"Кримська Свiтлиця" > #40 за 05.10.2018 > Тема "Душі криниця"
#40 за 05.10.2018
ОСТР╤В МАМАЯ
Анатол╕й КАЧАН
ОСТР╤В МАМАЯ Нащадкам козак╕в Буго-╫ард╕всько╖ паланки В╕йська Запорозького 1 До нас у дн╕ кв╕тучих трав Козак з легенди зав╕тав. Настро╖в кобзу голосну ╤ знов торкнув дзв╕нку струну. А к╕нь стояв б╕ля в╕кна ╤ слухав, як бринить струна. Козак-кобзар нам бив чолом, А к╕нь – копитом п╕д в╕кном. Козак-кобзар на кобз╕ грав, А к╕нь ╕ржав ╕ гарцював.
– Хто ж цей козак? – А пригадай… Звичайно, це козак Мамай, Якого куля не бере, А як загра╓ – серце мре… . . . В╕н народився у степах. Там на порогах ╕ навкруг Реве в гран╕тних берегах ╤ точить скел╕ р╕чка Буг.
Та н╕ бурхлива теч╕я, Ан╕ безжал╕сн╕ роки Не стерли остр╕в Мамая В долин╕ Божо╖ р╕ки.
На тому остров╕ Мамай Сп╕вав п╕д дубом в╕ковим П╕сн╕ про С╕ч ╕ про Дунай, Де в╕н гуляв конем сво╖м.
В Купальську н╕ч за джерелом Знайшов в╕н папорот╕ цв╕т – ╤ став Мамай чар╕вником, Якого ще не бачив св╕т.
З тих п╕р в╕н ясно розум╕в Без допомоги тлумача Шум явор╕в ╕ комиш╕в, Знав мову вовка ╕ сича.
П╕д час навали ворог╕в В╕н зам╕сть кобзи шаблю брав, А кул╕ на льоту ловив Або ж назад ╖х завертав.
Про Мамая-чар╕вника, Про славу тих козацьких дн╕в Вдень ╕ вноч╕ шумить р╕ка Пом╕ж гран╕тних берег╕в.
2 – А як же звуть його коня, Коня, що зайця обганя ╤ креше ╕скри з-п╕д копит, Немов кресалом об гран╕т? – Коли цей коник п╕д в╕кном Ще не дружив ╕з козаком, А був лошатком-стригунцем, Його назвали Воронцем. Тепер це блискавка ╕ гр╕м, А козаков╕ – побратим… . . . ╤з вороним конем Мамай Перепливав Дн╕про й Дунай ╤ боронив в╕д ворог╕в Прекрасну землю козак╕в – В╕д чорноморських берег╕в До г╕р карпатських ╕ л╕с╕в.
Там, де Говерла* на плечах Трима╓ неба син╕й дах, В╕н разом з Довбушем гуляв, Чорт╕в, перевертн╕в ганяв. А П╕п ╤ван благословив Кра╖ну в╕льних козак╕в.
Мамай в╕дв╕дав серед г╕р ╤ полонину Драгобрат, ╤ синьоокий Синевир**– Недремне око г╕р Карпат.
Та зв╕дусюди з Воронцем Вони верталися завжди В козацький ╫ард ╕з остр╕вцем Серед бурхливо╖ води. Там ╕ сьогодн╕ теч╕я Шумить про славу Мамая. * Говерла, П╕п ╤ван або Чорна Гора – вершини укра╖нських Карпат. ** Синевир – озеро на Закарпатт╕, яке ще називають Морським оком.
УКРА╥НСЬКА ЛЕГЕНДА Серед наших нац╕ональних легенд, вкор╕нених у прадавню ╕стор╕ю, Мамай ма╓ особливий статус: кобзаря, в╕дважного во╖на-характерника, а понад усе захисника народу. Недарма ще якихось сто рок╕в тому чи не в кожн╕й селянськ╕й хат╕ поблизу ╕кон поглядав на ╖╖ господар╕в вусатий козак з кобзою в руках, шаблею напохват╕ та в╕рним конем на задньому план╕. ╤ хоч чимало ╕сторик╕в походження Мамая пов’язують ╕з безсл╕дно зниклими половцями, саме укра╖нц╕ зберегли в душ╕ його неповторний образ. Мамай назавжди прописався ╕ в нашому фольклор╕ та писан╕й л╕тератур╕. Свого часу не оминув козака-характерника ╕ я, написавши в╕ршований роман «Мамай». ╤ добре, що один ╕з пров╕дних сучасних поет╕в Анатол╕й Качан зробив спробу переселити Мамая на терени л╕тератури для юних читач╕в. Невелика балада «Остр╕в Мамая» з ╖╖ сп╕вучою образною мовою – тому св╕дчення. А те, що поет «прописав» легендарного козака-характерника до р╕дного степового Причорномор’я, де знаходилася найвпливов╕ша Буго-Гард╕вська паланка В╕йська Запорозького, а на р╕чц╕ й нин╕ ╓ остр╕в Мамая, так зробити це ╕ сам Бог вел╕в. Бо т╕ кра╖ були колискою запорозького козацтва, що безсумн╕вно мало сво╖х характерник╕в Мама╖в. Добре було б авторов╕ розширити цю тему, бо вона завжди актуальна, оск╕льки Укра╖на в╕чно залиша╓ться на протягах ворожих в╕тр╕в. Леон╕д ГОРЛАЧ, лауреат Шевченк╕всько╖ прем╕╖
ГАЗЕТА "Р╤ДНЕ ПРИБУЖЖЯ" - ФАБРИКОВ╤Й Т. М. (28.08.2018) Шановна Тетяно Микола╖вно! У Ваш╕й газет╕ в╕д 28 червня ц. р. прочитав злободенну статтю археолога Миколи Товкайла про загрозу затоплення ╫ардового острова та ╕нших козацьких пам'яток Буго-╫ард╕всько╖ паланки В╕йська Запорозького. Привернути увагу до славного минулого козацького ╫арду ╓ мотивом написання мого в╕рша-легенди "Остр╕в Мамая" – див. Додаток. Можливо, цей тв╕р зац╕кавить "РП" як сво╓р╕дний в╕дгук на статтю М. Товкайла. Адже ╕з виступ╕в на Микола╖вщин╕ переконався як мало знають про козацький ╫ард, зокрема в школах област╕. З повагою – Анатол╕й Качан *** Див. статтю М. Товкайла «П╕д загрозою затоплення опинилися останн╕ ╕сторичн╕ ландшафти Запорозько╖ С╕ч╕» в газет╕ «Р╕дне Прибужжя» в╕д 16.08.2018: http://rp.mk.ua/wp-content/uploads/2018/08/2018-08-16.pdf *** Нижн╓ Побужжя… Ск╕фи, к╕ммер╕йц╕, сармати, стародавн╕ греки, римляни, татари, турки залишили тут сво╖ сл╕ди. Про ц╕ м╕сця згадують Гомер, Геродот, л╕тописц╕ Нестор та Сам╕йло Величко. Ця територ╕я т╕сно пов’язана з ╕стор╕╓ю останнього в ╢вроп╕ св╕тського лицарського Ордену В╕йська Запор╕зького Низового та його держави – славного Запор╕жжя з╕ столицею С╕ч. Тут, над Бугом, знаходилось укр╕плення Гард – адм╕н╕стративний центр Буго-Гардово╖ паланки. Там, де П╕вденний Буг, пробива╓ дорогу серед залишк╕в прадавн╕х архейських г╕р Укра╖нського кристал╕чного щита, на п╕вноч╕ Микола╖всько╖ област╕ розташувалась земля на ймення Гран╕тно-степове Побужжя… *** Збираючи легенди р╕дного краю в сел╕ Миг╕я (поблизу Первомайська), досл╕дники трохи з подивом з’ясували, що один з чисельних остров╕в на р. П. Буг називають Мама╓вим або островом Мамая. Цей факт викликав безл╕ч питань ╕ роздум╕в… *** Осердя козацтва складали во╖ни-химородники, так зван╕ козаки над козаками – характерники, вищим щаблем в ╕╓рарх╕╖ яких ╓ сп╕вц╕-кобзар╕. Яскравим вт╕ленням такого во╖на-характерника, а в╕дтак ╓дност╕ двох заглавних верств тогочасного сусп╕льства: в╕йськово╖ та духовно╖, якраз ╕ ╓ козак ╕з титулом-йменням «Мамай»… Мамай: Легенди. Пошуки. Верс╕╖ http://h.ua/story/188128/#ixzz42Ds6NcXG (Автор – Анатол╕й Авд╓╓в)
"Кримська Свiтлиця" > #40 за 05.10.2018 > Тема "Душі криниця"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20443
|