ╕ розпод╕лу кошт╕в фактично не зм╕нилися. За винятком одн╕╓╖ – вочевидь, непри╓мно╖ для уряду ╕ важливо╖ для м╕сцевих громад детал╕. Народн╕ обранц╕ п╕дтримали попередньо в╕дхилену проф╕льним ком╕тетом (з питань бюджету) поправку №209. Вона стосу╓ться розпод╕лу надходжень в╕д акцизного податку на продаж пального. Частину акцизу (13,44%) вир╕шили залишити в м╕сцевих бюджетах. Хоча Уряд пропонував акумулювати ц╕ кошти у Дорожньому фонд╕. “Ц╕на питання” – ор╕╓нтовно 7,7 м╕льярда гривень. Цей “м╕нус” поставив п╕д сумн╕в виконання план╕в щодо спрямування на дорожн╓ буд╕вництво щонайменше 73 м╕льярд╕в гривень, як це передбачено бюджетним законопро╓ктом.
З-пом╕ж важливих зм╕н до Бюджетного кодексу також новац╕я щодо виплати соц╕ально╖ допомоги, передбачено╖ законами “Про державну допомогу с╕м’ям з д╕тьми”, “Про державну соц╕альну допомогу малозабезпеченим с╕м’ям”, “Про державну соц╕альну допомогу особам з ╕нвал╕дн╕стю з дитинства та д╕тям з ╕нвал╕дн╕стю” ╕ “Про державну соц╕альну допомогу особам, як╕ не мають права на пенс╕ю, та особам з ╕нвал╕дн╕стю”, безпосередньо з Державного бюджету. Ран╕ше, нагада╓мо, ц╕ види соц╕ально╖ допомоги надавали з м╕сцевих бюджет╕в за рахунок субвенц╕й ╕з Держказни. Оск╕льки так╕ субвенц╕╖ не завжди надходили вчасно, ╕нколи в╕дпов╕дн╕ виплати в╕дкладалися. Як ╕ через бажання м╕сцево╖ влади використати отриман╕ в╕д держави кошти на б╕льш нагальн╕ (на ╖хню думку) потреби. Таким же чином унормували й порядок надання безпосередньо ╕з Держбюджету видатк╕в на виплату державно╖ соц╕ально╖ допомоги та оплату соц╕альних послуг, пов’язаних з утриманням д╕тей-сир╕т ╕ д╕тей, позбавлених батьк╕вського п╕клування. Принаг╕дно нагада╓мо, що одн╕╓ю з важливих пропозиц╕й, як╕ були врахован╕ при п╕дготовц╕ бюджетного законопро╓кту до другого читання, стало зб╕льшення на 2,2 м╕льярда гривень державних видатк╕в на виплату допомоги с╕м’ям ╕з д╕тьми. Ще на 364 м╕льйони зб╕льшили розм╕р субвенц╕╖ на про╓ктн╕, буд╕вельно-ремонтн╕ роботи, придбання житла та прим╕щень для розвитку с╕мейних та ╕нших форм виховання ╕ забезпечення житлом д╕тей-сир╕т.
╤ це, певно, одн╕ ╕з тих зм╕н, як╕ дозволили прем’╓р-м╕н╕стров╕ Олекс╕ю Гончаруку написати на сво╖й стор╕нц╕ у Фейсбук: "Новий день – нова перемога... Ми в уряд╕ впевнен╕, що бюджет розвитку та безпеки людей вже найближчим часом зробить комфортн╕шим життя кожного укра╖нця: в╕д немовляти до людини поважного в╕ку".
За його словами, п╕дтриманий парламентар╕ями документ допоможе вт╕ленню конкретних програм медичних гарант╕в щодо забезпечення безплатних полог╕в, л╕кування ╕нсульт╕в та ╕нфаркт╕в, надання неонатолог╕чно╖ допомоги (л╕кування й виходжування немовлят). Також в уряд╕ нагадали про плани закупити майже п╕втисяч╕ нових карет швидко╖ допомоги та в╕дкрити у кожн╕й област╕ сучасн╕ в╕дд╕лення екстрено╖ допомоги населенню. Серед пр╕оритет╕в наступного року глава уряду назвав ╕ п╕дтримку молодих учител╕в, а також буд╕вництво та реконструкц╕ю мост╕в ╕ аеропорт╕в.
Владислав Обух
(Укр╕нформ)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 15.11.2019 > Тема "Резонанс"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21718

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков