Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ДМИТРО КАПРАНОВ: БРАТ, ЯКОГО НЕ СТАЛО
З╕ смертю Дмитра не стало ╕ явища Брат╕в Капранових…


УКРА╥НУ МА╢ ЗАХИЩАТИ КОЖЕН, А Н╤ – ТО МОЖНА В╤ДМОВИТИСЯ В╤Д ГРОМАДЯНСТВА
Дмитро Курилович, «Дронго», во╖н-доброволець…


«Я ПРЕДСТАВНИК БОГООБРАНОГО НАРОДУ, ЯКИЙ МА╢ ПОК╤НЧИТИ З НАЙБ╤ЛЬШИМ ЗЛОМ»
Капелан ПЦУ про служ╕ння в окоп╕, РПЦ та м╕с╕ю укра╖нц╕в…


СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ: ПРОЧИТАНИЙ, АЛЕ ДО К╤НЦЯ НЕ ОСМИСЛЕНИЙ
Твоя слава у могил╕/А воля в Сиб╕ру/Ось що тоб╕, матусенько/Москал╕ зробили!..


ПОМЕР ДИСИДЕНТ СТЕПАН ХМАРА
«В╕н так любив Укра╖ну ╕ укра╖нц╕в. В╕н рвав свою душу ╕ серце за не╖…»




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 16.11.2018 > Тема "Українці мої..."
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#46 за 16.11.2018
ПЕДАГОГ╤КА СЕРЦЯ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО

100-л╕тн╕й юв╕лей видатного педагога Василя Сухомлинського – прив╕д замислитися над тим, як╕ найголовн╕ш╕ уроки в╕н нам залишив.
Чому ╕де╖ видатного педагога не н╕велювалися, а продовжують вт╕люватися в життя? Ба б╕льше. Нин╕ досл╕дники все част╕ше наголошують на тому, що Василь Сухомлинський завжди випереджав св╕й час. Причини педагог╕чних перемог невтомного педагога варто шукати в його б╕ограф╕╖, ретельно досл╕джуючи кожен факт.
Народився Василь Сухомлинський 28 вересня 1918 року в сел╕ Васил╕вц╕ Олександр╕йського пов╕ту Херсонсько╖ губерн╕╖ (тепер К╕ровоградська область) у селянськ╕й родин╕. Б╕ографи в╕дзначають, що батьки майбутнього педагога в╕д╕грали значну роль у формуванн╕ його св╕тогляду. Бабуся та мама прищепили Василю Сухомлинському любов до народних традиц╕й, як╕ вони щиро шанували. У 1934 роц╕ Сухомлинський вступа╓ на п╕дготовч╕ курси учительського ╕нституту в Кременчуц╕, а пот╕м навча╓ться в ньому на факультету укра╖нсько╖ мови ╕ л╕тератури. Кр╕м того, що Василь Олександрович ц╕нував народн╕ традиц╕╖, захоплювався читанням, в╕н в╕дзначався особливою чутт╓в╕стю, увагою до людиною. Риси, як╕ так необх╕дн╕ педагогу, ╕ як╕ в наш╕ дн╕ майже забут╕. Так сталося, що Василю Олександровичу самому довелося зазнати ф╕зичних страждань – в╕н зростав хворобливою дитиною. Саме ця обставина у майбутньому спричиниться до того, що педагог з особливою турботою ставитиметься до тих д╕тей, яким через ╖хн╕ ф╕зичн╕ вади важко даватиметься навчання. Хоча власн╕ хвороби змусили Василя Сухомлинського у 1935 роц╕ залишити заняття в ╕нститут╕ ╕ розпочати роботу в школ╕. Так школа назавжди ув╕йшла в його життя. Сухомлинський працював у с╕льських школах р╕дного району ╕ заочно навчався в Полтавському педагог╕чному ╕нститут╕. Згодом у прац╕ «Павлиська середня школа» Василь Олександрович писав: «З великою теплотою згадую про Полтавський педагог╕чний ╕нституту, який зак╕нчив, про викладач╕в педагог╕ки, л╕тератури, ╕стор╕╖. Тут педагог╕ка не була засушеними висновками, а живою яскравою розпов╕ддю про мистецтво виховання, про методи впливу на св╕дом╕сть ╕ почуття».
Вихор в╕йни зруйнував мирне життя м╕льйон╕в укра╖нц╕в. Шк╕льний клас педагог зм╕нив на поле бою. Кривава в╕йна розд╕лила життя навп╕л: Сухомлинський був поранений, розгубив сво╖х р╕дних. П╕сля поранення Василя Олександровича було ком╕совано. У невеличкому селищ╕ Ува в Удмурт╕╖ в╕н працював директором школи до 1944 року. Ц╕ роки стали випробуванням для педагога, який щиро прагнув повернутися на р╕дну укра╖нську землю. Хоча життя дарувало при╓мн╕ моменти. Саме в Удмурт╕╖ Василь Сухомлинський познайомився з╕ сво╓ю майбутньою дружиною, Ганною ╤ван╕вною Дев’ятовою. У 1944 роц╕ вони одружилися, ╕ як т╕льки було зв╕льнено Укра╖ну, повернулися на р╕дну землю. Хоча у Василя Олександровича була можлив╕сть залишитися на адм╕н╕стративн╕й робот╕, йому завжди хот╕лося повернутися до живо╖ справи, яка була можливою т╕льки у школ╕. Починаючи з 1948 року ╕ до к╕нця свого життя Василь Сухомлинський працював у школ╕ в сел╕ Павлиш╕. Саме тут, за с╕м к╕лометр╕в в╕д р╕дного села, в╕н почувався удома. ╤ зрештою, саме у Павлишах Василь Сухомлинський реал╕зувався як педагог, ф╕лософ, письменник. Сп╕лкування з д╕тьми, як╕ стали для нього р╕дними, спонукали до ф╕лософського осмислення буття та кликали до активно╖ прац╕. Педагог розум╕╓, що чимало консервативних догм ма╓ бути подолано в нов╕й школ╕, яка ма╓ наповнюватися новим зм╕стом. Творчий неспок╕й педагога зб╕гся з пер╕одом так звано╖ «в╕длиги», що стало стимулом для зм╕н в ус╕х сферах життя. У цей час багато вчених – ф╕лософ╕в, психолог╕в, педагог╕в, письменник╕в розвивають новаторськ╕ тенденц╕╖, створюють твори, яким судилося пережити св╕й час.
Пер╕од з середини 50-х до середини 60-х рок╕в став пл╕дним у житт╕ Василя Олександровича. Саме в цей пер╕од педагог висловлю╓ сво╓ критичне ставлення до парт╕йного кер╕вництва школою – в╕н пише листа Микит╕ Хрущову, в якому не погоджу╓ться з парт╕йною програмою реформування школи, а також виступа╓ на нарад╕ при ЦК КПРС з приводу орган╕зац╕╖ шк╕л-╕нтернат╕в, вважаючи ╕дею загального сусп╕льно-державного виховання д╕тей з двор╕чного в╕ку необ╜рунтованою ╕ небезпечною. Здавалося, що ╕де╖ Василя Сухомлинського лише розвиватимуться й розвиватимуться. Проте зам╕сть «в╕длиги» невдовз╕ настали лют╕ морози. Демократичн╕ процеси у сусп╕льств╕ згорталися, особливо це в╕дчувалося п╕сля придушення революц╕╖ в Чехословаччин╕ 1968 року, що не могло не позначитися в ус╕х сферах життя. Гуман╕стичн╕ ╕деали Сухомлинського потребували вт╕лення у життя, про приб╕чники оф╕ц╕йно╖ педагог╕ки вже гострили сво╖ ядуч╕ пера. Василя Олександровича обвинувачували у так званому «абстрактному гуман╕зм╕», несум╕сному з догматами оф╕ц╕йно╖ педагог╕ки. Для багатьох цей факт стане вражаючим, адже здавалося, що ╕м’я Василя Сухомлинського н╕коли не було п╕д забороною! Тим не менш, його позбавляють можливост╕ друкувати статт╕, критикують опоненти в╕д оф╕ц╕йно╖ педагог╕ки. Саме за таких умов з’являються прац╕ «Серце в╕ддаю д╕тям» (1969), «Павлиська середня школа», «Народження громадянина» (1970). Василь Олександрович не лише не в╕др╕ка╓ться в╕д сво╖х ╕дей, а навпаки – активно поширю╓. Зрештою, його ╕де╖ сво╖м кор╕нням сягають до невичерпного джерела народно╖ педагог╕ки: любов до р╕дно╖ земл╕, до природи, виховання почуття прекрасного.
Василь Олександрович особливу увагу зверта╓ на необх╕дност╕ духовного розвитку дитини, перейма╓ться тим, аби кожен день маленько╖ людини не марнувався. Новаторство педагога полягало в тому, що до шк╕льно╖ практики ув╕йшли так╕ ц╕нн╕сн╕ категор╕╖, як «духовна зр╕л╕сть», «педагог╕ка серця», «духовна багатство», «духовна культура». Нин╕ цими категор╕ями часто оперують як на управл╕нському, так ╕ на шк╕льному р╕внях. Проте чи наповнен╕ вони справжн╕м, а не спотвореним сенсом? Чи намага╓ться нин╕шня школа по-справжньому зазирнути в душу дитини? Василь Сухомлинський дбав насамперед про справжню, а не сфальшовану сутн╕сть. Процес становлення духовного св╕ту дитини педагог розглядав в ╓дност╕ процес╕в засво╓ння певно╖ суми знань та формування духовно-ц╕нн╕сних ор╕╓нтир╕в. Педагог дотримувався думки про те, що в школ╕ д╕ти мають не лише набути знання, а й зрости духовно, осягнути сво╓ м╕сце у цьому складному дорослому св╕т╕. Кожна дитина рано чи п╕зно поставить запитання: «Хто я?», «Нав╕що прийшов у цей св╕т?», «В чому сенс мого ╕снування?»
Анал╕зуючи педагог╕чну спадщину Василя Олександровича, його дочка академ╕к Ольга Сухомлинська зазначала, що мораль, етику батько взяв за основу морального життя дитини, ╕нтелектуальний, ф╕зичний розвиток. Найвищою ц╕нн╕стю виховання дитини ╓ ╖╖ неповторн╕сть та ун╕кальн╕сть. Духовн╕сть визначалася Василем Сухомлинським як головний принцип житт╓д╕яльност╕ людини. Зрештою, новаторство педагога й полягало в тому, що в╕н примусив сво╖х колег по-╕ншому подивитися на звичн╕ реч╕. Чого ми прагнемо досягнути у процес╕ навчання? До чого прагнемо? Кожен ма╓ на ц╕ питання власн╕ в╕дпов╕д╕. З огляду на сучасн╕ реал╕╖ част╕ше за все можна почути, що молода людина ма╓ сягнути найвищого кар’╓рного зростання, стати усп╕шною людиною. Зр╕дка можна почути про те, що молола людина прагне досягнути щастя. Це невловиме та примхливе щастя – кожен розум╕╓ його по-сво╓му. На в╕дм╕ну в╕д багатьох ф╕лософ╕в, як╕ поняття щастя не ототожнювали з духовн╕стю, Василь Олександрович був переконаний, що «творення щастя ╕ ╓ метою виховання, ╕ водночас щастя – це душевний стан». Визначене педагогом почуття щастя т╕сно переплетено з ╕деями ф╕лософ╕╖ серця. У твор╕ «Як виховати справжню людину» педагог пропону╓ власну етичну концепц╕ю, в основу яко╖ покладено виховання почутт╕в сердечност╕, краси людського духу.
Чи спрацьову╓ концепц╕я педагога за нин╕шн╕х умов, коли на озбро╓ння взято протилежн╕ ц╕нност╕ – ╕ндив╕дуал╕зм, досягання усп╕ху будь-якою ц╕ною? Зрештою, короз╕я роз’╖да╓ дитячу душу д╕йсн╕сть, коли розшарування в сусп╕льств╕, соц╕альна несправедлив╕сть досягли нечуваних розм╕р╕в. Чи не тому гуман╕стичн╕ ╕деали Василя Сухомлинського лишаються лише гарними словами, придатними для цитування? Повернутися до незамуленого джерела його ╕дей справд╕ непросто. Адже у такому випадку доведеться докор╕нно зм╕нитися самому, адже те, чим жив педагог, неможливо з╕м╕тувати. Як ╕ неможливо наповнити конкретними справами хрестомат╕йну фразу «серце в╕ддаю д╕тям». Недаремно Василь Олександрович застер╕гав, що в процес╕ формування духовного св╕ту дитини педагогу належить особлива роль. Проникнення в духовний св╕т дитини, вивчення ╖╖ ╕нтерес╕в – справа надзвичайно складна. Василь Сухомлинський наголошував на тому, що дитину треба не просто оц╕нювати з погляду того, якою хот╕в бачити ╖╖ вчитель, а також не висловлювати посп╕шних суджень про ╖╖ зд╕бност╕. Дитину треба п╕знавати такою, якою вона ╓, адже намагання «зм╕нити, переломити, перебудувати те, що створила у сво╖й та╓мнич╕й майстерн╕ природа… може призвести до хворобливих явищ…» Педагог щиро в╕рив, що кожна дитина – неповторна, а ╖╖ душа в╕дкрита до прекрасного та неповторного св╕ту краси. Головне – вчасно розп╕знати зд╕бност╕ дитини, не залишити ╖х не пом╕ченими. Недаремно ст╕льки уваги прид╕ляв Василь Олександрович прид╕ляв казкам, повсякчас наголошуючи на ╖хньому виховному потенц╕ал╕.
На думку педагога, казка – то не забава, а духовна скарбниця, здатна творити дива. «Я не один р╕к думав: у чому виявля╓ться найяскрав╕ший насл╕док виховання? – розм╕рковував Василь Олександрович. – Життя переконало: перший ╕ найв╕дчутн╕ший насл╕док виховання виявля╓ться в тому, що людина почала думати про себе. Замислилась над питанням: що в мен╕ доброго ╕ що поганого? Найточн╕ший метод ╕ прийоми виховання будуть порожн╕ми, якщо вони не приведуть до того, щоб людина подивилася на саму себе, замислилась над власною долею». ╤ саме казки навчають д╕тей тому, чого не навчать морал╕заторськ╕ настанови. Педагог створив понад тисячу казок, прищепивши сво╖м вихованцям любов до невичерпного джерела людсько╖ мудрост╕. «Казка, - писав Василь Сухомлинський, - це, образно кажучи, св╕жий в╕тер, що роздмуху╓ вогник дитячо╖ думки ╕ мови. Д╕ти розум╕ють ╕дею лише тод╕, коли вона вт╕лена в яскравих образах. Казка вихову╓ любов до р╕дно╖ земл╕ вже в тому, що вона – твор╕ння народу». Кожна казка Василя Сухомлинського – це книга життя, в як╕й закарбован╕ морально-ц╕нн╕сн╕ настанови. Його геро╖ не фантастичн╕, а земн╕, це т╕ реч╕, тварини, птахи, що нас оточують. Глибокою мудр╕стю наповнена казка «Кам╕нь», в як╕й порушен╕ тема любов╕ до природи, заклик зберегти ╖╖ красу для наступних покол╕нь. Хлопчик кинув кам╕нь у криницю, не замислюючись над насл╕дками. Джерело пересохло, а дуб загинув. Минуло багато рок╕в, хлопчик став сивим д╕дусем. Схот╕в п╕д╕йти до прохолодно╖ криниц╕, почути солов’╖ний сп╕в. Та зам╕сть живо╖ краси в╕тер зд╕ймав хмари пилюки. Необачний вчинок, ско╓ний у дитинств╕, через роки озвався знищенням природи. Схаменулася людина, та вже п╕зно. Педагог не чита╓ морал╕, лише творить свою чар╕вну казку, сповнену народно╖ мудрост╕. В ╕нш╕й казц╕ «Соловей ╕ Жук» Василь Сухомлинський пропону╓ замислитися над тим, що все в нашому житт╕ вза╓мопов’язано, починаючи в╕д мало╖ комашки ╕ завершуючи людиною. Соловей дарував св╕й чар╕вний сп╕в людям ╕ пишався собою. От лише гуд╕ння Жука йому заважало. Найкраще було б, аби Жука зовс╕м не було. Жук г╕дно в╕дпов╕в: «Н╕, Солов’ю, без мене, Жука, неможливий св╕т, як ╕ без тебе, Солов’я». В╕дпов╕дь Жука вразила Солов’я, бо йому здавалося, що т╕льки в╕н необх╕дний людям. Коли Жук запропонував звернутися з цим запитанням до маленько╖ д╕вчинки, то ╖╖ мудра в╕дпов╕дь приголомшила вс╕х. «Хай соб╕ будуть ╕ Соловей, ╕ Жук. Як же можна без Жука?» У невеликому за обсягом твор╕, н╕би у роман╕, з╕бран╕ глибок╕ думки. ╢дн╕сть з природою – «колискою дитячо╖ думки» педагог вважав одним з важливих чинник╕в виховання. В╕домо, що вихованц╕ Василя Олександровича часто вирушали на прогулянки в поле, аби не пропустити мить, коли «прокида╓ться земля». Хоча сам педагог вол╕в називати розроблений ним зас╕б як подорож у природу. ╤ наголошував: «Не захоплююч╕ прогулянки, а саме урок». Водночас у прац╕ «Природа, праця, св╕тогляд» педагог застер╕гав, що вихователю знадобиться чимало часу, аби «дитина побачила себе як частинку природи, здивувалася, що людина до того часу сильна ╕ могутня, поки вона в╕рний син матер╕-природи».
Кр╕м важливост╕ сп╕лкування з природою педагог звертав увагу на необх╕дност╕ п╕клуватися про здоров’я школяр╕в.  Далекого 1969 року педагог наполягав на тому, що п╕клування про здоров’я – найважлив╕ше завдання педагога. «Приблизно у 85% ус╕х невстигаючих учн╕в головна причина в╕дставання у навчанн╕ – поганий стан здоров’я», - писав Василь Олександрович. Тому з першого дня перебування д╕тей у Павлиськ╕й школ╕ д╕тей вчили ус╕ сво╖ зусилля спрямовувати на зм╕цнення власного здоров’я, дбайливого ставлення до нього. У книжц╕ «Сто порад учителев╕» даються настанови, як╕ можуть бути використан╕ ╕ сучасними педагогами: «Здоров’я – це повнота духовного життя, рад╕сть, ясний розум. Найважлив╕ше джерело здоров’я – навколишня природа. Живи й трудися серед природи. Нехай стануть тво╖ми запов╕дями простота, невибаглив╕сть, стриман╕сть». Про важлив╕сть збереження здоров’я д╕тей знають вс╕ батьки. Та чи ус╕м вистача╓ см╕ливост╕ говорити про це на батьк╕вських зборах?╤ чи актуально в╕дродити сьогодн╕ батьк╕вську школу, як╕й так багато уваги прид╕ляв Василь Сухомлинський? Якби його ╕де╖ вт╕лювалися в життя сучасних школяр╕в, багатьох непри╓мностей можна було уникнути. До реч╕, одн╕╓ю з умов ф╕зичного загартування у Павлиськ╕й школ╕ вважалося дотримання настанови: «Бути в рус╕». А для того, щоб д╕ти в школ╕ не перевтомлювалися, педагог, зокрема пропонував додержуватися таких правил: «не можна допускати захоплення тими прийомами «ефективного», «прискореного» навчання, в основ╕ яких – погляд на голову дитини як на електронний механ╕зм, здатний без к╕нця нагромаджувати й засвоювати. У хрестомат╕йн╕й прац╕ «Серце в╕ддаю д╕тям» педагог писав: «Я не боюся ще й ще раз повторювати: турбота про здоров’я – це найважлив╕ша праця вихователя. В╕д житт╓рад╕сност╕, бадьорост╕ д╕тей залежать ╖хн╓ духовне життя, св╕тогляд, розумовий розвиток, м╕цн╕сть знань, в╕ра в сво╖ сили». Напевно, вт╕лення ╕дей педагога-гуман╕ста в життя стало би для нього найкращим пам’ятником. Адже людина, яка створила школу радост╕ для д╕тей, варта того, аби його настанови вт╕лювалися в життя.
Натал╕я Осипчук,
письменниця, член НСПУ

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #46 за 16.11.2018 > Тема "Українці мої..."


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20574

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков