"Кримська Свiтлиця" > #29 за 21.07.2017 > Тема "З потоку життя"
#29 за 21.07.2017
АНТИКОРУПЦ╤ЙНА ПАЛАТА: ЧОМУ ГЕНПРОКУРОР – ЗА, А НАБУ – ПРОТИ
Боротьба з корупц╕╓ю в Укра╖н╕ може п╕ти по шляху найменшого опору, в╕ддаючи хабарник╕в у руки «модерн╕зованих» суд╕в
Ц╕кавий ефект справила заява президента ╢вроком╕с╕╖ Жан-Клода Юнкера про те, що ╢вропейський Союз погодився на створення спец╕ально╖ Антикорупц╕йно╖ палати зам╕сть окремого Антикорупц╕йного суду в Укра╖н╕. На наступний же день депутат ╢вропейського парламенту Ребекка Гармс (яка ще з час╕в Помаранчево╖ революц╕╖ оп╕ку╓ться укра╖нськими справами ╕ добре розум╕╓ться у тому, що у нас в╕дбува╓ться – Авт.) висловила здивован╕сть через заяву ╓вропейського колеги. "Нема╓ необх╕дност╕ в Антикорупц╕йному суд╕ в Укра╖н╕? Здивована прочитати, що президент ╢вроком╕с╕╖ згодився", - пов╕домила вона в Twitter. За нею ж сл╕дом з под╕бним здивуванням ╕ категоричною незгодою виступили м╕жнародна антикорупц╕йна мережа Transparency International Укра╖на та наше НАБУ. А от Генпрокурор Юр╕й Луценко заяву п╕дтримав, адже в╕д самого початку судово╖ реформи це була, в тому числ╕, ╕ його ╕дея – орган╕зувати антикорупц╕йне правосуддя через систему палат судд╕в. Мовляв – швидше ╕ прост╕ше налагодити процес, ан╕ж створювати окремий суд. Спробу╓мо роз╕братися, чим в╕др╕зня╓ться суд в╕д палати - щоб зрозум╕ти, чому так обурю╓ться ╓вродепутат та антикорупц╕йщики, ╕ рад╕╓ укра╖нський прокурор.
Трохи обнад╕йливих сигнал╕в у боротьб╕ з корупц╕╓ю Президент ╢вропейсько╖ ком╕с╕╖ Жан-Клод Юнкер заявив, що погоджу╓ться «на створення антикорупц╕йно╖ палати в рамках Верховного суду», ╕ ком╕с╕я вже по╕нформувала президента Петра Порошенка про «пром╕жний вар╕ант вир╕шення проблеми». В ╢вропарламент╕ здивован╕. А от Юр╕й Луценко, коментуючи заяву, явно задоволений. "Ми отримали обнад╕йливий сигнал. Ми можемо припинити дебати ╕ почати д╕яти за узгодженим з нашими зах╕дними партнерами шляхом. Я пропонував, як можна швидко ╕ ефективно створити ╕ запустити в роботу антикорупц╕йн╕ суди. Пропонував це зробити так, як це д╕╓ в б╕льшост╕ кра╖н ╢вропи. При крим╕нальному суд╕ на вс╕х його р╕внях - районному, апеляц╕йному та вищому - створюються спец╕альн╕ палати у корупц╕йних справах вищих посадових ос╕б", - сказав Луценко. Верховний суд цю ╕дею, за його словами, п╕дтриму╓. В то же час Transparency International Укра╖на (TI) категорично заперечу╓ проти створення антикорупц╕йних палат при ╕снуючих судах. Орган╕зац╕я переконана, що укра╖нська влада ввела в оману ╓вропейських партнер╕в, переконавши ╖х у тому, що под╕бн╕ ╕нституц╕╖ ╓ швидким та ефективним вир╕шенням проблеми судочинства в Укра╖н╕. «Палати при ╕снуючих судах будуть залежними ╕ керованими зовн╕. Вони не просто провалять завдання щодо справедливого покарання за корупц╕йн╕ злочини, а й стануть над╕йним ╕нструментам в руках хабарник╕в. Адже палати формуватимуться, власне, з тих судд╕в, як╕ на даний момент затягують та розвалюють справи, як╕ пода╓ Нац╕ональне антикорупц╕йне бюро (НАБУ) та Спец╕ал╕зована антикорупц╕йна прокуратура (САП)», – зазнача╓ виконавчий директор Т╤ Укра╖на Ярослав Юрчишин. НАБУ в свою чергу переконане: створення антикорупц╕йних палат не лише не вир╕шить проблему в╕дсутност╕ вирок╕в щодо топ-корупц╕онер╕в, але й поглибить ╖╖. За наявними даними, нараз╕ у судах першо╖ ╕нстанц╕╖ браку╓ б╕льш як 2500 судд╕в. Якщо суди першо╖ ╕нстанц╕╖ на сьогодн╕ не в змоз╕ забезпечити формування колег╕╖ з трьох сл╕дчих судд╕в для розгляду справ, переданих НАБУ, то незрозум╕ло, яким чином вони зможуть сформувати окрем╕ антикорупц╕йн╕ палати. Станом на початок липня 2017 року, ╕з 75-ти крим╕нальних проваджень, як╕ НАБУ та Спец╕ал╕зована антикорупц╕йна прокуратура? передали до суду, у 23-х судовий розгляд дос╕ нав╕ть не розпочато. А судов╕ вироки були ухвален╕ лише у 18-ти справах, ╕ то б╕льш╕сть з них - угоди про визнання винуватост╕, укладен╕ в обм╕н на св╕дчення та компенсац╕ю завдано╖ держав╕ шкоди. Зазначимо, що створення Вищого антикорупц╕йного суду Укра╖ни (ВАСУ) передбачено оновленим законом “Про судоустр╕й ╕ статус судд╕в». ╤ цього дуже чека╓ в╕д нас МВФ. Дванадцять м╕сяц╕в - терм╕н, який в╕дводить закон на розробку положень про ВАСУ, сплива╓ у вересн╕ цього року. ╤ стосовно цього ╓ два вар╕анти законопроект╕в, як╕ ще т╕льки обговорюються. Один, власне про утворення окремо╖ системи антикорупц╕йного судочинства (законопроект №6011), а другий – якраз про створення антикорупц╕йних палат в ╕снуючих судах (законопроект №6529). До обох ╕сну╓ купа запитань з боку правник╕в. За задумкою автор╕в законопроекту №6011, ВАСУ повинен зд╕йснювати правосуддя як суд першо╖ ╕нстанц╕╖ у справах, що розсл╕ду╓ НАБУ. До складу суду передбача╓ться включити апеляц╕йну палату, а в касац╕йному порядку справи будуть переглядатися у Велик╕й палат╕ Верховного Суду. Запропонована система ╓ «особливою», - анал╕зу╓ головний редактор «Юридично╖ газети» ╢гор Желтух╕н. За його словами, на в╕дм╕ну в╕д ╕нших суд╕в, ВАКС включатиме «власну» апеляц╕ю. Тобто, сам╕ судимо, сам╕ ж перегляда╓мо сво╖ р╕шення. В цьому випадку порушу╓ться так званий принцип ╕нстанц╕йност╕ (незалежн╕сть ╕нстанц╕й розгляду справ). ╢ ризик того, що судд╕ з корпоративно╖ сол╕дарност╕ не захочуть в╕дм╕няти р╕шення по сут╕ сво╖х же колег. В ╕ншому ж вар╕ант╕, автори законопроекту №6529 пропонують виключити положення про Вищий антикорупц╕йний суд ╕з Закону Укра╖ни «Про судоустр╕й ╕ статус судд╕в», ╕ запровадити б╕льш спрощений алгоритм розгляду судами антикорупц╕йних справ. 1. Встановити обов'язкову антикорупц╕йну спец╕ал╕зац╕ю судд╕в у загальних м╕сцевих та апеляц╕йних судах, а у Верховному Суд╕ залишити лише окрему палату Касац╕йного крим╕нального суду для зд╕йснення антикорупц╕йного правосуддя. 2. Закр╕пити вимогу за к╕льк╕стю судд╕в з антикорупц╕йною спец╕ал╕зац╕╓ю: в м╕сцевих судах - не менше 3, в апеляц╕йних - не менше 5. 3. Встановити порядок в╕дбору спец╕ал╕зованих судд╕в: в м╕сцевих судах - шляхом конкурсного в╕дбору на в╕дпов╕дн╕ посади з п╕двищеним р╕внем вимог до кандидат╕в (наявн╕сть 3 рок╕в судд╕вського стажу або 5 рок╕в адвокатського досв╕ду, науково╖ д╕яльност╕ ╕ т.д.), в апеляц╕йних судах - шляхом вибору з найб╕льш досв╕дчених судд╕в зборами судд╕в. Цю ╕дею правники розкритикували через те, що за умови утворення антикорупц╕йно╖ спец╕ал╕зац╕╖ на м╕сцевому р╕вн╕ ╓ досить високий ризик появи традиц╕йно корумпованих м╕сцевих судових «клан╕в». В╕д яких борц╕ з корупц╕╓ю намагаються щосили в╕дбитися. Який з цих двох вар╕ант╕в вир╕шення питань антикорупц╕йного судочинства виявиться ефективн╕шим, зараз не можуть визначити нав╕ть спец╕ал╕сти. В наших умовах - це р╕вняння з багатьма нев╕домими. Очевидно, що у випадку створення в Укра╖н╕ спец╕ального антикорупц╕йного суду (на якому наполяга╓ уся прогресивна сп╕льнота як в Укра╖н╕, так ╕ за ╖╖ межами), його незалежн╕сть буде максимальною. Цього, власне, ╕ добиваються в╕д нас. А от об’╓ктивн╕сть та неупереджен╕сть судд╕в – це вже питання до ╖х в╕дбору та мотивац╕╖. Судов╕ антикорупц╕йн╕ палати - б╕льш просте, але менш над╕йне з точки зору незалежност╕ судочинства, вир╕шення проблеми. ╤ годиться х╕ба що для «пожежного» порядку. Марина Нечипоренко www.ukrinform.ua
"Кримська Свiтлиця" > #29 за 21.07.2017 > Тема "З потоку життя"
Постiйна адреса статтi: http://svitlytsia.crimea.ua/?section=article&artID=18806
|