"Кримська Свiтлиця" > #49 за 08.12.2017 > Тема "З перших уст"
#49 за 08.12.2017
ЗА КРОК В╤Д ПР╤РВИ: Н╤Ч, КОЛИ УКРА╥НА ЛЕДЬ НЕ ВТРАТИЛА БЕЗВ╤З
В н╕ч на четвер Укра╖на ледь не перетнула червону л╕н╕ю у в╕дносинах з Брюсселем. Л╕н╕ю неповернення. В останн╕ дн╕ в╕д ╢С та США лунали беспрецедентно жорстк╕ заяви. У в╕второк ╢вросоюз оф╕ц╕йно звинуватив Генпрокуратуру в п╕дрив╕ роботи НАБУ, за день до того США заявили про сумн╕в, чи хоче Укра╖на боротися з корупц╕╓ю. Здавалося, ц╕ натяки неможливо не зрозум╕ти - але Ки╓ву вдалося Чому так сталося? Можливо, через те, що нин╕шня укра╖нська влада справд╕ на дв╕ голови вища за попередник╕в, коли йдеться про д╕алог ╕з Заходом. Щоразу у критичн╕й ситуац╕╖ , Порошенку вда╓ться переконати ╕ноземних л╕дер╕в, що Ки╖в збер╕га╓ курс на реформи, просто заважа╓ строкатий парламент та Рос╕я. Укра╖ну щоразу "прощають, але востанн╓". Яскравий приклад – св╕жа ситуац╕я з макроф╕нансовою допомогою. Перед при╖здом Порошенка в ╢вроком╕с╕╖ обурювалися тим, що Ки╖в втратив 600 млн ╓вро через гальмування реформ, а п╕сля зустр╕чей з ним – домовилися, що цю втрату компенсують новою програмою п╕д 2 м╕льярди. Ц╕ усп╕хи, схоже, дали Ки╓ву в╕ру у вседозволен╕сть. Хибну в╕ру. Те, що в╕дбувалося минуло╖ ноч╕, можна описати словом "жах". Причиною став коал╕ц╕йний законопроект про зниження незалежност╕ НАБУ. Переговори м╕ж ╕ноземними дипломатами та укра╖нськими пол╕тиками щодо нього тривали ледь не до ранку. З’явилися прям╕ заклики зупинити програми п╕дтримки Укра╖ни, а в ╢С почалася дискус╕я про те, щоби поставити на порядок денний призупинення безв╕зового режиму. До ранку провладна коал╕ц╕я дала заднiй хiд. Скандальний проект виключили з плану роботи ВР на четвер. Але це не означа╓, що тепер проблему можна просто ╕гнорувати – навпаки, потр╕бно роз╕братися, перед якою загрозою ми стояли. Те, що БПП та НФ були готов╕ за одну н╕ч перевернути правову систему держави та ув╕йти у стан в╕дкрито╖ ворожнеч╕ з США та ╢С, саме по соб╕ ╓ дуже тривожним сигналом. Що в╕дбува╓ться? В╕йна "вс╕х проти вс╕х" у правоохоронних органах, частиною яко╖ став конфл╕кт навколо агент╕в НАБУ, д╕йшла кульм╕нац╕╖ в середу ввечер╕. На сайт╕ Верховно╖ ради з’явився законопроект №7362 ╕з довол╕ неконкретною назвою "Про внесення зм╕н до закон╕в щодо забезпечення парламентського контролю". Документ довол╕ короткий, але в╕н кардинально зм╕ню╓ вплив ВР на систему протид╕╖ корупц╕╖. Депутати отримують право без жодних обгрунтувань зв╕льнити директора НАБУ, кер╕вника антикорупц╕йно╖ прокуратури, будь-якого члена НАЗК або ж директора новоствореного Державного бюро розсл╕дувань. Ще раз п╕дкреслимо: жодних п╕дстав, аудиту, судових висновк╕в не потр╕бно. Б╕льш╕сть голос╕в у ВР за "недов╕ру" – ╕ будь-хто з них автоматично йде з посади. За таких умов розсл╕дування корупц╕╖ у Рад╕ неможливе в принцип╕. У раз╕ схвалення закону вс╕ антикорупц╕йн╕ органи стають "п╕длеглими" провладно╖ коал╕ц╕╖ та перетворюються на пол╕тичний ╕нструмент, а якщо хтось ╕з кер╕вник╕в з цим не згодний – йде у в╕дставку. Зв╕сно, можна зауважити, що у Рад╕ щодня ре╓струють чимало проект╕в, ╕ далеко не вс╕ з них стають законами, але цей випадок – особливий. Першим автором законопроекту записаний Артур Герасимов – голова фракц╕╖ БПП та, донедавна, представник президента у ВР. Другий автор – Максим Бурбак, л╕дер фракц╕╖ "Народного фронту". Так╕ проекти з’являються виключно в раз╕, коли документ погоджений правлячою коал╕ц╕╓ю ╕ Банковою та повинен бути схвалений якнайшвидше – щойно знайдуться голоси. Оск╕льки йдеться про розширення прав парламенту, то за голосами далеко ходити не треба – щонайменше, "радикали" та Опоблок радо п╕дтримають закон, який дозволить ╖м покарати ненависних антикорупц╕йник╕в. Для швидкост╕ проект заре╓стрували у "непроф╕льному", але п╕дконтрольному ком╕тет╕ з державного буд╕вництва. Це дозволило включити його в порядок денний вже на четвер. Але якщо в багатьох укра╖нських пол╕тик╕в цей документ викликав рад╕сть, то закордонних партнер╕в Укра╖ни на Заход╕ в╕н без переб╕льшення шокував. Адм╕н╕страц╕я президента та низка впливових депутат╕в отримали однозначн╕ попередження: "Схамен╕ться! Ви надто багато чим ризику╓те". До чого тут безв╕з? Це може здаватися неочевидним, але насправд╕ м╕ж д╕яльн╕стю НАБУ та безв╕зовим режимом ╓ прямий зв'язок. Ми вс╕ пам’ята╓мо, що ╢С скасував в╕зи для громадян Укра╖ни лише п╕сля того, як Ки╖в виконав План д╕й з в╕зово╖ л╕берал╕зац╕╖. "Антикорупц╕йн╕ критер╕╖" цього плану були найскладн╕шими, ╖х виконання затягнулося на роки. Одним ╕з них було створення системи незалежних ╕нституц╕й ╕з розсл╕дування корупц╕йних злочин╕в найвищих посадовц╕в, включаючи НАБУ. Слово "незалежних" тут ма╓ ключове значення. Саме цей критер╕й перев╕ряв ╢С, коли ухвалював р╕шення про готовн╕сть Укра╖ни до безв╕зу. А тепер найголовн╕ше: разом ╕з наданням безв╕зу ╢вросоюз схвалив новий механ╕зм його призупинення. Ще р╕к тому ми писали про принцип д╕╖ цього механ╕зму (детальн╕ше в статт╕ "Призупинення безв╕зу: п'ять запоб╕жник╕в, що чекатимуть на Укра╖ну"). Один ╕з таких запоб╕жник╕в стосу╓ться "безв╕зових реформ". ╢вропейська ком╕с╕я зобов’язана до 2024 року щонайменше раз на р╕к зв╕тувати перед ╢вропарламентом та Радою ╢С про те, як Укра╖на викону╓ безв╕зов╕ умови. Якщо хоча б з один ╕з критер╕╖в не викону╓ться, ╢С зобов’язаний розпочати процедуру призупинення безв╕зу. Саме так прописане ╓вропейське законодавство. Нема╓ вибору, ╓ ч╕тке зобов’язання. "У випадках, коли Ком╕с╕я демонстру╓, що одна або дек╕лька специф╕чних вимог б╕льше не виконуються, ма╓ бути застосований параграф 4 (визнача╓ процедуру призупинення безв╕зу. – ╢П)", – йдеться в у чинному регламент╕ ╢С про в╕зову л╕берал╕зац╕ю. (Детальн╕ше про цей "пол╕тичний" запоб╕жник безв╕зу ми писали ще наприк╕нц╕ минулого року, в статт╕ "Брюссель зб╕льшу╓ ц╕ну розвороту реформ в Укра╖н╕") "Нараз╕ ми не готов╕ говорити про загрозу безв╕зу публ╕чно, але у розмовах з укра╖нськими колегами ми давали цей сигнал. Адже питання вже постало", – розпов╕в один з╕ сп╕врозмовник╕в ╢вроПравди в ╕нституц╕ях ╢С. Чим думали на Банков╕й, у БПП та в НФ, коли просували цей законопроект – питання в╕дкрите. Тиск грошима "Безв╕зовий важ╕ль" у Брюссел╕ називають "ядерною збро╓ю", ╕ це д╕йсно так. Пол╕тик, через д╕╖ якого Укра╖на втратить одну з небагатьох ознак свого зближення з ╢С, може готуватися до завершення кар’╓ри. На щастя, ╢вроком╕с╕я не посп╕ша╓ застосовувати цей механ╕зм, залишаючи його в якост╕ засобу останньо╖ над╕╖. Але у Заходу ╓ також ╕нш╕ важел╕, пол╕тичн╕ й ф╕нансов╕, ╕ ц╕╓╖ ноч╕ вони також п╕шли в х╕д. ╢вроПравд╕ достеменно нев╕домо, чи обговорювалися на н╕чних переговорах детал╕ нового траншу макроф╕нансово╖ допомоги в╕д ╢С, але про них точно згадають в п’ятницю, на зас╕данн╕ Ради асоц╕ац╕╖. П╕сля спроби "корупц╕йного перевороту" нема╓ жодних сумн╕в╕в, що Брюссель ч╕тко пропише антикорупц╕йн╕ умови для отримання транш╕в. А от в╕д МВФ до Ки╓ва ще вноч╕ над╕йшла чорна м╕тка. Ки╖в ма╓ зупинити атаку на НАБУ та створити антикорупц╕йний суд, якщо хоче продовжувати програму сп╕впрац╕ з М╕жнародним валютним фондом. Ч╕тк╕шого пов╕домлення з Вашингтона год╕ було й чекати. Б╕лий д╕м ц╕╓╖ ноч╕ утримався в╕д заяви, але неоф╕ц╕йн╕ контакти по американськ╕й л╕н╕╖ були б╕льш н╕ж активними. Найточн╕ше ╖х можна описати словами Майкла Карпентера, колишнього радника Джо Байдена та одного з ключових експерт╕в по Укра╖н╕. Дарма що Карпентер ╓ представником старо╖ влади – схож╕ думки ц╕╓╖ ноч╕ були у багатьох. "Якщо Рада проголосу╓ за зняття голови Антикорупц╕йного ком╕тету та голови НАБУ, я рекомендуватиму ур╕зати урядову п╕дтримку Укра╖ни з боку США, включаючи безпекову п╕дтримку. Це (те, що в╕дбува╓ться) – ганьба!" – п╕дкреслив в╕н. До реч╕, слова про "безпекову п╕дтримку" заслуговують на окрему увагу. Боротьба з корупц╕╓ю ╓ вимогами не лише ╢С та США. Це – один з ключових критер╕╖в, який визнача╓ глибину сп╕впрац╕ Укра╖ни з НАТО. П╕дсумовуючи: важко нав╕ть уявити вс╕ насл╕дки коал╕ц╕йно╖ ╕н╕ц╕ативи в раз╕, якби влад╕ вдалося ╖╖ затвердити. Нараз╕ небезпеку знято. В четвер вранц╕ з Банково╖ зателефонували до ключових м╕жнародних партнер╕в та пов╕домили: думка Заходу почута, законопроект "похований". Але поза тим, дуже важливо сл╕дкувати, щоби така ╕дея не з’явилася знову, у зм╕неному вигляд╕. Як лишитися переможцем? Кожна криза – це не лише загроза, але й можлив╕сть. Те, що коал╕ц╕я просувала в Рад╕ минулого вечора – безумовна ганьба, але нав╕ть з ц╕╓╖ ╕стор╕╖ можливо винести плюси для Укра╖ни та для зд╕йснення реформ. Зв╕сно ж, тиск був не лише ╕з Заходу. Не варто забувати ╕ про внутр╕шн╕х укра╖нських гравц╕в, як╕ минуло╖ ноч╕ допомагали утримати кра╖ну, яка вже зробила крок у пр╕рву. Так само варто в деталях з’ясувати роль кожного з л╕дер╕в блоку Порошенка та Народного фронту – ╕ позитивну ╕ негативну; ╕ депутат╕в, ╕ пол╕тик╕в поза парламентом. Нин╕ в НФ наполягають, що цей законопроект був ╕н╕ц╕ативою Банково╖, однак у його просуванн╕ найактивн╕шим був саме Народний фронт. В середу ввечер╕ Арсен╕й Яценюк опубл╕кував допис, в якому пов╕домив про р╕шення голосувати за законопроект щодо так званого "парламентського контролю". Його пов╕домлення в╕дразу ж поширив ╕з п╕дтримкою другий фактичний л╕дер НФ, Арсен Аваков. Зв╕сно ж, Яценюк подав це не як "зраду", а як "перемогу". Законопроект "Про парламентський контроль" в╕н згадав у к╕нц╕ пов╕домлення, а перед тим – розпов╕в, мовляв, НФ готова виконати вс╕ антикорупц╕йн╕ вимоги. "Перше – нев╕дкладне ухвалення закону Укра╖ни про Антикорупц╕йний суд. Друге – негайне голосування у Верховн╕й Рад╕ за призначення незалежного ╕ фахового аудитора Нац╕онального антикорупц╕йного бюро, ╕з м╕жнародним досв╕дом ╕ який ма╓ широку п╕дтримку в м╕жнародних колах. "Народний фронт" буде пропонувати таких як Роберт Сторч чи ╕нших м╕жнародно визнаних фах╕вц╕в. Трет╓ – усунення причин корупц╕╖, зокрема, нев╕дкладне ухвалення законодавства про приватизац╕ю", - написав в╕н. Щоправда, в раз╕ ухвалення закону про "вбивство НАБУ та САП" це перетворилося б на ╕м╕тац╕ю. Яке ма╓ значення, чи буде об’╓ктивним аудит НАБУ, якщо Рада матиме право на власний розсуд зв╕льняти кер╕вника Бюро? Але п╕сля того, як тиск змусив коал╕ц╕ю в╕дмовитися в╕д скандального закону, ситуац╕я зм╕нилася. Народний фронт публ╕чно об╕цяв п╕дтримати антикорупц╕йний суд та незалежних аудитор╕в НАБУ. То чому не продовжувати вимагати, щоби вони виконали ц╕ об╕цянки? Це непроста задача. Але нема╓ н╕чого неможливого. Зрештою "корупц╕йний переворот вдалося зупинити", хоча ще ввечер╕ тако╖ певност╕ не було й близько. Серг╕й Сидоренко, редактор "╢вропейсько╖ правди" http://www.eurointegration.com.ua
"Кримська Свiтлиця" > #49 за 08.12.2017 > Тема "З перших уст"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19383
|