Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4448)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4122)
Українці мої... (1658)
Резонанс (2118)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1846)
Крим - наш дім (1041)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (317)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (205)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
КАНЦЛЕР ШОЛЬЦ БО╥ТЬСЯ ЯДЕРНИХ ПОГРОЗ ПУТ╤НА
Володимир Зеленський, Президент Укра╖ни…


ЗЕЛЕНСЬКИЙ ДОРУЧИВ ПОСИЛИТИ ППО ДЛЯ ХАРК╤ВЩИНИ, СУМЩИНИ ТА П╤ВДЕННИХ РЕГ╤ОН╤В
Це абсолютно неприйнятно, що ст╕льки кра╖н св╕ту дос╕ думають, як протид╕яти терору…


РОБИМО ВСЕ, ЩОБ У НАШИХ ВО╥Н╤В БУЛО Б╤ЛЬШЕ МОЖЛИВОСТЕЙ, Б╤ЛЬШЕ ЗБРО╥; ЦЕ БУДЕ
Звернення Президента Укра╖ни.


ЗЕЛЕНСЬКИЙ: РОС╤Я ГОТУ╢ НОВИЙ НАСТУП
Нав╕ть завтра рос╕йськ╕ ракети можуть долет╕ти до будь-яко╖ держави…


╢ВРОПА МА╢ БУТИ ЩИТОМ ДЛЯ УКРА╥НИ
Президентка ╢вропейсько╖ ком╕с╕╖ Роберта Мецола - за п╕дсумками зустр╕ч╕ у Брюссел╕…




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 01.02.2019 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#5 за 01.02.2019
╤НФОРМПРОСТ╤Р КРИМУ МОЖНА СХАРАКТЕРИЗУВАТИ ЯК ╤НФОРМАЦ╤ЙНЕ ГЕТТО

Юл╕я Каздоб╕на, радник глави М╤П з питань ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Криму:╤НФОРМПРОСТ╤Р КРИМУ МОЖНА СХАРАКТЕРИЗУВАТИ ЯК ╤НФОРМАЦ╤ЙНЕ ГЕТТО

Ми зустр╕лися з радником м╕н╕стра ╕нформац╕йно╖ пол╕тики з питань ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Криму Юл╕╓ю Каздоб╕ною для того, щоб обговорити нещодавно схвалену Каб╕нетом М╕н╕стр╕в Укра╖ни Стратег╕ю ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Автономно╖ Республ╕ки Крим та м. Севастополя. Однак розмова торкалася не лише ситуац╕╖ на п╕востров╕ та питань пол╕тики Укра╖ни стосовно Криму, а й проблем комун╕кац╕╖ держави з громадянами, соц╕ально╖ в╕дпов╕дальност╕ ЗМ╤, питань усв╕домлення вищост╕ загальнодержавних ц╕лей над приватними ╕нтересами.

- Наприк╕нц╕ грудня 2018 року уряд ухвалив Стратег╕ю ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Криму, ви брали безпосередню участь у ╖╖ розробц╕. Скаж╕ть, будь ласка, як довго ╕ як╕ ╕нституц╕╖ працювали над цим документом?
- П╕дготовка ц╕╓╖ Стратег╕╖ була основним мо╖м завданням п╕сля призначення радником м╕н╕стра з питань ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Криму. На той момент я працювала анал╕тиком в Укра╖нському незалежному центр╕ пол╕тичних досл╕джень ╕, в принцип╕, цей документ було розроблено на баз╕ цього центру за участ╕ експерт╕в державного та недержавного сектору, прац╕вник╕в М╕н╕стерства ╕нформац╕йно╖ пол╕тики. Наприклад, перший заступник глави М╤П Ем╕не Джапарова брала участь у розробц╕ цього документу, ми сп╕лкувалися з представниками М╕н╕стерства тимчасово окупованих територ╕й, Ради нацбезпеки, ╤нституту стратег╕чних досл╕джень. Процес написання самого тексту був довол╕ швидким: враховуючи вс╕ досл╕дження, як╕ нам треба було зробити, ми впоралися, десь, за 4 м╕сяц╕. Дал╕ був процес узгодження з органами державно╖ влади – загалом майже 2 роки вийшло.
- Стратег╕я розрахована до 2021 року. Яка ╖╖ основна мета?
- Основна мета документа – створення саме ╕нформац╕йними ╕нструментами передумов для в╕дновлення територ╕ально╖ ц╕л╕сност╕ Укра╖ни ╕ захист прав людини, тих наших громадян Укра╖ни, як╕ перебувають на окупован╕й територ╕╖ Криму.
- Як╕ основн╕ ╕нструменти пропону╓ Стратег╕я? Що це: як╕сь спец╕альн╕ друкован╕ видання для Криму чи телебачення, чи телепрограми, чи к╕но, чи лист╕вки скидати з дрон╕в, як╕ ╕нструменти?
- Це ви говорите про комун╕кац╕ю з, власне, мешканцями Криму, ╕ це, насправд╕, – найскладн╕ший момент. У рамках ц╕╓╖ стратег╕╖ ми говоримо про три р╕зн╕ аудитор╕╖ – це мешканц╕ Криму, мешканц╕ в╕льно╖ в╕д окупац╕╖ територ╕╖ Укра╖ни ╕ закордонна аудитор╕я. ╤ насправд╕ – комун╕кац╕я з мешканцями Криму найскладн╕ша, бо в╕н перебува╓ п╕д контролем окупац╕йно╖ влади ╕ майже вс╕ можливост╕ для комун╕кац╕╖ перер╕зан╕. Укра╖на працю╓ над в╕дновленням мовлення, над розповсюдженням ╕нформац╕йних матер╕ал╕в на КПВВ, в точках перетину адм╕нмеж╕ з Кримом. Як приклад: коли був ╕нцидент з викидом х╕м╕чних речов╕н на кримському «Титан╕», М╕н╕стерство ╕нформац╕йно╖ пол╕тики разом з М╕н╕стерством охорони здоров’я терм╕ново зробили лист╕вки з ╕нструкц╕ями – що робити, як захистити себе, ╕ роздавали ц╕ лист╕вки на пунктах пропуску.
Кр╕м того, хоч ╕ контрольований окупантами, каналом комун╕кац╕╖ лиша╓ться ╕нтернет. Лишаються центральн╕ укра╖нськ╕ телеканали, хоча, на жаль, вони не дуже готов╕ прид╕ляти багато уваги кримському питанню. П╕д час п╕дготовки Стратег╕╖ нам допомагала ГО «Детектор мед╕а», яка зробила мон╕торинг за один м╕сяць – яким чином висв╕тлю╓ться кримське питання укра╖нськими центральними телеканалами. Його результати засв╕дчили, що уваги – дуже небагато, вона ╓, переважно, якщо в Криму в╕дбува╓ться щось скандальне.
- Тобто, кримська проблематика для ЗМ╤ в Укра╖н╕ не ╓ пр╕оритетною. На вашу думку, яким чином можна цю тенденц╕ю побороти? Зг╕дно з даними М╤П, приватн╕ укра╖нськ╕ телеканали (а телеканали – це основна частка информполя в Укра╖н╕ – 65 в╕дсотк╕в укра╖нц╕в саме з них отримують ╕нформац╕ю), нав╕ть не беруться розповсюджувати соц╕альну рекламу ╕ т.д. А тут мова йде ╕ про анал╕тичн╕ матер╕али, про документальн╕ стр╕чки, ╕стор╕╖ полонених ╕ т.д., ╕ т.д. Чи ╓ якийсь механ╕зм наповнення ╕нформпростору такими матер╕алами в рамках реал╕зац╕╖ Стратег╕╖?
- Ми це в╕дзнача╓мо як проблему, як одну ╕з загроз в реал╕зац╕╖ Стратег╕╖. ╤ ця проблема – не лише для кримського питання, мен╕ зда╓ться, – це загальна проблема ╕нформац╕йного простору: те, яким чином побудовано пол╕тику основних телеканал╕в, якщо вони, в принцип╕, ╓, переважно, ╕нструментами заробляння грошей ╕ просування ╕нтерес╕в ╖хн╕х власник╕в.
На жаль, на мою думку, у нас в Укра╖н╕ поки не сформувалася така ╕дентичн╕сть, коли ми вс╕ в╕дчува╓мо себе укра╖нцями ╕ Укра╖на для вс╕х нас ╓ б╕льшою ц╕нн╕стю, ан╕ж наш╕ приватн╕ ╕нтереси. Це в╕дчуття поки що не сформовано, але цей процес ╕де. Тому потр╕бно говорити з телеканалами, п╕дн╕мати це питання, обговорювати, переконувати, щоб вони передбачили так╕ програми в сво╖х ╕нформпланах. Але змусити ╖х це робити, не думаю, що можливо.
- Але, з ╕ншого боку, держава, у яко╖ нема╓ власних канал╕в мовлення, мусить якось п╕дтримувати ╕ державн╕ ╕нтереси, ╕нтереси державно╖ безпеки. Можливо, потр╕бно передбачати в л╕ценз╕йних умовах вид╕лення телеканалами певного в╕дсотка ╕нформац╕йного часу для таких передач? Теле-, рад╕оканали ж отримують л╕ценз╕ю на мовлення в Укра╖н╕? ╤ Нацрада з телерад╕омовлення може виробляти рекомендац╕╖ з цього приводу, шляхом внесення якогось рядка в л╕ценз╕йн╕ умови…
- У принцип╕, над ц╕╓ю ╕де╓ю можна подумати, але, не думаю, що ми зможемо вир╕шити цю проблему в рамках реал╕зац╕╖ ц╕╓╖ Стратег╕╖.
Ця проблема ширша, н╕ж цей документ, тому що зач╕па╓ ╕нтереси, питання цензури, свободу слова тощо…
- Загалом ситуац╕я в ╕нформац╕йн╕й сфер╕ Укра╖ни така, що держава ма╓ дуже мало канал╕в комун╕кац╕╖ з╕ сво╖ми громадянами.
- Так, ╖х практично нема╓, але, мен╕ зда╓ться, що дуже багато робиться для того, щоб знаходити ц╕ канали. Наприклад, знят╕ за ╕н╕ц╕ативи М╕н╕стерства ╕нформпол╕тики соц╕альн╕ ролики я бачила на вокзал╕, в аеропорту, ще десь. Тобто, знаходяться нос╕╖, кр╕м телебачення, як╕сь альтернативи.
- З ╕ншого боку, соц╕альна в╕дпов╕дальн╕сть у ЗМ╤ все-таки мусить бути.
- Мусить бути, однозначно. Але, поки що у нас нема╓ розум╕ння, що ось ╓ ╕нституц╕╖, ╓ пол╕тики, а ╓ пол╕тика, покликана забезпечити повноц╕нне функц╕онування держави. Громадянам потр╕бно пояснювати: те, що в нас прийнято називати «пол╕тикою» – вс╕ сварки, б╕йки – це щось ╕нше, це виборювання сво╖х ╕нтерес╕в з метою досягнення певних посад ╕ власного збагачення, на в╕дм╕ну в╕д державно╖ пол╕тики, тобто – ц╕леспрямованих д╕й, спрямованих на розвиток, захист прав громадян та ╕нтерес╕в держави.
-  П╕д час п╕дготовки Стратег╕╖, ви, напевне, проанал╕зували велику к╕льк╕сть статистичних даних ╕ матер╕ал╕в ╕з Криму. Як можна схарактеризувати ╕нформац╕йний прост╕р Криму на сьогодн╕? Укра╖на там хоч трошки присутня?
- ╤нформпрост╕р Криму можна схарактеризувати як ╕нформац╕йне гетто, на жаль. Там, переважно, присутн╕ рос╕йськ╕ засоби масово╖ ╕нформац╕╖, доступ до велико╖ к╕лькост╕ веб-сайт╕в заблокований. У Криму заблокован╕ деяк╕ сайти, яких нав╕ть нема╓ у списку ╖хнього Роскомнагляду.
- Тобто, люди на окупован╕й територ╕╖ Криму не можуть зайти в укра╖нський сегмент ╤нтернету?
-  Можуть. Але далеко не всюди. Це залежить в╕д провайдер╕в: деяк╕ блокують б╕льше, деяк╕ – менше, але дуже велика к╕льк╕сть пров╕дних укра╖нських веб-сайт╕в заблокована. Наприклад, «Крим.Реал╕╖», «Укра╖нська правда», тобто – пров╕дн╕ новинн╕ сайти. Кр╕м того, тор╕к п╕д час вступно╖ кампан╕╖ блокували сайт М╕н╕стерства осв╕ти, щоб випускники кримських шк╕л не знали про п╕льгов╕ можливост╕ для вступу в укра╖нськ╕ виш╕.
Для подолання цього ╕нформац╕йного вакууму сп╕впраця укра╖нських телеканал╕в ╓ дуже важливою. Я спод╕ваюся, що ми будемо це питання пост╕йно п╕дн╕мати ╕ питати про соц╕альну в╕дпов╕дальн╕сть ЗМ╤, тому що це ж не про пол╕тичну боротьбу йдеться! Це йдеться про державн╕ ╕нтереси, про в╕дновлення територ╕ально╖ ц╕л╕сност╕ держави Укра╖на. ╤ тут н╕хто не посяга╓ на свободу слова: це не означа╓, що ви не можете критикувати владу, ви ╖╖ можете ╕ ма╓те критикувати як зас╕б масово╖ ╕нформац╕╖. Але разом з тим, ╓ певна важлива ╕нформац╕я, яка не ╓ п╕аром влади, ╕ у ЗМ╤ ╓ обов'язок, м╕с╕я – доносити цю ╕нформац╕ю до споживача.
- Як саме зараз в╕дбува╓ться зворотний зв’язок ╕з кримчанами? Як ви отриму╓те зв╕дти ╕нформац╕ю, адже перебування на окупован╕й територ╕╖ просто небезпечне для укра╖нських журнал╕ст╕в.
- ╢ громадськ╕ журнал╕сти ╕ ╓ ГО, як╕ працюють з адвокатами укра╖нських пол╕тичних в’язн╕в на територ╕╖ Криму. ╢ зв’язки по л╕н╕╖ Меджл╕су кримськотатарського народу, ╓ люди, як╕ там лишилися ╕ продовжують там жити. Вони не ╓ пол╕тично активними, але вони пер╕одично сюди ╖здять ╕ в процес╕ роботи над Стратег╕╓ю ми з такими людьми зустр╕чалися, розпитували, яка, на ╖хню думку, ╕нформац╕я ╓ потр╕бною для мешканц╕в Криму. ╤ намагалися врахувати це в документ╕. Але треба розум╕ти, що Стратег╕я – це в принцип╕ дуже рамковий документ, що розпод╕ля╓ певн╕ обов’язки м╕ж м╕н╕стерствами ╕ в╕домствами в процес╕ збору ╕нформац╕╖, мон╕торингу ситуац╕╖. Але все це ще потребуватиме певних механ╕зм╕в, як╕ будуть створюватися в процес╕ напрацювання план╕в ╕з реал╕зац╕╖. Деяк╕ ╕нструменти там згадуються, той самий телеканал «UA.Крим», який було створено, але б╕льш╕сть ╕ще потребу╓ вироблення.
- У рамках Стратег╕╖ ╕нформац╕йно╖ ре╕нтеграц╕╖ Криму сп╕льно працюватимуть ╕ М╕нТОТ, ╕ Держкомтелерад╕о, ╕ Нац╕ональна рада з питань телебачення ╕ рад╕омовлення, ╕ М╕носв╕ти, ╕ М╕нкультури, ╕ ╤нститут нац╕онально╖ пам’ят╕ – великий перел╕к в╕домств. Хто координуватиме ╖хн╕ д╕╖, хто контролюватиме – чи ц╕ плани розроблен╕, чи вони вт╕люються в життя?
- Координац╕йним органом визначено М╕н╕стерство ╕нформац╕йно╖ пол╕тики, тобто, ми будемо в╕дпов╕дати за те, щоб написати план реал╕зац╕╖ Стратег╕╖ й проект постанови уряду. Нам на це да╓ться ш╕сть м╕сяц╕в.
Мова йде про б╕льш глобальний документ, який стане практичним механ╕змом, – як скоординувати роботу вс╕х цих в╕домств. Тому що, наприклад, М╕н╕стерство культури набагато краще, скаж╕мо, за М╕н╕нформ розум╕╓, яким чином мон╕торити ситуац╕ю стосовно пам’яток культури на окупован╕й територ╕╖, вони набагато профес╕йн╕ше зберуть цю ╕нформац╕ю. Але разом з тим, в М╕н╕стерств╕ ╕нформац╕йно╖ пол╕тики працюють фах╕вц╕ з комун╕кац╕╖, як╕ знають, яким чином цю ╕нформац╕ю подати, кому ╖╖ донести, в як╕й форм╕. У принцип╕, йдеться про те, щоб розпод╕лити ц╕ обов’язки по в╕домствах, напрямках – це один ╕з елемент╕в ц╕╓╖ Стратег╕╖.
- Тобто, питання визначення конкретних крок╕в ╕ питання ф╕нансування цих крок╕в будуть вир╕шуватися через п╕вроку?
- Насправд╕ М╕н╕стерство ф╕нанс╕в у процес╕ розробки Стратег╕╖ вказало, що передбачен╕ нею заходи мають в╕дбуватися в рамках того ф╕нансування, яке органи влади вже мають на цей р╕к. Тому питання якогось додаткового ф╕нансування не стоятиме.
Наприклад, у рамках бюджету М╤Пу чи МЗС вже закладене ф╕нансування певних комун╕кативних заход╕в. М╤П акумулю╓ ╕нформац╕ю про те, що в╕дбува╓ться на окупован╕й територ╕╖, ╕нформац╕ю про порушення прав людини, про порушення м╕жнародного гуман╕тарного права, про т╕ процеси, як╕ в╕дбуваються з м╕л╕таризац╕╓ю, про пол╕тику Укра╖ни щодо Криму. Що робить Укра╖на, як╕ нада╓ можливост╕, яке пояснення ц╕╓╖ пол╕тики, як╕ усп╕хи чи неусп╕хи ц╕╓╖ пол╕тики. ╤ коли сп╕лку╓шся з ╕ноземними журнал╕стами, то виявля╓ться, що ╖м насправд╕ це дуже ц╕каво.
Ми ма╓мо виходити на м╕жнародну арену ╕ розпов╕дати там про те, що робить Рос╕я в окупованому Криму, ╕ не давати ц╕й тем╕ п╕ти з м╕жнародного порядку денного, тому що це – порушення м╕жнародного права, це – окупац╕я, це – подальша агрес╕я, це – м╕л╕таризац╕я ╕ загроза для рег╕ону й насправд╕, не т╕льки для рег╕ону. Але для того, щоб це робити ефективно, нам потр╕бна ╕нформац╕я. На м╕жнародн╕й арен╕ не дуже добре працюють як╕сь там емоц╕йн╕ аргументи. На м╕жнародн╕й арен╕ працю╓ ╕нформац╕я, тобто – факти, ╕ ц╕ факти мають бути.
- ╤ ц╕ факти, вони мають бути, в тому числ╕, в публ╕чному простор╕ Укра╖ни. В╕дпов╕дно, держава ма╓ вид╕лити як╕сь кошти для просування ц╕╓╖ ╕нформац╕╖ в ЗМ╤, якщо вже вони не погоджуються розм╕щувати ╖╖ безкоштовно... ╢ так╕ фонди?
- ╢ бюджет М╕н╕стерства ╕нформац╕йно╖ пол╕тики, в якому закладено кошти на ╕нформац╕йну ре╕нтеграц╕ю Криму та Донбасу. За ц╕ кошти в╕дбува╓ться випуск в╕дпов╕дних ╕нформац╕йних матер╕ал╕в. Це ╕ телекомун╕кац╕йн╕ кампан╕╖, як╕ проводило М╕н╕стерство, ╕ л╕тература, яка друкувалася, ╕ брошури, як╕ випускалися. Так, за п╕дтримки М╤П у 2018-у роц╕ вийшли дек╕лька книжок на кримську тематику, в тому числ╕ англ╕йською та рос╕йською мовами. Наприклад, книжка Серг╕я Громенка про спростування м╕ф╕в рос╕йсько╖ ╕стор╕ограф╕╖, що стосуються Криму.
- Досл╕джуючи ╕нформпрост╕р окупованого Криму, ви можете проанал╕зувати тепер╕шн╕ настро╖ серед населення п╕вострова? Ран╕ше мен╕ трапилося соц╕олог╕чне досл╕дження, зда╓ться 2000-го року, щодо в╕дчуття себе укра╖нцями серед мешканц╕в р╕зних рег╕он╕в. За його даними, тод╕ було лише два рег╕они з дуже низьким в╕дсотком усв╕домлення себе укра╖нцями – Крим ╕ Донбас. ╤ якщо на Донбас╕ близько 20% громадян вважали себе укра╖нцями, то в Криму цей в╕дсоток був щось 6,5%. Напевне, вже тод╕ держава мала би звертати на ц╕ рег╕они посилену увагу з популяризац╕╖ всього укра╖нського: мови, шк╕л, ЗМ╤…
- Насправд╕, до окупац╕╖ тенденц╕я була така, що в╕дчуття себе укра╖нцями в Криму зростало. Я зараз не пам’ятаю цифр, але, зда╓ться, у 2011 роц╕ там було останн╓ опитування, яке я бачила, робив Центр Разумкова, ╕ там ц╕ цифри вже були набагато б╕льшими, ан╕ж у 2000 роц╕. Процеси ╕нтеграц╕╖ Криму до Укра╖ни все ж таки в╕дбувалися.
На п╕востров╕ були складн╕ процеси перед окупац╕╓ю. Там дуже не любили ставленик╕в «донецького клану», як╕ з'явилися на п╕востров╕, коли до влади прийшов Янукович. Крим дуже ц╕кавий цим, ╕ насправд╕ мало хто про це зна╓, тому що в╕н був мало присутн╕й в ╕нформац╕йному простор╕ Укра╖ни ╕ до окупац╕╖. Як, у принцип╕, ╕ вс╕ ╕нш╕ рег╕они.
- Тому що не було ц╕леспрямовано╖ державно╖ ╕нформац╕йно╖ пол╕тики.
- А що таке державна ╕нформац╕йна пол╕тика? Зв╕сно, держава ма╓ пояснювати сво╖ д╕╖, а для цього треба сам╕й розум╕ти, що ти робиш.
- На момент окупац╕╖ в Криму в Красноперекопську була телев╕з╕йна вежа, яка, в тому числ╕, передавала сигнал ╕ на Херсонщину. ╤ пот╕м, коли в╕дбулася окупац╕я, то на п╕вдн╕ Херсонсько╖ област╕ нав╕ть не було укра╖нського телебачення, транслювалися лише рос╕йськ╕ телеканали. Яка там зараз ситуац╕я з покриттям?
- Зараз там ситуац╕я трошки краща, але все одно в╕дбува╓ться боротьба за тих людей, як╕ живуть у рег╕он╕, особливо на п╕вдн╕ Херсонщини. Було побудовано вежу в Чонгар╕ й зараз ведуться роботи ще над одн╕╓ю вежею. Кр╕м того, були прийнят╕ зм╕ни до законодавства, як╕ дозволили швидко видавати л╕ценз╕╖ на мовлення. Дек╕лька кримських та херсонських отримали л╕ценз╕╖, розпочали мовлення, але, на жаль, Рос╕йська Федерац╕я протид╕╓ цьому мовленню. У 2018 роц╕ вони збудували свою вежу в Джанкойському район╕ б╕ля села Солене озеро, це неподал╕к в╕д Чонгарсько╖ веж╕. Зрозум╕ло, що це ма╓ на мет╕ придушувати наш сигнал, ╕ з т╕╓╖ веж╕ зараз мовлять дек╕лька рос╕йських рад╕останц╕й.
Зараз наша орган╕зац╕я – Укра╖нська фундац╕я безпекових студ╕й – яку ми заснували з колегами, з якими познайомилися п╕д час роботи над кримською Стратег╕╓ю, вивча╓ ситуац╕ю в цьому рег╕он╕. ╤ найближчим часом буде представлено зв╕т про те, що ми там побачили, ╕ з рекомендац╕ями – що саме може робити М╕н╕стерство ╕нформац╕йно╖ пол╕тики для покращення ситуац╕╖ в ╕нформац╕йн╕й сфер╕ та ╕нформування громадян Херсонсько╖ област╕.
Адже там теж наявн╕ проблеми з ╕дентичн╕стю: багато мешканц╕в, особливо п╕вденно╖ частини област╕, не почуваються укра╖нцями, у них склалась м╕сцева або херсонська ╕дентичн╕сть. ╤ це теж ╓ певною проблемою, певною вразлив╕стю. ╤ ц╕ питання залишаються на порядку денному.
Держава Укра╖на вжива╓ заход╕в – Рос╕я протид╕╓, але це оч╕кувано.
Ран╕ше член Нац╕онально╖ ради Укра╖ни з питань телебачення ╕ рад╕омовлення Серг╕й Костинський заявляв, що ╓ план – яким чином все ж таки можна протид╕яти Рос╕╖ в цьому ╕нформац╕йному протистоянн╕, боротьба ця трива╓. В╕н не розкривав повн╕стю детал╕ цього плану, але проблеми ╓. ╢ рос╕йськ╕ телеканали, як╕ там мовлять, ╕ була небезпека, що ситуац╕я стане там ще г╕ршою з переходом на цифрове мовлення. Адже там аналоговий сигнал можна приймати, а от для цифрового недостатньо передавач╕в, недостатньо тюнер╕в. Тому було вжито заход╕в для того, щоб на т╕й територ╕╖ все ж таки залишився аналоговий сигнал, щоб люди не переходили на супутники, як╕ дуже часто несуть також рос╕йськ╕ телеканали.
- Але ж можна вжити заходи для цифров╕зац╕╖ рег╕ону.
- Це також у планах. Держава прид╕ля╓ цьому питанню довол╕ багато уваги, але насправд╕, враховуючи питання вид╕лення кошт╕в, це в╕дбува╓ться не наст╕льки швидко, як хот╕лося б.
Але розвиток мереж╕ мовлення – це лише один ╕з компонент╕в ╕нформац╕йно╖ пол╕тики. Дуже актуальними ╓ питання комун╕кац╕╖ м╕ж державними органами та громадянським сусп╕льством, протид╕я дез╕нформац╕╖ та ╕нформац╕йно-психолог╕чному впливу з використанням ╕нтернету та соц╕альних мереж, нер╕вн╕сть доступу громадян до ╕нформац╕╖, наповнення ╕нформац╕йного простору чутками та пропагандистським пов╕домленнями. Вс╕ ц╕ проблеми притаман╕ Херсонськ╕й област╕, швидко╖ в╕дпов╕д╕ на багато з них нема, ╕ пошук в╕дпов╕дей та ╖х вт╕лення вимагатиме довго╖ наполегливо╖ роботи.
- Ви можете розпов╕сти про ще як╕сь кроки, спрямован╕ на ╕нформац╕йну ре╕нтеграц╕ю Криму?
- Дал╕ – кроки орган╕зац╕йн╕. Адже насправд╕ весь цей час, з 2014 року, вс╕ розум╕ють – що треба робити. Щось робить М╕н╕стерство закордонних справ, щось – М╕н╕стерство з питань тимчасово окупованих територ╕й та внутр╕шньо перем╕щених ос╕б, щось – М╕н╕стерство ╕нформац╕йно╖ пол╕тики, але для того, щоб це було ефективним, воно ма╓ бути на засадах «╓диного голосу». Тобто, ма╓ бути розум╕ння – що ╕ нав╕що ми робимо, ╕ як координувати ц╕ д╕╖. ╤ сенс Стратег╕╖, про яку ми говоримо, в тому, щоб ц╕ д╕╖ держави спрямувати в певне русло ╕ скоординувати ╖х.
Це – розум╕ння мети. А також – це сигнал для закордонних аудитор╕й, що ми цим займа╓мося ╕ держава ставить перед собою певн╕ задач╕. Це ╕ сигнал для мешканц╕в Криму, що ми про вас не забули, ми робимо конкретн╕ кроки, щоб вас повернути.
Це документ, який допоможе орган╕зувати ╕ зробити системн╕шою цю роботу. Мета – систематизувати ╕ визначити пр╕оритети. Наприклад, з в╕дновлення мовлення Нацрада дуже багато роботи вже зробила ╕ без ц╕╓╖ стратег╕╖. Так само ╕ М╕н╕стерство закордонних справ. Вони визначили для себе певн╕ пр╕оритети, ╕ вони працюють.
- А чому ви прийшли працювати в М╤П радником з кримського питання? Вас щось пов’язу╓ з Кримом, ви зв╕дти?
- Н╕, я не з Криму. Але вийшло так, що на мо╖й попередн╕й робот╕ я десь ╕з 2005 року займалася саме питаннями Криму, в╕дсл╕дковувала там пол╕тичну ситуац╕ю. Тому я довол╕ впевнено кажу про те, що там не було сепаратистських настро╖в. Зв╕сно, Рос╕я намагалася ц╕ настро╖ розхитати, особливо п╕сля Помаранчево╖ революц╕╖. П╕сля 2004 року з’явилися дуже активн╕ агенти рос╕йського впливу, наприклад, такий соб╕ «╢вразийский союз молодежи», ще ╕нш╕ орган╕зац╕╖, як╕ там влаштовували акц╕╖ «Перекопаем Перекоп» ╕ всяк╕ так╕ реч╕, але вони не мали п╕дтримки мешканц╕в Криму.
Крим мав дуже ун╕кальн╕, як для Укра╖ни, проблеми. Я маю на уваз╕ повернення кримськотатарського народу ╕ його ре╕нтеграц╕я. Крим був набагато б╕льш мультикультурним, н╕ж ╕нш╕ рег╕они.
- Так, ми дуже швидко забува╓мо. Але ж там дуже гостро стояло питання земл╕, ╖╖ розпод╕лу, повернення…

- Насправд╕, позиц╕я кримських татар, коли вони поверталися, була така: ми не виселя╓мо тих людей, як╕ живуть нав╕ть у наших будинках. Рефат Чубаров якось розпов╕дав, що вони купили той будинок, в якому жили його батьки.
- Якщо оц╕нювати державну пол╕тику щодо Криму, то ╖╖ просто не було. ╤ яскравим прикладом цього була практично повна в╕дсутн╕сть укра╖нсько╖ осв╕ти на п╕востров╕. Водночас, на приклад╕ Криму, ╕ тих помилок, треба вивчати проблеми рег╕онально╖ пол╕тики. Адже ╕ зараз ми ма╓мо прикордонн╕ рег╕они - Закарпаття, Черн╕вецьку, Одеську област╕ – де певн╕ сили намагаються ситуац╕ю розхитати, спираючись саме на рег╕ональн╕ особливост╕. А держав╕ треба реагувати. ╤, маючи досв╕д Криму, досв╕д Донбасу, маючи як╕сь статистичн╕ й анал╕тичн╕ дан╕, держава все-таки мусить д╕яти на упередження ╕ нав’язувати якусь свою пол╕тику, й ╕нформац╕йну в тому числ╕.
- Тут питання не т╕льки ╕нформац╕йно╖ пол╕тики. Адже ╕нформац╕йна пол╕тика не може п╕дм╕няти собою державну пол╕тику. Вона може ╖╖ пояснювати, але вона не може ╖╖ собою п╕дм╕няти. Я розум╕ю, що нам ус╕м дуже хот╕лося б, щоб ус╕ укра╖нц╕ були патр╕отами, але люди ╓ людьми ╕ дуже часто патр╕отизм залежить в╕д того, комфортно чи некомфортно мен╕ тут жити.
- Але знову ж таки, ╕нформац╕йна пол╕тика – це той ╕нструмент, один з елемент╕в державно╖ пол╕тики, що, нарешт╕, з'явився ╕ буде розвиватися, я спод╕ваюся. Водночас, ми стикнулися з в╕дсутн╕стю канал╕в комун╕кац╕╖ – ╕ держава просто не ма╓ як донести свою позиц╕ю до громадян. Наш╕ реал╕╖ – це тотальна недов╕ра до державних ╕нституц╕й ╕ неповага до ╖╖ д╕й ╕ р╕шень. Але ж це треба зм╕нювати.
- Це т╕ теми, як╕ треба обговорювати з громадянським сусп╕льством. Це та позиц╕я, про яку не треба боятися говорити. На мою думку, недов╕ра до держави – це радянський спадок, спадок Рос╕йсько╖ ╕мпер╕╖, спадок того, що частина Укра╖ни завжи була п╕д пануванням ╕нших держав, у нас не було власно╖ держави. Це треба зм╕нювати, але так╕ реч╕ не зм╕нюються швидко. На сьогодн╕ й державн╕ ╕нституц╕╖ треба реформувати, ╕ з людьми говорити. Говорити: «Окей, ми ст╕льки рок╕в боролися за свою державу, ми тепер ╖╖ ма╓мо. Якою ми хочемо ╖╖ бачити? Чи ми просто хочемо ╖╖ ненавид╕ти?». Це так╕ питання, як╕ треба ставити, про як╕ треба говорити. Але, на жаль, зараз будуть вибори – ╕ я дуже сумн╕ваюся, що хтось про це говоритиме.
- На мою думку, ми мусимо не просто реагувати на под╕╖, ми мусимо робити як╕сь кроки наперед, формувати ╕нформац╕йний прост╕р, пол╕тичну пов╕стку дня. Мають бути визначен╕ найважлив╕ш╕ реч╕, ма╓ бути стратег╕я побудови Укра╖ни. Адже в Укра╖ни ╓ реч╕, якими вона могла би зац╕кавити св╕т, ╕, зосередившись на яких, могла би стати л╕дером у певн╕й сфер╕, п╕днятися, принаймн╕, до р╕вня Естон╕╖ в ╤ндекс╕ людського розвитку, а не бути там, де ми ╓, тому що ми не ма╓мо часу на важливе, а лише рефлексу╓мо на кризи, як╕ виникають. ╤ роль М╤П тут досить велика – у формуванн╕ сусп╕льно╖ думки про необх╕дн╕сть ц╕╓╖ стратег╕╖, про необх╕дн╕сть створення образу Укра╖ни, до якого ми ма╓мо прагнути.
- Якраз М╕н╕нформ веде таку роботу – стосовно просуванню ╕м╕джу Укра╖ни. Але це не може бути т╕льки М╤П, розум╕╓те. М╤П – це комун╕кац╕я, це вже донесення ╕нформац╕╖ про результати ц╕╓╖ роботи.
╤ мен╕ зда╓ться, що зараз все ж таки пр╕оритети визначен╕. Перший пр╕оритет – нам все ж таки треба в╕дстояти свою незалежн╕сть, св╕й суверен╕тет ╕ територ╕ю. Ми знаходимося п╕д загрозою окупац╕╖, в╕йськово╖ агрес╕╖. ╤ якщо говорити про ситуац╕ю з точки зору безпеки, то Рос╕я останн╕м часом розбудовувала сво╖ звичайн╕ озбро╓ння. А ворог у них – ╢вропа, Зах╕д. ╤ Укра╖на, у будь-якому раз╕, у них на шляху, у будь-якому раз╕ – п╕д загрозою. Тому головне – в╕дстояти себе, в╕дстояти сво╓ право на ╕снування. Але це можна зробити т╕льки, якщо ми будемо усв╕домлювати свою ╓дн╕сть ╕ вищ╕сть загальнодержавних ц╕лей ╕ ╕нтерес╕в над власними, приватними ╕нтересами.
Марина Синга╖вська
(Укр╕нформ)

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #5 за 01.02.2019 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20823

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков