"Кримська Свiтлиця" > #34 за 23.08.2019 > Тема "Душі криниця"
#34 за 23.08.2019
ХЛ╤БНИЙ СПАС
Наш╕ традиц╕╖
29 серпня — свято Перенесення Нерукотворного Образа Господа нашого ╤суса Христа з Едеси до Царгорода. Йдеться про полотно, на якому в╕дбився лик Спасителя. Укра╖нський народ дав сво╖ назви цьому святу - Трет╕й Спас, Хл╕бний Спас, Гор╕ховий Спас, Спас на полотн╕. У селянському побут╕ свято Третього Спаса символ╕зувало остаточне завершення жнив (збирання п╕зн╕х зернових культур) та с╕вби озимини. Тому здеб╕льшого саме о ц╕й пор╕ справляли свято врожаю, бо цьогор╕чний хл╕б з╕брали, а на наступний р╕к вже зас╕яли новий. Припов╕дали: - Трет╕й Спас - хл╕бний. - Трет╕й Спас не бува╓ голодним. - Трет╕й Спас хл╕ба припас. Все ж у селянина клопот╕в багато. Цього дня господар╕, зв╕льнившись в╕д роботи в пол╕, переходили до ╕нших справ. Зокрема заготовляли л╕щинов╕ гор╕хи. Також дозр╕вали волоськ╕ гор╕хи. Тому й Гор╕ховий Спас. У м╕стах на ярмарках починали торгувати полотном - домотканим, ╕ льону або конопель. Це ще одне тлумачення назви - Спас на полотн╕. Спостер╕гали, що на Третього Спаса останн╕ ласт╕вки в╕дл╕тають у вир╕й, або ж, за пов╕р'ями, ховаються у криниц╕ аж до весни. Народна прогностична прикмета говорить про таке: - На Третього Спаса багато л╕щинових гор╕х╕в - зима видасться холодною.
МИРОН-В╤ТРОГОН
21 серпня - вшанування мученика-християнина Мирона. В╕н походив з багатого роду ╕ служив священиком в Аха╖ за час╕в правл╕ння ╕мператора Дек╕я (249-251 роки). Одного разу, коли Святий Мирон виголошував у церкв╕ пропов╕дь, до храму ув╕йшов во╓вода Антипатер. Мирон став докоряти йому за несправедливе поводження з християнами, за що був ув'язнений. Але нав╕ть п╕сля жорстоких катувань, тортур в╕н не в╕дступив в╕д Христово╖ В╕ри ╕ не прин╕с пожертву язичницьким ╕долам. Тод╕ Мирона в╕двезли до м╕ста Кизика в Мал╕й Аз╕╖ ╕ стратили мечем. У народному календар╕ укра╖нц╕в цей день зветься Мирона-в╕трогона. Кажуть: - Мирони-в╕трогони куряву по дороз╕ гонять, за красним л╕течком стогнуть. - Не в╕дс╕╓шся до Мирона - наступного року вродять лише кв╕точки. - Який Мирон-в╕трогон - такий с╕чень.
ТИХА ВОДА, ТИХА ВОДА...
23 серпня Сх╕дна Церква вшанову╓ Святого Лаврент╕я, римського диякона, доброго ╕ щедрого оп╕куна убогих. В╕н належить до когорти тих християнських мученик╕в, яких найб╕льше вшанову╓ Церква. Поклав сво╓ життя на в╕втар смерт╕ за Святу В╕ру 258 року. Самов╕ддана пожертва диякона Лаврент╕я навернула до християнства багатьох язичник╕в, в╕дтод╕ рел╕г╕я поган почала у Рим╕ стр╕мко занепадати. Свято Лаврент╕я ма╓ сво╖ особливост╕ в укра╖нц╕в. У цей день оп╕вдн╕ селяни дивилися на водойми: - Якщо вода тиха, то ос╕нь буде тиха, а зима без зав╕рюх ╕ метелиць. - Вода каламутна - ос╕нь болотиста. - Вода св╕тла - ос╕нь суха. - По вод╕ котяться хвил╕ ╕ чим вищ╕ вони - тим тим б╕льшими будуть взимку сн╕гов╕ намети.
ПОВЕРТАЙТЕСЬ, ЖУРАВЛ╤!..
27 серпня - свято старозав╕тного пророка М╕хея, який жив у VIII стол╕тт╕ перед Р╕здвом ╤суса Христа. У сво╖й пророч╕й книз╕ в╕н сказав, що Спаситель св╕ту народиться у Вифле╓м╕... Цього дня, за народними спостереженнями, починають в╕дл╕тати журавл╕ у вир╕й. - Якщо вони справд╕ в╕дл╕тають на М╕хея - в середин╕ жовтня буде мороз, а якщо не полет╕ли - зима прийде п╕зн╕ше. - Журавл╕ летять низько - на похолодання ╕ дощ╕; високо - сонце ще трохи пот╕шить теплом. - Проводжаючи ╖х у вир╕й, люди просять: «Повертайтесь, журавл╕, та до р╕дно╖ земл╕!». Тому цей день у побут╕ називають «журавлиним смутком». Щоправда, у п╕вденних рег╕онах Укра╖ни журавл╕ можуть в╕дл╕тати п╕зн╕ше. ╤нша справа, коли вони покидають насиджен╕ м╕сця (м╕сця гн╕зд╕вл╕) ╕ де╕нде збираються у згра╖, готуючись до далеко╖ мандр╕вки. Дещо з народного прогностичного синоптика: - На М╕хея дують в╕три-тихов╕╖ - до пог╕дно╖ осен╕; буря - до непог╕дного вересня. - Чим сильн╕ший в╕тер на М╕хея - тим сильн╕ш╕ буря у вересн╕. - Сильний п╕вн╕чний в╕тер у цей день в╕щу╓ р╕зке похолодання м╕н╕мум на три дн╕. - На М╕хея день з бабиним л╕том перегуку╓ться.
НЕ ДИВУЙТЕСЬ, КОЛИ ТРАВА ЗЕЛЕН╤╢...
28 серпня - Успення Пресвято╖ Богородиц╕. Це велике церковне свято довол╕ ц╕каве ╕ в народному побут╕ укра╖нц╕в. Його ще називають Першою Пречистою. З огляду на часи минул╕, у с╕льсько╖ молод╕ в╕д цього дня з'являлося трохи б╕льше часу для розваг. Парубки ╕ д╕вчата п╕дшукували соб╕ пару, а ╖хн╕ батьки починали готувати молодятам вес╕лля. Тож, «прийшла Перша Пречиста - стала д╕вка речиста». В╕д Успення почина╓ться «молоде бабине л╕то», а в╕д Семена (14 вересня) - «старе бабине л╕то», яке завершу╓ться 21 вересня, у свято Р╕здва Пресвято╖ Богородиц╕ (на Другу Пречисту). У цей час за хорошо╖ погоди повсюдно сну╓ться павутиння. Наш╕ предки вважали, що це сну╓ його зла Баба Яга, яка хоче весь св╕т пов'язати. Вже трохи пожовкла (вигор╕ла на сонц╕) трава може враз зазелен╕ти. Казали, що це Богородиця дару╓ ╖й друге життя у роц╕. Трапля╓ться ╕ таке: о ц╕й пор╕ може зацв╕сти груша, яблуня, алича, абрикос, каштан... Насправд╕ ж все зумовлено р╕зким п╕двищенням температури та волог╕стю (ноч╕ ╕ ранки таки росян╕). Отож створю╓ться парниковий ефект. Пов'язане свято й з плануванням аграрних роб╕т: - До Успення орати - зайву копу нажати. - Озимину с╕й за три дн╕ до Успення ╕ три дн╕ п╕сля Успення. - Перша Пречиста жито зас╕ва╓, Друга Пречиста дощем полива╓, а Третя Пречиста (свято Введення, 4 грудня) сн╕гом покрива╓. - Прийшла Перша Пречиста - ста╓ у пол╕ трохи чисто. - На Успення ог╕рки солять, а на Серг╕я (8 жовтня) капусту рубають. - П╕сля Успення сонце засина╓. - Яка Перша Пречиста - така й ос╕нь. Тарас ЛЕХМАН
"Кримська Свiтлиця" > #34 за 23.08.2019 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21465
|