Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (2816)
З потоку життя (5952)
Душі криниця (3327)
Українці мої... (1435)
Резонанс (1446)
Урок української (985)
"Білі плями" історії (1634)
Крим - наш дім (531)
"Будьмо!" (259)
Ми єсть народ? (237)
Бути чи не бути? (70)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (108)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
СВ╤Т ПРО ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Нещодавно в Ки╓в╕ в рамках М╕жнародного проекту-конкурсу «Тарас Шевченко ╓дна╓...


ПЕТРО ПОЧИНА╢ ЗАЖИН
Свято апостол╕в Петра ╕ Павла (12 липня) символ╕зу╓ п╕дготовку до жнив; а в деяких рег╕онах...


КУПАЙЛО: ПРИСТРАСТЬ ╤ ВОГОНЬ ПАЛАЮТЬ
Ким же був Купайло для наших пращур╕в, що його ╕м'я ╕ дотепер береже людська пам'ять?..


З КРИМУ - ДО ХОЛОДНОГО ЯРУ, ЛЬВОВА, СЛОБОЖАНЩИНИ
згадалася мен╕ в ц╕ посушлив╕ л╕тн╕ дн╕ в Криму моя весняна подорож по Укра╖н╕. ╤ н╕би св╕жим...


Алла ОСАДЧА. ╤СТОР╤Я ФЕОДОС╤ЙСЬКО╥ «ПРОСВ╤ТИ» (1989-2012)
(Продовження. Початок у «Кримськ╕й св╕тлиц╕» №23-26)




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














Гостям Севастополя



FaceBook

Twitter









оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2018 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#10 за 09.03.2018
ПТАХИ ПОВЕРТАЮТЬСЯ З ВИР╤Ю

Наш╕ традиц╕╖

Церковне свято В╕днайдення, або Оберт╕ння Голови ╤вана Хрестителя (9 березня) у народному побут╕ укра╖нц╕в тривалий час збер╕гало язичницьк╕ культи. Цей день приурочували зустр╕ч╕ птах╕в, як╕ щойно повертаються з вир╕ю ╕ несуть на крилах весну. Не дивно! Адже наш╕ предки обожнювали цю пору року, зрештою, боготворили природу.
Одн╕╓ю з перших пташок, яка спов╕ща╓ нам про прих╕д  весни (не за днями календаря) ╓ жайворонок. Вважають, що п╕сля його прильоту вже не буде тривалих р╕зких похолодань. Саме про нього найб╕льше складено весняних п╕сень-величань.
Трохи ран╕ше в╕д жайворонк╕в прил╕тають граки ╕ в╕дразу беруться до лаштування гн╕зд на високих деревах. ╥хн╕ колон╕╖ сво╖м шумом нагадують велелюдний ярмарок, гам╕рний-гам╕рний. Рад╕ють люди ╕ гракам, але зустр╕чають ╖х не так урочисто, як жайворонк╕в.
Незам╕жн╕ д╕вчата з нетерп╕нням чекали повернення диких качок. Ховалися в очерет╕ ╕, насл╕дуючи голос качки, кликали до себе качура (селезня). Якщо той озветься, то можна спод╕ватися на вес╕лля.
17-19 березня повертаються з вир╕ю наш╕ улюбленц╕ лелеки. Якщо вони прилет╕ли вчасно — весна буде теплою. Доброю прикметою вважалося, коли у господаря на стр╕с╕ хати чи на дерев╕, що росте на його подв╕р'╖, у садку, лелека облашту╓ гн╕здо. Такий господар в╕дразу “набував поваги” у сел╕. Нав╕ть зустр╕чав лелек хл╕бом-с╕ллю, кланявся до земл╕, дякував, що не обминули його господарства.
За народними уявленнями, зрештою, ╕ за спостереженнями, саме на Оберт╕ння синичка в'╓ гн╕здо. Знову ж, коли це побачить незам╕жня д╕вчина, то може загадати бажання на шлюб...

С╤М ТИЖН╤В ВЕЛИКОГО ПОСТУ

Окрем╕ дн╕ та тижн╕ Великого посту мають сво╖ назви, глибоку символ╕ку, сповнен╕ певними обрядовими д╕ями ╕ нав╕ть пересторогами...
Перший тиждень назива╓ться Зб╕рним, за другим ╕ трет╕м назви не закр╕пилися, четвертий — Середоп╕сним, п'ятий — Похвальним, шостий — Вербним (Кв╕тним), сьомий — Б╕лим.
Почина╓ться Великий п╕ст Жилавим понед╕лком. У цей день не варили ╖ж╕ ╕ взагал╕ намагалися н╕чого не ╖сти, в╕д чого “тягло жили”. Все ж у Жилавий понед╕лок дехто вип╕кав пр╕сн╕ корж╕ на вод╕, як╕ називали жиляниками, бо ╖х було важко жувати. У народ╕ цей день мав ще одну назву — Полоскозуб. За звича╓м, “щоб гадюка не вкусила” та щоб у рот╕ не залишилось ╕ крихти скоромного, його полоскали гор╕лкою. Н╕-н╕, не пили! Т╕льки полоскали! Господин╕, наприклад, набирали ╖╖ кришкою в╕д того горщика, у якому варили кашу, бо тод╕ “на пшениц╕ не буде золи”. Утвердилася ╕ така назва — Чистий понед╕лок. Адже господин╕ н╕чого не готували, тому весь посуд залишався чистим. А для приготування п╕сних страв (╕ саме у Великий п╕ст) тримали окремий посуд.
У першу суботу посту святили у церкв╕ хл╕б, мед тощо. ╤сну╓ звичай замовляти у цей день панахиду за упок╕й померлих родич╕в - “давати мисочку”. На молитву не можна сп╕знюватися!
Зб╕рна нед╕ля — перша нед╕ля Великого посту. Д╕вчата виконували цього дня маг╕чн╕ д╕╖: варили кашу з маком ╕ закопували ╖╖ у землю, щоб “в╕двернути нещастя”.
Четвертий тиждень — Середохресний, коли “п╕ст лама╓ться навп╕л”. Середохресною ╓ й середа, а завершу╓ його Хрестопокл╕нна нед╕ля. У Середохрестя господин╕ с╕яли капусту, пом╕дори й мак (щоправда, тепер в╕н п╕д забороною). Вважалося, якщо розсаду зас╕яти у Середоп╕стя, то вона не буде боятися морозу.
Похвальний — п'ятий тиждень Великого посту. У суботу на цьому тижн╕, як вважали наш╕ предки, працювати не можна, бо це свято Похвали Пресвят╕й Богородиц╕. Дозволялося т╕льки с╕яти розсаду.
Шоста субота — Вербна, або Лазарева, на честь воскрес╕ння ╤сусом Христом праведного Лазаря. Можемо ╖╖ вважати святом д╕тей. Адже малеча йде заготовляти вербов╕ галузки. Кому д╕станеться найб╕льша — той буде щасливим!
У нед╕лю на Вербному тижн╕ святять вербу. Коли зак╕нчилась церковна служба ╕ священик окропив водою вербове г╕лля, люди посп╕шають додому, щоб виконати маг╕чн╕ ритуали. Наш╕ пращури вважали вербу священним деревом. Тому ╖╖ галузки ставили за ╕конами, садили у пол╕, вперше у сезон╕ виганяли свяченою вербою кор╕в на пасовисько, бо тод╕ “в╕дьма не буде ╖х до╖ти”. Та, насамперед, ще п╕д церквою “шмагали” один одного вербою:
- Не я б'ю, верба б'╓;
За тиждень — Великдень!
Спаси, Боже, сохрани,
Щоб здоровими були! -
звучали нагадування ╕ щир╕, тепл╕ побажання.
У дн╕ Б╕лого тижня (останн╕й тиждень Великого посту) годилося все прибрати у дом╕, на подв╕р'╖, поб╕лити хату. Впоратися з цим сл╕д до Чистого четверга. А у Чистий четвер стригли д╕тей, прали б╕лизну, одягалися у все чисте ╕ посп╕шали до храму на в╕дправу Страстей Христових.
П'ятниця присвячувалася виносу плащаниц╕ у церкв╕. Якихось важких ф╕зичних роб╕т, зазвичай, не виконували.
У Великодню суботу пекли паски, готували крашанки, розписували останн╕ писанки, ╕ вс╕ з нетерп╕нням чекали нед╕л╕ — Великодня.
Тарас ЛЕХМАН


 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #10 за 09.03.2018 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19759

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков