Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 13.07.2018 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#28 за 13.07.2018
ПЕТРО ПОЧИНА╢ ЗАЖИН

Наш╕ традиц╕╖

Свято апостол╕в Петра ╕ Павла (12 липня) символ╕зу╓ п╕дготовку до жнив; а в деяких рег╕онах Укра╖ни — вже ╖х початок. Тому до цього дня, як вважали, потр╕бно було зжати хоча б один сн╕п...
За народними уявленнями, Петро — сторож поля ╕ майбутнього врожаю, тому вижатий сн╕п — сво╓р╕дна безкровна жертва покровителю жнив. До цього зажинку готувалися заздалег╕дь: ж╕нки б╕лили хати, прикрашали рушниками ╕кони, готували жниварський реманент.
Напередодн╕ свята Петра ╕ Павла (а то й у саме свято, п╕сля церковного Богослуж╕ння) селяни обходили сво╖ лани, а священик освячував водою хл╕бн╕ злаки, щоб ╖х не пошкодили н╕ град╕, н╕ зливи, н╕ бурев╕й, н╕ пожежа в╕д блискавки. П╕зно ввечер╕ чи до сходу сонця (ще до початку Служби Божо╖ у церкв╕) господин╕ потайки в╕д ус╕х виходили в поле робити “закрутки” - сво╓р╕дн╕ обереги поля: скручували к╕лька жмень стебел ╕ зв'язували ╖х особливим способом, виголошуючи при цьому певн╕ замовляння. Так╕ ж “закрутки” робили ╕ п╕сля завершення жнив.
Зажинки (це вже з використанням серпа) починали вдосв╕та, але не у саме свято Петра ╕ Павла, бо таке — гр╕х. Помолившись, ╕шли в поле, щоб до сходу сонця зробити почин — нажати обрядовий сн╕п. Перед початком зажинок розстеляли скатертину, клали на не╖ хл╕б-с╕ль ╕ шматочок свячено╖ паски, ╕нш╕ страви. Пот╕м прис╕дали на к╕лька хвилин до скатертини ╕, помолившись та почастувавшись, бралися до роботи. П╕сля сл╕в найстаршого: “Боже, благослови!” господар або найстарша ж╕нка починали жати, а за ними — уся с╕м'я. Нав╕ть д╕точок брали у поле.
Нажавши по дв╕ жмен╕ стебел, складали ╖х навхрест. Саме цей “зажинковий хрест” з першим снопом символ╕зував початок жнив.

П╤СЛЯ ПЕТРА — ПОЛУПЕТРА
13 липня, в╕дразу п╕сля свята Верховних Апостол╕в Петра ╕ Павла, у церквах сх╕дного обряду в╕дзначають Собор Дванадцяти Апостол╕в. У народ╕ це свято називають Полупетра, або Петрового батька.
Якщо день Петра ╕ Павла в обрядових д╕ях пов'язаний ╕з початком жнив (зажинками), то свято Полупетра ма╓ виразно скотарський характер. Цього дня вшановують пастух╕в ╕ домашн╕х тварин, насамперед кор╕в. Наприклад, на Петрового батька господарям годилося добре нагодувати домашню худобу ╕ в╕днести об╕д пастухов╕, якого винаймала громада, або якому випала черга пасти кор╕в. Якщо це була дитина, то ╖╖ частували солодкими мандриками — обрядовими пампушками, як╕ готували саме до свята Петра ╕ Павла.
Вийшовши на пасовисько, кожен господар молився ╕ просив у Господа:
- Христе, Боже наш, обер╕гай ╕ спасай худобину нашу вдень п╕д сонцем, вноч╕ п╕д м╕сяцем, п╕д ясними зорями ╕ на п╕зн╕м ляганн╕, ╕ на ранн╕м вставанн╕, ╕ на досв╕тн╕х годинах, де вона розпаса╓, де води спива╓. Схорони ╖╖ в╕д зв╕ра лютого, що ╖╖ п╕дстер╕га╓, в╕д язика злого, в╕д гада гадовитого, ненаситного, в╕д чолов╕ка лукавого, в╕д усякого чорного зла, щоб повсякчас обминало ╖╖. Щоб зле обминало, а добре зустр╕чало.
Колись у цей день господин╕ варили три горщики борщу з трьох п╕вн╕в на згадку про те, як апостол Петро трич╕ в╕др╕кся в╕д ╤суса Христа, ╕ трич╕ сп╕вав п╕вень.

КУЗЬМА ╤ ДЕМ'ЯН: ПОЛУДЕНЬ Л╤ТА
Липень називають верх╕вкою або полуднем л╕та ╕ вважають, що на ц╕й “верх╕вц╕” сидять свят╕ безср╕бники Кузьма ╕ Дем'ян, яких християни сх╕дного обряду вшановують 14 липня.
Свят╕ чудотворц╕, брати-л╕кар╕ жили у друг╕й половин╕ III стол╕ття, недалеко в╕д Риму. 284 року були вбит╕ за намовою заздр╕сного л╕каря-язичника. В опис╕ життя Кузьми ╕ Дем'яна йдеться, що вони отримали в╕д Бога дар зц╕лювати людей, л╕кувати найважч╕ недуги.╤ робили це не т╕льки використовуючи трави, м╕нерали, а й через щиру молитву. Також л╕кували тварин. Тому ╖х вшановують, як сво╖х покровител╕в, ╕ фах╕вц╕ ветеринарно╖ медицини. Плати за сво╖ послуги н╕коли не брали, за що ╖х назвали Безср╕бниками.
╤ тепер хвор╕ часто звертаються до них у молитв╕ за допомогою.
День пам'ят╕ святих Кузьми ╕ Дем'яна в╕дзначають дв╕ч╕ на р╕к — 14 липня ╕ 14 листопада. Липневий час у селянському побут╕ дуже напружений, тому святкування вл╕тку не було таким поширеним, як восени. Адже у липн╕ жнивують, збирають овоч╕, а в листопад╕ можна трохи в╕дпочити в╕д нагальних господарських роб╕т.
Побутували припов╕дки:
- Кузьма ╕ Дем'ян згубили жупан. (Не дивно, бо це початок л╕тньо╖ спеки, а за старим календарем - “полудень л╕та”).
- Стережися “пекла” (спеки) на Кузьми ╕ Дем'яна!
- Кузьма ╕ Дем'ян прийшли — на косовицю хл╕ба п╕шли.
Тарас ЛЕХМАН

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #28 за 13.07.2018 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20170

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков