Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (2882)
З потоку життя (6054)
Душі криниця (3354)
Українці мої... (1439)
Резонанс (1458)
Урок української (986)
"Білі плями" історії (1645)
Крим - наш дім (531)
"Будьмо!" (260)
Ми єсть народ? (237)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
Ольга Мусаф╕рова, власний кореспондент «Новой газеты»: ЗАПОРУКА УСП╤ХУ УКРА╥НИ В ТОМУ, ЩОБ НЕ МАТИ СПРАВУ З РОС╤ЯНАМИ
Ольга Мусаф╕рова журнал╕ст, власкор «Новой газеты» в Укра╖н╕. З нею – ми на ти,...


"ПУТ╤Н ОТРИМА╢ НЮРНБЕРГ, А СЕНЦОВ "НОБЕЛЬ"
Верховна Рада звернулася ╕з заявою до Нобел╕вського ком╕тету щодо висунення кандидатури...


ЛЕРАНЕ ХАЙБУЛЛА╢ВА: «ЧЕТВЕРО НАС СПАСУТЬ»
Леране Хайбулла╓ва – кримська татарка. Вона ви╖хала з Криму ╕ утриму╓ в м╕ст╕ ╤рпен╕ на...


ПРИЙНЯТО ПРОЕКТ ПОСТАНОВИ ЩОДО СКАСУВАННЯ ДЕПУТАТСЬКО╥ НЕДОТОРКАНОСТ╤ ЧИ ПРО ПОДАЛЬШЕ ЗАТЯГУВАННЯ З ТИМ?
Андр╕й Паруб╕й побажав ком╕тету усп╕шно╖ роботи над законопроектом.


Володимир Буткевич, заступник голови Конституц╕йно╖ ком╕с╕╖: КОНСТИТУЦ╤Я – ТО НЕ ╢МН╤СТЬ ДЛЯ ВС╤Х «ХОТ╢ЛОК»
Зустр╕тися з Володимиром Григоровичем не так вже й просто.




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














Гостям Севастополя



FaceBook

Twitter









оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 06.07.2018 > Тема "З перших уст"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#27 за 06.07.2018
ВСЕЛЕНСЬКИЙ ПАТР╤АРХ: МОСКВА ПРИ╢ДНАЛА УКРА╥НСЬКУ ЦЕРКВУ НЕКАНОН╤ЧНО

Константинополь заявив, що н╕яко╖ канон╕чно╖ територ╕╖ Рос╕йсько╖ Православно╖ церкви (РПЦ) в Укра╖н╕ не ╕сну╓, а Москва у 1686 роц╕ при╓днала укра╖нську церкву неканон╕чно ╕ взяла б╕льше, н╕ж дозволено.
Про таке йдеться в ╕нформац╕йному бюлетн╕ з прес-служби вселенського патр╕архату, текст якого опубл╕кував речник УПЦ Ки╖вського патр╕архату ╢встрат╕й Зоря на сво╖й стор╕нц╕ у Facebook.
У промов╕ п╕сля Панахиди в 40-й день за спочилим митрополитом Перги ╢вангелом, яку в╕дслужили ╕╓рархи Вселенського Патр╕архату, зазначено: "Вселенський Патр╕арх Варфолом╕й сказав про свою незм╕нну турботу/зац╕кавлення у розв'язанн╕/л╕куванн╕ укра╖нського церковного питання ╕ в╕дновленн╕ ╓дност╕ розд╕леного церковного т╕ла в кра╖н╕. Його Всесвят╕сть нагадав про те, що Константинопольська Церква завжди дбала ╕ вир╕шувала багато складних церковних питань на користь народу Божого ╕ збереження Всеправославно╖ ╓дност╕, та сьогодн╕ бореться для остаточного врегулювання церковних справ в Укра╖н╕".
Зокрема, звертаючись до особистост╕ ╕ д╕яльност╕ пок╕йного ╕╓рарха Вселенського Престолу, Вселенський Патр╕арх зазначив, що "митрополит ╢вангел, працюючи в якост╕ члена к╕лькох Синодальних Ком╕с╕й з вир╕шення р╕зних питань, завжди виходив з критер╕╖в ╕стор╕╖, канон╕в ╕ лог╕ки".
"Ми бажа╓мо, як Мати-Церква, в╕дновлення ╓дност╕ в Укра╖н╕ розд╕леного церковного т╕ла - десятк╕в м╕льйон╕в в╕рних, хрещених ╕ просв╕чених безпосередньою турботою ╕ м╕с╕онерською д╕яльн╕стю Вселенського Престолу. Кр╕м того, в минулому, Константинопольська Церква, д╕ючи в рамках канон╕в ╕ пастирсько╖ оп╕ки, вир╕шувала важк╕ ╕ складн╕ церковн╕ питання, завжди керувалась ╕нтересами народу Божого ╕ збереженням Всеправославного ╓дност╕. Достатньо згадати нещодавню участь ╕ допомогу Вселенського Патр╕архату у вир╕шенн╕ проблем, як╕ були в Церквах К╕пру, ╢русалиму, Албан╕╖ тощо. Так Константинопольська Велика ╕ Свята Церква Христова д╕╓ в дус╕ ╕стинно╖ любов╕, бореться ╕ сьогодн╕ для остаточного вир╕шення церковних справ в Укра╖н╕", – наголосив Вселенський Патр╕арх.
Дал╕ Патр╕арх Варфолом╕й нагадав про духовн╕ та канон╕чн╕ права Вселенського Престолу щодо Укра╖ни: "Нехай не забува╓ться, що Константинополь н╕коли не видавав дозволу передавати територ╕╖ Укра╖ни будь-кому, кр╕м права х╕ротон╕╖ Ки╖вського митрополита у Москв╕ на умовах його обрання соборно в Ки╓в╕ на м╕сцевому Собор╕ та при безумовному згадуванн╕ Вселенського Патр╕арха. Це сказано у Томос╕ про автокефал╕ю, що Мати-Церква дарувала Польськ╕й церкв╕: Наш Престол не визнав в╕дд╕лення Ки╖всько╖ Митроподл╕╖ ╕ залежних в╕д не╖ православних Церков Литви та Польщ╕ та ╖х при╓днання до Московсько╖ Церкви, що було зд╕йснено проти канон╕в та не були дотриман╕ права Ки╖вського митрополита, який мав титул Екзарха Вселенського Престолу".
Як п╕дсумок, Вселенський Патр╕арх знову послався на пок╕йного митрополита Перги ╢вангела, кажучи, що вс╕ пам'ятатимуть про духовну працю та любов, яку в╕н виявляв до кожно╖ людини. Були присутн╕ арх╕╓пископ Синайськи, Фарранський ╕ Ра╖фський Дам╕ан, ╕╓рархи Вселенького Патр╕архату, родич╕ пок╕йного митрополита Перги, архонти, духовенство, члени громади та паломники з-за кордону.
(Укр╕нформ)

ОСТАННЯ ЗАЯВА ВСЕЛЕНСЬКОГО ПАТР╤АРХА ЩОДО УКРА╥НИ ╢ ЗНАКОВОЮ

Заява Вселенського патр╕арха Варфолом╕я про те, що Константинополь н╕коли не визнавав церковно╖ влади Москви над Укра╖ною, ╓ знаковою ╕ св╕дчить, що патр╕арх ма╓ нам╕р невдовз╕ вир╕шити питання укра╖нсько╖ автокефал╕╖.
Про це сказав в╕домий укра╖нський рел╕г╕╓знавець Олександр Саган у коментар╕"Рел╕г╕йн╕й правд╕".
"Це знакова заява. Вселенський патр╕архат вчергове п╕дтвердив сво╓ бачення ситуац╕╖ в Укра╖н╕, що склалася в╕дносно розвитку тут православ’я. В╕н п╕дтвердив, що ма╓ право вир╕шувати це питання. ╤ буде його вир╕шувати. Момент вони оберуть сам╕. ╥х не можна ан╕ зупинити, ан╕ п╕дштовхнути. Це знаково нав╕ть тому, що заява була зроблена в╕дразу п╕сля по╖здки ╕╓рарх╕в УПЦ МП за кошти Вадима Новинського до Вселенського патр╕арха. Це сигнал, куди руха╓ться ситуац╕я ╕ як у Константинопол╕ ╖╖ взагал╕ розц╕нюють", – сказав Саган.
За словами рел╕г╕╓знавця, зараз трива╓ робочий процес, ╕ не виключено, що на найближчому зас╕данн╕ Синоду Вселенського патр╕архату 10-12 липня "укра╖нське питання" буде поставлене на голосування.
"Не виключено, що голосування з питання укра╖нсько╖ автокефал╕╖ може в╕дбутися на найближчому Синод╕ у липн╕ або на будь-якому наступному Синод╕", – заявив в╕н.
Водночас Саган вважа╓, що Москва робить не менш р╕зк╕ заяви.
"Заява митрополита РПЦ ╤лар╕она (Алф╓╓ва) про можливе кровопролиття у зв’язку ╕з отриманням томосу – це теж дуже жорстка в╕дпов╕дь на ус╕ прагнення Вселенського патр╕архату створити в Укра╖н╕ ╢дину пом╕сну церкву. Вона показу╓, наск╕льки далеко готовий п╕ти Московський патр╕архат у в╕дстоюванн╕ сво╖х ╕нтерес╕в в Укра╖н╕. Але Москва вже зрозум╕ла, що цей процес зупинити не можна, ╕ переробля╓ сценар╕й: нин╕ в х╕д п╕шла дискредитац╕я ╕де╖ автокефал╕╖ Укра╖нсько╖ православно╖ церкви", – п╕дсумував Саган.
Як пов╕домляв «Укр╕нформ», 1 липня Вселенський патр╕арх Варфолом╕й заявив, що Константинополь н╕коли не видавав дозволи передавати територ╕╖ Укра╖ни будь-кому, кр╕м права х╕ротон╕╖ Ки╖вського митрополита в Москв╕ на умовах його обрання соборно в Ки╓в╕ на м╕сцевому Собор╕ ╕ при безумовн╕й згадц╕ Вселенського патр╕арха.
Ран╕ше також пов╕домлялося, що переговори делегац╕╖ УПЦ МП в Стамбул╕, яка намагалася вплинути на Вселенського патр╕арха Варфолом╕я з тим, щоб не допустити надання Укра╖н╕ томоса про автокефал╕ю ╖╖ православно╖ церкви, не були усп╕шними.
Президент Петро Порошенко 17 кв╕тня заявив, що п╕дготував звернення до Вселенського патр╕арха з проханням видати томос про автокефал╕ю православно╖ церкви в Укра╖н╕.
18 кв╕тня глава держави оф╕ц╕йно прийняв в╕д ╕╓рарх╕в УПЦ КП ╕ УАПЦ в╕дпов╕дне звернення для передач╕ Вселенському патр╕арху Варфолом╕ю з п╕дписами вс╕х арх╕╓ре╖в, як╕ п╕дтримали це р╕шення.
Верховна Рада 19 кв╕тня прийняла ухвалу про п╕дтримку звернення Президента до Вселенського патр╕арха Варфолом╕я щодо створення ╢дино╖ пом╕сно╖ укра╖нсько╖ православно╖ церкви.
22 кв╕тня Порошенко пов╕домив про передачу в╕дпов╕дних звернень Вселенському патр╕архату ╕ початок процедур, необх╕дних для надання автокефал╕╖ Укра╖нськ╕й православн╕й церкв╕.
Патр╕арх Ки╖вський ╕ вс╕╓╖ Руси-Укра╖ни Ф╕ларет спод╕ва╓ться, що Вселенський патр╕арх ухвалить позитивне р╕шення про надання томоса про автокефал╕ю УПЦ вже в липн╕.

П╤СЛЯ НАДАННЯ АВТОКЕФАЛ╤╥ ЦЕРКВ╤ В УКРА╥Н╤,
РПЦ МОЖЕ ВТРАТИТИ ЩЕ Й Б╤ЛОРУСЬ

Пом╕сний статус Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви, щойно в╕н буде визнаний, поставить п╕д сумн╕в канон╕чн╕сть належност╕ до Московського патр╕архату ╕ територ╕╖ Б╕лорус╕. У такий спос╕б в╕дкрива╓ться шлях до створення, нараз╕ суто канон╕чних, п╕дстав для автокефал╕╖ Б╕лоруського Православ’я. Про це на шпальтах «Рад╕о Свобода» написав експерт Корпорац╕╖ стратег╕чного консалтингу «Гардарика» Костянтин Матв╕╓нко. Пода╓мо його допис у повному обсяз╕.
***
Сусп╕льну увагу до проблеми набуття православною церквою в Укра╖н╕ статусу пом╕сно╖ перед ус╕м привертають пол╕тики. Рос╕йськ╕ – бо православ’я для ╖хньо╖ держави споконв╕ку становило собою ╕нструмент зовн╕шньо╖ експанс╕╖ та поглинання прилеглих кра╖н. Укра╖нськ╕ – бо рос╕йськ╕й експанс╕╖ п╕д приводом «╓дино╖ в╕ри» споконв╕ку ж доводилося опиратися.
Перетворення православ’я на неодм╕нну складову рос╕йсько╖ нац╕онально╖ ╕де╖ зробило рос╕йських великодержавних шов╕н╕ст╕в, як з пол╕тичних, так ╕ з церковних к╕л, його заручниками. Причина у тому, що спроби закр╕пити за Рос╕╓ю м╕сце пров╕дно╖ православно╖ держави св╕ту повсякчас наражаються на духовн╕, ╕сторичн╕ та пол╕тичн╕ обставини, що роблять так╕ намагання неможливими або й см╕ховинними.
Привласнюючи соб╕ «Володимирове Хрещення» ╕ нав╕ть «Пророцтво Андр╕я Первозванного на схилах Дн╕пра, де згодом возс╕яв Ки╖в», рос╕йськ╕ «збирач╕ земель» пан╕чно бояться втратити, ними ж створений ╜рунт «давнього, апостольського походження» ╖хньо╖ церкви, що неодм╕нно станеться, коли укра╖нська церква канон╕чно буде визнана окрем╕шньою в╕д рос╕йсько╖.
Автокефальний статус укра╖нсько╖ православно╖ церкви означа╓ для рос╕йсько╖ кардинальне зниження ╖╖ власного статусу – як за давн╕стю походження, так ╕ за к╕льк╕стю в╕рян. Вс╕ претенз╕╖ на пров╕дну роль Московського патр╕архату у св╕товому православ’╖ доведеться забути. Таке ф╕аско вибива╓ один ╕з «несучих стовп╕в» рос╕йсько╖ нац╕онально╖ ╕де╖. В╕дтак Кремль в╕дчайдушно намага╓ться зупинити процес надання Укра╖нському Православ’ю пом╕сного статусу, що вже розпочатий Вселенським патр╕архом Варфолом╕╓м.

Константинополь не мусить озиратися на Москву в «укра╖нському питанн╕»

У цьому зв’язку вельми важливим ╓ пов╕домлення прес-служби Вселенського патр╕архату в╕д 1 липня про меж╕ територ╕й канон╕чних юрисдикц╕й м╕ж Константинопольською та Московською церквами. Наголошуючи на тому, що Ки╖вська митропол╕я залишалася екзархатом Вселенсько╖ церкви, патр╕арх Варфолом╕й зазнача╓, що до ╖╖ складу також входили ╓парх╕╖ на теренах Литви та Польщ╕. При цьому фактично йдеться ╕ про земл╕ сучасно╖ Б╕лорус╕. Назва ц╕╓╖ кра╖ни не згаду╓ться у пов╕домленн╕ з т╕╓╖ причини, що станом на к╕нець ХVII стор╕ччя, коли Московський патр╕архат остаточно п╕дпорядкував соб╕ Ки╖вську митропол╕ю, Б╕лорус╕ як держави не ╕снувало. ╥╖ сучасна територ╕я входила до Великого Княз╕вства Литовського, яке перебувало у склад╕ Реч╕ Посполито╖. Так само, як ╕ територ╕я Правобережно╖ Укра╖ни.
Отже, пом╕сний статус Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви, щойно в╕н буде визнаний, поставить п╕д сумн╕в канон╕чн╕сть належност╕ до Московського патр╕архату ╕ територ╕╖ Б╕лорус╕. У такий спос╕б в╕дкрива╓ться шлях до створення, нараз╕ суто канон╕чних, п╕дстав для автокефал╕╖ Б╕лоруського Православ’я.
Недвозначно пов╕домивши про перебування територ╕╖ Укра╖ни винятково п╕д юрисдикц╕╓ю Вселенсько╖ церкви, патр╕арх Варфолом╕й дав зрозум╕ти, перед ус╕м патр╕арху РПЦ Кирилу, що ма╓ вс╕ п╕дстави визначати статус Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви, у той самий спос╕б, як це було вчинено Константинопольським престолом ран╕ше щодо низки нин╕ пом╕сних церков. Зокрема, Московсько╖ церкви у 1589 роц╕.
У Москви був шанс домогтися канон╕чного унормування порядку надання автокефал╕╖. Позатор╕к на Крит╕ в╕дбувся Всеправославний Собор, скликаний патр╕архом Варфолом╕╓м. Тривала передсоборна робота давала змогу винести в╕дпов╕дн╕ проекти документ╕в на зас╕дання Собору та прийняти авторитетн╕, а отже незаперечн╕ та остаточн╕ р╕шення стосовно процедури усамост╕йнення православних церков. Однак Московський патр╕арх Кирило спочатку докладав ус╕х зусиль для зриву п╕дготовки проект╕в документ╕в Собору, а пот╕м до перенесення м╕сця його проведення з╕ Стамбула до Санкт-Петербурга. Коли ж це не вдалося, ╕ Собор призначили, хоч ╕ не у давн╕й столиц╕ Константинопольських патр╕арх╕в, але все ж на територ╕╖ юрисдикц╕╖ Вселенсько╖ церкви – остров╕ Крит, то РПЦ в╕дмовилася брати участь у ньому. Не зважаючи на те, що склад ╖╖ делегац╕╖ вже був оф╕ц╕йно затверджений Синодом ╕ оприлюднений.
До т╕╓╖ делегац╕╖ входили 25 арх╕╓ре╖в, 5 з яких представляли УПЦ (Московського патр╕архату) – глава УПЦ (МП) митрополит Ки╖вський Онуфр╕й, а також митрополити: Агафангел Одеський, С╓рг╕й Терноп╕льський, Митрофан Луганський, Антон╕й Борисп╕льський.
Зрив участ╕ РПЦ у робот╕ Собору призв╕в до того, що Укра╖на виявилася знову в╕докремленою в╕д св╕тового православ’я московським бар’╓ром. Московська церква дос╕ не визнала р╕шень Критського Собору, чим значною м╕рою вже поставила себе поза православним св╕том.
Незважаючи на це, нещодавно до Вселенського патр╕арха у Стамбул ╖здили московськ╕ митрополити з Укра╖ни, дво╓ з я яких – Агафангел Одеський ╕ Антон╕й Борисп╕льський – були у склад╕ делегац╕╖ для участ╕ у Критському Собор╕. Чи ставили ╖м запитання про причини неучаст╕ у Всеправославному Собор╕ та про п╕дстави невизнання його ухвал, нараз╕ нев╕домо.
Цей в╕зит н╕як не м╕г в╕дбутися без дозволу патр╕арха Московського. Неможливо бо звертатися до предстоятеля ╕ншо╖ церкви, якщо таке звернення не благословив предстоятель церкви, в лон╕ яко╖ перебува╓ той, хто зверта╓ться.
Р╕ч у тому, що для Вселенського патр╕архату та ╕нших пом╕сних ╕ автономних православних церков з точки зору канон╕чного права не ╕сну╓ н╕яко╖ «Автономно╖, самоврядовно╖ Укра╖нсько╖ Православно╖ Церкви Московського Патр╕архату». ╢ лише сукупн╕сть ╓парх╕й Московського патр╕архату на територ╕╖ держави Укра╖на. Отже благословення глави «УПЦ» митрополита Онуфр╕я для ц╕╓╖ по╖здки було недостатньо з точки зору традиц╕╖ церковно╖ дипломат╕╖.
Таким чином в╕зит отих 4 митрополит╕в до Царгорода з метою запоб╕гти визнанню пом╕сного статусу Укра╖нського Православ’я з ус╕х позиц╕й вигляда╓ як в╕дчайдушна спроба Москви зберегти св╕й ╕нструмент генерування конфронтац╕╖ в Укра╖н╕ ╕ водночас прибутк╕в з не╖.
Наск╕льки цей та ╕нш╕ демарш╕ РПЦ виявляться зрештою усп╕шними, побачимо згодом.

Екзистенц╕йне питання в╕рян

Попри пол╕тичну активн╕сть довкола укра╖нського церковного питання, ╓ один екзистенц╕йний аспект, надважливий для кожно╖ щиро в╕руючо╖ православно╖ людини. Р╕ч у тому, що православне в╕ровчення визнача╓ можлив╕сть спас╕ння душ╕ – в╕чне життя п╕сля смерт╕ – для тих, «хто перебува╓ у лон╕ канон╕чно╖ церкви». Незважаючи на те, що ця норма ма╓ безл╕ч винятк╕в ╕ поточнень, б╕льш╕сть православних в╕рян зважають на не╖ як на головну у питанн╕ належност╕ до церкви.
Надання томосу про автокефал╕ю Укра╖нського Православ’я фундаментально вир╕шу╓ ╕ питання його канон╕чност╕, а отже зн╕ма╓ тягар ╕з сумл╕ння в╕рян.
https://zik.ua

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #27 за 06.07.2018 > Тема "З перших уст"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=20141

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков