Пошук по сайту
Пошук:

Теми
З перших уст (4450)
З потоку життя (7293)
Душі криниця (4124)
Українці мої... (1659)
Резонанс (2120)
Урок української (1006)
"Білі плями" історії (1847)
Крим - наш дім (1046)
"Будьмо!" (271)
Ми єсть народ? (241)
Бути чи не бути? (320)
Писав писака (23)
На допомогу вчителеві (126)
Мовно-комп'ютерний конкурс (108)
Порадниця (206)
Смішного! (97)
Додатки
"Джерельце" (830)
"КримСПОРТ" (132)

Архiв
Архiв газети в pdf
Редакцiя
Форуми
Книга вiдгукiв

Iншi статтi цiеї теми
ПОЕЗ╤Я ╤ ПРОЗА НАШОГО ЖИТТЯ
Третя зб╕рка поез╕╖ - «╥╖ написала в╕йна»…


НЕ ХОДИ НА ЛИСУ ГОРУ…
Наш╕ традиц╕╖


КАРИКАТУРИ БАТЬКА Й ЖИВОПИС СИНА
Карикатури батька викривають агресивну пол╕тику Москви, показують, що вона ╓ загрозою для всього...


РОЗПУСКА╢ТЬСЯ Л╤ЩИНА
Наш╕ традиц╕╖


ЛЮТЬ, НАД╤Я, ЛЮБОВ
На початку широкомасштабного вторгнення рос╕йських в╕йськ подруга художниц╕ попрохала ╖╖...




Розсилки
Тут Ви можете підписатися на розсилку анонсів статей нових випусків нашої газети. Для цього вкажіть свій e-mail.

E-mail адрес:














FaceBook





оНЦНДЮ Б сЙПЮ©МЁ
Головна сторiнка > Текст статти
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 24.11.2017 > Тема "Душі криниця"
Версiя для друку
Обговорити в форумi

#47 за 24.11.2017
В╤КТОР СТУС ЯК ДРАМАТУРГ

Твори письменника В╕ктора Стуса ось уже с╕м рок╕в не т╕льки читаю, а й рецензую. ╤ жодного разу не пом╕тив у його творчост╕ н╕ скоропису, н╕ яко╖сь ╕ншо╖ халтури. Хоча так╕ «гр╕хи» нер╕дко чатують на плодовитих автор╕в. ╤ це при тому, що в╕н за пер╕од з 2011 по 2017 роки написав ╕ видав п’ятнадцять книг, а саме: три романи – «Помста атлант╕в. Стр╕ла для мудреця», «Ар╕йський Спас», «Зловити характерника», одинадцять пов╕стей, три десятки опов╕дань, с╕мдесят байок у в╕ршах ╕ проз╕, п’ять п’╓с. А ще багато л╕тературно-критичних статей, редакторство у кримських газетах ╕ журналах. Справд╕ працьовитий ╕… непередбачуваний в позитивному сенс╕ цього слова. Н╕коли не зна╓ш, чим в╕н ще вразить. Зрештою, В╕ктор Стус спов╕ду╓ в╕дому акс╕ому: «нема╓ поганих жанр╕в, кр╕м нудного». Головне, як зазначав О. Пушк╕н, аби вони пробуджували «почуття добр╕».
Ц╕ мо╖ судження стосуються ╕ п’яти п’╓с В╕ктора Стуса, що побачили св╕т у нин╕шньому роц╕. Ось вони: ╕сторичн╕ драми «Гетьманша», «Чар╕вний пояс амазонки», трагед╕╖ теж ╕сторичн╕ – «Леб╕дка», «Не хочу роззути…», комед╕я «П╕д знаком Хортиц╕». Про них, власне, й мова у цих нотатках. Складно в обсяз╕ статт╕ зд╕йснити детальний анал╕з текст╕в, важлив╕ше – передати сво╖ в╕дчуття та враження в╕д прочитаного.
У п’╓сах, як ╕ в еп╕чних творах, автор шука╓ в╕дпов╕д╕ на одв╕чн╕ «проклят╕ питання» (висл╕в Ф. Досто╓вського), тобто на головн╕ проблеми життя-буття людини. Тож як сп╕вв╕дносяться в наших душах добро, зло, жорсток╕сть ╕ байдуж╕сть? Зв╕дки деспотизм, намагання принизити соб╕ под╕бних? В чому смисл любов╕, морал╕? Саме в русл╕ цих питань розвива╓ться сюжетика в п’╓сах В╕ктора Стуса, в╕дбува╓ться «л╕плення» характер╕в. В╕н вибира╓ для драматичних кол╕з╕й т╕ еп╕зоди з ╕стор╕╖ Укра╖ни-Рус╕, де на першому план╕ здеб╕льшого визначн╕ особистост╕ з ╖х етичними ╕ пол╕тичними поглядами, що впливають на дол╕ людей ╕ ц╕лих народ╕в. Скаж╕мо, у п’╓с╕ «Не хочу роззути…» великий ки╖вський князь Володимир, прославлене «красне сонечко», в часи, коли лишень збирався зам╕нити прабатьк╕вську в╕ру на християнську або грецьку, зображений не в тих ╕деалах, яким його подають сучасн╕ пол╕тики. Його вчинки далек╕ в╕д святост╕. Автор досить переконливо пода╓ це через стосунки його та княжни, а згодом княгин╕ Рогн╕ди. Володимир силою змусив ╖╖ стати його дружиною, розправився з ╖╖ батьком, мат╕р’ю та двома братами, протиправно заволод╕вши Полоцьким княз╕вством. А Рогн╕да, яка в╕дмовлялася добров╕льно «роззути» князя, все ж народила йому шестеро д╕тей. Не раз хот╕ла помститися Володимиров╕, та так ╕ не змогла. ╤ в цьому ╖╖ велика особиста трагед╕я.
Варто зазначити, що сюжет досить напружений, виклика╓ бурю переживань. ╤ в цьому його очисна функц╕я.
Не менш драматично розгортаються сцени в трагед╕╖ «Леб╕дка», написан╕й на основ╕ легенди, що наводиться в «Ярилин╕й книз╕», «Книз╕ Велеса» та низц╕ статей, присвячених Староруським В╕дам ╕ под╕ям на слов’янських землях у IV стол╕тт╕ ново╖ ери. То був один ╕з найскладн╕ших пер╕од╕в в житт╕ наших пращур╕в, коли В╕зант╕я, прагнучи нав’язати християнство, з допомогою гот╕в знищила понад с╕мдесят княз╕в на чол╕ з Бусом Б╕лояром ╕ тим самим обезголовила величезну територ╕ю – в╕д Балт╕йського до Чорного моря, в╕д Дунаю до Волги. Тод╕ розпочалася християн╕зац╕я нашого краю. До реч╕, про це автор розпов╕да╓ у сво╓му роман╕ «Ар╕йський Спас».
У п’╓с╕ ж в╕н використову╓ лише один ╕з еп╕зод╕в. В т╕ часи в Сурож╕ (нин╕ кримське м╕сто Судак) нам╕сницею була Св╕тлана, Св╕тлина, вона ж Леб╕дь, Леб╕дка, молодша сестра того самого Ар╕йського Спаса, Великого князя Ар╕йстану Буса Б╕лояра. До не╖ посватався могутн╕й готський король Германарех, який годився ╖й у д╕дус╕. А замисел у нього був п╕дступний – через одруження з княз╕вною заволод╕ти Ар╕йстаном, навернувши його мешканц╕в у грецьку в╕ру.
Така, здавалося б, нехитра фабула ц╕╓╖ п’╓си. Одначе, завдяки творч╕й уяв╕ ╕ осмисленню тих под╕й, вона заворожу╓, ╕нтригу╓ не лише т╕льки зростаючим в╕д картини до картини драматизмом, але й напруженим сюжетом. Читач чи глядач з нетерп╕нням чека╓ неминучо╖ розв’язки – зустр╕ч╕ короля з╕ сво╖м сином Рандвером та нев╕рною дружиною, а також ╖хн╕м дитям. У п’ят╕й картин╕ загострення сяга╓ емоц╕йно-психолог╕чно╖ вершини – кульм╕нац╕╖. За наказом Германареха обох закоханих було закатовано. Зрозум╕ло, зло ма╓ бути покараним. ╤ слов’янське в╕йсько вщент розбива╓ гот╕в, полонить Германареха, але Бус не знищу╓ цього жорстокого володаря, а в╕дпуска╓. Тим самим демонстру╓ людян╕сть та милосердя, притаманн╕ в╕дичн╕й в╕р╕.
Сл╕д зауважити, серед р╕зноман╕тних засоб╕в, використаних у композиц╕ях «Леб╕дки» ╕ «Не хочу роззути…», ╓ й класична реальна символ╕ка: гр╕м та блискавка. Гроза, як в╕домо, символ╕зу╓ нов╕ животворн╕ сили, покликан╕ очистити задушливу атмосферу несвободи й тиран╕╖. Напрошу╓ться аналог╕я цього символу у п’╓с╕ О. Островського «Гроза», у в╕рш╕ ╤. Франка «Гримить! Благодатна пора наступа╓» тощо.
Що ж до ╕нших п’╓с автора, то вони, як ╕ назван╕, вражають гострим сюжетом ╕ динам╕змом. Я взагал╕ не можу сказати, яка з них краща, бо написан╕ профес╕йно. Насамк╕нець хочу зазначити, що сюжети ╕ персонаж╕ В╕ктора Стуса разюче точно вписуються в сьогодн╕шн╕ реал╕╖, що не менш складн╕, як ╕ в давнину. Паралел╕ очевидн╕. В них ╕ протиборство двох протилежних св╕тогляд╕в, р╕зних уявлень про любов, милосердя ╕ призначення людини на земл╕ – як в тих же п’╓сах «Леб╕дка» та «Не хочу роззути…» ╤ нер╕вн╕сть, моральна деградац╕я можновладц╕в та порядн╕сть простих людей – як у драм╕ «Гетьманша». ╤ поневолення людини людиною, безправ’я ╕ несправедлив╕сть – як у драм╕ «Чар╕вний пояс амазонки».
Що вже казати про пригодницьку п’╓су «П╕д знаком Хортиц╕», в як╕й ком╕чно-водев╕льно, в кращих традиц╕ях укра╖нсько╖ комед╕╖ з ╖╖ гротескними фантастичними елементами (як не згадати «Москаль-чар╕вник» ╤. Котляревського та «Шельменко-денщик» Г. Кв╕тки-Основ’яненка) у вс╕й нагот╕ в буквальному ╕ переносному сенс╕ в╕дображено сучасну корупц╕ю – таку соб╕ внутр╕шню окупац╕ю, що стала лихом ╕ ганьбою Укра╖ни на десятил╕ття. ╤ слава Богу, що знайшовся лицар-характерник Мирослав Буря та його друз╕-козаки, як╕ в╕дстояли остр╕в козацько╖ слави в╕д незаконно╖ корупц╕йно╖ забудови. Якби то насправд╕ скр╕зь так було!
Словом, багато з того, що нин╕ нас хвилю╓ й обурю╓, знаходимо у творах В╕ктора Стуса, зокрема, ╕ в рецензованих п’╓сах. У них автор не втомлю╓ться наголошувати, що т╕льки добропорядн╕сть ╕ моральна чистота врятують св╕т.

Василь Латанський,
член НСПУ, поет, публ╕цист, журнал╕ст

 

Версiя для друку
Обговорити в форумi
"Кримська Свiтлиця" > #47 за 24.11.2017 > Тема "Душі криниця"


Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=19316

 

Редакцiя :
95006, м. Сiмферополь, вул. Гагарiна, 5, 2-й поверх, кiмн. 13-14
тел: (0652)51-13-24; E-mail: kr_svit@meta.ua
Адмiнiстратор сайту : Микола Владзiмiрський
Веб-майстер : Олексiй Рибаков