Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
У В╤ДНОСИНАХ З ПОЛЬЩЕЮ НЕ ВАРТО НАТИСКАТИ НА ╤СТОРИЧН╤ “МОЗОЛ╤”, ЩО НАТЕРЛИСЯ ЗА 400 РОК╤В
Юр╕й Щербак, письменник, дипломат…


╤СТОР╤Я ОДН╤╢╥ РОДИНИ НА ТЛ╤ КРИМСЬКОТАТАРСЬКОГО НАЦ╤ОНАЛЬНОГО РУХУ
Вс╕ сто в╕дсотк╕в грошей в╕д продажу книги буде направлено на потреби ЗСУ…


ВЖЕ ЗАРАЗ ТРЕБА ДУМАТИ, ЯК БУДЕМО В╤ДНОВЛЮВАТИ КРИМ П╤СЛЯ ДЕОКУПАЦ╤╥
Обговорення комплексних питань щодо в╕дновлення Криму п╕сля його деокупац╕╖ в╕д рос╕йських сил...


МОЖЕ ТАК СТАТИСЬ, ЩО КРИМ ПОВЕРТАТИМЕТЬСЯ ДИПЛОМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ
Наша держава зможе спок╕йно жити, коли поверне соб╕ ус╕ сво╖ земл╕, зокрема ╕ Крим.


БИТВА ЗА УКРА╥НУ
День дв╕ст╕ одинадцятий…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 19.07.2019 > Тема "З потоку життя"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#29 за 19.07.2019
ПАРЛАМЕНТ 8 СКЛИКАННЯ «ЙДЕ НА ДЕМБЕЛЬ». ЧИМ В╤Н ЗАПАМ’ЯТА╢ТЬСЯ?

Майже 1000 ухвалених у ц╕лому закон╕в. Такий п╕дсумок роботи нин╕шньо╖ Верховно╖ ради. Хоча до якост╕ цих документ╕в “╓ запитання”

У п'ятницю Верховна Рада Укра╖ни 8 скликання востанн╓ з╕бралась на пленарне зас╕дання. Кра╖на - а з нею й парламентар╕╖ - йде на дочасн╕ вибори. Причому, у р╕зних виборчих списках ф╕гурують ╕ сотн╕ нин╕ чинних народних обранц╕в. Багато депутат╕в прагнуть знову “ув╕йти в законодавчу р╕чку”, балотуючись по “мажоритарц╕”. ╤ в укра╖нських реал╕ях ╖хн╕ виборч╕ перспективи залежать не ст╕льки в╕д попередн╕х здобутк╕в, ефективност╕ роботи у склад╕ ц╕╓╖ Ради, ск╕льки в╕д к╕лькост╕ грошей, як╕ вони готов╕ витратити на вибори, а також в╕д того, чи вдалося ╖м потрапити до перел╕ку кандидат╕в в╕д “записних фаворит╕в” нин╕шн╕х перегон╕в. За таких обставин популярну сентенц╕ю “нехай ╖м дадуть оц╕нку виборц╕” можна вважати ц╕лком умовною або занадто ╕деал╕стичною. Що ж до “╕ндив╕дуального доробку” укра╖нських парламентар╕╖в, то в╕н довол╕ р╕зний. Хтось став автором сотень законопроект╕в, брав участь у обговоренн╕ ледь не ус╕х р╕шень Верховно╖ ради, а дехто за всю каденц╕ю в╕дв╕дав менше десятка пленарних зас╕дань ╕ жодного разу не виступив ╕з парламентсько╖ трибуни. Хтось активно “кнопкодавив”, когось журнал╕сти ловили в сес╕йн╕й зал╕ за “╕нтимним” листуванням чи захопленою грою на планшетах, когось звинувачували у хабарництв╕ та в “зац╕кавленому” лоб╕юванн╕ чужих ╕нтерес╕в, хтось був ф╕гурантом майнових ╕ корупц╕йних скандал╕в та “жертвою” прокурорських подань... Всього було. Так само, як ╕ в робот╕ найвищого законодавчого органу кра╖ни загалом: ухвалювались “проривн╕” р╕шення ╕ “провалювались” не менш важлив╕, порушувався регламент, вносилися деструктивн╕ зм╕ни до законодавства, долалися вето президента... За таких обставин оц╕нка роботи нин╕шнього парламенту не може бути однозначною. Деяк╕ експерти говорять, що в екстремальних умовах, в яких уже понад п’ять рок╕в живе кра╖на, на б╕льш продуктивну роботу найвищого законодавчого органу год╕ було й спод╕ватися: ВР — не завжди оперативно — та все ж адекватно реагувала на виклики, з якими стикалося наше сусп╕льство, ╕ разом ╕з виконавчою г╕лкою влади була гарантом стаб╕льност╕, рятуючи кра╖ну в╕д колапсу ╕ роздраю, а дехто з анал╕тик╕в парламентар╕в критику╓.
Спробуймо узагальнити експертн╕ думки ╕ зробити неупереджен╕ висновки стосовно того, що парламент 8-ого скликання може записати соб╕ в актив, а чим “нашкодив” ╕ як╕ його помилки й прорахунки доведеться виправляти наступникам...

2014-ий — 2019-ий: особливост╕ законотворчост╕
За неповн╕ п’ять рок╕в роботи поки що чинна Верховна рада розглянула понад 2,5 тисяч╕ важливих для кра╖ни питань, ухвалила майже тисячу Закон╕в ╕ Кодекс╕в. Р╕зних за значенням, суттю та як╕стю. Зокрема, серед головних здобутк╕в “старту” ц╕╓╖ каденц╕╖ експерти називають пакет ╓вро╕нтеграц╕йних документ╕в. Завдяки чому було ╕мплементовано Угоду про асоц╕ац╕ю з ╢С ╕ досягнуто домовленостей про безв╕зовий режим. Одним ╕з р╕шень завершального (умовно) етапу д╕яльност╕ ВР 8 скликання стало закр╕плення в Конституц╕╖ курсу на ╓вропейську ╕ ╓вроатлантичну ╕нтеграц╕ю. Зв╕сно ж, цей крок ╓, швидше, символ╕чним, ан╕ж практичним. Але для значно╖ частини сусп╕льства в╕н став знаковою перемогою. Натом╕сть для декого — к╕сткою в горл╕... Як ╕ ╕нший документ, що був одним ╕з головних здобутк╕в перших м╕сяц╕в роботи ц╕╓╖ Верховно╖ ради — Закон Укра╖ни “Про засудження комун╕стичного та нац╕онал-соц╕ал╕стичного (нацистського) тотал╕тарних режим╕в в Укра╖н╕ та заборону пропаганди ╖хньо╖ символ╕ки”, ухвалений у кв╕тн╕ 2015-ого. На жаль, як св╕дчать останн╕ под╕╖, багато кому хот╕лося б переглянути ц╕ р╕шення, як ╕ один ╕з останн╕х “у доробку” ц╕╓╖ ВР Закон “Про забезпечення функц╕онування укра╖нсько╖ мови як державно╖” та низку ухвалених парламентом документ╕в, що дали старт важливим структурним реформам — медичн╕й, осв╕тн╕й, пенс╕йн╕й, децетрал╕зац╕╖...

Не вс╕м до вподоби ╕ ухвалений — хоча, на думку експерт╕в, ╕ зап╕зно, - Закон “Про нац╕ональну безпеку Укра╖ни”, в якому вперше у в╕тчизняному законодавств╕ м╕ститься визначення Рос╕╖ як держави-агресора. У цьому зв’язку анал╕тики згадують ╕ символ╕чне, ╕ практичне значення роз╕рвання низки двосторонн╕х угод ╕з Москвою — зокрема, так званого “великого договору” - “Про дружбу, сп╕вроб╕тництво ╕ партнерство м╕ж Укра╖ною ╕ Рос╕йською Федерац╕╓ю” в╕д 1997 року. Хоча ╕ ц╕ кроки, вочевидь, були зроблен╕ ╕з зап╕зненням — на п’ятому роц╕ в╕йни...
У сво╖й робот╕ народн╕ обранц╕ ╕ справд╕ не завжди керувалися принципом “дорога ложка до об╕ду”. Ухвалення багатьох потр╕бних кра╖н╕ закон╕в ╕з тих чи ╕нших причин затягувалося. В╕дпов╕дно, ми втратили час, зручний для вт╕лення важливих реформ. Стосу╓ться це, прим╕ром, зм╕н до податкового законодавства, реформування митних орган╕в, створення Антикорупц╕йного суду та ╕нших структур, покликаних боротися ╕з корупц╕╓ю.
Та й ухвалений “п╕д зав╕су” каденц╕╖ Виборчий кодекс, на думку кер╕вника проект╕в громадсько╖ орган╕зац╕╖ “Центр UA” Андр╕я Андрушк╕ва, - парламент мав би затвердити ще у 2015, максимум — у 2016 роц╕, оск╕льки зм╕ни до законодавства про вибори були одним ╕з пункт╕в коал╕ц╕йно╖ угоди. Як ╕ питання судово╖ реформи, що зупинилася на п╕вдороз╕, насл╕дки чого ми й “пожина╓мо” зараз.
Загалом звичка “працювати з-п╕д палиц╕”, певно, притаманна ус╕м складам укра╖нського парламенту. Дуже часто ухвалення документ╕в в╕дкладають до останнього — аж доки неврегульована проблема вже загрожу╓ руйн╕вними насл╕дками чи ось-ось може урватися терпець у Президента, наших м╕жнародних донор╕в ╕ партнер╕в, або ж у сусп╕льства. При цьому жоден громадський тиск так ╕ не вплинув на виконання низки передвиборчих об╕цянок, частина з яких були п╕дтверджен╕ в коал╕ц╕йн╕й угод╕ — зокрема щодо скасування депутатсько╖ недоторканост╕, ╕мп╕чменту президента, реформування парламенту.

Як╕сть парламентсько╖ роботи: законодавчий “спам” ╕ мотивац╕я р╕шень
Водночас, за п╕драхунками руху “Чесно”, чинним укра╖нським парламентар╕ям, вочевидь, належить св╕товий рекорд за к╕льк╕стю законодавчих ╕н╕ц╕атив: за неповн╕ п’ять рок╕в у парламент╕ заре╓стровано майже 13 тисяч законопро╓кт╕в. Анал╕тики також називають цей склад Верховно╖ ради рекордсменом за к╕льк╕стю правок, що вносилися при розгляд╕ законодавчих акт╕в. Що також вело до затягування процесу законотворчост╕. З одного боку це, здавалося б, - св╕дчення активност╕ й небайдужост╕ парламентар╕╖в, як╕ начебто так стараються вдосконалити про╓кти. З ╕ншого — з огляду на те, що, за приблизними оц╕нками, понад 90% поправок так ╕ не були п╕дтриман╕ н╕ проф╕льними ком╕тетами, що в╕дпов╕дали за розгляд документ╕в, н╕ при голосуванн╕ в сес╕йн╕й зал╕, - це справляло враження такого соб╕ законодавчого “спаму”, який забирав час ╕ в╕двертав увагу в╕д важливих та принципових речей. Прим╕ром, 3, 4, 5 тисяч поправок до одного документа - для нин╕шньо╖ каденц╕╖ народних обранц╕в не дивина. ╤ стосу╓ться це не лише таких об’╓мних (на к╕лька сотень cтор╕нок) документ╕в, як ухвалений 11 липня 2019 року Виборчий кодекс. Траплялося, при розгляд╕ законопро╓кт╕в обсягом 10-20 стор╕нок, перел╕к правок був у десятки раз╕в довшим. На думку експерт╕в, це, з-пом╕ж ╕ншого, св╕дчить про неп╕дготовлен╕сть документ╕в, хоча перед розглядом у сес╕йн╕й зал╕ над ними працюють не лише народн╕ обранц╕ та ╖хн╕ пом╕чники, а й проф╕льн╕ департаменти ╕ експертн╕ групи апарату Верховно╖ ради. Водночас, були випадки нехтування рекомендац╕ями та висновками експерт╕в, зокрема ╕ юридичного департаменту ВР. ╤нод╕ це призводило до ветування ухвалених р╕шень президентом чи критики з боку громадськост╕, мед╕а та експертного середовища. ╤ головне: дуже часто, ухвалюючи т╕ чи ╕нш╕ законопро╓кти, народн╕ обранц╕ керувалися принципом пол╕тично╖ доц╕льност╕, а не анал╕зом ╖х ймов╕рного впливу на життя кра╖ни. Але й такий п╕дх╕д однозначно оц╕нювати як негативний не можна. Адже завдяки цьому затверджено низку р╕шень на вимогу сусп╕льства та окремих категор╕й ╕ груп громадян — зокрема, як реакц╕я на протестн╕ акц╕╖ б╕ля парламенту (як, прим╕ром, р╕шення про можлив╕сть легал╕зац╕╖ авто на ╓врономерах — п╕сля неодноразових м╕тинг╕в так званих “╓вробляхер╕в”). З одного боку, вм╕ння “тримати руку на пульс╕” й реагувати на нов╕ виклики та вимоги — р╕ч дуже важлива. З ╕ншого, це заважало системн╕й робот╕ Верховно╖ ради, - наголосив у коментар╕ “Н╕мецьк╕й хвил╕” генеральний директор Ком╕тету виборц╕в Укра╖ни Олекс╕й Кошель: "Коал╕ц╕йно╖ угоди як дорожньо╖ карти дотримувалися лише в перш╕ м╕сяц╕ роботи".
Погоджу╓ться ╕з ним ╕ голова правл╕ння Центру прикладних пол╕тичних досл╕джень “Пента” Володимир Фесенко. Водночас в╕н нагаду╓, що ц╕ проблеми не завадили ВР 8 скликання ухвалити сотн╕ важливих для кра╖ни стратег╕чних р╕шень. “Нав╕ть ╕з формально╖ точки зору у нин╕шн╕х народних обранц╕в багато досягнень. Скаж╕мо, далеко не кожне скликання укра╖нського парламенту ухвалювало конституц╕йн╕ зм╕ни, - каже експерт, - А чинн╕ депутати дв╕ч╕ вносили зм╕ни до Основного закону: щодо закр╕плення ╓вропейського та ╓вроатлантичного курсу кра╖ни ╕ щодо реформування судово╖ системи. Щоправда, остання реформа, на жаль, так ╕ не спрацювала…"
Певним здобутком цього парламенту Володимир Фесенко вважа╓ ╕ те, що Верховна рада пропрацювала майже усю каденц╕ю, оск╕льки (цитата) “з 2015 року фактично перебувала у нап╕вкриз╕”.

“А я на мор╕...”. Чому не вс╕ парламентар╕╖ “гор╕ли” на робот╕
А ось основним ╜анджем д╕яльност╕ нин╕шньо╖ Верховно╖ ради пол╕толог Володимир Фесенко назива╓ халатне ставлення значно╖ частини народних обранц╕в до виконання сво╖х обов’язк╕в. При цьому, за його словами, упродовж останн╕х чотирьох рок╕в “хвороби”, характерн╕ для укра╖нського парламентаризму загалом - лише загострилися: “Перш за все, стало набагато б╕льше, ан╕ж ран╕ше, депутатських прогул╕в ╕ випадк╕в порушення дисципл╕ни. ╤ це при тому, що формально рада н╕бито серйозно оновилася. Насправд╕ ж ус╕ стар╕ “недуги” залишилися: кнопкодавство, з яким спочатку начебто так активно боролися, груб╕ порушення регламенту (тут пряма провина кер╕вництва Верховно╖ ради). А це питання довол╕ принципове: якщо депутати й оч╕льники ВР не дотримуються “власноруч” ухваленого законодавства, то як же вони можуть вимагати законослухняност╕ в╕д “перес╕чних” громадян?”, - наголошу╓ експерт. ╤ще одна сутт╓ва проблема, за його словами, - “кругова порука” депутат╕в. Адже саме народн╕ обранц╕ ╕н╕ц╕ювали скасування статт╕ про незаконне збагачення. Також вони жодного разу не п╕дтримали зняття депутатсько╖ недоторканост╕ ╕з колег, яких звинувачували у “не зовс╕м законному” збагаченн╕...
Словом, Верховн╕й рад╕ 8 скликання ╓ за що подякувати. Ма╓мо за що ╖╖ й критикувати. Тому експерти застер╕гають в╕д однозначних оц╕нок. Пер╕од нов╕тньо╖ ╕стор╕╖ Укра╖ни, за який “в╕дпов╕дав” цей парламент, не можна назвати н╕ повн╕стю “чорним”, н╕ лише “б╕лим”... Швидше, йдеться про нап╕втони та в╕дт╕нки. ╤ ╖х набагато б╕льше, ан╕ж 50...
Владислав Обух
https://www.ukrinform.ua

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 19.07.2019 > Тема "З потоку життя"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=21348

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков